انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 51 من 95 الأولىالأولى ... 4147484950515253545561 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 501 الى 510 من 941

الموضوع: * * * مدارس ... مدارس ... الجزء العاشر * * *

الردود
    1,095
    تعقيب كتبت بواسطة noga76 عرض الرد
    كوكى وحشانى اخبار ولادك ايه ؟
    مسلمه البقاء لله
    جزاكى الله خيرا يا نوجا

الردود
    1,095
    تعقيب كتبت بواسطة dr om yara عرض الرد
    اخيرا استقريت على المدارس بس مش بمزاجى اوى مجبر اخاك لا بطل
    يارا دخلت جرين هايتس PR4
    محمد ويوسف منارة الايمانPR2, BABY CLASS
    بباهم هو اللى اقترح على سبيل التجربة السنة ديه لاننا زهقنا واتعبنا من موضوع الامتحانات والويتنج

حد يعرف حاجة عن مستوى المدرستين ؟

مدارس التجمع و مدينة نصر و مصر الجديدة

17- مدرسة منارة الايمان للغات Manart Aleman Language School:
    · العنوان:مدينه نصر فى الحى العاشر
    · التليفون:
    · المصاريف: 8000

17-06-2008, 12:28 AM

bent masr

فيه مدرسة اسمها منارة الايمان فى المنطقة العاشرة مدينة نصر.هى فاتحة السنة اللىفاتت بس,لكن بيقولوا انها كويسة أوى تعليميا و كمان المبانى و التجهيزات فيها حلوةجدا.و هما بيدوا دين-يمكن أكتر من غريانى شوية- لأنهم كمان بيفصلوا الأولاد والبنات خالص.مصاريفها اعتقد 6000 و كانت واحدة صاحبتى قالتلى ان عندهم أماكن فى kg2 . نمرتهم 29293995

17-06-2008, 11:50 AM
    ام مريم 2008
    بالنسبة لمنارة الايمان ... بنت خالي لسة مقدمة لابنها فيها ..السنة دية و هو داخل KG1 فيها و بتقول انها كويسة و حتي اشتركت له في الSummer School. الي جانب اناختها الكبيرة بتشتعل فيها supervisor for math اسمها ميس غادة و هي خريجة هندسة وماشاء الله عليها ممتازة جدا ... بس علشان عندها اولادها فقررت تشتغل مدرسة بدلمهندسة ...حتى تتفرغ لهم اكثر.
    اعتقد انها مدرسة كويسة

17-06-2008, 12:41 PM
    نور تقية
    انا عارفة المدرسة دى هى فى الشارع اللى ادامى على طول و روحتشفتها بس للامانة معرفش مستواها ايه لانها لسة جديدة و محدش جربها دى تانى سنة ليهاو فعلا ملأت application هناك.....بس حسييت انهم ماديين اوى !!!!!!!!!و كمان زوجىمرتحش ليها رغم انهم كانوا هياخدوا بنتى كى جى وان مش بيبى كلاس....فروحنا سحبناالورق منها قبل ميعاد الانترفيو
    و صاحب المدرسةالحاج فتحى هو صاحب مدرسة التوفيقية الخاصة اللى فى الزيتون

Mamy Heba
    نوا - نوا فى مدرسة فى الحى العاشر اسمهامنارة الايمانكتير بيشكوروا فيها و الكى جي فيها ب 7000 تقريبامن غير الباص ...هى لسه جديدة بس لحد دلوقتى هى كويسة

يا اخت نوا نوا بالنسبة لمدرسة منارة الايمان هى فىالحى العاشر بجوار مصلحة الضرائب وهم بيهتموا بالدين فعلا و كنت اعرف عنهم ان ساعةصلاة الظهر بيخرجوا الاطفال كلهم للصلاة جماعة و البنات بيكون معاهم اسدال الصلاةوفيها مدرسين مخصصين لتحفيظ القرآن

Nadoo22 20/3/2009
    KG1 ب7500 شامل الكتب والانشطة التقديم ابتدى من اول شهر مارس وبيخدوا 4 سنين KG1 ودة رقم تليفونهم 24733301 & 24733302 &24733304

Nadoo22 22/3/2009
    منارة الايمان بتاخد KG1من سن4 سنين شاربوالتقديم ابتدى ومصرفها 7500 شاملة الكتب والانشطة ورقم تليفونها لو عايزة تعرفى اى حاجة تاية
    24733301 &24733302 &24733303 والخطوط لغاية 7

