انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 10 من 11 الأولىالأولى ... 67891011 الأخيرالأخير
عرض النتائج 91 الى 100 من 109

الموضوع: هل اطيع اوامر ربى ...... ام اطيع اوامر زوجى ؟؟؟؟؟ انقذونى من حيرتى

الردود
    3,366
    التدوينات
    13
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة آيـة عرض الرد
    لا حول ولا قوة إلا بالله .. إنا لله و إنا إليه راجعون ..

بصي أنا ندمت أني رديت ردي الأول .. بس هعيد لك الجملة اللي قلتها فوق برضو .. النقاب مالوش دعوة بخراب البيت ..

و معنديش غير أني أقولك صالحيه و بلاش يحصل شرخ بينكم عشان الموضوع دا .. ترجعي تصالحيه أنتِ عاندت وهو عاند بس لازم نوصل لحل وسط ..

لو ينفع بس من غير مشكلة بينكم تتفقوا على حل .. مثلا عدم الخروج حاليا باعتبار وجود انفلات أمني أصلا ..

أصل بصي أنا بعد اللي حضرتك قلتيه مش هقدر أتخذ قرار بسهولة .. بس في المقابل هاتفق مع الشخص اللي قدامي أن مشاكلنا لها حلول غير الفراق ( لا قدر الله ) دي نقطة مهمة جدا جدا ..

بس ما تنسيش الاستغفار فهو بيفرج الهموم ..

و ربنا يفرج همك وهموم المسلمين أجمعين ..

و ياليت تسامحيني لو كلامي سبب لكِ مشكلة ..
    ليه يا ايه بتقولى كده

لا حبيبتى مش عيزاكى تندمى وكما انتى كنتى صريحه معكى انا الاخر تكلمت معكى بكل صراحه

بجد يا ايه انتى خلتينى اخرج كل ما فى قلبى خلتينى اقول كلام يمكن مكنتش عايزه اقوله بس كنت اريد ان اشرح لكى كل الموقف حتى تستطيعى ان تعيشى معى المشكله وترفى ما امر به

ايه حبيبتى انتى لما ذكرتى موضوع الاحلام صدقينى وموضوع غيرت زوجى كنتى عندك كل الحق فى كل كلامك بس اديكى شفتى ما توصلت اليه الامور وكيف كبرت المشكله

لو كنت اريد ان اخلع النقاب ما كنت استعنت بكم لاستشيركم ولكى استطيع ان ارى ما كنت لا اراه

وهذا ما حدث بالفعل

صدقينى موضوع غيرته اليوم ستكون من ضمن الاشياء التى سنتناقش فيها لانى اعلم انى لو غلعت النقاب ستحدث مشاكل بسبب غيرته

ويجب ان يضع حد لهذه الغيره

وانا بالفعل احاول ان اتجنب اى شيئ يمكن ان يسبب فى زيادة غيرته لابعد عن اى مشاكل محتمله

انا سعيده لانك لم تبخلى على برأيك وكنتى صادقه معى وسعيده ايضا انك اشتركتى مخصوص فى المنتدى من اجل موضوعى هذا

اشكرك اختى الغاليه على كل ما كتبتى والله انتى كنتى نعم العون لى وصدقينى انتى لم تتسببى لى فى اى مشاكل المشكله موجوده بالفعل وبأذن الله ستحل اليوم وسأرضى جميع الاطراف وساجد مخرج من مشكلتى وسأعتذر لزوجى عن ما بدر منى

وسنضع النقاط على الحروف لنتجنب اى مشاكل بأذن الله

بجد ألف شكر على نصائحك الغاليه ربنا يكرمك يارب وميحرمنيش منك واتمنى ان تقبلى صداقتى
    دورة تعليم الامهات اللغه الانجليزيه المستوى الاول
    http://www.lakii.com/vb/a-87/a-804863/

أدعوك يا إلهي دعاء من اشتدت فاقته وضعفت قوته وقلت حيلته
    دعاء الغريق الملهوف المكروب المشغوف الذى لا يجد لكشف مانزل به إلا أنت ولا إله إلا أنت
    فارحمنا ياأرحم الراحمين واكشف عنا مانزل بنا من هؤلاء القوم الظالمين الباغين .
    اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتنا وقلة حيلتنا و هواننا على الناس.
    أنت رب العالمين، أنت رب المستضعفين وأنت ربنا.
    إلى من تكلنا يا رب؟ إلى بعيد يتجاهمنا أم إلى عدو ملكته أمرنا. إن لم يكن بك علينا غضب فلا نبالى )

