PDA

View Full Version : ملف شامل عن الحضانات في مصر

kouky5
28-04-2009, 09:35 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لكل الامهات الحلوين
عايزين نعمل ملف شامل عن الحضانات في مصر
كل واحدة جربت حضانة كويسة تنقل لنا خبرتها
والتفاصيل زي:
العنوان والبرنامج اللي بتقدمه الحضانة ووسائل الترفيه الاكلات النظام النظافة واذا كان لها مواصلاتها
وطبعا مصاريفها يعني باختصار كل شيء :)

ولو جربت برضه حضانة معجبتهاش ياريت تقولنا عليها وايه السلبيات اللي معجبتهاش فيها
وربنا يكون في عونا وعون ولادنا ونلاقي لهم احسن حاجة
التوفيق للجميع

haneen83
28-04-2009, 10:33 AM
هيييييييييييييييييييه انا اول واحده رديت
أولا طبعا يا كوكى باشكرك انك فتحتى الموضوع ده لانه مهم جدااااااااااااااااااااااااا
وكلنا بنحتاس فى اول طفل علشان ندور على حضانه كويسه

أنا عن نفسى كان هيجيلى انهيار نفسى ههههههههه
و تجربتى هاكتبها فى الرد القادم

haneen83
28-04-2009, 10:43 AM
أنا من سكان الشيخ زايد
جربت حضانه جنه اللى فى الحى الاول جنب مكتب البريد
إبنى كان فى قسم الرضع لانه دخل الحضانه بدرى كان عنده 6 شهور (غصب عنى والله يا جماعه)
الحضانه كانت مصاريفها 200 جنيه حتى الساعه 3 و بعد الساعه 3 بتزيد 50 جنيه يعنى بتبقى المصاريف 250 جنيه و الحضانه بتمتاز بمساحتها الواسعه جدا و عدد الاطفال القليل و النشاطات المختلفه لاطفال الكى جى
لكن انا شفت فيها قمه الاهمال و التسيب و الجشع فعلا من الدادات المشرفين على قسم الرضع
لكن الحق يقال ان اقسام الكى جى كانت منظمه جدا و كل الناس بتشكر فيها
لحد ما حصل حادث لطفله رضيعه فى الحضانه بسبب اهمال الحضانه و كل الناس سحبت اطفالها من قسم الرضع و الشئون الاجتماعيه قفلت القسم ده فى الحضانه

انا دلوقتى ابنى عنده سنه و شهرين و دخلته حضانه فى الحى الحادى عشر مصاريفها 200 جنيه لحد الساعه 5 و الحمد لله و لا قوه الا بالله الحضانه نضيفه جدا و مهتمه بالاطفال و تعليمهم و عدد الاطفال فيها مناسب للمكان و بها حديقه خلفيه و سم الحضانه سمارت كيدز

على فكره انا لفيت كل الحضانات اللى فى الحى الاول و ماكنش فيهم اى حضانه محترمه غير حضانه جنه بس هى كانوا فيها مهتمين بالكى جى بس

اتمنى اكون فيدت البنوتات اللى ساكنين فى زايد

UM FARIDA
28-04-2009, 10:49 AM
انا بنتي خلاص رايحة المدرسة بس حبيت اقولكم تجربتي الكبيرة مع الحضانات لان بنتي بتروح الحضانة من وهي سنة اول حاجة وديتها وبعد لف طوووووويل كيدي كورنر في مساكن شيراتون مش حقدر اقول عنهم غير انهم ناس كويسسين اوي فعلا بيهتمو بالاولاد وبيربوهم حلو وبيهتمو باقترحات الاهالي جدا لدرجة انه مرة مشو مدرسة لان اكتر من حد اشتكى من اهملها بس لما بنتي كبرت حسيت ان اكتر حاجة بتتقنها هي الرقص والغنى لان اهتممهم الاسلامي بعافية شوية وكمان بعد ما كان سعرهم معقول بقى غالي جدا فجأه زودو مية في مية لحد ما بقت ب 650 من 450 في شهرين وكمان اى حفلة اى حاجة يدفعونا فيها 100 فالموضوع زاد اوي عن حده بعدين قلت مادام كده كده بادفع اوديها حضانة كبيرة وديتها سسمي في عباس العقاد بس رغم الويتنج لست العظيمة والمبنى الهايل والبسين الرائع لكن حاجة في منتها الاهمال لدرجة ان البنت كانت حتخرج ورايا الشارع وانا ماشية ولا حد اخد باله وكمان كانت بتيجي زي الزفت مش نظيفة والريبورت يوم مكتوب وعشرة لا ومهما تقولي يردوا عليكي بقرف وميعملوش حاجة وبردو رقص وغنى طول الوقت وبعدين هداني الله لحضانة اقل ما يقال عنها انها اكثر من رائعة وهي جنى دان في مدينة نصر وهي ليست كمبيرة يعني لفيلا ولا غيره مجرد دور ارضي بجنينة بس مشا الله في خلال 5 شهور كانت بنتي واحدة تانية حفظت النبأ والنازعات ومعظم صغائر الصور وتقريبا كل الاذكار الخاصة بالنوم والاكل والحمام والخروج والدخول واللبس وغيرها كما اصبحت تغني ولكن اناشيدنا الاسلامية وعندما ذهبت بها لانترفيو مدرسة امجاد وهو انترفيو كبيييييييييييييييييييير ومعقد مش عارفة ليه بهرت بها المدرسات وجابت 60 من 60 في العربي والانجلش مشاء الله واللي عاوز يسال عن حاجة انا موجودةكل واحدة تكتب تجربتها علشان كلنا نستفيد

(http://www.lakii.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=8034150) (http://www.lakii.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=8034150)

dodo4
28-04-2009, 12:34 PM
جزاكم الله خيرا على الموضوع ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم
ام فريدة ممكن عنوان حضانه جنى دان وتليفونها لو ممكن
وبخبرتك السن المناسب لدخول الحضانه ايه؟

kouky5
28-04-2009, 01:00 PM
انا بنتي خلاص رايحة المدرسة بس حبيت اقولكم تجربتي الكبيرة مع الحضانات لان بنتي بتروح الحضانة من وهي سنة اول حاجة وديتها وبعد لف طوووووويل كيدي كورنر في مساكن شيراتون مش حقدر اقول عنهم غير انهم ناس كويسسين اوي فعلا بيهتمو بالاولاد وبيربوهم حلو وبيهتمو باقترحات الاهالي جدا لدرجة انه مرة مشو مدرسة لان اكتر من حد اشتكى من اهملها بس لما بنتي كبرت حسيت ان اكتر حاجة بتتقنها هي الرقص والغنى لان اهتممهم الاسلامي بعافية شوية وكمان بعد ما كان سعرهم معقول بقى غالي جدا فجأه زودو مية في مية لحد ما بقت ب 650 من 450 في شهرين وكمان اى حفلة اى حاجة يدفعونا فيها 100 فالموضوع زاد اوي عن حده بعدين قلت مادام كده كده بادفع اوديها حضانة كبيرة وديتها سسمي في عباس العقاد بس رغم الويتنج لست العظيمة والمبنى الهايل والبسين الرائع لكن حاجة في منتها الاهمال لدرجة ان البنت كانت حتخرج ورايا الشارع وانا ماشية ولا حد اخد باله وكمان كانت بتيجي زي الزفت مش نظيفة والريبورت يوم مكتوب وعشرة لا ومهما تقولي يردوا عليكي بقرف وميعملوش حاجة وبردو رقص وغنى طول الوقت وبعدين هداني الله لحضانة اقل ما يقال عنها انها اكثر من رائعة وهي جنى دان في مدينة نصر وهي ليست كمبيرة يعني لفيلا ولا غيره مجرد دور ارضي بجنينة بس مشا الله في خلال 5 شهور كانت بنتي واحدة تانية حفظت النبأ والنازعات ومعظم صغائر الصور وتقريبا كل الاذكار الخاصة بالنوم والاكل والحمام والخروج والدخول واللبس وغيرها كما اصبحت تغني ولكن اناشيدنا الاسلامية وعندما ذهبت بها لانترفيو مدرسة امجاد وهو انترفيو كبيييييييييييييييييييير ومعقد مش عارفة ليه بهرت بها المدرسات وجابت 60 من 60 في العربي والانجلش مشاء الله واللي عاوز يسال عن حاجة انا موجودةكل واحدة تكتب تجربتها علشان كلنا نستفيد

(http://www.lakii.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=8034150)

اهلا بيكي ام فريدة...وشكرا لمشاركتك...واسلوب ظريف موتني من الضحك.
بالنسبة لكيدي كورنر انا كنت شفتها زمان لما كنت بدور لابني علي حضانة قبل المدرسة ...هي كانت كويسة بس كانت بعيدة عني شوية فمدخلتوش...بس من كلامك حسيت انها مش اوووي يعني اصرف نظر عنها لابني الصغير ؟ خصوصا اني سمعت انهم فتحوا فرع عند جامع الفتح وكنت بفكر فيه؟

وبالنسبة للحضانة التانية هي اسمها sesame street or sesame club
لاني بسمع ان في واحدة حلوة وواحدة وحشة مش عارفة اني واحدة فيهم؟

طيب حضانة شاين اند رايز دي ايه نظامها؟

وبالنسبة لجني دان فين بالضبط في مدينة نصر وبيتعملوا ايه هناك كمان طبعا كلامك عنها عجبني اوي ..وحبيت اعرف ايه الانشطة اللي فيها والمدرسات نطقهم في الانجليش شكله ايه؟ ومصاريفها كام؟
معلش طولت عليكي حبيبتي بس علشان تبقي المعلومات كاملة لاي حد عايز يعرف عنها
وجزاكي الله كل خير يا رب

kouky5
28-04-2009, 01:02 PM
هيييييييييييييييييييه انا اول واحده رديت
أولا طبعا يا كوكى باشكرك انك فتحتى الموضوع ده لانه مهم جدااااااااااااااااااااااااا
وكلنا بنحتاس فى اول طفل علشان ندور على حضانه كويسه

أنا عن نفسى كان هيجيلى انهيار نفسى ههههههههه
و تجربتى هاكتبها فى الرد القادم

اهلا بيكي يا حنين .... انا سعيدة بمشاركتك جدااااا
وعلي فكرة اسم حنين حلو جداا
والحمد لله ان ربنا وفقك في حضانة كويسة لان موضوع الحضانات ده موال ما بيخلصش :)

kouky5
28-04-2009, 01:13 PM

شكرا حبيبتي علي مشاركتك ....بارك الله فيكي

UM FARIDA
28-04-2009, 01:17 PM
ربنا يكرمك يا كوكي يا جميلة سسمي اسمه سيسم ستريت

الحضانة اسمها جنى دان

تليفونها 22871971

عنونها من عباس العقاد امام الحديقة الدولية في مكتبة اسمها المعايرجي ندخل يمين من جنبها في تاني شمال في اول يمين ونمشي على طول لحد ما نلاقي الحضانة على الشمال

