انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 10 من 10

الموضوع: الزواج في الغربة بين الحرام والحلال .. وكثير منها إختلط بالحرام ..

الردود
    266
    التدوينات
    1

L24 الزواج في الغربة بين الحرام والحلال .. وكثير منها إختلط بالحرام ..

السلام عليكم ورحمة الله

كيف حالكن حبيباتي المغتربات ثاني موضوع لي بالقسم المغترب

يقال لن يشعر بحر النار إلا من كان وسطها
    موضوعي هده المرة حساس جدا ويضرب في عمق علاقتنا بالله وديننا

موضوع الزواج في الغربة

إذا كنت متزوجة لن تشعري بهذا الحر لكن مستقبلاً لبناتك فالموضوع مهم

قب أن أفتح الموضوع هذا عملت بحث هل الموضوع هذا مشترك بين المغتربات أم لا وتفاجأت لاسف في دول عدة لديها نفس المشكل

المشكل هي العلاقة المحرمة ¨ الزنا ¨ قبل الزواج بهدف التعارف ومنتشر بشكل رهيب جداً بين أوساط الفتيات والشباب العزاب

هنا وفي كل دولة في الغربة لديها إسم لهذه العلاقة .. البوي فرند ،
    novio ... لكن اسمها الشرعي الزنا شئنا أم أبينا

لكن ما أصبح القلب حزين أكثر أن أي واحدة تود الارتباط وتأسيس عائلة
    لازم أن تقبل بهذه العلاقة وإلا لا تصلحين لان تكوني زوجة هذا إدا كنت أردت الزواج من شخص في الغربة

أصبح قلة نادرة من الطاهرين من لا ترضى دلك .. سواء عائلة أو فتيات أو شباب .. الحمد لله

هنا المشكل أتكلم عن من يودن الارتباط بشخص من الغربة وليس من أرض الوطن
    .. من تتزوج بارض الوطن في مشكل الأوراق والعمل إلخ ....

ألان أفتح مجال لمشاركة

ما رأيكن في هذه الحالة ؟

ما نصائحكٌن التي تقدمونها لفتاة لا تود أن تبني علاقتها الاسرية على غضب الله

كيف لها أن تحضى بزوج صالح وأسرة دون أن تسقط في هذه الهاوية التعارفية ؟

كيف لنا أن نزيل هذه الفكرة التعارفية من أذهان الشباب والفتيات

الردود
    266
    التدوينات
    1
    قراءة: 158
    wa la rad wahid

بــــــــدويهـــ ممــــــيزهـّ's صورة
    بــــــــدويهـــ ممــــــيزهـّ غير متواجد رئيسة أركان الأشغال اليدوية - مشرفة ركني التنظيم والكروشية
    الردود
    16,276
    التكريم
    • (القاب)
      • لمسات فنية
      • متألقة صيف 1432هـ
      • أميره النظافة والتنظيم
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • ذاكرة سياحية رائعة
    (أوسمة)
    اختي انا عايشه بالغربه قرابه ال ١٩ سنه و عندي معارف هنا و لم اعرف قط ان هناك علاقات محرمه بينهم
    العوائل العربيه في الغربه اكثر تمسكا بالتقاليد و الدين من اللي عايشين باالبلاد العربيه
    هنا الامهات اكثر خوفا علي اولادهم من الانحراف خاصه البنات
    صدقيني البنت اذا ارادت ان تتزوج بالحلال سوف تجده
    اما مساله البوي فريند هذا للاجانب فقط اما العربي فهو يتزوج من خارج بلاد الغربه لانه يعلم ان العلاقه بفتاه بالغربه قبل الزواج لن تكون له زوجه مصونه علشان كده لا تصدقي هذا الكلام ان عربي يريد علاقه قبل الزواج و ان شاءالله ربنا يحفظ لنا بناتنا و اولادنا من اولاد الحرام و تقاليد الغربه و حتي الاجنبي اذا احبته فتاه عربيه مسلمه تكبر في عينه لانها صاينه نفسها و تكون جوهره له بعد الزواج اذا تزوج بها بعد اسلامه
    انا اعرف فتيات تزوجنا من اجانب اسلمو بعد الزواج و لم تكن بينهم علاقه غير شرعيه قبل الزواج و الحمدالله رزقنا بالاولاد و عايشين متحابين
    و اعرف فتيات تزوجن من خلال المعارف و الاصحاب و سبحان الله الفتاه من بلد و الزوج من بلد اخر و الحمدالله عايشين بنعمه و معهم الاولاد