الردود
    3,366
    التدوينات
    13
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة كنزى احمد عرض الرد
    حبيبتى نجلاء ..
    انا قلبى وجعنى عليكى جداااااااااااا والله
    بصى يا نجلاء انتى ولادك كبار مش صغيرين وبعد الجواز الواحدة ملهاش الا بيتها وعيالها
    انتى زوجك فى الاول طلب منك انك تقلعى النقاب علشان وضع البلد وانتى عاندتى او بمعنى اصح تمسكتى لعل وعسى يرجع فى كلامة
    لكن لانة بيخرج وبيقعد مع الناس عرف الخطر اللى عليكو وعلية وعلى ابنك
    وانتى للاسف فعلا كبرتى المشكلة ليكى حق تخافى من انة يغير تانى وتحصل مشاكل اكبر لكن مكنتيش سبقتى الاحداث وفى قعدة واحدة كنتى فهمتية وكلمتية قصاد اولادة علشان يكونو شهود وخاصة انهم وةاعيين كل المشاكل والاحداث والحوارات الموجودة بينكم

فهمية انك هتقلعى النقاب ارضاء لية وخوق على بيتك وعيالك من البهدلة
    يا نجلاء انتى عارفة البهدلة للى بيشوفوها هناك محدش هيسامحك لا يقف ف صف ك الكل هيقولك غلطانة وعنيدة ومش هتستفادى حاجة وبيتك هيتخرب

زوجك بيحبك جدا ولهذا بيغيير عليكى
    انتى كلمية بحب وصالحية باى طريقة واطلبة انة يسامحك

واقعدو اتكلمو بهدوء وحلو الموضوع ببساطة وبحب وتقولى كل اللى جواكى من مخاوفك من غيرتة عليكى

وابقى طمنينى عنك
    اختى الغاليه وحبيبة قلبى ميرو ربنا يخليكى ليا وشكرا حبيبتى على وقوفك معى فى هذه المشكله الصعبه كنتى نعم الصديقه واشكرك على صدقك معى وصراحتم ايضا

وبأذن الله ستسمعين قريبا شيئا يسعدك وسأحل هذه المشكله لانها طالت زياده عن اللزوم

وساخبرك بكل ما حدث بأذن الله

ادعيلى حبيبتى

دعاء الغريق الملهوف المكروب المشغوف الذى لا يجد لكشف مانزل به إلا أنت ولا إله إلا أنت
    إلى من تكلنا يا رب؟ إلى بعيد يتجاهمنا أم إلى عدو ملكته أمرنا. إن لم يكن بك علينا غضب فلا نبالى )

DAHUBA14's صورة
    DAHUBA14 غير متواجد مشرفة ركني النافذة الاجتماعية والديكور
    الردود
    12,789
    التكريم
    • (القاب)
      • متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ
      • أزاهير الروضة
      • مجموعة العطاء بالنافذة الإجتماعية
      • الذوق الراقي
      • بالعلم نرتقي
      • فن و ذوق
      • عدسة مغتربة ساحرة
      • متألقة ركن السياحة و السفر
      • ذاكرة سياحية رائعة
    (أوسمة)

اللهم صلي و سلم و بارك على سيدنا وحبيبنا محمد و على آله و صحبة أجمعين
    أسال الله العظيم رب العرش العظيم
    في هذه الساعات المباركة في هذه الليالي المباركة في هذا الشهر الفضيل
    ان يفرج اختنا الغالية نجلاء
    اللهم فارج الهم و كاشف الغم مجيب دعوة المضطرين نسألك يا كريم
    أن تفرجها على اختنا في الله نجلاء و نسألك أن تسعد ايامها و هدي بالها و هدي سرها
    يااارب و اختار لها الخير حيث كان اللهم آميــــــــــــــــــــــــــــــن .

اللهم فرج هم المهمومين من المسلمين في مصر الشقيقه
    وفي سوريا الشقيقة ياارب العالمين
    اللهم آآآآآآآآآآآآآآآآميــــــــــــــــــــــــــن .