مصروفتها 500 وفي نصف شهر ب 300
وفي باصات لكل مكان حتى الرحاب

هي بتهتم اكتر باللغة العربية بس ليهم فرع اهتمامه الاكبر بالانجليزي اسمه بيبي كاسل في شارع متفرع من الطيران

UM FARIDA
28-04-2009, 01:19 PM

السن المناسب ابتداء من سنة ونصف بس مهم لما يتفطم علشان متتعبيش معاه لما يسيبك

kouky5
28-04-2009, 01:26 PM
ربنا يكرمك يا كوكي يا جميلة سسمي اسمه سيسم ستريت

الحضانة اسمها جنى دان

تليفونها 22871971

عنونها من عباس العقاد امام الحديقة الدولية في مكتبة اسمها المعايرجي ندخل يمين من جنبها في تاني شمال في اول يمين ونمشي على طول لحد ما نلاقي الحضانة على الشمال

مصروفتها 500 وفي نصف شهر ب 300
وفي باصات لكل مكان حتى الرحاب

هي بتهتم اكتر باللغة العربية بس ليهم فرع اهتمامه الاكبر بالانجليزي اسمه بيبي كاسل في شارع متفرع من الطيران

ميرسي ليكي ام فريدة .....بارك الله فيكي يارب
واتمني لكي التوفيق في مدرسة امجاد
لسه حالا شايفة موضوع واحد فيه بتتكلم عن مدرسة امجاد الدولية
http://www.lakii.com/vb/showthread.php?p=8041739#post8041739
شوفيها هنا

UM FARIDA
28-04-2009, 01:47 PM
ميرسي ليكي ام فريدة .....بارك الله فيكي يارب
واتمني لكي التوفيق في مدرسة امجاد
لسه حالا شايفة موضوع واحد فيه بتتكلم عن مدرسة امجاد الدولية
http://www.lakii.com/vb/showthread.php?p=8041739#post8041739
شوفيها هنا
ربنا يخليكي يا قمر):K

wbaby
28-04-2009, 03:34 PM
ازيكم جميعا انا بالنسبالي بما اني فالتجمع الخامس
ابني كان بيروح حضانه قريبه مني فالتجمع برده اسمها سمارت كيدز
600جنيه ونص الشهر 400
بيهتموا بالانجليزي والحمدلله مشفتش منهم حاجه وحشه بالعكس حتى حنينين اوي مع الاطفال
وبيعملوا فالصيف يوم كل اسبوع بيلعبوا فالبسين بس عيبها انه ملهاش باصات

UM FARIDA
28-04-2009, 03:52 PM
600جنيه ونص الشهر 400
بيهتموا بالانجليزي والحمدلله مشفتش منهم حاجه وحشه بالعكس حتى حنينين اوي مع الاطفال
مريهان كانت عاوزة حضانة في التجمع

kouky5
29-04-2009, 12:28 AM
600جنيه ونص الشهر 400

اهلا بيكي wbaby
وشكرا لكي علي المشاركة

kouky5
29-04-2009, 12:29 AM
الموقع ده للتحميل يحتوي علي عناوين وبيانات الحضانات والمدارس في مصر

http://sites.google.com/site/childegyptcom/Home/schools/jdwl-bbd-byanat-almdars

possy26
29-04-2009, 01:05 AM
شكرا يا كوكى يا جميلة على موضوعك انا هحكى تجربتى مع حضانة ابنى انا وديتةحضانة خلف قسم النزهة اسمها اور كيدز لاند لما رحت اشوفها عجبتنى ولقيتها نضيفة والجاردن حلوة والالعاب امان جدا وصحبتها قلتلى انها ب650 والباص 200المهم انا نزلت معاها فلوس الحضانة ل 550 كويس وهىطبعا بالفطار والغدا وكان المفروض الولد يطلع من الحضانة الساعة 4 بعد اسبوع طلع الساعة 3 كلمتها وسالت لية طلع بدرى عن معادة قلتلى اصل السواق الميعاد دة كتير علية وعلشان الولاد ميتاخروش على اهلهم كويس طبعا انا معجبنيش الكلام بس قلت يا بت خلاص مجتش على ساعة مع انى بصراحة عايزة ابنى يتاخر لانة مجننى المهم حتى ميعاد الصبح بردة مش منتظم وممكن يجى متاخر وكل شوية اشتكى وبعدين النهاردة لقيت الولد راجع الساعة 5ز2 وقلت للسواق انت لية راجع بدرى اقوى كدة قالى اصل مفيش اطفال فى الحضانة غير ابنك وولد كمان والباقى مشى طبهو دة ذنبى كلمت صاحبة الحضانة تقوم تقولى بكل صفاقة اصل انتى بتدفعى 550 وفى غيرك بيدفع 650 واللة جننتنى المهم قفلتمعاها وكلمتها بعد مهديت وقلتلها انتى مش واخدة ابنى عطف وانا بدفع مبلغ كويس جدا وانتى موافقة علية ولو مش عاجبك انا اجى بكرة واسحب فلوسى قامت كشت على طول وقالتلى لا انا مقولتش كدة وانا بكرة هشوف الحكاية دى وهيوشى من الحضانة الساعة 3 لما اشوف بكرة هيحصل اية المهم انها محسسانى انى بدفع 550 مليم واللة دى حاجة غريبة يعنى يا ربى لامدارس نافعة ولا حضانات كمان واللة قربت اتجنن دة لة مكنتش اتجننت فعلا

kouky5
29-04-2009, 01:17 AM
شكرا يا كوكى يا جميلة على موضوعك انا هحكى تجربتى مع حضانة ابنى انا وديتةحضانة خلف قسم النزهة اسمها اور كيدز لاند لما رحت اشوفها عجبتنى ولقيتها نضيفة والجاردن حلوة والالعاب امان جدا وصحبتها قلتلى انها ب650 والباص 200المهم انا نزلت معاها فلوس الحضانة ل 550 كويس وهىطبعا بالفطار والغدا وكان المفروض الولد يطلع من الحضانة الساعة 4 بعد اسبوع طلع الساعة 3 كلمتها وسالت لية طلع بدرى عن معادة قلتلى اصل السواق الميعاد دة كتير علية وعلشان الولاد ميتاخروش على اهلهم كويس طبعا انا معجبنيش الكلام بس قلت يا بت خلاص مجتش على ساعة مع انى بصراحة عايزة ابنى يتاخر لانة مجننى المهم حتى ميعاد الصبح بردة مش منتظم وممكن يجى متاخر وكل شوية اشتكى وبعدين النهاردة لقيت الولد راجع الساعة 5ز2 وقلت للسواق انت لية راجع بدرى اقوى كدة قالى اصل مفيش اطفال فى الحضانة غير ابنك وولد كمان والباقى مشى طبهو دة ذنبى كلمت صاحبة الحضانة تقوم تقولى بكل صفاقة اصل انتى بتدفعى 550 وفى غيرك بيدفع 650 واللة جننتنى المهم قفلتمعاها وكلمتها بعد مهديت وقلتلها انتى مش واخدة ابنى عطف وانا بدفع مبلغ كويس جدا وانتى موافقة علية ولو مش عاجبك انا اجى بكرة واسحب فلوسى قامت كشت على طول وقالتلى لا انا مقولتش كدة وانا بكرة هشوف الحكاية دى وهيوشى من الحضانة الساعة 3 لما اشوف بكرة هيحصل اية المهم انها محسسانى انى بدفع 550 مليم واللة دى حاجة غريبة يعنى يا ربى لامدارس نافعة ولا حضانات كمان واللة قربت اتجنن دة لة مكنتش اتجننت فعلا

اهلا بيكي يا بوسي ...عاملة ايه؟
ميرسي جدااااا علي مشاركتك الفعالة
بالنسبة للحضانة ..موقفك كان كويس جداااا
يعني الواحد يعمل ايه بس علشان يربي ولاده
دي بقت حاجة تحرق الدم ....كمان مش عاجبها الفلوس...المديرة شكلها استغلالي وده شيء مش كويس ...لو حصل منهم اي موقف تاني انقليه لحضانة تانية
وربنا يوفقك

possy26
29-04-2009, 01:28 AM
يعنى انتى يا كوكى موفقانى على اللى عملتة معاها اصلها واللة حرقتلى دمى وحسستنى ان ابنى بيروح ببلاش واللة دى حاجة تجنن وانا فعلا ناوية لو حصل حاجة تانى هنقلة

kouky5
29-04-2009, 01:34 AM
طبعا موفقاكي حبيبتي ... اصل هيا اللي وافقت في الاول انها تنزل شوية من الفلوس ..ما تجيش بعد كدة تعاقبك وترجع الولد بدري ...الله اعلم اذا كانت بتفرق في المعاملة هناك كمان باللي بيدفع اكتر اذا كان عندها المبدا ده حاجة تقلق
ربنا يستر علي ولادنا ويقوينا علي تربيتهم

possy26
29-04-2009, 01:49 AM
واللة ربنا يستر بس معتقدش ان فية فرق فى المعاملة اصلا الحضانةمفيهاش دلوقت غير ابنى وولد كمان وبعدين اللى فهمتة من كلامها قبل كدة ان مش انا لوحدى اللى نزلت معاها بس هى من الواضح انها بتعمل كدة علشان يعنى انا مطلبش حاجة زيادة على اساس انى مسكينة وهى اتنزلت وخدت الولد اعتقد انها بتعمل كدة مع الكل و اللة انا مش عارفة حظى كدة مع المدرسة ومع الحضانة دة اكيد العيب فية لانى مش عارفة اختار ولا العيب فى المنظومة كلها وان الناس مبقاش عندها ضمير واللة ما انا عارفة

kouky5
29-04-2009, 01:59 AM
بوسي يا جميلة ...ما تؤنبيش نفسك ...شكلها بقت ازمة ضمير ... بس غريبة اووي حكاية ان مافضلش غير ابنك وواحد تاني ..باقي الاولاد راحوا فين ...يعني اهلهم نقلوهم من الحضانة ...لو كدة اسالي والدة الطفل التاني اللي مع ابنك في الحضانة ...يمكن يكون حصل حاجة خليتهم يسيبوا الحضانة او الاهالي مش عاجبهم اسلوب المديرة حاولي حبيبتي تعرفي السبب