بالنسبه كيف نزيل هذا التعاريف من اذهان الفتيات و الشباب بالاختلاط مع الاصدقاء الكويسين
    و كمان الاستمرار بالحديث عن الدين و العرف و التقاليد عندنا و كيفيه احترامها و التوكل علي الله في هدايتهم
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

tuta.'s صورة
    tuta. غير متواجد الفائزة الاولى فى مسابقة المرأة فى الإسلام
    الردود
    1,430
    التكريم
    (أوسمة)
    من رايي اللي بتقولي عليه لم ينتج من لا شيء انما بدا بالاساس الخاطيء، في مدينتي جاليه كبيرة عربية و فيها الصنفين صنف تمسك بالتقاليد العربية الاصيله اللي تنبع من الاسلام و جزء تخلى عن تقاليده معلنا انها تقاليد متخلفة متناسي ان اجزاء هامة منها اساسها الاسلام باسم التحرر من القديم و يرون من تمسك بدينه و عاداته انه "معقد"

يوم السبت رحت محل خضار مشهوريعنا لاشتري cold cuts قلت للرجل اللي عليه الدور انه لوذسمت استعمل قطاعة الجبنة و نظفها قبل ان تقطع لي و لا تعطيني اول شريحتين، اعطاني ذيك النظرة مثل لغلي بيقول راح تتعبيني، و رد i know know you cant eat ham because its not halal.
    فكرت الرجالبيعرف كلمة حلال من احد الزباءن لكنه كمل كلامه و قال مهي الجيرلنفرند تبعتي مسلمة و محجبة مثلك
    say wat wat now!!!!!
    كان فيني عقل و طار
    قام رد love knows no religion
    رديت يس ات دوز!!! و بعدين صاحبتك بنتاقض نفسها علمتك الخنزير حرام و تجاهلت تقلك انه الزناحرام اكبر قال لا امها سمحتلها، يا سلام، تخافوا من امها تخافوش من الله بالاخير قلت له انا شو دخلني هي اللي راح تتعاقب مش انا،

tuta.'s صورة
    الردود
    1,430
    التكريم
    (أوسمة)
    اسفة الايباد علق و بدا يخربش بالاحرف، خلاصة الحديث الخطاء الاكبر يبدا في الاساس و نشاة الطفل و اللي بتسمع عن اطفال الابتداءيه عاملين بويفريند و جيرلفريند و بتقعد تضحك و تقول سو كيوت بدها كفين مرتبين لتفيق من نومتها، و اضع اللوم برضه على الشباب صحيح نشاء نشاه خطاء لكن كبر و براسه عقل يفكر و عليه ان يتحرى الخطا من الصح مش خلص بعمل اللي براسي و كل الناس بنتقدني لانها غيرانة، ترى بنت اختي سمعتها من زميلتها من الابتداءيه بتعرفي بالهاي سكول نصحتها تترك البويفريند بيكوز اتس حرام ردت عليها انتي غيرانه لاني حلوة و الشباب بيحبوني اور وات ايفير

برجع اقول ربوا اولادكم من اللفه على حب الله و مخافة غضبه الله يحمي ابناءنا من فسق الزمانيو يجعلهم صالحين بارين ان شاء الله.

