انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 13 من 40 الأولىالأولى ... 39101112131415161723 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 121 الى 130 من 393

الموضوع: جميع الامهات الجدد.. دعوة للتناقش في امور الرضاعة والعناية بالطفل

الردود
    2,180

flower1

تعقيب كتبت بواسطة yehia2007 عرض الرد
    ازيكو يا بنات انا اول مره اشوف الموضوع وان شاء الله ابقى معاكو على طول
    انا ام نور بنوته حلوه مجننانى عندها 7 شهور بس مطلعه عينى فى النوم مش بتنام خالص وقالبه نومها لحد دلوقتى ولا فى فايده جربت معاها كل حاجه بصراحه دلوقتى بقيت بتعصب عليها لانى تعبت خلاص ولسه ضارباها لما عيطتو نامت صعبت عليا بس اعمل ايه انا من ساعة مولدتها وانا مش عارفه ارتاح ولا اعمل حاجه فى الشقه بسببها
    ونفسيتى زى الزفت من قلة النوم والتعب ياريت تشوفولى حل
    اهلا يحيى 2007 انا من تجربتى عندى بنت عندها 11 شهر دلوقت حاولى تكونى صبورة ممعاها وبلاش العصبيه ولا الضرب انا كنت زيك كدا وملقيتش اى فايدة بصى حاولى الصبح لما تصحى متنمش تانى الا فترة بعد الظهر اللى انتى هتنامى فيها مثلا لمده ساعه او اكتر وبعدين بالليل الساعه 9 او عشرة هتلاقيها لوحدها هتنام لغايه الصبح بس اهم حاجه الخميها فى لعبه فى فترة الظهيرة او حكايه تحكيهالها او اى حاجه متخليهاش تنام ...

الردود
    2,180

تعقيب كتبت بواسطة عبير الوروووود عرض الرد
    اناعندى مريم ولدت 10/7/2007
    عندها شهرين الا عشر ايام رزقت بها بعد خمس سنوات وهى اول طفلة لى
    ولدت قيصرى وذلك لمعاناتى الشديدة من ارتفاع الضغط
    ارضعها حليب اس 26 ارجوا راى الامهات فية انا لم اجد ولا رد يستخدم هذا الحليب
    امتى ممكن ااكلها وكمان اعطيها كم رضعة باليوم
    اهلا عبير .. ربنا يخليلك مريم يا رب .. بصى اديها الرضعات اللى تحسى انها محتاجها يعنى جاعت اديها متحدديش دا كلام الدكتور بتاعى مش من عندى ... اما الأكل الأفضل من سن 6 شهور مش من قبل كدا .. وعلى فكرة فى تضارب كلام فى موضوع اكل البيبى من 4 او 6 شهور بس الأفضل 6 شهور انا مجربه كدا مع بنتى والحمد لله اكلت بمنتى السهولة ...وربنا معاكى بس نوع اللبن مقدرش اقولك حاجه عنه لأنى معرفهوش

الردود
    4,431
    أنا أعاني من مشكلة الترجيع مع بنتي .. مين عندها حل .. المشكلة اني لما ارضعها من صدري ما ترضى تطلع الهوا .. اقعد اطقطق لها بظهرها واقلبها على بطنها أو اقعدها بس مافي فايده لازم ترجع الحليب .. شسوي لها ؟؟

...

لمى .. ما شاء الله مقدار الرضعه مره زين .. انا ارضع بنتي 90 مل كل 4-5 ساعات .. يمكن لانها صغيره (باقي اسبوع وتكمل الشهرين) .. وبالنسبة لرضعة التمر تنقعينها بموية مغليه لمدة نص ساعة تقريبا ..

...

كاتي .. احس بدري عالحلبة توها بنتك صغيره ونحيفه اتوقع ما تقدر تستحملها !!

...

yehia2007 .. في حل يخلي بنتك تنام .. اشتري لها مرجيحة اللي تتحرك اوتوماتيك وتطلع اصوات وفيها العاب من فوق .. انا بنتي اذا تعسرت على طول احطها فيها وتدوخها وتنام (زي هذي اللي بالصورة) ..

...

رونى .. والله افيد له الحليب من صدرك .. ولا تخافين عليه من ناحية الاكل هو لما يجوع راح ياكل ..

