انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 11

الموضوع: طريقة الكيكه الاسفنجيه بالتفصيل

الردود
    255

طريقة الكيكه الاسفنجيه بالتفصيل

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كيفكم يااخوات ان شاء الله كلكم طيبين
    مبروك عليكم الشهر الفضيل
    (اقول لاتطولين السالفه وهي قصيره )هههههههههههه
    بنات انا من محبين هذا المنتدى الرائع جدا ومتابعه له كثير بس انا مااشارك كثير
    بس انا نفسي اسوي الكيكه الاسفنجيه وخايفه ماتضبط معي مع اني طباخه لاباس بها وباخذ وصفات كثيره من المنتدى واطبقها وتنجح معي بس هذي الكيكه خايفه منها ليش ماادري
    المهم ابغى وحده تتكرم علي وتعطيني الطريقه بالتفصيل لاني ابغى اسوي الكيكه علشان بنتي راح اسوي لها حفله لاني واعدتها بحفله اذا سمعت كلامي وصارت مؤدبه وتعرفون في الحفله بيكون موجودين الاهل اهل زوجي واهلي فاابغى كيكه تبيض الوجه وياليت بعد تعطوني طريقة عجينة الفوندات وافكار لتزيين الكيكه بااشكال تناسب الاطفال
    نست اقول لكم انا فرني كهرباء اللي يكون سيراميك وجديد وماسويت فيه كيك خايفه تخترب مومتعوده عا الكهرباء ههههههههههه المهم كم تنصحوني احط درجة الحراره اذا بسوي فيه الكيكه وكم المده اللي اخليها في الفرن بس شكلي هذا اللي ابغى اعرفه
    والله يعطيها العافيه اللي ترد علي واتمنى تردون بااسرع وقت لان بسوي الحفله ليلة الجمعه وراح اسوي الكيكه من يوم الاربعاء او الثلاثاء تعرفون مافي وقت
    اتمنى اني ماتقلت عليكم
    والله يجزيكم الجنه

الردود
    21,316
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1431هـ
      • نبض وعطاء
      • طاهية متميزة
    (أوسمة)
    جوزيتي كل خير عزيزتي

noorelhoda's صورة
    noorelhoda غير متواجد "متميزة صيف 1429هـ و مُبدعة صيف 1430هـ "صانعة الأطايب
    الردود
    21,464
    اخواتى انا تعبت كتير اوى علشان اعرف اعمل الكيكه الاسفنجيه وتعبتكم كتير باسئلتى وبصراحه كنت بجمع جميع الطرق لكل اخت جوه المنتدى او خارجه وجمعت نصايحهم ومقاديرهم وبناءا عليه اكتشفت ايه السر وعرفت اعملها بالظبط وكل معلومه ولو صغيره كنت لازم لازم اهتم بيها وفى النهايه الف حمد انا تقريبا كل اسبوع بعمل تورته والحمد لله ما خيبت ظنى ابدا
    هههههههههههههه تلميذه شاطره صح ؟
    اصلى بحب المطبخ اوى ولو حطيت حاجه فى دماغى لازم اعملها بقول ما اللى عملتها ليها عنين وادين زيي صح
    شوفوا اخواتى الاول حقوللكم على الملحوظات المهمه وبعدين حقولكم عالمقادير المظبوطه
    المعلومات والملحوظات
    1-بدايه الكيكه الاسفنجيه لا يدخل فى مقاديرها لا زيت ولا زبد ولا لبن ولا عصير
    انا استغربت لما لقيت البعض بيضيف لبن او عصير
    الكيكه الاسفنجيه مختلفه عن الكيك العادى

2-جميع المقادير المستخدمه بيض او طحين لازم لازم تكون بدرجه حراره الغرفه
    يعنى انا دائما بحفظ الدقيق فى التلاجه ولكن قبل ما اعمل الكيكه الاسفنجيه بنص ساعه بخرج البيض والدقيق واوعى تنسى المعلومه دى لانها مهمه جدا حتلاقى قطرات ماء تجمعت على البيض بعد النص ساعه كده تقدرى تستخدمى البيض

3-لو عاوزه الكيك بنكهه البرتقال ضيفى برش برتقاله على البيض بدل الفانيليا وليس عصير البرتقال ولو عاوزه بطعم الفراوله ضيفى روح الفراوله ولكن روح الفواكهه تضاف بعد اضافه الطحين لكن برش البرتقال بيكون مع البيض كبديل للفانيليا

