انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

عندي ولد في سنته الثانية وانا محتارة في كيفية تربيته سااااااعدوني

1. مغربية23
    مغربية23
    انا ام لاول مرة .قبل ولادة عبد الرحمان كنت اظن ان تربية الاطفال سهلة لكن عندما انجبته انقلبت كل الموازين لانه شقي و مشاغب و معدبني;الله يخليكم كيف اتصرف معاه لانه يجعلني عصبية طول الوقت
  2. _سمآت_
    _سمآت_
    اولا منورانا يا غاليه
    ثانيا ربنا يعينك حبيبتي لصبيان غلبتهم"تعبهم" أكتر من البنات
    طيب قوليلي عمره اد ايه
    واحنا نقولك ايه ممكن تقدميه لي
    ونورتينا مرة تانيه
  3. علا النجار
    علا النجار
    مرحبا اختى مغربية حاحكى من بالنسبة لتجربتى مع اطفال وبصراحة انا اجبت فاكان الاول مظلوم معى اياس عمر7 سنوات ما كنت بعرف اتعامل معو هو شقى ودكى جدا وهدا العمر بين انو فعلا ذكى بس فى الاول ما كنت بعرف اتعامل غير بالضرب وهدا اكبر غلط فى التربية هلا بسمع بيحكو اللى بنضرب بضرب وبيكون ظالم وهدا فعلا موجود على ارض الواقع بعكس الولد والبنت اللى بعده ما استمريت على نفس الاسلوب بس لازم يكون نوع من الشدة موجود فى موالقف بيلزم الضرب او التخويف السياسة ثم السياسة واعتربه كأنو صديقك ولو صغير اللعب اكثر شيئ والشقاوة بتكون طاغية فى عمر 3 سنوات بعد هيك وقبل هاعمر بيكون انتى بالفطرة اتعود على شوية شغلات يغسل الصبح حتى لو انتى الللى عملتيهم بس يكبر شوى هيعملهم لوحد وقت الاكل لازم يكون موجود على السفرة وحتى لو كنتى مااكله قبل بس يتعود على الجو الاسرى مثال من فترة كنان عمره5 سنوات معزوم عند ماما رمضان هدا جدو كان فى الصلاة فكل اجمتمع بدا ياكل مقبلات وكنان شو حكى استنو جدو عيب فماما بتكيلى انا انبسطت كتير مع انو ولا مرة حكيت استنو بابا اى عندى فى البيت فصارت الشغلة بديه بس الشقاوة ما الها
عرض النتائج 1 الى 3 من 3
لكِ | مطبخ لكِ