PDA

View Full Version : كيف تقضي وقتك ، الغربة قتلتني ، اقتراحاتكم يابنات ماذا افعل؟؟؟

anapella
30-09-2012, 02:50 AM
السلام عليكم ورحمة الله
وحشتونى اوىىىىىىىىىىى
انا رجعت للمنتدى بعد سنين غياب كنت عضوة قديمة وانا فى مصر وانقطعت فترة بسبب احداث لاتخفى عليكم والان انا اجدد اشتراكى من استراليا :)
مش هاطول عليكم هادخل على المفيد على طولws:-)
انا ولله الحمد كنت حد active جدااااااااا قبل زواجى شغل واصدقاء وخروج وفسح ومش اى شغل شغلى كان فعلا بيحتاج طاقه ومجهود ووقت كبير
دلوقتى انا متزوجة من حوالى سنة ونص وعندى بيبى ماشاء الله ربنا يحميه عنده 6 شهور والحمد لله وعايشة مع زوجى فى سيدنى لحد كده تمام؟؟؟
لا الحقيقة هو مش تمام اوى يعنى :-q~
اولا حصل عندى تغييرات كبيرة فى حياتى من السفر طبعا انتو عارفينها مفيش اهل مفيش اصحاب مفيش حد تتكلمى معاه وتفضفضيله
ثانيا صحتى والحمد لله على طول فى النازل (مش باتكلم عن الارهاق والكلام ده لا انا عملت اكتر من عمليه بعد الجوازمع انى كنت كويسة جدا قبل ما اتجوز ومش باشتكى من حاجه :eek:)
ثالثا ودى فعلا اللى مجننانى انى بقيت قاعده فى البيت باستمرااااااااااااااااااااار وقمة الملل والفراغ اللى اثرت على اعصابى جدااااا وبتخلينى دايما متضايقة ومكشرة فى وش جوزى اغلب الوقت
هتقولولى عندك ابنك , صح؟
الله يخليلى ابنى الحمد لله من النوع الهادى المريح طلباته يادوب اكل ونوم وتغيير الnappies وحتى بيلعب لوحده مع لعبه
هتقولولى شغل البيت ؟
ياجماعه مانتو عارفين اومال انا ليه حطيت التوبؤيك فى قسم المغتربات , كل حاجه هنا ماشية بالزراير وحتى الطبيخ بيجى من السوبر ماركت شبه جاهز ومش بياخد وقت
انا عايزة حد يفيدنى بتجربته انتو بتقضو وقتكم ازاااااااااى ؟؟؟؟

*سهام الليل*
30-09-2012, 05:44 AM
اهلا بك انابيلا ...لي عودة ان شاء الله

anapella
30-09-2012, 06:12 AM
معقول!!!!!!!!!!!!!!!!
123 قراءة ولا رد؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!1

anapella
30-09-2012, 06:13 AM
اهلا بيكى سهام الليل :) منتظرة عودتك

* شهدوده *
30-09-2012, 11:24 AM
أهلا بالغالية انابيلا منورة بيت المغتربات
ولا يهمك رقم القراءة كلهم زوار بنات المنتدى ماراح يبخلن عليك أبدا بالنصائح
ماشاء الله عليك حتى في كلامك وطريقة كتابتك نشيطة بردوا
بس ليه تقتلي نفسك بنفسك ؟؟

سؤال وبعده الكلام :

هل زوجك من فرض عليك الجلوس بالبيت ؟

راجعة بعد الجواب لأنه يحدد مواقف كثيرة

~

amani1
30-09-2012, 02:11 PM
اهلافيكي ياانابيلا
طولي بالك عدد المشاهدات مش يعني الكل بقدر يجاوب ان شاء الله احنا بنساعدك يارب
بس رؤئي شوي وهدي اعصابك
الغربه صعبه ومره وخاصه لما ما يكون عندك اي حد بس انت بتقدري ترتبي امورك بنفسك هي بدها وقت وانتما صار لك غير سنه ونصف وقضتيها عمليات وكمان عندك الصغير الله يحميلك اياه يارب
اول شئ بدك تحطي ببالك جدول شو بدك تعملي بالنهار
سيبك من اكل السوبرماركت شوفي لك كم طبخه انت بتحبيها وبتحبي تشتريها من السوربرماركت واعملها اشتري المكونات وبلشي خطوه خطوه وبلشي بكميه قليله طبعا هيك حتشغلي وقتك شوي في شئ انت بتحبي تطبخيه وبعد ما تخلصي رتبي البيت حتقولي ما هو البيت نظيف غيري الديكور شوي
وبعد ما تخلصي من عنايه ابنك شوي اذا الجو بسمح لك او اذا عندك سياره تروحي علي المول او محل تتمشي او اذا بتقدري تلعبي رياضه او تسجلي في نادي يكون عندهم بيبي سينتج
او اشتري كتاب او احفظي سور من القرءن الكريم
او اذا بتعرفي ناس تثقي فيهم تزوريهم
شوفي بالنسبه لي انااول ماايجيت هون ما بعرف حدي نهائيا وزوجي بطلع الصبح علي الشغل انا برتب البيت وبقعد علي النت او بروح اشتري شئ للبيت وبطلخ بدري لانه في هذاك الوقت كان يجي علي الغدا علي 12 بتغدي وبطلع وانا بضب البيت بعد الاحيان كنت اتفرج علي التلفزيون بس بالانجليزي ما عندي عربي كنت احاول التعلم كم كلمه
وكمان زوجي سجلني مدرسه لغه الانجلزي وكنت اروح عليها وكنت اتعلم سواقه وايش كمان يعني كنت اعمل شئ التهي فيه وبعض الاحيان ما اعمل شئ انام واستني لما يروح زوجي علشان نطلع علي البارك
بس لما صار عندي بيي تغير الوضع صيرت ارضع واطبخ لانه زوجي ما بحب يوكل من بره وصيرت ادور علي وصفات واعمل تجارب علي زوجي وخاصه الحلويات وافاجئه كل يوم بطبق حلو وكنت اغير ديكور البيت كل يومين ما كان عندي غير كنبايه وطاوله قهوه وكرسي بس كنت اغير شئ
انا هلئ الذاكرته بس لي رجعه
بس انت لا تزعلي ولا تتضايقي مش عدد المشاهده يعني بعرفوا يجاوبوكي بكونوا زوار

