PDA

View Full Version : معـــادلــــه الشـــــهــــاده evaluation فــــــي البـــــلاد الاجنـــبــــيـــــه

amani1
22-09-2012, 03:33 PM

الكثير من الافراد الذين انهوا دارستهم في بلادهم وتغربوا من اجل تحسين حياتهم الاجتماعيه وخاصه في اول فتره وصولهم وقد يجدون اي عمل فقط من اجل تعلم اللغه في بدايه حياتهم وترتيب اوضاعهم

وقد يقبلون اي عمل يقدم لهم

http://www.lsuagcenter.com/mcms/webtools/image.aspx?Watermark=ZABlAGYAYQB1AGwAdAA=&ResourcePath=/NR/rdonlyres/00E160C6-9557-41ED-A675-EB7CEB02049E/58021/evaluation2.jpg

ولكن عندما يجدون فرص عمل تناسبك شهداتهم وبرواتب مشجعه ولكن ينصدمون بالواقع انهم لا يستطيعون العمل في الغربه بسبب الشهاده قد يكون معاه بكالويس في تخصص معين ولكن عندها يقدم علي عمل بنفس التخصص لا يستطيع العمل بسبب عدم القيام بمعادله الشهاده

طريقه معادله شهادات التعليمه

http://image.yaymicro.com/rz_512x512/0/744/cartoon-teacher-manager-check-evaluation-form-report-7447b6.jpg

*- احضار الشهاده الاصليه من البلد الاصلي واذا تم عمل نسخ منها يقوم ب تصديقها من وزاره التربيه والخارجيه ومن السفاره البلد التي سوف يسافر لها
*- ترجمه الشهاده الاصليه من مكاتب معتمده من وزاره التربيه في البلاد الاصليه وعمل نسخ منها وختمها من مكتب الترجمه
*-ترجمه جميع الشهادات او الدورات التي انهاها في البلد الاصلي وحتي شهاده الثانويه اذا كانت اعلي مشهاده حاصل عليها ولم يكمل التعليم وتصديقها .
*- شهادات الكليه والجامعيه التي تظهر اسماء المواد والعلامات ايضا يقوم بترجمتها بترجمعه تفصيله لكل ماده او كورس .

عمل التقيم او معادله الشهاده في بلاد الاجنبيه

الذهاب الي اقرب جامعه مع الشهادات التي تم احضارها ومقابله الموظف المسؤول عن قسم التسجيل وشرح له سبب معادله الشهاده
قد يكون بسبب وظيفه معينه تحتاج الي تقيم الشهاده او بسبب اكمال التعليم وتحتاج الي تقيم شهاده حتي تتمكن من اضافه المواد الناقصه او اي سبب اخر

http://onlinedegreeperception.com/wp-content/uploads/2011/06/evaluation.jpg

تجربتي في معادله شهادتي الجامعيه

انا انهيت دراسه دبلوم في علوم المصرفيه وبعدها بكم سنه عملت تجسير علي الجامعات السودانيه في الاردن وقمت بتعديل شهادتي الي بكالوريس محاسبه واخذت كمان سنتين وانهيتها في 2003 وبعد ما سافرت قام بابا الله يرحمه بترجمه شهادتي ومتصديقها من الخارجيه ومن ورزاه التعليم وعمل نسح وكمان صدقهم وارسالهم لي وكنت اقدم علي عمل واذكر في الطلب الشهاده التي معي بس للاسف ما حدي قبلني وبعدها التهيت في الحمل والخلفه حتي السنه الحاليه
عندما كنت متطوعه في المدرسه قابلت وحده عربيه سالتني شو معي وقالت لي روحي عادلي شهادتك وانا ما كنت بعرف من وين اول شئ قالت لي روحي علي اي جامعه جنبك واساليهم
روحت علي جامعه اسمها

Tarrant County College - Home (http://www.tccd.edu/)

وانا كنت ماخده عندهم دورات في لغه الانجلزي اول ما ايجيت علي البلد وقالوا لي لانني كنت طالبه عندهم هم شوف بعملوا لي المعادله يعني هم سوف يرسلوا اوراقي الي مكاتب معتمد عندهم بس بتوخد وقت وكمان لازم تيجي النتيجه عندهم بالاول كان خيار اول لي
والخيار التاني اني اروح علي وزاره التعليم واسالهم عن معادله شهادتي واعطوني موقع فيه اسماء مكاتب المعمتده عندهم

