انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 15 من 121 الأولىالأولى ... 51112131415161718192565115 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 141 الى 150 من 1205

الموضوع: تجربتي مع الرجيم وخاصة الكيمائي

الردود
    27
    اختي رونه اشكرك كمان و كمان اانت اخجلتيني بتجاوبك الرائع
    و لكن لدي اخبار مش عارفة لو حلوة او لأ المهم
    زوجي اعترض البارحة و قال من الافضل ان لا اتوقف الان و الا الوزن حيرجع تاني بسرعة
    و بصراحة انا خفت من كلامة و قلت لو رجع لي الوزن تاني يعني لازم اعمل الريجيم من الاول
    و فكرة كمان انه الاسبوع الثاني هو اصعب اسبوع بالنسبة لي علشان حكاية البيض
    بعد ما انتهيت من الرجيم المرة السابقة اكثر من سنة ما اكلش بيض حتى في الكيك هاهاها
    و اعتقد انني حسمت الموضوع اليوم الصبح و قلت راح اكمل لانني حقيقي اخاف يرد الوزن
    و انا طمعت و عاوزة اوصل ل 55 كغم يعني كمان 3 او 4 كغم لان وزن 58 طلع مش مظبوط كمان
    ساعة يطلع و ساعة ينزل يعني جسمي لم يعتمد الوزن الجديد لسة هههههههه
    قوللي رأيك و هل و بسرعة انا دائما مستعجلة و لكن لان اليوم اخر يوم في الاسبوع الثاني و الحمد لله
    اخواتي شوفوا كيف انا رجعت علشان اكون معكم كما لاخر الشهر
    و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الردود
    27
    نسيت اقول ان هذا اثبات حضور ايضا ولا اية

الردود
    36
    وايه اخبار اليوم الجديد من ايام الريجيم والطريق للرشاقة ان شاء الله ؟
    انا حبيت اثبت حضوري اليوم واطمن على اخواتي المجاهدات بس ما شاء الله كلكم طلعتوا ابطال ومجاهدات بحق وان شاء الله ربنا يوصلنا للي عايزينه
    اختي رونة شكرا على تعقيبك وان شاء الله كل البنات يكونوا مستفيدين وبيطبقوا التعليمات مضبوط بس حبيت استفسر الليموناتة تتشرب من غير سكر ولا ممكن سكر الفواكه ؟معلش يا رونة انا عارفة اننا ازعجناكي باسئلتنا كل شوية بس معلش ده نصيبك ربنا رزقك بينا وان شاء الله كل ده يكون في ميزان حسناتك
    اختي المجاهدة النشيطة omlol ما شاء الله عليكي وعقبالنا ان شاء الله لما نوصل للنهاية زيك ونطمع في المزيد كمان واشكرك على ردك على اسئلتي السابقة جزاك الله كل خير
    واختي المكافحة النشيطة ايضا ضوء القمر اتعودنا على طلتك الحلوة علينا والمعلومات الحلوة اللي بتفيدينا بيها دايما وانت والله بتشجعيني كتير بهمتك العالية على الريجيم يارب كل البنات يكونوا زيك وعندي سؤال لو تقدري تفيديني بيه هل عندك تمارين لشد عضلات الصدر لوحدها ؟
    شكرا ليكي حبيبتي والى اللقاء

الردود
    1,557
    حبيتي رونه
    هذه اخر اخباري مع الرجيييم
    شوفي يا آنسه رونه انا امبارح للاسف sid ضعفت ادام الكبده المشويه الرائعه الي ماما عملاها في الفرن مع قوانص الفراخ وخدت نصف قونصه وكبدايه واحده مع الفراخ في الغذاء يا رب اكون ملخبطتش الدنيا
    ثانيا النهارده خدت بدل الجبنه القريش 3 بيضات لاني كنت راجعه من الكليه هلكاااانه فخدت بيضه زياده يعني يا ربي مكانش يبقي الغذاء هو الي لحم مشوي والعشاء هو الجبنه انا مستغربه ان اللحم والسمك بيكونو في العشاء مش في الغذاء في معظم الايام ليييه بس ؟؟
    المهم ياتري كميه اللحم او الدجاج او السمك ليها حدود ولا زي ما احب مفتوح يعني ؟؟
    معلش اسئله كتير دارت في بالي وجمعتها عشان اكتبها اليوم لاني بكرة ناويه ادي نفسي اجازة ومش حرووووح الكليه فقلت اقضي شويه وقت علي النت وبكرة ان شاء الله حكون معاكو طول اليوم مع البرتقال علي الغذاء هههههههههههههههه
    هل ممكن ابدل البرتقاله في الفطار باي فاكهه اخري تفاحه مثلا ؟؟

