انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 31

الموضوع: تجرتبي مع ليزر fractional co2في عيادة الإستشاري وبالتفصيل ومع الصور ღ تجربة متميزة ღ

الردود
    32

flower2

تعقيب كتبت بواسطة غــــــــــرووب عرض الرد
    فيييينك انتي من زماااااااان يابنت الحلال
    هذا الموضوع الي شاغلني من سنوان ... ياستي انا حكايتي مثل حكايتك مافرقت بس انا كان وجهي كله حبوب واحلم بصفاء الوجه المهم صرت اراجع عند عيادت دكتور معروف نصحني بالتقشير باحماض الفواكه وبرضو منعني لااخرج لأشعة الشمس كنت ادرس بمدرسه فناءها مكشوف ولمن بخرج من الحصه اغطي وجهي بالكتاب فشله لدرجة الرعب الي انتي عشتيه بحس بوخز قوي مع الحراره استفسر من الدكتور بيقلي عادي لا وبعد صارت البشره سودا بنكحلها عميناها وهاتي على المراهم والتونك بعدها نصحني بالتقشير بالكرستال طبعا اخت امكن 5 جلسات تقشير احماض المهم انا اهز له راسي يالله ابي بشره صافيه من الحبوب مش من اثار الحبوب حطي تحتها خطين كان عمري 25 وبعدها 3 جلسات تقشير كريستال انا مش عارفه ليس سموه كريستال وهو كأنه ملح على الوجه طبعا مثل ماتفضلتي تقشر الوجه بس كانت ممتعه مافيها رعب ماهي مكلفه جلسة الأحماض ب100 وجلسة الكريستال 200 بعدين قلي خلاس باقي الليزر بس ماعنده الجهاز وقت مايوصل الجهاز نتصل عليك وليومك هذا افكر اغامر واسوي ليزر بس ماتوقعته مكلف لها الدرجه هذا يبيله ميزانيه ويبيله وظيفه مال الكروهات والكفر والتنفخ الله يحفظنا
    شوفي ترى انا متابعتك بس هاااااااااااه نبي النتيجه بصراحه اخاف يصير وجهي مثل الممثله الكويتيه الي تنفخ بعدها وجهها وسمر تكفييييين خدودي مليانه أثار حبوب ومسامها مفتوحه بس المشكله وجهي اكيد مايتحمل جدا حساس انا لمن بسوي تنظيف بشره استحاله اسوي بعده شمع الا بعده بساعه يتنفخ ويحمر مره طري مايتحمل اخاف الليزر يظره بس الوخز عادي ودي اغامر بس المهم النتيجه .
    الله ينولك مرادك ويسر خاطرك امين ونفرح بسلامتك

جهاز ليزر FRACTIONAL LASER

هو أفضل جهاز ليزريعمل علي تجديد الجلد , ويمكننا أن نحصل منه علي أفضل النتائج في وقت أقل وسهل النقل وسمك رؤوس الجهاز هي 50 مم , 100 مم وطاقته هي 40 وات ويستخدم الجهاز في شد الجلد والتخلص من الخطوط الرفيعة في الجلد وأيضآ يستخدم في تجديد الجلد وتظهر النتائج في خلال ثلاث أيام ويتم العلاج عن طريق الليزر بتكوين قنوات سمكها أقل من الميكرون دون أن تؤثر علي أنسجة الجلد المحيطة وبعد العملية تتم عملية الالتئام في أقل وقت بتجديد الأوعية الكولاجينية وفي وقت قصير يظهر الجلد بمظهر شبابي ومشدود .

الطريقة:
    سنفرة Dermabrasion لكامل المنطقة المراد تمليسها.

