انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 33

الموضوع: لا تبخلو علي من شان عيد ميلاد بنتي

الردود
    276
    لا تبخلو علي من شان عيد ميلاد بنتي

كيفكم صبايا ان شاء الله العيد كان سعيد عليكم
    ابدا بالموضوع مباشرة عيد ميلاد بنتي الشهر الجاي وانا ما بعرف كيف بدي اساوي حابة افرحها بشيء انا اعمله من صنعي يدي ولكن لللاسف ما عندي ولا اي فكرة
    ياريت اللي عندها فكرة

بتزيين الكيك مع الشرح بكون شاكرة لها جزيل الشكر واي فكرة من ناحية التزيين او تزيين البيت بكون شاكرة

وكيف اعمل كريمة بيضاء وشكولاتة
    ما تبخلو علي بستنا الرد

ما تفشلوني

الردود
    623
    حابه اقولك ان احتفالات في اعياد الميلاد ما تجوز ارجوا انك ما تزعلي مني بس حابه انصحك يا اختي في الله .

الردود
    2,717
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اهلآ بك اختى و بمناسبة عيد ميلاد بنتك كل كل عام و هى بخير و عقبال المائة شمعة
    و بالنسبة لتزيين البيت تقدرى تجيبى بالونات و تعلقيهم فى المكان اللى بتعملى فيه الحفلة و تقدرى تاخذى ورق ملون كبير و تكتبى عليه بخط كبير عيد ميلاد سعيد و تلصقيه على الحائط و فيه اللى ينباع جاهز و فيه تشكيلات كثيرة فى المحلات للزيين بخصوص عيد الميلاد
    وهذة طريقة كريمة الشكولاتة
    نصف كوب حليب ربع كوب زبدة بحرارة الغرفة - ثلث الكوب كاوكاو - سكر ناعم -
    يخلط الكل حتى يصبح ناعم

الردود
    276
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اهلآ بك اختى و بمناسبة عيد ميلاد بنتك كل كل عام و هى بخير و عقبال المائة شمعة
    و بالنسبة لتزيين البيت تقدرى تجيبى بالونات و تعلقيهم فى المكان اللى بتعملى فيه الحفلة و تقدرى تاخذى ورق ملون كبير و تكتبى عليه بخط كبير عيد ميلاد سعيد و تلصقيه على الحائط و فيه اللى ينباع جاهز و فيه تشكيلات كثيرة فى المحلات للزيين بخصوص عيد الميلاد
    وهذة طريقة كريمة الشكولاتة
    نصف كوب حليب ربع كوب زبدة بحرارة الغرفة - ثلث الكوب كاوكاو - سكر ناعم -
    يخلط الكل حتى يصبح ناعم

بارك الله فيكي حبيبتي على الكريمة ان شاء الله راح اعملها واذا بتعرفي كيك اساوي كيكة منفوخة ياريت ما تبخلي علي واذا بتعرفي كمان تدليني كيف اساوي كريمة بيضاء بعرف ثقلت عليكي بس كلو ان شاء الله في ميزان حسناتك

الردود
    276
    حابه اقولك ان احتفالات في اعياد الميلاد ما تجوز ارجوا انك ما تزعلي مني بس حابه انصحك يا اختي في الله .

وردة الرياض انا بعرف انو حرام لكن انا ماراح اعزم حد انا هون عايشة بامريكا انا بس على شان بنتي افرحها لانها سنة راح تكون وما راح اعملها كل سنة هي بس هاي السنة هاي حتى اصورها مع بالونات وكيك وهيك اشياء
    حتى ابعثها لاهلي يعني ما في ناس راح تيجي بس انا وابوها
    وانا بالعكس مش زعلانة منك وتحياتي

الردود
    276
    لا تفهموني غلط بليييييييييييييييييييييييز

صبايا ما بدي حد يبخل علي انا بدي حد
    يفرجيني كيف اعمل كيكة بنفسي انا يعني مو حفلة وناس وهيك لالالالالالالالالالا بس راح افرح البنت حابة اصورها في عيد ميلادها تكون ذكرى الرجاء ما حد يبخل علي بافكار واللي بتعرف وعندها افكار كيف ازين الكيكة وكيفية اعمل طريقة كيكة منفوخة ياريت تقلي

بستنا الرد بلييييييييييييييييز

الردود
    2,717

coffee

عليكم ورحمة الله وبركاته

الله يبارك فيك اختى وبالنسبة للكيك انا وياه مش اصحاب و بالأمس كان عيد ميلاد إبنى و سويت كيكة من المنتدى و طلعت ما تصلح و هذة أول مرة اسوى كيك دائما اخذها جاهزة اريحلى و سامحينى ما قدرت افيدك
    شوفى الروابط ممكن تنفعك
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=33924

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=168037

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=168456

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=165111

الردود
    837
    السلام عليكم يااختي انا بحتفل في عيد ميلاد بنتي كمان دايما بس انا وزوجي وبنتي بس لا غناء ولاشي مجرد كيكه وبنجيبلها احنا هديه اعتقد الطفل حيسال انو اذا مافرحتيه ليش اصحابي اهاليهم بيعملوا عيد ميلاد وانا لاء
    انت اعملي عيد ميلاد بس من دون عزيمه ناس ورقص وغناء ومن هل الكلام وبما انك لحالك انت وزوجك وبنتك مااعتقد فيها شي والله اعلم عموما
    ياختي انا جبتلك من احدى الاخوات كيكه عن الشيف اسامه بس شكلها خرافي بس للاماني احدى الاخوات كاتبتها في المنتدى وهاي وصفتها

