انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 87 من 95 الأولىالأولى ... 3777838485868788899091 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 861 الى 870 من 941

الموضوع: * * * مدارس ... مدارس ... الجزء العاشر * * *

الردود
    3,718
    أودى سايبالك سؤال فى الرغى هناك عن المسجد

انتى ساكنة فين وهل تعرفى مسجد معين ولا ايه

الردود
    3,718

الردود
    619
    مسلم حبيبتي مقدرش على زعلك يا جميل معلش والله انا اهو هرجع اقرا اللي فات وهرد عليك

عــــ بفضل ـــــدنـــ اللـه ـــــا:)(بحبك يامصر)
    الردود
    1,630
    شكرا يا اودى ربنا يسعدك ياااااااااارب

هابلغها بالمعلومات دى ولا عرفتى اى حاجة عن منارة الفاروق قولولى وكمان في مدرسة اسمها البيان لقيت فرع فيالعبور هى اضطرت تشوف حاجات اسلامية كده لانها محدش عندو معلومات عن مدارس ازهري فلو عندك او مسلم لوعندك معلومات عن الاتنين دول او عن مدارس خاصة لغات نظامها اسلامى ياريت تفيدونى وجزاكم الله كل خير معلش والله تعبتك اوى يا اودى اعزرينى

واكرر النداء لمسلم لو عندك اى معلومة عن مدرسة خاصة اسلامية لغات في العبور ارمي عليا او التجمع او مصر الجديدة

متشككككككككككككككرة جدا جا ليكو بجد انا ااسفة انى باتعبكم معايا

الردود
    619
    حبيبتي مسلم لسه والله متصلتش مشغوله اليومين دول وكمان متخديش في بالك هيدو ايه من المناهج اهو ان شاء الله هيدخلو وهنشوف وان شاء الله المدرسه كويسه لاني لقيت وحده كانت معايافي الشغل ومكنتش عارفه انها دخلت بنتها في المصريه بس بتشكر فيها جدا جدا ولسه بردو هتكلم معاها بالتفاصيل فمتقلكيش ان شاء الله المناهج تبقى كويسه والاولاد يطلعو بإذنه وحوله وقوته كويسين ان شاء الله

الردود
    3,718
    أودى ردى عليا وكمان روحى الرغى هناك وردى

الردود
    619
    لا ياشذا انت تامري والله كان نفسي اسعدك اكتر من كده بس هبعتلك المدارس الاسلاميه اللي عندي وتكون في التجمع او العبور ...

الردود
    619
    رحت يا جوجو

الردود
    619
    مدارس اسلاميه:

بدايه
    ·العنوان:عند مستشفى عكاشه في التجمع الخامس
    ·التليفون: 0100510077\0119009727
    ·المصاريف: كي جي 16 بعد التخفيض لانها اول سنه
    §الباص:
    §الزي:
    ·مواصفات:
    §
    ·من أقوال المتقدمين للمدرسه:
    §االجزء الثامن .... (27) ... ميس عصام.... رحت المعرض بتاع مدرسه عشان نتعرف بالمدرسين ويورونا الكوريكولم بتاعهم واليوم الدراسي هيمشي ازاي طبعا حاجه مبشره بمعنى تحفيظ القران في مجموعات زي الكتاتيب حسب مستوى الطالب- اهتمام بالغه العربيه ليها كلاسز خاصه
    - مدرسات كلهم محجبات اجانب
    - مؤسسها الكتور احمد غلوش " العميد السابق لكليهالدعوه ومؤسس لكليه أصول الدين" انت عارفه المقريئ راغب مصطفى غلوش اكيد...اللي كنت عاوزه اتاكد منه منهج الماث لانها امريكان بس اللي مختاره المنهج خريجه هندسه فعشان كده اتطمنت.
    §الجزء الثامن ...(63) ... ميس عصام ... مدرسه بدايه اسلاميه امريكيه بتتعمل على مستوى عالي قوي يعني المعامل السبوره الذكيه المدرسين كلهم اجانب مسلمين تحفيظ قران اخلاقيات وبيدرسوا مناهج سلوكيه اللغه العربيه بالفصحى ليها مكان مخصص عشان الطالب يتعلم لغته الام كويس- تم انتقاء المنهج الامريكي بها بعنايه لتفادي مشاكله- حتى بالنسبه للسوشيال ستديز مش زي المدارس الانترناشونال التانيه بيدرسوا المنهج الامريكي.... لا واخدين مناهج بتدرس في الاردن للحفاظ على الهويه العربيه
    مناره الفاروق الاسلاميه