وبالنسبه للمياه الغازيه الي اعتقد انها كده هي السبب اني مخستش خااالص في الريجيم الي فات لاني كل يوم كنت بشرب علبه وانا من ساعه ما بدات الاسبوع الاول مشربتش الا نصف كوب فقط يا رب ميخربليش الريجيم ..........المهم ممكن اشرب عصير جريب فروت بدون سكر بدل المياه الغازيه في اي وقت ولا لازم يكون عندي في الريجيم ؟؟؟؟
    والمشكله اني مبعملش رياضه خاااالص مفيش وقت ولا صحه هلكت من الريجيم مع الكليه والمذاكرة شجعوني يا بنااات انا تعبت جدااااا
    والسكر الدايت(دايت سويت ) الي بستعمله طعمه مش مريحني لو تعرفي يا رونه نوع كويس غيره قوليلي علي اسمه من فضلك
    طولت عليكي وفي انتظار ردك
    آخر مرة عدل بواسطة soso : 19-03-2003 في 05:03 PM

الردود
    1,557
    اه يا بناات
    نسيت وعزيزتي omlol فكرتني انا طبعا بسجل حضوري اليوم والنهارده بالنسبه ليه اليوم الثالث في الاسبوع الاول
    يا رب ساعدنا كلنا يا رب

آخر مرة عدل بواسطة soso : 19-03-2003 في 05:06 PM

الردود
    27
    اشكرك اختي العزيزة سوسو على الكلمات الحلوة و ربنا معاك تكملي للنهاية هاها نهاية الريجيم
    و الكيلوات الزائدة و الامور صعبة في البداية دائما و لكن اتخاذ القرار بان نبداْ هو الاصعب
    هذا هو رايي في الموضوع
    و لكن يا بنات هل تعرفون الفائدة الاخري لهذا الريجيم بالذات ؟
    انا اقول لكم من حكم تجربتي السابقة و الحالية
    بعد ان ينتهي الريجيم تشعري ان بأمكانك التغلب على اية مشكلة تعترض طريقك
    و يكون عندك الدافع للمقاومه اقصد لن تستسلم الواحدة منا بسهولة لاي شيء
    اعتذر اذا تحول الموضوع من طرفي الى فلسفة و لكن هكذا اشعر و شعرت
    ختاما اخواتي الحبيبات استودعكم الله و اراكم غدا بعد الظهر بتوقيت هولندا
    و هو ساعتين قبل توقيت مكة المكرمه يعني لو الساعة 2 في مكة المكرمة تكون الساعة عندي 12

الردود
    1,809

عزيزتى omlol لو فعلا خايفة وعايزة تنزلى 3 كيلو كمان بسرعة لان رجيم الكالورى طبعا
    بطىء وأنا اخاف تلخبطى فيه لانه محتاج مده لحد ما يجيب نتيجة كويسه يعنى عايز صبر..

وكلام زوجك مضبوط أحسن انك تكملى وتخلصى مرة واحده من باقى الكيلوات يعنى كملى
    لأخر الشهر قدامك أسبوعين كمان وترتاحى من الرجيم خالص وبعدها أعملى تثبيت لوزنك
    عشان ميزدش تانى خالص وترتاحى منه للأبد ..

وانا عن نفسى عملت كده كملت شهر كامل مرة وحده وخلصت من كل الوزن الزياده وأرتحت بعدها وكل مدة لما وزنى يزيد كام كيلو ممكن بعمل رجيم كام يوم بس لحد ما انزل الكليوات الى زادوا بسبب أجازه أو حفلات الخ ..

وفعلا كلماك مضبوط الجسم بعد الرجيم الكيميائى بيكون اتعود وقادر علىالمقاومة لانه اتعلم التحمل ههههه وفيه اراده أقوى غير الأول بيكون ضعيف أمام الأكل كله وخصوصا الدسم منه ..

اتوكلى على الله وكملى الرجيم مع بقية الأخوات وبالتوفيق حبيبتى

الردود
    1,809
    أختى RASHROOSH اسألينى علىراحتك والا يهمك يا قمر عصير الليموناته ممكن تشرب من غير سكر خالص أو بسكر الفواكه اختارى الى تحبيه يعنى لو تستحملى تشربى الليموناته من غير سكر اوكى ولو طعمها مر استخدمى ملعقه من سكر الفواكه ..

بالنسبة لتامرين الصدر فى الجيم كنا نستخدم تمرين بالداملز خفيفه و صفيرة كان المدربين
    يقولوا انها لشد الصدر لكن انا الصراحة مستمرتش عليها عشان اقولك تنفع أو لا

وفيه بعض البنات بيدهنوا دهانات لشد الصدر وهنا فى المنتدى فيه أخت ردت على soso
    وقالتلها أكثر من طريقة لتصفير وشد الصدر بالزيت لكن معرفش اذا كانت مجربه ..

لكن نصيحة من دلوقتى حاولى دائما تلبسى الس.... على طول طوووووووول الوقت حتى فىالبيت
    لان عدم لبسه طول لوقت بيؤدى لكبر حجمه وبيكون مش مشدود ..

بالتوفيق حبيبتى وانشاءالله توصلى للوزن المثالى قريبا

اليوم سجلت حضور المجاهدة omlol و RASHROOSH

الردود
    1,809

عزيزتى soso انتى شكلك محتاجه الواحد يقعد جنبك ويراقبك وانتى بتعملى الرجيـــم
    لانك بتخربيـــــــه يامفتريه تأكلى كبده وانا كاتبه انها من المحظورااااااااااااات
    وكمان يتخربيه من 3 يوم يعنى لســـــه ملحقتيش تجوعى اوى هههههههههههههه
    أمال لما تجوعى هتخربيه أكثر من كده ايــــه ( قلبت على أغنيه لأيهاب توفيق )

عموما حصل خير لكن فيه لخبطة كثير فى رجيم الكيميائى انتى عملتيها وكمان انا عرفت
    دلوقتى ليه وزنك منزلش كثيررررر فى رجيميك الى فات من البيبســـى الدايــت

والله زى ما قلتلك البيبسى تخرب أجدع رجيم فى الدنيا عارفه حتى لو انتى صايمه طول
    اليوم ومش بتأكلى خالصصصصصصص وجيتى فى أخر اليوم وشربتى علبة بيبسى
    واحدة هتزيدىىىىى ايه رأيك !!!!!!!!!!

ملاحظات هامة : -

* المهم أول حاجه اتمنى تلتزمى بالرجيم بكل تفاصيله أكثر يعنى أولا مفيش بيبسى دايت خالص
    اثناء الرجيم
    * ثانيا أكل الكبده ممنوع تماما فى ارجيم الكيميائى ممكن لو بتحبيها اوى تأكل يوم الراحة
    * ثالثا عصير الجريب فروت ممكن تشربيه فى الفطار بدل عصير البرتقال (ممنوع أكل تفاحة بدل برتقالة )
    * رابعا لا يسمح بشرب عصير جريب فروت أثناء اليوم فى الوقت المخصص له فقط (فطار)
    * خامسا سكر البديل الى بستخدمه هو سكر فواكه فركتوز ( معلقة أو معلقة ونص كافيه لليموناته)
    * ممكن تكلمه الرجيم لكن بالألتزام التام
    * محاولة الالتزام بعدد البيض المسلوق وهم 2 فقط
    * لو تعبانه ومش قادره تلعبى رياضة لانك بتعملى مجهود فى الكلية والدراسة لكن
    لو لقيتى وقت ممكن تمارسى فيه على الأقل 15 دقيقة تمارين يكون كويس انشاالله
    مرتين او ثلاثه فى الأسبوع
    * ممنوع تبديل وجبة بوجبة ثانيه ( يعنى ممنوع تبديل العشاء بالغداء وهكذا ) فى بعض الأيام بيكون غداكى لحمه أو فراخ عادى لكن فى بعض الأيام الاخرى بيكون الفراخ أو اللحمه فى العشاء وهو نظام مدروس جداااااا وأكيد مضبط بشكل ان الأكل متتفاعلش مع بعض بشكل يزيد الوزن
    * ممكن أكل أى كمية من ( الفراخ أو اللحمه أو خضار مسلوق ) حسب الى مكتوب بالجدول
    (طالما الكمية غير محددة فى الجدول) لكن يفضل عدم تناول كمية كبيرة من اللحوم والفراخ
    عشان الصحة متتعبش فى محاولة هضمها لانها كلها أكلات صعبه الهضم
    ( مثلا ممكن أكل فرخه مشويه بدون جلد طبعا ويفضل الصدر منها لكن ممكن أكل الورك ايضا )

حبيبتى soso انتى كملى الرجيم لكن ياريت تلتزمى بيه أكثر وعلى فكره اللخبطه الى انتى
    عملتيها هتبان اخر الأسبوع لما توزنى لانك لخبطى يعنى معدل النقص هيكون أقل عن المفروض
    للكيميائى لان حصل لخبطه وأنا سجلت حضورك النهارده وبالتوفيق والألتزااااااااام انشاءالله

تحياتى

آخر مرة عدل بواسطة رونة : 19-03-2003 في 11:59 PM

الردود
    27
    الغالية رونه السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    الان و بعد ما انتهيت من اخر وجبة في أخــــــــــر يوم في الاسبوع الثاني
    اشعر انني من الافضل اكمل و لو بالتعب احسن ما احتاس حاكل ايه في الوجبات
    و الاسبوع الثالث اسهل علشان الوقت مش محدد و ممكن اكون عند الضيوف وا كل الفاكهة يوم السبت مثلا
    اختي العزيزة رونه
    اشكرك على التفاعل و ارجو التوفيق للجميع و ربنا معاكم و انا لن اترك الريجيم حتى النهاية كما اكملته في المرة الاولى و لم اكن وقتها بحاجة له مثل الان
    الاستمرار يا بنات لا تخلو الجوع يقهرنا

مواضيع مشابهه

1. تجربتي مع الرجيم\\\\\\
    بواسطة asairi في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 5
    اخر موضوع: 07-06-2009, 12:54 AM
  2. تجربتي مع الرجيم
    بواسطة ام عمار99 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 27-12-2008, 01:49 AM
  3. الردود: 3
    اخر موضوع: 29-04-2008, 11:41 PM
  4. الرجيم الكيماوي
    بواسطة موناتي في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-01-2005, 06:27 PM
  5. تجربتي مع الرجيم
    بواسطة امووووله في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 9
    اخر موضوع: 30-10-2002, 02:31 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