PDA

View Full Version : من تجاربكم ممكن تساعدونى فى تقسيم وقتى ؟؟

YU125
04-03-2010, 11:20 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عضوة جديدة بس كنت متابعاكم بقالى فترة و ماشاء الله ربنا يكرمكم كلكم و يزيد المنتدى يا رب ويجعل اللى بتعملوه فى ميزان حسناتكم
المشكله انى متزوجة و ام لطفل عمره سنتين و نصف و طبعا لظروف الحياه اعمل فترتين وبين الفترتين 4.5 ساعه ولكم ان تتخيلوا المجهود المبذول لتقسيم الوقت بين البيت و ابنى و الشغل
:[MM:[MM و الان المفروض ننقل لشقه تانية خلال ايام و مطلوب منى انى اوضب و اشيل كل العفش:K) مع مراعاة انى لا استطيع اخذ اجازة ووالدتى بتشتغل و عندى اخوات صغيرين ماتقدرش تتركهم
النهادرة بعد ماخرجت من الشغل و جبت ابنى وروحت و عملت الغداء استعنت على الشقا بالله و جبت كراتين و ورق جرايد و بدأت الف الزجاج الموجود فى النيش و ارسه فى الكراتين وفجاه مر الوقت لازم انزل اروح الشغل و طبعا دا خلانى تعبانه جدا
اللى تقدر تقولى ازاى اضبط وقتى بحيث اخلص فى اقصر وقت ممكن ربنا يكرمكم يارب

رويدا2005
05-03-2010, 12:45 AM
يعنى ممكن تسهرى شوية ليلا وتعملى كل الى تقدرى عليه
ويعينك الله

YU125
05-03-2010, 12:52 AM
يعنى ممكن تسهرى شوية ليلا وتعملى كل الى تقدرى عليه
ويعينك الله
ربنا يكرمك يا اختى
بس المشكله انى باجى من الشغل متأخر و على ما بعمل العشاء و انيم ابنى بتبقى الساعه أتأخرت و الشغل تانى يوم بادرى

رويدا2005
05-03-2010, 01:03 AM
استعينى بالله وان شاء الله هيقدرك وممكن كمان فى الساعة تعملى حاجة ولو بسيطة وباليل حاولى ... حاولى ولو لساعة اخرى والله المستعان

رويدا2005
05-03-2010, 01:06 AM
وفى حل تانى لو شغلك يسمح انك تشتغلى فترة واحدة ليوم
واحد فقط ... تاخذى اذن يعنى ممكن تنجزى اشياء كثيرة

يوم
05-03-2010, 07:59 AM
اختى اين رجلك (زوجك ) فى كل ده
خليه يساعدك
انا لا املك لك غير الدعاء و عليكى بقول لا حول و لا قوة إلا بالله كثيرا ترى هذه الكلمات تشعرك بان الله معك يساعدك

FOFFA
05-03-2010, 08:37 AM
لو إنت في الخليج..توجد شركات متخصصة في نقل الأثاث..العمال هم اللي بيجيبوا الصناديق الكرتون ويلموا كل حاجة ويغلفوا الزجاجيات والصيني
لو في أي بلد تانية إطلبي الأكل بالتليفون (دليفري) وحاولي تستعيني بصديقاتك
لو العلاقات بينك وبينهن تسمح بذلك
وحقيقة : أين زوجك من هذا كله ؟
ربنا يكون في عونك..

YU125
05-03-2010, 09:20 PM
استعينى بالله وان شاء الله هيقدرك وممكن كمان فى الساعة تعملى حاجة ولو بسيطة وباليل حاولى ... حاولى ولو لساعة اخرى والله المستعان
ربنا يكرمك يا رب انا بحاول اى وقت استغله و الم حاجات و ربنا المستعان

YU125
05-03-2010, 09:21 PM
وفى حل تانى لو شغلك يسمح انك تشتغلى فترة واحدة ليوم
واحد فقط ... تاخذى اذن يعنى ممكن تنجزى اشياء كثيرة
هى المشكله ان شغلى مابيسمحوش يعنى بالعافيه ممكن اخذ بس انا مستنيه لما انقل واخذ اجازه علشان اوضب البيت الجديد

YU125
05-03-2010, 09:23 PM
اختى اين رجلك (زوجك ) فى كل ده
خليه يساعدك
انا لا املك لك غير الدعاء و عليكى بقول لا حول و لا قوة إلا بالله كثيرا ترى هذه الكلمات تشعرك بان الله معك يساعدك
شكرا يااختى المشكله ان شغل زوجى من الساعه 7.5 الى الساعه 7 باليل و هو حقيقه بيحاول يساهدنى على قد ما بيقدر

YU125
05-03-2010, 09:36 PM
لو إنت في الخليج..توجد شركات متخصصة في نقل الأثاث..العمال هم اللي بيجيبوا الصناديق الكرتون ويلموا كل حاجة ويغلفوا الزجاجيات والصيني
لو في أي بلد تانية إطلبي الأكل بالتليفون (دليفري) وحاولي تستعيني بصديقاتك
لو العلاقات بينك وبينهن تسمح بذلك
وحقيقة : أين زوجك من هذا كله ؟
ربنا يكون في عونك..
ربنا يكرمك يا اختى
انا من مصر و حاليا الظروف فى مصر والحاله الاقتصاديه لاغلب الشعب و حشه جدا فمش هقدر انى اطلب دليفرى و صديقاتى كلهم متزوجين ومش هيقدرو والحقيقه زوجى زى ما قلت للاخت قبل كده عمله بيكون لفترة طويله و هو بيحاول على قد مابيقدر