anapella
30-09-2012, 04:16 PM
اهلا شهودة نورتى
الحقيقة ايوة زوجى هو اللى رافض انى اشتغل او اتحرك من غيره خارج البيت كتير مع انى الحمد لله لغتى كويسة وبقدر اتحرك لوحدى باستخدام التابلت والموبايل بس هو شايف ان اغلب الناس هنا (كفرة لا دين لهم) واقتصارى عنهم افضل من الاختلاط بهم مع حجابى خوفا عليا من أذيتهم وايضا عشان ابنى الصغير

anapella
30-09-2012, 04:19 PM
اهلا امانى والله انتى هونتى عليا كتير ربنا يبارك لك فى زوجك بس انا زوجى مش متفتح اوى كده عموما باحاول استفيد من باقى اللى ذكرتيه وربنا يكرم يارب
اللهم اشفى ام امانى شفاء لايغادر سقما

mayaaa
30-09-2012, 05:10 PM
انا بيلا
حبيبتي زوجي اول ما اجيت امريكا كان يرج خوف علي يضل يقولي ان صارلك اشي امك بتقطعني باسنانها هههههههههفكنت اروح واجي بصحبته او بصحبت بيبي ستر متخيله انتي يخلي وحده بيعرفها مثلا من شغل او من الحاره تاخذني وتجيبني لدرجة مره واحنا بالمستشفى كنا يمواعيد حمل بدها تروح عالحمام كثير محشوره بقوللها روحي لاني انا قرب موعدي لازم ادخل وخايفه ينادوني واحنا بالحمامات فبتقولي (فلان) بيقتلني لو عرف اني تركتك وعارفه على بالها انه بيحبني سو متش مش داريه عن تعقيدات الحجاب والخوف من اهلي او يصيرلي اشي وانا امانه برقبته بتفكر كله خوف ما يلاقي غيري لو موتت مثل الافلام هههههه ويموت حاله منشاني وانا بحكيش انجليزي كثير اشرحلها تلابسات الموضوع والله شغله

بس بدي اقولك اذا انتي بتنظري لاستراليا انها رح تصير مصر الثانيه انسي الموضوع لازم تاقلمي حالك انك تدوري على سعادتك باصغر الامور وابسطها متل ما قلت اماني طبخه جديده اتعلميها وقضي وقتك تطبخيها فرجي زوجك احنا قضينا الغربه نتعلم
اتعملنا نطبخ اتعملنا هوايات روحي عالمحلات الخاصه بالفنون وفيها مواد وشوفي كيف شهل تتعلمي هوايات جديده لانه المواد متوفره والسيديات التعليميه متوفره ورح تطلع معك ابداع
ركزي عالدين صومي تطوع واقرئي القران شوفي نعمة الله كيف يومك بيخلص وما بتغتابي حدى ولا بتسمعي نميمه من حدى على حدى
نعمة الله بان ماحد بيسمعك كلمه تسم بدنك لا صبح ولا مسى
اطلعي اتمشي
زوجك طاغطك انا بقولك شو تعملي خليه يفك شوي شوي اول شي ركزي يخليكي تطلعي تتمشي حوليكي بنفس الحاره اذا اتعرفتي على حدى بالشارع ماله داعي تقوليله وقفت من بنت وحكيت معها هاد ما اسمه صارت صاحبتك اول ركزي انه يحس انه انتي اذا طلعتي بتكوني بامان
قوليله الاولاد محتاجين يطلعوا (مو انتي ) الاولاد اتحججي فيهم
اذا صرتي تطلعي لا تجيبله اخبار تخوفه اذا حد اتطلع عليكي نظره ما عجبتك قالك كلمه هيك والا هيك لا تقوليله خلص طنشي
بعدين شوفي مكتبه قريبه وقوليله بدي الاولاد يتعملوا القراءه وبدي اجيبهم كتب وسيدي وبعدين قوليله الاولاد بدهم يلعبوا ابن سنه ونص بيلعب وبيقرؤوله قصه مو انه مش بني ادم
بعدين قوليله بدي اروح عالمسجد وديني عالمسجد بلكي تعرفتي على نساء