المضاعفات:

مضاعفات الفراكشنل ليزر تعتبر قليلة مقارنة بأجهزة الليزر المقشرة مثلco2 – اربيوم ياج
    الفراكشنل ليزر واستخداماته لنضارة البشرة وإزالة الآثار غير المرغوب فيهاإن العلاج باستخدام جهاز الفراكشنل ليزر هو علاج تحفظي Non – invasive) ) وهو يحتوي على أشعة ليزر مقسمة إلى الآلاف من إشعاعات الليزر التي تستهدف علاج جزء من الجلد في وقت معين، ولقد جمعت تقنية الفراكشنل ليزر ما بين تقنية أجهزة الليزر التي تعمل على إزالة الطبقات الخارجية أي تقشير (ablative) وأجهزة الليزر Non ablative)) التي تشتغل على الطبقة الداخلية أي على الكولاجبن.. جهاز الفراكشنل ليزر يجمع بين النوعين، فهو يعمل على كلٍّ من الطبقة الخارجية للجلد والطبقة الداخلية أي الكولاجين، فهو يقشر مناطق صغيرة من الطبقة الخارجية ويزيد إنتاج الكولاجين، وكذلك يعمل على إعادة تشكيل الكولاجين وهذا ما لا يتوفر في الأجهزة الثانية مما يزيد من فعاليته في العلاج وإزالة الآثار.

تعتبر تقنيه الفراكشنل ليزر نقلة نوعية في مجال العلاج بالليزر، حيث جمعت بين تقنية الليزر المقشر وغير المقشر مع تقليل الآثار الجانبية والمضاعفات الناتجة من العلاج.

أول جهاز فراكشنل ليزر نزل للأسواق ليزر فراكسل R)) يوجد الآن عدد من الأجهزة المتوفرة التي تستخدم تقنية الفراكشنل ليزر مثل Erpium yag أو الأربيم للطبقة الخارجية وكذلك co2 ليزر وهو الطبقة الأعمق.

استخدامات الفراكشنل ليزر

يتميز الفراكشنل ليزر بمناسبته للبشرة الغامقة مثل البشرة السعودية والآسيوية على وجه العموم skin type 3 and 4 يستخدم في علاج:

* تجاعيد الوجه والخطوط التي على الوجه.

* تبقع الجلد المصاحب للتقدم العمر وكذلك عدم تجانس لون الوجه.

* آثار وندبات حب الشباب والجروح الجراحية.

* الكلف وخصوصاً السطحي.

* تشققات البطن بعد الحمل وتغير الوزن.

* يمكن استخدام الفراكشنل ليزر على أي جزء من الجسم ولكنه أكثر فائدة على الوجه والرقبة والصدر واليدين.

كيفية عمل الفراكشنل ليزر

يستهدف كلاً من القشرة والبشرة أو الطبقة الخارجية والداخلية للجلد وذلك من خلال إنتاج أشعة الليزر والتي تقسم إلى آلاف من الأعمدة الصغيرة التي تسقط على الجلد، وهذه الأعمدة الصغيرة من الليزر التي تسقط على الجلد تقشر الطبقة الخارجية وكذلك تعمل على الكولاجين وذلك بزيادة إنتاجه وإعادة تشكيله وطريقة عمل الفراكشنل ليزر تجعل استخدامه في العلاج يؤدي إلى شفاء أسرع وأقل مضاعافات. التحسن يستمر في الظهور لمدة طويلة من آخر جلسة وذلك لكون الفراكشنل ليزر له تأثير طويل المدى على تكوين وإعادة تشكيل الكولاجين.

المضاعفات والآثار الجانبية

العلاج بالفراكشنل ليزر يبدو آمناً إلى حد كبير في الغالبية العظمى من المرضى. معظم المرضى بإمكانهم الرجوع إلى أعمالهم بعد العلاج مباشرة أو اليوم التالي للعلاج، معتمداً ذلك على حالة الجلد والمعايير المستخدمة في العلاج.

لكل حالة مرضية مقاييس تختلف عن الحالة الأخرى وقد تلعب كمية المقايس المستخدمة في ظهور بعض المضاعفات إذا استخدمت بشكل خاطئ.

ومن المضاعفات

* تقشير الجلد.

* انتفاخ أو تورم لبضعة أيام، ويمكن التغلب على ذلك باستخدام كمادات ثلج.

* تبقعات في الجلد.

الردود
    46
    بالشفا ان شاء الله

الردود
    1,590
    تسلم ایدک اخت لیونه
    وبالشفاء العاجل انشالله
    ومبروک مقدما علی وجهک
    ننتظر الجلسه الثانیه ونتائجها انشالله خیر.

