انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 72

الموضوع: افضل المدارس فى مصر

الردود
    273
    تعقيب كتبت بواسطة حبيبه تيتو عرض الرد
    فرع مصر الجديده والمهندسين والهرم
    طيب معلش ممكن تقوليلى مصاريفها كام والسن اللى بتقبل منه قد ايه ولو ممكن عنوانها فى المهندسين بعد اذنك و مستواها شكله ايه معلش بتعبك معايا وممكن تكون اسئلتى متكررة بس عاوزة اطمن واعرف وان شاء الله ربنا يقومك بالسلامة وتطمنى على البيبى

الردود
    1,640
    تعقيب كتبت بواسطة mero17 عرض الرد
    طيب معلش ممكن تقوليلى مصاريفها كام والسن اللى بتقبل منه قد ايه ولو ممكن عنوانها فى المهندسين بعد اذنك و مستواها شكله ايه معلش بتعبك معايا وممكن تكون اسئلتى متكررة بس عاوزة اطمن واعرف وان شاء الله ربنا يقومك بالسلامة وتطمنى على البيبى
    المصاريف كىجى 1400 والسن كبير شويه يعنى كى جى 1 من حوالى 4و7 شهور
    والهى معرفش عنوان المهندسين ايه لانى فى مصر الجديده
    وشكرا على دعوتك وجزاكى الله خيرا

الردود
    17
    السلام عليكم
    اختى حابه استفسر عن مدرسه الطلائع انا ابنى هايكمل ال3 سنين شهر 8 2009 ياعنى فى شهر 10 2010 هايكون عنده 4 سنين وشهر ونص اعمل ايه ادخله بيبى كلاس امتى وهل ممكن لو دخلته بيبى كلاس السنادى يدخل كى جى وان السنه الجايه مرتاح وكنت عايزة اعرف المصاريف كام بالظبط بالنسبه للبيبى كلاس وكى جى
    معلش بتقل عليكى كنت عايزة اعرف فى باصات بتوصل المطريه ومصاريف الباص كام

الردود
    233
    معلش ممكن تقولي مدرسة طلائع الكمال مكانها فين في الهرم

الردود
    2,487
    ربنا يوفقك للاختيار الصح انشاء اللة
    انا رائيى انة لسة صغير ممكن تدخلية اى حضانة عادية بدل ماتدفعى ليك 2000 والا2500 مصاريف وباص فى تمهيدى
    وما لهاش لزمة خالص لان فى كى جى وان السنة كلها بياخدوا الحروف والارقام وبيحفظوا كلمات بس طبعا شفوى
    انا ابنى دلوقتى فى كى جى وان وخلاص السنة الدراسية قربت تخلص وبياخدوا لسة فى الحروف
    هو كان فى حضانة عادية السنة اللى فاتت وتقريبا كل الحاجات اللى اخدها فى المدرسة السنة دى كان واخدها قبل كدة غير طبعا
    الكلمات الجديدة
    ابنى فى مدرسة لغات وبفكر انقلة بس هشوف لسة بفكر على فكرة احنا قريبين من بعض انا ساكمنة فى مصر الجديدة

بالنسبة لمدرسة النزهة وحشة جدا ناس كتير كنت اعرفهم قالولى عليها كدة وكنت اعرف واحدة ولادها كانوا فيها ونقلتهم الفاروق
    لو تسمعى عنها
    واى سؤال تحت امرك

الردود
    1,588
    تعقيب كتبت بواسطة possy26 عرض الرد
    يا جماعة نفسى حد يقولى راية فى مدارس الراهبات للولاد والبنات
    بصى يا بوسى
    أنا هارد عليكى عن تجربة عشان الكلام كتر فى الموضوع ده
    أنا كنت فى واحدة من أشهر مدارس الراهبات و هى مدرسة راهبات الأرمن الكاثوليك(اسم يخض,مش كده) و اخواتى الولاد كانوا فى مدرسة رهبان..........
    أولا الحمدلله أنا مامتى محجبة من ييجى 30 سنة....!!!!!!!!!!عادى مافيش مشاكل مع المدرسة
    أيوة المدرسة كان فيها كنيسة لكن تصدقى انى لغاية دلوقتى ماعرفش مكانها!!!!!!!!!!!!!!!!! لكن أعرف كويس مكان الجامع عشان كنت بأصلى الظهر كل يوم أنا و صاحباتى فى المدرسة
    أيوة الادارة راهبات,لكن مالهمش دعوة بالتعليم.........أساساً الوكيلة و كتيييييييييييييييييير من المدرسات كانوا محجبات.عمرها ما حصلت ان حد كلمنا عن الدين المسيحى.
    احتفالنا بأعياد المسيحيين كان اننا بناخد اليوم ده أجازة....بسسسسسس!!!
    كان فيه بنات كتير من الطالبات محجبات.....ماحدش عمره قالهم أى حاجه
    ده غير ان التربية و الأخلاق لا توصف.....يا بنتى أنا فى شغلى دلوقتى لما يشوفوا منى التزام أو شغل ممتاز,يقولولى أيوة....تربية أرمن!!!!!
    ما كانش ممكن أبدا بنت تسيب شعرها أو تنزل قُصه.....الجيب لازم تحت الركبة و الشراب طويل....اللبس و الجسم نظيف...و الله كانوا بيتابعوا اذا ضوافرنا طويلة ولا مقصوصة!!!!!!!
    بجد بجد بجد.........عمرى ما حسيت بأى تأثير على دينى بسبب المدرسة,بالعكس..........الالتزام الشديد فى المدرسة كان بيكمل الالتزام اللى فى البيت.
    أنا بس مش قادرة أودى أولادى المدارس دى دلوقتى لأنهم بياخدوا سن كبييييييييييييييييييييييير و مستحرمة أضيع عليهم سنتين مثلاً
    و على فكرة....أخويا كان فى مدرسة رهبان فرنساوى و دلوقتى ودى ابنه نفس المدرسة و البنت مدرسة راهبات....و الاتنين بتجيلهم محفظة قران فى البيت .....يعنى الأولاد مش بيتنصروا ولا حاجه!!!!
    طب عارفين بقى انه بسبب ان كان لى زميلات مسيحيات فى المدرسة,اتعلمت معنى احترام الاخر.....لكم دينكم و لى دين,مش الاسلام بيقول كده؟؟؟؟ احنا التعامل بينا كان فى حدود الدنيا,عمرنا ما اتكلمنا فى الدين