Texas Education Agency - Welcome (http://www.tea.state.tx.us/)

ومنها يتم تعبئه طلب المعادله عن طريق اختيار المكتب حتي لو مش بنفس الولايه لانه حتكون المعامله عن طريق البريد

وقمت بطباعه الطلب وتعبئته وارساله بالبريد مع الشهاده الاصليه العربيه مع الصوره الاصليه المترجمه مع مبلغ الطلوب وعملت معادله عامه يعني مش كورس بكوس او ماده بماده فقط انه يبين انه معاي شهاده بكالوريس بالمحاسبه وموقعه منهم ومختومه واخدت تقريبا اسبوعين وبعتوا لي بالاول علي الايميل صوره عنها ثم بعتوا لي الاصليه مع الشهاداتي بالبريد

وان شاء الله تكون المعلومات التي قدمتها تفيدكم واي اخت عندها تجربه مختلفه في معادله الشهاده ياريت تضيفها لنفع الجميع

* شهدوده *
24-09-2012, 05:08 PM
ماشاء الله اماني موضوع جد مميز

ويحتاجونه الكثير

الله يبارك فيك يارب

إن شاء الله نلاقي تجارب من ذوي الخبرة

بوركتي ~

mayaaa
24-09-2012, 07:04 PM
اماني شكلي انا وانتي من نفس المواليد لانه على ايامي فتحوا التجسير للسودان الا اذا انتي اصغر مني همه اول مره فتحوا التجسير كنا لسه سنه اولى كليه انا بالمره مو حابه تخصصي على اني اشتغلت فيه فتره 4 سنين وأثر على حياتي كلها حسابات وميزانيه وكله بالقلم والورقه بس لما اجيت لهون حبيت اللغه الانجيزيه وتدريسها ناويه اكمل انجليش سمعت فيه دورات بالاردن بالمعهد البريطاني بتوصلك لما يوازي بكالوريوس انجليزي باقل من سنه بس طبعا مكلفه فهادي رح تكون خطوتي التانيه بعد الاستقرار رح احاول اعلم اللي تعلمته هون نفسي الاولاد بالاردن تنفتحلهم فرصه يقرئوا ويتعلموا انجليزي مثل البني ادمين لانه الطرق اللي بالمدارس غبيه لا بتودي ولا بتجيب الولد بيوصل توجيهي يادوب بيعرف الاحرف وواز ويس ونو الا اللي اهاليهم اعطوهم رعايه خاصه

موضوع قيم طبعا ماشاء الله بس ما تنسي ان مش كل الدول العربيه ولا الجامعات العربيه شهاداتها معتمده خارج البلد اظن هي الاردن الللي كل جامعاتها وكلياتها معتده في امريكا وبريطانيا لانه عننا معتمدين النظام البريطاني بالتعليم وفيه صداقات مع الجامعات الامريكيه والبريطانيه وتبادل ثقافي وحكي فاضي كثير هههههههههه بس طبعا هاد شي الحمدلله ممتاز لان كثير من شباب الاردن قدروا يستغلوا ويكملوا دراستهم هون بدون غلبه وبعرف ناس كثير من الاردن اخذوا شهاداتهم من سوريا ومصر وياحرام بيكونوا دكاتره وشهاداتهم يبلوها ويشربوا ميتها فموضوع قيم يسلموا ايديكي

صاحبة الـ@ـسك
24-09-2012, 08:27 PM
موضوعك قيم أمانى بس أنا مش فاهمة يعنى إيه تجسير من السودان؟ ممكن توضيح

ندية الغروب
24-09-2012, 09:37 PM
ربي يجزيك الخير على المعلومات الرائعة،
أول مرة بعرف إنه الشهادات بلزمها كذا في الغربة
والله قصة :D

ربي يرفع مقامك ^^.