منك وإليك يا لكِ الحبيب

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • مبدعة النافذة الاجتماعية
      • مبدعة دورة تعليم الأمهات اللغة الانجليزية
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)
    بصراحة يا نجلاء اجمل ما قرات فى ردك ان ابنك عاقل كتير ما شاء الله وفعلا ملهاش لزمة ان تدخلى اى احد من العائلة فى حواركم واتبنك كبير قادر ان يكون خير شاهد لكما

الردود
    6

ابقي طمنينا عليكِ ..

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)

الردود
    3,366
    التدوينات
    13
    التكريم
    (أوسمة)

شكرا لكل اخواتى ربنا ميحرمنيش منكم ابداااااااااااااا

الإسم:  May59.gif
المشاهدات: 1257
الحجم:  44.7 كيلوبايت

اخواتى الاتى احبهن فى الله

احببت ان اقدم لكم كلمة شكر لكل اخت اهتمت بمشكلتى ووقفت معى اما بنصيحه او دعوه عن ظهر الغيب

مهما كتبت ومهما قلت لن استطيع ان اوفى حقكم على

كنتم لى نعم الاخوات ونعم العون فى ازمتى لم تبخلوا على بشيئ لم ارى منكم غير كل صدق ودنصائح غاليه كانت لى مثل الشمعه التى اضائت لى طريقى

خلتونى احس انى مش لوحدى بجد انتم كنز حقيقى بالنسبة لى بدعلكم من كل قلبى ان ينعم الله عليكم بالستر والسعاده فى الدنيا والاخره

واتمنى من الله ان تظل هذه المحبه والاخوه خالصه لوجهه الكريم

لكم منى جميعا كل الشكر والتقدير والاحترام جمعنى الله واياكم فى الفردوس الاعلى بأذن الله

الإسم:  alfriends-34ecd9ed78.gif
المشاهدات: 6302
الحجم:  133.9 كيلوبايت

الردود
    3,366
    التدوينات
    13
    التكريم
    (أوسمة)
    الان

احب ان اخبركم بما توصلت اليه من حلول فى هذه المشكله مع زوجى

اعتذرت لزوجى عما بدر منى من عصبيه وعدم توازن فى قراراتى فى هذه الفتره والحمد لله هو كان متفهم لهذا جدا وخصوصا انى كنت لسه فى فترة نقاهه بعد عمليتى الجراحيه

سامحنى وقال لى انه مقدر شعورى والموقف الذى كنت فيه

سمع كل منا للاخر وكل واحد قال ما بداخله بهدوء طلب منى بعض الاشياء التى يجب ان اقوم بها وفى المقابل طلبت انا ايضا بعض الاشياء

وتنازل كل منا من اجل الاخر علشان نقدر نتخطى هذه الازمه وهذا ما توصلنا اليه فى النهايه بعد مناقشات دامت ل3 ايام

كان الطبيب امرنى بعدم الخروج من بيتى لمدة 3 شهور بعد العمليه والان مر شهر ونصف فطلبت منه ان ننتظر المده المتبقيه من هذه الفتره ولو الامور هديت والوضع اتحسن فى مصر
    يبقى افضل بالنقاب والا اخلعه ولو لم يتحسن يبقى ما باليد حيله ونخلعه كان نفسى اوى يوافق على هذه النقطه لانى كان عندى امل ان الوضع سيتحسن ولكنه رفض وقال لى لسه بدرى اوى لما الامور تتحسن فى مصر واننا هنفضل فى القلق ده لغاية ما البلد تنضف خالص وياعالم امتى ده هيحصل والموضوه ده انا عايزه يخلص علشان نفوق من المشكله دى

وهذا ما تنازلت انا عنه رغم انى كنت متخيله ان الامور هتتحل لو عاد الدكتور مرسى للحكم ولكنه يقول لى اننى اتوهم ذلك

طبعا محبتش اطول فى النقاش لانه كان خلاص وصل لاخره فوافقت وقلت له سأخلع النقاب ومنهم لله الى كانوا السبب