ده يا ستى ردى و عن تجربة!!!
    و يا ريت ماحدش يزعل لأن دى تجربتى الحقيقية
    آخر مرة عدل بواسطة bent masr : 26-03-2009 في 07:00 AM

الردود
    2,487

byebye

تعقيب كتبت بواسطة bent masr عرض الرد
    بصى يا بوسى
    أنا هارد عليكى عن تجربة عشان الكلام كتر فى الموضوع ده
    أنا كنت فى واحدة من أشهر مدارس الراهبات و هى مدرسة راهبات الأرمن الكاثوليك(اسم يخض,مش كده) و اخواتى الولاد كانوا فى مدرسة رهبان..........
    أولا الحمدلله أنا مامتى محجبة من ييجى 30 سنة....!!!!!!!!!!عادى مافيش مشاكل مع المدرسة
    أيوة المدرسة كان فيها كنيسة لكن تصدقى انى لغاية دلوقتى ماعرفش مكانها!!!!!!!!!!!!!!!!! لكن أعرف كويس مكان الجامع عشان كنت بأصلى الظهر كل يوم أنا و صاحباتى فى المدرسة
    أيوة الادارة راهبات,لكن مالهمش دعوة بالتعليم.........أساساً الوكيلة و كتيييييييييييييييييير من المدرسات كانوا محجبات.عمرها ما حصلت ان حد كلمنا عن الدين المسيحى.
    احتفالنا بأعياد المسيحيين كان اننا بناخد اليوم ده أجازة....بسسسسسس!!!
    كان فيه بنات كتير من الطالبات محجبات.....ماحدش عمره قالهم أى حاجه
    ده غير ان التربية و الأخلاق لا توصف.....يا بنتى أنا فى شغلى دلوقتى لما يشوفوا منى التزام أو شغل ممتاز,يقولولى أيوة....تربية أرمن!!!!!
    ما كانش ممكن أبدا بنت تسيب شعرها أو تنزل قُصه.....الجيب لازم تحت الركبة و الشراب طويل....اللبس و الجسم نظيف...و الله كانوا بيتابعوا اذا ضوافرنا طويلة ولا مقصوصة!!!!!!!
    بجد بجد بجد.........عمرى ما حسيت بأى تأثير على دينى بسبب المدرسة,بالعكس..........الالتزام الشديد فى المدرسة كان بيكمل الالتزام اللى فى البيت.
    أنا بس مش قادرة أودى أولادى المدارس دى دلوقتى لأنهم بياخدوا سن كبييييييييييييييييييييييير و مستحرمة أضيع عليهم سنتين مثلاً
    و على فكرة....أخويا كان فى مدرسة رهبان فرنساوى و دلوقتى ودى ابنه نفس المدرسة و البنت مدرسة راهبات....و الاتنين بتجيلهم محفظة قران فى البيت .....يعنى الأولاد مش بيتنصروا ولا حاجه!!!!
    طب عارفين بقى انه بسبب ان كان لى زميلات مسيحيات فى المدرسة,اتعلمت معنى احترام الاخر.....لكم دينكم و لى دين,مش الاسلام بيقول كده؟؟؟؟ احنا التعامل بينا كان فى حدود الدنيا,عمرنا ما اتكلمنا فى الدين

