PDA

View Full Version : @@ تجمع للغاليات منتظرات الحمل @@

الصفحات : [1] 2

ام سهيل
27-01-2009, 10:13 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكن ورحمة الله وبركاته

من هنا سينطلق تجمعكم

من هنا سنستفيد من تجاربكن

من هنا سنستمع لمشاركتكن

أنتن رائعات

لكن ثقي بالله عز وجل وأنه هو الرازق

وأنه هو من سيرزقك بالحمل ولو بعد حين .

ولا تيأسي
ولا تحزني

هنا تجمع الاخوات منتظرات الحمل .

ام سهيل
27-01-2009, 10:14 PM
اخواتي الغاليات
الاخت ورد 48 جدها توفي لذلك هي ما بتدخل كثير

الله يرحمه ويغفر له ويجعل مثواه الجنة.

حـ عين ـور
27-01-2009, 10:19 PM
عظم الله أجرها , وأسكن جدها فسيح جناته وغفر له ورحمه ..

حـ عين ـور
27-01-2009, 10:26 PM
كيفك ام سهيل وحشتينا يالغالية ..

رب هب لي من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعاء .

ام سهيل
27-01-2009, 10:28 PM
كيفك ام سهيل وحشتينا يالغالية ..

رب هب لي من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعاء .

هلا وغلا اختي
ايش اخبارك ؟

الله يرزقك الذرية الصالحة.

حـ عين ـور
27-01-2009, 10:35 PM
الحمد لله بخير وسلامة ..

وربي يستجيب دعاك ويسعدك في الدنيا والاخرة .

كيف المدينة وأهلها ؟؟ أكيد الجو عندك حلو .. يحليييلكم ...:)

انا الحمد لله هذه السنة مستقرة نفسيا نوعا ما لأني عدت لمهنتي الحبيبة التدريس وانشغلت فيها وغير كدا ما بروح دكاترة مرتاحة منهم ومن خرابيطهم هههههه

وكلت امري لله ولي ربي كاتبلي هو الحمد لله رااااضيين ...

هبة الله28
27-01-2009, 10:36 PM
اخواتي الغاليات

جزاك الله خيرا حبيبتي أم سهيل
إنا لله و إنا إليه راجعون

فاطمة الزهراء10
27-01-2009, 11:37 PM
http://www.lakii.com/vb/showthread.php?p=7406855#post7406855

إنا لله و إنا إليه راجعون

zoozaa
28-01-2009, 02:39 AM
الله يرحمه ويحسن اليه

مبروك الجزء الجديد يارب يكون كله اخبار حلوة

لارا محمد
28-01-2009, 11:14 AM
الله يرحمه يارب و يصبر أهلو....

ام ايودي عبد الرحيم
28-01-2009, 11:14 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لله وانا اليه راجعون عظم الله اجركم با حبيبتي ورد و رحم جدك واسكنه فسيح جناته
يارب اجعل التجمع الجديد فاتجة خير علينا كلنا و بشرنا بالحمل اجمعين يااااااااااااااااااارب

ام ايودي عبد الرحيم
28-01-2009, 11:24 AM
حمد الله على السلامة يا هبة الله..اشتقتلك كتير
كبفك حبيبتي وكيف اهلك ان شاء الله كلهم بخير و انبسطت عندهم واطمنت عليهم
وايه اخبارك يا جميييييييييييييل؟؟
على فكرة انا مثل ما وعدتك اني اشارك بموضوعك عن السعادة الزوجية بدون اولاد بس ما لقيت الموضوع عشان اكتب فيه ..هو راح فين ؟؟؟

thenile
28-01-2009, 12:57 PM
إن لله وإن اليه راجعون وربنا يتقبله قبولاً حسن

thenile
28-01-2009, 12:58 PM
مبارك التجمع الجديد وجعله الله فاتحة خير على الجميع وبالذريه الصالحة عاجلاً غير آجل

thenile
28-01-2009, 01:03 PM
(http://www.lakii.com/vb/member.php?u=408388) ( مرمر بغداد (http://www.lakii.com/vb/member.php?u=408388)
يالغاليات افيدوني توني عملت اختبار حمل منزلي وطلع معي خطين غامق والثاني فاتح
بالله عليكن شو يعني أنا دايخة ما اعرف اش صارلي)

يارب تكونى حامل يارب وتفرحينا

لارا محمد
28-01-2009, 01:05 PM
حبيبتي الخطين يعني حامل إنشاالله ألف مبروك حبيبتي....