mayaaa
24-09-2012, 10:46 PM
مسوطه التجسير هو انه انتي بالاول تدرسي بكليات المجتمع وبس تخلصي تعملي تجسير وتكملي باكالوريوس سنتين وتاخذي الباكلوريوس بعد الدبلوم اول ماعملوا الفكره عملوا تعاون مع جامعه بالسودان نعمل انتساب ويعطونا باكالوريوس وطبعا معترف دوليافيه00 والا ما بتلاقي حدى حط قرش فيه 00بعدين باقي جامعات الاردن قالت احنا اولى خلينا نعمل الموضوع بالاردن وصاروا يستقبلوا الدبلوم بالجامعات يكملوا باكالوريوس وطبعا الدبلوم عنا اصعب بكثييييييييييييييييييير من الباكالوريوس يعني طريقة الامتحان عجيبه وصعبه جدن كنا نمتحن 4كتب اوخمسه بيوم واحد ونقعد بالقاعه فوق الساعتين ثلاث لحتى نخلص حل اسئله وكل السنه شي والامتحان النهائي شي تاني يعني ما بيدخل المجموع التراكمي ضمن الشهاده الاعتماد كله عالمجموع النهائي ....طبعا النظام موجود هون بامريكا وبيوفر بالفلوس كثير بس العمليه اسهل من عنا وياريت نكون اتطورنا وصار الامتحان اسهل وطبعا الكليات بالاردن شبه غير معترف بشهاداتها لكثر حملة الماجستير(يعني حتى الباكالوريوس يبلها ويشرب ميتها) فبتلاقي ماحد بيحب يروح كليه الا اذا الجامعه ما قبلت فيه فبيكون عنده فرصه ثانيه يجتهد ويدخل جامعه بس بدي اقولك لسه امتحان التوجيهي اسهل بكثير من الدبلوم ووووووووو حاله ميعلم بيها الا ربنا يابنتي0000

amani1
25-09-2012, 12:06 AM
موضوعك قيم أمانى بس أنا مش فاهمة يعنى إيه تجسير من السودان؟ ممكن توضيح

اهلين يا بطوطه
التجسير يعني بتكملي علي دراستك كمان سنيتن ليصيروا 4 سنين وتوخدوي بكالوريس
يعني انا شافوا المواد التي اخدتها بالكليه بس كان تخصص مختلف شوي بس فيها مواد مشتركه وبعدين ضافوا لي مواد علشان احولها محاسبه كمان سنتين يعني من 2001-2003 اخدت البكالوريس والدبلوم اخدته في 94-96
وصار معي شهاده بكالوريس معترف فيها في عمان لانه فتحوا بالاول لجميع الجامعات السودانه وطلع منهم جامعات غير معترف فيها بالتربيه

كلامك صحيح يا مايا مش كل الدول معترف فيها بس ما بعرف وين مش معترف هون بشهداتها

_-* أم زياد *-_
25-09-2012, 01:24 AM
موضوع مفيد فعلا
بارك الله بك امونه الغالية

mayaaa
25-09-2012, 01:39 AM
اماني انا اتخرجت سنة 99 من الكليه وكنت مفكره انه اول سنه بيعملوا التجسير يعني انتي لما فتحوا التجسير للسودان كنتي اوريدي متخرجه صح هيك؟
انا ماجسرت عالسودان على طول اتوظفت على شهادتي بس بال2000 اوردي كانوا فاتحين التجسير عالبلقاء بالسلط وباقي الجامعات فتحوا بالموازي تجسير بس اللي صار اني لقيت الوطيفه كنفينينت الي اكثر ليش اكمل وادفع فلوس بينما فيه فرصه استلم راتب فماكملت واصلا تخصص بيملل وبيزهق اللي عمره مازهق اللي هو نفسه تخصصك اكاونتنج ..

amani1
25-09-2012, 01:54 AM
مايا اعتقد فتحوا التجسير في 2001 لانه كنت بشتغل في هداك الوقت محاسبه وما بعرف مين دلني يمكن صاحبتي مش ذاكره انه في تجسير قلت اغير التخصص لمحاسبه وسجلت وفي نفس السنه طلع جامعات مش معترف فيها وانا كنت اخذ دورس بس يوم الجمعه في الكليه المتوسطه يعني يجي اساتذه من السودان يشرحوا لنا الدوس واحنا ندرس لوحدنا ونقدم امتحانات وطلعت نتيجتي قبل ما اتزوج باسبوع

*سهام الليل*
25-09-2012, 04:16 AM
موضوع قمة في الاهمية ..اماني اغلب المغتربين الجدد يتغلبو في معادلة الشهادة
انا عادلت شهادتي بعد ما درست الانجليزي...واعتقد التربات هنا في كندا اصعب نها استغرقت وقت اطول .

