PDA

View Full Version : كيف حالكم.......... بعد انجاب الطفل الثاني ؟

بنت أصول
02-02-2009, 01:53 AM
انا عندي طفلتي عمرها عشر شهور .......... وأريد ان اتخلص من وسيلة منع الحمل لأستعد للطفل الثاني
وأريد منكم التشجيع لأني متحمسة و متخوفة في نفس الوقت .........
يا ريت تقولولي أخباركم إيه بعد انجاب الطفل التاني
ومن فضلكم أكرر تشجييييييييييييييييييع و تشجيع فقط
يعني مش عاوزة واحدة تقوللي زهقانة وقرفانة و طفشانة
اريد تجارب إيجابية تشجع :)

queen2020
02-02-2009, 02:32 PM
انصحك تصبرى شويه علشان بنتك تشبع من حنانك وماتكونيش مقصرة معاها 10 شهور لسة صغيرة قوى

nonaaaaa
02-02-2009, 03:59 PM
lsa bdre awe asbre 7ta lma tmshe wtre7k shoea wb3den atkle 3la allah w7mle lazm kol tfl ya7;d 72o awe rbna mebsh alzlm

ام محمد و نور
02-02-2009, 04:18 PM
يا حبيبتى يا بنت الاصول اشجعك انك تجيبى بيبى تانى و ما معنى انك تتخلصى من المانع راح تحملى على طول دى حاجة عند ربنا
بس اذا كنتى بتدرسى او بتشتغلى خلى فرق سنتين بينهم افضل
و الاولاد رزق من عند ربنا ما تشليش همهم اللة بعينك
يلا استعدى عشان تستقبلى روح جديدة ليك لانى بعتبر اولادى روحى و حياتى

بنت أصول
02-02-2009, 06:31 PM
انصحك تصبرى شويه علشان بنتك تشبع من حنانك وماتكونيش مقصرة معاها 10 شهور لسة صغيرة قوى
ربنا يسهل ومقصرش في حقها إن شاء الله وبعدين هي عشر شهور و لو ربنا كتب حمل على طول هيبقى مش قبل شهر و هترضع كمان اربع شهور مع الحمل يعني هتتفطم على سنة وثلاث شهور هتبقى فترة رضاعة مش وحشة .
اما بالنسبة للحنان ... لا أظن ان الحمل و وجود طفل جديد هيقلل الحنان
بالعكس
ده لما الطفل بيفضل لوحده فترة طويلة بيتعود على الأنانية و مبيرحبش بالطفل الجديد بعكس انه لما يبدأ يعي الدنيا يلاقي له أخ يقوم يتعود على المشاركة وحب أخواته و يفهم حقهم في كل حاجة زيه بالظبط
واحنا عاوزين طبعا المساواه بين الأولاد وتربية نفوسهم على التعاون وحب الغير وده بيكون صعب مع طفل وحيد .

بنت أصول
02-02-2009, 06:36 PM
lsa bdre awe asbre 7ta lma tmshe wtre7k shoea wb3den atkle 3la allah w7mle lazm kol tfl ya7;d 72o awe rbna mebsh alzlm
يا جماعة ظلم إيه بس ؟
كأني لما هخلف تاني هرميها ......... أصل كده كده هخلف تاني يبقى لزمته إيه التأخير .......وهي دلوقتي بتقف و تسند وتمشي وأكيد قبل ما أولد هتكون مشت طبعا إن شاء الله .........وكل ما اتأخر هتتعود على عدم وجود أخوات و إن كل حاجة ليها لوحدها وهيبقى صعب تغيير الطبع ده ....... وده واقع موجود في بيوت كتير

