انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 159 من 249 الأولىالأولى ... 59109149155156157158159160161162163169209 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1,581 الى 1,590 من 2485

الموضوع: مدارس مدارس............الجزء الرابع

الردود
    1,588
    تعقيب كتبت بواسطة hagrama عرض الرد
    الحقيقة يا بنت مصر انتي مخلياني متفائله بغرياني جدا
    بنتي عندها interview هناك يوم الثلاثاء ان شاء الله
    بس انا عاوزة اسال يعني مفيش عندهم art room , music room or activity room
    حتى لل KG
    انا شفت كدة من شبابيك الادارة KG play area كان شكلها كويس اوي

جزاك الله خيرا على كل مساعداتك

لأ طبعا يا جميلة,مين قال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    غريانى عندهم art room,music room,activity room ,مكتية(بس مش فخمة زى بتاعة المصرية) و بياخدوا الحصص دى باستمرار كل أسبوع.
    أنا قصدى ان المصرية عاملين نشاط زيادة.....اللى حابب ممكن يشترك فى جماعة الدراما مثلا و يتمرنوا على التمثيل .... أو يروح معمل الساينس و يشوف تجارب غير اللى فى المنهج,كده يعنى
    انما غريانى طبعا فيها الأنشطة الأساسية كلها
    و فعلا ال play area بتاعتهم جميلة و عندهم كمان تراك خيل و بيركبوهم ساعات

نقطة كمان عجبانى فى غريانى.....فى طابور الصباح,بتبقى مدرسة الموسيقى معاها الأورج بتاعها و بتعزف للأولاد و هما يغنوا,فى المصرية بيشغلولهم كاسيت.....يمكن افتكرت مدرستى لما كان الطابور فيه أورج و طبلة و أكورديون.....فيه حياة أكتر من الكاسيت

ابقى طمنينى على الانترفيو يا جميلة
    و مبروك الكيبورد العربى
    انما اسم hagrama بيدل على ايه؟؟؟
    آخر مرة عدل بواسطة bent masr : 25-04-2009 في 12:40 AM

الردود
    3,718
    تعقيب كتبت بواسطة hagrama عرض الرد
    Assalamu Alikom Mothers
    Mashaa Allah Alikom Giza , El Haram , & all western areas Mothers

I think U did not leave a single school without commenting on
    Really Good Job

I dont envy you '7asha lelah'
    I am really impressed by what you r doing

Om Gory ... Congratulations on the new baby , May Allah help u
    I followed ur daughter's situation with the French teacher & I think U did a very good job, & ur daughter did too.

By the way Iam from the eastern area Nasr city& el tagamo3 mothers
    but I read what u write just to benefit from ur experiences

الله يبارك فيكى وبجد ميرسى لذوقك

وحاجة حلوة جدا ان كلنا متابعين بعض

الردود
    3,718
    تعقيب كتبت بواسطة معمارية مصرية عرض الرد
    ماشاء الله عليكم يابنات كل ماغيب ساعتين الاقي خمس ست صفحات
    ام جوري ايو ة انا بتكلم على المصرية اللي في التجمع انا من معسكر التجمع
    وان كنت ملاحظة ان معسكر الهرم مسيطر على الموضوع فين بنات التجمع يارب يكونوا استقروا في مدارس كويسة
    كنت عايزة اسالكم مش ملاحظين ان الطفل الاول دايما بيكون شاطر ومتفوق ومطيع بينما التاني الكل بيشتكي من قلة تركيزه وشقاوته وانا بحس ساعات بالذنب واقول لنفسي اني كنت بهتم بالكبيرة اكتر من الصغيرة وده السبب اما التالت فده حكايته حكاية دلع وشقاوة ولماضة حاجة كده مبشرة
    مش شرط والله بس غالبا بيبقى التانى متعب شوية عن الأول

وبجد التالت بيبقى شقاوة ولماضة يعنى جوجو هتبقى كدة ربنا يستر وتبقى شقاوة لذيذة

الردود
    3,718
    بصوا بأة بعد كلام تقرير دينا الأخير بصراحة جينيس تكسب (ده من وجهة نظرى)

