انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 86 من 95 الأولىالأولى ... 3676828384858687888990 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 851 الى 860 من 941

الموضوع: * * * مدارس ... مدارس ... الجزء العاشر * * *

الردود
    619
    جزاك الله خيرا يا مسلم ربنا يبارك فيك

الردود
    201
    السلام عليكم جميعا يا احلى الامهات

سارة عبد الله

بصراحة انا من خبرتى المتواضعة فى النقل سمعت انها عن خبرة فى ناس ولادهم فيها وبيشكروا فيها جدا اهم مميزاتها منهج الانجلش جامد جدا متلقيهوش فى اى مدرسة وده بان من امتحاناتهم كل الاولاد حتى من اجدعها مدرسة بيقولوا ان الامتحان صعب جدا يعنى مفيش مدرسة مسسبقاها فى منهج الانجلش .
    ومدارس من كل المستويات الغالية جدا والمتوسطة كانوا 20 صفصفوا على 5 تخيلى يعنى مبيخدوش اى عيال عايزين عيال مستواها عالى والامهات اللى شفتهم هناك شكروا فيها جدا ليهم عيال هناك

فعلا ملقتش حد مجتمع على مدرسة زى بيبى هوم وطلائع الكمال الاسلامية حلوة جدا برده ومنهج الانجلش بتاعهم ممتااااااااااااااااااز ما يقلش عن بيبى هوم

بالنسبة للدين مسمعتش اى حاجة زياده هناك متهيالى مش متاكده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هما منهج الدين بس والله اعلم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مسلم

ابنى امتحن انهاردة فى طلائع الكمال والحمد لله بيقولى الامتحان كويس والنتيجة يوم الاحد تقريبا هى وبيبى هوم الاختيار بينهم صعب جدا ده طبعا فى حالة اذا قبل فى المدرستين

بس اولياء الامور جينلها من كل حته وبيشكروا فيها جدا من ناحية كل حاجة ...........

يارب يكون ليا نصيب فى واحدة فيهم ............

الردود
    1,068

flower3 شذى

شذي يوجد معهد طلائع الأزهر للغات و فيه عربي و لغات و مكانه خلف حديقة بدر و ما شاء الله مستواه كويس
    لو عايزه تليفونه راسليني عالخاص هتصل باختي و اجيبه معلش اصل تليفوني بايظ

الردود
    2,019
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=576984&page=19

احنا هناااااااااااااااااااااااااا

الردود
    619
    ازيكو يا جماعه ... عاملين ايه ... فريق المصريه الدوليه الهرم ... عندي سؤال هو الزي بنشتريه امتى كده ممكن من دلوقت ولا لسه شويه

الردود
    619
    وكمان الدراسه هتبدأ امتى

عــــ بفضل ـــــدنـــ اللـه ـــــا:)(بحبك يامصر)
    الردود
    1,630
    مسلم:
    شكرا ياحبيبتى على ردك

فرووحة هى ابنها في الغد المشرق بس هى بتدور لو في حاجة اقرب شوية لو في العبور نفسها يفضلكده عشان يبئا اقربلها لو تحب تروح المدرسة في اى حاجة يبئا جنبها شكرا يافروحة

نهنوهة ياجميلة لا انا عارفة المدرسة دى كويس اختى مدخلة ولادها فيها بس انا عارفة ان قريبتى مش هايعجبها المنطقة بردو وبعدين تعتبر بعيدة شوية عن العبور شكرا ياعسل

اووووووووووووووودى
    اسعفينى باى معلومات الله يخليكى عن مدرسة ازهرية خاصة لغات فيها اعدادى وتكون بئة العبور او مصر الجديدة بس قريبة للعبور ياريت الله يكرمك

الردود
    619
    بصي يا شذا المعلومات اللي عندي قليله بس هحاول اجبلك اللنك اللي على الفيس بوك ممكن تفيدها قوي ...
    بصي انا عندي المدارس اللي في التجمع ...