YU125
05-03-2010, 10:48 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا فعلا مش عارفه اشكر الاخوات الفضليات اللى ردوا عليه ازاى بس ربنا يبارك فيكم كلكم يارب و فعلا بجد تفاعلكم معايه دا لوحده بيساعد كتير
النهارده الحمد لله خلصت النيش و زوجى فك النيش و لسه هبتدى انزل فى الدولاب الكبير
وربنا المعين

♥أم عبد الله♥
05-03-2010, 11:36 PM
أختي في الله حاولي لما تطبخي أكثر من طبخة في المرة الواحدة تكفيك لمدة يومين أو أكثر و حطي في الثلاجة أو الفريزر و لما تحبي تاكلي فقط تسخني الأكل و توفري وقت تشتغلي فيه في ترتيب أغراضك
و لما تلمي أغراضك أكتبي على كل كرتونه محتواها لتوفري على نفسك عناء البحث و أنت تنظمين البيت الجديد
و لاتنسي التسبيح قبل النوم سبحان الل8 33 مرة الحمد لله 33 مرة و الله أكبر 34 مرة و ربي يوفقك :)

رويدا2005
06-03-2010, 12:25 AM
الله الموفق ويحمى وليدكم
ويبارك لكم فى كل خير ويجعل الله
بيتكم مبارك

YU125
06-03-2010, 12:40 AM
أختي في الله حاولي لما تطبخي أكثر من طبخة في المرة الواحدة تكفيك لمدة يومين أو أكثر و حطي في الثلاجة أو الفريزر و لما تحبي تاكلي فقط تسخني الأكل و توفري وقت تشتغلي فيه في ترتيب أغراضك
و لما تلمي أغراضك أكتبي على كل كرتونه محتواها لتوفري على نفسك عناء البحث و أنت تنظمين البيت الجديد
و لاتنسي التسبيح قبل النوم سبحان الل8 33 مرة الحمد لله 33 مرة و الله أكبر 34 مرة و ربي يوفقك :)
ربنا يكرمك و يجعله فى ميزان حسناتك ان شاء الله اعمل بنصيحتك و ربنا المستعان

YU125
06-03-2010, 12:41 AM
الله الموفق ويحمى وليدكم
ويبارك لكم فى كل خير ويجعل الله
بيتكم مبارك
ربنا يبارك فيكى و يجازيكى كل خير ويكرمك انتى وكل احبابك يا رب ويجعل لك نصيب فى كل خير

سلااام
06-03-2010, 12:55 AM
اولا استغفرى ربنا كتير وهيفك ضيقتك ان شاء الله وهيفرجها عليك والله الاستغفار رحمه كبيره من ربنا واى ضيق استغفرى وربنا هيفرجها لانه ربنا وعدنا الى يستغفر يفرجها عليه
ثانيا حلوه فكرة طبخ الكميات عشان مش كا يوم تتطبخى
ثالثا موضوع نوم ابنك خليه على زوجك وفى نفس الوقت تكونى انت بتلمى الاغراض
رابعا نظمى نفسك عشان اللخبطه فى حد ذاتها بضيع الوقتجدا ... يعنى النهارده مثلا غرفة الجلوس بمحتوياتها وبكره غرفه تانيه واخر الاشياء الى تتجمع هى الاشياء الى انت بتحتاجيها كتير عشان مش كل شويه تفكى وتطلعى الحاجات وترجعى ترجعيها تانى
قسمى فى ورقه كدا الى انت هتحتاجيه على طول لحد موعد الانتقال وخليه على جنب وجمعى ما دون ذلك فى كراتين وبشكل منظم واكتبى على كل كرتونه فيها ايه عشان تسهل عليكى فردها من جديد ... يعنى لو ملابس ضعيها مطبقه كويس عشان تشيلى من الكرتونه تحطى فى الدولاب على طول واكتبى على الكرتونه ملابس الاولاد مثلا او ملابسى وهكذا
خلى كمان طبخك فى الوقت ده طبخات ما تاخدش وقت ولا مجهود كبير لتوفير الوقت وكان الله فى عونك يا اختى وان شاء الله اى فكره تاتى فى ذهنى سادخل واضيفها باذن الله ...

wida nour
06-03-2010, 04:23 PM
اختي الكريمة
انا عن رأي طول ايام الاسبوع اعملي اللي تقدر عليه و ما تجهدي نفسك
و كما قالت لكي الأخت أم عبد الله اطبخي وجبة ليومين و عن تنظيف البيت
خاصة الأرضية أعملي تنظيف كبير كل نهياية الأسبوع (مسح الأرض ، مسح الغبار
غسيل ، الأشياء التي لا تستوجب عملها كل يوم ) هذا عن رأي
و اتكمنى ان لا تجهدي نفسكي في الشغل لأنه أهم حاجة في الحياة هي الصحة

أتمنى لكي التوفيق في حياتكي