·العنوان:4التجمع الأول-الحى العاشر - الفرع الثانى منها فى الشروق
    ·التليفون:122115952
    ·المصاريف:للكى جى 7700 + 300 كتب تقريبا ...+ 2000 باص
    ·المواصفات:
    §دارتها أخوه ملتزمون وأهل سنه ومنهجهم واضح
    §التعليم هناك يشمل اللغات المختلفه
    §تعليم القران الكريم وتحفيظه والاهتمام بالعلوم الشرعيه
    §هناك فصل تام عن النساء والرجال
    §وكذلك البنات والبنين وهذا من بدايه المرحله الابتدائيه ولكل جنس منهما مبنى خاص تماما
    §المدرسين هناك اخوه والمدرسات كلهن ما شاء الله يجب ان يتحجبن لكى يعلموا بهذه المدرسه
    ·من أقوال المتقدمين للمدرسه:
    §شغلها جامد اوى.
    §Interview كان فيه Test رهيب ولا امتحان آخر السنة.
    §اهتمام طيب جدا بالتعليم والتربيه
    §الجزء الثامن ... (126) ... ام عمر ... انا تابعت الردود لحد ما قرات هذا الرد و يجب ان تقال كلمة حق هنا فانا اعمل مدرسة لغة انجليزية في مدرسة منارة الفاروق و غير صحيح على الاطلاق اته يتم منع الاطفال من الرسم يمكن لاي شخص يريد التقدم للمدرسة الحضور و طلب مشاهدة المعرض الفني الخاص بمرحلة الكي جي لرؤية اعمال الاطفال سواء في الرسم او الاعمال الفنية الاخرى فاالمدرسة لا تمنع الاطفال من ممارسة اي نشاط فلدينا الكثير من الانشطة ووالله هذا ليس اعلان عن المدرسة و انما كلمة حق فقط و على فكرة انا سبق و اشتغلت في المصرية اللي في التجمع الخامس و لدي كثير من التحفظ على المدرسة يعني ماينفعش نحطها في مقارنة مع الفاروق او تاجان او ما يشبههما و لا اتكلم عن كونهما مدارس اسلامية و لكن اتحدث عن المستوي الاكاديمي هي فعلا مدرسة مشهورة بس ما ينفعش نقارنها بالفاروق سواء المنارة او فاروق الحجاز. و اتمني ان الله سبحانه و تعالي يوفق الجميع للخير في اختيار المدرسة المناسبة لابنائهم و اسفة على الاطالة.
    §الجزء الثامن .... (23) ... الشذي الفواح ... الحاجة التانية منارة الفاروق طبعا معروفة مستواها عالى ونضيفة وكل حاجة بس ناس بيقولو مشكلتها ان واجباتها كتير انا شخصيا باقول اللى واجباتها كتير دى اكيد دا هايبئا في صفنا لان الطفل هايزاكر هايزاكر ويبزل مجهود وبالتالى هايبئا شاطر.
    وميزة الازهر انها هاتدى علوم شرعية من اولى اعدادى من كل فرع شوية مش كتير على فكرة انا شفت كتب ليهم مالقيتهاش كم كبير بالعكس بسيييطة بس الطفل هايتعلم حاجات مفيدة واهمها العقيدة طبعا والفقه اللى هو محتاجه في السن دة عشان هايبئا مكلف دا مجرد راي شوفي انتى اللى يعجبك واستخيري كده وقرري

الردود
    404
    السلام عليكم وكل القمرات بسال ازاى اراجع الملف كله مدارس مدارس كل الاجزاء يعنى وكمان عايزة حد يقولى ايه رايكم فمدرسة وادى دجلىة ولو فى اى معلومات عنها
    ميرسى اوى للى هيهتموا برسالتى ويردوا عليا

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