بنت أصول
02-02-2009, 06:42 PM
يا حبيبتى يا بنت الاصول اشجعك انك تجيبى بيبى تانى و ما معنى انك تتخلصى من المانع راح تحملى على طول دى حاجة عند ربنا
بس اذا كنتى بتدرسى او بتشتغلى خلى فرق سنتين بينهم افضل
و الاولاد رزق من عند ربنا ما تشليش همهم اللة بعينك
يلا استعدى عشان تستقبلى روح جديدة ليك لانى بعتبر اولادى روحى و حياتى
طبعا كل شيء بأمر الله و انا الحمد لله لا بدرس ولا بشتغل وماواراييش إلا بيتي وولادي و عاوزة استثمر شبابي و صحتي
وفعلا الله بيعين
أعرف واحده عندها 6 عيال وعمرها 30 وعايشة سعيده و لو انها أصلا كانت مدلعة في بيت اهلها ومش بتاعة مرمطة بس اتعودت وبقت زي الفل وبتقوللي حاسة انها يوم القيامة هتقابل ربنا بإستثمار حلو إن شاء الله و إن كده أحسن من تضييع العمر من غير فائدة و أولادها ما شاء الله عليهم مؤدبين و متفوقين و عندهم مبادئ حلوة .

وريف الصغيره
02-02-2009, 07:03 PM
اذا كان ماعندك الا طفله بالعكس الافضل انك تجيبي وراها على طول لان الطفل يتعود على الوحده والانانيه

mrmr1400
02-02-2009, 07:28 PM
الله يعينك حبيبتي إبدي في مشروعك (الحمل) والله يعينك وانتي عارفة الواحدة لما تترك الحبوب يعطيها مناعة كم شهر وعلى بال ما تولدي تكون كبرت واعتمدت على نفسها
بس أوعي ترضعيها وانتي حامل لأنه حليب الحامل فاسد ومضر لجسم الطفل لأنه جاء في حديث الرسول صلى الله عليه وسلم نفس المعنى بس الحديث ماني حافظته ولا يهمك كلام الناس اللي تقول ما يضر
وعجبتني نفسيتك الحلوة للحمل والولادة وإنه مشروع نقابل فيه ربنا افتقدنا هالحس من زمااااااااااان الله يكثر من أمثالك

ام 3 حلوين
02-02-2009, 07:56 PM
السلام عليكم اختي الغاليه
انتي كدا فكرتيني بنفسي بس انا كنت سبقاكي بكام شهر يعني ابنه كان عمره اربع شهور وحملت عليه والحمدلله كله يهون وانتي كدا بتشفيهم بيلعبو مع بعض انا ابني دلؤتي سنتين واربع شهور واخته سنه وتلات شهور يعني فجاه كدا حتلاقي نفسك معاكي عيال بيونسوكي وبيلعبو طبعا كله بتمنه حتتعبي في الاول بس بجد لما تشوفيهم كبار حتقولي كله يهون يالا لو عاوزه اي حاجه اساليني وانا تحت امرك ان شاء الله وربنا يرزقني ويرزقك الولد الصالح اصلي خلاص بفكر اجيب اللي بعده ههههههههههههههههههههه

بنت أصول
02-02-2009, 08:12 PM
اذا كان ماعندك الا طفله بالعكس الافضل انك تجيبي وراها على طول لان الطفل يتعود على الوحده والانانيه
هو ده رأيي بالظبط
والله العيال بركة و رزق و نشاط و صحة
شوفتو امهات زمان بالعشرة خمستاشر عيل و الصحة حديد ما شاء الله

بنت أصول
02-02-2009, 08:17 PM
الله يعينك حبيبتي إبدي في مشروعك (الحمل) والله يعينك وانتي عارفة الواحدة لما تترك الحبوب يعطيها مناعة كم شهر وعلى بال ما تولدي تكون كبرت واعتمدت على نفسها
بس أوعي ترضعيها وانتي حامل لأنه حليب الحامل فاسد ومضر لجسم الطفل لأنه جاء في حديث الرسول صلى الله عليه وسلم نفس المعنى بس الحديث ماني حافظته ولا يهمك كلام الناس اللي تقول ما يضر
وعجبتني نفسيتك الحلوة للحمل والولادة وإنه مشروع نقابل فيه ربنا افتقدنا هالحس من زمااااااااااان الله يكثر من أمثالك
طبعا حبيبتي كلامك مظبوط
وفي حديث تاني " الا اني كنت قد نهيتكم عن الغيلة ( وهي الرضاعة اثناء الحمل ) ولكني وجدت ابناء الفرس والروم يغيلون "
يعني كانو بيرضعوا وهم حوامل عادي وصحتهم حلوة بس لحد الشهر الرابع بس عشان الأم والبيبي اللي بيرضع
ويلا عاوزين نملأ الأرض عيال موحدين مؤمنين انا و انتم وكلنا

