انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 18

الموضوع: الحقوني و ساعدوني أعصابي تعبت خلاص ( نوم ابني غير منظم)

bero333's صورة
    bero333 غير متواجد مُبدعة صيف 1430-1431 هـ-نبض وعطاء الشتاء
    الردود
    5,821
    التدوينات
    5
    التكريم
    (أوسمة)

الحقوني و ساعدوني أعصابي تعبت خلاص ( نوم ابني غير منظم)

السلام عليكم و رحمة الله
    أرجوكم ساعدوني
    انا عندي طفل عمره سنتين تقريبا لا ينام الا السعاة الثامنة صباحا وطوال اليوم يلعب و يقلب البيت
    للعلم حاولت تغيير ميعاد نومه بس مفيش فايدة يعني مثلا امس أخذته الي الحديقة و لغب كتير جدا و لعبت معاه علي أمل انه ينام لكن اللي حصل انه نام الساعة 12 مساء و استيقظ الساعة 1 بعد منتصف الليل لنكمل رحلتنا الي الصباح
    أخواتي لا أجد وقتا و لو بسيطا لنفسي أجلس فيه قليلا وحدي أقرأ أو حتي أهتم بمظهري مثل النساء فهو طوال اليوم طلبات لا تنتهي
    أغيثوني لقد تعبت أعصابي و أوشكت علي الأنهيار
    للعلم هذا هو طفلي الأول

و السلام عليكم و رحمة الله

في بلد الفراعنه المزدحمه أعيش وحدتي وغربتي
    الردود
    5,544
    التكريم
    • (القاب)
      • محررة بمجلة انا ورحلة الامومة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • المثقفة الماهرة
      • متميزة صيف 1430هـ
    (أوسمة)
    حبيبتي طالما انه نام المفروض انه نمت معه وكل البيت يكون ظلام علشان لو صحي يلاقيكم نايمين فينام نومه الساعه 8 امنعيه باي وسيله انشالله تخرجي من البيت لو ماقدرت خليه ينام ساعه وصحيه واشغليه طول النهار حاولي تعطيه لبن دافي بالليل قبل النوم كمان ماتتوقعي انك تلاقي نتيجه من اول يوم جربي كتير وربنا يهديه

.

bero333's صورة
    bero333 غير متواجد مُبدعة صيف 1430-1431 هـ-نبض وعطاء الشتاء
    الردود
    5,821
    التدوينات
    5
    التكريم
    (أوسمة)

مفيش فايدة

أختي الحبيبة نور الهدي
    شكرا لردك السريع و لكن أحب أقولك انن بنكون نايمين و النور مطفي و كل حاجة هادية و مع كده بيصحي برده و جربت أعمله ينسون و نعناع عشان يهدي و ينام بس للأسف مفيش فايدة مش عارفة أعمل ايه؟

الردود
    568
    كان لازم تعوديه من وهو رضيع انه ينام في ساعة محددة حسب الوقت اللي بيناسبك انتي
    انا اولادي ولله الحمد مواظبة على ميعاد نومهم ما بغيروش ابدا الا لظروف قاهرة, دايما الساعة 8 ونصف تلاقيهم نايمين وبدون اي مشاكل او عناد لانهم مبرمجين على هذا الوقت
    حاولي مرة واثنين وثلاثة وعشرة لحد ما يتعود وان شاء الله بالصبر كل شئ بينحل
    الله يعينك ويخليلك ياه

الردود
    13,655
    تيب حاولي تقلبي موعد نوومه
    صحيه بدرري ونيميه بدرري بعرف انك بتكوني تعباانه من سهرك معه
    بس كملي معه ليووم واحد فقط
    متلا ناام ع ال8 الصبح
    صحيه ع ال10 سااعتين يكفي
    وبعدهاا اشغليه طوول النهاار باشيااء يلعب فيهااا
    وان الله ما يكون الوقت المغرب الا وهو نعس وتعب

يارب اكونا فدتك
    والله يكون بعوونك ويهديه

yehia2007's صورة
    yehia2007 غير متواجد متميزة صيف 1429هـ -مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    الردود
    11,299
    اقولك على حاجه انا بنتى عندها سنه و8 شهور ونفس نظام ابنك من ساعة ما اتولدت لحد دلوقتى وانا حياتى مقلوبه كلها بس خلاص اقلمت نفسى عليها
    على فكره كل الجيل ده بالشكل ده مش فاهمه مالهم سهيره كده ليه
    ربنا يرحمنا برحمته

الردود
    2,180
    السلام عليكم ...