الردود
    2,180

Arrow

تعقيب كتبت بواسطة mano83 عرض الرد
    أنا أعاني من مشكلة الترجيع مع بنتي .. مين عندها حل .. المشكلة اني لما ارضعها من صدري ما ترضى تطلع الهوا .. اقعد اطقطق لها بظهرها واقلبها على بطنها أو اقعدها بس مافي فايده لازم ترجع الحليب .. شسوي لها ؟؟

...

لمى .. ما شاء الله مقدار الرضعه مره زين .. انا ارضع بنتي 90 مل كل 4-5 ساعات .. يمكن لانها صغيره (باقي اسبوع وتكمل الشهرين) .. وبالنسبة لرضعة التمر تنقعينها بموية مغليه لمدة نص ساعة تقريبا ..

...

...

yehia2007 .. في حل يخلي بنتك تنام .. اشتري لها مرجيحة اللي تتحرك اوتوماتيك وتطلع اصوات وفيها العاب من فوق .. انا بنتي اذا تعسرت على طول احطها فيها وتدوخها وتنام (زي هذي اللي بالصورة) ..

...

رونى .. والله افيد له الحليب من صدرك .. ولا تخافين عليه من ناحية الاكل هو لما يجوع راح ياكل ..

اهلا مانو .. جربى مع بنتك انك فى وسط الرضعه تكرعيها وبعد كده كملى الرضعه واذا مفيش فايدة اعرضيها على دكتور وربنا معاكى..

yehia2007's صورة
    yehia2007 غير متواجد متميزة صيف 1429هـ -مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    الردود
    11,299
    تعقيب كتبت بواسطة قطة شرسة عرض الرد
    اهلا يحيى 2007 انا من تجربتى عندى بنت عندها 11 شهر دلوقت حاولى تكونى صبورة ممعاها وبلاش العصبيه ولا الضرب انا كنت زيك كدا وملقيتش اى فايدة بصى حاولى الصبح لما تصحى متنمش تانى الا فترة بعد الظهر اللى انتى هتنامى فيها مثلا لمده ساعه او اكتر وبعدين بالليل الساعه 9 او عشرة هتلاقيها لوحدها هتنام لغايه الصبح بس اهم حاجه الخميها فى لعبه فى فترة الظهيرة او حكايه تحكيهالها او اى حاجه متخليهاش تنام ...

شكرا على اهتمامك حبيبتى بس انا عملت كل حاجه معاها ومفيش فايده خالص قالبه يومها كله مهما عملت لما ضربتها عيطت ونامت بس انا مش عايزه اعودها على كده خالص
    ربنا يسهل واجرب معاها تانى
    ده غير انها لما بتنام ممكن تصحى كل ساعتين ترضع وتنام يعنى قلق فى قلق عمرها ما تنام من 9 او 10 للصبح على طول ههههههههههههه ربنا يعينى

yehia2007's صورة
    yehia2007 غير متواجد متميزة صيف 1429هـ -مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    الردود
    11,299

...

...

...

...

تسلمى يا مانو على اهتمامك بس ياريت تقوليلى من فين الاقيها وتنفع للاطفال حتى سن كم؟؟؟
    انا فى الرياض ياريت تدلينى على الاماكن اللى ممكن الاقى فيها المرجيحه واسعارها لو سمحتى
    وشكرا ليكى

الردود
    1,244
    موني الطريقة انك تجيبين تمره وتحطينها بموية مغليه (شوي تقريبا 60 مل) وتخلينها تنقع .. بعدين تصفينها بالمصفى وتحطين عصير التمر في رضاعة وتعطينها لأسومه ..
    مشكورة حبيبتي على الوصفة بس بايه تفيد الرضعة يعني ايه فوايد الرضعة دي وباي شهر ابتدي اعطيه ههذه الرضعة وكم مرة في لاسبوع انا بعرف انه اسالتي كثيرة بس لانه الرضعة دي اثارت اهتمامي .