4-الدقيق والنشا والبيكنج باودر اللى حكتبلكم مقاديرهم تحطوهم مع بعض وضرورى جدا جدا تنخلوا الخليط مرتين يعنى حطى البيكنج باودر والنشا على الدقيق وانخليهم سوا ومهم اوى مرتين

5-مهم اوى ان المقادير تكفى صينيه لان لو الخليط اكبر من نص الصينيه يبقى الكيكه حترتفع وتهبط من النص وحتبقى معجنه

6- مهم اوى الفرن يتسخن اثناء تحضيرك للكيك ودرجه الحراره لازم تكون متوسطه لانها لو عاليه او منخفضه حتبقى مشكله والكيكه تبوظ اهم حاجه اظبطى الفرن على درجه 180 واغلقى الفرن لحد ما تنتهى من عمل الخليط
    اخواتى معلش انا طولت عليكم بس لازم لازم احكى معاكم بالظبط كل فتفوته لعمل الكيك
    واخيرا اللى بيخلى الكيكه مكتومه حاجتين مالهومش تالت الاولى انك مضربتيش البيض المده المحدده ليه وهى ربع ساعه يكون المضرب شغال بدون انقطاع على اعلى سرعه والثانيه انك مضفتيش الدقيق معلقه معلقه ممكن تكونى ضفتيه مره واحده او كميه كبيره كل مره وده بيخلى الكيكه طالعه زى الخبز مكتومه

الان المقادير المظبوطه
    طبعا احنا خرجنا البيض والطحين قبل العمل بنص ساعه واول ما نبدا نشتغل نسخن الفرن ونجيب الصينيه ندهنها سمنه وبعدين نحط فيها دقيق اكيد انتوا فاهمين العمليه دى
    المقادير دى انا معرفش حتناسبك ولا لا بس عموما وانتى بتصبى الخليط فى الصينيه بتاعتك وطبعا انا معرفش مقاسها يبقى عموما اى خليط لازم يوصل لمنتصف الصينيه لو لقيتى لسه عندك خليط ممكن تحطيه فى صينيه تانيه اهم حاجه للكيك سواء عادى او اسفنجى ان الخليط ميزدش عن نصف الصينيه لانه حيرتفع
    المقادير
    الكوب المستخدم للدقيق لازم يكون هو هو اللى حتقيسى بيه السكر والنشا
    6 بيضات بدرجه حراره الغرفه
    كوب الاربع دقيق
    كوب الا ربع سكر ناعم مهم يكون حبيباته ناعمه
    ربع كوب نشا
    ملعقه كبيره بس ممسوحه بيكنج باودر
    ملعقه كبيره ممسوحه فانيليا
    ربع كوب كاكاو غير محلى
    لو عوزاها بيضاء مش بالكاكاو يبقى بدل كوب الا ربع دقيق يبقى كوب واحد فقط وبرده نفس المقادير

سخنى الفرن وبعدين حطى البيض وعليه الفانيليا او بشر البرتقال وعلى اعلى سرعه اضربى البيض والفانيليا لمده دقيقتين وبعدين متفصليش الكهربا عن المضرب وهو شغال بعد الدقيقتين ضيفى السكر مره واحده واحسبى حوالى ربع ساعه على اعلى سرعه فى البدايه حتلاقى المزيج عباره عن رغاوى لكن بعد كده حتلاقى المزيج بقى كريمه وحجمها بقى تلت اضعاف حجم البيض فى الاول لازم يبقى الحجم تضاعف لاننا عاوزين الهوا اللى جعل البيض ينتفخ اول ما تلاقى الخليط تضاعف بعد الربع ساعه شيلى المضرب خالص ومتستخدميهوش تانى فى ناس بتحط الدقيق وتشغل على اقل سرعه وده خطأ كبير جدا جدا الطريقه دى حتخلى الهوا اللى نفخ البيض يخرج تانى ومش حتبقى هشه ابدا
    باستخدام معلقه خشبيه ضيفى ملعقه دقيق واحده وقلبى ببطء جدا جدا جدا جدا جدا فى اتجاه واحد اوعى تغيرى الاتجاه او تقلبيها من تحت لفوق وافضلى ضيفى ملعقه دقيق وقلبى مرتين وضيفى الملعقه الاخرى وبرده قلبى تقلبتين بشويش وببطء شديد لازم يفضل الخليط مرتفع لحد ما تخلص ممكن هنا تضيفى روح الفاكهه لو عوزاها بالفراوله او الاناناس بعد ما تخلصى صبى الخليط بشويش وايضا بمنتى البطء فى الصينيه ودخليها الفرن
    واياك اياك اياك اياك تفتحى عليها قبل 40 دقيقه بعد اربعين دقيقه اختبريها بعود خشبى لو نضجت طفى النار و اوعى تخرجيها من الفرن خليها جواه لانها لو خرجت وهى سخنه حتتعرض لهواء بارد حتبوظ سبيها فى الفرن بعد ما تقفلي الحراره نص ساعه تقريبا وبعدين خرجيها ان شاء الله لو اتبعتى كل معلومه وطريقه انا كتباها حتلاقى احلى كيكه اسفنجيه عملتيها وكل ما تنجح معاكى افتكرينى على طول انا اسمى ام نور الهدى ابقوا ادعولى على طول
    وتانى يوم اعمليها بالكريمه وزينيها ولو مستعجله وعوزاها فى نفس اليوم حطيها فى التلاجه 3 ساعات مثلا بس اوعى تحطيها فى التلاجه بعد ما تطلع من الفرن مباشره يارب اكون افادتكم
    ودى تورته كنت نزلتها قبل كده
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=412163