وافقت على خلعى للنقاب وكان عندى بعض الشروط وهو وافق على بعضها منها

اننى لن اخرج من بيتى نهائيا الا للضروره القصوى فوافق

كان يجب ان اذهب للطبيب لمتابعت العمليه التى قمت بها لان لها بعض الاثار الجانبيه فطلبت منه ان يأتى الطبيب الى البيت لمتابعتى حتى لو زاد هذا من بعض التكاليف فوافق

كنت انا المسؤله بنسبة 90 فى المئه عن كل ما يخص اولادى بالنسبه للفتره الدراسيه بذهابى للمدرسه ومتابعتهم ودفع المصاريف وشراء الملابس والكتب وغير كل هذا
    وهو من سيكون مسؤل عنه حتى لا اضطر للخروج من بيتى فوافق

ايضا اننا سنظل نتبع كل ما كلن يفرضه علينا النقاب ولن نغير اى شيئ فى اسلوب حياتنا الاجتماعيه من علاقات مع الاقارب وغيره فوافق

ان يحاول ان يقلل غيرته القاتله التى اعلم انها ستزيد بعد خلعى للنقاب رغم انه يستبعد ذلك ولكنى اعلمه جيدا واعلم غيرته الصعبه

اتفقنا انه سيكون سبب خلعى للنقاب سيكون سبب مرضى وان الطبيب امرنى بذلك حتى لا ندخل فى حوارات وتناقضات نحن فى غنا عنها لان مفيش حد هيقدر يفهم ما مررنا به
    وتفهمت معه انى رضيت بخلع النقاب لابعد عن اسرتى الضرر وانك تتحمل تبعات هذا واشهد الله انى خلعته رغما عنى لانك امرتنى بذلك وانه ليس لى اى رغبه فى خلعه فقال لى انا سأتحمل كل العواقب لانى انا المسؤل عن حمايتكم

جعلته يجلس مع ابننا الكبير ويشرح له الموقف كله ويحاول ان يفهمه الوضع ولماذا كان هذا اختيارنا حتى لا يفهم الوضع خطأ

اما ابنتى مريم لم تستطيع ان تفمه اى من ذلك لانه مازالت صغيره فأتفقنا اننا سنقول لها ما سنقوله لاقاربنا هو اننى خلعت النقاب لاننى مريضه وهو يتعبنى حتى لا تجد كلامنا مختلفا عن ما نقوله لمن خارج العائله

وطلبت من زوجى انه لو تحسن الوضع فى البلد واصبحت بلد اسلاميه على حق وانتهت الازمه وعدنا احرارا فى مصر واتنهى هذا التطرف سأعود الى النقاب مرتا اخرى دون حتى ان استشيره للاسف رفض هذا وقال انا من يقول لكى امته الوقت يكون مناسب علشان منعملش مشكله تانى على الفاضى
    وقال لى لو انتى حزينه على تركك للنقاب انا احزين اكثر منكى بكثير

لانى اكثر واحد كنت فرحان ان زوجتى منتقبه وقت فخور بكى وبدفاعك عن النقاب والرساله التى كنتى تنشريها للناس عنه بس هعمل ايه غصب عنى محتاج اكون مطمئن عليكى انتى والاولاد فى هذه الفتره المحرجه التى تمر بها البلد الناس بقت وحشه اوى وكله بيخون بعضه صدقينى انا بحميكم لان ده ما يطلبه منى الله هو الحفاظ عليكم من اى سوء هذا هة اعتقادى وربنا يغفرى لو كنت عىل خطأ

متعرفوش فى الفتره دى حسيت قد ايه هوه حزين وبيتألم على ما وصل له حال المسلمين فى مصر ونحن كنا منهم

فى النهايه كل كل منا اعتذر للاخر على ما بدر منا فى هذه الفتره من عصبيه وتوتر واكثر حاجه كانت صدماه منى عنادى الشديد فى عدم تلبية رغبته كما كان متعود منى

بس فهمته وجهة نظرى وخوفى الشديد من خلعى للنقاب وان انا كنت مش عارفه اخذ مثل هذا القرار بسهوله ومكنتش شايفه حاجه غير ان انا لو سمعت كلامك هكون بعصر ربنا وده الى عمرى ما كنت هعمله