محبه لله
29-04-2009, 07:36 AM
يا جماعه مفيش حضانه كويسة فى اخرفيصل وتكون امان بامر الله لانى نازله ان شاء الله مصر قريب ومحتاجه فى منطقتى حضانه
كويسة ونظيفة ومش مهم الفلوس بس تكون امان

possy26
29-04-2009, 08:38 AM
بصى يا كوكى الولد صحى من النوم وبيعيط وبيقولى مش هيرجعونى عندك تانى بس هو كل يوم بيقول كدة وبيرجع مبسوط من الحضانة ويقولى الحضانة حلوة على اخر النهار يغير راية ويقولى وحشة وعايز اعقد فى البيت بس انا النهاردة لبست وهنزل اروح معاة واحاول اسال فى الحضانة لية الاطفال مشيت ولما اشوف المهم لما ابنى لقانى هنزل معاة بيستعجلنى على انة يروح الحضانةواللة انا مشعرفة هو موقفة اية بالظبط من الحضانة ولا هو عايزها وعايزنى فى نفس الوقت قوليلى رايك اية

possy26
29-04-2009, 08:48 AM
فى نفس الوقت انا كنت مرتاحة وهو فى الحضانة لانة بيتعبنى جامد جدا وبعدين لما ابتديت اودية الحضانة كان الولد قبلها نفبتة زى الزفت وبيعمل حركات وحشة كتير ولما وديتة الحضانة اتظبط شوية وبقى احسن وانا بقيت اهدى شوية لانى اصلا عصبية وكانت بردة طريقتى مش صح اوى معاة لكن انا مش عارفة الاحسن اية وانا لو قعد معاية تانى واحنا كمان ايم امتحانات لاختة اعتقد انى هرجع تانى اتعصب علية بس واللة دة غصب عنى لان الضغط لية جامد واللة وهو شقى جدا مش عارفة اعمل اية اكمل الشهر وبعدين يقعد لما اختة تاخد الاجازةواقدملة الدراسة الى جاية بيبى كلاس ولا اسحب الفلوس و يقعد من دلوقتى طولت عليك لكن معلش عايزة اعرف رايك

possy26
29-04-2009, 12:15 PM
بصى يا كوكى انا لسة راجعة دلوقتى لما رحت مع ابنىاول لما دخل كان ماسك فية جدا وبعدين الميس قالتلو تعالى اديك بالونة راح لها ونسينى تماما وفضلت مستنية مسمعتوش بيعيط خالص ولا سال عنى اصلا وقعد يلعب بالالعاب ومع الاولاد وعلى فكرة انا رحت لقيت فى الحضانة اولاد حوالى 5 او 6 يعنى عدد كويس وبعدين مشيت وفضلت واقفة برة مسمعتوش بيعيط خالص فطمنت يبقى هو فعلا عايز الحضانة وعايزنى كمان لانة متعلق بية جدا ولاانتى اية رايك حتى المدرسة اللى كان بيقولى انها بتقولو انت مش هتروح عند ماما انا سمعاة كل شوية ينادى عليها ويخليها تعملة حاجة يعنى هو بيلعب بية ولا انتى اية رايك لو كان فى حاجة بتزعلة من الحضانة ماكنش هيعمل كدة وينسانى صح معلش انا طولت عليك جامد بس عايزة اسمع رايك

lolo_kooky
29-04-2009, 02:54 PM
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا ربنا يجزيكي خير يا كوكي علي الموضوع ده بصو انا عندي مشكله باختصار ان ابني يعاني من فرط حركه وتشتيت انتباه وهو مرضADHDالمهم عشان مطولش عليكم هو كويس جدا وطبيعي جدا ماعدا مشكله واحده انه مبيتكلمش هو عمره 5 سنوات واحنا قاعدين في السعوديه وانا حاليا في مصر عشان بديله تخاطب المهم مش هطول عليكو اني لفيت بيه لدكاتره مصر تقريبا كلهم ولم اترك مجال الا وخضت فيه وكلهم اجمعوا انه مش محتاج غير تخاطب وتعديل سلوك وانه يشوف اطفال عشان يلقط
منهم كلام المهم هو ابتدي من شهور يقول كلمات ولكنه بيتكلم زي ما يكون الطفل لسه بيتعلم المهم انا كمان عملتله اختبار ذكاء وطلعت النسبه 90 يعني عادي معلش طولت عليكو المهم انا كنت سالت البنات في منتدي حواء والله يجازيها خير الاخت رشا ردت عليا انه في حضانه اسمها الحضانه الدوليه بياخدو زي حاله ابني وبيهتموا فيهم وانا ان شاء الله راحه بكره عندهم انا بس عاوزه اسال اذا كان حد عنده معلومات عن الحضانه هم ناس كويسين ولا لا لاني طبعا خايفه عليه هي بتشكرلي فيها هي قالتلي انهم ماديين بس في النظام والمعامله كويسين فيار يت اللي تعرف تقولي وجزاكم الله كل خير واسفه اني طولت عليكم وادعولو ربنا يشفيه

possy26
29-04-2009, 04:19 PM
حبيبتى لولوكوكى ربنا يشفيلك ابنك يا رب وتشفية احسن واحد للاسف انا معرفش حاجة عن الحضانة دى يا رب اللى يعرف يفيدك قلبى معاك

dodo4
29-04-2009, 05:02 PM
ممكن استفسر اذا حد يعرف حضانه نتهتم بتحفيظ القران فى مصر الجديدة
جزاكم الله خير

marwa81
29-04-2009, 06:07 PM
السلام عليكم
ازيكم يابنات موضوع فعلا رائع ومهم جدااا بس اسعار الحضانات فى مصر الجديده ومدينه نصر غاليه اوى ليه كده انا عندى اقدم بيبى كلاس فى مدرسه افضل
انا ساكنه فى الزيتون وديت ابنى فارس 3 سنين حضانه اسمها فتافيت السكر الولد مش حبباها خالص ولما بيشوف مديره الحضانه بيستخبى فيه وبيخاف منها وبيقولى شدتتلى شعرى طبعا
انا اتكلمت معاها فى الموضوع ده وحلفت انه ماحصلش بس الولد بيخاف جداااااا من الحضانه دى انا دفعت فيها 120 جنيه ومش عجبانى ولا عجبه الولد فوديته اسبوعين ومارحهمش كلهم كمان وقعدتته واللى مش عجبنى انهم بيعلموا ابنى الرقص وديما الاقى اغانى ولالطفال بترقص
وانا ماافضلش حاجه زى كده لابنى ماحدش يعرف حضانه تانيه وتكون بتحفظ قرءان واناشيد اسلاميه لانى محتاره بصراحه

amr_heshmat
29-04-2009, 07:21 PM
السلام عليكم يا كوكى
بجد موضوع متميز
كنت عاوزه اعرف حضانات كويسه بس فى محافظة سوهاج لانى هنزل مصر بعد شهرين وعاوزه اقدم لاولادى فيها وانا مااعرفش حضانات كويسه فيها لانى ماكنتش عايشه فيها من فتره
وشكرا

kouky5
30-04-2009, 01:28 AM
بصى يا كوكى انا لسة راجعة دلوقتى لما رحت مع ابنىاول لما دخل كان ماسك فية جدا وبعدين الميس قالتلو تعالى اديك بالونة راح لها ونسينى تماما وفضلت مستنية مسمعتوش بيعيط خالص ولا سال عنى اصلا وقعد يلعب بالالعاب ومع الاولاد وعلى فكرة انا رحت لقيت فى الحضانة اولاد حوالى 5 او 6 يعنى عدد كويس وبعدين مشيت وفضلت واقفة برة مسمعتوش بيعيط خالص فطمنت يبقى هو فعلا عايز الحضانة وعايزنى كمان لانة متعلق بية جدا ولاانتى اية رايك حتى المدرسة اللى كان بيقولى انها بتقولو انت مش هتروح عند ماما انا سمعاة كل شوية ينادى عليها ويخليها تعملة حاجة يعنى هو بيلعب بية ولا انتى اية رايك لو كان فى حاجة بتزعلة من الحضانة ماكنش هيعمل كدة وينسانى صح معلش انا طولت عليك جامد بس عايزة اسمع رايك

حبيبتي انا تحت امرك في اي وقت
انا حاسة بيكي اووي...لان ابني لما بيروح المدرسة فترة الصبح بتبقي الامور هادية بالنسبة لي وبعرف اركز مع ابني الصغير لكن يوم الاجازة ده بيبقي دمار وخناق طول اليوم
كمان الاولاد لما بيروحوا الحضانة بيبقي احسن ليهم ولكي انتي كمان ...انا حتي مش عارفة هعمل ايه لما ابني ياخد الاجازة من المدرسة
احسن لهم انهم بيتعملوا حاجات كتير وبيشوفوا ناس مختلفة ويكونوا صداقات وبيتظبتوا نفسيا واجتماعيا ..وبالنسبة لك ارحم انه يروح الحضانة لانه في البيت هيتعبك كتير وخصوصا اخته هيبقي عندها امتحانات فده هيعصبك اكتر...فخليه في الحضانة ده من رايي
وبالنسبة للحضانة بتاعته مادام هو مبسوط منها ومش بيعيط وانتي شفتي ده بنفسك فخليه فيها احسن اولا لانه اتعود عليها وارتبط باصحاب ومدرسات هناك
ثانيا محصلش منهم حاجة محددة او مشكلة بعينها تخليكي تنقليه
ثالثا لو غيرتي الحضانة برضه هيقلك نفس الكلام لانه واضح انه مرتبط بيكي اوووي ومش عايز يبعد عنك
رابعا لو غيرتي الحضانة هتعيدي القصة من اولها لانه هياخد وقت عقبال ما يتعود علي الجو الجديد هناك
اهم حاجة انك روحتي بنفسك وشفتيه مبسوط هناك وبيلعب ومفيش حاجة مضايقاه دي اهم حاجة...احنا كل اللي كان مخوفنا انهم يكونوا بيعاملوا الاولاد وحش ..وده شفتيه محصلش وكمان لاقيتي اولاد تانين في الحضانة وده كمان نقطة مهمة معني كدة ان فيه اقبال عليها مش زي ما كنا فاكرين
وربنا يوفقك حبيبتي ...وبعدين انتي لو هتقدمي له بيبي كلاس السنة دي يبقي استني خليه في الحضانة بتاعته ومتغيرهاش وتغير بتغير يبقي علي المدرسة علي طول علشان كتر التغير ما يؤثرش عليه
وممكن تبقي تلفتي نظر المدرسة بشكل غير مباشر كدة بلاش تقولو انك مش هترجع عند ماما لان الحاجة دي اكتر حاجة تخوف الاطفال من الحضانة او المدرسة

وربنا يحمي ولادنا ويصبرنا علي تربيتهم

kouky5
30-04-2009, 01:45 AM
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا ربنا يجزيكي خير يا كوكي علي الموضوع ده بصو انا عندي مشكله باختصار ان ابني يعاني من فرط حركه وتشتيت انتباه وهو مرضADHDالمهم عشان مطولش عليكم هو كويس جدا وطبيعي جدا ماعدا مشكله واحده انه مبيتكلمش هو عمره 5 سنوات واحنا قاعدين في السعوديه وانا حاليا في مصر عشان بديله تخاطب المهم مش هطول عليكو اني لفيت بيه لدكاتره مصر تقريبا كلهم ولم اترك مجال الا وخضت فيه وكلهم اجمعوا انه مش محتاج غير تخاطب وتعديل سلوك وانه يشوف اطفال عشان يلقط
منهم كلام المهم هو ابتدي من شهور يقول كلمات ولكنه بيتكلم زي ما يكون الطفل لسه بيتعلم المهم انا كمان عملتله اختبار ذكاء وطلعت النسبه 90 يعني عادي معلش طولت عليكو المهم انا كنت سالت البنات في منتدي حواء والله يجازيها خير الاخت رشا ردت عليا انه في حضانه اسمها الحضانه الدوليه بياخدو زي حاله ابني وبيهتموا فيهم وانا ان شاء الله راحه بكره عندهم انا بس عاوزه اسال اذا كان حد عنده معلومات عن الحضانه هم ناس كويسين ولا لا لاني طبعا خايفه عليه هي بتشكرلي فيها هي قالتلي انهم ماديين بس في النظام والمعامله كويسين فيار يت اللي تعرف تقولي وجزاكم الله كل خير واسفه اني طولت عليكم وادعولو ربنا يشفيه