الردود
    487
    مرحبا انا اجيت انضم الكم ما قرات الموضوع من اوله بس اخر صفحة ان شاالله رح ارجع اقرؤه من اللاول
    بس في خيانه في الموضوع اني اقترحته ولما رحت فتحتوو ا
    يلا مو مشكلة المهم الكل يستفيد من خبرات بعض
    الاخت yehia سلفتي طولت وهي تعاني من هالمشكلة مع ابنها بس هو ما كان ينام لا ليل ولا نهار بعد التسع شهور بلش ينام في الليل شوي بس ما كان ينام غير في العرباي الجر ويضل حد يهز فيه الله يعينكم بس هلا ابنها ما شاالله عليه مو مقصر بالنوم
    ومانو
    بالنسبة لمراجعة بنتك انا ابني كان هيك وكانوا يضلوا يقولولي على الاربع شهور بكتمل الجهاز الهضمي وببطل بس ابني ضل للتسع شهور وهو يراجع الحليب لحاله بس على الشهرين ونص كنت احطله في الرضعة مع الحليب معلقة كورن فلور بصير الحليب اتقل في المعدة فما براجع بس برضه لازم تجشيها (تكرعيها)باول الرضعة بعد دقيقتين بس او مرات ازا عيطت فبل ما ترضع جشيها قبل ما ترضع وبرضه بنص الرضعة انا ابني غلبني بها الشغلة ولحد هلا ازا شرق بشي وسعل شوي براجع بسرعة هاد بكون انه باب المعدة مرخي عندهم ومع الاكل بخف اكتر لانه ابني بالاخر صار بس لما يرضع مني يراجع اما من القنينة لا والدكتور كان يحكيلي ازا مو ماثر على وزنه ما في خوف وكمان لما تنيمي بنتك نيميها على مخدة انه يكون جسها من فوق اعلى من تحت يعني المخدة تنام عليها موبس راسها كمان ظهرها بتمنى تكوني فهمتي علي ومهم دايما تضل على جنبها نايمة وازا بتحسي بنتك ما بتتحرك وهي نايمة اريح شي نيميها على بطنها على المخدة نصها من فوق كلها يكون على المخدة بس في النهار بالليل لا عشان لا سمح الله الخوف من المت السريري طولت عليكي بس حابة افيدك قد ما بقدر

الردود
    487
    اما عن اخباري انا وبنتي بعد الولادة اني وانا بولد فيها اعطتني الدكتورة ابرة البنج وما حسيت فيها وانا بطلق بعدين اعطتني وحدة تانية من كتر ما شافتني صيحت والله وكيلكم ولا اثرت فيه بس بعد ما ولدت نمت ساعة ونص وهم صحوني عشان ارضع مريم وما كنت شفتها بالمرة بعد الولادة لاني اصلا ما حسيتها لما طلعت كنت صرت غافية بس ما بعرف ازا الو دخل او لا اني لما اجيت ارضعها بعد ساعة ونص ما رضيت ترضع ولاتمسك وجربت الممرضة انها تنقطلها حليب من صدري في تمها بس ما رضيت تبلعه استغربت الممرضة واخدتها مرة تانية حكتلي استني شوي ورجعت جابتل اياها وبرضه ما رضيت ترضع قمت طات التمر اللي كان معي وحنكتها فيه قلت بلكي صار كسل في تمها بتصحصح بس برضه على الفاضي واصلا هي ما كانت صحيت تعيط عشان ترضع قام الدكتور حكالهم يحطوها في الحاضنة للصبح
    وضلت بنت يومين وهي على هالحال انها مو راضية ترضع من السرنجة حتى انه الممرضات جربوا معها كل شي كل يوم يجربولها لحد ما الحمد لله تالت يوم رضيت اخدت من السرنجة وبعدين من القنينة وكنت انا روحت على البيت وحكولي بس تصير قادرة ترضع بنرن عليكي تيجي ترضعيها لانه البيت مو بعيد عن المشفى فحبيت ارح عشان ابني
    بس شو الليلة اللي خليتها فيها لحالها في المشفى مع كل تعبي ما كنت عارفة انام ومن الفجر اتصلت عليهم اسالهم شو صار وحكولي لسا بس الظهر اتصلوا فيي وحكولي اجي اجرب ورضعت بس يادوب خمس دقايق وضليت كل تلات ساعات اروح على المشفى ارضعها واروح بس في الليل ما قدرت رحت ونمت عندها والحمدلله اني عملت هيك لانها صحيت مرتين رضعت بس برضه ماعرفت انام وابني بعيد عني وطلعت نتائج الفحوصات تاني يوم والحمد لله طلع ما عندها شي بس شوية كسل لازم اضل انا اصحيها وارضعها
    بس ما شاالله عليها ماطولت وهي تغلب لانها ما صدقت وهي تندل على الرضاعة فصارت تصحى لحالها والحمد لله هي هلا كتيييير منيحة وعمرها اليوم صار اسبوع