الردود
    3
    ولى امر غيور على مدارس اولادة واحفادة ( مدارس بى كرنك للغات )

مصرنا الحبيبة تمرفى هذا الوقت بايام عصيبة فى كل نواحى الحياة ..... والاسباب معروفى ومحددة
    وما يظهر من بقع سوداء على الثوب التعليمى بصفة عامة يجعل الكثيرون يتحسرون على ايام مضت ايام كانت مملؤة بالحب والاعتراف باهمية التعليم وايضا بقيمة المعلم ودورة ومكانتة بين ابنائة فقد كانت الاسرة والمدرسة تكمل كل منهما الاخرى بحب وتآخى ولذلك راينا على مر السنوات كم من العلماء والنابغين فى كل مجالات المعرفة انجبتها هذة الفترة فهؤلاء المبدعين رفعت راس مصر فى الداخل والخارج وكانوا بصمة مضيئة فى تاريخ الانسانية كلها
    ولكن مما يؤسف لة نرى حاليا التعليم وما آل الية من ضعف ووهن فى كل فروعة مما انعكس بدورة على شخصية معلمى هذة الايام فقد طحنتهم المشاكل الاقتصادية التى اثرت فيهم تاثيرا كبيرا مما جعلتهم غير صالحين ان ايكونوا مربيين افاضل ليؤدوا دورهم المهم فى نشر الثقافة والعلم والوعى .
    ويلاحظ حاليا بان معظم مدارس مصر قد اصيبت بهذا الداء العضال مما جعلت هذة المدارس ان تكون بؤرا للسلوك السئ للتلاميذ من عدم اضباط وعدم احترام لكل القائمين على تربيتهم داخل اسوار هذة المدارس
    ومما شجع على ذلك وجعلو يتفشى بهذة الصورة السيئة كتابات بعض الاعلاميين والذين وجدو من هذة السلبيات لقمة سائغة ينهشونها لهدم التربية والتعليم وذلك عن طريق تجسيم كل سلبيات العملية التعليمية فى هذة المدارس
    وهذا الوضع السئ جعل بعض المغرضيين يتطاولون على بعض المدارس المحترمة والتى ما زالت برغم كل العراقيل تطبق باقتدار تام النظم التربوية التى تجعل التلميذ قادرا فى المستقبل ان يكون مواطنا صالحا يشارك بهمة ونشاط ى بناء الوطن ورافاهيتة
    فمدارس بى كرنك للغات واحدة من هذة المدارس التى ما زالت تتمسك بالاسلوب التربوى الحقيقى ولكن هناك من يحاول ان يعرقلها على السير قدما فى هذا الطريق عن طريق نشر كلام غير حقيقى على شبكة الانترنت ولكن هيهات وهيهات فسهام هذة الفئة الضالة لن تؤثر فى مسير الكرنك لان كل ما يقولونة اكاذيب فى اكاذيب ولن تجعلها تلين او تتاثر وذلك لايمان الادارة القوي بان ما يقال بعيد كل البعد عن الحقيقة
    فمدارس الكرنك للغات ادارة وهيئة تدريسية تراعى اللة اولا واخيرا فيما تقوم بة من اعمال فثقتها اولا فى اللة ثم فى قدرتها التربوية وايمانها الراسخ فى اهمية ما تقوم بة من رسالة نحو تعليم ابنائها يجعلها لا تهتم بما يقال او يكتب فى حقها فرسالتها واضحة منذ انشائها نشر العلم والتربية من اجل تكوين مواطنين قادرين على المشاركة فى بناء الوطن والعمل على تطورة وازدهارة
    والدليل على ذلك هذا العدد الكبير من ابنائها الذين تخرجوا من كليات القمة او ما زالوا يدرسون بها فهذا برهان يسطع فى سماء مصر المحروسة فقوافل الكرنك مستمرة فى السير وذلك بفضل جهد ادارتها الواعية وهيئة التدريس بها مراعية اللة فى كل خطواتها نحو مستقبل باسم لوطننا الغالى