Nadoo22 22/3/2009وهيا مدرسة مستوها كويس انا شفتها

Nadoo22 24/3/2009
    منارة الايمان بالنسبة للسن بتاخد 4 سنين شارب فى اول شهر 10 الى اقل من كدة ببيى كلاس ومفيش عندهم اماكن فى kg2و اوالى ابتدائى والمصاريف بتاعت kg1هيا 7500شاملة الكتب والانشطة ومن غير باص الباص اسعارة مش اتحددت
    وبالنسبة للتقديم بيبقى معاكى شهادة الميلاد الكمبيوتر و8 صور ل ابنك او بنتك وصورة بطاقة الام والاب و الالبلكيشن ب 100 جنية ولازم لما تروحى يكون معاكى الولد وانتى بتسحبىا لالبلكيشن وبيحددوا معاد بعد كدة بيعملوا اختبار للطفل وبعدين بيتصلوا بيكى بتعملى ماقابلة ومعاكى زوجك والطفل مع صاحب المدرسة ومديرة الكيجى وانا مرحتش طلائع الكمال انا كلمتهم فى التليفون ولقيت التقديم فى اول شهر 6

وبلنسبة لمنارة الايمان لو ختى جواب الموافقة بتدفعى 5000 جنية فى خلال اسبوع من تاريخ جواب الموفقة الى معاكى والباقى فى اول شهر 11 والباص لما بيتححد سعرة بيدفع كلة على بعضة قبل تقريبا 31 /8
    المدرسة كتجهيزات كويسة لانها جديدة فتحت فى 2007 والفصول والحمامات كويسةوالملاعب كويسة ويها 2 حمام سباحة ومتغطين وهيا فيها لغاية 2 اعداى بس وناوين يفتحوا ثانوى غير انهم فاصلين البنات عن الاولد من بيبى كلاس
    ارجو انى اكون افتدك وتحت امرك فى اى سوال بس معنديش فكرة عن التدريس بمعنى انى مسالتش حد انا رحت لما سمعت انها كويسة وفى العيد الكير كانوا عملين حفلة وعملوا مجسم الكعبة والاولاد والبنات لبسوهم لبس الاحرام وكانوا بيعلموهم مناسك الحج هما بيقلوا ساعة الصلاة بيطلعوا يصلوا وبيصوا فى الفصول فى الكجى وبيحفظوهم قران على انة يطلع من كجى عارف يقرا ويتلو ا قران كويس دة كلامهم بس دة الى اعرفة

نور تقية
    روحت علىمنارة الايمان اللى فى الحى العاشر....دى تانى مرة اروحها لانى روحتها السنة

اللى فاتت ....الابليكشن 100 جنيه...و المصاريف 7000 بالكتب ...والباص من 1550 الى 1850

بس تحسيها كئيبة شوية رغم انها جديدة و فيهاحمامات سباحة و ملاعب

و ده نفس احساسى السنة اللى فاتتو اخر ميعادللتقديم يوم الاربعاء الجاى

ده غير انى فضلت اكتر من ساعة اودامهاعلشان الاقى تاكسى يروحنى مفيش الهوا

الدخول سهل لكن الخروج صعب...ومشيت انا و البنت شارع محترم لحد

ما طلعت على الشارع العمومى اخدتاكسى

مرضيوشيفتحوا لى الملف فى

منارة الايمان بدون الورق رغم انى قلت لها انىهدفع تمن الابليكيشن و الورق هجيبه لها بكرة

و البنت اصلا تعبانةبقالها يوميين و تعبت من اللف و المشى معايا و رجعت بيها سخنة

فمقدرتش انزل اصورها و اعمل الشهادة اللى بالكمبيوتر ...

fees 7500 with books without bus
    The phonics teacher is American
    I heard one student there his pronunciation was very good
    The KG play area is very well prepared

