انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 5 من 5

الموضوع: ليه ناسيين الحلاوة الطحينية ......

الردود
    605

beatheart ليه ناسيين الحلاوة الطحينية ......

السلام عليكم ورحمة الله

ازيكم جميعاااااااا

كلنا يا جماعة طبعا عارفين الحلاوة الطحينية وقد ايه هى مفيدة جدا لأطفالنا وانها بتزيد من قوة تركيزهم وذكاؤهم يعنى مقارنة بالشيكولاتة هى أفيد 100 مرة بس للأسف الأطفال لا يحبوها زى الحلويات والشيكولاتة .... فطلبى يا جماعة مفيش اى صنف حلويات يحتوى فى مكوناته على الحلاوة الطحينية وانا لا اسأل على طريقة عمل الحلاوة ولكن بأسأل عن صنف حلو نقدر ندخل فيه الحلاوة الطحينية يعنى نخبيها ضمن مكونات اخرى حتى لا يميزها الطفل وفى نفس الوقت يستفيد منها .

الردود
    576
    انا عزيزتي ما عنديش بس دخلت ارد عليكي و هو ممكن ان تكون وصفات بها طحينه لان الحلاوه الطحينيه عباره عن طحينه و سكر و شرش الحلاوه (عباره عن نبته مثل جذور الشجر تنقع و تغلى و تصفى و تخلط مع السابق) الان تذكرت وصفه حلوه و هي ان تقطعي الحلاوه الطحينيه الى مربعات صغار و تغطسيهم في الشوكولا الذائبه و تخليهم يجفوا كتير طيبين جربيهم.

الردود
    5,296
    الحلوة جميلة جدا وفعلا هي مفيدة جدا وانا سمعت دكتور بيقول انها مفيدة للكولسترول النافع لأنه قسم الكوليسترول لقسمين جزء نافع وجزء ضار
    ويفضل أكلها في وجبة الفطور
    الحلاوة مصنوعة من زيت السمسم او السمسم نفسة المطحون ونفس الدكتور قال ان السمسم و الحلاوة السمسمية وأكيد الحلاوة الطحينية تؤخر علامات الشيخوخة والتجاعيد يعني هي وجبة مفيدة أيضا للسيدات
    أما بالنسبة لوصفات منها أنا شفت مرة كيكة معمولة بالطحينة مع الزيت أو السمنة يعني بتضيفي الطحينة بدل جزء من المادة الدهنية
    وممكن لو عندك بودرة كريم شانتي بدون سكر جربي تضيفي كمية قليلة عند خفق الكريمة مع اللبن بدل السكر لكن ما تكتريش علشان طعمها ما يظهرش وتذوقيها يمكن ما تعجبكيش

الردود
    605

flower1

تعقيب كتبت بواسطة Ammoon عرض الرد
    انا عزيزتي ما عنديش بس دخلت ارد عليكي و هو ممكن ان تكون وصفات بها طحينه لان الحلاوه الطحينيه عباره عن طحينه و سكر و شرش الحلاوه (عباره عن نبته مثل جذور الشجر تنقع و تغلى و تصفى و تخلط مع السابق) الان تذكرت وصفه حلوه و هي ان تقطعي الحلاوه الطحينيه الى مربعات صغار و تغطسيهم في الشوكولا الذائبه و تخليهم يجفوا كتير طيبين جربيهم.

اختى أمون ... اولا مشكورة على مرورك الطيب ثانيا مشكورة جداااا على فكرتك الجميلة وان شاء الله اجربها تصدقى انى أوقات بابقى هاتجنن عايزة ولادى ياكلوها ولكن مش بيحبوها خالص فيمكن الشيكولاتة تحل المشكلة.

الردود
    605

beatheart

تعقيب كتبت بواسطة roza1 عرض الرد
    الحلوة جميلة جدا وفعلا هي مفيدة جدا وانا سمعت دكتور بيقول انها مفيدة للكولسترول النافع لأنه قسم الكوليسترول لقسمين جزء نافع وجزء ضار
    ويفضل أكلها في وجبة الفطور
    الحلاوة مصنوعة من زيت السمسم او السمسم نفسة المطحون ونفس الدكتور قال ان السمسم و الحلاوة السمسمية وأكيد الحلاوة الطحينية تؤخر علامات الشيخوخة والتجاعيد يعني هي وجبة مفيدة أيضا للسيدات
    أما بالنسبة لوصفات منها أنا شفت مرة كيكة معمولة بالطحينة مع الزيت أو السمنة يعني بتضيفي الطحينة بدل جزء من المادة الدهنية
    وممكن لو عندك بودرة كريم شانتي بدون سكر جربي تضيفي كمية قليلة عند خفق الكريمة مع اللبن بدل السكر لكن ما تكتريش علشان طعمها ما يظهرش وتذوقيها يمكن ما تعجبكيش

اختى المبدعة روزا ...
    مشكورة على مرورك الطيب وعلى المعلومات القيمة وان شاء الله أجرب فكرة الكيكة بالطحينة

مواضيع مشابهه

1. رول الحلاوة الطحينية علي طريقة منال العالم مشاركتي الثانية لملف تجارب حية
    بواسطة sama 2 في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 51
    اخر موضوع: 24-04-2012, 10:24 AM
  2. تذوقو الحلوة با الحلاوة الطحينية
    بواسطة سميحة بوزيان في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 2
    اخر موضوع: 11-05-2009, 04:51 AM
  3. إتلاف 11ألف كلغم من "الحلاوة الطحينية" القاتلة في الرياض!
    بواسطة ** كلمــــات ** في الملتقى الحواري
    الردود: 10
    اخر موضوع: 27-02-2007, 02:59 AM
  4. الحلاوة الطحينية... ممكن سؤال
    بواسطة فرولاية جده في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 20-11-2004, 08:26 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