بس من جوا لازم تتقبلي وضعك الجديدmove onما بدي تضلي تفكري بمصر واللي كان بمصر انتي هلأ باستراليا قاره مختلفه تماما يعني اتوقع حتى لو اهلك هون كلواحد بيكون مشغول بحياته ومستحيل تكونوا مثل مصر

جيبي كتب واقرئي عشان هيك بقولك المكتبه رح تسليكي انتي وابنك كثير وزوجك ضلي زني عليه بالمنيح بدون زعل وعصبيه حننيه على حالك وهيك خليه يحزن عليكي ويحن عليكي هو بس لانك جديده ايف عليكي مع الايام كله بيتغير

amani1
30-09-2012, 05:33 PM
الله يسعدك يا رب وشكرا علي الدعاء يا غاليه
مايا كانك بتحكي عن زوجي اول ما ايجيت اخدني علي مال مارت ورحت علي قسم الخياطه لانه بموت فيه دور عليي انجن ما لقاني عصب وحسيت حالي زي البيبي بدي بيب ستر خخخخ قالي انت امانه عندي والله لو صار لك شئ ما بخلص من اهلك ومن الناس بقولوا قتلها او ابصر شو عمل فيها خخخ
لا عن جد
اذا عندك رخصه اطلعي انت واياه اقرب مشوار اعرفي الطريق حتي لو قالت لك مايا علي الجامع ما في خوف هناك قولوا له خلينا نروح علي صلاه الجمعه اذا هو ما بشتغل فيه
وبعدين زي ما قالت لك مايا ما تجبي اي خبر مش حلوه وحده اطلعت عليي واحد حكي شئ ولا شئ نهائيا ولا بعدين ما بطلعك بره البيت وروحي علي المكتبه ما بعرف اذا عندكم برنامج story time للصغار من عمر 6 اشهر لاكبر من 5 سنين
انت ادخلي علي الويب سايت تعبعت المكتبه العامه وشوفي البرنامج بس روحي علي البرنامج بالاول وبعدين روحي اقرءي كتب او حتي اقرءي جريده هناك
وشوي شوي حيتعود زوجك بده تشجيع وخاصه ما في عرب حواليكي يعني يتعود انه زلمه تاني بعت مرته علي محل يعني خبره من اول
وبعدين اشتركي هون في مسابقات بقسم الكروشيه والاعمال والخياطه اشتري المواد واشتغلي بالبيت حتكيفي وما حتقدري تلحقي تحكي راسك
احفظي القرءان هون في مسابقات بقسم الروضه اوصومي
او شوفي لك طبخه واشتري اغراضها قبل بيوم وشاركي زوجك فيها يعني احكي له عنها وتاني يوم اعمليها وجيبي بزياده شوي بحيث اذا خربت لا سمح الله يكون عندك زايد تعوضيها واحنا قاعدين هون 24 ساعه اذا بدك شئ ابعتي او اكتبي في اي قسم والبنات بجاوبوكي

amani1
30-09-2012, 05:34 PM
زوجك معاه حق هم كفره بس ما بيجوا بحدي يعني في قانون لو بايدهم كان زمان قتلونا بس في ناس مالهم في شئ ولا بعرفوا شو دينها ولا شو في بالحصل بالبلاد

Pardise
30-09-2012, 06:32 PM
اولا الله بيخلي لك زوجك وابنك دولا هم رفقتك باستراليا وحياتك كلها لهم
ثانياً انا بشوف ماشاء الله الحيويه فيكي والطاقه
وهذا شي طبيعي لوحدة بعد العمليات والحمل والبيبي بتحسي نفسك ماعملتي شي وانقطعتي عن نشاطات والخيرة فيما اختاره الله حبيبتي لازم تحبي وضعك اكتر واكتر
كيف راح اجاوبك
اولاً من جوه حبي وضع انه انتي مع زوجك باستراليا وراح تستفيدي من الغربه لان في السفر سبع فوائد
ثانيا جيبي للبيت سير للمشي

Pardise
30-09-2012, 06:40 PM
ثالثا اعملي هوايه بتحبيها جيبي الوان مثلاً وجربي ترسمي ع الصحون ع الكوبايات اعملي زراعه بالبيت لو تحبي الكروشيه اعمليه لو تحبي لغه جديده تعلمي نحن أمة اقرأ حاولي تخصصي وقت تقري البنات كمان ما قصروا بالافكار ممكن تحولي قطع بالبيت لقطع تانيه يعني لتدبير وتنظيم مثلا انا عملت كراتين الاحذيه اكرمك الله للملابس الداخليه
لو تقديري تنظمي لجمعيات خيريه او جمعيات أيتام مثلا تساعديهم بتغليف هدايا او تصميم كروت من النت وتراسليهم في مصر بالنت
واتمنى حياه حيويه لك