مدارس تاجان الازهريه للغات
    ************************************************** *
    ·العنوان:التجمع الاول، القاهرة الجديدة, القاهرة
    ·التليفون: 02 29283484 - 02 29283480 - 02 29283482 - 02 29283483
    ·من أقوال المتقدمين للمدرسه:
    §نهج المدرسة جديد ومهم فاهتمامهم الأكبر بعد الدين بالجانب النفسى للطفل ويعقدون ندوات لأولياء الأمور والمعلمات
    §المشرفين عليها الشيخ محمد يسرى
    بصي بيشكرو فيها قوي قوي على الفيس بوك

مدرسة الغد المشرق الأزهرية
    ************************************************** *
    ·العنوان:التجمع الخامس-الحي الثاني-المحلية الرابعة-بجاور مول عنابة - القاهرة الجديدة
    ·التليفون: 26170709-26179788
    ·المصاريف:
    §(KG) 5700 – ابتدائى 5200
    §الباص (2100 الى المقطم)
    §الجزء الثامن ....ص (43) - أم سلمى ... ابنائها في المدرسه والله المدرسة حلوة ومستواها كويس والقران ماشاء الله انا مش بحفظ البنات فى البيت مجرد مراجعة فقط وكمان بيكون فيه مسابقة للقران كل سنة
    آخر مرة عدل بواسطة أودي : 15-07-2009 في 03:43 PM

الردود
    619
    الاندلس
    ·العنوان:خلف ميراج سيتي بعد المدرسه البريطانيه التجمع الاول ورا cairo english school
    ·التليفون: 29292067/29292084 - موبايل 01190653010/0168833352
    §7000 وشاملة الكتب ماعدا اليونيفورم والياص - وبرايمري 1 ب 7875 جنيه من غير الباص
    §الباص: المعادي والمقطم ب 1800
    الشروق ب1890
    ·مواصفات:
    §المواعيد من 8: 3
    §مدرسة جديدة بها اهتمام وتجاوب مع اولياء الامور
    §عن تجربة مناهج محترمه مدرسين ممتازين.
    §ادراة اجنبية ولهم خبرة ( أصحاب مدارس خارج مصر).
    §السنه القادمه سيكون بها انترناشونال.
    §حفظ قران بطريقة حديثة حسب قدرات الطفل وتربيه واخلاق ومدرسات مجبات.
    §الجزء السابع ... (227) ... ميس عصام ... همه هيخلصوا ان شاء الله 18 جزء في نهايه بريمري
    في كي جي مش متاكده كي جي 1 ولا بعد كي جي 2نصف جزء عم
    §مدرسة جديدة يعني اهتمام وتجاوب اكتر مع اولياء الامور عكس المدارس الكبيرة عن تجربة مناهج كويسة مدرسين مستواهم ممتاز ادراة اجنبية وليهم خبرة ( فاتحين مدارس برة مصر) حتفتح انترناشونال من السنه الجاية ان شاء الله وطبعا حيكون في عروض ولوكد فييز وان باذن الله لو قبلوا فيها حدخله انتر ناشونال على طول وده طبعا مش حقدر عليه في المصرية وطبعا اهم ميزة بالنسبة ليا حفظ قران بطريقة حديثة حسب قدرات الطفل مش غصب وتربيه واخلاق ومدرسات قدوة كلهم لابسين الحجاب وده مهم جدا للبنات
    بالنسبة للعيوب
    في قلق عن النظام الازهري بس انا مش حطاه في حسابي لاني حدخلهم جامعات خاصة ان شاء الله ربنا يعين طبعا المدرسة الجديدة بيكون فيها لخبطه شوية ناتج عن عدم الخبرة بس لو ادراة كويسة بتتلافى اللخبطة دي المدرستين سمعتهم كويسة واراء اولياء الامور بتوعهم مشجعه جدا .
    §الجزء السابع ... (201) ... فرح 1983 ... انا كتير شكرولي في مدرسة الاندلس الازهرية في التجمع الخامس هيا جميلة ماشاء الله ونضيفة قوي والمدرسات هناك كويسين قوي ولية واحدة صاحبتي مدرسة هناك شكرتني هيها بس كان ليها ملحوظة ان فيه ناس كتير ليهم تحفظ على منهج الانجلش بتاع الكي جي لانه من وجهة نظرهم تافه او سهل مش قوي زي مناهج تانية المنهج اسمه Ican والمنهج التني اللي معظم الدارس بتدرس بيه اسمه يو اند مي ماكميلان انا كان وجهة نظري ان الاطفال خصوصا بتوع الازهر لانهم بيبقوا صغيرين قوي 3 سنين ونص بس مش لازم نضغط عليهم انا سالت واحدة قريبتي بتدرس الماكميلان شايفة انه مش صعب ولا حاجة بس منهج محترم ايه رايكم؟
    وبالنسبة لمنهج الماث اسمه مينتسوري ودة ايه نظامه قالتلي انه زي اليو سي ماث ودة منهج عقيم