~✿~ Flying between the THREE HEARTS of mylife ~✿~
    الردود
    23,929
    كيرلي .. مبروووووووووووك .. بس ما راح نقولك صباحية حلوة يا عروسه الا لما ترجعين لزوجك ..
    باركيلي زوجي اجا على الأردن
    يا بنات سؤال بخصوص الجِماع بعد الأربعين ممكن يصير؟؟ ولا لسا بكون في وجع؟؟

تعقيب كتبت بواسطة سـلامات عرض الرد
    كيرلو لك وحشة
    مبارك عليك فارس و ربي يبارك فيه و يحفظه ، دخلت علشان أسلم عليك و ماقرأت الردود كلها
    الله يسلمك يارب وانتِ الك وحشة كبيرة

تعقيب كتبت بواسطة مـiـى عرض الرد
    الحمد لله على السلامة لكل الامهات الحلوات

ما بعرف اذا ممكن شارك معاكم لأن ابني من مواليد 30 - 10 2006

يعني صاار شب مقارنة بالقطط الحلوة إلي عندك
    اهلا منى ومنكم نستفيد احكيلنا عن تجربتك مع ابو الشباب
    الله يخليلك ياه
    تعقيب كتبت بواسطة jowree عرض الرد
    شلونكم انشاءالله انتو و البيبيات

انا ولدت ب16-8 بنوته
    ارضعها طبيعي بس وايد معذبتني تقعد 4 او 5 ساعات بدو حليب و مهم احاول وياها ما ترضع

و بغيت اسالكم انا لما ارضع بنتي سدري اليسار حس في بالم مو طبيعي هالشغله طبيعيه ولا مو طبيعيه
    لان الالم وايد مو طبيعي
    الألم طبيعي يصير وانا بعاني من نفس الشي بس بعدين بتحمل الألم وبروح لحاله

حاولي تجشيها بعد ما ترضع بـ 3 دقائق وخليها تكمل رضعتها بعد ما تجشأ.. واذا ماتجشت رضعيها منيح وبعدين نيميها على ظهرها لمدة دقيقة او دقيقتن وارفعيها عشان تجشيها وان شاء الله ما تراجع

تعقيب كتبت بواسطة موني 29 عرض الرد
    مشكورة حبيبتي على الوصفة بس بايه تفيد الرضعة يعني ايه فوايد الرضعة دي وباي شهر ابتدي اعطيه ههذه الرضعة وكم مرة في لاسبوع انا بعرف انه اسالتي كثيرة بس لانه الرضعة دي اثارت اهتمامي .
    وانا عندي نفس أسألتك موني ياريت حدا يفيدنا بالتفصيل

تعقيب كتبت بواسطة الكشميرية عرض الرد
    وازا بتحسي بنتك ما بتتحرك وهي نايمة اريح شي نيميها على بطنها على المخدة نصها من فوق كلها يكون على المخدة بس في النهار بالليل لا عشان لا سمح الله الخوف من المت السريري طولت عليكي بس حابة افيدك قد ما بقدر
    اهلا بك الكشميرية
    بس انا مابنصح انه البيبي ينام على بطنه أبدا الا اذا كان بحضن امه.. لانه لا سمح الله ممكن يقلب بنومته...
    والحمدلله على سلامتك وسلامة بنتك الله يخليلك ياها

بالنسبة لفارس الحمدلله برضع منيح ونومه مرات بنام متواصلا بالليل ومرات بصحا مرة وحدة برضع وبرجع بنام..
    على فكرة mano عملت بنصيحتك.. اذا صحي فارس بالليل بطلت اضو الضوء.. صرت ارضعه بهدوء على العتمة وعلى طول بعديها ينام
    من قبل كنت اشغل الضو واصير العبه واحكي معه واغيرله الحفاظة.. بس هلأ الحمدلله اموره تمام بعد نصيحتك

مواضيع مشابهه

1. الردود: 787
    اخر موضوع: 27-07-2008, 05:08 PM
  2. الردود: 304
    اخر موضوع: 20-01-2008, 09:17 PM
  3. الردود: 327
    اخر موضوع: 31-12-2007, 07:25 PM
  4. الردود: 318
    اخر موضوع: 09-12-2007, 09:28 PM
  5. الردود: 359
    اخر موضوع: 03-11-2007, 10:06 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