انا من رأى انك متيأسيش حاولى مره واتنين وعشره واعملى زى ما قالت ليكى سواد العيون صحيه بعد ساعتين من نومه وانتى اشربى نسكافيه وصحصحى معاه معلش وحاولى يوم واحد لأنه لو كبر على كده يبقى مفيش فايده انك ترجعيه لطبيعته وطبعا بكره والا بعده رايح المدرسه وهيبقى صعب اوى انك تنيميه بدرى والا ايه ؟؟؟ معلش حاولى تانى ,, وربنا معاكى وابقى طمنينا يا جميل

الردود
    64
    كان الله معنا...اعاني نفس الشيئ مع اختلاف بسيط ابني بينام ساعة 12 بالليل و يصحى 7 ولا 8 مرات 11 الصبح
    لكني انا من أصبح يعاني الارق و قلة النوم

الردود
    922
    ابنك ما شاء الله عليه ما راح يتعب من مشوار واحد يلعب وينط طلعيه على الحديقه لمده اسبوع يعني ما بييجي التعب من اول يوم لانه متعود على السهر .. وكمان حاولي اذا نادى عليكي بالليل عملي حالك مش سامعيته وهو انشاء الله بيزهق وينام .. وممكن تقرئي عليه دعاء النوم .
    الله يهديه ويساعدك

الردود
    1,724
    اختي اني مريت في اول طفلة لي بنفس الوضع ولكن بقولك على الطريقة التي تتخلصي فيها من عادته واؤكد لك انك بتنجحي ميه في الميه لو نفذتي كلامي بالحرف لاني اقولك هذا الشيء من واقع تجربة والحمدلله الان عندي ثلاث بنات ووقت نومهم مضبوط بالدقيقة .
    شوفي حبيبتي انتي وباقي الأخوات اللي يعانون من نفس المشكلة ، الطفل لازم ينام حوالي 12 ساعة المساء وساعة على الأقل الظهر ، ولكن كيف الأول نغير نومه من النهار الى الليل ؟ ، اول حاجة حددي وقت نومه من كلامك واضح انه ينام الساعة الثامنة الصباح ويصحى السابعة او الثامنة مساء تقريباً صح ؟ ، اذاً انتي عليك انك كل يوم تنيميه قبل وقته هذا بساعة او اثنين يعني اذا كان ينام الساعة ثمانية الصباح اليوم حاولي انك على الساعة الخامسة الفجر تحميه حمام دافئ وتأكليه وجبة خفيفة وتطفئ الأضاءه وتنيمية على الساعة سته صباحاً طبعاً بيصحى المغرب أكليه وخليه شويه يلعب بعد ثلاث ساعات تقريباً بتلاقيه بدأ ينعس نيميه ساعة نوم القيلوله ولا تعتقدي انه لو نام بيسهر او ماشابه لا بالعكس نوم القيلولة للطفل مهم جداً وينظم له أكله ونومه ، ثاني يوم حاولي بدل ماتخليه ينام سته الصبح ابدلي مجهود وكرري اللي عملتيه اليوم الماضي ونيميه على الساعة الرابعة فجراً ، وهكذا كل يوم الى ان تصلي الى توقيت يرضيك مثلاً العاشرة او التاسعة مساء واثبتي على هذا التوقيت يعني كل يوم ضبطي حياتك على ان يكون نومك ونوم ابنك في هذا الوقت ولا تخلي الوقت يمر وهو مازال صاحي لانه بيرجع نومه يتلخبط مره ثانية ، هذا كل شيء وصدقيني لو اولتي معه بهذا الشكل بتنجحي وممكن لو فشلتي انك تنيميه قبل وقته اعملي العكس يعني خليه يطول ساعتين يعني بدل ماينام ثمانية الصبح خليه ينام عشرة وكل يوم مدي الوق الى ان تصلي الى انه ينام ثمانية المساء مع المحافظة على نوم ساعة الظهر ضروري جداً المهم تكون معاه مركزه وصابرة واني عارفة انه المسألة فيها اجهاد وتعب عليك بس معليش استحملي كم يوم بس عشان تنعمي بحياة طبيعية ومرة ثانية مع اطفالك الباقين ان شاء الله ابقي عوديهم من البداية على وقت للنوم ووقت لأكل ووقت لنوم الظهر الطفل اهم شيء في تربيته الأنضباط في الوقت حتى علشان تعوديه على الحمام اعزك الله لازم تضبطي نومه وأكله ، اتمنى اكون قدرك افهمك واساعدك في حل مشكلتك ولو مافهمتي اسلوبي قوليلي وبرجع اوضح أكثر ، دعواتي لكك بالتوفيق وتربية طفلك التربية الصالحة .

مواضيع مشابهه

1. أنا على حافة الجنون من ابني .... تعبت تعبت تعبت منه.....ساعدوني
    بواسطة عاشقة الحلويات في الأمومة والطفولة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 26-05-2010, 08:53 PM
  2. ساعدوني برايكم انا تعبت خلاص
    بواسطة yasmg في نافذة إجتماعية
    الردود: 12
    اخر موضوع: 27-01-2010, 10:00 PM
  3. بالله عليكم ساعدوني ياخبراء راني أعصابي خلاص بنبكيييييييييي
    بواسطة عاشقة الجنه(R) في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 9
    اخر موضوع: 11-06-2009, 12:12 AM
  4. تعبت خلاص ساعدوني الله بخلبكم
    بواسطة nisreen_77 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 19-08-2007, 11:49 PM
  5. ارجوكم خلاص تعبت ساعدوني
    بواسطة غفرانك في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 8
    اخر موضوع: 14-10-2002, 04:37 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