أم مريم وهاجر
30-09-2012, 10:54 PM
اهلا بيكى انا بيلا
اولا حبيبتى احسبى عندك وقت اد ايه كل يوم يعنى مثلااليوم 24 ساعة احسبى وقت النوم والوقت

المخصص لابنك والاوقت اللى بترتبى البيت والاكل والحاجات دى

طبعا غير اوقات الصلوات المتوزعة على اليوم كله

الوقت الباقى هتقسميه على عدة اجزاء علشان تستفيدى منه كويس ودى احد مميزات الغربة انك

بتستفيدى من وقتك وتتحكمى فيه كويس

اول فترة من اليوم اللى هيا اول ماتصحى من النوم وبعد الفطار ويكون ابنك نايم الوقت ده احلى حاجة

تعمليها هو حفظ القرآن

اعملى لنفسكك ورد للقرآة وورد للحفظ هتلاقى على النت برامج لحفظ القرآن ومراجعته بس المهم

تلتزمى بيه واعملى لنفسك مكافآت وعقوبات اذا لم تلتزمى بالبرنامج

حطى فى دماغك هدف فى الاول زى مثلا حفظ سورتى البقرة وآل عمران او مراجعتهم باتقان اذا كنتى

حافظاهم وحددى لنفسك وقت محدد مثلا شهر او شهرين على حسب وقتك وهمتك وافتح النت دورى

على فضل القرآن وحفظه علشان تتحمسى اكتر

واذا ماكانش عندك فكرة عن التجويد هتلاقى على النت برده

ممكن تقضى ساعتين فى اليوم فى برنامج الحفظ يوميا باذن الله الوقت ده هيبارك فى اليوم كله وفى

عمرك كله كمان وهتلاقى بركة فى زوجك وابنك

اهل القرآن هم أهل الله وخاصته

تانى حاجة تعميليها خصصى وقت للعب مع ابنك كل يوم

ماشاء الله ابنك 6 شهور يعنى ممكن تشاركيه الالعاب وتعمليله تمارين لتقوية عضلاته الصغيرة

والقصص المناسبة لسنه زى ما امانى قالت والافضل يكون الوقت ده مع والده كمان يعنى انتو التلاتة

مع بعض , كل يوم لازم لازم تعمل ولو نص ساعة ليكو مع بعض ووقت تانى انتى وابنك بما انك عندك وقت كبير

الاطفال فى الغربة مش بيشوفو ناس كتير ومش بيخرجو كتير وبالتالى لازم تعوضيهم علشان البيئة

حواليهم تبقى غنية شوية توسع مداركهم اقضى معاه وقت اكتر والعبى معاه وكلميه كتير
وكللل الانشطة اللى ممكن تخطر على بالك

اقرأى كتير عن التربية وكل مايتعلق بالطفل فى المرحلة دى زى التغذية والرضاعة الطبيعية

تالت حاجة مهمة من رأيى هيا اللغة لاااااازم تتعلمى اللغة علشان تقدرى تعيشى وتتفاعلى وتستفيدى من غير لغة هتفضلى فى البيت مش هتتحركى
استراليا بلد متقدم حاولى تستفيدى من وجودك فيه ومن الامكانيات اللى مش موجودة فى بلدك بما لايضر دينك طبعا
كونى قدوة حسنة للاسلام باخلاقك العالية وزيك الاسلامى

عندك انشطة كتير زى ما الاخوات قالو ماشاء الله حاجات كتير حسب ميولك

ممكن تعملى معادلة لشهادتك فى الوقت اللى ابنك لسه صغير وعلى مايكبر شوية تكونى جاهزة لشغل مناسب

و تذكرى الآية ( وماخلقت الجن والأنس إلا ليعبدون) والآية ( ومن أعرض عن ذكرى فإن له معيشة ضنكا)

ربنا يوفقك

anapella
01-10-2012, 02:06 AM
شكرا كتييييييييييير mayaaaaالغالية حقيقة الsupport اللى انتو عملتهولى مع amani 1جميل جدااااااا تقريبا الرجالة كلهم نفس التفكير سبحان الله:-M ايوة عندى early childhood care centre & reading &playing times for babies ودول مع السوبر ماركت هى المشاوير اللى باروح فيها لوحدى ( طبعا حصل كده بعد وقت) لكن موضوع المسجد او ال islamic centre ده شبه مستحيل لان للاسف مناطق تجمع المسلمين هنا بتبقى اماكن فوضى - للاسف- وفيها جرائم وحوادث كتير (غالبا اماكن افقر من الباقى) حتى فى هنا Egyptian Islamic society بيلتقو فى المناسبات الاسلاميه او كل فترة (شهر مثلا) لكن مش مسموح لى طبعا اروح لوحدى
انا متشكرة جدا لاهتمامكن ده احسن حاجه والله وكويس الواحد يحس ان فى غيره زيه كده:)