§ الجزء السابع ... (182) ... ابو مازن ... انا مشكلتى ان المصاريف فوجئت انها مش شامله الانشطه اللى هيا كره القدم و الرياضات التانيه و الانشطه بتاعه لمصاريف اللى هيا زى اى مدرسه زى الريم و الارت و الموسيقى و كده و كلمتهم النهارده من الشغل و كلمت مديره الكى جى و قالتلى ان الانشطه التانيه دى تدفعلها فلوس عشان انت ممكن كانك مشترك له فى نادى يعنى انشطه اضافيه مش عارف هل المدارس التانيه كده و لا انا المدرسه دى بتضحك علينا يعنى انتوا لما بتدفعوا فى مدرسه تانيه المصاريف بتبقى شامله الانشطه زى كره القدم او الجمباز و الحاجات دى و لا بتكون منفصله و كمان كنت عاوز اعرف الرحلات مفروض انها عليهم و لا كمان هيدفعونى، انا ان شاء الله قريب هاخد اذن و اروح اقابل المدير و صاحب المدرسه بس بصراحه لو لقيت اللى انا خايف منه ده موجود مش عارف اعمل ايه هل اسحب فلوسى و لا اصبر و اشوف و كان اختيارى ليها بناء على كلام جيد عنها فى المنتدى و بعدين زرتها انا و زوجتى و اتفقنا انها ان شاء الله هتكون كويسه بعد الاستخاره طبعا بس فجاه لقيت الكلام ده فى موضوع فى المنتدى بس قلت يمكن ده متبع فى مدارس تانيه و يمكن انا معرفوش عشان ده اول طفل ليا يدخل مدرسه و مش عارف نظام المدارس ايه، عشان انا اللى انا فاكره ان طالما هندفع مبالغ كبيره مش قليله مفروض ان الحاجات دى تكون من ضمن المصاريف بس الظاهر انا فاكر غلطفعشان كده حبيت اخد رايكم و تدونى خبرتكم
    انا نسيت اقولكم ان مناره الايمان دى فى مدينه نصر فى الحى العاشر و كان اختيارى ليها بناء على كلام جيد عنها فى المنتدى و بعدين زرتها انا و زوجتى و اتفقنا انها ان شاء الله هتكون كويسه بعد الاستخاره طبعا بس فجاه لقيت الكلام ده فى موضوع فى المنتدى بس قلت يمكن ده متبع فى مدارس تانيه و يمكن انا معرفوش عشان ده اول طفل ليا يدخل مدرسه و مش عارف نظام المدارس ايه عشان انا اللى انا فاكره ان طالما هندفع مبالغ كبيره مش قليله مفروض ان الحاجات دى تكون من ضمن المصاريف بس الظاهر انا فاكر غلط فعشان كده حبيت اخد رايكم و تدونى خبرتكم انا على فكره لفيت على اكتر من مدرسه منهم شيراتون هليوبليس و الرواد و القاهره و المصريه و على فكره انا اتقبل ابنى فى المصريه بس سبحان الله مش عارف ربنا مكنش ليه مشيئه انى ادخله هناك و رحت النزهه للغات و طيبه المتكامله و لو حد يحب يسال عنهم انا تحت امره و شكرا
    § الجزء السابع... (201) ... أم فريده ... مدرسة والله اعلم سيئة جدااااااا اعرف ناس فيها وحينقلو وانا لما رحتها مرتحتش ابدا للمديرة العجيبة بقولها انتو بتدرسو منهج ديني غير منهج الوزارة امت ردت رد عجيب we are not an islamic school we are language schoolوكان اسلاميك اسكول دي شتومة ولا حاجة
    § الجزء الثامن ... (58) ... أم فريده ... حمد الله على السلامة يا حبيبتى منارة الايمان فيه ناس كتبت عنها كلام مش حلو و فى موضوع عنها فى المنتدى هاحاول أجيبلك اللينك بتاعه

----------------------------------------------------------------

مدارس التجمع و مدينة نصر و مصر الجديدة

1- مدرسة جرين هايتس للغات Green Heights Language School:
    · العنوان:التجمع الأول
    · التليفون:
    · المصاريف:
    § مصاريفها ثابتة بدون زيادة سنوية حتى إنتهاء المرحلة الإبتدائية.
    § المصاريف اــ بري 4 : 9000
    § الباص: للحى العاشر مدينة نصر 2400
    § الزي:
    · مواصفات:
    § وصف المدرسة والفصول: المدرسة واسعة وحلوة ونظيفة
    § درجة النظافة:
    § الانشطة:
    § سن القبول:
    § الكثافة:
    § الاهتمام بالدين:
    § منهج اللغة: بيدو منهج ماكميلان فى الأنجليزى
    § بوكلت

01-06-2008, 04:13 PM
    sadina
    بيقولوا ان جرين هايتس في التجمع الاول ممتازة.

