PDA

View Full Version : بنتى هتطلع من ذوى الاحتياجات الخاصه

dodyplus123
08-07-2012, 03:46 PM
من وانا حامل فى بنتى عرفت انها عندها عيب بالقلب( رباعى فالوت)حمدت ربنا بعد اما ولدتها قالو انها تمام مش هتحتاج عمليات دلوقتى قعدت فى الحضانه لمده 3 اسابيع وخرجت اليوم اللى خرجت فيه حصلها respiratory arrestروحت لاقرب مستشفى ركبنا لها انبوب ورجعت المستشفى تانى اللى اتولدت فيها وفضلت اسبوع مش عارفين عندها ايه كان الاكسجين بينزل لحد 35 وفى الاخر بعد ما اتحايلت عليهم عملوا ايكو للقلب واتضح ان الدم مش بيوصل الرئه يعنى كانت فى الاشعه سودا المهم دخلت العمليات وهى عمرها شهر عملت وصله فى القلب وبعد العمليه حصلها تسمم بالدم المهم عدت على خير وقعدت شهر فى المستشفى بعد العمليه ونفس وزت الولاده2200جرام وبدأت معاناه الرضاعه طبعا الفتره دى كنت بشفط اللبن واوديه المستشفى بس بعد اما خرجت حاولت معاها بشتى الطرق بعد شهر وقفت رضاعه منى وبدأت اديها صناعى الحمد لله ومتابعه للقلب على طول وطبعا تعبتنى فى الرضاعه خالص لانها لما كانت بتشرق كانت بتزرق خالص يعنى كنت فى رعب لما وصلت 5 شهور دكاتره القلب قالو لازم تبتدى اكل عشان العمليه التانيه محتاجه وزن بدات اكل على طول وعلى اخر 8 شهور قالو تدخل المستشفى تعمل قسطره عشان العمليه كانت داخله المستشفى 6500جرام الحمد لله عملت عمليه التصحيح كلها وقعدنا بالمستشفى 3 اسابيع نسيت اقولكم بعد اول عمليه كانت بتاخد اسبرين على طول بعد تانى عمليه مشيت على ديجوكسين لعضله القلب ولازكس وبعد العمليه التانيه حصلها نزيف بسيط فى المخ من العمليه واخدت كمان تجريتول لمده 8 شهور المهم من بعد العمليه التانيه اكلها قل خالص البلع بقى بطئ قوى انا وجوزى قرايب وقالو ان بنتى عندها متلازمه مش معروفه لانها واخده عده خصائص من عده متلازمات المهم انى عملتلها ct scanوالدكاتره قالوا انها عندها ضمور فى المخيخ وبعدها استشرت دكتور تانى قالو لازم mriعملتها وهى عندها وسع فى حجرات المخ وكمان demylinationولسه هروح لدكتور مخ واعصاب اطفال بنتى عندها دلوقتى على 21 الشهر ده تكون سنتين ربنا يشفيها وياخد بايدها اللى عندها فكره عن موضوعى ياريت ترد عليه انا بحثت على النت ولاقيت ان demylinationان اشارات المخ مش بتوصل كويس لاعضاء الجسم ولذلك مفيش تنسيق وممكن يكون ده تاثيره باين عاى التاخير فى المشى والكلام والبلع كمان افيدونى؟

حنين الياسمين
08-07-2012, 04:36 PM
http://www.lakii.com/vb/attachments/a-46/121240d1338180766-a-4.gif

السلام عليكم

أختي اول شي قولي الحمد الله ولاتفزعي ياغاليه ربنا بحبك وبيختبر صبرك وان شاء كله بميزان حسناتك حبيبتي

والف سلامه عليها بنوتك ياقلبي صغيره وكم عمليه بس معلش ان شاء الله فيهم الخير الها

هي هلىء كيف يعني نموها ,واستجابتها للعلاج وهالاشياء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قرأت عن هالمرض ومتل ماقلتلي قد يسبب تأخر في النمووصعوبه في البلع ولكن أختاه الطب في تطور مستمر استمري على عرض ابنتك على الاطباء المختصين
وتابعي معها العلاج وخاصه العلاج الطبيعي مفيد جداً

اذهبي بأقرب وقت لطبيب المخ وأعصاب الاطفال والافضل عرضها على طبيبين للتأكد

اهتمي بغذائها كأن تعطيها السوائل المفيده لتقويتها وزيادة وزنها وأكيد استفدي من موضوع الاخت 333 bero

اهتمي بها وأعطيها من حبك وحنانك ولاتيأسي من رحمة الله

وأعيد أختي هي ارادة الله أولا وأخيرا ونحن مؤمنون راضون بما كتبه الله لنا لانه ماابتلانا الا لانه يحبنا