لولو كوكي ربنا معاكي الموضوع ده عايز صبر بس دايما بسمع من الدكاترة في التلفزيون ان الاطفال بيحققوا تقدم كبير جدااا لما بيعملوا جلسات تخاطب وبيقعدوا مع دكتور متخصص واطفال تانين ده كله هيفرق معاهم وبيجيب نتائج حلوة اووي

بالنسبة للحضانة الدولية لو قصدك علي اللي شارع هشام لبيب في مدينة نصر انا كنت شفتها من مدة يمكن سنتين هي حلوة من جوة والمديرة شكلها شديد والنظام حلو ...بس معرفش دلوقتي ايه النظام لاني قريت علي الفيس بوك ان المديرة اتغيرت واللي جت مش قوية زي المديرة اللي قبلها بس برضه تعتبر كويسة لكن مش قوية زي الاول ...والله اعلم لان ده كانت واحدة كاتباه علي الفيس بوك وانا معرفش

في معهد حلو اسال فيه خاص بكل احوال الطفل النفسية والاسرية واعتقد كمان فيه جزء عن التخاطب علي ما اذكر اسمه معهد دراسات الطفولة جامعة عين شمس خلف كلية تجارة
24016749 - 24016742 - 24016517 - 24016513
ممكن تسال فيه برضه وربنا يوفقك يارب

kouky5
30-04-2009, 01:59 AM
ممكن استفسر اذا حد يعرف حضانه نتهتم بتحفيظ القران فى مصر الجديدة
جزاكم الله خير

اهلا دودو انا معرفش حضانة معينة بس ام فريدة كانت بتقول علي حضانة ممتازة في مدينة نصر اسمها جني دان

بالنسبة لمصر الجديدة فيه جامع ابو بكر الصديق في مساكن الشيراتون بيعمل دورات تحفيظ قران للاطفال ممكن تسالي فيه

kouky5
30-04-2009, 02:01 AM
السلام عليكم يا كوكى
بجد موضوع متميز
كنت عاوزه اعرف حضانات كويسه بس فى محافظة سوهاج لانى هنزل مصر بعد شهرين وعاوزه اقدم لاولادى فيها وانا مااعرفش حضانات كويسه فيها لانى ماكنتش عايشه فيها من فتره
وشكرا

اهلا بيكي ...وشكرا علي تشجيعك
انا اسفة معرفش حضانات في سوهاج بس ان شاء الله البنات يفيدوكي

amira_mohamed
30-04-2009, 10:48 AM
انا يا جماعة عندي عبد الرحمن عمره سنتين و نصف و انا شغلي في مدينة نصر و كنت عايزة اوديه حضانة كويسة انا شغلي خلف طيبة موول و سكنة في زهراء مدينة نصر..و كنت الفترة الي فاتت دي كنت بوديه عن حماتي في جسر السويس متخيلين المشوار طبعا كل يوم...و انا عايزة استقر بقي و خايفة من موضوع الحضانة ده لحسن الولد ميتبسطش او يكون صغير مع العلم انه لسة مألعش البامبرز 100% بس بحاول معاه بصراحة..و كمان متعلق بيا قوي ..و كمان انا سألت في كام حضانة كده بالتليفون و مستبشرة خييير ..لكن في قلبي مخاوف كبيييرة قوي علي الولد..و نفسي برده يتعلم حجات جديدة و يكون صداقات و يتعلم ..حاجة محيرة جدا
بس انا هنزل اسأل ان شاء الله انا و جوزي و نشوف الحضانات ايه نظامها
بس السؤال المهم بقي الي عايزاكو تساعدوني فيه...ازاي احكم علي الحضانة دي ان كانت كويسة و لا لأ....ايه هي المقاييس الي احكم بيها اول ما اروح و ادخل الحضانة ؟؟
كمان هل لو استنيت لما عبد الرحمن يتم 3 سنين في شهر 11 و ادخلة بابي كلس baby class يكون احسن و لا ايه رأيكو؟؟؟

Jasy
30-04-2009, 11:59 AM
يا جماعة ازيكم عاملين ايه انا عملت سكان لدليل الام والطفل عن الحضانات يارب يفيدكم :
اولا منطقة الدقى و العجوزة و المهندسين: دى لينكات

http://rapidshare.com/files/227447303/DOC008.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447304/DOC009.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447305/DOC010.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447306/DOC011.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447307/DOC012.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447308/DOC013.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447309/DOC014.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447310/DOC015.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447311/DOC016.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447312/DOC017.jpg.html

Jasy
30-04-2009, 12:12 PM
يا ريت طبعا تعملوا داونلود للصفحة او تحفظوها عندكم و لو مش واضحة اعملوا زووم

Jasy
30-04-2009, 01:07 PM
لولو كوكي ربنا معاكي الموضوع ده عايز صبر بس دايما بسمع من الدكاترة في التلفزيون ان الاطفال بيحققوا تقدم كبير جدااا لما بيعملوا جلسات تخاطب وبيقعدوا مع دكتور متخصص واطفال تانين ده كله هيفرق معاهم وبيجيب نتائج حلوة اووي

بالنسبة للحضانة الدولية لو قصدك علي اللي شارع هشام لبيب في مدينة نصر انا كنت شفتها من مدة يمكن سنتين هي حلوة من جوة والمديرة شكلها شديد والنظام حلو ...بس معرفش دلوقتي ايه النظام لاني قريت علي الفيس بوك ان المديرة اتغيرت واللي جت مش قوية زي المديرة اللي قبلها بس برضه تعتبر كويسة لكن مش قوية زي الاول ...والله اعلم لان ده كانت واحدة كاتباه علي الفيس بوك وانا معرفش

في معهد حلو اسال فيه خاص بكل احوال الطفل النفسية والاسرية واعتقد كمان فيه جزء عن التخاطب علي ما اذكر اسمه معهد دراسات الطفولة جامعة عين شمس خلف كلية تجارة
24016749 - 24016742 - 24016517 - 24016513
ممكن تسال فيه برضه وربنا يوفقك يارب

lolo_kooky
بصى يا جميل ربنا يوفقك للخير انا كنت قابلت اشهر دكتورة نفسية للاطفال فى مصر و اسمها د/ سعاد موسى وكانت بتشكر اوى فى حضانة فى المقطم بتقول عليها انهم دارسين كويس و بيراعوا ربنا و فعلا بيفيدوا حالات تاخر الكلام و التخاطب و و يساعدوا الطفل على الانخراط مع الاطفال و انه يكون اجتماعى
بصى انا مرحتهاش بس اللى واثقة فيه ان الدكتورة دى ممتازة واكيد رايها سليم
الحضانة اسمها:
دايما اصحاب و عنوانها 10 شارع 19 المقطم - تليفون 5075330 و موبايل 012/2426484
وال مصاريف 550 والجلسة ب 25 و مواعيدها من 9 ل 3 مساءا
كلميهم واسالى وربنا يقدم اللى فيه الخير
وفيه كمان دكتور ايهاب رجء فى المعادى لو عايزه اجيبلك التفاصيل

Jasy
30-04-2009, 02:32 PM
دى يا بنات حضانات مصر الجديدة:

ارجو انها تفيدكم

(http://rapidshare.com/files/227486070/DOC020.jpg)

marwa81
30-04-2009, 03:20 PM
ماحدش ساكن فى الزيتون او يعرف حضانات كويسه هناك؟؟

kouky5
30-04-2009, 06:35 PM
انا يا جماعة عندي عبد الرحمن عمره سنتين و نصف و انا شغلي في مدينة نصر و كنت عايزة اوديه حضانة كويسة انا شغلي خلف طيبة موول و سكنة في زهراء مدينة نصر..و كنت الفترة الي فاتت دي كنت بوديه عن حماتي في جسر السويس متخيلين المشوار طبعا كل يوم...و انا عايزة استقر بقي و خايفة من موضوع الحضانة ده لحسن الولد ميتبسطش او يكون صغير مع العلم انه لسة مألعش البامبرز 100% بس بحاول معاه بصراحة..و كمان متعلق بيا قوي ..و كمان انا سألت في كام حضانة كده بالتليفون و مستبشرة خييير ..لكن في قلبي مخاوف كبيييرة قوي علي الولد..و نفسي برده يتعلم حجات جديدة و يكون صداقات و يتعلم ..حاجة محيرة جدا
بس انا هنزل اسأل ان شاء الله انا و جوزي و نشوف الحضانات ايه نظامها
بس السؤال المهم بقي الي عايزاكو تساعدوني فيه...ازاي احكم علي الحضانة دي ان كانت كويسة و لا لأ....ايه هي المقاييس الي احكم بيها اول ما اروح و ادخل الحضانة ؟؟
كمان هل لو استنيت لما عبد الرحمن يتم 3 سنين في شهر 11 و ادخلة بابي كلس baby class يكون احسن و لا ايه رأيكو؟؟؟

اهلا اميرة ...بصي بيبي كلاس احسن طبعا من الحضانة ....لانها بتعوده علي جو المدرسة والالتزام فلما بيبقي داخل كي جي 1 مش بيتعبك اوي
بس حاولي طبعا تعلميه انه يتخلص من البامبرز قبل دخول المدرسة ...فلو قدرتي يبقي المدرسة افضل من الحضانة

kouky5
30-04-2009, 06:38 PM
يا ريت طبعا تعملوا داونلود للصفحة او تحفظوها عندكم و لو مش واضحة اعملوا زووم

ايه الحلاوة دي يا جيسي ...ربنا يبارك فيكي
وفرتي مجهود علي ناس كتير في البحث عن العناوين والتليفونات
ربنا يجعله في ميزان حسناتك

أم عمار وبلال
30-04-2009, 09:10 PM
السلام عليكم يا بنات ..
ايه بقى؟ هو مفيش حد يعني ساكن في المعادي.مش شايفة يعني حد ممكن افيده بخبرتي مع الحضانات..!!
عموما.. بصوا.. انا مدخلة أولاديحضانة اسمها "اندر فايف" في المعادي.. هي في شارع خلف مسجد الفاروق .. وتليفونها 23585388.

اما عن نظامها فهي ممتازة من ناحية النظافة والأكل والمدرسات والعناية بالأولاد.. كمان من ناحية الأمان .. والمواعيد كمان..
مصروفاتها تقريبا 600 او يمكن 650.. مش عارفة بالظبط وصلت لكام .. علشان احنا واخدين خصم لأني مدخلة طفلين .. بادفع 1150 ليهم هما الاتنين.. والباص 200 ليهم هما الاتنين برضو.
دينيا.. هما بيحفظوا حجات بسيطة من قصار السور .. بس عيبهم الوحيد من وجهة نظري انهم مش بيتعلموا اللغة العربية في الحضانة .. اللغة الاجنبية هي السائدة هناك.