mimidodo
25-09-2012, 08:10 AM
السلام عليكم اخواتي المغتربات
موضوع رائع مشكورة أختي

اريد ان اسال كيف يمكنني معادله دبلوم سنتين جامعه
انا مغربيه درست في المغرب سنتين جامعه و درست في معهد الاساتده و تخرجت مدرسه للصف الاعدادي ماده الانجلزيه.
الآن اسال كيف يمكنني ان انتسب الى جامعه ما في مدينتي في كندا و كيف يمكنني ان أعادلها ؟
ارجوو المساعده
و شكرا جزيلا

amani1
25-09-2012, 01:49 PM
اهلا فيكي ياغاليه
بالنسبه لبنات كندا ان شاء الله يدخلوا ويجاوبوكي بس بالنسبه للمعلومات العندي
اعتقد انه لازم تروحي علي مكاتب متخصصه في معادله الشهاده او بطلقوا علي العمليه هذه transcripts وهي نسخه الاصليه للشهاده
يعني بتبعتي لهم الشهاده المعاكي حتي لو توجيهي النسخه الاصليه مع الترجمه الاصليه اذا ماترجميتها ببلدك اكيد في مكاتب بترجم من لغه الاصليه الي الانجليزيه واغلب المكاتب بعملوها وبتعبي طلب تقديم للترجمه والمصاري ما بوخدوا كاش لازم كردت كارد او ديبت او شيك والله اعلم
اما اذا كنتي بدك تعادليها علشان الدارسه لازم تعمليها تفصيلي يعني كورس بكورس او ماده بماده
انا عملتها معادله عاديه مش تفصيليه يعني بس بدي ورقه من مكتب معتمد هون اني معاي شهاده من البلاد علشان الشغل لانه كل ما اقدم علي شغل واضع شهادتي غير معترف فيها بس للدراسه لازم يعملوها كساعات او كورسات التي اخدتيها بالبلاد حتي تعرفي تكملي عليهم

amani1
25-09-2012, 01:52 PM
او ادخلي علي مواقع متخصصه في المعادله اذا عملتي بحث عن اسماءهم في بلدك
بالنسبه لي اناحاضع عنوان الوب سايت التي معتمده من التربيه عندي بس حاولي تلاقي شئ شبيه عندكم
Texas education agency educator certification and standards

amani1
25-09-2012, 01:53 PM
موضوع قمة في الاهمية ..اماني اغلب المغتربين الجدد يتغلبو في معادلة الشهادة
انا عادلت شهادتي بعد ما درست الانجليزي...واعتقد التربات هنا في كندا اصعب نها استغرقت وقت اطول .

سهام انت عادلتيها علشان الدراسه يعني تكملي هي بتغلب لازم تكملي علي لاساعات البحسبوها لك وبعض الاحيان بتطلع ناقصه كتيير

صاحبة الـ@ـسك
25-09-2012, 07:07 PM
مشكورة أمانى ومايا على التوضيح
أيوة عندنا فى مصر كده برضه بس اللى بيآخد دبلوم لازم يكزن جايب فيه مجموع عالى علشان يكمل فى الكلية ويآخد البكالوريوس

طيب أمانى سؤال تانى يعنى إنتى جبتى شهادة من الكلية فيها عدد الساعات اللى حضرتيها فى كل مادة وهم هنا شافوها؟

amani1
25-09-2012, 07:24 PM
مشكورة أمانى ومايا على التوضيح
أيوة عندنا فى مصر كده برضه بس اللى بيآخد دبلوم لازم يكزن جايب فيه مجموع عالى علشان يكمل فى الكلية ويآخد البكالوريوس

طيب أمانى سؤال تانى يعنى إنتى جبتى شهادة من الكلية فيها عدد الساعات اللى حضرتيها فى كل مادة وهم هنا شافوها؟

.

