انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 89 الأولىالأولى 1234561252 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 888

الموضوع: ريجيم النقاط .. متعة وصحة وحرية باذن الله :)

الردود
    715
    حبيبتى راجية تسلمى حبيبتى يا ريت بإيدى ربنا يهونها عليكم وعلينا صدقينى زمهرير الشتاء عذاب برضه اللهم نجنا من حر وزمهرير جهنم اللهم ءامين
    يوميات السبت
    ف
    ك كورن فلكس ونصف كوب لبن خالى الدسم
    غ
    كنت معزومة عند واحدة صاحبتى وهتزعل اذا ما اكلت
    ١٠ م أرز وسلطة وربع فرخة مشوية و٧ أصابع محشى صغير جدا وكله خضار أكتر من الأرز بصراحة وحوالى ١٠ م ملوخية
    ك شاى وك نسكافيه وق كنافة صغيرة
    معلش عك انا عارفة والله بس بالنسبة لى كبداية جيدة بعد إللى كنت بعمله طول اليوم وربنا يثبتنا ويعنا يا رب
    ع
    ك كورن فلكس ب نص ك لبن خالى
    ٢ لتر ماء
    ما قدرتش على اى رياضة
    بعد مارجعت من عند صاحبتى بنت واحدة صاحبتى كانت معزومة معانا واتاخرت وعرفنا بعد ما روحنا انها عملت حادثة بالعربية وهى جايلنا وماتت وحالتنا النفسية والله مدمرة البنت عندها ٢١ و مالهاش الا أمها وأخوها ولسه متخرجة وامها بتتعب وتشتغل عليهم ربنا يصبرها ويغفر لبنتها يجعل مثواها الجنة اللهم ءامين
    اللهم ارزقنا حسن الخاتمة ونعوذ بك من موت الفجأة يا رب ءامين

الردود
    1,652
    تعقيب كتبت بواسطة OM AMMAR عرض الرد
    حبيبتى راجية تسلمى حبيبتى يا ريت بإيدى ربنا يهونها عليكم وعلينا صدقينى زمهرير الشتاء عذاب برضه اللهم نجنا من حر وزمهرير جهنم اللهم ءامين
    يوميات السبت
    ف
    غ
    ١٠ م أرز وسلطة وربع فرخة مشوية و٧ أصابع محشى صغير جدا وكله خضار أكتر من الأرز بصراحة وحوالى ١٠ م ملوخية
    معلش عك انا عارفة والله بس بالنسبة لى كبداية جيدة بعد إللى كنت بعمله طول اليوم وربنا يثبتنا ويعنا يا رب
    ع
    ٢ لتر ماء
    ما قدرتش على اى رياضة
    بعد مارجعت من عند صاحبتى بنت واحدة صاحبتى كانت معزومة معانا واتاخرت وعرفنا بعد ما روحنا انها عملت حادثة بالعربية وهى جايلنا وماتت وحالتنا النفسية والله مدمرة البنت عندها ٢١ و مالهاش الا أمها وأخوها ولسه متخرجة وامها بتتعب وتشتغل عليهم ربنا يصبرها ويغفر لبنتها يجعل مثواها الجنة اللهم ءامين
    لا حول ولا قوة إلا بالله ... إنا لله و إنا اليه راجعون ... ربنا يرحمها ويغفر لها ويفرغ الصبر على قلب أمها صبا صبا .. وجعتي قلبي يا أم عمار يارب مايكوي لنا قلب على أي غالي يارب

على العموم كبداية في الدايت موفقة بإذن الله بس برده خلي بالك من الكمية في الغداء وماتاخديش نوعين من النشويات في وجبة واحدة .. والتعليق الكامل ننتظره من شفوعة