طبعا بأحاول في البيت أعوض الموضوع ده .. وربنا المستعان والمدرسة كمان السنة الجاية تساعد معايا.

ايه رأيكن اللي عندها تجربة مع مدارس في مصر تفيدنا بخبرتها؟ انا بدأت موضوع عن المدارس على اللينك ده :

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=552675

يا ريت تشاركوني ..
والسلام عليكم..

possy26
01-05-2009, 12:09 AM
شكرا يا كوكى على ردك واللة ريحتينى ويا رب يحفظ اطفالنا جميعا

kouky5
01-05-2009, 12:32 AM
السلام عليكم يا بنات ..
ايه بقى؟ هو مفيش حد يعني ساكن في المعادي.مش شايفة يعني حد ممكن افيده بخبرتي مع الحضانات..!!
عموما.. بصوا.. انا مدخلة أولاديحضانة اسمها "اندر فايف" في المعادي.. هي في شارع خلف مسجد الفاروق .. وتليفونها 23585388.

اما عن نظامها فهي ممتازة من ناحية النظافة والأكل والمدرسات والعناية بالأولاد.. كمان من ناحية الأمان .. والمواعيد كمان..
مصروفاتها تقريبا 600 او يمكن 650.. مش عارفة بالظبط وصلت لكام .. علشان احنا واخدين خصم لأني مدخلة طفلين .. بادفع 1150 ليهم هما الاتنين.. والباص 200 ليهم هما الاتنين برضو.
دينيا.. هما بيحفظوا حجات بسيطة من قصار السور .. بس عيبهم الوحيد من وجهة نظري انهم مش بيتعلموا اللغة العربية في الحضانة .. اللغة الاجنبية هي السائدة هناك.

طبعا بأحاول في البيت أعوض الموضوع ده .. وربنا المستعان والمدرسة كمان السنة الجاية تساعد معايا.

ايه رأيكن اللي عندها تجربة مع مدارس في مصر تفيدنا بخبرتها؟ انا بدأت موضوع عن المدارس على اللينك ده :

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=552675

يا ريت تشاركوني ..
والسلام عليكم..

اهلا بيكي ام عمار وبلال
شكرا علي مرورك وعلي الافادة
بالنسبة لحضانة اندر فايف ...هل لها فروع في مدينة نصر وارض الجولف بمصر الجديدة؟ لاني اسمع عن حضانة ممتازة اسمها اندر فايف في مدينة نصر ...تفتكري تكون هي فرع من بتاعة المعادي
علي العموم لو طلعت هي دي اسمع انها كويسة جداااا
بالنسبة لموضوع المدارس ممكن تدخلي علي مدارس مدارس اللينك بتاعه ده
http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=538407

هو اربع اجزاء ممكن تلاقي فيه مدرسة مناسبة لكي حبيبتي ...وان شاء الله نشاركك بموضوعك

kouky5
01-05-2009, 12:42 AM
بوسي حبيبتي ..
العفو علي ايه...انا تحت امرك في اي وقت

marwa81
01-05-2009, 02:26 AM
والزيتون ماحدش يعرفلها حضانات؟؟؟

kouky5
01-05-2009, 02:49 AM
والزيتون ماحدش يعرفلها حضانات؟؟؟

اسفة حبيبتي معرفش كان نفسي افيدك..بس ممكن البنات يعرفوا

أم عمار وبلال
02-05-2009, 05:28 PM
سلام الله عليكي يا كوكي..
هي فعلا نفس الحضانة .. لها فرعين في المعادي , وفرع في مدينة نصر..
هما ممتازين بجد .. وفيه سرعة استجابة لملاحظات الأمهات وطبعا في حدود العقل.. يعني مش بيوهموكي انهم حيعملوا المستحيل ..
والسلام يا جميلة..

eldorry
02-05-2009, 07:07 PM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة http://www.lakii.com/vb/images/icons/icon19.gif لولو كوكى كان اللة فى عونك و عون كل اللى بيعانوا مع اولادهم انا بداءت مع ابنى وكان عمرة ثلاث سنوات ونصف ورحت بية مستشفى عين شمس والنتيجة تاخر فى الكلام يعنى عمرة الفعلى كان سنتين ونص وديتة مركز الجنا فى المعادى لانى من سكان المعادى وكانت الجلسةثلث ساعة 25 جنية و طبعا ما بتكفيش وبياخد جلستين ب50 جنية وبعد كدة فضلت نظام تانى وهو اليوم الكامل يعنى من 9 صباحا حتى 2عصر ا ب40 جنية يعنى نصف شهر ب480 جنية وشهر كامل ب 850 وطبعا كدة افضلhttp://www.lakii.com/vb/images/icons/20.gif هو دلوقتى عمرة 5سنوات والدكتورة قالت لية انة يدخل مدرسة خاص يعنى مش لغات وطبعا فى الاول رفضت لكن لما شفت حالات تاخر اكثر من ابنى حمدت ربنا وانا دلوقتى ادمتلة فى مدرسة الصرح بالمعادى:-s والحمد للة بدا فرق العمر اللغوى يقل ودكتورة رنا سعد الدين ممتازة واطمنك ابنى كان كلامة بسيط جدا جدا دلوقتى مش عارفة اقفلة بؤة ازاى http://www.lakii.com/vb/images/icons/22.gifلواحتجتى لاى استفسار ابعتيلى وان شاء اللة اقدر اسعدك

lolo_kooky
02-05-2009, 08:51 PM
اولا ربنا يجزيكو كلكو خير ويا رب يهدي اولدنا جميعا ونشوفهم في احسن حال انا باذن الله رحت الحضانه وقعدت هناك ساعتيين وهي حضانه كويسه وربنا يجعل علي ايديهم الشفا يارب

i muslmah
02-05-2009, 09:28 PM
اهيء مفيش حد من اسكندرية يفيدنا

kouky5
02-05-2009, 10:48 PM
سلام الله عليكي يا كوكي..
هي فعلا نفس الحضانة .. لها فرعين في المعادي , وفرع في مدينة نصر..
هما ممتازين بجد .. وفيه سرعة استجابة لملاحظات الأمهات وطبعا في حدود العقل.. يعني مش بيوهموكي انهم حيعملوا المستحيل ..
والسلام يا جميلة..

شكرا لكي ام عمار وبلال

kouky5
02-05-2009, 10:54 PM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة http://www.lakii.com/vb/images/icons/icon19.gif لولو كوكى كان اللة فى عونك و عون كل اللى بيعانوا مع اولادهم انا بداءت مع ابنى وكان عمرة ثلاث سنوات ونصف ورحت بية مستشفى عين شمس والنتيجة تاخر فى الكلام يعنى عمرة الفعلى كان سنتين ونص وديتة مركز الجنا فى المعادى لانى من سكان المعادى وكانت الجلسةثلث ساعة 25 جنية و طبعا ما بتكفيش وبياخد جلستين ب50 جنية وبعد كدة فضلت نظام تانى وهو اليوم الكامل يعنى من 9 صباحا حتى 2عصر ا ب40 جنية يعنى نصف شهر ب480 جنية وشهر كامل ب 850 وطبعا كدة افضلhttp://www.lakii.com/vb/images/icons/20.gif هو دلوقتى عمرة 5سنوات والدكتورة قالت لية انة يدخل مدرسة خاص يعنى مش لغات وطبعا فى الاول رفضت لكن لما شفت حالات تاخر اكثر من ابنى حمدت ربنا وانا دلوقتى ادمتلة فى مدرسة الصرح بالمعادى:-s والحمد للة بدا فرق العمر اللغوى يقل ودكتورة رنا سعد الدين ممتازة واطمنك ابنى كان كلامة بسيط جدا جدا دلوقتى مش عارفة اقفلة بؤة ازاى http://www.lakii.com/vb/images/icons/22.gifلواحتجتى لاى استفسار ابعتيلى وان شاء اللة اقدر اسعدك

جزاكي الله كل خير علي الافادة والمشاركة

eyadnasr4u
03-05-2009, 03:37 AM
السلام عليكم
شكرا لك من اهتم و رد عليا فى الحقيقة انا كنت عايزة اعرف الحضانات الللى بتدى فرنسى فى جسر السويس ناحية النزهه او مصر الجديدة لان ابنى هيدخل مدرسة فى شهر 9 ومش عارف فرينش خالص

kouky5
03-05-2009, 07:33 PM
في حضانة ممتازة اسمها بابيون في مصر الجديدة
وفي كمان رنبو 2 الاثنين فيهم فرينش وانجليش بس الاساس في رينبو فرينش
Papillon :
5ش الماظه مصر الجديده
24184034
Rainbow 2:
37 ش قنا مصر الجديده
22580673

ام و طبيبة
05-05-2009, 10:18 AM
السلام عليكم

انا بنتى عندها سنتين و 4 شهور
عاوزة اوديها حضانة
انا ساكنة فى الشروق؟؟؟؟؟؟
حد يعرف حضانات كويسة

و ايه المدارس الكويسة بالشروق كبيبى كلاس

عاوزاها تلعب مع الاطفال لان مفيش اطفال حوالينا

و اسال الله التوفيق

kouky5
05-05-2009, 03:55 PM
السلام عليكم

انا بنتى عندها سنتين و 4 شهور
عاوزة اوديها حضانة
انا ساكنة فى الشروق؟؟؟؟؟؟
حد يعرف حضانات كويسة

و ايه المدارس الكويسة بالشروق كبيبى كلاس

عاوزاها تلعب مع الاطفال لان مفيش اطفال حوالينا

و اسال الله التوفيق

السلام عليكم
في مدرسة بريتش كولومبيا في الشروق ممتازة بس اعتقد مصاريفها هتبقي غالية ...
يالنسبة للحضانات في حضانة فاتحة بقالها سنة بس مش فاكرة اسمها لان انا مش في الشروق بس هحاول اعرف اسمها واقولك عليه هو الاعلان بتاعها موجود امام ضاحية النخيل

ام و طبيبة
05-05-2009, 07:50 PM
متشكرة يا kouky5 بس بريتش كوبومبيا عنوانها و رقم تليقونها ايه
و تعرفى حاجة عن المدارس
معلش حتعبك معايا

kouky5
06-05-2009, 02:14 AM
انا اسفة لاني مش من الشروق بس اعرف انها خلف كمباوند مصر ايطاليا اللي علي طرريق السويس

kouky5
06-05-2009, 02:32 AM
مدارس بريش كولومبيا الكنديه الدوليه
الشروق الحى الخامس قطعه 34 مدينه الشروق
26880901 - 26880900 - 26880904 - 26880903 - 26880902

حضانه ديزنى جاردن
الشروق المجاوره الثانيه د الحى الثانى مدينه الشروق
26872118 - 26872117

