انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 158 من 249 الأولىالأولى ... 58108148154155156157158159160161162168208 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1,571 الى 1,580 من 2485

الموضوع: مدارس مدارس............الجزء الرابع

الردود
    3,718
    تعقيب كتبت بواسطة muslium عرض الرد
    فكره حلوه حكاية الصبح ديه يا ام جورى
    معاكى
    مية مية

الردود
    824
    تعقيب كتبت بواسطة أم جورى عرض الرد
    التقرير يا بناويت علشان مش تقولوا انى هربت

نسيت أسال دينا عن اللاب بتاع الكمبيوتر والانجلش بيدخلوا فيه وياخدوا حاجات ولا لأ

فى جينيس بيدخلوا الاب مع تيتشر اجنبية وكمان بيدخلوا لاب الكمبيوتر
    وكمان يا دينا ايه اخبار الباصات حلوة وجديدة ولا ايه النظام

مرسى يا جميل انا حاحاول اجنع المعلومات عن المدرستين مع بعض وانزلهم علشان المقارنه تبقى واضحة ...
    على فكرة مشوارك للمصرية الدوليه هيكون مهم جدا وحيحسم لينا حاجات كتير علشان انت مجربة جينيس

تعقيب كتبت بواسطة أم جورى عرض الرد
    انا عندى فكرة حلوة اوى ايه رأيكم نروح كلنا نادى فترة الصبح وهما الولاد فى المدرسة ونتعرف ونرجع قبل ميعاد رجوعهم والله فكرة راااااااااااااااااااااائعة هههه
    هايل انا موافقة يلا حددوا الميعاد

الردود
    824
    تعقيب كتبت بواسطة معمارية مصرية عرض الرد
    ماشاء الله عليكم يابنات كل ماغيب ساعتين الاقي خمس ست صفحات
    ام جوري ايو ة انا بتكلم على المصرية اللي في التجمع انا من معسكر التجمع
    وان كنت ملاحظة ان معسكر الهرم مسيطر على الموضوع فين بنات التجمع يارب يكونوا استقروا في مدارس كويسة
    كنت عايزة اسالكم مش ملاحظين ان الطفل الاول دايما بيكون شاطر ومتفوق ومطيع بينما التاني الكل بيشتكي من قلة تركيزه وشقاوته وانا بحس ساعات بالذنب واقول لنفسي اني كنت بهتم بالكبيرة اكتر من الصغيرة وده السبب اما التالت فده حكايته حكاية دلع وشقاوة ولماضة حاجة كده مبشرة
    معلش بقى يا معمارية ماهو الجزء الاول والتانى والتالت كان المسيطر المسيطر عليه معسكر التجمع ومدينة نصر .. تقريبا خلصوا كل الكلام

ومش هاقدر افيدك فى موضوع الطفل الثانى لان ابنى لسة عندة سنه ونص

تعقيب كتبت بواسطة kouky5 عرض الرد
    علي فكرة يا بنات استكمالا لرحلة المتاعب بتاعتنا عملت موضوع في المنتدي هنا في ركن الامومة والطفل اسمه ملف عن اطباء الاطفال في مصر
    علشان نجمع فيه اسماء دكاترة الاطفال الكويسين في كل المناطق لان الموضوع ده برضه بيتعب امهات كتيرة فياريت ننقل خبرتنا لبعض
    الرابط هو :
    http://www.lakii.com/vb/showthread.p...41#post8012141
    هايل ان شاء الله هدخل احط بصمتى

تعقيب كتبت بواسطة ahmedkimo82 عرض الرد
    الموضوع شيق جدا ،، انا ابني لسه صغير جدا و مع ذلك انشغلت معاكم بالتفاصيل.
    بس سؤال لو الاب مشغول جدا و الام مش قويه في الانجليزي ممكن مستوى الولد يتاثر ؟؟

الحاجه التانيه ... انا مستغرب اوي من عدد الاخوات الي متخصصي في الكومبيوتر ... انا بالمناسبه Database analyst و خريج كلية الحاسبات و المعلومات جامعة القاهرة .