الشفاعة's صورة
    الشفاعة غير متواجد مشرفة ركن الصحة والتغذية - النجمة الفضية 2012م
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    شفاعة أنا فى ولاية Michigan فى الشمال فى كالامازو الشتاء عندنا بيوصل ل ٣٠ درجة تحت الصفر
    ربنا يحفظنا جميعا حبيبتى يا رب ويقدر لنا الخير جميعا أينما كنّا اللهم ءامين
    اللهم آميين.. ياساتر يارب ههههه
    الله يعينكم صعب جدا البررد الشديد سبحان الله.. احنا جونا بالصيف بتوصل الحرارة ل 100 يعني حوالي 45 الى 50 بالعربي هههه وبالشتاء بررد بس مو كثيير يعني من 20 الى 40 .. يعتبر مقبول نوعا ما..

مازرت الولاية من قبل مع اني باميركا من 17 سنة تقريبا..
    كنت 11 سنة مع اهلي وبقيت هنا لحد الان للاسف
    يارب يردنا لبلادنا سالمين ونخرج من هالبلاد ع خير

تعقيب كتبت بواسطة راجية لقاء ربي عرض الرد
    السلام عليكم و رحمة الله

يارب يتقبل منكم حبيباتي ويشفينا ويشفي كل مريض يارب ونصل للوزن اللي نتمناه بلااااااا رجعة

ربنا ييسر لك حبيبتي أم عمار وتتشجعي وتكون بدايةمحفزة لك ولنا .. خصوصا مع درجة الحراره المنخفضة دي ..طيب ماتفيضي علينا من الثلج اللي عندك ده يخفف علينا الحر اللي مموتنا هنا

أين لؤلؤة ؟؟ ،، مش باينة من ساعة ما احنا جينا
    اميين يارب
    لؤلؤة مسافرة عند امها اعتقد مابعرف رجعت ولا لسا. ننتظرها تطل علينا

يوميات السبت :

بعد الفجر : ثمرة مانجو صغيرة
    الفطار .: خيارتين وكمثرى وبعدها بفترة قرص طعمية في خبز اقل من ربع رغيف وشوية سلطة

س : قطعة من جوافاية فضلت من الأولاد .. ( وبإذن الله ابطل العادة دي برده )

الغدء : 7 أصابع محشي باذنجان صغيييير وواحد كوسة صغير برده .. وبعده كوب شاي ب1م ص سكر

س: حوالي كوب لب سوري

عشاء: مافيش لأننا بنتغدى متأخر بعد المغرب ومش بحب اكل تاني بعد العشاء خالص الا لو كوب زبادي بالليمون

الماء :أكثر من 3لتر
    الرياضة : لسه برده لان ظهري ملتهب معي جدا لي أكثر من 3 أيام حتى القاعدة تاعباني .. رغم اني روقت حولالتريدميل علشان أبدأ مشي بس لسه ربنا لم يأذن
    يومك رااائع وجميل تبارك الرحمن بس بلاش اللب السوري يوميا لانو فيه ملح وبيحبس الماء بالجسم..
    استبدليه بمكسرات مثل اللوز وغيرو..
    وحاولي وجبة الغدا ماتكون متاخرة جدددا.. لانها مابتلحق تنضهم قبل النوم.. واتوصي بالفطار خليه نص او 3 ارباع الخبزة بجبنة وكاسة حليب.. اشلعي مضبووط منها لانها بتتحرق بالنهار وبتخليكي ماتاكلي كثير بالغدا والعشا..
    سلامة قلبك ربنا يشفيكِ ويعافيكِ ويخفف عنك ياكريم يارب

يوميات السبت
    ف
    غ
    ع
    ٢ لتر ماء
    ما قدرتش على اى رياضة
    اللهم آمين امين امين

انا لله وانا اليه راجعون.. والله قهرني الخبر جدا سبحان الله
    يارب يصبر قلب امها واهلها ويجمعهم فيها بالجنة باذن الله
    لاحول ولاقوة الا بالله.. قدر الله وماشاء فعل.. اكيد ربنا اعلم بالاصلح وهذا قدرها.. يارب يجعلها من نساء الجنة ويرحم موتانا وموتى المسلمين ياارب