ان شاء الله تكونى استفدتى

أم شادى's صورة
    أم شادى غير متواجد ملكة المعجنات
    مُبدعة صيف 1430هـ "صاحبة الحضور المتميز بمطبخ لك"
    الردود
    13,278
    حبيبتى الحبيبه نور الهدى كفت و و فت
    اذا ترغبى طرق تزيين مختلفه و متنوعه
    أضغطى على صوره التورته فى أمضتى تجدى أشكال متنوعه
    أتمنى اكون افدتك

الله لا اله الا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين
    صور مواضيعى المختفيه ستظهر يوم 20

الردود
    11,921

الردود
    96
    من فضلك ام شادى

ممكن تكتبيلنا طريقتك فى عمل الكيكة الاسفنجية

المقادير يعنى ... من فضللللللللك

الردود
    255
    وانتي كذلك اختي حنان البحرين
    اختي نور الهدى انا اكيد استفدت كثير ماقصرتي الله يعطيك العافيه
    بس حبيت اسال ضروري اشرب الكيكه بالشراب اللي مع الفواكه المعلبه
    او في حاجه ثانيه اقدر اشربها بيها

الردود
    255
    اختي ام شادي الكيكه اللي انتي عامله حلوه ومرتبه ماشاء الله عليكي ان شاء الله اسوي وحده مثلها بس انا نفسي ازينها باشكال والوان طفوليه تعرفين الاطفال بيجذبهم الشكل اكثر من الطعم
    مشكوره اختي لبنان وحبايبه على المروم واختي من مصر الحبيبه جربي طريقة نور الهدى شكلها رهيبه ومضمونه
    انا بجرب وبرد عليكم ان شاء الله

noorelhoda's صورة
    noorelhoda غير متواجد "متميزة صيف 1429هـ و مُبدعة صيف 1430هـ "صانعة الأطايب
    الردود
    21,464
    تعقيب كتبت بواسطة مفتخره بديني عرض الرد
    وانتي كذلك اختي حنان البحرين
    اختي نور الهدى انا اكيد استفدت كثير ماقصرتي الله يعطيك العافيه
    بس حبيت اسال ضروري اشرب الكيكه بالشراب اللي مع الفواكه المعلبه
    او في حاجه ثانيه اقدر اشربها بيها
    الحمد لله انك استفادتى يا غاليه
    شوفى تشريب الكيكه ده خطوه مهمه حتى تعطيها طراوه اكثر
    عموما هناك بدائل كثيره
    لو لم يتوافر عندك عصير الفواكه
    ممكن تدهنيها بملعقه مربى مخففه بالماء قليلا
    احيانا بضيف سفن اب ملعقتين او ثلاثه بسقى يهم الكيكه
    واحيانا اى عصير متوافر عندك فى البيت
    حوالى ثلاث ملاعق من اى عصير متوافر
    ان شاء الله اكون افادتك