مدرسة الشروق التجريبية لغات
الشروق الحى الثانى
26870908

بس معرفش مستواها ايه انا لاقيتها في الدليل وانا بدور علي بريتش كولومبيا

في مدرسة برضه اسمها البردي علي طريق مصر اسماعيلية ممكن تسالي عنها قريبة من الطلائع
وربنا يوفقك

سمسما
06-05-2009, 03:32 PM
يا جماعة ازيكم عاملين ايه انا عملت سكان لدليل الام والطفل عن الحضانات يارب يفيدكم :
اولا منطقة الدقى و العجوزة و المهندسين: دى لينكات

http://rapidshare.com/files/227447304/DOC009.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447305/DOC010.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447306/DOC011.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447307/DOC012.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447308/DOC013.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447309/DOC014.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447310/DOC015.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447311/DOC016.jpg.html

http://rapidshare.com/files/227447312/DOC017.jpg.html

الله يخاليكي يا jase

انا مش عارفة افتح اللينكات دي
اعملها ازاى
انا محتاجاها ضروري
لانى ساكنة في منطقة الجيزة وفيصل ووممكن تنفعنى
ارجوكى دلينى
وجزاك الله خيرا

kouky5
06-05-2009, 09:08 PM
الله يخاليكي يا jase

اعملها ازاى
انا محتاجاها ضروري
ارجوكى دلينى
وجزاك الله خيرا

اهلا سمسما ..انتي تفتحي اللينك وهيظهر عندك خيارين تختاري free user
وبعدين تعملي داون لوود

amr_heshmat
08-05-2009, 11:36 PM
اهلا بيكي ...وشكرا علي تشجيعك
انا اسفة معرفش حضانات في سوهاج بس ان شاء الله البنات يفيدوكي

بارك الله فيكى على اهتمامك

amira_mohamed
10-05-2009, 11:16 AM
بمناسبة الحضانات يا جماعة انا رحت اتفرجت علي حضانة بارني هي خلف كنتاكي عباس العقاد..مدينة نصر..قريبة قوي من شغلي انا شفتها و دخلتها و شفت الولاد و شفت المشرفين و دخلت المطبخ و التواليت و شيفاها نظيفة بصراحة و هي ب500 في الشهر بالوجبات 3 وجبات ...و 300 نصف شهر و 30 جنيه في اليوم لو استضافة...و الي عجبني ان عدد الأولاد الي في سن ابني عبد الرحمن (سنتين و نصف) كان عددهم في الكلاس مبيزدش عن 9 ..و الكلاس نفسه كبيير و فيه شباك كبير دخله هواء و شمس
انا متفرجتش علي حضانات تانية...انزل بقي اتفرج علي حضانات تانية و اقارن و لا اتكل علي الله و اجرب مع الولد كده كام يوم و اشوف؟؟ و بعدين انا كنت افضل اني ابقي مع الولد كده في اللأول في الحضانة و شوية شوية اسيبة عشان ميتخضش و يحس اني سبته مرة واحدة..و المشرفة بتقولي يفضل انك تتطمني عليه من بعيد و هو ميشوفكيش عشان مايشبطش فيكي و يعيط...مش عارفة ايه الصح؟؟؟
و كمان انا عايزاكو تساعدوني و تقولولي ايه التجهيزات الي اعملها لعبد الرحمن قبل ما يروح الحضانة ..يعني الشنطة بتاعتكو احط فيها مثلا اكل زيادة ...و غيارات داخلية و بمبرز احتياطي...و طقم تاني و لا الحكات دي كتيير؟؟ و مثلا ممكن اديلة بسكويت و حجات اضافية و لا لأ؟... الولد مثر بيحب لعب معينة اديهالة في الحضانة ولا مينفعش...؟؟؟معلش ازعجتكو بالأسئلة الكتير؟؟؟و مستنية مساعدتكو
و عايزة اعرف برده ان كان حد اتعامل او عرف حضانة بارني دي كويسة و لا لأ في تعاملاتها...اصلي اول مرة اروح حضانة اطفال و مش عارفة ايه هي المقاييس الي الواحد يحدد عليها ان كانت كويسة و لا لأ؟؟؟؟

kouky5
11-05-2009, 02:41 AM
اهلا بيكي اميرة...انا معرفش حضانة بارني بس لو انتي ارتحتي ليها توكلي علي الله بس لو تعرفي تسالي امهات يكون ولادهم هناك يكون افضل
كل حضانة ولها نظامها في حضانات بترفض اكل خارجي مع الطفل علشان ماياثرش علي باقي الاطفال وفي حضانات بتقبل عادي لازم تساليهم
بس الحاجات الضرورية بامبرز لاززززززززززم وطقم تاني وغيارات تحسبا لاي ظرف طاريء :)
وفوطة صغيرة تكون خاصة بيه هوه ...لو له اكل خاص به ممكن تستاذني الحضانة وتشوفي رايهم ايه اذا حبيبتي تبعتيه
وبرضه اساليهم ايه الحاجات اللي محتاجينها كمان ممكن يطلبو مناديل او وايب
بالنسبة للبقاء مع الطفل اعتقد انك لازم تروحي معاه اول يوم لو لاقيتي الامور ماشية كويس واطمنتي امشي وسبيه وارجعيلو بعد شوية واليوم اللي بعده نفس الحكاية بس اتاخري شوية لغاية ماتحسي انه اندمج تماما سيبه لغاية معاد المرواح
وابقي طمنينا عن اخبار الحضانة وقولنا عملتي ايه

amira_mohamed
11-05-2009, 09:46 AM
kouky5 متشكرة قوي علي نصائحك...انا هتكل علي الله و ابتدي مع عبد الرحمن و هاخد اجازة من الشغل و اتفرغ يومين للموضوع ده...و هعمل زي ما انت قولتي كده هسيبة شوية شوية و اشوف كده هيندمج مع الأطفال الثانية و لا لأ...مع اني خايفة قوي من التجربة دي...و خايفة افشل فيها...و الولد يعيط و ميرداش يسيبني..بس ربنا معايا ان شاء الله و هقولك علي الأخبار

kouky5
11-05-2009, 07:04 PM
kouky5 متشكرة قوي علي نصائحك...انا هتكل علي الله و ابتدي مع عبد الرحمن و هاخد اجازة من الشغل و اتفرغ يومين للموضوع ده...و هعمل زي ما انت قولتي كده هسيبة شوية شوية و اشوف كده هيندمج مع الأطفال الثانية و لا لأ...مع اني خايفة قوي من التجربة دي...و خايفة افشل فيها...و الولد يعيط و ميرداش يسيبني..بس ربنا معايا ان شاء الله و هقولك علي الأخبار

العفو حبيبتي علي ايه انا تحت امرك ...ومنتظريين اخبارك
ربنا يوفقك وتوكلي علي الله وان شاء الله الامور تبقي كويسة

مامة يوسف
13-05-2009, 10:50 AM
يا ريت يا جماعه اللى يعرف حضانه كويسه فى المعادى يقولى عليها انا ابنى سنتين وعشر شهور ومحتاج حضانه ضرورى لانى هولد بعد شهرين وخايفه عليه من الغيره والاكتئاب والف شكر ليكم.(فى حد يسمع عن حضانه فى المعادى اسمها CLC(creative learning centre) كويسه ولا وحشه؟

kouky5
14-05-2009, 01:41 AM
مامة يوسف اهلا بيكي معانا
انا معرفش الحضانة بس قريت عنها علي الفيس بوك انها حلوة اوووووي وبيشكروا فيها بس شخصيا معرفش حد هناك
ممكن البنات يساعدوكي او ادخلي علي الفيس بوك واقرأي الكلام المكتوب عنها
وربنا يوفقك

مامة يوسف
14-05-2009, 04:58 PM
ألف ألف شكر ليكى يا kouky5 على أهتمامك ربنا يكرمك.

UM FARIDA
14-05-2009, 07:05 PM
http://www.myriseandshine.com/ دي حضانة في مصر الجديدة

Ms3sam
14-05-2009, 10:07 PM
ام فريده تعرفي اخبار بيبي كاسل ايه؟

kouky5
15-05-2009, 02:50 AM
ماما يوسف تحت امرك في اي وقت

ام فريدة ميرسي اوي علي اللينك ده

مسز عصام انتي قصدك علي الحضانة اللي في مصر الجديدة اللي قدام جينيس بيبي ؟؟؟

Ms3sam
15-05-2009, 08:54 AM
لا انا مش عارفه مكانها بس عرفت ان بيبي كاسل فرع لجنى دان بتاعه فريده _على العموم انا محتاجه حضانه حلوه جمبي انا ساكنه في صلاح سالم يعني شيراتون _النزهه_ الماظه اكون شاكره

Ms3sam
15-05-2009, 08:59 AM
كوكي معلش لو تعرفي اخبار ديزني هاوس اللي في عند الكليه الحربيه

kouky5
16-05-2009, 01:30 AM
مسز عصام معرفش ديزني هاوس للاسف بس فيه في الماظة هامتي دامتي بقالها سنين طويلة ولها سمعة كويسة وفي حضانة ارض الجولف اسمها كيدي لاند برضه ناس بتشكر فيها اوووي...وفي ultimate كمان حلوة اووي
الشبراتون فيها كيدي كورنرز بس ام فريدة اعتقد انها قالت انها كويسة بس مش احسن حاجة في احسن منها حسب ما فهمت
رايز ان شاين انا ماشفتهاش بس لما شفت السايت بتاعها لاقيته حلووو جدااا بس لازم الواحد يشفها بنفسه
فلو حد راحها ويعرفها كويس ياريت يفيدنا اكتر

Ms3sam
16-05-2009, 10:57 AM
انت عارفه يا كوكي انا بسالك على ديزني هاوس عشان دكتور اولادي رشحهالي هي برده قديمه فمعتمده على سمعتها فمبتعملش اعلان دي كمان كبيره جدا ونظيفه والكتور شكر فيها اكاديميكالي ( هو قالي بس روحي شوفيها )وفعلا تحفه بس ولاده دلوقت كبروا في بريمري في مدرسه المصريه خايفه تكون اتغيرت وتبقى مناظر بس زي غيرها

في حضانه اسمها بيبي بو في ميدان الحجاز هيه مش كبيره قوي بس منظمه تعرفيها

kouky5
17-05-2009, 02:26 AM
للاسف برضه معرفهاش
في حضانة نحفة في ميدان الحجاز دايما اسمع عنها بس ماشفتهاش بنفسي بس ناوية ان شاء الله اسمها فيرست كلاس فيها مدرسات اجانب ومستواها حلو اوي