همسه ولمسه
02-02-2009, 08:18 PM
الله يكتب لك اللي فيه الخير

بنت أصول
02-02-2009, 08:23 PM
السلام عليكم اختي الغاليه
انتي كدا فكرتيني بنفسي بس انا كنت سبقاكي بكام شهر يعني ابنه كان عمره اربع شهور وحملت عليه والحمدلله كله يهون وانتي كدا بتشفيهم بيلعبو مع بعض انا ابني دلؤتي سنتين واربع شهور واخته سنه وتلات شهور يعني فجاه كدا حتلاقي نفسك معاكي عيال بيونسوكي وبيلعبو طبعا كله بتمنه حتتعبي في الاول بس بجد لما تشوفيهم كبار حتقولي كله يهون يالا لو عاوزه اي حاجه اساليني وانا تحت امرك ان شاء الله وربنا يرزقني ويرزقك الولد الصالح اصلي خلاص بفكر اجيب اللي بعده ههههههههههههههههههههه
والله شوقتيني للعيال اكتر بكلامك ههههههههههههه
انا بموت في بنتي ولو عليا مكفياني بحبها و حنانها بس انا عاوزة أعمل الصح واللي يخلي نفسيتها هي و أخواتها سليمة و راضية
وده طبعا احب لله
دي نعمة ربنا اعطاها لنا نعمة الخلفة غيرنا بيدفع دم قلبه عشان يبقى عنده حتة عيل وأحنا نعطل النعمة و نرفضها
وبعدين ده سيدنا عمر قال
" اني لأكره نفسي على الجماع رجاء ان يخرج الله من صلبي نسمة توحده "

*جنة الاماني*
03-02-2009, 12:48 AM
الي الامام
ربنا يرزقك الاطفال الاصحاء يارب
اتكلي علي الله مادمتي متشوقة لطفل ربنا يرزقك
الاطفال في لبيت بركة وروح جميلة

ادعيلي ربنا يرزقني طفل معافا انا وكل امة محمد

ssb911
03-02-2009, 01:03 AM
انا انصحك تجيبي اولاد وراء بعض علشان يكون تعبهم واحد
الله يرزقك الذريه الصالحه ويرزقني تؤأم اولاد صالحين
ويصلح لي اولادي ويهديهم لي اللهم آآآآآآآآآآآآآآآآآمين

بنت أصول
03-02-2009, 02:09 AM
الله يكتب لك اللي فيه الخير
انا وانت يا رب

بنت أصول
03-02-2009, 02:14 AM
الي الامام
ربنا يرزقك الاطفال الاصحاء يارب
اتكلي علي الله مادمتي متشوقة لطفل ربنا يرزقك
الاطفال في لبيت بركة وروح جميلة

ادعيلي ربنا يرزقني طفل معافا انا وكل امة محمد

يا رب يا ام انس ربنا يقر عينك بنص دستة عيال سلام معافين تعيشي لما تشوفي فرح اولادهم و يكونوا صالحين وتقيين وبارين بيكي يا رب
ويعوضك خير عوض ويملأ بيتك بركة و رزق .
والله انا حبيتك
انا قرأت قبل كدة قصة انس وجنة ..... ربنا يجمعك بيهم في جنة الخلد بعد عمر مديد مبارك ملئ بالأعمال الصالحة .