§الجزء السابع ... (201) ... ام فريده ... اى كان فعلا منهج ضعيف جدا و الاطفال بتدخل 3ونص حتى في مدارس اللغات مش بس الازهر ومع ذلك بيخدو مناهج اقوى بس المشكلة مش في الكي جي المشكله انه بيطلع على بريمري ضعيف
    والمنتسوري مش منهج المنتوسوري دة طريقة تعليم اخترعتها ماريا مونتوسوري وهي طريقة لتعليم الاطفال من خلال اللعب وتنشيط الحواس ومختلف كليا وجزئيا عن اليوسي ماث وهو مش بس ماث دي طريقة تعليم لكل حاجة اللغة والساينس والماث وكل حاجة
    §الجزء السابع ...(222) ... فرح 1983 ... في التجمع الاول لو رحتي عند الرحاب فيه يفط ليه واسهم تمشي وراها لحد اما توصلي باذن الله المواعيد كل الشعب حتى الكي جي ايام الدراسة من 8 الى 3 بصي ياستي المصروفات اصلا كانت 9000 للبرايمري عملوا خصم 12ونص في المية بقت 7875 شاملة كل حاجة ماعدا الباص بالنسبة للنشاطات مش عارفة البرايمري بس فيه p.E art هما زوق قوي قوي وانا ومس عصام ومعمارية مصرية قدمنا فيها لولادنا باذن الله وجزانا واياكم يا حبيبتي الاندلس خلف ميراج سيتي وفي نفس الوقت بعد المدرسه البريطانيه على طول اعتقد من الشروق الطريق الجديد تبقى قريبه ولا ايه اصلي مليش في الموضوع ده؟
    انا الحمد لله دفعت المقدم وعملت ابليكشن.معماريه الابليكشن لسه شويه عليه ومعظمنا كي جي 1 وفيه بريمري 3 وبريمري 1 مع بنتك ان شاء الله هما كاستاف تدريس هايلين والمدرسة جديدة وزي الفل والادارة في منتهى الجمال بس قابلتنا مشكلة باذن الله صغيرة وهي مشكلة المنهج المدرس للكي جي بس وبما انك انت باذن الله برايمري 1 فالمشكلة دي مش قائمة على الاطلاق لان مناهج الابتدائي بتحدد من الوزارة والاضافات اللي هي كتب اللغات عندهم قوية جدا وسالنا في
    الموضوع دة وخصوصا منهج bravo هو انجلش من برايمري 4وبياخدوا فرينش من برايمري 3fun to learn without any pressure اللي احنا فهمناه انا ومس عصام انهم في الكي جي بيركزوا ان التعليم يبقى يعني الطالب يعلموا كل اللي محتاجه قبل برايمري 1 بدون حشو راسه الصغير بمعلومات هو already باذن الله هياخدها اما يكبر على مهله يارب اكون فدتك ياقمر واي استفسار انا في الخدمة
    §فرح1983 ... بصي يا ستي انا ساكنة في الرحاب وهي الفرق بيني وبينها حوالي 5 او 10 دقايق كتير بالعربية انا لما كلمتهم وقلتلهم يوصفولي مكانها قالولي انها ورا cairo english school بس لما رحنا اعتقد انها اقرب من كدة مش عارفة لاني مش بسوق فمش باخد بالي قوي بس هي فيه باصات بتودي المعادي والمقطم ب 1800 والشروق ب1890 وباذن الله مس عصام تشوف الmap ولو تعرف فيها تقو لك
    §مس عصام ... همه هيخلصوا ان شاء الله 18 جزء في نهايه بريمري في كي جي مش متاكده كي جي 1 ولا بعد كي جي 2نصف جزء عم
    §سالي 22 ... طيب يا جماعة ما حستوش ان ده ممكن يبقي كتير على الاولاد خاصة في primary مع منهج الوزارة الجميل اللي كل الناس بتشد شعرها منه اصل انا عجبتني المدرسة جدا من كلامكو عليها وحاسة ان فيها كل اللي انا عايزاه بس خايفة من موضوع القران الكتير ده لان اولاد اخو جوزي في الغد المشرق وعلي طول قاعدين يحفظو قران ميس القران بتيجي 3 مرات في الاسبوع و ساعات اكتر والبنت اللي راحة 5 pri هتدرس 6 اجزاء في السنة ومش عارفة بيذاكرو باقي المواد امتي ودة اللي مخوفني مش عايزة بنتي تكره القران و تحس انه حاجة بتعملها غصب عنها معماريه.
    §الجزء الثامن .... الصفحه(2) ... سالي 22 مس عصام كنت عايزة اسالك انتو قولتو ان مدرسة الاندلس انشاء الله السنة الجاية هتفتح انترناشونال هو هيبقي british or american و هيبقي ازاي انترناشونال و ازهري.