ولى امر
    طالبة حاليا بكلية الطب وتلميذين ما زالا فى هذة المدرسة
    آخر مرة عدل بواسطة b _ k : 25-04-2009 في 01:22 AM

الردود
    68

flower1 hagrama

تعقيب كتبت بواسطة bent masr عرض الرد
    لأ طبعا يا جميلة,مين قال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    غريانى عندهم art room,music room,activity room ,مكتية(بس مش فخمة زى بتاعة المصرية) و بياخدوا الحصص دى باستمرار كل أسبوع.
    أنا قصدى ان المصرية عاملين نشاط زيادة.....اللى حابب ممكن يشترك فى جماعة الدراما مثلا و يتمرنوا على التمثيل .... أو يروح معمل الساينس و يشوف تجارب غير اللى فى المنهج,كده يعنى
    انما غريانى طبعا فيها الأنشطة الأساسية كلها
    و فعلا ال play area بتاعتهم جميلة و عندهم كمان تراك خيل و بيركبوهم ساعات

نقطة كمان عجبانى فى غريانى.....فى طابور الصباح,بتبقى مدرسة الموسيقى معاها الأورج بتاعها و بتعزف للأولاد و هما يغنوا,فى المصرية بيشغلولهم كاسيت.....يمكن افتكرت مدرستى لما كان الطابور فيه أورج و طبلة و أكورديون.....فيه حياة أكتر من الكاسيت

ابقى طمنينى على الانترفيو يا جميلة
    و مبروك الكيبورد العربى
    انما اسم hagrama بيدل على ايه؟؟؟
    صحيح هما قالو لنا على موضوع الخيل ده وانه كمان من ضمن المصاريف مش كده؟
    وهل تعرفي اذا كانوا بيفصلوا بين الاولاد والبنات وعند سنه كام
    معلش اسئلتي كتير اصل المدرسة دي اقرب واحده للبيت فنفسي انها تبقي كويسه والبنت تتقبل فيها

الله يبارك فيكي .... بس انا بكتب بال feature اللي هنا في المنتدى
    وبصراحه صعب اوي
    بس انا قربت احفظه ان شاء الله

hagrama
    h=Hend
    Agrama is my last name

الردود
    38

byebye

تعقيب كتبت بواسطة أم جورى عرض الرد
    مش شرط والله بس غالبا بيبقى التانى متعب شوية عن الأول

وبجد التالت بيبقى شقاوة ولماضة يعنى جوجو هتبقى كدة ربنا يستر وتبقى شقاوة لذيذة

السلام عليكم يا معمارية مصرية
    أنا من معسكر مدينة نصر بس حاليا في دبي وراجعة انشاء الله بعد شهر

أنا عندي توأم ولاد مأدرش اقول إن في إختلاف بينهم الاتنين هيجننوني يعني محدش أطيب من التاني ولكن عندي تفسير للموضوع دا من وجهة نظري المتواضعة :

بالنسبة لحكاية الطفل الأول أنه بيكون أشطر أعتقد إن الموضوع دا لو في معظم الأحيان صح ربما يكون بسبب إن الطفل الأول بيكون أخد كل المميزات أثناء تكوينه أقصد الجينات الوراثية الممتازة يعني A1 في كل الصفات
    يجي بأى التاني ياخد الحبة الفاضلين من الصفات الممتازة وتبدأ الصفات الكويسة تقل تدريجيا مع الطفل الثالث والرابع إلخ .....

يعني دا تفسيري للموضوع دا والله أعلم وعلى فكرة في حالات استثناء يعني مثلا زوجي رغم إن هو أصغر إخواته إلا إنه أكثرهم ذكاء ونجاح في دراسته وفي عمله.