02-06-2008, 01:22 AM
    merehan
    افضل الجرين هايتس اسمع انها كويسة واقوى من مانور هاوس

02-06-2008, 04:18 PM
    sadina
    انا عندي اصحابي بيشتغلوا في الجامعة الامريكية وهم حاطين ولادهم فيها وشكرولي فيها النهاردة كتير

04-06-2008, 01:10 AM
    sadina
    انا النهاردة رحت جرين هايتس هي مقبولة وملاعبها واسعة و نظيفة.وارتحت للمسؤلين هناك.في تنظيم واضح وسألت عن مناهج التعليم الحديثة فلقيت عندهم فكرة كبيرة.وبيتيعوا المناهج الحديثة في التعليم.ارتحت للمدرسة وانشالله تطلع كويسة.بس هم حطوا بنتي على waiting list وبعدين لغاية الان كل اللي سألته عنها بيشكر فيها وبيقول كلام ممتاز عنها.

04-06-2008, 01:40 PM
    sadina
    ليه ما تروحي جرين هايتس؟انا بجد ارتحت لنظام التعليم قوي وانا شايفة لغاية دلوقت 4 ولادهم وفيها ومستوى اولادهم ممتاز.وحسيت انهم مش تجاريين ابدا والمدير بتاعها خريج جامعات اميركا.انا صاحبتي وهي اصلا خريجة الجامعة الاميركية بتقولي ان ولادها من 6 سنين فيها ما فيش حتى يوم واحد رحعوا البيت من غير ما يكونوا فاهمين كل حاجة ومستواهم اكتر من رائع

تابع مدرسة جرين هايتس :
    04-06-2008, 02:55 PM
    sadina
    عشان البيبي كلاس بس عندهم فصل واحد

04-06-2008, 02:58 PM
    sadina
    دي ارقام المدرسة لو عاوزة تسألي وعلى العموم ال application عندهم من غير فلوس.22462040 و22462042

04-06-2008, 03:03 PM
    sadina
    موقع جرين هايتس http://www.greenheights.edu.eg/ لو عاوزة ادخلي وشوفي.

05-06-2008, 02:02 PM
    sadina
    مدرسة جرين هايتس في التجمع الاول.انا رحتها وهي ادارتها ناس ترتاحي لهم وناس كتير شكرت فيها

05-06-2008, 04:46 PM
    sadina
    مسؤول ب green heights قللي ان هو ما عندهم american لانه ضعيف ومش بيحبوه عشان الطلاب اللي بيتخرجوا منه بيكونوا اضعف طلاب لو كملوا في جامعات خاصة.وهم عندهم النظام BRITISH وهم كمان SEMI INTERNATIONAL وINTERNATIONAL.وكمان بيعطوا FRENCH من KG2 .

الردود
    6
    تعقيب كتبت بواسطة muslium عرض الرد
    مدارس التجمع و مدينة نصر و مصر الجديده
    مدرسة النزهه للغات

مسز تامر 9-1-2009

انا قبل ما انقل ابني قريت صفحة صفحة من صفحات الحوار في النتدى هنا وكمان صفحات الجزء الاول من نفس الحوار عن المدارس
    واستخلصت منها ان فيه مدرستين الكل شكر فيهم جدا:
    النزهة بفرعيها (الحجاز والاسماعيلية) وانا نقلت فيها ابني واللى شجعني عليها كمان موقعهم على النت لقيت فيه امكانية تحميل شيتات السنوات الدراسية المختلفة ولما اتفرجت حسيت ان المدرسة فيها جهد في التعليم، بمعنى ان لو ده مستوى الشيتات يبقى المدرسين فطاحل و لغاية الان الحمد لله ظنى في محله.

mrstamer
    بعد ما نقلت ابني مدرسة النزهة للغات فرع الحجاز -هم هايلييين علميا ولكن لا زالالاسلوب فظ فيه ضرب برضه وفيه شتم (يا اغبيا ياحمير يا حيوانات)
    بصراحة نفسيابني يكون مهذب وعنده كرامة يعتز بها ولا يرضى بالاهانة هل هذا كثير؟؟؟
    اصله بدأيبقى خواف. بيخاف يعمل حاجة غلط لاحسن يحصل له زي زمايله.
    حد عنده فكرة عن مستوىمدرسة تعليمى واخلاقي محترم

mrstamer
    النزهه جميلة دا علمياااااااااااااااجدا جد جدا ومنظمة جدا وحلت لى ماكل كتيييييييير مريت بها فى الكرنك ولكن : المدرسين بيشتموا و بيضربوا كاني في مدرسة عربي والعيال كمان عنيييييفة جدا ادوالابنى علقة اول ما دخلها من باب الترحيب!!