الحمد لله الموضع انتهى على خير وكل واحد فينا قال كل الى جواه وكل ما يخاف منه

انتوا عارفين اتعلمت حاجه مهمه اوى

ان مهما كنت معتقده ان انا على حق وواثقه فى قرارى لازم اسمع للراى المختلف عنى وخصوصا لو صادر من شخص احبه واعلم جيدا مقدار حبه لى

لما بنسمع للمختلفين معاهم بهدوء بنقدر نشوف حاجات مكناش قادرين نشوفها قبل كده ومن هنا تتضح الرؤيه كامله وبنقدر نحكم العقل وبنخرج بقرارات صائبه وليست متسرعه

مش هقدر اقولكم انى سعيده لكنى حزينه اكيد انى هخلع النقاب وده الى مش قادره اظهره لزوجى والاولاد

بس منكرش انى ارتحت كثيراااااااااا ان المشكله خلصت وان التوتر الى فى البيت خلص والكل ارتاح زوجى والاولاد والان اشعر برضى زوجى وسعادته لانى هنفذ طلبه

الان الجميع يشعر عندى فى البيت براحه كبيره لانهاء المشكله وزوجى بيحاول يعوضنا الفتره الماضيه بفسحه وشراء لبس العيد للاولاد علشان نفرحهم

الجو رجع هادى تانى ومفيش حد زعلان من حد

بس مخبيش عليكم انا من جوايا بتقطع وحزينه حزن بس بحاول مش ابين وبخبى حزنى جوايا واتمنى من الله ان يعوضنى خيرا

والا اكون اخطأت فى هذا واتمنى ان يرضى الله عنى ويغفر لى لو كنت اخطات فى هذا القرار

يارب اغفر لى لو كان خلعى للنقاب اغضبك عنى ولا تبتلينى بذنبى هذا فأنت تعلم ما بداخلى وما هى رغبتى الحقيقيه وانى تركت النقاب رغما عنى ودون ارادتى لاحافظ على بيتى وسلامة اولادى

يارب اغفر لى وسامحنى

اخواتى اشكركم جميعا ويارب يارب تنالوا رضا من الرحمن تسعدوا به مدى الحياه

الإسم:  اغلى ما عند المؤ&.jpeg
المشاهدات: 3548
الحجم:  26.5 كيلوبايت

الإسم:  phpThumb_generated_thumbnailjpg.jpeg
المشاهدات: 11744
الحجم:  55.6 كيلوبايت

وكل عام وانتم بخير

الإسم:  img_1343505525_624.jpg
المشاهدات: 13274
الحجم:  37.8 كيلوبايت

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)
    حبيبتى نجلاء كنت هجنن عليكى واستنيتك كتير وبعتالك رسالة عالخاص لما مدخلتيش امبارح

معلش يا نجلاء ازمة وتعدى

وفعلا اللى كبر الموضوع معكم هو العند من الطرفين

وحلو جدا نقطة انك قلعتى النقاب علشان مرض مش بطلب من زوجك

هذة نقطة مهمة علشان محدش من الاهل يدخل او يقول كلام

بجد يا نجلاء مش عارفة اقولك اية قلقت لما مش لقيتك بعتيلى الخاص لكن اطمنت دلوقتى عليكم
    وعسى ان تكرهو شئ وهو خيرا لكم وعسى ان تحبو شئ وهو شر لكم

ورب ضرة نافعة

وحلو اوى انكم اتفقتو وفضفضت بكل ما كان جواكم

اعترفى بقى ها هتجيبى اية لبس للعيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ربنا يسعك يا نجلاء ويفرحكم ويهدى سركم يارب وتكون اخر الازمات

مواضيع مشابهه

1. اوامر run مهمه ومفيدة
    بواسطة ابو الحر في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 4
    اخر موضوع: 03-05-2008, 05:50 PM
  2. ماذا تعرف عن اوامر الرن ( run )
    بواسطة معـــالي في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 8
    اخر موضوع: 08-09-2007, 05:55 PM
  3. 'طلباتك اوامر
    بواسطة elsahhera في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 3
    اخر موضوع: 06-03-2007, 02:29 AM
  4. شرح كامل لنظام الدوس (شرح)(اوامر)
    بواسطة mido3200 في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 05-02-2007, 12:41 AM
  5. االسبيط المقلى يا اخت ام نور طلباتك اوامر
    بواسطة rose05 في الأطباق الرئيسة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-01-2006, 02:18 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