يومك حلو لولا النشويات الكتيرة..
    بس كبداية حنقول يومك كويس وبرضو نوعي بالفطار والعشا وخلي فطورك اكثر وجبة تاكلي فيها.. افطري كةمضبووط هالشي حيخليكِ ماتاكلي كثيير بالغدا والعشا ووجبة الفطار بتتحرق في النهار عادي لاتقلقي..
    وخديلك سناك بين الوجبات برضو.. بيخليكي ماتاكلي كثيير بالوجبة التالية..
    وضلي نقرشي خيار او خس دايما في اي وجبة او سناك
    بس كبداية ماشي تمام

لا حول ولا قوة إلا بالله ... إنا لله و إنا اليه راجعون ... ربنا يرحمها ويغفر لها ويفرغ الصبر على قلب أمها صبا صبا .. وجعتي قلبي يا أم عمار يارب مايكوي لنا قلب على أي غالي يارب

على العموم كبداية في الدايت موفقة بإذن الله بس برده خلي بالك من الكمية في الغداء وماتاخديش نوعين من النشويات في وجبة واحدة .. والتعليق الكامل ننتظره من شفوعة
    ماشاء الله صح نسيت الملاحظة .. ربنا يحفظك
    فعلا جمع اكثر من نوع نشويات بوجبة وحدة غلط جدا انتبهي .. الا لو مثلا ماتعديتي 4 او 6 معالق من النوعين مع بعض يعني مثلا معلقتين رز و معلقتين او 3 بطاطا.. هيك عادي مافي مشكلة لكن لو كانت المعالق كتييرة.. المفروض مانجمع البروتين والنشويات اكتر من نوع بنفس الوجبة..
    جزاك الله خير راجية

اللهم انصر اهل غزة وسوريا و العراق واليمن و مصر
    و افغانستان وبورما و الشيشان ....
    اللهم انهم مظلووومون فانتصر لهم ياحي ياقيوووم .....

الرجاء الرد من الاخوات فقط

الردود
    4
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رحم الله جميع موتى المسلمين

إنا لله و إنا اليه راجعون

الردود
    1,652

تسلميلنا شفوعة بارك الله فيك حبيبتي وردكم جميعا إلى بلادكم على خير وبسلام وأمان يارب
    بالنسبه لميعاد الغداء ما بنقدر ناكل بدري لأن ظروف زوجي كده وهو بيزعل لو أكلنا و تركناه ياكل وحده .. وبالنسبة للب السوري مش كل يوم لا .. كل يومين أو ثلاثة على الاقل .. وبعدين ده بلدياتك المفروض تشجعي المنتج السوري

يوميات الأحد :

فطار : نصف رغيف صغير + بيضة مسلوقة + ملعقة فول وخيار وشريحة باذنجان وكوب شاي ب1م ص سكر
    س : كوب قهوة ب1م ص سكر
    غداء : صدر فرخة مشوية و7م أرز بسمتي خفيف الدسم وخيار
    س : كوب شاي بالنعناع ب1م ص سكر
    عشاء : مافيش والحمد لله .. لأني احاول أعمل الصيام العكسي ( أبدأ الأكل بعد الفجر وامتنع بعد المغرب)
    الماء : حوالي 3 لتر
    الرياضة : دعواتكم لي ... بدأت اتحرك شوية في البيت حتى يخف الإلتهاب وأبدأ المشي

الشفاعة's صورة
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)

تسلميلنا شفوعة بارك الله فيك حبيبتي وردكم جميعا إلى بلادكم على خير وبسلام وأمان يارب
    بالنسبه لميعاد الغداء ما بنقدر ناكل بدري لأن ظروف زوجي كده وهو بيزعل لو أكلنا و تركناه ياكل وحده .. وبالنسبة للب السوري مش كل يوم لا .. كل يومين أو ثلاثة على الاقل .. وبعدين ده بلدياتك المفروض تشجعي المنتج السوري