كان الله عوناً لكِ ولابنتك وشفاها وعفاها من كل داء

وطبعابانتظار الاخوات يفيدوكِ

بعد اذنك حبيبتي كبرت الخط لحتى الاخوات يقرؤوا كويس

**ام ريان **
08-07-2012, 04:42 PM
حبيبتي الله يشفيها ويحميها يارب

*سهام الليل*
08-07-2012, 04:59 PM
ختي العزيزة اسال الله تعالى ان يشفي ابنتك شفاءا تاما لا يغادر سقما
لا تعولي على الطب الحديث كثيرا انا انصحك في البحث في الطب البديل .العلاج بالاعشاب والزيوت وكذلك اياك واهمال التدريب
التدريب هو ادمان التدريب معها سيجعلها باذن الله طبيعية
اعطيها زيت زيتون قطرات فقط وادهني كل جسمها به واذا كان مرقي بالقران فقد جحمعت خيرا كثيرا
الله يقويك ويشفيها

(( ام ماهر ))
09-07-2012, 12:27 PM
اختى الغاليه الله يعينك ويعين الصغيرة

الله يشفيها ويعافيها الصبر ثم الصبر الله يقويك

وان شاء الله بتلاقى العلاج المناسب لها

ام شهدوعبد
09-07-2012, 12:50 PM
حبيبتي توكلي على الله
الذي لا يعجزه شئ
باذن الله بتشفى بنتك وبتتعالج وبتكبر
وبتتذكري هالايام الصعبة وبتحكيها لبنتك كذكرى من الماضي
خليكي قوية وتعاملي مع المرض بقوة لحتى تشفى باذن الله

ماعندي فكرة عن المرض بس حبيت ادعيلك حبيبتي
ربي يفرح قلبك ويشفي بنتك

dodyplus123
09-07-2012, 06:48 PM
ان شاء الله هروح لطبيب مخ واعصاب الاطفال يوم الاربعاء القادم هو شاف الاشعه معجبتوش من حيث الجوده ويمكن نعيدها بس هو طلب يشوف الحاله وربنا يسهل دعواتكم لبنتى بالشفاء

-بلسم الجروح-
09-07-2012, 08:32 PM
ربنا يكون بعونكم اختى

ويتمم شفاء الصغيرة

وكله باجره يا غالية

ربنا يفرح قلوبكم بشفائها ياااااارب

☺أم إبراهيم☺
10-07-2012, 04:17 PM
الله معك و يقويك

و يشفيها و يعافيها عاحلا غير آجلا

لا تيأسي رغم ما يقوله الأطباء فكله بقدر الله ....

و ما عند الله أكبر...

و ان شاء الله تتحسن و تكبر و تكون أفضل ...

ربنا معك ()

حنين الياسمين
10-07-2012, 05:06 PM
ان شاء الله هروح لطبيب مخ واعصاب الاطفال يوم الاربعاء القادم هو شاف الاشعه معجبتوش من حيث الجوده ويمكن نعيدها بس هو طلب يشوف الحاله وربنا يسهل دعواتكم لبنتى بالشفاء

ان شاء الله خير ويارب يوم الاربعاء بتسمعي كلام من الطبيب يسر قلبك وخاطرك يارب
استعيني بالله وتوكلي عليه
وتأكدي أنه دائماً يختار لكِ الافضل مهما كان قولي فقط الحمد لله

وطمنينا عنها أختي الله يبارك فيكِ ويطمن قلبك عليها يارب

آزال العريقة
10-07-2012, 09:44 PM
الله يشفيها اختي و يفرح قلبك بصحتها و عافيتها ..
و الشكر للاخوات ما قصروا
تحياتي و تقديري ..

مجد الاقصى
13-07-2012, 06:52 PM
الله يشفيها ويعافيها يارب

dodyplus123
16-07-2012, 10:50 AM
ازيكم اخواتى عاملين ايه؟ انا رحت للدكتور يوم الاربعاء الماضى الحاجه اللى طمنتنى انه قال ان اللى موجود بالتقرير مش صح وانها عندها حجم المخيخ صغير بس طلب نعمل رسم للمخ واخدت موعد يوم السبت وعملته ورحنا للدكتور امبارح قال ان فى كهربا بسيطه ممكن تكون عند الطفل العادى بس برضه كتب تجريتول لمد 3 شهور وهايبول اللى هو اوميجا 3 ولسه المفروض هعمل مقياس سمع واشعه بالصبغه على المرئ عشان موضوع البلع دعواتكم لبنتى بالشفاء وشكرا لاهتمامكم جميعا

حنين الياسمين
16-07-2012, 02:40 PM
ازيكم اخواتى عاملين ايه؟ انا رحت للدكتور يوم الاربعاء الماضى الحاجه اللى طمنتنى انه قال ان اللى موجود بالتقرير مش صح وانها عندها حجم المخيخ صغير بس طلب نعمل رسم للمخ واخدت موعد يوم السبت وعملته ورحنا للدكتور امبارح قال ان فى كهربا بسيطه ممكن تكون عند الطفل العادى بس برضه كتب تجريتول لمد 3 شهور وهايبول اللى هو اوميجا 3 ولسه المفروض هعمل مقياس سمع واشعه بالصبغه على المرئ عشان موضوع البلع دعواتكم لبنتى بالشفاء وشكرا لاهتمامكم جميعا