ده يا ستى ردى و عن تجربة!!!
    و يا ريت ماحدش يزعل لأن دى تجربتى الحقيقية

فعلا انا بايدك فى رايك انا ابنى بردة مدرستة تبع كاتدرائية الكاثوليك
    وهما فعلا بيعلموا الولاد الالتزام والادب الدين طبعا مش بيتكلموا فى سواء دين مسيحى او مسلم كلهم اخوات واصحاب اغلب فصل ابنى مسيحين واغلب اصحابة مسيحين حتى انا كنت بقولة صاحب على واحمد ومروان وكدة يعنى وبلاش التنين من تجربة واحتكاكة داخل الفصل فهمت انى مش هقدر اختار لة اصحابة على اساس الدين
    لكم دينكم ولى دينى الدين بيتعلمة من البيت وهو الاساس فى معاملاتنا اليومية ومعرفة اداب دينة
    والمدرسة للتعليم وبس بياخد فايدتها وخلاص
    انا ناوية بامر اللة انى لو ربنا رزقنى ببت ادخلها راهبات بردة
    انا مش بقول ان المدارس الاسلامية وحشة بس للاسف الشديد ما فيش اصلا انا اولا دورت على مدارس اسلامية او حتى ازهرية لكن مستوى التعليم واللغات فيها بيكون ردئ بالذات عندنا فى مصر عكس الدول العربية اللى بيهتموا بالدين واللغات فى المدارس الانترناشونال
    وانا اتمنى ان يكون فى مدرسة فيها شدة وصرامة واخلاق مدارس الراهبات وكمان تعليم دينا والقران والاحاديث
    بس يا ريت ما حدش يفهمنى غلط طبعا تعليم الدين اهم من اى شئ لكن دة ممكن يتعوض فى البيت بتحفيظ القران والاحاديث والادعية البسيطة اللى بتتناسب مع سن الطفل

الردود
    1,588
    أحمدك يا رب..............
    أم مغرم .....بجد أنا سعيدة بردك,سعيدة ان حد بيدى الأمور حجمها الطبيعى,
    و لما الكلام يكون عن تجربة بيكون أصدق!!!!
    انما انتى ابنك فى مدرسة ايه؟؟؟؟؟

الردود
    418

السلام عليكم حبيبة تيتو
    ممكن هتعبك شويه حاولي هاتلنا عنوان او تليفون مدرسة طلائع الكمال
    وكمان معليش ربنا يكرمك ممكن تقوليلنا هل الدراسة فيها كويسه ومستواها ايه دراسيا
    اه انا عايزه فرع الهرم وجزاكي الله كل الخير

الردود
    2,487
    تعقيب كتبت بواسطة bent masr عرض الرد
    أحمدك يا رب..............
    أم مغرم .....بجد أنا سعيدة بردك,سعيدة ان حد بيدى الأمور حجمها الطبيعى,
    و لما الكلام يكون عن تجربة بيكون أصدق!!!!
    انما انتى ابنك فى مدرسة ايه؟؟؟؟؟
    شكرا ليكى بنت مصر يعنى احنا طبعا مش بنقول انهم ممتازين فى كل حاجة اكيد طبعا الدين عندنا اهم بس هو دة الخيار الموجود ادامى على الاقل انا دورت ودوخت واللة على مدرسة اسلامية يتوافر فيها اى شروط اى ام بتحتاجها
    اولا طبعا التعليم والالتزام واللغات تكون كويسة وانا كمان عندى رائ ان احسن تكون المدرسة قريبة من البيت افضل للطفل اقرب ما يمكن طبعا لان الباص دة نصيبة لوحدة وتاخيرة بلوة بنت عمت ابنى تخيلى بتنزل الساعة خمسة ونص الصبح وبتيجى اربعة او ساعات اربعة ونص يعنى البنت يا عينى بتيجى مقتولة يدوب تنام لتانى يوم مع ان مدرستها مش بعيدة اوى بس لف الباص مشكلة انا ابنى بينزل 8 الاربع وبيجى الساعة واحدة
    وعلى فكرة ابنى فى مدرسة سان جورج
    واللة انا بتمنى انى طبعا الاقى مدرسة تكون اسلامية وانا انقلة تانى يوم بس للاسف المدارس اللى عندنا فى مصر قليلة جدا وتلاقيها بقى فى التجمع وكدة القاهرة الجديدة والمدن دى لكن المطر يركب الصعب
    قوليلى عندك فكرة رنج مصاريف راهبات الارمن بكام

مواضيع مشابهه

1. افضل المدارس العالمية بالرياض
    بواسطة نور الله في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 25
    اخر موضوع: 04-05-2010, 09:59 PM
  2. يا اهل جده اي المدارس الاهليه افضل
    بواسطة ورده تبوك في المجلس العام
    الردود: 0
    اخر موضوع: 03-10-2009, 07:01 AM
  3. *~°~* ¤§ افضل المدارس,,,, يا لكِ §¤*~°~*
    بواسطة الورد فى الاكمام في روضة السعداء
    الردود: 7
    اخر موضوع: 30-09-2008, 12:15 AM
  4. عودة المدارس.. وجبتلكم بترون مريول المدارس
    بواسطة ام ولادي في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 25-08-2007, 07:26 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