و برده في تفسير تاني إنه ربما الطفل التاني بيكون مظلوم لأنه بييجي بعد ما الأم تكون دللت واهتمت أكثر بالأولاني ودا طبعا بيستنفد كل طاقتها لأنها بتكون فرحانة بيه أوي يجي التاني فالأم مش بيكون عندها طهقان ليه ويظهر دا في معاملتها وطبعا دا بيحدث لا شعوري ودا طبعا يأثر على سلوك التاني فيعمل شقاوة وحركات تجنن ممكن علشان يلفت النظر ليه وبرده الله أعلم

وأسفة على الإطالة

وربنا يهدي أولادنا جميعا

الردود
    3,718
    تعقيب كتبت بواسطة b _ k عرض الرد
    ولى امر غيور على مدارس اولادة واحفادة ( مدارس بى كرنك للغات )

مصرنا الحبيبة تمرفى هذا الوقت بايام عصيبة فى كل نواحى الحياة ..... والاسباب معروفى ومحددة
    وما يظهر من بقع سوداء على الثوب التعليمى بصفة عامة يجعل الكثيرون يتحسرون على ايام مضت ايام كانت مملؤة بالحب والاعتراف باهمية التعليم وايضا بقيمة المعلم ودورة ومكانتة بين ابنائة فقد كانت الاسرة والمدرسة تكمل كل منهما الاخرى بحب وتآخى ولذلك راينا على مر السنوات كم من العلماء والنابغين فى كل مجالات المعرفة انجبتها هذة الفترة فهؤلاء المبدعين رفعت راس مصر فى الداخل والخارج وكانوا بصمة مضيئة فى تاريخ الانسانية كلها
    ولكن مما يؤسف لة نرى حاليا التعليم وما آل الية من ضعف ووهن فى كل فروعة مما انعكس بدورة على شخصية معلمى هذة الايام فقد طحنتهم المشاكل الاقتصادية التى اثرت فيهم تاثيرا كبيرا مما جعلتهم غير صالحين ان ايكونوا مربيين افاضل ليؤدوا دورهم المهم فى نشر الثقافة والعلم والوعى .
    ويلاحظ حاليا بان معظم مدارس مصر قد اصيبت بهذا الداء العضال مما جعلت هذة المدارس ان تكون بؤرا للسلوك السئ للتلاميذ من عدم اضباط وعدم احترام لكل القائمين على تربيتهم داخل اسوار هذة المدارس
    ومما شجع على ذلك وجعلو يتفشى بهذة الصورة السيئة كتابات بعض الاعلاميين والذين وجدو من هذة السلبيات لقمة سائغة ينهشونها لهدم التربية والتعليم وذلك عن طريق تجسيم كل سلبيات العملية التعليمية فى هذة المدارس
    وهذا الوضع السئ جعل بعض المغرضيين يتطاولون على بعض المدارس المحترمة والتى ما زالت برغم كل العراقيل تطبق باقتدار تام النظم التربوية التى تجعل التلميذ قادرا فى المستقبل ان يكون مواطنا صالحا يشارك بهمة ونشاط ى بناء الوطن ورافاهيتة
    فمدارس بى كرنك للغات واحدة من هذة المدارس التى ما زالت تتمسك بالاسلوب التربوى الحقيقى ولكن هناك من يحاول ان يعرقلها على السير قدما فى هذا الطريق عن طريق نشر كلام غير حقيقى على شبكة الانترنت ولكن هيهات وهيهات فسهام هذة الفئة الضالة لن تؤثر فى مسير الكرنك لان كل ما يقولونة اكاذيب فى اكاذيب ولن تجعلها تلين او تتاثر وذلك لايمان الادارة القوي بان ما يقال بعيد كل البعد عن الحقيقة
    فمدارس الكرنك للغات ادارة وهيئة تدريسية تراعى اللة اولا واخيرا فيما تقوم بة من اعمال فثقتها اولا فى اللة ثم فى قدرتها التربوية وايمانها الراسخ فى اهمية ما تقوم بة من رسالة نحو تعليم ابنائها يجعلها لا تهتم بما يقال او يكتب فى حقها فرسالتها واضحة منذ انشائها نشر العلم والتربية من اجل تكوين مواطنين قادرين على المشاركة فى بناء الوطن والعمل على تطورة وازدهارة
    والدليل على ذلك هذا العدد الكبير من ابنائها الذين تخرجوا من كليات القمة او ما زالوا يدرسون بها فهذا برهان يسطع فى سماء مصر المحروسة فقوافل الكرنك مستمرة فى السير وذلك بفضل جهد ادارتها الواعية وهيئة التدريس بها مراعية اللة فى كل خطواتها نحو مستقبل باسم لوطننا الغالى