    §الجزء الثامن .... صفحه ... (2) ... سالي ... ان شاء الله اللي هيتفتح السنه الجايه هيكون امريكان (بيقولوا افضل مناهج هيه بتاعه فيرجينيا ) فهوه ده اللي هيطبقوه بس انا مش متاكده لانه لسه محصلش.
    بصي انا سمعت ان الاندلس حلووووووووة اوى من ناحية اللغة وكده وناس كتير بيحولو ليها لانها ازهر وفي نفس الوقت اللغة مهتمين بيها هناك
    §الجزء الثامن .... صفحه ... (48) ... ميس عصام... بالنسبه للاندلس الامانه تحتم علي اني اقول ان المنهج ليس ضعيف لان نقطه الضعف فيه الفوناتكس وهمه بيدوا حصه فوناتكس منهج جولي فونكس يوميا
    -لاختلاف التاني بين ماكملين واي كان ان ماكمللين بيعتمد علىالتراسينج ودي طريقه لايعتمدوا عليها في التعليم بمعنى مبيضغطوش على الطالب في كي جي انه يمسك قلم لكن يلون الحرف في الديركشن الصح للكتابه
    -الاختلاف الثالث ان ماكملين شرائط الفوناتكس بالاغاني وده همه رافضينه
    -الاختلاف الرابع ان اي كان بيجي بالصور التوضيحيه بتاعته معاه
    -الاختلاف الخامس والاخير ان الصور في ماكمليين صغيره وفي اي كان الصور كبيره وواضحه بمعنى الاتنين بيدوا ماي بدي بس الصور في اي كان اوضح وده اللي مطلوب بالنسبه للطفل - دي كانت وجهه نظر المدرسه في اختيارها المنهج.
    §الجزء الثامن .... صفحه (39)... آيه 79...
    §As Salamo 3alaykom ana ro7t embare7 madraset el andalus...el mardasa 7elwa awi...el mabanywas3a we ndefa masha2 Allah bas bsara7a ana ba2et ba7'af men el kalam el 7elw....ana sme3t fe nourkalam aktar men keda...and they did nothing...kaman mawdo3 manhag elenglish da...ana mesh 3arfa eza kan 7elw wala la2...ya ret ely ra7o yfedona fel mawdo3 da ana bafakar ada7'al nariman hnak primary 1 we kaman ada7'al m3aha her sister lama baby class....3shan 3agabny mawdo3 en mawa3edhom 7atkon zayba3d ro7t bardo manaret el farouk...malet el application bas wade7 keda enohom ma3andohomsh amaken 7'ales....el madrasa wade7 enaha 7elwa awi awi awi...bas el masaref 7ateb2a 3alya shwaya...mesh 7ayenfa3 ada7'al el 2 girls...kaman i'm pregnant now...ya3ni shwaya we 7ayeb2o 3wonderful girls.....ana lessa mesh 3arfa a3mel eh fe3lan Jasy:...2olely estakarety 3ala eh?...Rabena ywafa2ek isA
    المنتسوري نظام تعليمي رائع جدا يكسب الطفل مهارات و قدرات علمية و سلوكية مميزة
    والطفل يتعلم بطرق لا تؤدي لإحباطه ولا الشعوره بالفشل أو العجز ، فلا يكون التعلم عملية مؤلمة ومزعجة بالنسبة له، وللأباء حرية التفكير والابتكار في طرق مختلفة ومميزة...........
    وقد ابتكرت هذا العلم هي العالمه منتسوري
    من هي منتسوري :
    هي ماريا منتسوري أول طبيبة إيطالية 1885م اتخذ البرنامج اسمه من أسم مؤسسته ماريا منتسوري وهي التي ابتكرت هذه الطريقة بناء على ملاحظتها للأطفال ذوي الإحتياجات الخاصة ،فركزت على مساعدتهم على تنمية قدراتهم وحواسهم وتطوير مهاراتهمالفردية ثم توسعت لتشمل أطفالا عاديين.
    وقد تميز برنامج منتسوري بأدواته العلمية المبتكرة والغنية والتي صنفتها إلى خمس مناطق:
    منطقة الأنشطة الحياتية : وتهدف إلى مساعدة الطفل على على تطوير مهاراته اإجتماعية وفن التعامل مع الأخر واحترامه وبناء الثقة بالنفس وحرية الرأي والحركة واتخاذ القراروالإعتماد على ذاته والآهتمام بنفسه وبيئته لخدمة نفسه وغيره وتقوية عضلاته الصغيرة .