mrstamer
    الاخت الفاضلة انا كمان ساكنة في الزيتون و لحد دوقت ابني في مدرسة النزهة فرعالحجاز احنا في اوى ابتدائي اول سنة لنا في المدرسة
    كل اللى اقدر اقوله لك انهامدرسة علميا ممتازة عن حق مدرسين اللغة العربية و الانجليزي ممتازين كمان مشكلتى انفيها شوية عنف بمعنى اني سمعت عن بعض حوادث الضرب من مدرسين القرآن او الدراساتالاجتماعية للصفوف الاكبر من اولى كمان مشكلتي فيها انها عربي ولغات وده مقلل منمستوى الرقي في السلوكيات للاطفال اللى بيحتك بيهم الولد كمان ما فيهاش حوش واسعازو ملاعب. بس ادارتها محترمة جدا جدا جدا و العلم عندهم هو الاساس مش مسالة تجارةوخلاص زي مدارس كتير دلوقت. وربنا يوفقنا جميعا للخير.
    mrstamer
    العزيزة lolymd كمان كنت عاوزة اقول لك ان من مميزاتالنزهة بالنسبة لي ان حفظ القرآن بيتم في
    الحصة و مش الزام عليهم انهم يسمعوه عنظهر قلب يعنى ما عنديش عبء اضافي في البيت من هذه الناحية لذلك انا شايفة انهمممتازين من الناحية دي الطفل بيتعلم وبيسمع القرآن و انا باسمع ان فيه مدارس المنهجده فيها بامتحان ودرجات وكده .

احنا حولنا مدارس النزهة الحجاز انا مبسوطة جدا من مستوى المدرسين ومعاملة الادارةوالاهتمام بشكوانا مهما صغرت وكمان نظااااااااام البوكلت والضمير عند المدرسين حلولحد دلوقت الحمد لله.
    possy26
    النزهة انا اعرف انها كويسة التعليم فيها كويس لكن اسمع ان فيهاشتيمة وضرب برضة وان الولاد الصبيان يعنى بيتخنؤ مع بعض ودة طبعا شئ مش كويسبالمناسبة سمعت ان فى مودرن الصبيان الكبار بيتخنؤ بالبراجل والبقاء للاقوى المهممعلش اصل انا خلاص هتجنن من المدرسة دى طبعا النزهة منظمة اكتر شوية من مودرن وفيهااهتمام اكتر شوية بالانشطة لكن مش كتير اوى يعنى انا شايفة ان الفرق بنها وبينمودرن مش كبير اوى يعنى

mrstamer
    يعني ايه الفرق بينها وبين النرهة اللي في طريق مصر اسماعيليه؟؟؟؟
    بالنسبة للنقطة دي انا سالت ام ابنها في طريقالاسماعيلية بتقول لي ان مستوى ابنها في الانجلش مش عاجبها بس الموضوع ده نسبي فانامش عارفة بالضبط
    لكن بالنسبة لي: انا ارتحت نفسيا وابني كمان للنزهة فرع السماعيلية.
    كنا في زيارةللتعرف على المدرسة اللى شوفته هناك فقط المديرة والدادات في الحمام وكانوا فيمنتهى النشاط برغم اننا في نهاية اليوم الدراسي(3 الا عشرة العصر). كمان المكاناوسع بكثييييييييييير من فرع الحجاز المفروض انها فيها انشطة رياضية وحمام سباحةوكمان في زيارتي دي كان فيه اولاد تقريبا رابعة او 5 ابتدائي بيلعبوا العاب معمدرسهم ورجعين فصلهم سالتهم بتحبوا المدرسة كلهم قالوا اه !! احتمال يكونوا فاكريناني ميس في المدرسة او من الادارة لو كانوا بيبالغوا بس احساسي الشخصي انى كنتمرتاحة جدا و لو ان ابني في فرع الحجاز حاليا لكن فكرت انقله رغبة فقط في مستوىارقى لان النزهة الحجاز (عربي ولغات) لكن الاسماعيلية لغات بس. لكن لا زلت حاسةانها بعيدة شوية علي.