انا اعطوني شهاده فيها اسماء المواد والمعدل يعني ممتاز او جيد جدا بس مش ارقام واعطوني شهاده اني انهيت البكالوريس في المحاسبه طبعا انا الاثنين ترجمتهم وصدقتهم بابا الله يرحموا هو عملهم لي ولما عادلت شهادتي بس عملتها معادله عامه لانه عندهم نوعين من المعادلات عام وتفصيلي انا بس بدي العام لانه ارخص وكمان انا بدي اي شئ يثبت اني معي شهاده وهون معترفين فيها علشان الشغل بس اذا بدي اكمل تعليمي لازم اعمل التفصيلي وبرضه لها سعر غير عن الاولي

amani1
25-09-2012, 07:25 PM
بالنسبه للكليه انا كنت التانيه علي دفعتي وما كنت بفكر اكمل تعليمي الابعد كم سنه لما صاحبتي قالت لي علي الجامعه السودانيه

mayaaa
25-09-2012, 07:28 PM
لا اماني كان طالع بس عشان احنا كنا على تواصل مع الدكاتره فقالولنا اي جامعه معترف فيها وهيك وانا انقبلت بالبلقاء بالسلط على نهائة 1999 واتوظفت بنفس الشهر وتركت الموضوع الساعات كانت غاليه وانقبلت تخطيط مكاني يعني نوع من انواع الاداره وانا تخصصي محاسبه فيعني ولا فيه ميزه وحده تخليني اكمل وتركت السولافه كلها لاني لاحابه محاسبه ولا اداره ولا كل هالسوالف ميولي كانت علوم واحياء وهيك مو حسابات وتجاره

amani1
25-09-2012, 07:43 PM
اه انت دارسه في جامعه السلط انا تخصصي علوم مصرفيه بس غيرته كله للمحاسبه لانه مجالها واسع وكبير والصاري ما كانت كثير لانه كان في مكتب لهم تابع في وسط البلد مش عارفه شو اسمه كنت اتابع معاه واخدت الكتب من عندهم بس اعتقد هلئ سكروا الانتساب مع جامعات السودان علي ما عتقد والله اعلم

mimidodo
26-09-2012, 06:52 AM
اهلا فيكي ياغاليه
بالنسبه لبنات كندا ان شاء الله يدخلوا ويجاوبوكي بس بالنسبه للمعلومات العندي
اعتقد انه لازم تروحي علي مكاتب متخصصه في معادله الشهاده او بطلقوا علي العمليه هذه transcripts وهي نسخه الاصليه للشهاده
يعني بتبعتي لهم الشهاده المعاكي حتي لو توجيهي النسخه الاصليه مع الترجمه الاصليه اذا ماترجميتها ببلدك اكيد في مكاتب بترجم من لغه الاصليه الي الانجليزيه واغلب المكاتب بعملوها وبتعبي طلب تقديم للترجمه والمصاري ما بوخدوا كاش لازم كردت كارد او ديبت او شيك والله اعلم
اما اذا كنتي بدك تعادليها علشان الدارسه لازم تعمليها تفصيلي يعني كورس بكورس او ماده بماده
انا عملتها معادله عاديه مش تفصيليه يعني بس بدي ورقه من مكتب معتمد هون اني معاي شهاده من البلاد علشان الشغل لانه كل ما اقدم علي شغل واضع شهادتي غير معترف فيها بس للدراسه لازم يعملوها كساعات او كورسات التي اخدتيها بالبلاد حتي تعرفي تكملي عليهم

السلام عليكم
جزاك الله خيرا
اما بخصوص المعادله فانا اريدها للجامعه ،يعني لا بد من التفصيل في الكورس و المواد .فهل ممكن ان اطلب من اسرتي ان ترسل بيان المواد في فاكس و هل سيقبلون الفاكس ام لابد من الاصلي؟
و شكرا مسبقا

amani1
26-09-2012, 01:50 PM
اذا للجامعه بدي تفصيلي ولازم اصليه خليهم يبعتوا لك الاصليه ومصدقه من التربيه والخارجيه ومترجمه من مكتب كمان مصدقه وصوره عن التنتين يعني الاصليه والمترجمه كمان مصدقه بالبريد السريع او اي بريد بوصل لعندك او مسجل علشان ما يضيعوا بس هم بعد ما يعادلوها ببعتوا لك الاصليه
او اذا في بلدك مكاتب تعادل الشهادات بناء علي شروط جامعات امريكا بس ما اعتقد في هيك بس اسالي التربيه او خلي اهلك يسالوا التربيه بكون اسهل بعد لانه للدراسه لازم يراجعوا كورس كورس وماده ماده ويقارنوها بالمواد التخصص البدك تكمليه

mimidodo
26-09-2012, 08:30 PM
السلام عليكم اختي اماني بارك الله فيك انا درست الادب الانجليزي و في بيان النقط عندي كل المواد لي درستها وحدة بوحدة و كورس ب كورس و كدلك بالفرنسية و في كندا يقبلون الفرنسي او الانجليزي يعني ما احتاج اترجمهم