اهلا بيك ويارب تستفيد ..

اتمنى من كل ام انها تكتب مدرسه واحده تختارها من بين كل المدارس و في الاخر نجمع الاصوات و اكيد احسن مدرسه هاتاخد اكبر عدد من الاصوات.

شكرا ليكم
    Good idea

الردود
    1,588
    تعقيب كتبت بواسطة الاميرة طماطم عرض الرد
    ايه محدش من زوى الخبرة رد عليه ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دينا وام جورى وبنت مصر وناس كتير عندهم ولاد كبار شوية.. انتم فين

ازيك يا طماطم
    بصى أنا ابنى اخد فى كى جى 1 الجمع بس,أرقام صغيرة
    فى كى جى 2 اخدوا جمع ارقام أكبر و أخدوا الطرح و أكبر من و أصغر من

الردود
    1,588
    تعقيب كتبت بواسطة nour5700 عرض الرد
    بنت مصر
    ميرسى على ردك على سؤالى
    بس حابه اسئلك بما انك فى المصريه للغات, ايه اللى ممكن اعمله لو حابه ان بنتى تدخل كى جى 2 على طول وكمان اعرف منين انها مؤهله للموضوع ده ولا لأ؟
    وكمان ايه الاختبارات اللى ممكن يعملوها معاها؟
    لان انا المفروض هدفع لمرحله كى جى وان الاسبوع الجاى
    بصى يا حبيبتى
    أولا سنها هايبقى صغير لأنها فى كل الأحوال مش ممكن تدخل ابتدائى أقل من 5 و نص.
    ثانيا ما تستعجليش عليها يا جميلة....حتى لو هى عارفة كتير و مستواها كويس,سيبيها تمشى واحده واحده و تتأسس كويس عشان ما تتعبش أدام
    ده رأيى الشخصى,و طبعا فى الأول و الآخر الموضوع يخصك

مش عارفه أساسا اذا كانوا فى المصرية ممكن يعملوا كده أو لأ

الردود
    68

flower1

Assalamu Alikom Mothers
    Mashaa Allah Alikom Giza , El Haram , & all western areas Mothers

I think U did not leave a single school without commenting on
    Really Good Job

I dont envy you '7asha lelah'
    I am really impressed by what you r doing

Om Gory ... Congratulations on the new baby , May Allah help u
    I followed ur daughter's situation with the French teacher & I think U did a very good job, & ur daughter did too.

By the way Iam from the eastern area Nasr city& el tagamo3 mothers
    but I read what u write just to benefit from ur experiences

الردود
    208
    بنت مصر كنت عايزة اسالك اية الفرق بين الدراسة فى المصرية ومدرسة غريانى سواء فى اللغة او طريقة الدراسة والمنهج والانشطة

الردود
    913
    تعقيب كتبت بواسطة nour5700 عرض الرد
    هتكون فى نص 9 اربعه واربع شهور
    حرام عليك يا نور انا بنتي كانت 3 سنين و9 شهور وانا دخلتها بيبي كلاس.انا كنت مدرسة اعدادي ومسؤولة عن الابتدائي كله.طبعا هنا التعليم مختلف كتيييييييييير لكن انا بنصحك تدخليها كجي1 اكيد.انا عانيت قوي قوي مع اهالي كتير كانوا يفرحوا لما يطلعوا ابنهم في سنة واحدة سنتين لكن ما كانوا يعرفوا قد ايه بيتحمل اكتر من طاقته حتى ولو كان من الاوائل.دي اكتر حاجة كانت بتضايقني من الاهل.