Jasy
17-05-2009, 03:02 PM
الله يخاليكي يا jase

اعملها ازاى
انا محتاجاها ضروري
ارجوكى دلينى
وجزاك الله خيرا

أنا اسفة اوى ردت عليكى متأخر بس بنتى كانت عيانة اوى و ماكنتش بدخل ع النت
بصى دوسى على اللينك
حيفتحلك صفحة فيها دايرتين_دوسى على كلمة فرى يوزر حيفتحلك صفحة تانية فيها كلمة داونلود على دائرة دوسى عليها ينزلك محتوى الصفحة
و بالتوفيق
ولو معرفتيش قوليلى و انا حتصرف و اجبلك اللى انتى عايزاه

amira_mohamed
19-05-2009, 09:49 AM
انا وديت عبد الرحمن حضانة جنب شغلي هي كويسة جدا...و دي اول مرة اسيب عبد الرحمن في حضان كنت بسيبة قبل كده عند حماتي..و هو دلوقتي عنده سنتين و نصف...لكن الولد بيعيط جدااااااا لما بسيبة ...بيعيط قوي قوي ...و قلبي بيتقطع عليه لدرجة اني بقعد في الشغل مش مركزة من كتر التفكير فيه...و بعدين لما بتصل بيهم في الحضانة بطمن علي الولد بيقولولي عيط في الأول و بعد كده سكت...و بعدين بقولولي هو مش مندمج مع الأطفال و واخد جنب شوية لوحده..مش عارفة اعمل ايه...و لا هو الأطفال كده في الأول...كمان انا كنت عايزة اعرف ان كان ابني مبسوط و لا لأ....اعرف ازاي
انا شغلي من 8 صباحا الي 3 عصرا...هي دي فترة كبيرة عليه اني اسيبة لوحده؟؟؟
كمان انا لما بسألة عايز تروح الحضانة بيقولي اه عايزها بس مش عايزني اسيبة ابدا لما نروح الحضانة و لا حتي انزلة علي الارض علي طووول شيلاه....و الميس بتاعته بتقولي سيبيه و هو شوية و هيسكت

merehan
19-05-2009, 10:24 PM
ياجماعة فى حضانة جديدة ناحية المقطم فتحت جديد وشفت اعلانها هنا فى القاهرة الجديدة اسمها love and joy بس بصراحة مش عارفة اذا كانت المسافة ممكن تكون بعيدة ولا لا ياريت لو حد يعرف اى حاجة عنها هى ليها باص بيجى التجمع ارجو انكم تفيدونى

kouky5
20-05-2009, 05:57 AM
اميرة اغلب الاطفال بيعملو كدة في الاول علشان مش متعودين يسيبوا مامتهم ...بس بعد كدة بيتعودوا...المهم انك ما تضعفيش قدامه وتبيني تاثرك امامه لانه بيحس وبيقلق ..كوني متماسكة ...وبعدين هو لما هيلاقي نفسه انه مهما عمل بيروح برضه بيبقي امر واقع بالنسبة له وبيتعود

Aya_79
21-05-2009, 09:17 PM
السلام عليكم.....اردت ان اشارك معكم لان لي خبرتين مع الحضانات.....الاولى كانت مع بنتي ناريمان في حضانة جنى دان....الحضانة فوق الممتازة في كل شيء...و هي موجودة في مدينة نصر امام شركة انبي..
و الثانية مع حضانة Kinder Landو هي في المقطم.....و ايضا الحضانة ممتازة
و ربنا يوفقكم لما فيه الخير

kouky5
22-05-2009, 01:03 AM
Aya_79
اهلا بيكي معانا يا جميلة...وميرسي علي مشاركتك الفعالة
فعلا حضانة جني دان كانت ام فريدة بتشكر فيها جدااااا

ميرهان
ازيك مختفية كدة ليييه بقالك مدة ؟ يا رب يكون المانع خير
انا معرفش الحضانة اللي سالتي عنها بس اية بتشكر في حضانة kinder land في المقطم

janjuna
19-02-2010, 04:14 AM
السلام عليكم
كنت بدور في النت على حضانة في التجمع اول و لقيت
حضانة سما النموذجية
حضانة كلوب كيه

لو حد يعرف أي معلومات عن المستوى و المصاريف
و جزاكن الله خيرا

kouky5
21-02-2010, 03:29 AM
جنجونة ربنا يوفقك للاسف معرفهمش ان شاء الله حد يساعدك من البنات
club k انا شفت صور لها علي الفيس بوك شكلها كويسة لكن سما معرفهاش

janjuna
21-02-2010, 05:09 AM
جزاكي الله خيرا يا كوكي

kouky5
01-03-2010, 03:44 AM
جزانا الله واياكي يا جنجونة

Om Hamza
18-03-2010, 01:38 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أحييكم أخواتي على الموضوع الرائع

فعلا موضوع نافع و مفيد و مهم لكل أم

و يارب يحفظ لنا أولادنا و يباركلنا فيهم

kouky5
19-03-2010, 01:36 AM
اللهم اميييييين ام حمزة وشكرا لمرورك العطر

ام سيف2007
18-04-2010, 03:08 PM
حبيباتي في الله ما شاء الله الموضوع رااااااااااااااااائع
انا طالبة منكم خدمة
انا دخلت ابني حضانة حلوة اسمها بني وهي حضانة اسلامية رائعة المشكلة انهم ما بيكتبوش تقرير متابعة يومي مثل باقي الحضانات
ياريت لو فيه واحدة ولادها في حضانة بيكتبوا لها تقرير يومي عن حالة الطفل طول النهار
تكتب لي نموذج اعرضه على الحضانة
يعني بيكونمكتوب في التقرير اكل ايه ودخل التواليت كم مرة وكان نشيط او لا وهكذا
ولكم مني كل الشكر

modysite
05-05-2010, 10:25 AM
ده يا جماعة دليل حضانات مصر في جميع محافظات مصر, أتمنى إنه يكون مفيد ليكم.

http://www.forums.modysite.com/default.aspx?g=topics&f=113

الرايقه..
13-05-2010, 03:26 PM
السلام عليكم..

ان شاء بالصيف بروح مصر وساكنه بالمهندسين بجنب نادي الصيد ونفسي ادخل بناتي بحضانه للصغيره 4سنوات وياليت تساعدوني اذا في نادي صيفي للبنات بسن 13 قريب مني لان نفسي يستفيدوا من الاجازه حتى لو معهد انجليزي..
وشكرا لكم..

modysite
19-05-2010, 11:59 PM
السلام عليكم

ده يا جماعة رابط دليل الحضانات المصرية في مصر

http://www.forums.modysite.com/default.aspx?g=topics&f=113

هتلاقوا فيه حضانات في جميع محافظات مصر مثل القاهرة و الجيزة و الاسكندرية وباقي محافظات مصر.

يارب تستفيدوا منه

بس ياريت تدعولي لو عجبكم موقع دليل الحضانات المصرية في مصر

حنين عمرى
01-06-2010, 08:06 PM
جزاكى الله خيرا

عنوان جديد
01-07-2010, 06:43 AM
السلام عليكم الموضوع مفيد جدا وجزاكم اللة خيرا انا عندى بنتى سنتين مجننانى صريخ طول اليوم وعصبية جامدة قوى هى بتفهم كل حاجة بس بتضرب ى حد فى سنها سالت دكتور اطفال قلى هى محتاجة تخرج من البيت باستمرار وقالى اوديها حضانة انا خايفة عليها جدا عايزة حضانة كويسة فى شارع الهرم او خاتم المرسلين بس بصراحة عايزاها فى حدود 100 او 150 ارجوكم الدعاء والرد جزاكم اللة خيرا

kouky5
03-07-2010, 01:07 AM
السلام عليكم الموضوع مفيد جدا وجزاكم اللة خيرا انا عندى بنتى سنتين مجننانى صريخ طول اليوم وعصبية جامدة قوى هى بتفهم كل حاجة بس بتضرب ى حد فى سنها سالت دكتور اطفال قلى هى محتاجة تخرج من البيت باستمرار وقالى اوديها حضانة انا خايفة عليها جدا عايزة حضانة كويسة فى شارع الهرم او خاتم المرسلين بس بصراحة عايزاها فى حدود 100 او 150 ارجوكم الدعاء والرد جزاكم اللة خيرا

بصي في الحضانات دي كانت ام جودي في منتدي اخر ربنا يبارك فيها كانت كتباه فانا نقلتهم لكي لعلهم يفيدوكي:

فاني باني...2ش الاشول خلف مدينة بيتكو -الهرم 33836950+0101699804
كل الناس بتشكر فيها بس مشكلتها انها بعيده عليه ومصروفاتها تقريبا 350

رويال كيدز...216ش الهرم 0106644332
هي نظيفه بس المشكله الجاردن صغيرة خالص وكمان مهتمين قوي بالموسيقى والرسم والناحيه الدينيه ضعيفه عندهم وده اللي معجبنيش ومصروفاتها 350 بالوجبه

حضانة القدس...في نصف ش الصفا والمروةعلى اليمين بالطوابق-فيصل37710992+37718733+33862971
250 وبالوجبه تزيد 100 جنيه والمساحه كبيره جدا ومنظمه وعندهم قاعة سينما وبيسين في الصيف بس بعيده عن طريقي والشارع بتاعها زحمه وهايعطلني الصبح وانا رايحه الشغل

الجميل...3ش محمد مغربي من محمد شاهين-المريوطيه 33847978
150 جنيه بس الحضانه صغيره

المروة...أبراج سعودي-الكوم الاخضر-فيصل امام بنزينة توتال
مصروفاتها 250 بوجبة الغذاء والمساحه حلوة والناس ودودة جدا والمكان نظيف وعندهم بوتي ترينينج والناحيه الدينيه جميله وبيحفظوا قران فحسيت انها معقوله في كل حاجه وربنا يسهل

حضانة كاندي...أبراج الفيصليه-المريوطيه فيصل 0116659467+0177844209
هما ناس لطيفه بس المكان صغير ومفروش موكيت ومصروفاتها 250 وبالوجبه 350

