انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 28 الأولىالأولى 1234567814 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 277

الموضوع: مدارس مدارس..........الجزء الثالث(ما شاء الله)

الردود
    19
    هل المقابلة تكون تحدث باللغة الانجليزية وبالنسبة للطفلة هل يسألونها فى الحروف والكلمات الانجليزية لأن ابنتى لم تدخل حضانة من قبل فأخاف أن تهاب المقابلة ويؤثر ذلك على مدى قبولها بالمدرسة

أختكم هاميس
    آخر مرة عدل بواسطة hamis64 : 24-02-2009 في 07:27 PM

الردود
    1,354
    في المصرية المقابلة تتم باللغة الانجليزية للاهل والطفل ... لكن لو الطفل كان خايف وارتبك اعتقد مفيش مشكلة ده لسه اول مرة يدخل مدرسة وطبيعي انه يتلخبط عادي ما تقلقيش

الردود
    1,354
    الاسئلة كانت في اسماء الحيوانات والالوان والفاكهة .... بعض الصور وعليها اسئلة ....تركيبات زي الشكل والظل بتاعه وحاجات كلها بالشكل ده

الردود
    19
    شكرا جزيلا لك ايتها الحبيبة كوكى ادعى لى ربنا يوفقنى

الردود
    1,354
    ربنا يوفقك ويوفق بنتك ان شاء الله وما تقلقيش

الردود
    455
    ميرهان حبيبتى لا انا منستكيس يا قمر هو طبعا ماكميلن ليها كتب و دى اللى المدرسه بتستخدمها بس فى مدارس بتستخدم شيتات او بوكليت يمكن يكون اوفر لهم من الكتب على حسب كل مدرسه و بنتوك لسه صغيره ما تقلقيش عليها و لو عايزه تزويديلها معلومات فى المكتبات اساليهم على كتاب خارجى لللانجليش انا بصراحه مش فاكره اسمه بس قوليلهم عايزه اقوى كتاب خارجى حتلاقى فى شيتات و تدريبات انشاء الله تفيديك .

و لو عايزه نصيحتى و ده اللى عملته مع بنتى و فرق معاها جامد اوى هاتيلها قصص صغيره و كل يوم خليها تقرا صفحه او اتنين الاول و انتى معاها تساعديها بعد كده هى تقرا لوحدها صدقينى القراءه افضل شىء فى المرحله دى
    انا بنتى لما حولتها السنه دى كانت مش بتقرا كلمتين على بعض الله يجازى مدرستها القديمه و بعدين مدرستها نصحتنى بكده و علشان كمان ماتحسش انها مذاكره بالعكس هى اللى تنقى القصص

معلش رغيت كتير و انتى قررتى حتنقليها و لا ايه ؟ نصيحه بلاش نرمين اسماعيل !!!!

الردود
    83

مودرن سكول الحجاز

صباح الخير
    اعضاء منتدايا الحبيب
    حبيت استشيركم واستفيد بخبراتكم فى موضوع قلقنى اوى
    وعارفه انكم مش حتكسوفونى
    انا نقلت ابنى وبنتى السنه دى من مدرستهم لمدرسه بى كرنك
    لكن
    لاسف بعد النقل اتصدمت بالمستوى
    مدرسه سيئه جدااااااااااااااا بمعنى الكلمه لدرجه انى مكنتش عارفه حتمر عليه السنه ازاى وانا فيها. بس الحمد لله الايام بتعدى وهانت
    انا دلوقتى عايزه ان شاء الله انقلهم مدرسه تانيه بس دى حتكون تالت مره ينقلوا وقلقانه على نفسيه الاولاد اوى
    مش عايزه اتسرع تانى
    انا ساكنه فى حدايق القبه وعايزه مدرسه مش بعيده اوى عشان مضيعش يوم الاولاد وهو اصلا اليوم قصير اوى ومبنلحقش نعمل حاجه
    ناس قالتلى على مودرن سكول الحجاز وناس تانيه النزهه عايزه اعرف هل مودرن سكول كويسه وانهو الاحسن مودرن ولا النزهه
    ومعلش عارفه انى طولت عليكم لو تعرفوا مدارس تانيه ممكن تدلونى عليها
    واخيرا شكرا لكم واتمنى تفاعلكم معايا ومساعدتى
    آخر مرة عدل بواسطة nawara : 25-02-2009 في 01:46 PM