تورتتى بمقادير الشيف اسامه و كل خطوه بالصور

--------------------------------------------------------------------------------

دى المقادير كوب سكر=200 جرام الشيف اسامه عمل تلات ارباع الكوب + كوب وربع دقيق =200جرام بس مفيش واحده ذكيه تقيس السكر و الدقيق على اساس انهم نفس الوزن بنفس الكوب يعنى تقول دتقول السكر 200 جرام يبقى الدقيق كوب واحد يبقى 200 جرام زيه كمان ماشى فيه ناس كده <<<<<<<<<< انا كنت منهم + 5 بيض ويكون خارج التلاجه يعنى فى درجه حراره الغرفه + كيس فانيليا + م\ص بكنج بودر و بس وبعدين نخلط البيض و الفانيلياو السكربالمضرب الكهربائى لمده 10دقايق ممكن يكونوا 7 دقايق بس ماتقلليش لان كل ما تكون المده كتيره تطله هشه و احلى من اللى و ده شكلها

بعدين نحط الدقيق بامنخول مع البكنج بودر وياريت لما تحطيه بالمنخل تحطيه شويه شويه وتقلبى يخفه من تحت لفوق و كمان يكون الدقيق اتنخل مره كمان و ده الشكل لما اضفنا الدقيق و دمجناه مع الخليط

و بعدين نحطها فى الصنيه و فى الفرن الل احنا مسخنينو من ساعه البدأ فى تحضير التورته نحطها فى الرف اللى فى النص درجه حراره 180 لمده حوالى 40 دقيقه و ممكن تكون اكتر او اقل على حسب فرن كل واحده

لما تبرد خالص خالص نقطعها بالنص كده

و بعدين تجيبى الكريمه اللى هاتحشى بيها و لما هاتكون خلاص هاتتكون و هاتجمد تحطى عليها 5م\ك توفى ( تجيبى سكر و تسيحيه زى الكراميل و بعدين تحطى القشطه و تقلبى بسرعه و تفضلى تقلبى لغايه الكتل ما تروح و تسيبه يبرد و تحطيه فى التلاجه لغايه ما تستخدميه و تسيبى م\ك على جنب للتزين

على فكره السكر و القشطه الكميه اللى تناسبك انا عملت 5 م\ك سكر + 5 م\ك قشطه و بعدين و بعدين تجيبى ميه و سكر و ياريت ياخدوا غلوه على النار تسبيه يبرد و تمسحى بافرشاه بيه للكيكه الجزء اللى تحت و تحطى نص الحشوه و تفرديها كويس و تحطى نصف الكيكه التانيه و برضه تمسحى بالفرشاه المبلوله و تحطى باقى الحشو وتغطيها كويس و من الجوانب كمان

الاخت اللي نقلت الكيكه اسمها سائله الرحمن وانا جبتلك منها الطريقه وكل عام وهي بخير والف مبروك وتشوفيها عروس يارب

اختك موزي

الردود
    4,904
    آخر مرة عدل بواسطة الباجوري : 17-01-2006 في 11:04 AM
    حبيباتي مشرفات, عضوات و زائرات وحشتوني كلكم ومفتقده وجودي بينكم وفي منتدايا الغالي
    انا الحمد لله ربنا رزقني بطفلي الثاني من 6 اشهر "عبد الله"
    طبعا مشغوله جدااا مع رقيه وعبد الله ونادرا لما بدخل على النت بس كلكم وحشتوني ربنا يخليكم ليا والف شكر على دعواتكم
    تسلمولي
    الحمد لله يوم 8 - 6 - 2009 رزقني الله بـــ (رقية)
    يارب احفظها وبارك فيها

الردود
    276
    عليكم ورحمة الله وبركاته

الله يبارك فيك اختى وبالنسبة للكيك انا وياه مش اصحاب و بالأمس كان عيد ميلاد إبنى و سويت كيكة من المنتدى و طلعت ما تصلح و هذة أول مرة اسوى كيك دائما اخذها جاهزة اريحلى و سامحينى ما قدرت افيدك
    شوفى الروابط ممكن تنفعك
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=33924

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=168037

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=168456

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=165111

بارك الله فيكي اختي ام ايوب وان شاء الله في ميزان حسناتك وان شاء الله تجوزي اولادك وتفرحي فيهم

مواضيع مشابهه

1. شوفوا صور حفلة عيد ميلاد بنتى .. عيد زواجى ... عيد ...
    بواسطة RAWAD في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 80
    اخر موضوع: 30-11-2011, 01:26 PM
  2. حفلة عيد ميلاد بنتي 7 سنوات
    بواسطة ام الحفظة في الحفلات والهدايا
    الردود: 1
    اخر موضوع: 14-10-2011, 07:22 PM
  3. ساعدوني فعيد ميلاد بنتي
    بواسطة ام اسراء- في الأمومة والطفولة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 24-08-2010, 04:31 AM
  4. عيد ميلاد بنتي ايش اسوي؟
    بواسطة cool^_^girl في الحفلات والهدايا
    الردود: 1
    اخر موضوع: 04-07-2009, 11:30 PM
  5. ساعدوني لاول حفلة عيد ميلاد بنتي
    بواسطة handm في الحفلات والهدايا
    الردود: 2
    اخر موضوع: 21-04-2005, 12:50 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