الردود
    1,588
    تعقيب كتبت بواسطة merehan عرض الرد
    بنت مصر كنت عايزة اسالك اية الفرق بين الدراسة فى المصرية ومدرسة غريانى سواء فى اللغة او طريقة الدراسة والمنهج والانشطة
    على بالى بقالك يومين يا مريهان,بأقول فينها؟؟؟ غايبة عنا ليه؟؟
    بصى يا جميلة....أنا رأيى مش هايبقى مزبوط أوى,لأنى فى غريانى جربت الكى جى فقط, و فى المصرية معلوماتى أكتر عن ابتدائى,يعنى مرحلتين مختلفتين تماماااااااااااااااااا, لكن هاحاول أرد عليكى قدر استطاعتى
    *المدرستين بيدوا ماكميلان
    أنا بأدرس سنة تالته (مدرسة البنات) و سنة رابعه (المدرسة المشتركة)....بالنسبة للغة, حاسة ان الموضوع استعداد عند الطالب بنسبة كبيرة....يعنى هما بيفهموا كويس و احنا بنتكلم انجليش معاهم طول الوقت ,لكن مش كل الطلبة بيتكلموا بنفس المستوى.....فيه ناس كويسة و فيه ناس مش أد كده خالص و عموما البنات لغتهم أحسن من الأولاد
    أسمع ان مدرسين الانجليزى فى غريانى ممتازين جدا فى ابتدائى و أسمع كمان ان الألمانى عندهم قوى جدا(بس أنا مدخله ابنى فرنساوى عشان أنا درست فرنساوى مش ألمانى)

*الأنشطة......
    هى دى النقطة اللى حاسه فيها فرق فعلاً ...
    المصرية بيهتموا بالأنشطة أوى....حفلات أكتر, مناسبات أكتر.... بيعملوا كل سنة يوم اسمه( sports day(ELSians day بيبقى يوم جمعة و فيه مسابقات رياضية و ألعاب و فقرات فنية و بازار ,و .....و.....و.....
    كل 3 شهور بيعملوا حفل عيد ميلاد مجمع للأطفال
    أحسن فصل كل شهر بييجوا out of uniform (بلبس عادى,مش اليونيفورم) ليوم واحد....و دى بتبقى حاجه مفرحة جدااااااااااااااااااا للأطفال
    بجانب الدراسة,فيه science club,drama club,art club,music ,جماعة دينية.....و ده بيكون وقت الفسحة,الأولاد بيتجمعوا مع المدرسة و يعملوا أنشطة غير مناهج الدراسة.....

أعتقد ان غريانى مافيهاش كل الأنشطة دى,لكن مثلا اهتمامهم بالدين جميل جدا ....صدقينى عندى بالدنيا لما ألاقى ابنى بيعلى الراديو عشان يسمع أسماء الله الحسنى و يقوللى احنا بناخد دى فى المدرسة!!!!! تخيلى ان أنا كان عندى مشكلة فى حفظ سورة العلق,دايما كنت ألخبط فيها,لكن اللى خلانى أحفظها انى اتكسفت ابنى يكون حافظها و أنا لأ....و كمان قلت لازم أحفظها عشان أراجعها معاه
    يعنى.....طبعاً دى مش نقطة أساسية,لكن ليه لأ نحط الأطفال فى مكان ينمى فيهم الحس الدينى؟؟؟؟ بصراحه المصرية مافيهاش اهتمام خالص بناحية الدين... هى الحصة بتاعة الوزارة و بس

و نقطة كمان لفتت نظرى.... مبانى و تجهيزات غريانى أحلى من المصرية( مع استثناء ان المصرية فيها مسرح كبير و غريانى مافيهاش) لكن شكل المبانى و الفصول و حتى الباص فى غريانى أحلى, سواء فى كى جى أو ابتدائى

بصى, أنا صليت استخارة كذا مرة و مرتاحة انى أسيبه فى غريانى و كمان باباه مشجع, ان شاء الله ده يكون الخير...........ماهو ماحدش بياخد كل حاجه!!!!
    آخر مرة عدل بواسطة bent masr : 25-04-2009 في 12:12 AM

الردود
    68

غرياني

الحقيقة يا بنت مصر انتي مخلياني متفائله بغرياني جدا
    بنتي عندها interview هناك يوم الثلاثاء ان شاء الله
    بس انا عاوزة اسال يعني مفيش عندهم art room , music room or activity room
    حتى لل KG
    انا شفت كدة من شبابيك الادارة KG play area كان شكلها كويس اوي

جزاك الله خيرا على كل مساعداتك

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