بنت أصول
03-02-2009, 02:16 AM
انا انصحك تجيبي اولاد وراء بعض علشان يكون تعبهم واحد
الله يرزقك الذريه الصالحه ويرزقني تؤأم اولاد صالحين
ويصلح لي اولادي ويهديهم لي اللهم آآآآآآآآآآآآآآآآآمين
أهه كدة التشجيع .......
ربنا يرزقك توأم أولاد صالحين تقيين باريين بيك ويصلح لك أولادك ويهديهم

من الشام
03-02-2009, 11:19 AM
انا بشجعك انك تحملي من هلأ, انا بنتي عمرا سنتين وهلأ عم فكر جيب التاني,,, بس بنتي بهل العمر ازا شافتني عم اضحك لولد او لعبو بتغار.... هل العمر صعب, مو عرفانة كيف بدي اتعامل معا ... انا رأيي كل ما كانو الولاد اقرب احسن.... متل ما قلتي اولتا واخرتا بدك تجيبي ولد تاني ليش التأجيل,,بالعكس جيبيون كلون ورا بعض وبعدين اتهني بحياتك, مو احسن ما كل 3 سنين ترجعي لنفس الموال.... الله يقويكي ويحميلك ولادك ويسرلك

احلامو1983
03-02-2009, 01:45 PM
سلام عليكم
شوفي يا اختي انا من رايي انك تتوكلي على الله وتوقفي المانع وتحبلي وما في احلى من انو يكون عندك ولدين ورا بعض اوا بينتين المهم ما تكبري بين الحملين الاولين من شان ابنك لكبير ما يكون اناني مثل ما قالت الاخت ويتعود على اخوه ويلعب معاه وهالشي راح يرحك انتي بالدرجة الاولى وراح تكون عندك بعض الاستقلالية بدل ما يوكن الاول لازق فيكي طول الوقت .
انا الحين حامل الثاني ووقفت المانع لما كان عمر ابني سنة و8شهور والحمد لله حملت في نفس الشهر وان شاء الله ربي يتمملي حملي خير ولكل الحومل ان شاء الله يا رب .
وان شاء الله تحبلي وتفرحينا والله يرزقنا بصبي حلو ان شاء الله .

بنت أصول
03-02-2009, 04:42 PM
انا بشجعك انك تحملي من هلأ, انا بنتي عمرا سنتين وهلأ عم فكر جيب التاني,,, بس بنتي بهل العمر ازا شافتني عم اضحك لولد او لعبو بتغار.... هل العمر صعب, مو عرفانة كيف بدي اتعامل معا ... انا رأيي كل ما كانو الولاد اقرب احسن.... متل ما قلتي اولتا واخرتا بدك تجيبي ولد تاني ليش التأجيل,,بالعكس جيبيون كلون ورا بعض وبعدين اتهني بحياتك, مو احسن ما كل 3 سنين ترجعي لنفس الموال.... الله يقويكي ويحميلك ولادك ويسرلك
طب يلا نعملها مع بعض و نجيب التاني ههههههه
معك حق
يا رب يهديلك بنتك و يبارك لك فيها و يرزقك الزرية الصالحة المباركة بنين و بنات

بنت أصول
03-02-2009, 04:45 PM
سلام عليكم
شوفي يا اختي انا من رايي انك تتوكلي على الله وتوقفي المانع وتحبلي وما في احلى من انو يكون عندك ولدين ورا بعض اوا بينتين المهم ما تكبري بين الحملين الاولين من شان ابنك لكبير ما يكون اناني مثل ما قالت الاخت ويتعود على اخوه ويلعب معاه وهالشي راح يرحك انتي بالدرجة الاولى وراح تكون عندك بعض الاستقلالية بدل ما يوكن الاول لازق فيكي طول الوقت .
انا الحين حامل الثاني ووقفت المانع لما كان عمر ابني سنة و8شهور والحمد لله حملت في نفس الشهر وان شاء الله ربي يتمملي حملي خير ولكل الحومل ان شاء الله يا رب .
وان شاء الله تحبلي وتفرحينا والله يرزقنا بصبي حلو ان شاء الله .

