PDA

View Full Version : الــقــــ الصــعـــب ــــرار .... شاركونى إتخاذ القرار

صاحبة الـ@ـسك
15-03-2012, 09:26 AM
السلام عليكم حبيباتى وصديقلتى بالمنتدى الجميل
أولا وقبل أى شئ وحشتونى جدا جدا جدا وأتمنى أن يكون الشعور متبادل :)
المتابعات لى ولركن المغتربات فأنا إنقطعن نقريبا عن المنتدى من حوالى أسبوعين ودخولى كان قليل جدا جدا …. فقد كنت مهمومة وحزينة وتقريبا مش بأنام من كتر التفكير

فى أول الأسبوعين توفيت عمتى رحمها الله ورحم موتى المسلمين جميعا وملأنى الشيطان بوستوسه وملأتنى الكآبة يومين كالعادة وبعدين إستعذت بالله من الشيطان الرجيم وعدت أستغفر الله وأسأله العون على الغربة
وبعد كده حصل موضوع فى ظاهره خير وكل ما هو من الله خير بإذنه تعالى

فقد وفق الله زوجى فى الحصول على عرض عمل هاااايل فى ولاية أخرى ( أيوا) فى شركة آى بى إم وبمبلغ رائع يحل لنا كل مشاكلنا المادية وطبعا فرحنا بهذا العرض وحسيت إن ربنا بيعوض صبرنا خير وهنلعب بالفلوس لعب ههههههههه

المهم بدأ زوجى فى لملمة الأوراق المطلوبة ووقع العقد وأنا بدأت ألم فى البيت وأشيل الحاجات بتاعتنا وأحط حاجات المدير اليابانى زى ما إنتو عارفين من حكايتى

ودورت على بيوت للإيجار ووجدت البيوت هناك رخيصة جدا بالمقارنة بالأسعار هنا وبدأت أشوف معلومات عن الولاية والمسجد والمدينة اللى إحنا فيها

وفى هذه الأثناء كان زوجى بيتكلم مع واحدة معاه فى الشغل وقالت له كلمة غريب…. قالت له الناس بتوع أيوا ناشفين فى تعاملهم مع الناس ولو إننا اللى يعرفنا ( قصدها على أسرتنا) يغير تفكيره عن المسلمين… والحمد لله

لم أعير كلامها إنتباها بصراحة … وفى أثناء البحث عن معلومات عن الولاية والمدينة وجدت ناس بيقولوا إن الولاية دى معروفة بالعنصرية!!!!! إستغربت قوى يعنى هنا الناس كويسين وعمرى ما سمعت كلمة وحشة من حد

المهم إنى شعرت بالخوف وقررت إنى أقرأ أكثر فى الموضوع ده …. وقريت كلام كتير .... الولاية تقريبا معقل المسيحين الكاثوليكيين فى أمريكا وهى ولاية زراعية وبالذات المدينة اللى إحنا هنكون فيها ( ديبيوك) بيسموها المدينة الأكثر بياضا فى أمريكا لأن ٩٦ ٪ من السكان بيض فى الأول لاقيت الناس اللى بتشتكى والعياذ بالله اللى هم الناس الشواذ لأن المجتمع هناك محافظ ومتدينين جدا ومش بيقبلوهم وسطهم قلت حلو قوى كده أحسن

لكن بالبحث أكثر وجدت إنهم حتى مش بيتقبلوا الزنوج بينهم!!!! وطبعا إستنبطت إنهم أكيد أكيد مش هيتقبلوا المسلمين … وأولادى لونهم مش أبيض وإنتو عارفين حسن والعقدة بتاعته وإن ربنا رزقه السنين اللى فاتت بعيال يقولوا له إنت لونك بنى ومش هنلعب معاك… ده هنا فى البلد اللى فيها ناس من كل شكل ولون أمال هناك هيعملوا فيه إيه!!!!!

وشفت صور إنهم بيكتبوا على باب البيوت اللى فيها زنوج وبيقولوا لهم يمشوا من البلد وكلام غريب بصراحة ما صدقتش وقلت أكيد الناس دى بتبالغ أو حوادث فردية

لغاية لما عرفت إن المدرس بتاع حسن فى المدرسة من بلد مجاورة لكن فى ولاية إلينوى وقررت إنى أسأله بصراحة … وفعلا رحت إتكلمت معاه وتوقعت إنه هينفى الخبر تماما ويقول لى ده إشاعات واللا كده
وإذ بى أفوجئ بإن المدرس بيقول لى يعنى أصل هم مجتمع ريفى ومنغلق على نفسه والناس هناك عارفة بعضها والعائلات ساكنة هناك من الجدود وعندهم المزارع وهم محافظين وضحك وقال لى أنا لو رحت عندهم مش هيتقبلونى بسهولة بينهم ( هو طبعا أمريكى زيهم ) وقلت له أصلى أنا مش عايزة الأولاد يتعرضوا لسوء أو يتضايقوا فى المدرسة قالى لى بالحرف كده
It is very likely to happen so be prepared for something like this!!!!!!
وقال لى Be ready for a cultural shock between Colorado and Iowa

يااااااااااه إتخنقت بالدموع وأنا بأكلمه وقلت له شكرا وإنسحبت وطوال الطريق للبيت وأنا بأعيط … يا ربى أعمل إيه أنا ما كنتش قلت لزوجى حاجة لأنى مش عايزة أعمل له أى عقبات

فكرت أقعد هناك فى البيت وما أخرجش وأعمل للأولاد هوم سكولينج علشان ما يختلطوش بأى حد هناك وما ننزلش من البيت غير وزوجى معانا ونقفل علينا الباب

أنا مش من طبعى الإنسحاب وقلت أهه يبقى كفاح ونؤجر عليه بإذن الله لكن فكرت فى أولادى… خفت يتعقدوا من ديننا خفت يكرهوا الدين اللى مسبب لهم الأذى … مش حيفهموا طبعا لأنهم صغيرين …خفت يكونوا ماشيين معايا فى الشارع أو مكان عام وحد مثلا يشتم أو يعمل حركة علشان إحنا مسلمين … وإفتكرت مروى الشربينى الله يرحمها شهيدة الحجاب .. وقلت يا سلام لو الواحد يموت فى سبيل دينه :)
يمكن أكون بالغت فى تخيلاتى لكن فعلا كنت خايفة

حاولت أدور على مقالات أو حد من المسلمين اللى عايشين هناك ما لاقيتش غير مقال واحد بيتكلم عن أسرة دكتور مسلم عربى عايشين هناك وإن الزوج كان بيسأل زوجته هل تحبى ننتقل لمدينة أكثر ود وتقبل لينا وهى قالت لأ بس من تعليقات الناس على المقالة لاقيت ناس بتقول لو بتفكر تنقل هنا فكر تانى وناس بتقول إنهم راحوا هناك من سنة وهينتقلوا لأن أهل المدينة غير ودودين على الإطلاق