ولى امر
    طالبة حاليا بكلية الطب وتلميذين ما زالا فى هذة المدرسة
    ممكن اعرف هو مين اللى اتهجم على المدرسة دى وهى فين اصلا بالظبط

الردود
    1,354
    تعقيب كتبت بواسطة معمارية مصرية عرض الرد
    ماشاء الله عليكم يابنات كل ماغيب ساعتين الاقي خمس ست صفحات
    ام جوري ايو ة انا بتكلم على المصرية اللي في التجمع انا من معسكر التجمع
    وان كنت ملاحظة ان معسكر الهرم مسيطر على الموضوع فين بنات التجمع يارب يكونوا استقروا في مدارس كويسة
    كنت عايزة اسالكم مش ملاحظين ان الطفل الاول دايما بيكون شاطر ومتفوق ومطيع بينما التاني الكل بيشتكي من قلة تركيزه وشقاوته وانا بحس ساعات بالذنب واقول لنفسي اني كنت بهتم بالكبيرة اكتر من الصغيرة وده السبب اما التالت فده حكايته حكاية دلع وشقاوة ولماضة حاجة كده مبشرة
    انا ملاحظة كدة برضه واعتقد ان الاهتمام بيكون بالطفل الكبير دايما اكتر التاني ودايما بنكون مستعجلين عليه في كل حاجة عايزين ندخله المدرسة بدري نشتركله في كل الانشطة وبنركز عليه اوي..واللهي انا كمان ساعات بحس بالذنب

الردود
    1,354
    تعقيب كتبت بواسطة nour5700 عرض الرد
    kouky/noga76/marwa/sadina
    ان شاء الله لما اروح هطمنكم
    بس موضوع انها تعدى مرحله فى كى جى ده شاغلنى شويه ,لان عندى البنت تعرف حاجات كتير وقبل كده كان فى تيتشر بس مدرسه تانيه قالتلى تدخلى كى جى 2 على طول بس مركزتش فى الموضوع ده بس لقيت هنا ان الموضوع بجد وممكن يحصل
    هبلغكم بأى تطورات
    التوفيق للجميــــــــــــع
    نور حبيبتي...انا رأيي زي معمارية مصرية ...انا ابني لما كنت بقدم له في المصرية كان عمره في شهر اكتوبر هيكون تقربيا 3 ونصق و15يوم في مدارس كتير كانت ممكن تاخده كي جي 1 ومش بيبي كلاس ولما عمل انترفيو في المصرية انبسطوا منه جدااااا وقالو ان مستواه ماشاء الله عليه بس قالولي ان سنه صغير وهما اساسا بياخدوا وقتها 3 و 8 شهور ...والمدرسة قالتي نصيحة كل ما كان اكبر كل ما كان تركيزه احسن وكمان علشان الكتابة يكون قادر عليها ...وبعدين ما تبصيش الان للكي جي بصي لما يبقي في ابتدائي المناهج ما بقيتش سهلة زي زمان
    وكمان ده كان راي دكتور الاطفال بتاعه
    كمان لو تلاحطي ان فيه اطفال في كي جي 1 سنهم خمس سنوات ونصف وممكن ستة كمان ...فحرام الواحد يساوي بنوتة صغيرة معاهم فما بالك بكي جي 2
    وعموما رغم الناس قالتلي ما ضيعش عليه سنة وادخله في اي مدرسة تانية صممت ودخلته بيبي كلاس علشان يلحق يستمتع بطفولته ...ليه استعجل عليه في وجع الدماغ
    معلش طولت عليكي بس حبيت انقلك تجربتي

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