anapella
01-10-2012, 02:14 AM
الاخوات الغاليات parsise و ام مريم وهاجر انا بصراحه حبيت ردودكم جداااااااا
1000 شكر وبخاصة ام مريم وهاجر انتى حطيتى ايديكى على نقطة مهمة جدااااااااااااااا
الحقيقة الواحد مقصر جدااا وشبه توقفت عن الحفظ بتاعى _ الله يهدينا جميعا - فعلا فكرة كويسة اوى بصراحه القرآن والصلاة اكبر انيس للانسان
مش هانسى نفسى فى رمضان وضيقى وقهرى اما رمضان كله يمر بدون صوت اذان واحد اسمعه الا فى الراديو
وفعلا لازم انشطنفسى من الناحيه الدينيةو دى لانه للاسف البلاد دى مش زى بلادنا لو الواحد ما شجعش نفسه وجاهدها كويس جدااااااا هيضيع لانه مفيش اى حاجة ولا حد يشجعه او يذكره او يعظه
لا اله الا الله سبحانك انى كنت من الظالمين

tuta.
01-10-2012, 03:58 AM
ﻫﻠﺎ ﺣﺒﻴﺒﺘﻲ,ﺍﻧﺘﻲ ﻣﻠﻴﺘﻲ ﺍﻟﻘﻌﺪﻩ ﺑﺎﻟﺒﻴﺖ و ﺍﻧﺎ ﻧﻔﺴﻲ ﺍﻗﻀﻲ ﻳﻮﻡ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺪﻭﻥ ﺧﺮﻭﺝ ﺧﺨﺦ ﻣﻊ ﺍﻧﻪ ﻫﺎﻟﺸﻲ ﻣﺴﺘﺤﻴﻞ ﺑﺎﻟﻨﺴﺒﻪ ﻟﻲ ﻟﺎﻧﻲ ﻧﻔﺴﻲ ﻣﺎ ﺑﺘﺤﻤﻞ ﺍﻟﺎ ﺍﻃﻠﻊ ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻤﺲ ﺩﻗﺎﺋﻖ ﻟﻔﻪ ﺑﺎﻟﺴﻴﺎﺭﻩ.