والله ساعات بيخوفوني من الخلف على طول بس كله يهون ان شاء الله
و الناس بتخوف من كل حاجة
يعني قبل ما احمل يقولولي الحمل صعب
قبل الولادة نفس الكلام
كل حاجة كده .......... لكن الواحد لما يجرب بنفسه يلاقي الموضوع بيهون

ريونتي
03-02-2009, 05:01 PM
يا لله يا حبيبتي توكلي على الله
أنا على الرغم أنا هذا أول فرحتي إلا أني ناوية بإذن الله ما أتأخر عن الثاني

yaralemoo
03-02-2009, 05:18 PM
معلش انا عارفة ان كلامنا تقيل على قلبك و لكن هاقولك تجربتى و تجربة اختى احنا جبنا اول طفل تقريبا سوا الفرق 3 شهور بالضبط انا استنت لما بقى بنتى عمرها 2 و 3 شهور و هى لما بقت بنتها 6 شهور
هى عادى كانت بترضع صناعى من الاول بس المشكلة ان جسمها كان فيه نقص معادن كتير بتنقص مع الحمل و اول اربع شهور فاسنانها باظت للاسف و بعد الشر عنك لنقص الكالسيوم و الضعف الذى لم يعوض بعد
و ثانيا الاعتناء بالابنة الكبرى اصبح صعب بعد الحمل التانى و دى مسالة حظوظ مفيش حمل زى التانى دا غير الغيرة و الجنان بتاع اول سنة بعد ولادة الطفلة التانية بين الاثنين بهدلة دا غير رضاعة طفلين فى وقت واحد و التغيير لاثنين فى وقت واحد شيئ صعب

التجربة الثانية:
انا استنيت سنتين و 3 شهور كانت بنتى وقفت البامبرز و انا بادئة الحمل و بتاكل و بتشرب كل حاجة يعنى مفيش رضاعة و لا غيار و لا احتمالات رضاعة مع الحمل و زهقه و تعبه فى اول 3 شهور
و قبل ميعاد الولادة حضرت الكبيرة لاستقبال اختها بالكلام عن اننا بنحبها و الصغيرة هتجيب هدايا ليك و جبنا هدايا صغيرة ليها فعلا و كانها من اختها و جاءت الطفلة الثانية الى الدنيا لتجد اخت عطوفةو هى الكبيرة عمرها 3 سنوات و الله كانت بتساعدنى تناولنى البامبرز و المناديل للغيار من غير ما اقوم و تناولنى هدوم الصغيرة و تطبطب عليها على ما احضر الرضعة ليها
لدرجة انى بقيت اربط الصغيرةو الفها جيدا و الكبيرة تشيلهاو هى على الكنبة عشان تسكتها
و ااقعدها ليها و تديها الرضعة قدامى و انا اراقب بس و الله كنت فى منتهى السعادة

و مفيش الغيرة المؤذية دى خالص لانهم كبار و مستقلين من كل ناحية اللبس بيلبسوا لوحدهم
احيانا لما الثانية بدات تزحف زيها احيانا الكبيرة تقلى يا ماما لبسينى
و كمان بدات تروح الحضانة عند سن 3.5 فكمان سهلت مهمتى مع الصغيرة

و على فكرة دا مش كلامى انا لوحدى دا كلام 3 امهات معايا ولدوا معايا فى نفس ظروفى و الكبير عندهم ولد و تتفرجى على ملاعبة الصغير للكبير

موضوع الغيرة فى السن اسهل تسيطرى عليه بالاهتمام و اعطاء مسؤليات للكبير و الحنان عليه و هو هيفهم

انا ماتكلمتش الا و عند ربنا كلامى و تجربتى اللى حبيت افيدك بيها و انتى صغيرة و قدامك الوقت الحمل بيسحبو الرضاعة بتسحب من المواد و العناصر المفيدة للجسم
عللى الاقل يا ستى لو شايفة فى نفسك القدرة على التحمل و الصبر ربنا يعينك و يرزقك
بس حاولى تعوضى من الان بالكل الجيد المفيد

randoda2002
03-02-2009, 05:34 PM
انا أوديك والله يكتبلك الحمل وانا معك
موفقة

المال والبنون
03-02-2009, 08:12 PM
احسن شي انك تجيبي اطفالك ورا بعض عشان تتعبي مره وحده بعدين ترتاحين