يوميات الأحد :

فطار : نصف رغيف صغير + بيضة مسلوقة + ملعقة فول وخيار وشريحة باذنجان وكوب شاي ب1م ص سكر
    س : كوب قهوة ب1م ص سكر
    غداء : صدر فرخة مشوية و7م أرز بسمتي خفيف الدسم وخيار
    س : كوب شاي بالنعناع ب1م ص سكر
    عشاء : مافيش والحمد لله .. لأني احاول أعمل الصيام العكسي ( أبدأ الأكل بعد الفجر وامتنع بعد المغرب)
    الماء : حوالي 3 لتر
    الرياضة : دعواتكم لي ... بدأت اتحرك شوية في البيت حتى يخف الإلتهاب وأبدأ المشي
    هههههههه والله ضحكتيني.. خلاص نشجع المنتج السوري.. يارب يفرجها ع سوريا ويخلص ناسها من الطاغية.. والله الوضع مأساوي لاحول ولاقوة الا بالله.. لاتنسوهم من صالح دعائكم..
    يومك جميل ومميز تبارك الله شطورة
    وخلي سناكاتك فيها فاكهة او خضار للفائدة
    ويارب يهونها عليكِ ويشفيكي وتعملي رياضة اكثر واكثر

شعب الجزائر مسلم:وإلى العروبة ينتسب:من قال حاد عن أصله:رام المحال من الطلب
    الردود
    2,722
    التكريم
    (أوسمة)
    حبيبتي الشفاعة الله يحفظك و يسدد خطاك
    و جزاكي الله كل خير على مشاركتنا حكايتك ولله بتشد من عزايمنا ماشاء الله و أنا أشهد على عزيمتك ماشاء الله تبارك الرحمن لو كان الوزن معاند معاي مثلك ما كنت شديت فيه لكن ماشاء الله عليكي
    الله يثبتنا بخير يا رب
    أنا البارح تأخر الأولاد و زوجي عن البيت فمن القلق صرت مستانسة بالأكل مثل ما قلتلك يعني عثت فيه أو بالأحرى في حالي فسادا

و اليوم أنا صايمة الله يعين ما قمت للسحور و ان شاء الله أحترم نفسي في الإفطار

سلامي لكل الحبايب اللى في المجموعة

الشفاعة's صورة
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ريونتي عرض الرد
    حبيبتي الشفاعة الله يحفظك و يسدد خطاك
    و جزاكي الله كل خير على مشاركتنا حكايتك ولله بتشد من عزايمنا ماشاء الله و أنا أشهد على عزيمتك ماشاء الله تبارك الرحمن لو كان الوزن معاند معاي مثلك ما كنت شديت فيه لكن ماشاء الله عليكي
    الله يثبتنا بخير يا رب

امين يارب اميين.
    تسلميلي ياقمر.. وعقبالكم كلكم تنجزوا وتصيروا مثل مابتتمنوا..
    بتعرفي الانجاز بالريجيم وانقاص الوزن ليس النزول. بل المحافظة على اللي نزلتيه..
    انا صارلي اكثر من سنة ونص والحمد لله للان محافظة ع وزني واراقب نفسي دااايما ولله الحمد لله
    نصيحتي لكن الاجتهاد بالمحافظة على اللي نزلتوه ..
    النزول والصعود المتكرر غير جيد على الاطلاق من ناحية خراب شكل الجسم ومن ناحية ان الجسم بيبطل يحرق مثل قبل والنزول بصير اصعب..

أنا البارح تأخر الأولاد و زوجي عن البيت فمن القلق صرت مستانسة بالأكل مثل ما قلتلك يعني عثت فيه أو بالأحرى في حالي فسادا

و اليوم أنا صايمة الله يعين ما قمت للسحور و ان شاء الله أحترم نفسي في الإفطار

سلامي لكل الحبايب اللى في المجموعة
    تقبل الله منك صيامك وجميع اعمالك..
    دعواتك لنا.. فدعوت الصائم عند الافطار مستجابة ..