ﻣﺎ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺒﻨﺎﺕ ﻣﺎ ﻗﺼﺮﻭﺍ ﻣﻌﺎﻛﻲ, ﺑﺲ ﺣﺒﻴﺖ ﺍﺿﻴﻒ ﻧﻘﻂﻪ ﻣﻬﻤﻪ ﺍﻟﻠﻲ ﻫﻲ ﻃﻔﻠﻚ ﺍﻟﻠﻲ ﻋﻤﺮﻩ ﺳﻨﻪ ﻫﻠﺎ ﻣﺜﻞ ﺍﻟﺎﺳﻔﻨﺠﻪ, ﺷﻮﻓﻲ ﺍﻧﺎ ﺍﻭﻟﺎﺩﻱ ﻣﻦ ﻳﺒﻠﺸﻮﺍ ﻳﺘﺠﺎﻭﺑﻮﺍ ﻣﻌﻲ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎﻟﻨﻆﺮﺍﺕ و ﺍﻟﺤﺮﻛﺎﺕ و ﺍﻟﺎﺑﺘﺴﺎﻣﻪ ﻣﺎ ﺑﻮﻗﻒ ﻣﻌﺎﻫﻢ, ﻛﻞ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﺍﻟﻠﻲ ﺑﻴﻜﻮﻥ ﻓﺮﻱ ﻋﻨﺪﻱ ﺑﻜﺮﺳﻪ ﻟﻴﻬﻢ ﺑﺒﻠﺶ ﻣﻌﺎﻫﻢ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﺑﻜﻞ ﺷﻲ ﺣﺘﻰ ﻟﻐﻪ ﺍﻟﺎﺷﺎﺭﻩ ﻛﻢ ﺣﺮﻛﻪ ﺑﺘﻠﺎﻗﻲ ﺍﺳﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻭﻟﺎﺩﻱ ﻗﺒﻞ ﺳﻦ ﺍﻟﺴﻨﺘﻴﻦ ﺟﺎﻫﺰﻳﻦ ﻳﺪﺧﻠﻮﺍ ﻛﻴﻨﺪﺭﺟﺎﺭﺩﻥ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ. ﻓﻨﺼﻴﺤﻪ ﻟﻴﻜﻲ ﻣﺎ ﺗﺮﻛﻨﻲ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﺍﻟﻠﻲ ﺑﻴﻘﻀﻴﻪ ﺍﺑﻨﻚ ﻓﻲ ﺍﻟﺪﻱ ﻛﻴﺮ و ﺑﻴﺘﻌﻠﻢ ﻓﻴﻪ ﺷﻮ ﻧﺺ ﺳﺎﻋﻪ ﺳﺎﻋﻪ ﺑﺲ?? ﻟﺎ ﺣﺎﻭﻟﻲ ﺍﻋﻂﻴﻪ ﻭﻗﺘﻚ ﺍﻟﻔﺮﺍﻍ ﻛﻠﻪ و ﻋﻠﻤﻴﻪ ﺑﻨﻔﺴﻚ. ﺣﻂﻴﺘﻲ ﺻﺤﻦ ﻛﺮﺍﻛﺮﺯ ﻗﻮﻟﻲ ﻫﺎﻟﺼﺤﻦ ﺷﻜﻠﻪ ﺩﺍﺋﺮﻩ و ﻟﻮﻧﻪ ﺍﺯﺭﻕ و ﺍﻟﻜﺮﺍﻛﺮﺯ ﺷﻜﻠﻬﺎ ﻣﺮﺑﻊ و ﻟﻮﻧﻪ ﺑﻨﻲ و ﻫﺎﻟﺸﻮﺭﺑﻪ ﺍﻟﻠﻲ ﺭﺍﺡ ﺗﺸﺮﺑﻬﺎ ﺷﻮ ﻧﻮﻋﻬﺎ ﺳﺎﺋﻠﻪ و ﺍﻟﺮﺯﺍﺕ ﻧﺸﺎ ﺻﻠﺐ و ﻳﻠﺎ ﻧﻔﺘﺢ ﺍﻟﺘﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﺮﺑﻊ و ﻧﻘﻌﺪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻜﻨﺒﻪ ﺍﻟﺒﻴﻀﺎ ﻣﺜﻠﺎ و ﻧﺸﺮﺏ ﺍﻟﻌﺼﻴﺮ ﺍﻟﺴﺎﺋﻞ ﺍﻟﺎﻭﺭﺍﻧﺠﻲ و ﻧﺴﺤﺒﻪ ﺑﺎﻟﻨﺼﺎﺻﻪ ﺍﻟﺎﺳﻂﻮﺍﻧﻴﻪ و ﻛﺒﺮﻱ ﺑﺎﻟﺸﻐﻠﻪ ﺍﻭﻩ ﻭﺍﻭ ﺷﺎﻳﻒ ﻫﺎﻟﻨﺼﺎﺻﻪ ﻭﺍﻭ ﻋﺎﺭﻑ ﺍﻧﻬﺎ ﺍﺳﻂﻮﺍﻧﻪ. ﺻﺪﻗﻴﻨﻲ ﻣﺎ ﺭﺍﺡ ﺗﻨﺪﻣﻲ ﺑﺘﺮﺑﻲ ﺍﺑﻨﻚ ﻳﻜﻮﻥ ﻓﻂﻦ و ﺑﺘﻠﺎﻗﻴﻪ ﻳﺪﻭﺭ ﺑﻨﻔﺴﻪ ﻋﻠﻰ ﻫﺎﻟﺎﺷﻴﺎﺀ ﺷﻜﻠﻲ ﺑﻌﺪ ﻟﺎ ﺍﻭﻟﺪ ﺑﻔﺘﺢ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺷﻮ ﺑﻌﻤﻞ ﻣﻊ ﺍﻭﻟﺎﺩﻱ ﺧﻂﻮﻩ ﺧﻂﻮﻩ ﺍﻥ ﻓﻀﻴﺖ ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ =ﻳﺎﻩ ﻳﺎ ﻣﺎ ﺍﻛﺜﺮ ﺍﻓﻜﺎﺭﻱ و ﻣﺎ ﺍﻗﻞ ﺗﻨﻔﻴﺬﻱ ﺧﺨﺦ==
و ﺑﺮﺿﻪ ﺷﻮﻓﻲ ﺟﺎﺭﺍﺗﻚ ﺍﺫﺍ ﻓﻲ ﻭﺣﺪﻩ ﺣﺴﻴﺘﻴﻬﺎ ﺍﻭﻛﻲ و ﻣﻤﻜﻦ ﺗﺼﺎﺩﻗﻴﻬﺎ ﺍﻋﻤﻠﻲ ﻛﻮﻛﻴﺰ و ﺭﻭﺣﻲ ﺯﻭﺭﻳﻬﺎ ﺗﻌﺎﺭﻑ و ﻫﻴﻚ ﺷﻲ.
ﺍﻟﻠﻪ ﻳﻌﻴﻨﻚ و ﻳﻆﻮﻱ ﻏﺮﺑﺘﻚ ﻋﻠﻰ ﺧﻴﺮ.