amani1
27-09-2012, 02:48 AM
اهلين فيكي اختي
اذا ما يحتاجوا ترجمه بكون هيك سهل عليكي
اذن عليكي بالذهاب الي الجامعه البدك تدرسي فيها وتقولي لهم انك حابي تكملي تعليمك وتفرجيهم الشهادات واعتقد هم عندهم مكاتب معتمده للمعادله الشهاده يمكن هم يبعتوا شهاداتك للمكاتب او بعطوكي اسماءهم وانت بتبعتي لهم الاوراق بالبريد مع النقود
وان شاء الله امورك تتيسر يارب وتنجحي في دراستك

ام مرمر و ليلو
27-09-2012, 03:17 PM
موضوع قيم اماني
بارك الله فيك

shrwet
18-11-2012, 05:46 PM
موضوع مفيد جدا وطرح جيد جدا انا استفدت منه كتير وخاصه انى من المحتمل انى اكون فى امريكا فى بدايه السنه الميلاديه والله اعلم الى فيه الخير يعمله ربنا

ومن موضوعك مفروض انى اجهز ورقى واترجمه واوثقه قبل المجىءحتى نسهل على نفسنا اشياء كثيره
وسوف اقرا بقيه موضوعاتك المفيده

ملكةالرومانسيه
18-11-2012, 07:00 PM
شكرا امونى عالموضوع يبارك فيك
بس انا موفاهمة او ممكن هناك اختلاف بين كندا وامريكا

مثال من الواقع: زوجى صيدلى بليبيا من خريج 1994
لما اجا على كندا طبعا مابيقدر يشتغل كصيدلي
طلبوا منه يعادل شهادته
هون الفرق
اول شئ بعد الترجمه وتقديم الاوراق وسنوات الخبرة

ثم

اهم نقطه يعمل ثلات امتحانات
الافاليويشن+الامسكيو+نسيت التالت^^
وعنده بكل امتحان تلات فرص لو ما نجح بتلات فرص حتى ولو وصل بالامتحان التالت عليه ان ينتظر خمس سنوات ويقدم من جديد او يشتغل 500 ساعه بصيدليه ويقدم من جديد
وطبعا كل امتحان يقدم له بمبلغ محترم غير الكتب والكورسات المطلوب يحضرها
وزوجى يدرس بمفرده يعنى مو جامعه
وبعد تخطيه الامتحانات
لازم ياخد لغه ايلت او توفل او كانتست وغيره ويجيب السكور الطلوبه وهى 7
بعدها لازم يشتغل بصيدليه انتيرن شيب وهذه تختلف فى كل ولايه متلا بالشمال الانتيرنشيب تلات شهور والبعض اربع والبعض خمسه
بس بولايه اونتاريو المعقده الوحيدة لازم يدخل قبل عكورس حقه 13 الف لمدة ست شهور بتورنتو
من التسعه الى الخمسه وبعد ما يخلص الكورس الانتيرن شيب تقريبا ست شهور
وفيه مازال امتحان بقوانين كندا يعنى زى الايتيك
وبعدهاااااااااااااااااا

يكون صيدلي رسمى بكندا

وحاليا زوجى تخطى هالمراحل التلات وفاضله الانجلش والانتيرن شيب وخلاص ادعوله يخلصهم

amani1
18-11-2012, 08:58 PM
ملوكه الله ينجح زوجك يارب ويوفقه
بالنسبه للشهادات الكبيره زي الدكتوراه والصيدله والهندسه اعتقد لازم يعملوا امتحانات بعد المعادله لانهم بدهم يشتغلوا فيها ويتبعوا اسس الجامعه الهون يعني زي الخريج من هون بس انا ما بعرف بالضبط شو المطلوب زوج صديقتي طبيب في الامارات وطلع لهم هجره للتوري وطلع بدها قصص بعد ما يعادل الشهاده ويوخد كورسات لانهم تخصص طواري وما بعرف ايش كمان يعني بدها وقت حتي يقدر يشتغل

asmaabhr
22-11-2012, 04:50 PM
موضوع رائع مثل صاحبته جزاك الله خيرا وفتح لك ابواب
الخير لما تقدميه لأخواتك المغتربات