anapella's صورة
    anapella غير متواجد مساعدة مشرفة ركني الطفل والتغذية - محررة في موقع لكِ
    الردود
    3,644
    التكريم
    • (القاب)
      • الناصحة المتالقة
      • اجمل مقال اجتماعي 2014
      • شمعة مضيئة
      • ياقوتة ركن الصحة والتغذية والرجيم
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • مثقفة ركن الاحتياجات الخاصة
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    موضوعك رائع وممتاز .. لى تعليق بسيط .. ليه بتتكلمى عن البنات وبس؟؟؟
    انا مثلا معنديش بنات ,, لكن اتمنى من الله انى اقدر احافظ على ابنى ولا يقع ابدا فى خطيئة كبيرة مثل الزنا -لاقدر الله- ديننا الحنيف لم يفرق بين الرجل والمرأة فى العقاب عكس عادات الجاهلية البالية التى تعطى الحق للشاب بل ويعتبره البعض شاب مقطع السمكة وديلها زى مابيقولو عندنا فى مصر .. فى حين البنت توصم بوصمة العار الى الابد
    لا ادافع ابدا عن مثل هؤلاء الفتيات ولكن حبيت اوضح ان الخطر على الاولاد كما هو على البنات
    للاسف فى الغربة فى دول غير اسلامية تجدى اغلب الناس تخلو عن كل شئ يفكرهم ببلادهم بل وصادفت هنا من تركو دينهم والعياذ بالله .. قبل ما اجى هنا -استراليا- مكنتش اتخيل ابدااااااا ان فى مسلم ممكن يترك ديانته .. ابداااااااا واول مرة اتعرف على واحدة وتقوللى انتى مسلمة مثل امى هى ايضا ترتدى الحجاب مثلك طبعا قالتها بالانجليزية لانها لاتعرف العربية اصلا .. ساعتها توقف عقلى عن التفكير وبالمصرى (تنحت) يعنى ايه ماما هى اللى مسلمة ؟؟؟ طيب وانتى ؟؟ والبابا؟؟؟؟ طيب ماما عايشة معاكو على اى أساس؟؟؟ كلها اسئلة دارت فى رأسى بعد ان تركتنى هذه الفتاة ولا اعرف اجابتها الى الان!!!!

عايزة تعرفى ايه اللى ممكن يحمى ابنائنا وبناتنا ... الام
    الام هى الاساس فى التربية وفى كل شئ ... الام اللى لو اعتنت بابنائها وربتهم بهدف وخطة مرسومة ومنهاج اسلامى صحيح لتبتغى رضا الله اولا ثم صلاح ابنائها اكيد لن يضيع الله تعبها ومجهودها فى سنين طويلة وسيعوضها خير بابناء تقر بيهم اعينها
    المشكلة ان اغلب الامهات اما فى العمل وطبعا فى هذه البلاد العمل بيكون full day من 8:5 بعده تروح الام منهكة وتعبانة ويادوب تقدر تحضر عشا وترتب البيت على خفيف وتنام عشان تصحى تانى يوم بدرى للعمل الذى لا ينتهى ويوم السبت للمشتريات والتنظيف .. والاحد خارج المنزل مع الزوج والاولاد للفسحة
    اوام لا تعمل من النت للتلفزيون للتليفون للشوبينج .. تتخيل ان تربية اطفالها هى تحضير طعام وشراء ملابس والعاب وتنظيف و .........فقط
    ام ليس لها هدف من تربية ابنائها او غير واعية للخطر المحدق بهم من كل جانب وانها لابد ان تعدهم لمواجهته جيدا سواء فى بلدها او فى بلد اجنبى
    وقلة من الامهات هن من رحم ربى يعرفون جديا ما معنى امومة .. وما واجباتهن تجاه هؤلاء الابناء

انا اسفة للاطالة لكن موضوعك اثار شجون من حال المسلمين وكيف وصلو الى هذه الحالة الاخلاقية المتردية الا من رحم ربى
    واخيرا احب اقولك ان فى ناس شرفاء كثيرين ومنهم من فكر فى هذه المواضيع مثلنا بل وزاد علينا .. بالفعل ..
    هنا فى سيدنى يوجد Islamic Egyptian Society وهو تجمع لابناء الجالية المسلمين نعرف بعض واسر تتعرف على بعض .. نلتقى فى المناسبات والاعياد .. فى مشروع كبييييييير للاطفال المعاقين عملته الجمعيه نتبرع علشانه وطبعا طبعا طبعا هدف رئيسى جدااااا ان الاسر تتعرف وابنائها لكى يسهل الزواج للشباب والفتيات على حد سواء
    واحيانا يحضر معنا بعض اخواننا من اللبنانيين او العراقيين او غيرهم عن طريق اصدقائهم المصريين وكذلك الاستراليين وخاصة الاستراليات حديثى العهد بالاسلام حتى يندمجو مع المسلمين ويساعدوهم على فهم دينهم واقامة الشعائر .. وستندهشى من ان القائمين على هذه الجمعية فتيات وصغيرات السن ..
    فى النهاية .. الام .. الام .. الام .