صاحبة الـ@ـسك
01-10-2012, 07:35 AM
ياااااااااه فكرتيني بنفسى يا بيللا أول ما جيت هنا كنت شايلة طاجن ستى على طول http://www.lakii.com/vb/smile/19_105.gif (http://www.lakii.com/vb/smiles/index.php) ومكشرة فى وش زوجى مركبة له الوش الخشب خخخخخخ
وهاات يا عياط وخلاص هاموت من القهر والوحدة و و وكان عندى طفلين ٤ و سنة ونص تقريبا ولتهم فى مصر وجينا هنا أمريكا وأنا بقى اللى كنت عاملة زى جوزك .. خايفة من الناس الكفرة ولا الــ ....... الأنجاس عبدة المش عارف إيه و و و http://www.lakii.com/vb/smile/19_42.gif (http://www.lakii.com/vb/smiles/index.php) وطلعوا ناس والله طيبين أغلبهم يعني أكيد طبعا فيهم وحشين ويتمنوا لنا اننا نغور من وشهم لكن فعلا الناس هنا أغلبهم طيوبين وبيضحكوا فى وشنا ... طيب تعرفى بعد اللى حصل فى السفارة فى مصر وليبيا الناس لما بتسألنى فى السوبر ماركت إنتى منين بأقول مصر وأنا حاسة إنهم هيضربونى بحاجة علشان طبعا اللى حصل والسفير بتاعهم وكده بألاقيهم ولا هم هنا !!! المهم أنا طبعا ما أعرفش الوضع بأستراليا لكن كل مكان فيه وفيه .. فيه الوحش وفيه الحلو وإحنا إن شاء الله بأخلاقنا وحسن معاملتنا للناس نخليهم يحترمونا ويعاملونا كويس ويعرفوا إننا مش كده والمسلمين ناس نضاف وبيحبوا الخير ومش إرهابيين

توهتك أنا فى مسائل جانبية أنصحك وبشدددددددددة بالمنتدى ده ... http://www.lakii.com/vb/smile/2-125.gif (http://www.lakii.com/vb/smiles/index.php) والله من أنضف وأحسن المنتديات على الإنترنت وبتلاقى فيه أحسن صحبة وبنات من كل إتجاه ومن كل مكان فى العالم وكله بيساعد حتى لو إختلفنا فى وجهات النظر فعلا ناس كويسين جدا http://www.lakii.com/vb/smile/2-126.gif (http://www.lakii.com/vb/smiles/index.php) ..<<< مين يشهد للعروسة

بجد طيب تعرفى أنا سجلت بالمنتدى هنا أول ما إتغربت لأنى كنت عايزة أعرف أعمل العيش البلدى هامووووووت عليه - ولسه مش عارفة أعمله زى الأفران بتاعة مصر - بس الناس ساعدونى جدا ومن هنا بدأت أنتشر وأتوغل فى المنتدى وكان بيآخد وقتى كله وأجرب الطبخ والعجن والخبز وأنا ما كنتش أصلا بأعرف أطبخ يا دووووب كام حاجة حفظتهم وبس .. وكنت بأشتغل فى مصر ورامية العيال فى الحضانات وخلاص لكن هنا فعلا إعتمدت على نفسى ٢٠٠٪ وبدأت أسمع دروس التجويد على الإنترنت ودخلت فى حلقات هنا بالروضة لحفظ القرآن الكريم وبدأت أشارك فى المسابقات فعلا فعلا المنتدى هنا بيآخد العقل والوقت والحمد لله كله مفيد
إعملى بس كده هتلاقى جوزك بدأ يغير من المنتدى خخخخخخ ويقول لك هو اللابتوب ده لزق فى رجليكي واللا إيه هههههههههههههههه
ويقول لك ما تتحركى واللا تنزلى تعملى شوبينج أو تخرجى تفسحى الواد فى الجنينة .... طب بس جربى وإدعى لى

ربنا يحفظك إنتى وإبنك وزوجك ويكرمكم وما تغيبيش علينا تانى تعالى هنا وفضفضى وسطنا وإحنا أهلك وأصحابك وأخواتك وأمهاتك كمان
حبى لك وتقديري مواااااه كبيرة ليكي وللنونو إسمه إيه بقى؟ http://www.lakii.com/vb/smile/21-291.gif (http://www.lakii.com/vb/smiles/index.php)

anapella
01-10-2012, 09:53 AM
شكرا Tuta على اهتمامك

anapella
01-10-2012, 12:30 PM
هههههههههههههههههههههه
والله ضحكتينى ياصاحبة المسك الله يخليلك جوزك واولادك النونو بتاعى اسمه كوكو وصوره فى البوم عندى على الموقع هنا
طبعا حطيتها عادى لانى عضوة قديمة فى المنتدى ده وعارفة انه فعلا من احسن وانضف المنتديات
احب الفت نظرك لنقطة مهمة اصل واضح ان فى ناس كتير فهمتنى غلط فيها
فعلا الناس حلوين ولذاذ ومش بتوع مشاكل خااااااااالص بالعكس انا كنت اقصد كفرة بمعنى تانى
الحقيقة قى سلوكاياتهم الشخصية اللى احنا مش متعودين عليها زى اللبس ( او بقايا اللبس) وسلوكاياتهم مع بعض فى الاماكن العامة وكده ده مرة الشركة بتاعت جوزى كانت عاملة زى حفلة عائليه كده ومع انى محجبة كان فى ناس زمايله هيسلمو عليا بطريقتهم (طبعا الرجل مش بيبوس الرجل لا بيبوس الستات وبس) بس ربنا ستر الحمد لله
الحقيقة جوزى مش بيحب حتى انى اشوف مناظر زى دى خاصة ياجماعة انتو عارفين استراليا مش برد زى اوروبا والحر هنا مخلى الناس مصييييييييييييييييفة على الاخر

ندية الغروب
01-10-2012, 06:02 PM
.