سبحان الله اليوم كنت بدي أسألك عنها شو صار معك
الله يطمن قلبك يارب ويشفيها شفاءً لايغادر سقماً
حبيبتي اقرئيلها قرآن ولو عندك ماء زمزم شربيها منها ومسحي على راسها منها
ادعي ربنا كتير وكوني على ثقه انو رح يستجيب الك ادعي من قلبك وبخشوع تام
واستمري على العلاج ولاتيأسي أبدا
نفسيتك ضروريه لبنتك لانها بتستمد قوتها منك ياقلبي
الله يطمن قلبك وطمنينا عنها يارب

dodyplus123
31-07-2012, 04:53 PM
السلام عليكم اخواتى العزيزات انا رحت عملت لبنتى EEG زى ما قلتلكم وطلع عندها كهربا زياده والدكتور كتب لها تجريتول بجرعه تتزايد من 2 مل وحتى 4 مل لمده 3 شهور وكمان ان شاء الله هروح اليوم لدكتور انف واذن ليقرر عمل مقياس السمع ونصحنى دكتور الاطفال بالذهاب لدكتور تخاطب وبلع لانها بتاكل كميات قليله جدا اللى تعرف اى حاجه عن هذا الموضوع تقولى ودعواتكم لى ولابنتى

حنين الياسمين
07-08-2012, 03:37 PM
السلام عليكم اخواتى العزيزات انا رحت عملت لبنتى EEG زى ما قلتلكم وطلع عندها كهربا زياده والدكتور كتب لها تجريتول بجرعه تتزايد من 2 مل وحتى 4 مل لمده 3 شهور وكمان ان شاء الله هروح اليوم لدكتور انف واذن ليقرر عمل مقياس السمع ونصحنى دكتور الاطفال بالذهاب لدكتور تخاطب وبلع لانها بتاكل كميات قليله جدا اللى تعرف اى حاجه عن هذا الموضوع تقولى ودعواتكم لى ولابنتى

الله يتمم شفائها على خير أختي بارك الله فيكِ اعملي متل ماقال طبيبها واعرضيها على طبيب تخاطب
وان شاء الله بتتحسن
العلاج في بداية الامر أهم خطوه وممكن يقتصر عليكِ مدة العلاج ربي يشفيها ويطمن قلبك عليها
طمنينا عنها دائماً

☺أم إبراهيم☺
07-08-2012, 05:03 PM
الله يقويك و يبارك فيك

الله يشفيها و يعافيها

علك بهذا الشهر بكثرة الدعاء و الرقية لها

لعل يكون فيه خيرااا مع العلاج

...

للأسف ليس لدي أي علم ))

ربنا معاك

&أم محمد&
07-08-2012, 05:21 PM
ربي يشفيها ويعافيها
ويطمن قلبك عليها حبيبتي

amani1
08-08-2012, 01:12 AM
الله يشفيلك صغيرتك شفاء لا يغادر سقما ويحميها وتشوفيها احلي عروس يارب
عليكي بالدعاء والدعاء والدعاء

نسيم ياسمين
08-08-2012, 01:37 AM
ربنا يفرحك بشفائها ياااااارب

Sécurité Hanov
08-08-2012, 02:06 AM
http://www.lakii.com/vb/attachments/a-46/121240d1338180766-a-4.gif،

شفاها الولى شفاء تاما من عنده ،

محنة وابتلاء من الله اصبري واحتسبي كل كدر وألم يصيبك عند الله لتجدي أجره ،

غاليتي رغم أنها تعتبر طفلة إلا أن الحالة النفسية مهمة لها ،
ابتسمي لها دوما فهي تشعر سبحان الله بضيق من حولها ولم يفصح من حولها ،
الحالة النفسية تساهم كثيرا ،

صعوبة البلع تحتاج لطبيب فعلا لعمل اللازم ،
لأنه السبب هو ما يحدد العلاج فقد يكون هناك اعاقة معينة ...
لكن بمشيئة الله لن يكون ذلك ،
عليك أخبار الطبيب المدة والاعراض التي تصحبها معه
وجميع الادوية التي تناولتها خلا الأشهر الماضية ،

أيضا هناك تمارين خاصة تحفز الاعصاب فتثير منعكس لأجل البلع ،
ناوليها غذاء بسيط من السوائل لكن قيمته الغذائية عالية ،
عصير طازج لكن راجعي الطبيب لأجل نوع السائل الذي يصلح لها ،
فأحيانا يحجب من بعض انواعها حسب الحالة ،

يسر الله امرك يا حبيبة ،

وتذكري أن الله وحده قادر على شفائها قادر سبحانه فلا تحزني ،

كوني بخير

طمئنينا عليها يا حبيبة ؟