الردود
    32
    مشكورات حبيباتي على التفاعل ..

مانحرم منكم يارب

الردود
    9
    السلام عليكم الصراحه نتيجه وجود كلف من الشمس عملت اكتر من مره تقشير بالاحماض وكان عند دكتور صغير مبتدىء بس رحت لدكتور مشهور بمصر وبدأت بعمل جلسه ليزر فركشنال ونفس الاعراض الا حكتها الاخت هو ومضات لسع حوالى 10 دقايق بعياده الليزر ومع الومضات الا بتلسع فيه جهاز تبريد وده اشد من الومضات اللاسعه لانه بيخرج هواء يبرد اللسعات بس بيدايق وبعد حرقان مهول بينتهى مع وضع الكريم المخدر بعياده الطبيب وبعدها طلب منى عدم الخروج للشمس او التعرض للحراره 3 ايام ولو خرجت بعدها بواقى شمسى عالى والكلام ده من اربع ايام من امبارح العصر بدأ اماكن الليزر تكون شكل حروق زى الشبكه وشى طبعا شكله متعب جدا وفيه وخز بسيط وطبعا بحط مرهمين على بعص دهان 3 مرات بالوم وبتمنى من الله ان التقشير يبدأ علشان التقشير بيظهر نتيجه الجلسه بس الدكتور وهو مشهور جدا وده لاحظته من عيادته وتواجد الناس سيدات ورجال عليها انه متميز قالى الفركشنال ممكن كل اسبوع وده الا هعمله باذن الله عملت يوم السبت وهعمل يوم الاحد القادم وربنا يسهل وتضيع البقع والتكلفه يعنى معقوله شويه علشان خاطر الوش نتحمل التكاليف وربنا يديم علينا جميعا بشره نضره صحيه ويارب لحد يوم الاحد اشوف نتيجه ترضينى علشان الكلف دايقنى جدااااا
    آخر مرة عدل بواسطة نحاس : 05-07-2011 في 12:05 PM

الردود
    9
    السلام عليكم الاخت قالت ان الدكتور قالها جلسه كل شهر لكن انا عملت جلسه كل اسبوع الموضوع مش محتاج شهر والنهارده باذن الله اعملالرابعه والاخير بصراحه انا مش مصدقه النتيجه والله العظيم انا الكلف بقاله 6 سنين مدوخنى وصرفت كتير جدا بس م الجلسه التانيه بعد التقشير الحاد جدا شفت نتيجه الحمد لله بعد التالته والنهارده غسلت وشى حمدت ربنا وشكرت فضله وهعمل الجلسه الرابعه اخراليوم باذن الله تعالى والجلسه على فكره اسبوعيه ومفيهاش اى ضرر هى بس لسعات وقت الجلسه وبعدها نص ساعه وبنتهتى وتانى وتالت يوم مراهم الا نفسها حطتتها الاخت بالصور وبس انا نفسيتى احسن كتيرررررررررررررررر لان حاسه وشى متوحد بنسبه 90% وصراحه مكنتش مصدقه البشره مرايتنا سيدات او بنات

الردود
    237
    اخت نحاس باشكرك لانك افدتينا بتجربتك ومسألة مدة الجلسه الأسبوعيه هذا هو السؤال الي محيرني انا اتحمست للموضوع واستشرت شافت الدكتوره وجهي قالت يحتاج اربع جلسات كل اسبوع جلسه والتكلفه معقوله بس الشئ الي راجعني استشرت دكتوره بنفس المجال لقيت رقم المستشفى بالجريده طبعا مستشفى متخصص بالليزر فقالتلي كل اسبوع ماينفع كل شهر ولازم رولر اش رولو مابعرف بس بتقول لازم يتعمل بعد كل جلسة ليزر عشان تطلع نتيجه وبتقول بالنسبه للتكلفه العاليه بسبب انه فيه مستشفيات مابتنجح يعني ماتظهر النتيجه الي بتظهرها المستشفيات المتخصصه بالليزر وانا بصراحه خفت اقدم على شئ واندم اما التكلفه العاليه مااتوقع يعني الجلسه 1400 1600 مااقدر
    وهينا انا بوجه نداء بأماااااااااااانه لكل من جربت الليزر ونجح معاها ورضيت على النتيجه بمستشفى مضمون بتكلفه ميسره مش باااااااهضه ميسره بترسلي اسم المستشفى والدكتور او الدكتوره المتخصصه على ان يكون بجـــــــــــــــــده