الردود
    208
    ايمو ميرسى ليكى اوى انا كدة حخليها فى مدرستها وكدة او كدة حجبلها مدرس او مدرسة تاسسها فى المنهج ان كل همى ان المنهج تكون المدرسى بتاخدة عشان اقدر ااسها واعتمادى يبقى عليها واخوها حقدملة ان شاء اللة فى مودرن سكول اف ايجيبت 2000 عشان يتاسس من الاول بس انا عندى مشكلة مع يوسف انة اتكلم متاخر وكلامة مكسر شوي بس حيكون عندة فى شهر 10 اللى جاى 3 سنين و4 شهور ومادخلش لسة حضانة مش عارفة بقى اعمل معاة اية ولا مش حيقبلوة يارب اخلص بقى عشا بجد انا تعبت ربنا يستر

الردود
    41

ابحث من جديد

رجعت يا امهات يا جميلات للحيرة تاني!
    بعد ما نقلت ابني مدرسة النزهة للغات فرع الحجاز -هم هايلييين علميا ولكن لا زال الاسلوب فظ فيه ضرب برضه وفيه شتم (يا اغبيا ياحمير يا حيوانات)
    بصراحة نفسي ابني يكون مهذب وعنده كرامة يعتز بها ولا يرضى بالاهانة هل هذا كثير؟؟؟
    اصله بدأ يبقى خواف. بيخاف يعمل حاجة غلط لاحسن يحصل له زي زمايله.
    حد عنده فكرة عن مستوى مدرسة تعليمى واخلاقي محترم ؟
    حد عنده فكرة عن مدارس شيراتون هليوبس للغات؟ اللى جنب مستشفى النزهة.

اللى يعرف يفيدنى و يبقى جزاكم الله خيرا.
    كمان بعض المدارس اللى بتعلم قرآن بيعلموه بالعصا و الغلظة!! هو القرآن والاسلام خلاص لازم الولاد يتعلموهم بالارهاب؟ ما فيش دعوة بالحكمة والموعظة الحسنة؟ فين سماحة الاسلام الجميلة ؟؟ مش لما يحبوا القرآن و يتدبروا آية افضل من حفظ جزء بالاكراه؟

الردود
    41

اسأل مجرب

تعقيب كتبت بواسطة nawara عرض الرد
    صباح الخير
    اعضاء منتدايا الحبيب
    حبيت استشيركم واستفيد بخبراتكم فى موضوع قلقنى اوى
    وعارفه انكم مش حتكسوفونى
    انا نقلت ابنى وبنتى السنه دى من مدرستهم لمدرسه بى كرنك
    لكن
    لاسف بعد النقل اتصدمت بالمستوى
    مدرسه سيئه جدااااااااااااااا بمعنى الكلمه لدرجه انى مكنتش عارفه حتمر عليه السنه ازاى وانا فيها. بس الحمد لله الايام بتعدى وهانت
    انا دلوقتى عايزه ان شاء الله انقلهم مدرسه تانيه بس دى حتكون تالت مره ينقلوا وقلقانه على نفسيه الاولاد اوى
    مش عايزه اتسرع تانى
    انا ساكنه فى حدايق القبه وعايزه مدرسه مش بعيده اوى عشان مضيعش يوم الاولاد وهو اصلا اليوم قصير اوى ومبنلحقش نعمل حاجه
    ناس قالتلى على مودرن سكول الحجاز وناس تانيه النزهه عايزه اعرف هل مودرن سكول كويسه وانهو الاحسن مودرن ولا النزهه
    ومعلش عارفه انى طولت عليكم لو تعرفوا مدارس تانيه ممكن تدلونى عليها
    واخيرا شكرا لكم واتمنى تفاعلكم معايا ومساعدتى
    العزيزة نوارة ما تعمليش زيي انا كنت في بي زت كرنك برضه وما احتملتش تكملة السنة ونقلت منها قبل امتحان الترم الاول على طول تخيليالعقاب واسالى اولادك بيكون بانهم يركعوا على ركبهم الصغيرة ويمسحوا ارض الفصل بهدومهم!! و الاكثر من ده لا علم ولا معاملة لنا او لولادنا انا حسيت وانا باكلم المدرسة الاولى انى جاية والعياذ بالله اطلب منها حسنة وهي بتهشنى!!!
    المهم رحت النزهة
    جميلة دا علميااااااااااااااا جدا جد جدا ومنظمة جدا وحلت لى ماكل كتيييييييير مريت بها فى الكرنك ولكن : المدرسين بيشتموا و بيضربوا كاني في مدرسة عربي والعيال كمان عنيييييفة جدا ادوا لابنى علقة اول ما دخلها من باب الترحيب!!
    المهم سالت في مودرن سكول الحجاز الايام دي حسيت انها تجارة و تجارة فقط وقابلت ولى امر كان هاينقل بنته منها و رايح الفاروق. المهم الحجز هناك من دلوقت بالفين جنيه. فانا قررت اسيب مكاني لغيري لانى مش مشكلتى الالفين قد ما هي الجواب باين من عنوانه!
    ربنا يوفقنا كلنا لمكان محترم.

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