#تفريغ_أسرار_الصلاة_٢
السر الواحد والعشرون⬅️(تقشعر منه الجلود!!)

يوتيوب
https://www.youtube.com/watch?v=YGr9...WTaFbfp1ikGlOj

صوتي
https://archive.org/download/aa_111_201607/1%20(20).mp3

ملف وورد
https://archive.org/details/asrar_alsala_2_Aldrs_21

حين تكون الصلاة هي سعادة الإنسان وقرة عينه يمتلأ الإنسان لذة بطعمها وروحها، وطعم الصلاة اسمه الخشوع..

🍃" أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَىٰ نُورٍ مِّن رَّبِّهِ ۚ فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ¤ اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ¤"🍃

✴️ قولي إيه اللي ممكن تسمعه جسمك يقشعر؟
تقولي طبعا القرآن!

علاقة القلوب بالجلود، علاقة القلب بالجوارح قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-:-
🍂 "ألا إن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذت فسدت فسد الجسد كله.."🍂

أنا متأكد إن في حياتك حاجات كتير يقشعر منها جلدك لعل مشاهد كتير جسمك اقشعر منها الناس اللي متعرفش شئ يخوف إلا الدنيا يقشعر قلوبهم من الدماء، و من الأشلاء في شئ يخوفهم لكن .. مسألة إن يقشعر البدن لآيه ده إعجاز!

ده إعجاز لما رب العالمين يذكر ده عن كتابه تجد في ناس مش مسلمين و غير عرب ما يعرفوش معنى كلمة في القرآن إلا آن لما يسمعوه تقشعر جلودهم ويقولوا إنه أعظم كلام سمعوه في حياتهم!!،

وفي ناس كتير أسلموا لنا سمعوا القرآن من غير ما يفهموا منه ولا كلمة!!

وأنا وحضرتك كمان كتير بنبقى مش فاهمين آيات ولكن بنحب نسمعها، ونعيش معاها، ونخشع وإحنا بنسمعها؛ يبقى الخاشعين هم فقط الذين صدورهم منشرحه اللي بيميز الخاشعين انشراح الصدر

🍃" أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ¤ وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ¤ الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ¤ وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ¤ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا¤ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا¤ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ¤ وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ¤"🍃
مين مش بيستبشر بسماع سورة الشرح؟!!

💫انشراح الصدر:-
حين تنشرح الصدور للإسلام؛ تصبح القلوب رقيقة، والله قد جعل كل القلوب تميل بفطرتها لكلامه وذكره لهذا قال:- 《فويل للقاسية قلوبهم من ذكر الله》

وهذا القول له أكثر من معنى، من ذلك أن المعنى الجلي الواضح:- أن القلوب القاسية من ذكر الله ويل لهم؛ يعني الغافلون!!

قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- :-"ما جلس قوم مجلسا لا يذكرون الله فيه ولا يصلون فيه على نبيهم إلا كانوا عليهم حسرة يوم القيامة"

يوم القيامة يتحسر على المجلس ده ربنا-سبحانه وتعالى- يفكره ويقوله

💎فاكر البرنامج اللي قعدت تتفرج عليه نص ساعة ومذكرتش الله ولا صليت على الرسول؟
ربنا يفكره عشان يحسره يوم القيامة ويشوف أجر الناس اللي كانوا بيذكروا الله وبيصلوا على الرسول

💎فاكر المسلسل ولا الفيلم ولا المسابقة اللي فيها غفلة عن ذكر الله اللي انت اتفرجت عليها؟
أهو ربنا يفرجه على ده ويحسره على ده

ثم لهذا الحديث روايات جميلة منها:-أن الرسول-عليه الصلاة والسلام أخبر أن:-

🍂" من سار في طريق لا يذكر الله فيه كان عليه حسرة إلى يوم القيامة"،🍂بل 🌱"ومن نام نومة لا يذكر الله فيها كانت عليه حسرة إلى يوم القيامة"🌱

💎فاكر لما حطيت جنبك على السرير ونمت من غير ما تقول أذكار النوم؟ ولا حتى بسم الله باسمك ربي وضعت جنبي فاكر اليوم ده؟

اهو رب العالمين بيفكرك بلحظه حطيت فيها جنبك عاةط السرير من غير ما تقول بسم الله وتتحسر عليها يوم القيامة ﻹن لازم المجالس كلها تكون فيها ذكر.

"وكذلك تقسوا قلوبهم من ذكر الله فلا يستفيدون من المواعظ"
يقولك عارف عارف عارف سمعتها قبل كده، عارف الحدث اللي بتقوله ومستعد أكملهولك
قلوب قاسية ويل لهم!!

فأصحاب القلوب القاسية يهلكون بقسوة القلب.. ويل لهم!!
💫وقيل أيضا معنا عظيم في ذلك"فويل للقاسية قلوبهم من ذكر الله" فييجي ذكر الله يؤرق ضميره

اللي بيقول أنا كنت ملتزم أوي أنا كنت حد كويس ودلوقتي بعدت عن ربنا

بيقولوا إيه عن اللي حجابها كويس وما كانش عندها حساب فيس بوك وما كانتش بتختلط بالرجال وما كانتش بتعمل معاصي؟
👌 بيقولوا:- "لا راحة الجاهلين ولا لذة العارفين"

وهنا نفهم" فويل للقاسية قلوبهم من ذكر الله"

💫فذكر الله
يؤرق عليه المعصية اللي بيعملها، ويكدر عليه يقولك متقوليش إنت بضايقني لما بتقولي'اتق الله' ؛هو عارف إنه حرام فكل ما تقوله فضميره بيلسعه من جوه.

ومن فوائد هذه الآية إن ذكره الله له عذاب

إنت فاكر يعني عشان إنت مصرف و مكبر دماغك مش هنقولك الربا حرام ؟وإن اللي بياكل ربا سيسبح في نهر من دم؟وربنا هيحاربه يوم القيامة؟

يلا قوم حاربنا مسكين اللي حاطط فلوسه الحلال في البنك وعايش على فوايدها الربا و طول عمره بياكل الحرام بس

فالخاشعين جلودهم بتقشعر من ذكر الله قم فصلي واقشعر من هذا الغرام