ودى طريقه تورته كنت عملاها

احبائى واخواتى وعدتكم واوفيت قدمت لكم من فتره موضوع بعنوان اول تورته وكنت نزلت الصوره فقط وموضوع تانى بعنوان تانى تورته وايضا صوره واخواتى فى المنتدى طلبوا منى التفاصيل ووفيت بوعدى
    بصراحه انا اليوم تعبانه جدا جدا عندى انفلونزا تعبانى بس قلت لازم اعمل تورته واصورها بس سامحونى الجزء الخاص بالكيكه الاسفنجيه غير مصور لانى اخذت قرار التصوير بعد ما سويتها بس صورت المقادير والتزيين

مقادير الكيكه الاسفنجيه
    6 بيضات بدرجه حراره الغرفه مهم جدا
    ملعقه صغيره فانيليا
    ربع كوب نشا
    كوب سكر ناعم
    كوب الا ربع دقيق
    ثلاث ملاعق طعام كاكاو بودره
    ملعقه كبيره ممسوحه بيكنج بودر

لعمل الكيكه بدايه نقوم بنخل الدقيق والنشا والبيكنج باودر مرتين وبعدها نخفق البيض والفانيليا الى ان يبهت لون البيض وبعدها نضيف السكرونخفق لمده ربع ساعه وممكن تلت ساعه هذه العمليه مهمه جدا جدا يجب الخفق بالمضرب الكهربى الى ان يتضاعف حجم البيض والسكر تلاته اضعاف الكميه قبل الخفق وبعدين نستعمل ملعقه خشبيه ونضيف الدقيق على الخليط ملعقه ملعقه ونقلب بهدوء جدا وبشكل دائرى الى ان ننتهى ونصب الخليط فى صينيه ممسوحه بسمن ودقيق ونتركها فى الفرن حوالى ساعه الا ربع ويكون متوسط الحراره وبعد خروجها من الفرن نتركها فى الثلاجه حوالى 4 ساعات حتى تبرد تماما

ثم نقوم بتقطيعها نصفين بواسطه خيط وممكن سكين

[
    مقادير كريمه التزيين
    اربع اظرف دريم ويب
    كوب لبن مثلج
    نخفقهم معا جيدا بالمضرب حتى تتحول لهذا الشكل
    نقوم بعد ذلك بنثر ملعقتين او ثلاثه من ماء الفاكهه اللى حنستخدمها فى التزيين

بعد ذلك نفرد جزء من الكريمه على الكيكه

وبعدين ممكن تضيفى حبيبات شيكولاته او فواكه مقطعه
    وبعدين نضع طبقه الكيكه التانيه

ونغلف الكيكه بالكريمه من كل الجوانب

وبعدين نبدا بالتزيين انا استخدمت خوخ معلب ومكسرات

ممكن تستخدمى جوز مبشور لتغليف جوانب التورته وممكن مكسرات انا استخدمت كاجو مجروش لانى بحبه موت ونضعه على الجوانب هكذا

وبعدين نبدا بالتزيين بالكريمه

وهذا شكلها من فوق بعد التزيين
    [CENTER]

وهذا شكلها النهائى يارب تعجبكم
    آخر مرة عدل بواسطة noorelhoda : 07-09-2008 في 11:40 AM

الردود
    255
    تسلمين اختي نور الهدى تعبتك معي
    بس على فكره كيكتك مره حلوه ومرتبه
    بس انا نفسي ازين الكيكه بااشكال طفوليه بعجينة الفوندات اذا تعرفين طريقتها ياليت تكتبينها لي
    والله يعطيكي العافيه

مواضيع مشابهه

1. ( ركن الطبخ)¤¦¦§¦¦¤~ الكيكه الاسفنجيه بقطع الشكولاته ~¤¦¦§¦¦¤
    بواسطة بــــــــدويهـــ ممــــــيزهـّ في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 31
    اخر موضوع: 28-04-2012, 08:51 AM
  2. سؤال عن الكيكه الاسفنجيه............انقزوني
    بواسطة برضه زملكاويه في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 6
    اخر موضوع: 20-03-2011, 11:26 PM
  3. سؤال بخصوص الكيكه الاسفنجيه ؟ ممكن
    بواسطة هبه عمر المصريه في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 4
    اخر موضوع: 18-01-2009, 11:43 AM
  4. *****الكيكه الاسفنجيه...مطلوبه و بالصور;))*****
    بواسطة ronii في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 47
    اخر موضوع: 30-04-2007, 12:11 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