ومفيش أى منتدى عربى ولا أى موقع عربى عرفت أطلع منه بمعلومة مفيدة غبر بس الموقع والمساحة عدد السكان كأنى فاتحة كتاب جغرافيا علشان كده قررت قرار تانى مهم هأبقى أقول لكم عليه

المهم إنى حسيت إنى محتاسة وبأعيط وخلاص ومش عايزة أقول لزوجى مش عايزاه يركبه الهم
صليت وإستخرت الله فى أمرى وقلت المسلم لا يرمى بنفسه للتهلكة وتغور الفلوس وربنا يعوض علينا اللى أحسن منها … أنا كل اللى كنت خايفة عليه هم الأولاد … فعلا خفت عليهم جدا جدا

قعدت مع زوجى وشرحت له الوضع وقلت له ممكن نروح مفيش مشكلة لكن أنا بس خايفة على الأولاد لو أنا مش معاكم ما حدش هيعرف إذا كنتم مسلمين واللا لأ ويتبقى بقى موضوع اللون ده مش هنعرف نعمل فيه حاجة وإقترحت عليه إننا ممكن نقعد فى البيت ما نطلعش خالص إلا للشديد القوى لغاية لما يآخد الخبرة فى الشركة سنة أو إتنين وربنا يكرمنا بوظيفة تانية… وقلت له ممكن تروح إنت وإحنا نفضل هنا أو نروح كاليفورنيا عند إبن خالته أهه نبقى جنب قرايبنا وخلاص … وإديته كذا بديل ما قفلتش فى وشه الباب زى قبل كده

مش عارفة هتوافقونى واللا لأ؟ هو لسه بيصلى إستخارة مرة تانية وتالتة وهيشوف هيحصل إيه

هل أنا غلطانة؟ أنا فعلا خايفة وخصوصا إنى سمعت من أكتر من مصدر مش واحد وسمعت من مدرس حسن اللى مولود وعاش هناك طول عمره… أنا بصراحة إرتحت جدا بعد ما صليت وإستخرت ربنا وإتكلمت مع زوجى … حاسة إن جبل من الهموم إنزاح من على صدرى

زوجى طبعا خاف وقال لى إيه القرف ده إزاى نروح وتتحبسوا فى البيت علشان إيه يعنى…
أعتقد إنه هيرفض الوظيفة هو مرتاح للحل ده وخصوصا إننا متعاهدين من ساعة ما تزوجنا إننا على طول نفضل مع بعض أسرة واحدة على الحلوة والمرة زى ما بنقول فى مصر

معلش دوشتكم معايا بس الدرس المستفاد قبل ما تنقلى ولاية إسألى كويس عن كل حاجة فيها ولو ليكى حد ساكن هناك يبقى خير وبركة

والله الحافظ وهو أرحم الراحمين

rama1100
15-03-2012, 11:25 AM
غاليتي الله يكون في عونك من جد قرار صعب جدا..
بصراحه ماآقدر افيدك بأي معلومه ماأعرف شي عن هالولايه..لكن اللي انتي قريتي وسمعتي يكفي
انتي استخيري مره ثانيه وثالثه واكثري من الاستغفار فهو مفتاح الاقفال...
الفلوس والراتب ماتهم عند الراحه النفسيه والاستقرار..
انا من رأيي انكم تجلسوا في نفس ولايتكم هذي ويستمر زوجك في نفس عمله..أو انك ترجعي مصر انتي وأولادك ويروح زوجك سنه او سنتين ويضبط الحاله الماديه بعدين يغير شغله وترجعون معاه..
اتمنى اني اكون افدتك لو بشي بسيط

amani1
15-03-2012, 02:57 PM
اه يا ام حسن يا عمري
مش عارفه شو احكي لك غير تعالي عنا والله ما بمزح هون الولايه الناس ما بتميز وصحيح في ناس بكونوا بكرهونا بس مش زي الناس بولايه lowa
هدول عنصريين كتيييييييييييييييييييييييير ومتعصبين بدينهم
وهي مش حياه انك تنحبسي انت والولاد بلبيت عبال ما يوخد زوجك خبره خليه يقدم علي فرع تاني للشركه وشوفي اذا في شئ هون عنا بتكسس
هو الاقتصاد ما كل هوا بكل امريكا بس ما بتعرفي جربي
علي العموم انا اليوم بسال زوجي عن الولايه بالضبط
انت ما بتشوفي افلام القديمه عن الزنوج الامريكيه واصحاب الولايه
الله يهدي بالك وييسر امرك ويفرجها عليكي
والله انا ما بمزح خليه يقدم ويسال اذا في لهم فرع عنا
طيب ليش دفعوا له مبلغ خالي بالولايه هذه بالذات
هو في الناس ما بتفهم ولا بتقدر وبكونوا بتمني يقتلونا بس لولا القوانين بس الماسكتهم علينا تاكدي مع منهم ما بسال بالقوانين ولا بطيخ
علي العموم انا اليوم بسال زوجي اكتر عن الولايه لانه صار له عايش بامريكا تقريبا 30 سنه ودرس هون واكيد بعرف عنا بس انا البعرف عنها انه متشددين بدينهم وعنصرييين

صاحبة الـ@ـسك
15-03-2012, 09:56 PM
غاليتي الله يكون في عونك من جد قرار صعب جدا..
بصراحه ماآقدر افيدك بأي معلومه ماأعرف شي عن هالولايه..لكن اللي انتي قريتي وسمعتي يكفي
انتي استخيري مره ثانيه وثالثه واكثري من الاستغفار فهو مفتاح الاقفال...
الفلوس والراتب ماتهم عند الراحه النفسيه والاستقرار..
انا من رأيي انكم تجلسوا في نفس ولايتكم هذي ويستمر زوجك في نفس عمله..أو انك ترجعي مصر انتي وأولادك ويروح زوجك سنه او سنتين ويضبط الحاله الماديه بعدين يغير شغله وترجعون معاه..
اتمنى اني اكون افدتك لو بشي بسيط
الله يكرمك راما على ردك ويفرجها علينا جميعا والله المشكلة بس فى حكاية نزول مصر دى إننا لسه مش معانا الجنسية معانا بس الجرين كارد فهيكون لازم علينا نرجع كل ٦ شهور علشان نحتفظ بيها وما تضيعش علينا
ربنا يقدم لنا اللى فيه الخير
جزاك الله خيرا غاليتى

صاحبة الـ@ـسك
15-03-2012, 09:59 PM
اه يا ام حسن يا عمري
مش عارفه شو احكي لك غير تعالي عنا والله ما بمزح هون الولايه الناس ما بتميز وصحيح في ناس بكونوا بكرهونا بس مش زي الناس بولايه lowa
هدول عنصريين كتيييييييييييييييييييييييير ومتعصبين بدينهم
وهي مش حياه انك تنحبسي انت والولاد بلبيت عبال ما يوخد زوجك خبره خليه يقدم علي فرع تاني للشركه وشوفي اذا في شئ هون عنا بتكسس
هو الاقتصاد ما كل هوا بكل امريكا بس ما بتعرفي جربي
علي العموم انا اليوم بسال زوجي عن الولايه بالضبط
انت ما بتشوفي افلام القديمه عن الزنوج الامريكيه واصحاب الولايه
الله يهدي بالك وييسر امرك ويفرجها عليكي
والله انا ما بمزح خليه يقدم ويسال اذا في لهم فرع عنا
طيب ليش دفعوا له مبلغ خالي بالولايه هذه بالذات
هو في الناس ما بتفهم ولا بتقدر وبكونوا بتمني يقتلونا بس لولا القوانين بس الماسكتهم علينا تاكدي مع منهم ما بسال بالقوانين ولا بطيخ
علي العموم انا اليوم بسال زوجي اكتر عن الولايه لانه صار له عايش بامريكا تقريبا 30 سنه ودرس هون واكيد بعرف عنا بس انا البعرف عنها انه متشددين بدينهم وعنصرييين

إحنا برضه عندنا الولاية كده يعنى الناس بشوشين والله وقليل جدا اللى يكشروا فى وشك وفيه ناس بتكون عايزة تعرف وبتسأل على إستحياء ليه إنتى لابسة كده والكلام ده علشان كده أنا ما توقعتش حد فى أمريكا يكون لسه تفكيره كده ... يللا بقى ربنا يكرمنا وييسر لنا الحال
جزاك الله خيرا على كلامك والله زوجى بيدور على شغل فى تكساس بيحب هيوستن جدا جدا :) ... إسألى زوجك وقولى لى وجزاكم الله خيرا حبيبتى

sob7an allah
15-03-2012, 10:34 PM
والله ما انا عارفه شو بدي اقول لك الله يرحم عمتك اول شي,والله انا عشت في بلد زي اللي بتقولي عليها هيك كانو اتعس سنين حياتي بس ماتتخافي من كلامي لاني لسه كنت جايه جديد و ما بعرف لغه ولا بعرف حدا بس بالنسبه الك لازم تروحي تشوفي بعينك ا و على الاقل زوجك يشوف فيها عرب ,مسجد ولا كيف لاني انا اقرب مسلمين الي كانو ساعه ونص بالسياره ,وممكن تشوفو اذا فيه بلد قريبه يكون فيها عرب تسكنو فيها وزوجك الله بعينه على السواقه

sob7an allah
15-03-2012, 10:41 PM
انا عملت سرتش لقيت عنا في مينيسوتا ibmشوفي اذا ممكن يقدم على شغل هون

صاحبة الـ@ـسك
16-03-2012, 08:52 AM
سوسو .... جزاك الله خيرا يا بنتى والله ...
هأشوف كده لو ممكن يكلم مكتب التوظيف يشوفوا له فى نفس الشركة بس فرع فى ولاية تانية ... فكرة حلوة
جزاك الله خيرا حبيبتى

متسننة
16-03-2012, 06:27 PM
رايي بصراحة الله الغني عن هالمدينة المسلم عزيز بدينه وين مايروح يعني حتى لو بس انتي اللي يبان عليكي مسلمة من حجابك طيب واولادك ؟ ماتبغين تعززين الدين بقلوبهم حتى يكبر قوي معاهم ؟ اذا بصغره يخاف يقول هو مسلم ولا يفتخر بدينه وعاداته تعتقدين من يكبر راح يعتز باسلامه؟ الله يعينك اختي ويفتحها بوجهك ويهديكي لطريق الصواب

hasna1976
16-03-2012, 07:24 PM
ام حسن
الله يختار الكم الافضل وين ما كان
بس و الله اعلم ايوا الناس اللي فيها بيتسموا الريد نك يعني الرقبة الحمرا و هدا ع شدة بياض البشرة
فاتأكدي رح تتعرضوا للانتقاد و احتمال كبير ابنك ما حد رح يرضى يحكي معه بالمدرسة
و تخيلي لو يطلع معلمته كمان عنصرية

صاحبتي كانت ساكنة بمنطقة الريد نك بولاية نورث كولورانيا حكت لما صارت احداث 2001 كانت الشرطة تروح اولادها من المدرسة
و 3 شهور و رحلوا

و صاحب زوجي اجاه عرض بمدينة مثل ايوا سنة وحدة و تركها

و صاحب زوجي امريكي بيحكي هما مش بايدهم لما بيعملوا هيك
لانهم طول عمرهم ما شافوا حد ملون او اجنبي
و ما بيشوفوهم غير بالجامعة
و اهليهم بيحكولهم انه المسلمين عندهم قلب خنزير

فانت اذا قبلتي العرض استعدي لكل الاحتمالات
و فكري كويس احسن ما تندمي
و مش كويس انه زوجك يقبل العرض و يرد يغير شغله لا سمح الله بعد فترة

_-* أم زياد *-_
17-03-2012, 09:33 PM
ربنا ييسر لك ولنا ويختار لنا احسن الامور
علينا بالدعاء والاستخارة والتوكل على الله
لااعرف شيئا ممكن اساعدك به الا الدعاء
الله يكون معكم اينما ذهبتم ويهديكم للاحسن باذنه تعالى

* شهدوده *
18-03-2012, 11:48 PM
السلام عليكم

يااااه ياأم الحسن حكايتك فعلا صعبة وتصعب على الكل
في الوقت الحاضر فعلا الإحتياج للمال صعب والحصول عليه أصعب جدا
لكن أولادنا وديننا قبل كل شيء
بصراحة لا أعرف ما أقول لك غير الدعاء لله ييسر عليك أمورك
فياريت جاءت على كلمات على الأبواب فقط أخاف تصل لشيء أكبر لا سمح الله

استخيري الله أكثر وأدعي أكثر وأكثر وإن شاء الله تلقي الإستجابة السريعة من الله تعالى

...............()

صاحبة الـ@ـسك
19-03-2012, 01:26 AM
رايي بصراحة الله الغني عن هالمدينة المسلم عزيز بدينه وين مايروح يعني حتى لو بس انتي اللي يبان عليكي مسلمة من حجابك طيب واولادك ؟ ماتبغين تعززين الدين بقلوبهم حتى يكبر قوي معاهم ؟ اذا بصغره يخاف يقول هو مسلم ولا يفتخر بدينه وعاداته تعتقدين من يكبر راح يعتز باسلامه؟ الله يعينك اختي ويفتحها بوجهك ويهديكي لطريق الصواب
سلم لسانك غاليتى فعلا هذا ما أخشاه عليهم ألا يفتخروا بدينهم أو يستشعروا الحرج والخوف بأنهم مسلمين

ام حسن
الله يختار الكم الافضل وين ما كان
بس و الله اعلم ايوا الناس اللي فيها بيتسموا الريد نك يعني الرقبة الحمرا و هدا ع شدة بياض البشرة
فاتأكدي رح تتعرضوا للانتقاد و احتمال كبير ابنك ما حد رح يرضى يحكي معه بالمدرسة
و تخيلي لو يطلع معلمته كمان عنصرية

صاحبتي كانت ساكنة بمنطقة الريد نك بولاية نورث كولورانيا حكت لما صارت احداث 2001 كانت الشرطة تروح اولادها من المدرسة
و 3 شهور و رحلوا

و صاحب زوجي اجاه عرض بمدينة مثل ايوا سنة وحدة و تركها

و صاحب زوجي امريكي بيحكي هما مش بايدهم لما بيعملوا هيك
لانهم طول عمرهم ما شافوا حد ملون او اجنبي
و ما بيشوفوهم غير بالجامعة
و اهليهم بيحكولهم انه المسلمين عندهم قلب خنزير

فانت اذا قبلتي العرض استعدي لكل الاحتمالات
و فكري كويس احسن ما تندمي
و مش كويس انه زوجك يقبل العرض و يرد يغير شغله لا سمح الله بعد فترة

والله قريت فعلا تعليقات من بعض الناس إنهم ريد نك فعلا!!! لا حول ولا قوة إلا بالله والحكايات اللى إنتى ذكرتيها تخوف لوحدها ربنا يستر

ربنا ييسر لك ولنا ويختار لنا احسن الامور
علينا بالدعاء والاستخارة والتوكل على الله
لااعرف شيئا ممكن اساعدك به الا الدعاء
الله يكون معكم اينما ذهبتم ويهديكم للاحسن باذنه تعالى
يا رب إدعى لنا ربنا ييسر لنا الأمور

السلام عليكم

يااااه ياأم الحسن حكايتك فعلا صعبة وتصعب على الكل
في الوقت الحاضر فعلا الإحتياج للمال صعب والحصول عليه أصعب جدا
لكن أولادنا وديننا قبل كل شيء
بصراحة لا أعرف ما أقول لك غير الدعاء لله ييسر عليك أمورك
فياريت جاءت على كلمات على الأبواب فقط أخاف تصل لشيء أكبر لا سمح الله

استخيري الله أكثر وأدعي أكثر وأكثر وإن شاء الله تلقي الإستجابة السريعة من الله تعالى

...............()

جزاك الله خيرا شهدودة على الدعاء ومفيش فى إيدينا غيره وربنا يهدينا للقرار السليم

سومرية
19-03-2012, 02:46 AM
حياكِ الله غاليتي

ونحن أيضاً اشتقنا لكِ وإفتقدنا وجودك بيننا
أعزيك فى وفاة عمتك الله يتقبلها بواسع رحمته وعظيم مغفرته
ويلهمكم الصبر والسلوان ويبدل أحزانكم الى أفراح
كان الله في عونك فعلاً القرار صعب
عليكِ بالإستخارة والدعاء والإكثار من الإستغفار
كنت أتمنى أقدر أفيدك لكن للأسف ماعندي معلومات عن هذه الولاية
هداكِ الله لما فيه الخير لكِ ولأهل بيتك ووفقكِ لإتخاذ القرار السليم

. تيوليب***
19-03-2012, 01:00 PM
عظم الله أجركم حبيبتي وأحسن عزائكم ورحم عمتك وأسكنها الجنة
حبيبتي مشكلتك مش هينة الله يهونها ويجعل لكم مخرجاً
يارب الأخوات اللي يعرفوا معلومات عن أيوا يفيدوك ويارب ييسر لك أمرك ويرزقك من حيث لا تحتسبي
سامحيني مقصرة معاك جداً ظروفي ملخبطة شوية وان شاء الله بدأت تظبط
الله كريم

صاحبة الـ@ـسك
20-03-2012, 06:24 AM
سومرية الغالية وتيوليب جزاكم الله خيرا
وجزى كل الحبيبات اللى دخلوا وتركوا لى رد لمساعدتى أو حتى إكتفوا بالدعاء لى ربنا ما يحرمنى منكم
أحب ابشركم بعد الإستخارات والصلوان وبفضل الله تعالى رد زوجى على مكتب التوظيف وقال لهم مش هيروح وشرح وجهة نظره مدعمة بالأدلة والحمد لله هم تفهموا وما عملوش مشاكل وقالوا له هيشوفوا فى مكان تانى وربنا يفرجها من عنده
ياااااه فعلا إرتحت والحمد لله
أخيرا وليس آخرا أشكركم جزيل الشكر فأنتن نعم الأخوات http://msn.ta7a.com/smilies/bears_classic/kwales.l%20%2847%29.gif

_-* أم زياد *-_
20-03-2012, 07:34 AM
هلا ام حسن شلونك حبيبتي
الحمدلله والله فرحتيني انك ماراح تروحين على هاي الولاية
يارب يكون احسن مكان من نصيبكم ويحفظكم من كل سوء
ويرزقكم من اوسع ابوابه يارب
موفقة ياوردة

فاطمة العمارى
20-03-2012, 03:43 PM
يااااااااااااااااااااااااه
الله يكون فى عونك حبيبتى
انا فعلا الان حسيت بمدا
معاناة المغتربين والبعد عن الآوطان والأهل
ربنا يحافظ عليكم ويكرمكم ويبعد عنكم كل شر

وربنا يرحم عمتك ويغفر لها ذنبه ويسكنها فسيح جناته

اللهم يا مسهل الشديد ويا ملين الحديد ويا منجز الوعيد
ويا من هو كل يوم في أمر جديد
أخرجهم من حلق الضيق الى أوسع الطريق

صاحبة الـ@ـسك
21-03-2012, 07:53 AM
فطووم حلو قوى الدعاء ده ياااااه جميل فعلا جزاك الله خيرا على الدعاء حبيبتى ربنا يفرجها علينا جميعا بإذن الله
لوزة والله أنا كمان كأنه هم وإنزاح وإن شاء الله ربنا يفرجها علينا ... مش كل حاجة الفلوس والله راحة البال أهم والصحة أهم وأهم .. الله المستعان

amani1
21-03-2012, 01:51 PM
الحمدالله يا بطوطه الله اختار لكم الافضل
وان شاء الله الله ييسر امرك زوجك ويلاقي شغل المناسب له بدون شحططه انا والله كمان ارتحت معاكي حسيت حالي متوتره معاكي كانه انا الرايحه الولايه التانيه
الله ييسر امور زوجك واذ العبد سكر باب الله بفتح مئه باب والارزاق علي الله وان شاء الله الله يرزقككم من حيث لا تحتسبون

بوادي اميريكا
22-03-2012, 05:05 PM

غاليتي
اقول لك..ان استخرتم
وسهل الله امركم
لا تنظري للامر من منظار واحد..
لعل الله اراد لك اجر الدنيا ..
انا اسكن في قريه صغيره ..او كانت قريه صغيره
عندما نقلت لهذه المدينه في كانسس..كانت عباره عن مبني ..ومحل ..والفلاحين كل اسبوع بيجوا يبعوا الخضار و اللبن و غيره
بدأت اتردد كل اسبوع ...لشراء ما هو معروض ..في البدايه كانت النظرات و الاستغراب كثير ..
والاطفال ترفع الاصبع و تشاور ..
وانا ابتسم ..واسلم ..
انا لي 16 سنه ساكنه في مدينتي..يعني هذا الكلام قبل 16 سنه ..
الكل يسأل كيف عايشه في منطقه مقطوعه ..
مره علي مره بدأت ادخل المحلات ..وتغيرت النظرات من استغراب الي ترحيب ..فبعد سنتين او ثلاث انا الوحيده التي ترتدي عبايه ..وسودا كمان ..وحجاب
توسعت القريه ..والان مدينه ..وفيها 3 مساجد تبارك الله
والاسلام لم يعد غيرب عليهم ..
وكل مكان ادخله اشوف مسلمين ..ومن الامريكان كثير من دخل الاسلام
يعني الدين معامله ..تعاملي معهم بالحسني و الابتسامه ..
والله لي جاره كانت جدا مؤذيه ..
وفي بيتي هذا جارتي كانت مؤذيه ايضا ..تحولت 180 درجه ..
لان رغم صدها لي اكثر من مره ما استسلمت عن عرض المساعده ..والسلام ..والابتسامه
علما ان في مسلمه قبلي كانت ساكنه 7 سنوات ..وقالت اعوذ بالله انها لئيمه
والان اتت و تفاجأت اني اقول لها بينا علاقه طيبه ..
يعنيلا تاخدي بكلام البشر ..
ضعي الله بين عينيك
وعامليهم كما يحب الله و رسوله ..
وكوني بقلب طاهر بينهم ..وادعي لهم ان يشرح الله صدورهم للاسلام

صاحبة الـ@ـسك
24-03-2012, 03:42 AM
والله يا بوادى كلامك حلو بس صعب التنفيذ على انا على الأقل أخاف على أولادى يتقهروا من المعاملة أو يتضايقوا فعلا من دينهم أو أمهم علشان بالحجاب وكده
لو كنت أنا وزوجى كنت ما همنيش فعلا ودخلت بقلب جامد
يللا الله الحافظ ومشكورة غاليتى على المساعدة كلامك موزون وكله حكم

بوادي اميريكا
24-03-2012, 06:39 PM
والله يا بوادى كلامك حلو بس صعب التنفيذ على انا على الأقل أخاف على أولادى يتقهروا من المعاملة أو يتضايقوا فعلا من دينهم أو أمهم علشان بالحجاب وكده
لو كنت أنا وزوجى كنت ما همنيش فعلا ودخلت بقلب جامد
يللا الله الحافظ ومشكورة غاليتى على المساعدة كلامك موزون وكله حكم

لامك ذكرني باول ما بدت بنتي المدرسه ..
كنت ميته خوف اروح اوديها ...اول يوم ابوها وداها المدرسه ..ولازم انا اروح اجيبها ..وكنت خايفه ان تتفشل مني قدام زميلاتها في المدرسه ..لاني بعبايه و حجاب .
او ان يأثر علي نفسيتها
بنتي كانت البنت الوحيده لونها اسمر من باقي البنات ..
وفي بنات قالوا لها كيف بتلوني بشرتك ..
هذا بدايه رحيلي لمدينتي ..والله يا اختي بجد كنت شكلي غريب مره ..
بس اقولك السر ..
ان نزعتي هذه الفكره منك ..لن تنتقل لاولادك ..
انت اكيد ما بتقولي شي ..بس علي فكره الاطفال اذكياء ..ويعرفون يلي بداخلك من نظرت عينك ..
اذكر 20 دقيقه واقفه في المواقف حقت المدرسه و افكر ..بعدين قلت ليه ..انا لازم اكون عزيزه باسلامي ..
وافتخر ..ونزلت و صراحه طنشت كل النظرات حولي ..وابتسمت ..واقول هلو للكل ..اخذت بني في حضني ..ومشيت ..
بعد مرور اسوبع سألتها هل تحرجين مني ..لاني محجبه ..
قالت العيال يسألوني ..بس اقولهم هذه ماما و احنا مسلمين..
فصممت ان لازم يقبلونا .زبدأت رحلتي في التبرع للمدرسه ..
رحت وقدمت اسمي مع المتبرعات ..وصرت يوميا اروح المدرسه ..
وهذا خلي بنتي تفتخر بي ..وتباهي قدام كل العيال ..ان هذه ماما ..وكنت اشوفها تمشي تتمختر بينهم فخوره ان ماما بتساعد المدرسه ..والكل يجي يشكرني ..
ما فعلتها الا لاقوي نفسيه ابنتي ..وادعمها ..
زوجي استاء من الوضع انك ليه بتطلعي كل يوم ..
قلت الله يخليك ..لازم اقوي عزيمتها ..وادعمها نفسيا ..حتي توري الكل ان ماما مو غير .زهي مثل اي انسان بحجابها و دينها ..
داخليا ..كان لاجلي لكي اكسر حاجز الوهم السخيف ..
النفس البشريه لا تتقبل اي شي غريب في البدايه
لكن بعد فتره ..ان تعودتي عليه بتتقبليه ..
كنا نرتب لوحات الطلاب ..ونزرع الحديقه ..ونظم الكفتيريا ..واحتفالات اخر السنه ...
يعني يا غاليه
انت حاربي الشي بنفسك ..صدقيني ما راح تشعري فيه ولا تخافي منه علي اطفالك ..
الاطفال عندهم من البراءه ما يكفي ان يلعبوا مع كل الاجناس ..والالوان و حتي مع اختلاف اللهجات ..واللغات ..بتلقينهم يلعبون لو بلغه الاشاره
وعلي لون ابنك ..
خليه يقولهم انا من بلد الانبياء ..والمرسلين و لوني من لونهم ..
والله هو يلي عطاني لوني ..وانا احبه..واشكر الله عليه ..
خلي جواباته مقترنه دائما بالدين ..
لان مافي قوه بعد الله ..فيستسلم الطرف الثاني ...
ولو قاله ما بلعب مع بلاك ..
المفروض ابنك بتعلم انه يرد عليه الله هو خلق و خلقني ..وانا لا يهمني ان لعبت معي او لا ..
لازم تقوي الثقه بنفسه ..
الغربه صعبه ..وعموما هذه العنصريه منوعه في المدارس ..
وان تكررت بامكان ابنك يروح يشكي علي اي طفل للمشرفه الاجتماعيه و تكلم اهله ..
واجهت كثير اختي ..ولله الحمد ..الثقه بالنفس هي مفتاح النجاح للطفل..
حتعملي ايه لما يدخل المدل سكول ..ويعايروه زمالاؤه ان ما معك تلفون خلوي ..وليه ما بتلبس ماركات ..وحاله ..
خبره اسأليني ..بنتي سنه اولي جامعه ..
الحمد لله ..
تجاوزت كثير ..واكسبها هذاا شخصيتها الواثقه من نفسها ..
الحمد لله ..والان جاري العملمع ابني .زبروح السنه الجايه علي المدل سكول..
بتبدأ المقارنه ..ليه ما عندك قيرل فرند ..ليه ما بتطلعش مع بنات .. ااااخ يا قلبي ..
ربي يعطينا برهم و صلاحهم..
ويوفقهم لكل ما يحب و يرضي

صاحبة الـ@ـسك
25-03-2012, 09:54 PM
كلامك جميل يا بوادى قوى ومشجع فعلا الله يبارك لك فى أولادك ويحفظهم
بس موش كل الأولاد زى بعض والله فعلا حسن ضخصيته ضعيفة وكذا مرة أقول له مش مهم يلعب معاك قول لهم مش بيهمنى وإلعب مع غيره بس هو بيتأثر والغريبة إنى بأحس إنه بيفضل نفسه الولد اللى رفض يلعب معاه إنه يتقبله يعنى بيفضل منى عينه زى ما بنقول إن الولد التانى يلعب معاه ويرضى عنه!!! شئ غريب
أما إبنى التانى عبد الرحمن مش بيهمه وفعلا شخصيته قوية ... وصعب برضه على العيال إنهم يتفهموا
طب تصدقى بالله عندنا واحدة هنا آل إيه عيالها فى الميدل سكول ومش بيحبوا إنها توصلهم للمدرسة بيخلوها تنزلهم بعيد علشان بينكسفوا من حجابها!!!! عملت إيه
قلعت الحجاب والعياذ بالله شفتى!!!!
طبعا تصرف يعنى..... يللا الواحد هيقول إيه ربنا يهدينا جميعا
يا ريت أولادى يكونوا مثل أولادك فى ثقتهم بنفسهم ... أنا أغبطك عليهم فعلا ربنا يفرح قلبك بيهم ويبارك فيهم ويحفظ عليكم دينكم

رأيي بقى والله تفتحى سلسلة مواضيع هنا تحكى عن تجربتك فى الموضوع ده ما تتخيليش هتسعدى وتساعدى ناس كتير أولهم أنا ... الواحد مهما كان محتاج لناس تنور له الطريق وتساعده بتجاربها

hasna1976
25-03-2012, 11:30 PM
بوادي
ما شاء الله كلامك موزن و تجربة رائعة

بس تعرفي القرويين غير العنصريين
يعني انا منطقتي قرويين اللي فيها و كاثوليك
يعني لبسهم تقريبا مثلنا
بس هما ما بيحبونا بس مستحيل يبينوا

بينما العنصريين رح يحاولوا باي شكل يضايقوكي
و يسمعوكي كلام جارح عن دينا و عن نبينا

احنا ما رح نتأثر بس الاطفال هما اللي بيتأثروا
و مثل ما حكت ام حسن في ستات ممكن يقلعوا حجابهم و كثير بنسمع عن هيك

هون انا عندي اخوات ما شاء الله بناتهم لبسوا الحجاب من صفوف صغيرة و ما كانوا يهتموا بالتعليق عليهم
و هدا الشي اكيد راجع للتربية بالبيت و شخصية الطفل نفسه

بس برد برجع و بأكد تجربتك رائعة

بوادي اميريكا
26-03-2012, 07:04 AM

يا رب يبارك لكم في اولادنا جميع
ويعطينا برهم و صلاحهم
هو يلي عنا قرويين ..طيبين
بس اول ما سكنت صراحه
بقلك كتير في مجموعه منهن عنصريين ..
مدينتي تدعي اليثه .ز(تعني مدينه الكنائس باللغه الهنديه )
وفعلا كل مترين فيه كنيسه ..يمكن بولايتنا كلها مافي كنائس قدر كنائس قرتنا >>اصبحت مدبنه
المسلمين اشتروا كنيستين بحمد الله و حولوهن الي مساجد ..
والبغض من الجاره كل يومين تتصل بالشرطه علي شكوي سخيفه ..حتي رئيس املدينه طلب منها بعد سنه من ازعاج الشرطه انها تحط بيتها للبيع ..والاولويه للشراء من قبل المسلمين ..

غاليتي ..انت بنفسك قلتي الشيطان ووسوسته..عزيزتي ..هو لا يريد لك الخير ..
ارجع ااكد عليك ..ان استخرت .زواستخاره زوجك تيسر اموركم معها ..لا تخلي وسواس الشيطان يبعدك عن الاجر ..
لعل الله يكتب لك اجر من حيث لا تحتسبي .
حسنه يا غاليه
اقولك حل ..المعامله ..والكلمه الطيبه تلين الحجر ..
يعني تخيلي جارتي يلي اقولك عنها .حمه كبيره في 60 نازله باكياس ثقيله
ويا دوب قادره توزن مشيتها ..
قربت بسلم عليها و مبتسمه قلت تحبي اساعدك ..
عطتني ذيك النظره يلي تقص قص..
مثل يلي تقولي موتي ..ريتني اعدمك..قلت خلاص اخلي بنتي تحمل معاك ..
ناظرت بنتي ..شويه و بتضربنا ..وبصوت جاف قالت لا ابعدي عني ..
نفس الموقف و عرضت عليها ..نفس الجواب ..
لا احطي عدد المرات التي اعيد نفس المشهد..جائت الثلوج..وانظف مدخل بابي و بابها..ورش ملح حتي ما بتكون الصقيع .اقول حرام حتي ما توقع
والله صدفتني مره ..وهي خارجه عطتني كشره ان لا حمدا و لا شكورا ..
تكررت المواقف ليوم دخلت البيت ابكي مقهوره منها ..سنتين مرت ..وهي ناشفه ..ولا حتي ترد لي سلام..
زوجي قال خلاص لا تسوي لها شي ..
قلت قلبي مو مطاوعني ..حرمه كبيره ..
يوم شميت ريحه شياط ..ادورفي البيت ..مت خوف ..
لاحظت دخان يطلع من مطبخها خفيف بس خفت ..
رحت اطرق بابها بقوه ..لما قتحت الباب كانت غضبانه ..اشرت علي المطبخ ..وقامت تصيح ..دخلت بسرعه ..شلت القدر عن النار ..نظفت لها المكان بسرعه ..
وتفاجأت برده فعلها ..قامت تبكي و تقول شكرا لك كنت بموت شكرا..وبعد اسبوع ارسلت لي بسكوت للاولاد ..
وعلاقتي بها ممتازه الحين ..
الحمد لله ..
فدائما احسنوا الظن ..وصفوا نيتكم
لان نظرتوا اليهم علي انهم عنصريين المشاعر بتوصل تري ..
لكن لو انت نزعتي النظره هذه من قلبك ..وحطيتي مكانها المحبه لهم علي امل ان يشرح الله صدورهم ..بيشعروا فيها
وبيخجلوا من انفسهم وبيجي يوم يبادلوكم نفس المشاعر

هو سؤال اسئلي نفسك انت و اي اخت في الغربه
هل صدقا انت تحبينهم من دون عنصريه في قلبك..؟؟؟؟
ان بقلبك عنصريه و بغض عليهم ..اذن جاوبت علي السؤال ..ليه هم يبغضونك..
ون لقيت انك بالعكس تتمني لهم الخير ..وتدعي لهم بالهدايه
راح تحصلي نفس الشعور
وفقنا الله جميعا لما حب و يرضي

سيرين4
26-03-2012, 08:01 AM
يا رب يبارك لكم في اولادنا جميع
ويعطينا برهم و صلاحهم
هو يلي عنا قرويين ..طيبين
بس اول ما سكنت صراحه
بقلك كتير في مجموعه منهن عنصريين ..
مدينتي تدعي اليثه .ز(تعني مدينه الكنائس باللغه الهنديه )
وفعلا كل مترين فيه كنيسه ..يمكن بولايتنا كلها مافي كنائس قدر كنائس قرتنا >>اصبحت مدبنه
المسلمين اشتروا كنيستين بحمد الله و حولوهن الي مساجد ..
والبغض من الجاره كل يومين تتصل بالشرطه علي شكوي سخيفه ..حتي رئيس املدينه طلب منها بعد سنه من ازعاج الشرطه انها تحط بيتها للبيع ..والاولويه للشراء من قبل المسلمين ..

غاليتي ..انت بنفسك قلتي الشيطان ووسوسته..عزيزتي ..هو لا يريد لك الخير ..
ارجع ااكد عليك ..ان استخرت .زواستخاره زوجك تيسر اموركم معها ..لا تخلي وسواس الشيطان يبعدك عن الاجر ..
لعل الله يكتب لك اجر من حيث لا تحتسبي .
حسنه يا غاليه
اقولك حل ..المعامله ..والكلمه الطيبه تلين الحجر ..
يعني تخيلي جارتي يلي اقولك عنها .حمه كبيره في 60 نازله باكياس ثقيله
ويا دوب قادره توزن مشيتها ..
قربت بسلم عليها و مبتسمه قلت تحبي اساعدك ..
عطتني ذيك النظره يلي تقص قص..
مثل يلي تقولي موتي ..ريتني اعدمك..قلت خلاص اخلي بنتي تحمل معاك ..
ناظرت بنتي ..شويه و بتضربنا ..وبصوت جاف قالت لا ابعدي عني ..
نفس الموقف و عرضت عليها ..نفس الجواب ..
لا احطي عدد المرات التي اعيد نفس المشهد..جائت الثلوج..وانظف مدخل بابي و بابها..ورش ملح حتي ما بتكون الصقيع .اقول حرام حتي ما توقع
والله صدفتني مره ..وهي خارجه عطتني كشره ان لا حمدا و لا شكورا ..
تكررت المواقف ليوم دخلت البيت ابكي مقهوره منها ..سنتين مرت ..وهي ناشفه ..ولا حتي ترد لي سلام..
زوجي قال خلاص لا تسوي لها شي ..
قلت قلبي مو مطاوعني ..حرمه كبيره ..
يوم شميت ريحه شياط ..ادورفي البيت ..مت خوف ..
لاحظت دخان يطلع من مطبخها خفيف بس خفت ..
رحت اطرق بابها بقوه ..لما قتحت الباب كانت غضبانه ..اشرت علي المطبخ ..وقامت تصيح ..دخلت بسرعه ..شلت القدر عن النار ..نظفت لها المكان بسرعه ..
وتفاجأت برده فعلها ..قامت تبكي و تقول شكرا لك كنت بموت شكرا..وبعد اسبوع ارسلت لي بسكوت للاولاد ..
وعلاقتي بها ممتازه الحين ..
الحمد لله ..
فدائما احسنوا الظن ..وصفوا نيتكم
لان نظرتوا اليهم علي انهم عنصريين المشاعر بتوصل تري ..
لكن لو انت نزعتي النظره هذه من قلبك ..وحطيتي مكانها المحبه لهم علي امل ان يشرح الله صدورهم ..بيشعروا فيها
وبيخجلوا من انفسهم وبيجي يوم يبادلوكم نفس المشاعر

هو سؤال اسئلي نفسك انت و اي اخت في الغربه
هل صدقا انت تحبينهم من دون عنصريه في قلبك..؟؟؟؟
ان بقلبك عنصريه و بغض عليهم ..اذن جاوبت علي السؤال ..ليه هم يبغضونك..
ون لقيت انك بالعكس تتمني لهم الخير ..وتدعي لهم بالهدايه
راح تحصلي نفس الشعور
وفقنا الله جميعا لما حب و يرضي
يا الله سبحان الله بجد الواحده ما تستسلم من موقف واحد وقبل كل شئ تعرف ان
اجرها عند الله مش العبد جزاك الله خير

tuta.
27-03-2012, 06:24 PM
اسمحيلي ابدأ كلامي بالتعازي و اقول لك عظم الله اجرك في فقيدتكم.

ثانيا لاحظت انه انتي بحثتي عن مدينة باياوا ناسية انه الولاية كبيرة لا تقتصر على مدينة واحدة, فهل ممكن تسكنوا بمدينة مجاورة تكون اكثر تحضر من اللي بحثتي عنها بس حيكون في commute لزوجك عشان العمل. انا ساكنة بالينوي بس عمري ما رحت اياوا او سمعت عنها, زوجي بيروحها كثير بسبب عمله و لا عمره جاب سيرة عنصريه او تعامل سيء من الناس اللي فيها, طبعا كان يروح مناطق صناعية ما يكون يروح للاحياء السكنية..
الله يكون بعونك في اختيار الانسب لك و لعائلتك.

tuta.
28-03-2012, 07:13 AM
ما بعرف ليه فكرت فيكي و انا اطبخ يا سبحان الله مشكلتك ما طلعت من راسي و لقيت الحل لك و انا بطبخ ملوخية ههه <<< شو دخل الملوخية

شوفي يا عمري, انتي قلتي انه زوجك وظيفته في ديل مدري اي بي ام مش فاكرة, المهم, هل فكرك انه موظفين الشركة من اهل ايوا؟؟؟ اشك بالموضوع لانه باين انهم ignorant و red necks و بدون تفكير متسرعين, مستحيل يكونوا كلهم موظفين, الا الشركة يكون فيها اشكال الوان, فخلي زوجك يطلع يومين زيارة هناك و يسأل اللي حيكونوا معاه فين ساكنين و افضل منطقة للسكن و تكون آمنة من الريد نيكس و ان شاء الله يفيدوه.

صاحبة الـ@ـسك
29-03-2012, 08:58 AM
بوادى .... والله مش عارفة أقول لك إيه ... أنا معجبة جدا جدا بيكى ما شاء الله عليكى وعلى قوة إرادتك وإيمانك ... الله أكبر فعلا
بصراحة أنا لو منك والست دى كلمتنى كده ... والله ما كنت أبص فى وشها تانى!!! أنا عارفة إنهم شافوا من الجانب السئ من المسلمين أو خلينا نقول تجربتهم صعبة والإعلام والحمد لله فى فترة بوش عمل لهم غسيل مخ وكل شوية يشوفوا مسلمين بيفجروا نفسهم فى مدنيين أو يقتلوا مدنيين أكيد فاكرينا كلنا كده مش بنحبهم وعايزين نموتهم وخلاص .. والله أنا بأدعى لهم بالهداية وربنا يهدينا كلنا بس فعلا يا بوادى ما شاء الله عليكى ما شاء الله ربنا يزيدك من التقوى والإيمان ويجعل عملك فى موازين حسناتك

صاحبة الـ@ـسك
29-03-2012, 09:04 AM
توتة ... ضحكتينى على الملوخية هى كده الملوخية أم الأفكار :))))
أشار علينا إبن خالة زوجى إننا نسكن بإلينوى فعلا بس هتكون بعيدة يعنى المنطقة القريبة منطقة منتجعات وما فيهاش سكن لازم هنسكن بعيد ... كا نفسى أسكن بشيكاغو أسمع إنها حلوة بس هتآخد من زوجى حوالى ٣ أو ٤ ساعات سواقة ههههه هيقضى طول اليوم سايق العربية

حصل شئ غريب زوجى متضايق فعلا فى عمله والله المستعان والراجل بتاع ايوا كلمه تانى وقال له ما تخافش وتعالى وما تقلقش من حاجة ... وقال له فيه وظيفة تانية لأن الأولى تم شغلها وزوجى شكله عايز يرجع فى كلامه من كتر ما هو متضايق فعلا من عمله الحالى وأنا خايفة وبأدعى ربنا يعمل لنا الخير أنا خلاص سلمت أمرى لله وإستعنت بالله وتوكلت عليه وهو حسبى
إدعوا لى لو فيها خير يقبلوه فى الوظيفة التانية وساعتها هأعرف إن ربنا عايزنا نروح هناك وهأتوكل عليه وهو الحافظ

وهأبقى بقى أدوشكم كل يوم لو جرى لى حاجة واللا مواقف بايخة وأسألكم أعمل إيه :) ما تسيبونيش بقى وتستندلوا ههههههه

انسانه نادره
29-03-2012, 11:49 AM
ربنا يوفقك وتلاقي حل للمشكله دي
من جد مشكله محيره وانا لو كنت في مكانك اروح المدينه دي ازورها كم يوم وبعدها اقرر

طبعا انا في بريطانيا ودخلت بس علشان ادعي ليكي ياعسل

بوادي اميريكا
29-03-2012, 03:44 PM
مسوووكه يا علس ..
عسي ربي يهيأ لك الخيره من امرك ..ويسهل دربك لما فيه الخير لك ..
ربي يسخر لك خلقه..ولا تخافي ..مرابطين عندك ..مش هنسبوكي يا بنت ..اي حاجه بنقدر نفيدوكي ...حنفدوكي باذن الله

tuta.
29-03-2012, 06:55 PM
الله يكتب لك اللي فيه الخير و يسهل لك طريقك. و ما تخافي نحنا خلاص استقرينا عندك مش حنسيبك تعالي كل يوم طمنينا عنك و عن اللي بيحصل معك.
على فكرة شيكاجو فيها جالية عربية كبيرة و ان كان ناقصك شي و انتي بايوا ابقي اتحججي بالاغراض الناقصة و تعالي شيكاجو شمي نفسك و خذي اللي بتحتاجية <<<< و ساعتها شبيك لبيك توتا بين ايديكي ايا معلومة او محل او سوق بتحتاجيه بجيبه لك من تحت الارض ان شاء الله.

صاحبة الـ@ـسك
29-03-2012, 07:20 PM
ربنا ما يحرمنيش منكم حبيباتى سبحان الله ما شفناش بعض ولا نعرف بعض لكن والله خير الأصدقاء أنتم
ربنا يكتب لكم الأجر وما يحرمكم من الثواب
أحبكم جميعا فى الله

alia ali
03-04-2012, 01:46 PM
موفقة عزيزتي

amani1
03-04-2012, 02:40 PM
الله ييسر امرك يا بطوطه وان شاء الله زوجك يتوفق بالشغل والبعتمد علي الله عمره ما بخيب ان شاء الله
كل واحد له تجربه او علي الاقل البسمعه
انت خلي زوجك يعمل زي ما اقترحوا البنات ان يروح ابو حسن لوحده كم يوم ويشوف الشغل والجو والسكن ويسال ناس مش من المنطقه يعني اذا في جنسيات تانيه غير المواطنين وشوفوا اذا في سكن بعيد شوي عنهم وان شاء لله الله ييسر امره
زي ما قلتي الاعلام عامل عمايله هون كل المسلمين ارهابيين في العالم زي قصه الفرنسي المغربي المسلم اول شئ اعلنوا مسلم اهم شئ عندهم القتل الطلاب الاسبوع الماضي قالوا عنه قاعده وبالاخر قالوا ما في اي دليل الله لايوفقهم بس