انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 12

الموضوع: مصروف البيت

الردود
    118

heart2 مصروف البيت

يا بنات مين فيكم يعرف يمشي بيته ب 2000 جنيه في الشهر واللي تعرف تكتب حاتقسم الفلوس اذاي وحاتعمل ايه وحاتروح تتسوق في السوبر ماركت الكبير اللي خارب البيوت قبل الجيوب لان كلنا بننزل للاسف نلم وخلاص اللي عايزينه واللي مش عايزينه قولولي رايكم وردو عليه ارجوكم

الردود
    118
    ايه يا جماعة محدش رد عليه ليه الموضوع صعب

الردود
    128
    الله معانا و معاك يا dodydydoooo

الردود
    327
    والله ياحبيبتى نفس المشكلة عندى برضة بس بحاول التظبيط بقدر الامكان يعنى لم بنزل السوبر ماركت بكتب كل الى محتجاة فى ورقة قبل ماروح عشان مخى مايطرش من الحجات الى هناك وتانى حاجة بشترى الخضار من السوق اكيد بيبقى ارخص من السوبر ماركت وربنا يقوينا ع العيشة الغالية والصعبةدى

الردود
    35
    ياعسل أنا سمعت خطة الأستاذ خليفة المحرزي وبدات أنا وزوجي بتطبيقها وقال إنه في واحد مشي على هذه الخطة وراتبة كان جدا بسيط وخلال كم سنة جمع مبلغ وقدره وقدر يعمل مشروع وهو الان أحد رجال الأعمال لو تبغي الخطة قولي@أنا بإنتظارك

الردود
    118
    يا ريت يا عسووولة انا بحاجة شديدة لها

الردود
    35
    مراااحب أول حاجة لازم تعملي دراسة لمصاريفكم خلال 3 شهور مثلا
    الشهر الأول/مصاريف البيت والسوبر ماركت 300-الكهربا والماء 200-بنزين السيارة 200 -سوق وغيره 300وهكذا في الشهر الثاني والثالث سجلي كل مصاريفك
    قارني بين الثلاث شهور وشوفي أعلى قيمة للمال وسجليها مثلا الشهر الأول مصاريف البيت والسوبر ماركت 300وفي الشهر الثاني 250 والثالث 350 أعلى قيمة طلعت 350 سجليها وهكذا في البقية من بنزين وكهرباء وووووو
    أول ماتستلمي الراتب في الشهر الرابع جهزي صناديق أو ظروف تبع الرسائل وأكتبي على أول ظرف المصاريف وضعي داخله 350جنيه إللي هي أعلى قيمة للمصاريف خلال 3 شهور
    ظرف الكهرباوالماء شوفي كم إستهلاكك خلال 3 شهور طبعا فواتير التليفون والكهربا والماء ماتكون كل شهروهكذا
    ظرف للطوارئ ضعي فيه مثلا 200جنيه و شوفي كم تبغي تجمعي في هذا الظرف مثلا 1500 للطوارئ كل شهر ضعي 200 إلى أن تجمعي 1500 بعد كده حتضعي 200جنيه في ظرف الفائض
    ظرف الفائض حتضعي بداخلة الباقي من الراتب حتى لو 100جنيه والباقي من مصاريفكم يعني إنت وضعت للمصاريف 350 واخر الشهر باقي في ظرف المصاريف 50 جنيه حتضعي في ظرف الفائض ال50 جنيه وهكذا بباقي الظروف
    ملاحظة/إذا استخدمتي ظرف الطوارئ بعد ماجمعتي فيه 1500لظرف ما حترجعي تضعي فيه 200 كل شهر إلى أن تتجمع مرة أخرى 1500
    طبعا في كم شهر الأولى ماحتوفري شئ لكن بعد كده حتتعودي ولازم تمسكي يدك شوية وتقتصدي في المصاريف حتى تتعودي عليه وحاولي تكتبي الأشياء إللي تحتاجيها من السوبر ماركت في ورقة وماتزيدي عليها
    يارب تكوني فهمتي الشرح والله يعيننا ويعينك على غلاء الأسعار

الردود
    34,186
    التدوينات
    21
    التكريم
    • (القاب)
      • لمسات فنية
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • لمسة عطاء
      • درة صيفنا إبداع 1431هـ
      • بصمة إبداع
      • مبدعة أجمل حكاية مصورة
      • نبض وعطاء
      • اميرة الجمال
      • لمسة جمال
    (أوسمة)
    كان نفسى اساعدك بس الحياه تختلف من بلد لاخر

الردود
    33
    والله انا مستغربه من الوضع انا دخلى انا وزوجى 1000 وبدفع الايجار شهرى 350 +المياه والغاز والكهرباء وجمعيه لمصاريف الاولا د بس انا عملت جمعيه وجبت ديب فريزر كبير وبدات اخزن الاشياء فيه من طماطم وسبانخ وبسله الاشياء الرخيصه الان واول الشهر اجيب اللحمه كبيره علشان اوفر انا عندى برستو يبقه مش مشكله الصغيره او الكبيره وافرم منها جزء وبعدين اققسم الايام علشان تمشى واحاول ما انزلش السوبر ماركت الغالى لان هى هياها نفس الاشياء بس فى السوق احنا اللى بنقى انما السوبر ماركت هما اللى بينقو ويغلفو
    حتى لو المسافه بينك وبين السوق بعيده حاولى تعملى جدول للى انتى عايزاه فى الاسبوع وبعدين تنزلى مره واحده حتبقه تعب بس مع مرور الوقت حتتعودى واهى رياضه ومعرفه انا بجى انا واخوات زوجى وحماتى نجمع وبعدين نجيب الاشياء من زبده ومكرونه سمنه حتى السلك بالجمله ونقسمه واديها ماشيه ارجو اكون افدتك حتى لو معلومه صغيره ربنا يوسع علينا كلنا

الردود
    34
    الله يعين

مواضيع مشابهه

1. خبات مصروف البيت عن حماتى ماذا افعل ؟
    بواسطة تاملات الماضى في نافذة إجتماعية
    الردود: 11
    اخر موضوع: 23-06-2010, 05:21 PM
  2. مصروف البيت
    بواسطة oum saad في نافذة إجتماعية
    الردود: 10
    اخر موضوع: 01-04-2009, 10:16 PM
  3. 6 طرق هامة لكى تتحكمى فى ادارة مصروف البيت
    بواسطة newhome في نافذة إجتماعية
    الردود: 4
    اخر موضوع: 10-11-2008, 01:42 AM
  4. مصروف البيت
    بواسطة yasmg في نافذة إجتماعية
    الردود: 16
    اخر موضوع: 29-10-2008, 05:53 PM
  5. مصروف البيت
    بواسطة هالة البدر في نافذة إجتماعية
    الردود: 28
    اخر موضوع: 03-07-2005, 11:31 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