كوسة وبط سابقا ....مصرية فى بلاد العم سام- أمريكا
    الردود
    7,847
    التكريم
    • (القاب)
      • همة نحو القمة
      • متألقة صيف 1432هـ
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    (أوسمة)
    أتفق كثيييرا معكن ... لكن ارى المشكلة الحقيقة هى وجود الوسط المناسب لإنتقاء عريس مناسب للفتيات
    بالنسبة لموضوع البوى فريند الهجص ده ... ده أمر مفروغ منه يعني يا تريى إبنك أو بنتك عليه يا إما من الأول كده يا بابا حرام حرام حرام .. أصل أنا شغالة فى الموال ده دلوقتى لأن ولادى بدأوا يكلمونى عليه إبنى أبو ٨ سنين بيقول لى
    That means if a girl came to me and said I like you, let's go on a date I tell her I skip dating and go ahead to marriage
    ههههههههههههه قولت له أيوة يا خويا ... هم طبعا مش فاهمين يعني إيه ديتينج ... لأنهم بيسألونى قلت لهم يعني بيخرجوا مع بعض لوحدهم وممكن يعملوا حاجات مش صح وما قدرتش أوضح اكتر من كده
    المهم كنت بأقول المشكلة الحقيقية فى كيفية إنتقاء الزوج بالذات للبنات
    اللى عندهم بنات بيخافوا يزوجوهم من بلادنا لأنهم بيخافوا يكون الولد والعياذ بالله عايز الجنسية فقط ويرمي البنت بعد ما يآخدها .. والبنات مش بيعجبهم الولاد فى بلادنا .. ما يعجبهم إن الولد لسه بيعتمد على ماما وبابا ولسه عايش معاهم بالبيت ولسه ماما بتديله الأكل فى بقه وبيكون بصراحة فى إختلاف كبير فى التفكير
    وإحنا بنخاف من الولاد اللى متربيين هنا عايزين واحد متربى زينا على عاداتنا وتقاليدنا والعيال اللى متربية هنا ما عندهاش الثقافة دى ... أيوة عارفة الحلال والحرام لكن ليهم نظرة برضه .. يعني واحدة صديقة لى هنا كانت عازمة أصدقاء بنتها فى الجامعة - أولاد وبنات - على الإفطار فى رمضان علشان تعرفهم رمضان يعني وكده ولما وصل أصدقاء البيت الأولاد بتقول لإبنها الكبير إطلع أقعد معاهم علشان ما تسيبهمش لوحدهم قال لها وإيه يعني هم هيآكلوهم!!!! يعني من وجهة نظرهم ما هم بيشوفوا بعض فى الكلية وأصدقاء ولو عايزين يعملوا حاجة هيعملوها .. وجهة نظر عملية لكن وجهة النظر الدينية تختلف فهمتونى؟
    ربنا يحفظ أولادنا وبناتنا وييسر علينا تربيتهم فى الغربة

زورونى فى مدونتى .... مدونة مغتربـــــة

حكـــايتى فى الغـــربة .... من الــ ..... إلى الــ ...... ✿متميز✿الجزء 1

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إستخدام الكــــوبونـــات $$☆ الجزء 2 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... منين أجيب الكــــوبونـــات؟؟؟ $$☆ الجزء 3+ردود قيمة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... لعـــبة الصيدليـــــة؟؟؟ $$☆ الجزء 4 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إيه هو البرايس ماتش؟؟؟ $$☆الجزء 5 *تجربة ناجحة+ردود قيمة

$ رحلتى مع التوفيـر ..نصائح للتقليل من فاتورة الكهرباء ُ Energy Bill $ ج 6 ☆ردود قيمة

♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ المعجنـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ الحلـــويـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥أطباق من اللحم ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ وصفـــــات الفراخ ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ مقــدمـــــة ♥●♥
    .. بـــدائـــل لمنتجات الألبــان المتنوعة .... من معمل بطوطة ..
    ☆☆ الديــــــــكـ الرومــــــــيـ يـــــا جمالــــــــــه مــن بطوطــة ☆☆