http://www.nozhaschools.com/Fees.asp
    بصراحة موقعهم على النت ده عامل لي انبهار ما شاء الله ولا قوة الابالله
    كل حاجة بصراحة وبوضوح وكفاية ان من اولىابتدائي جبت نتيجة الولدمن الموقع ده ربنا يكرمهم بجد نظام نظام وانا باحب النظامجدا
    كمان الشيتات بيحطوها للولاد على النت و اتفرجتعليها قبل ما انقل ابني وبالفعل عكست لى مستوى التعليم هناك وجهد المدرسبيبان.
    http://www.nozhaschools.com

وبتقبلمن سن كام
    مش متأكدة من دي بصراحة لانه بيرجع للاقبالوالتنسيق بس لي ابن هايبقى 3ونص في اول اكتوبر قالولي انسي من 4 وانتىطالعة.
    كثافة الفصول في فرع الحجاز اولى ابتدائيلغات (فصل ابنى 29)
    بس
    طولت عليكي بس ده كل اللى اعرفه
    اتفرجي على الموقع

مشكلتى معالمدرسة انها ما فيهاش مساحة كبيرة للاولاد كمان انا علشان ابنى حساااااس جدا فبخافعليه من المدرسين الشداد ولكن حاليا اكتشفت ان مدرسينه عرفو ده عنه و احساسي انهموالحمد لله بيراعو ده يعني بيتعاملوا مع كل واحد بصورة مناسبة له. بس كمان ابنى مشبيحكي لي على كل حاجة!!! مرة عرفت من مدرس القرآن نفسه بالصدفة انه زعق له وانالولد عيط ثم المدرس كان هايزنبه لما لقاه عيط واتضايق قعده وما زنبهوش. فيه اكيدبعض الشدة بخاف تزيد بس لما يكبروا ربنا يستر و ناس كتير بتشكي من زحام الباصات بسهم صريحين جدا لو الولد او البنت لهم مكان بيقول لك ولو الباص اتملى بيقولك هايقفوهكذا بيتركوا الاختيار من الاول لولي الامر .
    بصى ما اكدبش عليكي كل حاجة فيها مميزات و عيوب
    بالنسبة لي نفسي انقله مكان ارقىوفيه انشطة اكتر بس خايفة ده يكون على حساب التعليم مستوى التعليم في النزهة (ابنىفي الحجاز) انا سعيدة به ولكن لاني في مجلس الاباء فشكاوى الناس بتوصلنى و الل اناشايفاه عن حق انها بعض الحالات الفردية و كمان بالنسبة للعدد الكبير للطلبة اللى فيالمدرسة شيئ لا يذكر يعنى لو عندنا 3000 طالب و فيه 10 شكاوى يبقى فعلا ولا حاجة بسعلشان انا برضة زي كل ام باطمع في افضل حاجة لابنى فكرت انقله و لكنى لازلت بابحثالمدرسة اللى نفسي فيها المصرية ودي في التجمع الخامس وبعييييييييييدة عنى جدا وانامش مستعدة اتعب الولد في المشاوير دا البلد دايما زحمة!!
    كنت اتمنى ادخله مدرسةزى النزهة كدة علميا وتربية اسلامية ولكن مشتركة (بصراحة مش باحس انه عيب انالاولاد والبنات يتعلموا في مجلس واحد و يتربوا مع بعض مثل الاخوات والله اعلم انالا افتي) ولغات فقط ولهم انشطة رياضية وفنية. حلممممممممممم!
    لكن ما باليد حيلة

mrstamer
    معلش هاجاوبك على قد معرفتي على اسئلتك:
    بالنسبة لابنك ان شاء الله يقبلوه ربناييسر لنا امرنا جميعا
    بالنسبة لمستوى التعليم يتهيألى المستوى التعليمي في فرعالحجاز اقوى بنسبة كبيرة فطاحل بجد انا حكمت على الاسماعيلية من مقارنة شيتات ابنيبما وجدت على الموقع من شيتات تخص فرع الاسماعيلية. هما عندنا بيجمعوها في كتاب (بوكليت) اكتر من ممتاز بجد مش محتاجة تجيبي معاها اي كتب خارجية.
    الاهتمام فيالحجاز ممتاز ولكن في الاسماعيلية العدد اقل بكتير فظني ان ده يخلى الاهتمام اكبر.