تعليم منتسوري يعتمد على الادوات والخامات اكثر من الكتابة ويعتمد على التدرج مثلا في الرياضيات يبدأ بالاعداد عن طريق الشكل والالوان قبل مايتعرفو على الرقم وهكذا يعني هو مفيد لأنه مايركز على مستوى معين ممكن يكون الطفل في الروضة لكن يقدر على عمليات الضرب والقسمة
    واعرف شخصيا اطفال بالروضه تطبق هذا النظام يجمعو ويطرحو بالالاف
    ومهارات كثيره يعرفونها ما يعرفها اللي بالصف الثالث الابتدائي
    غير الشخصيه الجميله الوائقه من نفسها
    لكن عيب هذه المدارس انها اكثر تكلفه من المدارس العاديه بثلاثة اضعاف او اكثر احيان
    وهذا راجع للادوات و الخامات المستخدمه
    ايضا المدرسين يكونون ملمين بهذا العلم باخذ الكورسات والدورات التثقيفيه
    الحقيقه ياليت هذا العلم يطبق بجميع المدارس الحكوميه والاهليه
    لميزته وإيجابياته العديده
    هذه نبذه بسيطه لمن لم يسمع بهذا العلم آمل تكون استفدتوا منها

§الجزء السابع ... (206) ... ميس عصام ... ياسلام مين قال ان مفيش مدارس بتديه عارفه طبعا فيوتشر تك اللي في شيراتون هوه بس منهج جديد وبعدين انت عارفه المناهج البريطانيه وصعوبتها هيه بس اشاعه ودايره في البلد وزي ما قلتلك الرك على اللي بيدي المنهج
    (
    كمان عبير اكدت كلامي المنهج مش ضعيف خالص)
    يعني ياسلام لو ماكملين بتديه واحده مش شاطره هيبقى ايه(روحي وشوفيه اصلي سمعت نفس الكلام ده وخفت برده رغم اني شوفته في مدارس تانيه بس برده اهم حاجه الطفل يتاسس صح فرحت وشوفته بصراحه جميل جدا انت لما تروحي هتتطمني اتر احسن من الكلام)
    بصي انا اعرف واحده ابنها الصغير كان في مدرسه انترناشونال اسلاميه كانت عاوزه تحول الفاروق مع اخته الكبيره خرجت من الانترفيو معيطه على ابنها مش عارف حاجه خالص ياعيني وملغبط الكلام العربي على الانجلش دخلته الاندلس وايام التقديم عشان تتاكد من مستوى ابنها انه اتحسن تعمل ايه تخيلي؟! تقدمله كي جي 2 في الفاروق تاني مش عشان تحول لا عشان تتاكد من مستواه بعد القهره عليه واتقبل الحمد لله( وانت عارفه امتحانات الفاروق عامله ازاي) يابنتي والله ماليه مصلحه في اللي بقوله بالعكس بس انا بدور زيك على الافضل لاولادنا وفي الاخر الدين من البيت المهم المدرسه تدي علم صح واخلاقيات صح وربنا يوفقك