هينا السؤال فين المستشفى المضمون يعني احسن مستشفى لليزر الفراكشنال بتكلفه ميسره بجده بليييييييييييييييييييييييييز

الردود
    9
    السلام عليكم اختى لا انا عملتها مع الدكتورابراهيم كامل استاذ واستشرى بجامعه عين شمس بمستشفاه الخاصه بالمهندسين وبصراحه انا شفت اقبال غير عادى والله انا ما بكذب ولا بروجله لانه مش محتاج انا لقيت اخوه واخوات من كل الخليج كمان عنده بعمليات مختلفه بصراحه انا وشى كان ضعف كتير من الرجيم وعملت حقن دهون و بس الكلف كان عندى تتاعب اعصابى انا بصراحه شفت ناس معروفه منهم مذيعات وزوجات لاعبين كوره وفنانه بس مش حابه اذكر اسماء لانى شفتها صدفه بغرفه خاصه وانا داخله غرفتى بس والله انا الكلف عندى انواخد الخدين والقوره وفوق الشفاه وووسط الانف بشكل غامق مهما حطيت كريمات جاتلى من كل انحاء العالم مش بتروح لكن اول مره وقسما بالل اشعر ان بشرتى من 6 سنين بقت شبه متجانسه انا كنت هعمل الجلسه بس تاخرت لظروف ودىالابعه باذن الله هعملها النهارده 8 مساءا بس هو بيروح دبى والسعوديه لو تحبى اديلك رقمهوتتصلى بي تعرفى امتى بيجى بس عن نفسى بحسن نيه بكتب انا كنت حزينه لان زمايلى بالشغل كانوا دايما ينبهونى للكلف الاسود وانا مكنتش عارفه اعملايه بس انا بعمل جلسه اسبوعيه وهى زى ما كتبت بتالم وخز وريحه شبه الحرق وقت الجلسه وهى لاتزيد عن 7 دقايق وبعدها حرقان ساعه ويومين يعنى احمرار شويه وبعدها بيظهر حرق اسود زى الشبكه بيبدا يقشر انا مع غسيل الوش نزل بعد 5 ايام ويارب بقى تبقى الاخيره لانى طبعا مش بخرج وواخده اجازه شهر ونص علشان الحقن والليزر لو حابه اكتبلك رقم المستشفى واتصلى بيه ويارب كل واحده عانت من معاناتى يارب تتحل مشكلتها لان البشره الصراحه عقدتنى كم سنه ويا مسهل والجلسه ب1200 جنيه مصرى بس انا دفعت والله على الكلف بستين يمكن 16 الف جنيه كريستال واحماض وكريمات بلا نتيجه يلا الحمد لله طبعا انا بتكلم عن ليزرالفراكشنال
    آخر مرة عدل بواسطة نحاس : 21-07-2011 في 03:36 PM

الردود
    101
    جزاك الله خيرا

الردود
    6
    بنات عندكم بعد عيادة ذا كلنكس ممتااااااااازة في الليزر سمعت كثير مدحوها لي

اذا حابين تحجزوا عندهم هذا رقمهم 4651919

ولاتفوتكم عروضهم هالشهر منزلينها
    آخر العروض من ذاكلنكس 0114651919 الرياض - العليا - شارع التحلية -

مواضيع مشابهه

1. الردود: 22
    اخر موضوع: 21-12-2011, 12:05 AM
  2. ღ تجربة متميزة ღ تجربتي في علاج شعري
    بواسطة ســومــا في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 27
    اخر موضوع: 04-08-2011, 05:17 AM
  3. ღღوصفة متميزةღღكعك ابو السمسم كعك عراقي رائع ومقرمش ولذيذ من ام مريم* تم رفع الصور *
    بواسطة ام مرمر و ليلو في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 90
    اخر موضوع: 13-04-2011, 11:14 AM
  4. الردود: 32
    اخر موضوع: 22-02-2010, 01:25 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