والله البنات ما قصروا
بإمكانك تستغلي وقت فراغك بتعلم أشياء جديدة
مثل هواية التطريز، جربي جيبي ماكينة وصيري خيطي وتعلمي عليها
وإذا كنت تقدري هناك مثلا تشتغلي مثل الداعيات سوي.

بصراحة موضوعك جدا جميل
ومهم مو بس للمغتربات مهم لكل وحدة عندها فراغ :)

ربي يسعدكِ ويقويكِ

anapella
02-10-2012, 02:23 AM
اشكرك ندية الغروب جدا
الله يجيب الخير لكل المسلمات يااااااااااااااااارب

*سهام الليل*
02-10-2012, 03:36 PM
انا جيت

شوفي يا حبيتي
انا احكيبك على يوم من يومياتي
اصحى اصلي الفجر وما رجع انام اقوم احضر قهوة الصباح
اجهز ابني للمدرسة
واغراض زوجي
يلا مع السلامة

راح ابني وزوجي اروح لاولادي افطرهم وانظفهم وبعدها ادخل للنت اشوب ايميلاتي والاشياء الضرورية فقط احيانا اقعد شوي في المنتدى مثل اليوم :)

بعدها انظف الحمام وارتب الغرف واجمع الملابش الوسخة
بعدها اجهز الغداء والعشاء واخبز الخبز والبيتزا وحلوى لابني متعود يجي من المدرسة على حلوى
واثناء ذلك العب مع اولادي او استمع لمحاضرة
بنتى تنام الظهر واتا اعمل اشيء مثلا البارح خيطت فراش لاولادي
اروح للنت اتكلم مع اهلي يوميا
متابعة الاخبار
اصنع العاب لاطفالي احيانا
يجي ابني من المدرسة يتحمم ويتغدى ويلعب شوي وبعدها نبدا نراجع مع بعض ونلعب
بعدها يجي زوجي بعدنا يرتاح ممكن نخرج برى او نتفرج شيء على التلفزيون
وهكذا ...
انا اصحك اختي انه تسستغلي الفراغ في مراجعة القران
ادخلي النت وشوفي اشغال يدوية حلوة اتسلي فيها
ممكن تتعلمي لغة من النت
ممكن تتعلمي الطبخ
في اشياء كثيرة ممكن الواحد يعملها لو اسنغل فراغه جيد

anapella
04-10-2012, 02:19 PM
ماشاء الله سهام الليل بجد انتى نشيطة ربنا يديكى الصحة
عموما انا فعلا بدأت اتعلم الطبخ الطبخ على اصوله بقى
حتى الاكلات المصرية الصعبة اللى كنت اكسل اتعلمها والحلويات اه مش تيك اواى واكل الخواجات وبس هههههههههههههههههههه بصراحة اكلهم مالوش طعم

MARWAH
04-10-2012, 04:17 PM
البنات عطوكي حلول رائعة يمكن انا ما بنفعك حاليا لاني بقضي وقت بالكوميونتي سنتر بحضر معاهم جروبات تعليمية وترفيهية كان الهدف تقوية لغتي بعدين تعودت عليهم وبالذات نشاطات الاطفال
والتسوق كامل انا مسؤولة عنو زوجي بس بياخدني وبيجيبني لو معي حمولة او رايحة السوبر ماركت بس بينتظر بالسيارة لانو ما بيحب التسوق كتير
بس كمان بقضي وقت بالبيت بطبخ وبتصفح نت التلفزيون ما بستعمله كتير

هلق بقدر قدملك نصيحة ممكن تفيدك
اشتغلي على زوجك يعني بشكل غير مباشر حسسيه انك قد المسؤولية مثلا احكيله عن نشاطاتك وبالغي شوي واحكله عن شخصيتك وانك واعية وبتعرفي تختاري الناس طبعا مو كلهم مع بعض كل كم يوم احكي ضمن موضوع معين وبالوقت المناسب مثلا
اطلبي منو انكم تطلعو مع بعض احيانا خدو ابنكم للبلاي غراوند المفتوح او السوفت بلاي بيجي مسكر وفي العاب خاصة لعمر ابنك عوديه يطلعكم مع الوقت انتي بتتعرفي على البلد وهو بينسحب شوي شوي بدون ما يحس على حالو وبتصيري انتي المسؤولة
ونصيحة تانية لا تشكيله وتحسسيه بمللك يعني حتى لو جلست كل النهار ما تعملي شي بس يجي فرجيه قديش انتي مشغولة ونشيطة
مع الوقت رح تحسي حياتك رجعت طبيعية ان شالله ربي يوفقك