⁂彡 كيــــك الكــــوكاكـــولا .... روووعة من مطبخى سااااااخنة بااااردة

tuta.'s صورة
    الردود
    1,430
    التكريم
    (أوسمة)
    بيجنن ابنك يا مسوكة الله يحميه من كل شر، سبق سالني ابني عن زميله معاه قبل سنتين اذا بسمح له يروح بيتها و ذا و هي ماخذه الاوكي من امها و ترى البنت محجبه و امها منقبة و ما بتروح حفلات المدرسة و بتضل تقول ليهم الموسيقى حرام و بترفض تلعب ساعه الرياضة لمن تكون حركات على اغاني و بتروح المكتبة الله يبارك فيها و يحميها لاهلها و نعم التربية، المهم انا رفضت و قلت لابني انت ولد و هي بنت و ما عنديش ولد يروح بيت بنت و لا بنت تروح بيت ولد و اصحابه لمن بيجو يلعبوا معاه بيضلوا براة البيت ممنوع يدخلوا عنا هدول احداعشر سنة مش صغار و عندي بنت و هاد اللي فهمته لابني في المدرسة بتتلقوا ساعة الحصص و اللعب و اللانش و الاكتيفيتيز و علاقتكم زماله اصدقاء دراسه فقط لا غير. و كمان صرح لي هو دذنات اخوي انه الطلاب من صف ثالث و رابع لو تشوفوا البنات كيف شهقن لمن حكولي "اند ذي ار موسليم نوت كريستان"، قال في الحصص بيعدوا قال ماسكين ايدين بعض و بين الحصص في هاجز يعني حضن و كذا و شوفوا بالجونيير هاي تبدا بلاوي القبلات و الطلعات و المصيبة قال بيروحوا البارك جماعات مع بعض يعني اغنساء المسلمات اللي بيبعثن بناتهم للبارك على اساس مع صاحبات يطلوا رايحين يقابلوا البويفريند!!!!!

بنهاية السنة الماضية صرت اشوف ابني بيتجنب البنت اللي ذكرتها، هي عجبتني البنت صديقه ممتازه و اخلاق ما عندي مانع تاثر على ابني بوجوها حواليه لانه ان شاء الله تاثير ايجابي، لمن سالته ليش بتهرب منها شو القصة، حكالي كل الولاد بيعايروني فيها حتى مستر واجنر -مدرس الرياضة- لمن سامعهم و ابني زعل من اصحابه حاكيله سامي يو لايك فلانة ادمت ات يعني اعترف بالامر، شوفوا التشجيع على المصايب!!! قلت لابني انت بتكرهها لفلانه رد لا بس ما بحبها زي ما بيقولوا بحب انها بلعب زي الاولاد و عندها اهتمامات زي اهتماماتي في اللعبة الفلانيه و كذا يعني زي كانها ولد مثله، فكان ردي و اقناعي ليه انه ما في اي مانع لانه تحكي مع البنت و تلعبوا بحدود الزماله و الصداقة و ما ترد على حدى هي مش جيرلفديند بس فريند، لكن للاسف ابني ابتعد عنرا و صار لعبه الكامل مع الارلاد كانه البنات صحيح هاد اللي بدي اوصلله لمن يكبر كمان سنة سنتين يحد علاقته بالبنات في حدود الدرس فقط لكن اللي احزنني انه عملها من نفسه بسبب teasing من اصحابه، لهيك لازمن اضل فوق راسه و انبه فيه يبتعد عن غضب الله، مش انه ابتعد خلاص احط رجليني و ايديني بماي بارده لانه راح يجي اليوم اللي يبطلوا teasing him و تصير مصاحبة البنات موضة و الكل في ايده بنت ان شاء الله يكون واعي ساعتها انه اتس اوكي امشي عكس التيار و اخالف الموضة لحتى ما اغضب ربي.

الردود
    266
    التدوينات
    1
    لي عودة أن شاء الله للرد عليكن جميعاً حبيباتي <3 <3

الردود
    127
    جزاكم الله خيرا

مواضيع مشابهه

1. الردود: 1
    اخر موضوع: 06-07-2011, 07:46 AM
  2. الردود: 0
    اخر موضوع: 06-07-2011, 06:59 AM
  3. الردود: 34
    اخر موضوع: 01-12-2010, 09:46 AM
  4. لماذا لا تشتري منها اتساعدوها على الحرام ؟
    بواسطة naic في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 05-10-2010, 08:50 AM
  5. الردود: 3
    اخر موضوع: 23-06-2010, 12:11 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