الردود
    1,652
    تعقيب كتبت بواسطة الشفاعة عرض الرد
    هههههههه والله ضحكتيني.. خلاص نشجع المنتج السوري.. يارب يفرجها ع سوريا ويخلص ناسها من الطاغية.. والله الوضع مأساوي لاحول ولاقوة الا بالله.. لاتنسوهم من صالح دعائكم..
    يومك جميل ومميز تبارك الله شطورة
    وخلي سناكاتك فيها فاكهة او خضار للفائدة
    ويارب يهونها عليكِ ويشفيكي وتعملي رياضة اكثر واكثر

احنا مابننسى أبدا أهلنا في سوريا والأحرار في حلب متابعينهم طول الوقت وقلوبنا دائما معهم .. يارب يسدد رميهم وينصرهم ويمدهم بمدده يارب

أنا محبطة النهاردة جدا لأني وزنت نفسي ولاقيت وزني ثاااابت
    بعد اسبوع من الانضباط
    بس برده مش هستسلم لأن وزني معاند وانا عارفه كده وأنا وراه لآخر نفس

شعب الجزائر مسلم:وإلى العروبة ينتسب:من قال حاد عن أصله:رام المحال من الطلب
    الردود
    2,722
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة الشفاعة عرض الرد
    تقبل الله منك صيامك وجميع اعمالك..
    دعواتك لنا.. فدعوت الصائم عند الافطار مستجابة ..
    بإذن الواحد الأحد حبيبتي
    افطاري كان معقول أقدر أقول ما عندي وقت الآن لكن رايحة أكتب التفاصيل إن شاء الله
    و عن الرياضة أنا عندي تطبيق في الهاتف فيه رياضة لمدة 10 دقائق قوية و كنت أعملها يعني يوميا
    فالبارحة ماكان عندي وقت مع العمل و تحضير العشا فبنتي جاية عندي تقوللي "ماما أيا ديلو بول" يعني ماما أيا نعمل sport هههههههههههه
    و أنا قاعدة أقول دقيقة ماما دقيقة فصارت تعمل تمارين للبطن ماشاء الله عليها المسكينة يادوب تطلع راسها لفوق فمت ضحك عليها و أنا اللى ماعندي ارادة
    فبإذن الله رايحة ألتزم ادعيلي و ادعولي خواتي

احنا مابننسى أبدا أهلنا في سوريا والأحرار في حلب متابعينهم طول الوقت وقلوبنا دائما معهم .. يارب يسدد رميهم وينصرهم ويمدهم بمدده يارب

أنا محبطة النهاردة جدا لأني وزنت نفسي ولاقيت وزني ثاااابت
    بعد اسبوع من الانضباط
    بس برده مش هستسلم لأن وزني معاند وانا عارفه كده وأنا وراه لآخر نفس
    ولله يا أختي معاند ثابت أحسن من الزيادة اسأليني
    و لما يثبت لازم تخربي ريجيمك لكن بالمعقول ليوم و بعدين ارجعي رايحة تشوفي نزولو بإذن الله و عن تجربة يعني لازم تكسري الروتين عن جسمك

مواضيع مشابهه

1. ريجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله ... همة ونشاط هالسنة باذن الله
    بواسطة الشفاعة في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1074
    اخر موضوع: 05-08-2016, 11:36 PM
  2. الردود: 994
    اخر موضوع: 30-12-2015, 07:47 PM
  3. ريجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله ... التسجيل مفتوح للجميع :)
    الردود: 1014
    اخر موضوع: 11-10-2015, 01:50 AM
  4. رجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله (اهلا وسهلا بالجميع )
    الردود: 1009
    اخر موضوع: 05-02-2015, 10:23 AM
  5. ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله
    الردود: 1014
    اخر موضوع: 21-02-2014, 11:59 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 1

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