انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 11 من 28 الأولىالأولى ... 78910111213141521 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 101 الى 110 من 277

الموضوع: مدارس مدارس..........الجزء الثالث(ما شاء الله)

الردود
    208
    اهلا بيكى loly md هو فى الزيتون مفيش مدارس كويسة اوى فى منارة الفاروق فى شارع عمار بن ياسر دى كويسة اوى واللى اعرفة انهم بيهتموا بالدين وفى الغد المشرق دى مدرسة ازهرى لغات بس دى فى التجمع بصراحة دى كل معرفتى اتمنى ان اكون افدتك

الردود
    152
    ربنا يخليكي يا حبيبتي وشكرًا ليكي جدًا أنا فعلا سمعت عن الاثنين وبفكر أروح أسأل فيهم
    بس سمعت ان مدرسة الغد المشرق بتعمل امتحان في القرآن قبل التقديم لحد سورة الفجر وده كتير على طفلة لسة عندها 3 سنين ونص
    حد يعرف الكلام ده حقيقي فعلا ولا لأ

الردود
    397

شكرا كرانكى

شكرا كرانكى على ردك احنا كلنا فى نفس المشكلة انا اهم حاجة عندى انا عايزة اعرف مستوى الدراسة واللغة فى مدرسة سوبر جلوبل ولو ممكن تعرفلى اسم منهج الانجليزى ولو صحبتك عارفة مستوى المدرسة للسنين الاكبر اية اخبارها وتتاكديلى من حكاية فلوس النشاطات اكون شاكرة ومعلش كمان لو ممكن تعرفلى بيخدوا عربى ولا مفيش اهتمام بية وانا كمان بفكر انى ادخل ابنى سيمى انترناشونال بس اللى عرفتة انة عبارة عن منهج الناشونال بس مادة الانجليزى بتاعة الانترناشونال عايزة اعرف انا كدة فاهمة صح ولا لا
    واية هو نظام اليوسى ماس
    بالنسبة بقى للمدارس فى الامارات هى الاسعار فعلا غالية ودة سبب من اسباب نزولى لمصر
    لو عايزة اى معلومات قوللى انتى هتكونى فى اى امارة وانا ااقولك افضل المدارس لانى بقالى فترة متابعة موضوع المدارس هنا اى استفسار انا ان شاء الله افيدك
    وكمان فى موقعين كويسين هقولك عليهم
    مفيد اوى
    http://forum.uaewomen.net/showthread.php?t=34455
    http://www.3roos.com/forums/t247391.html

الردود
    397
    كرانكى معلش هو فى امتحان لدخول المدرسة وهو عبارة عن اية ومصارفها كام بالضبط وفى فعلا سبع تلاف انشاءات وشكرا

الردود
    397
    ميريهان لو سمحتى ممكن ترودى علياااااااااااااااااااااااااااااااااا

الردود
    41
    تعقيب كتبت بواسطة lolymd عرض الرد
    أنا عارفة إني جديدةفي الموضوع بس أنا بقالي كتير أوي مشاركتش في المنتدى
    بس عجبني الموضوع بما إني اليومين دول ملخومة جدًا في رحلة البحث عن مدرسة لبنتي
    أنا نفسي في مدرسة تكون اسلامي أو أزهري لغات لو حد يعرف حاجة أنا ساكنة في الزيتون.
    بالنسبة للحضانات أنا بنتي دلوقتي في حضانة رائعة في ألماظة اسمها صن شاين لو حد حابب يعرف معلومات عنها أنا في الخدمة
    وفي حضانة حلوة كمان في مدينة نصر اسمها الشيماء في شارع متفرع من البطراوي
    الاخت الفاضلة انا كمان ساكنة في الزيتون و لحد دوقت ابني في مدرسة النزهة فرع الحجاز احنا في اوى ابتدائي اول سنة لنا في المدرسة
    كل اللى اقدر اقوله لك انها مدرسة علميا ممتازة عن حق مدرسين اللغة العربية و الانجليزي ممتازين كمان مشكلتى ان فيها شوية عنف بمعنى اني سمعت عن بعض حوادث الضرب من مدرسين القرآن او الدراسات الاجتماعية للصفوف الاكبر من اولى كمان مشكلتي فيها انها عربي ولغات وده مقلل من مستوى الرقي في السلوكيات للاطفال اللى بيحتك بيهم الولد كمان ما فيهاش حوش واسع ازو ملاعب. بس ادارتها محترمة جدا جدا جدا و العلم عندهم هو الاساس مش مسالة تجارة وخلاص زي مدارس كتير دلوقت. وربنا يوفقنا جميعا للخير.

الردود
    41
    العزيزة lolymd كمان كنت عاوزة اقول لك ان من مميزات النزهة بالنسبة لي ان حفظ القرآن بيتم في الحصة و مش الزام عليهم انهم يسمعوه عن ظهر قلب يعنى ما عنديش عبء اضافي في البيت من هذه الناحية لذلك انا شايفة انهم ممتازين من الناحية دي الطفل بيتعلم وبيسمع القرآن و انا باسمع ان فيه مدارس المنهج ده فيها بامتحان ودرجات وكده .

الردود
    208
    سمسمة انتى عايزة تعرفى اية انا مش فاهمة ياريت تقوليلة عايزة تسالى عن مدرية اية

الردود
    152
    تعقيب كتبت بواسطة mrstamer عرض الرد
    العزيزة lolymd كمان كنت عاوزة اقول لك ان من مميزات النزهة بالنسبة لي ان حفظ القرآن بيتم في الحصة و مش الزام عليهم انهم يسمعوه عن ظهر قلب يعنى ما عنديش عبء اضافي في البيت من هذه الناحية لذلك انا شايفة انهم ممتازين من الناحية دي الطفل بيتعلم وبيسمع القرآن و انا باسمع ان فيه مدارس المنهج ده فيها بامتحان ودرجات وكده .
    أنا مش فاهمة يعني ليه مش إلزام عليهم يسمعوه عن ظهر قلب
    بس على العموم أنا متشكرة جدًا على ردك السريع
    ولو فيه حد يعرف حاجة عن معهد البخاري الأزهري الي في التجمع أو معهد الرحيق المختوم يا ريت يقولي

الردود
    48
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا اول مره بشارك معاكم ومش عارفه اوصفلكم موضوع المدارس ده عملى ازعاج و تعب نفسى قد ايه! علشان مطولش عليكم انا نويت اقدم لبنتى فى المصريه للغات اللى فى التجمع الخامس بعد بكره ان شاء الله انا عملت انترفيو فى نفرتارى وقبلت الحمد لله بس حسيت انهم دباحيين اوى فى الفلوس ولقيت انى هدفع لبنتى حوالى 18 الف فى ناشيونال و بصراحه حرام دا غير انهم بيجبروكى تدفعى الادميشن اخر يوم 12-3 ودا استهبال طبعا
    و ناس رشحتلى جرين هايتس بس قلقانه منها , انا بقدم لمرحله kg1
    وكنت مقدمه فى mes بس صرفت نظر .(modern education school
    سؤالى هو حد يقدر يفيدنى فى New Ramsis Colleage اللى هى فى غمره بس المشتركه مش البنات بس؟ يعنى مميزتها عيوبها او المصاريف لانى كمان سمعت ان الدخول بواسطه و هل دا صح ولا غلط؟وطبعا نظام التعليم عندهم؟
    واللى حابه تسأل عن حضانه حلوه انا بنتى فى Big Bird اللى هى قريبه من السراج مول -مدينه نصر
    بصراحه اكتر من ممتازه.

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