انا حملت لما صار عمر طفلي سنه ونصف

أم حمدي
04-02-2009, 01:28 AM
توكلي على الله
أني حامل في الشهر التاسع وبعد الولاده رايح يكون عمر أبني أول2عامين

فرح1983
04-02-2009, 04:10 AM
معلش انا عارفة ان كلامنا تقيل على قلبك و لكن هاقولك تجربتى و تجربة اختى احنا جبنا اول طفل تقريبا سوا الفرق 3 شهور بالضبط انا استنت لما بقى بنتى عمرها 2 و 3 شهور و هى لما بقت بنتها 6 شهور
هى عادى كانت بترضع صناعى من الاول بس المشكلة ان جسمها كان فيه نقص معادن كتير بتنقص مع الحمل و اول اربع شهور فاسنانها باظت للاسف و بعد الشر عنك لنقص الكالسيوم و الضعف الذى لم يعوض بعد
و ثانيا الاعتناء بالابنة الكبرى اصبح صعب بعد الحمل التانى و دى مسالة حظوظ مفيش حمل زى التانى دا غير الغيرة و الجنان بتاع اول سنة بعد ولادة الطفلة التانية بين الاثنين بهدلة دا غير رضاعة طفلين فى وقت واحد و التغيير لاثنين فى وقت واحد شيئ صعب

التجربة الثانية:
انا استنيت سنتين و 3 شهور كانت بنتى وقفت البامبرز و انا بادئة الحمل و بتاكل و بتشرب كل حاجة يعنى مفيش رضاعة و لا غيار و لا احتمالات رضاعة مع الحمل و زهقه و تعبه فى اول 3 شهور
و قبل ميعاد الولادة حضرت الكبيرة لاستقبال اختها بالكلام عن اننا بنحبها و الصغيرة هتجيب هدايا ليك و جبنا هدايا صغيرة ليها فعلا و كانها من اختها و جاءت الطفلة الثانية الى الدنيا لتجد اخت عطوفةو هى الكبيرة عمرها 3 سنوات و الله كانت بتساعدنى تناولنى البامبرز و المناديل للغيار من غير ما اقوم و تناولنى هدوم الصغيرة و تطبطب عليها على ما احضر الرضعة ليها
لدرجة انى بقيت اربط الصغيرةو الفها جيدا و الكبيرة تشيلهاو هى على الكنبة عشان تسكتها
و ااقعدها ليها و تديها الرضعة قدامى و انا اراقب بس و الله كنت فى منتهى السعادة

و مفيش الغيرة المؤذية دى خالص لانهم كبار و مستقلين من كل ناحية اللبس بيلبسوا لوحدهم
احيانا لما الثانية بدات تزحف زيها احيانا الكبيرة تقلى يا ماما لبسينى
و كمان بدات تروح الحضانة عند سن 3.5 فكمان سهلت مهمتى مع الصغيرة

و على فكرة دا مش كلامى انا لوحدى دا كلام 3 امهات معايا ولدوا معايا فى نفس ظروفى و الكبير عندهم ولد و تتفرجى على ملاعبة الصغير للكبير

موضوع الغيرة فى السن اسهل تسيطرى عليه بالاهتمام و اعطاء مسؤليات للكبير و الحنان عليه و هو هيفهم

انا ماتكلمتش الا و عند ربنا كلامى و تجربتى اللى حبيت افيدك بيها و انتى صغيرة و قدامك الوقت الحمل بيسحبو الرضاعة بتسحب من المواد و العناصر المفيدة للجسم
عللى الاقل يا ستى لو شايفة فى نفسك القدرة على التحمل و الصبر ربنا يعينك و يرزقك
بس حاولى تعوضى من الان بالكل الجيد المفيد

انا مع الاخت يارا مية في المية وبرضو عن تجربة والله العظيم وطبعا كل شيء راجعلك انت وربنا يرزقك باللي فيه الخير