PDA

View Full Version : اخواتى عايزه نصيحتكم

nourhana
04-06-2012, 12:59 PM
السلام عليكم اخواتى انا من زمان ما دخلت على المنتدى بس اشتقلكم كتير
عندى موضوع عايزه اخد رايكم فيه اولا انا اصلا الحليب عندى مش كتير ضعيف شوى بس الحمد لله برضع طبيعى مع ممكن رضعه صناعى المهم انا معروف انى لما بصوم بيخف الحليب كتير كتير ولذلك فطرت رمضان اللى فات بس انا حابه اصوم رمضان اللى جاى دا كل سنه وانتو طيبين بس للاسف مش عارفه اعمل ايه انا دلوقتى بقالى 3 ايام صايمه من ايام عليا بس بجد اللحليب شبه اختفى ابنى بيرضع ومش بيشبع وكمان صدرى علطول فاضى انا محتاره اعمل ايه اصوم وافطم ابنى ولا افطر على فكره ابنى فى رمضان ان شاء الله هيبقى عنده سنه و تلات شهور انا عارفه انه ممكن ياكل بس انا طبيعه جسمى اذا مافى اكل ما فى حليب حتى بعد الفطار فى الصيام ما بيجى حليب انا محتاره ومحتاجه نصيحتكم اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟ انا بفكر اصوم يوم وافطر يوم انا بقول دا لو انا مش عايزه افطم ابنى دلوقتى انا بحب لما الطفل ياخد حقه من الرضاعه عشان مناعته ؟؟؟؟:K)
عندى بقى سؤال تانى انا سمعت من كذا شيخ ومفتى احكام فطار المرضع بعضهم بيوقل لا فديه ولا قضاء اذا توالى عليهعا الحملا والارضاع
وبعضهم يقول فديه فقط وبعضهم يقول صيام فقط وبعضهم يقول فديه وقضاء الايام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا مش عارفه اقتنع بانهى راىء بالله عليمن انصحونى فى موضوع الصيام ؟
منتظره ردكم
السلام عليكم

ثأد
04-06-2012, 03:55 PM
السلام عليكم اخواتى انا من زمان ما دخلت على المنتدى بس اشتقلكم كتير
عندى موضوع عايزه اخد رايكم فيه اولا انا اصلا الحليب عندى مش كتير ضعيف شوى بس الحمد لله برضع طبيعى مع ممكن رضعه صناعى المهم انا معروف انى لما بصوم بيخف الحليب كتير كتير ولذلك فطرت رمضان اللى فات بس انا حابه اصوم رمضان اللى جاى دا كل سنه وانتو طيبين بس للاسف مش عارفه اعمل ايه انا دلوقتى بقالى 3 ايام صايمه من ايام عليا بس بجد اللحليب شبه اختفى ابنى بيرضع ومش بيشبع وكمان صدرى علطول فاضى انا محتاره اعمل ايه اصوم وافطم ابنى ولا افطر على فكره ابنى فى رمضان ان شاء الله هيبقى عنده سنه و تلات شهور انا عارفه انه ممكن ياكل بس انا طبيعه جسمى اذا مافى اكل ما فى حليب حتى بعد الفطار فى الصيام ما بيجى حليب انا محتاره ومحتاجه نصيحتكم اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟ انا بفكر اصوم يوم وافطر يوم انا بقول دا لو انا مش عايزه افطم ابنى دلوقتى انا بحب لما الطفل ياخد حقه من الرضاعه عشان مناعته ؟؟؟؟:K)
عندى بقى سؤال تانى انا سمعت من كذا شيخ ومفتى احكام فطار المرضع بعضهم بيوقل لا فديه ولا قضاء اذا توالى عليهعا الحملا والارضاع
وبعضهم يقول فديه فقط وبعضهم يقول صيام فقط وبعضهم يقول فديه وقضاء الايام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا مش عارفه اقتنع بانهى راىء بالله عليمن انصحونى فى موضوع الصيام ؟
منتظره ردكم
السلام عليكم

وعليكم السلام

تفضلي فتوى

موقع الإسلام سؤال وجواب - الأفضل للحامل والمرضع أن تفطر إذا وجدت مشقة من الصيام (http://islamqa.info/ar/ref/66391)

و

موقع الإسلام سؤال وجواب - هل الأفضل أن تفطر لترضع ولدها أو تقطع الرضاعة وتصوم ؟ (http://islamqa.info/ar/ref/50008)

ام مرمر و ليلو
04-06-2012, 05:51 PM
غاليتي لتزيدي كمية الحليب يجب ان تكون كمية الطلب كبيرررررة
يعني لازم ابنك يرضع كثير لحتى يرسل للدماغ انه في طلب وبتزيد الكمية
شي ثاني بعد الفطور مباشرة اشربي سوائل كثير
ولحتى السحور خليك تشربي سوائل
انا كان بنتي عمرها 40 يوم وصمت رمضان ولا فطرت ابداً
لاني كنت اعوض بعد الفطور بالسوائل
وربي يوفقك

ام سيف2007
04-06-2012, 09:55 PM
غاليتي كل عام وانتي بالف خير ربي يبلغنا رمضان
ماشاء الله ابنك كبير وان شاء الله تكون افادته من اللبن كاملة
ويجوز تفطري فقط اذا خفت على نفسك او طفلك الهلاك
لكن بما ان طفلك كبير وممكن يأكل صومي واكثري من العصائر والمشروبات بعد الافطار واشربي على السحور كوب حلبة
وخذي قرص موتيليوم قبل الاكل بيزيد اللبن
بالنسبة للقضاء او الفدية فهذه مختلف فيها مثل ما قلتي
وانا اعرف ان الراجح الفدية (اطعام مسكين عن كل يوم)
ربي يبارك لك في ابنك ويحميه

| N O N |
05-06-2012, 07:11 PM
.

انا مثلك كنت خايفه في رمضان اللي فات ان الحليب ما يكفيه لكن الحمدلله وصمت كل رمضان وكنت ارضعه كويس وكان ينام معناته يشبع الحمدلله ..
ابنك كبير انا شايفة ، خلي يرضع منك اول اليوم وثاني رضعه خليها حليب صناعي والمفروض تتطعميه اكل ..!
ما بعرف انا ابني عمره سنه وشهر وبطعميه اي شي ما بحدد شي معين ..
وبالنسبة لكِ كثري سوائل واشربي ينسون وكولي حلاوة طحينية وسمسم كلها مدرات للحليب ..
وربي يعطيكِ الصحة والعافية ..

اي نسيت اقولك كنت قبل الأذن وقت السحور يعني اشرب سوائل كثير ..
بس انتِ لا تشيلي هم وان شاء الله بكفيه (:
واذا هو ما يستغني عن صدرك بالمره ف لازم تقري الأحكام حول هذا الشيء الأفطار او عدم الإفطار ، طبعاً الأخت ما قصرت [ثأد] الله يجزاها كل خير ..

موفقه حبيبتي (: