PDA

View Full Version : فى اشد الاحتياج

الحان تائهة
14-09-2010, 01:42 PM
بسم اللة الرحمن الرحيم
اهديكم السلام والتحية واتمنى لكل واحدة ان تتحقق لها امنيى وتعيش عيشة هنية وتكون يوم القيامة مرضية ان شاء اللة
لى قصة ومحتاجة المشورة والدعاء والطبطبة والحنية وكل اللى تقدروا تتدهونى

والحكاية كلها ب3 شهور دة عمرها

بدات الحكاية بصاحبة ماما واصرارها انى ازورها مع ان طول عمري المعاملة ما بينى وبينها من بعيد المهم طبعا شكيت لان عندها ولد وطبعا كنت واخدة قرار انى ارفض لان ظروفة لا تناسبنى تعليمة اقل لة تجربة زواج سابقة اثمرت عن بنت ودية مش المشكلة المشكلة ان التجربة كانت من وراء اهلة ومن سيدة تكبرة ب14 سنة المهم قلت اروح علشان ما اسببش لامى احراج وانا هرفض بشياكة والموضو ع هيخلص

بس اللى حصل.............................

مجرد ما شفتة قلبى راح لة واللة حسيت انى اتخطفت المهم نزلت شغل معاة فى نفس الشركة بنشوف بعض بس المعاملة عادية جدا من بعيد لبعيد بس قلبى كل يوم بيتعلق بية

بعد شهرين تقريبا فاتحنى انة عاوز يتجوزنى

طبعا انا كنت قاطعة الامل لانة كان بيعاملنى عادى وبيدور على عراس المهم طرت من الفرحة وقلتلة اقول لاهلى فى البيت ورحب وقالى انة فكر فية بعد ما رشحنى اكتر من حد من الشغل لية وقالوا انى مؤدبة ومحترمة وبتكسف وبنت ناس ففكر ولاقانى حد فية صفات هو عاوزها
قلت لاهلى وجة قابل بابا علشان يشرح ظروفة ولو بابا وافق هيجيب اهلة وجة وكان واضح وصريح وحصل قبول لظروفة وجاب اهلة وحص الارتباط وكنت طايرة من الفرحة وبيعاملنى احسن معاملة واهتمام ملوش حل باختصار كنت طايرة صحح كان
فى تكات كدة بس تعدى

وبعد ما تمت الخطبة ولبسنا الدبل........................

بقى فى حاجة غريبة حساها ان الموضوع هدى جدا جدا ةتقريبا من اول يوم وبقيت ابذل كل مجهودى علشان نقرب من بعض بس حاسة انى لوحدى اللى بعمل المجهود دة وهو لالالالالالالالالا

وكان دايما الخلاف القائم ما بينا فى الاول انة عاوز يحصل ما بينا حاجات مش كبيرة بس انا كنت برفض يعنى بوسة حضن حاجات كدة وبعدين بقى الخلاف التانى انة كل كام يوم ياخد ركن ويتجنب الكلام معى دون سبب واضح وبعدين لما اقعد اتكلم معاة الاقيها حاجة مش مستهلة واقولة لما يكون فى حاجة مزعلاك تعالى قولى السكات ما بيحلش حاجة دة بيكبر المشكلة ولكن .......لا حياة لمن تنادى وكل مرة يطلع الموضوع هايف وبعدين حصل اللى ماكنتش اتوقعة فى مرة من اختفاءاتة

بنتعاتب لاقيتة بيقلى احنا ما ننفعش بعض

راجعتة وقلتلة انت واخد القرار دة ماكنش لة لزوم كل دة طب تحب تيجة تاخد حاجتك ولا بابا يجبهلك يرد يقول لا انا اللى سيبك مش انت اللى سيبانى مش عاوز حاجة وقفت شوية ومرديتش امشى يمكن يقول اى حاجة
مقلش مشيت وانا لابسة الدبلة وماقلعتهاش واستنيت يتصل يبعت رسالة
محصلش

وبعد اربعةايام لاقيت اختة المتزوجة بتتصل بية وبتسأل اة اللى حصل دة هية اتفجئت انة بيقول لها خدى مرتبها واصليهلها وهاتى حاجتى اصلة مش عارف انا لية ما بجيش الشغل ولية واخدة ركن وشكلى اتلككت لية علشان ابعد ولما حكيت لاختة السبب قالتلى مايستهلش اللى هو عملة ولامتنى ان انا اتسرعت وعاوزة تقنعنى انة كان متعصب طب هو فين اربع ايام كل دة مهديش وحس انة اهانى مستانى ان انا اللى اصلحة

وبعدين مامتة كلمتنى ونفس الحكاية بيرموا اللوم عليا طب عرف ان اخذت كلامة بجد وعرف ان ابويا عرف مش المفروض يجى يصلح الموقف لا مامتة قالت انة هيسافر فى العيد اسكندرة ولما رجع هيجولنا بعد العيد والعيد خلص بقالة يومين ولا حس ولا خبر

امانة دة حد عاوز يصلح ولا حد باع
المهم ابل ما يحصل الموضوع دة بومين وبيسألنى بتحبينى وعاوز يبتدى يدور على شقة واتكلمنا فى الفرش
طب كان اة اية بيضحك عليا

مش عارفة

انا حبيتة رغم كل الاختلافات ما بينا ورغم طبعة الصعب ورغم خلافتنا وعمرى ما تخيلت القصة تخلص كدة ومش عارفة اذا كانت خلصت ولا لا
طب لو جة هو واهلة وطلب فرصة اديلة الفرصة ولا لا
طب لو مجوش معقولة كان بيلعب بيا وبمشاعرى

مشعارفة

متلخبطة ومخنوقة ومش فاهمى اى حاجة ساعدونى
وانا مستعدة للرد على اى سؤال

سماء عبد السلام
14-09-2010, 02:09 PM
كان الله في عونك اختي...لو جا وطلب تعطو فرصة انا رايي انه والدك يقعد معو ويشوفو ندمان على فعلته ولا لأ وشاريكي ومتمسك فيكي ولا لأأ,,يعني القصة بدها قعدة لتعرفو انتي كمان ما تنسي انه لا خاب من استخار فاستخيري ربنا بكل امر...ربنا يجيبلك الخير يارب

الحان تائهة
14-09-2010, 02:48 PM
اشكرك اختى انا فعلا بستخير ومستنين الاتصال منهم زى ما قالوا بعد العيد وفعلا انا بفكر زي رائيك دة ادعيلى

نور العيون123
14-09-2010, 02:55 PM
انت من الاول شايفه انه لا يصلح لك ودي كانت نظره صائبه لانك نظرتيها

نظره مجرده من العواطف ولما شفتيه وقلبك تحرك غصب عنك

تنازلتي عن نظرتك ولم تفكري في رايك فيه بل طاوعتي قلبك دون عقلك

وده كان من طرفك فقط لانك بتقولي كان بيعاملك عادي يعني لم يظهر منه

ما يدل على انه تعلق بك وخطبك كده وخلاص عشان كان عايز يخطب

والناس رشحوك ليه وموقفه الان يدل على انه ما حبك ولا تعلق بك

وليس هذا فقط بل راي انكم لا تصلحون لبعض ولم يتصل يعتذر

ولا يصلح ما قال وانما تكرم وتعجب انت تغيبتي وتغيرتي ليه

وبدل ما يتصل هو خلي اخته تتصل وواضح ان اهله بيحاولوا يضغطوا عليه

عشان يرجع لك اجلسي معاه جلسه اخيره لتتاكدي من شعوره نحوك والاقتناع بك

واسالي نفسك ايضا انت مقتنعه بيه فعلا وتنفعوا بعض ولا هي مجرد عاطفه

وعايزة تكملي عشانها وبعدها قرري ما هو في صالحك

fattin
14-09-2010, 08:13 PM
لاحول ولا قوة الا بالله حبيبتي والله انا راي سيبك منه لي يعمل فيك كل ده وانتو لس مخطوبين شو ممكن يعمل عند اول مشكلة تقابلكم بعد الزواج والله يعوضك احسن منه وخليها للضروف وللمكتوب

ام اسيل وايه
14-09-2010, 08:25 PM
ربنا يهدي سرك يارب
بس من راي انك تدي لنفسك فرصه احسن
وربنا معاكي

~~زهرة المدائن~~
15-09-2010, 01:00 AM
اولا كل عام وانت بخير
ثانياا
انا ارى انك تستني كمان فترة وتشوفي..اذا رجع هو واهلة وصالحك يقى خلاص المسامح كريم....واذا ما رجع.....فكري جديا بوضعك وهل هو شخص يستاهل تتنازلي وتصالحية انتي؟؟برغم انك ما غلطي بحقة
بالاخر انصحك بالاستخارة والدعاء ...........واعطاء نفسك وقت كافي للتفكير بهذا الشخص..وخصوصا انة سبق لة الزواج والفشل بهذا الزواج
ما تتسرعي............
تحياتي لكِ W:

الحان تائهة
15-09-2010, 11:33 AM
اشكركم جميعا واحب اوضح للاخت عيون انة كان دايما يقولى ان صحيح ابتدى معايا الموضوع بعقلة بس بعد ما تعامل معى بقى لية حاجة جواة بتعلى كل يوم

وحقيقى انا متخوفة من نفس الفكرة يا اخت فاتن
ادعولى اخد القرار الصح

جينيت
15-09-2010, 05:07 PM
الله يفرج همك ويسر امرك
اختي مو المهم انك بتحبيه المهم هو يكون بحبك ويتلهف
لشوفتك والكلام معك وما يوقف على صغائر الامور بل بالعكس
كل ما يشوفك المفروض هو بسأل عن زعلك هيك المخطوبين بيعملو
طيب عزيزتي لما تتزوجيه حيتغير بالعكس ما في شي اسمه المرأة بتغير رجل (من شبا على شئ شاب عليه )
فكررررررررررررري كويس
وانسي شوي قلبك حاولي تفكري بعقلك فكري كيف لما يتزوجك وما يرضى الا لما تصالحيه او تظلي تحاولي انتي تراعي مشاعره وهو ولا كأنه هون فكري ببكره ارجوكي ما عندك خوات متزوجات او نسوان اخوانك يفهموكي كيف الرجل وطباعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فكرررررررررررررررري منيح

انسانه نادره
15-09-2010, 06:19 PM
صار لصديقتي قصه مماثله ...... مخطوبيين ويطنشها بالايام يتصل يوم وعشره لا ويغيب فتره ولايسال وفجاءه يجي ويتاسف ويعبر عن حبه لها وهي حبته وعلى قولتك قلبى راح لة و حسيت انى اتخطفت وفي الاخير الاخ طلع مريض نفسي.

الحان تائهة
16-09-2010, 01:40 AM
ربنا يخليكوا بجد اهتمامكم فرق معايا انا عملت شئ احرك بية المياة الركدة علشان اكون عملت اخر ما عندى واذا لم يقدر ويتفهم اتركة دون لحظة ندم او احساس بالتقصير
بعثت لة رسالة بتقول
( بتقول انى اتلككت وانا بقول انك جرحتنى بس انا لسة لابسة الدبلة والقرار ليك مستنية ردك)

وبكدة ابقى اديتة الفرصة الاخيرة ولا لحظة ندم بعد كدة واللة يغنى كل منا من سعتة
ادعولى

Mi*Mi
16-09-2010, 03:23 AM
السلام عليكم..........
الحان تائهه..... ربنا يكون في عونك....طبعا ان قلبك يتعلق بحد و في فتره من ايامك تتشركوها سوى .... بيكون ليها طعم جميل و ذكرى حلوه و احساس جديد ..... ولما بنمر بده بنحس بمشاعر جميله و حياه مختلفه .....
لكن صدقيني انت اللي عملتيه عين العقل انت مغلطيش في حاجه "من راي" و مش فاهمه هي ممته و اخته بيلوموكي على ايه يعني ....
انت كنت صح و صح جدا لما رفضتي اللي بيطلبه .... و فكري لو كنت جرتيه و بعد كده حصل و سابك....
انت كده ورتيه اخلاقك و دينك .... و هو لو نيته سليمه و خير وعايز زوجه صالحه ....تكونوا مع بعض بيت صالح...هيرجع و يصلح اللي كسره....

و اهم حاجه متتنزليش عن دين و اخلاق و مركز اجتماعي متقارب .... بينك و بينه....لان بعد الجواز....الحب مش بيكون زي قبله....الحمد لله بيكون في عشره طيبه و موده ورحمه ....
بس الحب المجنون والشوق اللي قبل الجواز بيقل....
بيفضل الخلق الطيب و المعامله الكريمه .... مستوي فكري متقارب ...
ربنا يصلح مبنكم لو في خير.... و استخيري و ربنا يكرمكم.

الحان تائهة
17-09-2010, 05:55 PM
اخر الاخبار
طبعا زى ما توقعت ما فيش اى رد منة وحتى النهاردة الجمعة واهلة لا حس ولا خبر ونسيت اقول ان مرتبى ما فيش اى خبر عنة
ورغم انى بجد موجوعة بس خلاص حتى لو رجع الموضوع بالنسبة لية انتهى وربنا يعوضنى

تاملات الماضى
17-09-2010, 06:37 PM
اختى عوضك الله خيرا منه
اذا كانت البدايه هكذا فما بالها عندما تتراكم عندكم مشاكل الحياة العامة و الاولاد و غيره ,تريثى و لا تتخذى اى قرار لان الكرة فى ملعبه الان و اشركى امك و اباك ان جد جديد كان الله فى عونك .

zineb gharbia
17-09-2010, 06:51 PM
اختب العزيزة الحان
إن شاء الله تجدين مرفأ تراحين فيه

كنت متابعة معك منذ البداية وانتظرت للآن
لأنّي أخشى النصح بالفراق من بداية الموضوع
والأخوات ماقصرن جزاهن الله خيرا .
أنت قمت بالواجب تجاه دينك وأخلاقك وتجاهه .
وأنت لم تكوني مرتاحة له منذ البداية ،
لكن تعلق قلبك به حين رأيته ، وهذا الإعجاب لا يبني بيتا .
كوني متأكّدة أنّ الخطيب الذي يقاطع خطيبته
ويغيب وينتظر أن تتّصل به هي وتعتذر ربّما عن خطأ غير موجود ؛
سيعذّبها بعد الزواج لأنّه تعوّد منها الاعتذار وسيتدلّل عليها .
إن كان بإمكانك الانتظار لتلقّي جواب فذاك ،
وإن حصل اللقاء فلتحسمي كلّ المواضيع :
ينبغي أن يكون هناك نقاش جدّي حول الحياة الزوجية كيف تنظران إليها ؟
أمّا إن استمرّ في صمته فعوضك على الله
لأنّ سؤالك عنه بعد الآن فيه خضوع غير معقول لابتزاز غير مقبول
يسّر الله أمورك عزيزتي وأرشدك إلى سواء السبيل .
كل خطواتك ينبغي أن تكون مدروسة :
ماذا ستربح ألحان ؟ وماذا ستخسر في الحالين ؟
واستخيري يوفقك الله .

قمـ بغداد ـر
17-09-2010, 06:52 PM
ربي يعوضك خير

رحيق الاقصى
17-09-2010, 09:28 PM
والله يا عزيزتي صارت القصه هاي مع قريبه الي

بس بالاخر تركها ع اساس انه مريض وما بدو يورطها معو بس بعد اكم شهر اسمعنا انو اتزوج

هاي شباب طايشه وبس حابه تجرب وبس

Mi*Mi
18-09-2010, 01:31 AM
السلام عليكم....
الحان تائهه.........مدام مفيش اي اتصال منه .... يبقى ربنا يعوضك خير باذن الله.... و هي كانت مجرد فتره تسليه بالنسبه له.... اكيد الموضوع ده مياثرش فيك ولا يحبطك ..... خلي يقويك ...و يعرفك الناس على حققتها ... و درس من دنيا مليانه بناس معندهاش ضمير ولا اخلاق...

sibel
19-09-2010, 11:03 PM
اختي الغاليه
انا متزوجه
ومريت بنفس الي مريتي في
يعني لا يهتم يسال لكن قليل كنا كاتبين كتاب
يعني عقد قران لم امر بخطوبه
ايييييييييييه
كنت اسال يقول انو عندو شغل
ويتاسف
بس خطيبك غريب من الخطوبه هيك
حبيبتي اتركي الامر للايام
ولا تتسرعي انت ورده والف واحد يمر ليشمك
لكن
الذي يقطفكي واحد
ويجب ان يستحقك
لا تحزني اذا ما في نصيب
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

الحان تائهة
23-09-2010, 02:00 PM
ازيكم اهلى
الجديد واخر التطورات اهلة جم وسمعوا منى وقالوا انى مش غلطانة
واختة بتقولى انة بيقول انى عنيدة ومش باقية ولما حكتلها على مواقف حصلت منة قالت انى مظلومة
وتانى يوم الام قالت انها طول الليل بتحاول معاة وهو رافض فكل شئ قسمة ونصيب وهو هيبعت المرتب بتاعى واحنا نبعت الدبلة والمحبس والخاتم ولما بابا قال يعنى انتم حجزين المرتب علشان تسوموا علية قالت لا وقالت اخصموا المرتب من الشبكة وابعتوا الباقى فبابا قال انا هتكلم مع ابوة وتانى يوم هو اتصل وقال لبابا ان ان كويسة واخلاقى كويسة بس هو مش مرتاح ومش عاوز يكمل وعاوز حاكتة بابا قالة تعالى نقعد نتفاهم واللى لية حق بيخدة وان القاعدة مش عشان نرجع المهم اتهرب وقال لما يفضى
انا بجدمش مصدقة كم الخداع انا وافقت على انسان وبعد الخطوبة شفت انسان تانى وبعد الفسخ شفت انسان تالت اة كل الاقنعة دية دة حتى احترامي لية راح من تصرفاتة
فوضت امرى اليك يا رب حسبى اللة ونعم الوكيل

قمـ بغداد ـر
23-09-2010, 02:21 PM
اختي لاتقنطي من رحمة ربنا وفوضي امرك بيدك المولى القدير
واعرفي انو هذا الشخص مو نصيبك
قسمتك مع غير شخص واتمنى يكون قد المسؤوليه
بالتوفيق

zineb gharbia
23-09-2010, 03:00 PM
أختي ألحان تائهة

فوضي أمرك لله ولا تقنطي من رحمته

إن كان في هذا الشخص خيرا يسّره الله وإن كان شرّا أبعده الله عنك
وحينها قولي اللهم أجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منها .
عوّضك الله خيرا ورزقك الزوج الصالح الذي يحترمك ويصونك .

لأنّ هذا الشخص الذي يتدلّل عليك وأنتما لم تتزوّجا بعد
كيف سيكون حاله معك إن تمّ الزواج ؟
يسّر الله أمورك وشرح صدرك .

اريز
24-09-2010, 02:24 PM
ربنا يفرج همك يا رب
ربنا يقدم الي فيه خير

yasmin*
24-09-2010, 02:38 PM
نصيحة متكمليش معاه واصبرى ربنا يرزقك باحسن منه لان من الطلبات اللى كان بطلبها منك وانتى مش بتردى باين طبعا ان اخلاقه مش كويسه خالص
وكمان افتكرى ان انفصال مراته الاولانية عنه رغم وجود اطفال بينهم اكيد له دلالاة متتسرعيش واصبرى ربنا يرزقك بالزوج الصالح وصلى واذكرى ربنا هو احن عليكى من الكل

***DoDi***
24-09-2010, 02:49 PM
اختى عوضك الله خيرا
من رايى لا تعطيهم الدبلة والحاجات التانية
اصلا هو اللى ترك وغدر
وهذا العرف

وفوضى امرك لله

وبعدين حتى اهله مش مريحين
يعنى ايه اخصموا المرتب من ثمن الدبلة وابعتوا الباقى

سيبك منهم
ولا تجعلى ابوك يتصل بهم

انتى عززى من نفسك
وهو لا يستحقك

ربنا يوفقك لما يحب ويرضى

azhare
24-09-2010, 03:08 PM
يااارب يعوضك باحسن منو فوقت قريييب ان شاء الله, انت تستاهلي أحسن منو

ملامح شرقيه
26-09-2010, 12:26 PM
فعلا ياختي قد قرات قصة شبيهه بقصتك وبالخير صار مريض نفسي اويمككن بيكون يحب زوجته الاولنيه عشان كده صاير مايتفاعل معاكي موذاك الاهمية
ترا الرجال اذا حب صعب ينسى وكويس انك لسى على البر يمكن تكون خيرة ليكي ويعوضك ربي احسن منه استفتي عقلك مو قلبك كل الود

الحان تائهة
26-09-2010, 06:34 PM
اشكركم جميعا كنتم نعم العون والسند وبجد ارائكم فرقت معايا وربنا يصلح الحال للجميع
واكيد لو فى جديد هطلعكم علية ادعولى من قلوبكم محتاجة للدعواتك وربنا يتقبل ان شاء اللة

قلبى مجروح
26-09-2010, 09:26 PM
استخيرى حبيبتى
وربنا يوفقك للخير
http://cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/000206AB.gif (http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10&p={0279E54E-3FF2-47A8-A6D7-21CD7847D954}) http://cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/000201C1.gif (http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10&p={0279E54E-3FF2-47A8-A6D7-21CD7847D954})

صبرينة جب
26-09-2010, 10:58 PM
مساء الخير اختى الكريمة ...والله الدنيا هكذا اذا جريت وراء احد يهرب منك و اذا هربت منه يجرى وراك...وانا مع الاخت عيون 123 فى كل ما قالته...ننتظر اخبارك و قلبى معاك

هدوءءءءءءء
27-09-2010, 03:58 AM
نصيحة اخت اتركيه انت ماحبيتيه انت عاطفيه واحببت فيه صورة ومظهر والانسان العاطفي تخدعه الاشكال
هذا الانسان ماهمه الا نفسه وعنده احساس دائم بالنقص ولاتنسي رجل له سابق تجربة زواج راح يبهدلك

الحان تائهة
03-10-2010, 04:10 PM
اشكرك اختى هدوء وجميع الاخوات وجعلكم دائما صوت العقل لكل محتاج
الموضوع فعلا خلص صحيح لسة مش قادرة اتخلص من مرارة التجربة بس بحاول ابتدى
اشتركت فى كرس انجليزى قلت حاجة تشغل وقتى لحد اعصابى ما تهدى وربنا يكرمنى ادعولى