وفي حضانة الرشا 37720905 وب 130 جنيه وليتل ستارز 37444572 ب270 بالوجبه وعندهم مواعيد لحد 7
بس الحضانتين دول انا ماروحتهمش
منقول

yaso79
17-09-2010, 03:34 PM
السلام عليكم و رحمة اللة و بركاتة
موضوع تحفة و الردود مفيدة جدا
بصو يا جماعة انا ساكنة فى زهراء مدينة نصر و للاسف كل الحضانات الى حوالينا سيئة جدا بس الى بيصبر انها قريبة و اسعارها موش وحشة
لكن كلهم فى شقق يعنى مافيش جاردن الاولاد يلعبو فيها او كدة
بس انا كنت باودى ابنى على مواعيد الكلاس بالضبط و اخدة لما يخلصها
هو دلوقتى كبر فى kg2 فى مدرسة عباس العقاد التجريبية
بس المشكلة فى اخته طبعا مستوى الحضانات الى حوالينا سىء جدا و اهمال على مستوى عالى
نفسى اوديها نص شهر فى حضانة كويسة بس مايزدش النص شهر دة عن 150 او 200 بالكتير اوى
و تكون ناحية عباس العقاد قبلها بشوية او بعدها بشوية
لان انا الى باوصل ابنى و اجيبة و بعد كدة عندنا تمارين و يوسى ماس فحاجة صعب جدا انى اوصلة و ارجع الزهراء و اوصلها و ارجعلة تانى و اروح اخدها و بعد كدة تمارين الاتنين
يا ريت حد يساعدنى و تكون حضانة كويسة مهتمين فيها بالتعليم
فى ناس قالولى ان حضانة نيو بامبينو ب 260 فى الشهر بس انا رحت اسال عنها تهت غير ان اى حضانة قريبة من عباس العقاد ب 500 فى الشهر
متشكرة اوى

sosa_yoyo
20-10-2010, 05:34 PM
السلام عليكم و رحمة اللة و بركاتة
موضوع تحفة و الردود مفيدة جدا
بصو يا جماعة انا ساكنة فى زهراء مدينة نصر و للاسف كل الحضانات الى حوالينا سيئة جدا بس الى بيصبر انها قريبة و اسعارها موش وحشة
لكن كلهم فى شقق يعنى مافيش جاردن الاولاد يلعبو فيها او كدة
بس انا كنت باودى ابنى على مواعيد الكلاس بالضبط و اخدة لما يخلصها
هو دلوقتى كبر فى kg2 فى مدرسة عباس العقاد التجريبية
بس المشكلة فى اخته طبعا مستوى الحضانات الى حوالينا سىء جدا و اهمال على مستوى عالى
نفسى اوديها نص شهر فى حضانة كويسة بس مايزدش النص شهر دة عن 150 او 200 بالكتير اوى
و تكون ناحية عباس العقاد قبلها بشوية او بعدها بشوية
لان انا الى باوصل ابنى و اجيبة و بعد كدة عندنا تمارين و يوسى ماس فحاجة صعب جدا انى اوصلة و ارجع الزهراء و اوصلها و ارجعلة تانى و اروح اخدها و بعد كدة تمارين الاتنين
يا ريت حد يساعدنى و تكون حضانة كويسة مهتمين فيها بالتعليم
فى ناس قالولى ان حضانة نيو بامبينو ب 260 فى الشهر بس انا رحت اسال عنها تهت غير ان اى حضانة قريبة من عباس العقاد ب 500 فى الشهر
متشكرة اوى
طالما انتى ساكنة بزهراء مدينة نصر فمعناها ان التجمع الاول قريب جدا بالنسبة لك و فى حضانة هناك فى شارع جهاز المدينة اسمها حضانة سما النموذجية و بـ 200 جنيه فى الشهر تقريبا و فيها اهتمام كويس و انا بودى بنتى فيها و على فكرة انا بوديها و هى عمرها 9 شهور لان عندهم البيبى رووم نظيفة جدا

maity1984
30-10-2010, 09:05 PM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الصراحه ماشاء الله الموضوع اكثر من رائع و بارك الله فيكم جميعا
انا ابني عندو 3 سنوات و انا سكنه في النزهه الجديده و كنت عاوزه حضانه كويسه له علشان تاهله للمدرسه و علشان تعلموا انجليزي كويس لاني و الله حولت معاه و مش مستجيب ليه او بمعني اصح بيدلع عليه خصوصا اني مش فضيه قوي لاني اتشغلت باخته الضغيره اللي لسه مشرفه و طبعا الغيره ايه مقلكوش و علشان كده عايزه حضانه اكثر من ممتازه لو تعرفوا تكون جنبي او ناحيه مصر الجديده و طبعا عايزه الاقي منها التقاير اليوميه و اعرف ايه نشطاطها
بس ارجوكم ردوا عليه بسرعه لاني عايزه ادخله في شهر 11 ان شاء الله

المتطوعون
09-11-2010, 11:28 AM
السلام عليكم ورحمة اللة و بركاتة
لو سمحتو لو حد يعرف رقم تليفون او الموقع الالكترونى للمدرسة اللى فتحت فى الشيخ زايد فى الحى الاول بجوار الجامع يا ريت تكتبولى اى معلومات عنها ضرورى عشان عايزة ارجع من السعودية وادخل ولادى فيها

المتطوعون
13-11-2010, 06:10 PM
مفيش حد يعرف عن المدرسة حاجة يا سكان زايد

دمعة همس
20-11-2010, 11:57 AM
بتوفيق

be.happy
20-11-2010, 10:27 PM
طالما انتى ساكنة بزهراء مدينة نصر فمعناها ان التجمع الاول قريب جدا بالنسبة لك و فى حضانة هناك فى شارع جهاز المدينة اسمها حضانة سما النموذجية و بـ 200 جنيه فى الشهر تقريبا و فيها اهتمام كويس و انا بودى بنتى فيها و على فكرة انا بوديها و هى عمرها 9 شهور لان عندهم البيبى رووم نظيفة جدا

اختي الله يسعدك
ماهو العنوان او رقم التلفون لو سمحتي ؟

donia jadida
17-04-2011, 01:46 AM
احدث حضانة تعليمية لغات فى الهرم حضانة سمارت ستارز اكاديمى
اتفضلى حبيبتى احدث حضانة تعليمية لغات فى الهرم حضانة سمارت ستارز اكاديمى ودى بتؤهل الطفل للقبول بمدارس اللغات وفيها تحفيظ قرآن وتعليم سلوكيات للاطفال وتنمية مهاراتهم وبرامج تعليمية متميزة وحصرية لتنشيط ذكاوات الطفل المتعددة زى الذكاء السمعى والبصرى والاجتماعى وفيها انجليزى وفرنسى وألمانى كمان ومتوفر سيارة لتوصيل الاطفال والمواعيد من 7.3 صباحا لغاية 5 مساءا وممكن تأخير ساعة كمان تبقى لستة وفيها استضافة الاطفال بعد مواعيد المدرسة وكمان انشطة ودورات تدريبية لأطفال المدارس فى اجازة آخر العام واجازة نص العام من سن 5.5 سنوات وحتى 16 سنة ,والعنوان 396 شارع الهرم بجوار محافظة الجيزة الدور الاول شقة 3 واتفضلى صور الحضانة
http://1.bp.blogspot.com/-2mH0xfjvotw/TWH_D7xSY0I/AAAAAAAAAHM/eW27IUmtzHI/s780/DSC07786.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-fAoYiMJw5MA/TWH_LqvVwzI/AAAAAAAAAHU/KY75OX6rmno/s780/DSC07789.JPG

http://2.bp.blogspot.com/-I44WlB4z6Lg/TWH-0LPSq9I/AAAAAAAAAHE/iVfr_fjBItI/s780/%25D8%25AD%25D8%25B6%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25A9 %2B1copy.JPG

http://1.bp.blogspot.com/-CQ_nqU49xBk/TWH_iDkJlfI/AAAAAAAAAHk/qNplr3UYkaE/s780/DSC07796.JPG

manshooo
13-06-2011, 12:21 AM
السلام عليكم يا جماعة

انا بنتى عندها سنتين لية تجربة مع حضانتين
الاولى اسمها جنتى فى شارع مصطفى بكير فى سانت فطيمة مصر الجديدة
هى كبيرة جدا و بنظام المنتسورى و لكن لفت نظرى ات عدد الاطفال كتيييير جدا الاول فلت اجرب و لكم بصراحة صاحبتها وشها كئيب اوى و متجهمة بقيت كل اما اشوفها اكتئب فخفت على البنت

وديتها واحدة تانية صغيرة ادام نادى الطيران اسمها ياسمين صاجبتها مابتاخدش غير 20 طفل و البنت بترجع نظيفة جدا
الحضانتين ب 500

لكن انا مشكلتى مع بنتى انها مش عاوزة تروح بتنزل بالعياط و مش يتندمج مع الاطفال مع اتها العكس خارج الحضانة و بليل و هى نايمة تفضل تقول انها مش عاوزة و بقت عدوانية
اتكلمك معاها و سحبتها فى الكلام كنت فاكرة بيعاملوها فحش ولا بيضربوها بالعكس قالتلى انهم بيلعبوها كورة و على العربية و يقولوا نور حلوة و جميلة

فقلت اسألكم هل دة لانها مرتبطة بية؟ طبيعى يعنى و هل اوديها متقطع؟ :[MMانا وديتها اسبوع كامل و مترددة مع العلم اتها شقية جدااااااااااااا ولا الولاد#R#R. و برتاح شوية لما بتروح الحضانة.
فيدونى الله يكرمكوا:(

ام نور

d2do2a
29-02-2012, 01:15 AM
واضح ان الموضوع قديم ومحدش دخل من فتره بس الله يكرمكم لو حد يقدر يفيدنى ويرد عليا عن حضانه كويسه فى الدقى او المهندسين,وحد سمع عن الحضانه السويسريه المتفرعه من مصدق كويسه ولا ايه؟؟

Nawal_Hamdy
20-03-2012, 01:47 PM
فى حضانه فى مساكن شيراتون فى مربع الوزراء اسمها AB دة كويسه اوى و رخيصه بالنسبه للى حواليها بتقبل من سن 3 شهور و الناس هناك محترمه اوى و عندهم انشطة كتير و مدرب اطفال متخصص من وادى دجله و دى مفيش حضانة عملتها ابدا ! وده كمان صفحتهم على الفيس :)
AB Nursery & Pre-School - حضانة AB مساكن شيراتون - هليوبلس - القاهرة - Cairo, Egypt | Facebook (http://www.facebook.com/AB.Nursery)

اميرةمحمدبهاء
04-06-2015, 08:10 PM
حضانة تو تى تو بالمريوطية هرم:
https://www.facebook.com/Tutitu.Nursery

تحفيظ قرآن - تعليم ترفيهى متطور - عربى - English - math French - تعديل سلوك - تنمية مهارات - Tutitu learning videos - Zumba - Meditation - رسم - موسيقى - Hand Crafts - كما يوجد تدريبات خاصة للكاراتيه والجمباز.

منهج دولى خاص بتوتى تو أكاديمى لمرحلة التمهيدى عبارة عن 3 مستويات.

الاكاديمية فترتيين
الفترة الصباحية: 8:00 - 3:00 (450 جم)
الفترة المسائية: 2:00 - 6:00 (450 جم)
اليوم الكامل : 8:00 - 6:00 (800 جم)
أيام العمل من الأحد إلى الخميس و يوم السبت استضافة
ويمكن اعداد وجبة برسوم اضافية للفطار أو الغذاء بحسب الفترة.
كما يوجد باص لنقل الأطفال بأمان.

للتفاصيل يمكنكم مراسلتنا أو الاتصال على:
تليفون: 01010002373
العنوان: 2 ش الليبينى مريوطية - هرم - خلف أولاد رجب - المدخل الثانى.

https://www.facebook.com/Tutitu.Nursery (https://www.facebook.com/Tutitu.Nursery%0A#)
# (https://www.facebook.com/Tutitu.Nursery%0A#)حضانة بالمريوطية هرم
#حضانة (https://plus.google.com/s/%23%D8%AD%D8%B6%D8%A7%D9%86%D8%A9) بالهرم
#أكاديمية (https://plus.google.com/s/%23%D8%A3%D9%83%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%85%D9%8A%D8%A 9) بالمريوطية هرم
#معسكر (https://plus.google.com/s/%23%D9%85%D8%B9%D8%B3%D9%83%D8%B1) صيفى للاطفال

مركزحلم
12-03-2016, 11:09 AM
جزاكم الله خيرا