اللى هايخليني اكمل في النزهة الحجاز ان اشاء اللهكمان ان النقل الكثير مش حلو لنفسية الولد وخاصة لو حساس زي ابنى.
    كمان في اصحابله من مدرسته القديمة هايحولوا ويا رب يتم السنة دي وجايين ان اشاء الله معاه .
    فالالم اللى شعر به لانه سابهم هايبقى بامر الله فرحة بانهم اتجمعوا تانى ,
    عاوزة اقولك ان ده اخر حاجة في اعتباراتي بس برضه حاجة ممكن تسعده وربنابسعدهم ويقدرنا على حملنا ومسؤليتنا تجاههم.
    كنت متألمة جدا وهو حاسس بالقهروالرعب من مدرسين مدرسته الاولى!! واتكسفت لما المدرس اللى ضربه كذب وحاول يخليابني يكذب زيه علشان خايف يعترف يغلطته ونسي ان الطفل مالوش مصلحة انه يفتري عليه!! ياللا ذكريات اليمة الله لا يعيدها لا لنا ولا لغيرنا.

ma3lenahhh
    كويسه دينا بس اولا على الطريق و ثانيا عرفت من مصادر شغاله هناك ان مفيش حزم مع الطلبه و بياخدوا راى الطلبه فى المدرسين و لو مش حلو يمشوه يعنى المدرس هناك على مزاج الطلبه

انا روحت قدمت لابنى فى مدرسة النزهه اللى فى طريق مصر الاسماعيلية انا لقيت المدرسة نظيفة حلوة اوى وحسيت انهم متدينين بس مش عارفة اللغة هناك ايه اخبارها

اولا شكرا جدا على ردك السريع بجد انا ذهلت بس انا قريت الكلام ملقتش حاجه عن الكنانه خالص هو مفيش حد اتكلم عنها هنا خالص

الردود
    66
    مفيش حد يرد عليااااااااااااااااااااااااااااا للكلام الكتير اللى قولته فى صفحة 49

http://www.lakii.com.sa/vb/showthrea...568725&page=49

الردود
    887
    مروة طيب ماشوفتيش غريانى ليه ما هى بتهتم بالدين و اودام المصرية على طول و مصاريفها فى حدود 6500 بنت مصر بتشكر فيها

الردود
    619
    ايوة يانوجا سالت فيها وقالوا الناشونال قفل خلاص لا كي جي ولا بري كله خلاص قفل

الردود
    887
    مروه إن شاء الله ربنا كتبلك الأحسن

الردود
    59
    اختي مسلم البقاء لله وربنا يبعت لكو الصبر ويقويكو على ما بالكم ويجمل مصيره الجنه باذن الله
    انا معرفش الا دلوقت صدقيني

الردود
    1,095
    تعقيب كتبت بواسطة jana walid عرض الرد
    اختي مسلم البقاء لله وربنا يبعت لكو الصبر ويقويكو على ما بالكم ويجمل مصيره الجنه باذن الله
    انا معرفش الا دلوقت صدقيني
    جزاكى الله خيرا حبيبتى و تقبل منك الدعاء

الردود
    87
    [quote=Habimust;8460898]مفيش حد يرد عليااااااااااااااااااااااااااااا للكلام الكتير اللى قولته فى صفحة 49

http://www.lakii.com.sa/vb/showthread.php?t=568725&page

انا قدمت لابنى فى الرواد KG1 ومن الاخر مفيش مدرسة عليها اجماع يعنى انا كمان لقيت ناس بيقدمو وبيحولو للرواد. والاخت اللى بتحول لمنارة الايمان دة مدرسة كويسة وناس بتشكر فيها لكن برضه فيه ناس فيها وبيقولو عليها كلام مش كويس.وممكن تشوفى ال fcaebook عملين جروب عن منارة الايمان وبيقولو عليهم ان اهم حاجة الفلوس عندهم. مفيش مدرسة كل اللى فيها متفوقين او بيجيبو الدرجات النهائية لكن انا بتكلم ان اغلبية الطلبة يكونو متفوقين ودة اللة لحظتو فى الرواد همة حطين نتايج طلبة الاعدادية اول متدخلى المدرسة ودة حاجة مشفتهاش فى اى مدرسة. النتايج كويسة طبعا فية طلبة جيبين درجات وحشة لكن الاغلبية متفوقين. وكمان نتيجة الابتدائية موجودة على الموقع بتاعهم تقريبا كل الطلبة فوق ال 90 % . خليينا فيه اتصال بيننا دايما واول باول نشوف ايه مستوى المدرسة. والله الوفق.

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