انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 32

الموضوع: الطعميه و سر طعامتها تعالو شوفوا يا طعميين

الردود
    1,329

الطعميه و سر طعامتها تعالو شوفوا يا طعميين

طبعا لما بتعملى الطعميه و بعد ما تبهريها و تكربنيها (تحطيلها بيكربونات )تسبيها شويه و بعدين تقليها لا هاقولك اعملى ايه علشان تطلع هشه و لذيذه و زى بتاعه المحلات

الوصفه بتاعتى ( الاول كنت بعملها من غير الحمص و كان طعمها

حلو لكن كانت بتتحمر بسرعه و من جوه عايزه سوه شويه فالازم تتحمر قوى علشان جوه يستوى لكن كان بيطلع

طعمها حلو) بعد ما عملتا بالحمص و السر اللى هاقولكم عليه بقيت اعلى النارو اقلى و تطلع من جوه و بره عسل )

الوصفه نص كيلو فول مدشوش + كوب حمص و انقعهم مع بعض من باليل و الصبح فى الخلاط او الكبه بتاعه ا

للحمه و افرمهم مع بعض بس نصفى الميه خالص و تشطفيهم و نديهم فرمه شويه و بعدين نحط حزمه بقدونس

مش كتير متقطع و ورق البصل الاخضر شويه صغيرين و بصله متوسطه الحجم و فص توم صغيرو نفرمهم كويس

لغايه ما يبقى ناعم قوى الكميه دى بعمل منها اربع مرات جوزى و انا و بنتى سنه و نص لما تيجى تقليها تعملى

ايه تجيبى الكميه اللى هاتقليها و تحطيلها فى وعاء كبير و غويط و تضيفى الملح و شويه كسبره ناشفه و شويه

كمون صغيرين كله مطحون و رشه كربوناته و تقلبى و تسبيها 10 دقايق و سر الصنعه تجيبى مضرب البيض اليدوى و

تضربى الطعميه لغايه مايبان لها صاحب ههههههههه لا بجد كبعدين انك بتعملى كيكه و الهوا بيدخل جوا و تبقى هشه

فيها رغوه و تحسى انها خفيفه و بس و تقلر و ممكن وانتى بتشكليه تحطى سمسم عليها و النار عاليه و انتى

بتقلى هاتحسى انك و اقفه قدام و بتاع طعميه و انتى مستنيه تاكليها
    الصوره فى الرد اللى جاى

الردود
    1,329
    [IMG][/IMG]

الصوره دى لفطار جوزى كان نفسه ياكل فول و طعميه (الفول عمايل ايدايا انا عملته فى البيت)

[IMG][/IMG]

الردود
    6,426
    امممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
    بشرفني اكون اول وحدة بترد عليكي

عنجد بيشهي
    انا بموت بالفلافل
    و هيك كان رد فعلي

الردود
    2,847
    يا عينييييييييييي على الطعميه
    اخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    شي صحن مع الخبز والحباشهههههههههه من بندوره والبقدونس والحرررررر والطرطورررررررر والبصل والله زكرتيني بلبنان وسندويشاته
    يسلم ايديك
    يا رب

الردود
    1,329
    عبير القدس تسلمى يا حبيبه قلبى و ربنا ما يحرمنيش من رد الفعل ده ابدا

الامل الجميل تسلمى يا عيونى تصدقى قمت الصبح بدرى قوى عملت خبز اسمر لان جوزى و انا نموت فيه مع الفول و الطعميه و عملت سلطه و ادناها على الصبح بس ايه ياسلام جربى انتى بقى و اعملى بنفسك ساندوتشات لبنان

الردود
    1,756
    يعني طلعت الطعمية هي الفلافل

تسلمي اختي اموت في الفلافل و لواني خايفة من القلي يسمني لكنت عملتهم كل يوم تسلمي اختي .
    كيف عملت للفول و هل يبقى مدة في التلاجة

الردود
    1,329
    تسلمى كروم وايه يعنى لو سمنتى شويه بعدين خسى شوفى حبيبتى الفول بليته من باليل ليه علشان قشرته

تتطرى و مايخدش سوى كتير و الصبح احطه فى الفواله المخصصه للفول و معاه ميه تغطيه بشويه كده و معاه

فص توم و طماطمايه و اسيبهم على النار العاليه اديله غلوه واحده و بعدين احطه على العين الصغيره و اوطى عليه

خالص و كل مالاقى الميه قلت احط كوب ميه ليه علشان الميه لو حطيتها مره واحده كتير هاتاخد لون الفول و

هاتبقى سمره او غامقه لكن لما تحطى شويه شويه هاتبقى ميته فاتحه و على كده لغايه ما يستوى و بعدين لما

يبرد احطه فى علبه زجاج و فى التلاجه و يقعد معاى لغايه 10 او 15 يوم حسب الاستخدام و لما تعوزى تاكليه

تطلعى الكميه اللى محتجاها و تسخنيها و بعدين تحطى الملح و الكمون و الليمون و زيت الزيتون و بالهنا و ممكن

تعمليه بكذا طريقه يعنى ممكن تشوحى فلفل قرون بعد ما تقطعيه فر الزيت و بعدين تحطى الفول و بعدين تبهريه و

ممكن تشوحى طماطمايه بد التقطيع و تسبكيها مع الزيت و تحطى الفول زى الاول و تبهريه و بالف هنا انا عارفه

انى بطول فى الكلام لكن احب ادى اللى عندى و كمان الطعميه تقسميها حسب ما تحبى و تحطيها فى الفريزر و تبقى

معاكى مده شهر و لما تعوزيها طلعيها لغايه ما تفك و بس

الردود
    1,329
    تصدقوا يا بنات جوزى النهارده بعد ما فطر قالى انو هايتأخر بصراحه بيصعب عليا لما يروح ياكل ساندوتش شاورما

او اى شىء من الجزاره لبعد مسافه البيت عن اماكن شغله فا عملتله ساندويتشن طعميه و لما رجع قالى هاتعملى 5

او 6 ساندوتشات بعد بكره لانه رايح نفس المكان بتاع النهارده تبع شغله سألته ليه قالى ان الراجل الايطالى اللى

معاهم ماسك الشغل داق منه و عجبته الطعميه قوى و قاله ياريت تجبلى منه قلت اطلب و اتمنى انا اللى جبته

لنفسى و احسن اعمل و ابيع ههههههههههههه بهزر طبعا

الردود
    51,980
    التدوينات
    184
    التكريم
    • (القاب)
      • صاحبة همسة متميزة
      • ضياء الفيض
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ
      • نبض وعطاء
      • درة مطبخ لك
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    خلاص .. الجمعة نديها فول وطعمية على طريقتك الحلوة.
    سلمت يا سائله الرحمن
    وربي ما يردك خايبة...

بالإنتظـــــــــار

الردود
    1,756
    تسلمي حبيبتي و شكرا على الرد

ممكن اسلق الفول في كوكوت اي طنجرة الضغط لانه ما عندي فوالة و لا حتى اعرف كيف هي .
    انتي مصرية صح قولي لي تفطروا ايه في مصر على العموم مش بالظبط انت

مواضيع مشابهه

1. **ملف متميز**شكل جديد وكرات الطعميه وتطبيقات الغاليين ........ تعالوا شوفوا
    بواسطة wbaby في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 16
    اخر موضوع: 01-12-2008, 05:47 AM
  2. الردود: 9
    اخر موضوع: 17-09-2008, 06:57 PM
  3. الردود: 18
    اخر موضوع: 14-02-2008, 03:44 PM
  4. تعالو شوفوا
    بواسطة sihammm1 في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 17
    اخر موضوع: 21-06-2007, 09:47 PM
  5. الطعميه و سر طعامتها تم اضافه صور جديده بدل اللى راحت
    بواسطة سائله الرحمن في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 23
    اخر موضوع: 13-04-2007, 08:11 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