§الجزء السابع ... (206) ... فرح 1983 ... ياسلام مين قال ان مفيش مدارس بتديه عارفه طبعا فيوتشر تك اللي في شيراتون هوه بس منهج جديد وبعدين انت عارفه المناهج البريطانيه وصعوبتها هيه بس اشاعه ودايره في البلد وزي ما قلتلك الرك على اللي بيدي المنهج ( كمان عبير اكدت كلامي المنهج مش ضعيف خالص) يعني ياسلام لو ماكملين بتديه واحده مش شاطره هيبقى ايه(روحي وشوفيه اصلي سمعت نفس الكلام ده وخفت برده رغم اني شوفته في مدارس تانيه بس برده اهم حاجه الطفل يتاسس صح فرحت وشوفته بصراحه جميل جدا انت لما تروحي هتتطمني اتر احسن من الكلام) بصي انا اعرف واحده ابنها الصغير كان في مدرسه انترناشونال اسلاميه كانت عاوزه تحول الفاروق مع اخته الكبيره خرجت من الانترفيو معيطه على ابنها مش عارف حاجه خالص ياعيني وملغبط الكلام العربي على الانجلش دخلته الاندلس وايام التقديم عشان تتاكد من مستوى ابنها انه اتحسن تعمل ايه تخيلي؟! تقدمله كي جي 2 في الفاروق تاني مش عشان تحول لا عشان تتاكد من مستواه بعد القهره عليه واتقبل الحمد لله( وانت عارفه امتحانات الفاروق عامله ازاي) يابنتي والله ماليه مصلحه في اللي بقوله بالعكس بس انا بدور زيك على الافضل لاولادنا وفي الاخر الدين من البيت المهم المدرسه تدي علم صح واخلاقيات صح وربنا يوفقك

الردود
    1,095
    أودى كده معبرتنيش أهىء أهىء أهىء
    دا انا عماله ابعتلك نداااءااات و انتى و لا هنا
    و عماله أقول يا جماعة المصريه هرم و انتى و لا هنا

أهى ء أهى ء أهىىىىىىىىىىىء

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