لامارتين
28-01-2009, 02:24 PM
بنات حطوني معاكم من المنتظرات للحمل :-D
والله يرزقنا جميعا:)

thenile
28-01-2009, 02:35 PM
مرحب بك عزيزتى لامارتين فى التجمع
بس ما تنتظرى كتير يارب ونحن معاك ...

ربنا أرزقنا بالذريه الصالحه المعافاه عاجلاً غير آجل

mama sousou
28-01-2009, 02:43 PM
مرمورة

انت حامل باذن الله انا حصل هيك مع ابني طلع خط غامق وخط فانح

بس الافضل اعملي تحليل دم للتأكد الفففففففففف مبروووووووووك اكيد التأخير هذا حمل

الحمدلله والله فرحتلك من قلبي الله كريم سبحانه سبحانه

من فرحتي نسيت اعزي ورد وابارك في التجمع الجديد

مبرووووووووك التجمع الجديد

وعظم الله اجر ورد

ان لله وان اليه راجعون

thenile
28-01-2009, 02:47 PM
يا رب يا ماما سوسو أكون حامل

mama sousou
28-01-2009, 03:52 PM
thenile

انا كتبت اسمك بدل مرمر وعدلته بس يا رب يكون فال خير عليكي وتكوني حامل يا رب

ام ايودي عبد الرحيم
28-01-2009, 03:59 PM
ااهلا وسهلا ب تنيل و لامارتين التجمع نور بوجودكم
الف الفففففففففففففف مبروك حبيبتي مرمر ما دام طلعلك خطين تبقي حاااااااااااااااااااااااااااامل
ابقي تاكدي بتحليل الدم و تعالي فرحينا بالخبر الاكيد
والله فرحتلك من كل قلبي عقبال ما نبارك ل زوزا وباقي البنات وانا معاكم ...ما تنسوني

لارا محمد
28-01-2009, 04:24 PM
يااااااارب يا تيتة الله يسمع منك...وافرح بخبر حملكم يااااااارب

بس بدي اسأل عن لولي.....وينك يا لولي...احنا اشتقنالك...تعالي فرحينا بخفة دمك يا عسل...
وشيخة و زوزو و دندون. وكل البنات ..يلا تعالو احكولنا شو في أخبار عندكم....

ايجا
28-01-2009, 05:53 PM
انا لله وانا اليه راجعون .. اللهم اغفرله وارحمه

التجمع الجديد

ويارب كلنا نحمل الشهر ده

ولارا ولولي الي بجد وحشتيني

وكل واحده يارب يرزقها الذريه الصالحه عاجلا غير اجلا

ويارب يرزقني الشهر ده لان الدكتوره قالتلي ان عندي اكياس وممكن احتمال حدوث حمل

4 مرات بس في السنه

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اارب

يرزقنا جميعا

ونفرح

saso26
28-01-2009, 06:07 PM
al salam 3alykom wa ra7mto alah wa brakato

ed3oly ya banat ene a7mal alshahr da ana 3malt 3amalyat taslek alknawat men yomen wa kan 3ande alkanah alyamen heya almasdoda bas walahe t3bt kter al7amd lelah 3ala ay 7al .

لارا محمد
28-01-2009, 06:07 PM

التجمع الجديد

ويارب كلنا نحمل الشهر ده

4 مرات بس في السنه

يرزقنا جميعا

ونفرح

انشاالله حبيبتي...يارب تفرحي بحملك هادا الشهر....انت وكل المنتظرات
ولا تقلقي حبيبتي الله كريم....

saso26
28-01-2009, 06:17 PM
shokran 7abebte lara 3ala alrad

lollypopy79
28-01-2009, 06:38 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ألف مبروك يا بنات التجمع الجديد و ربنا يجعله تجمع خير علينا يا رب و ربنا يدينا كل اللي بتمناه يارب
و الحمد لله أن التجمع القديم إتقفل على أجمل خبر.....خبر حمل مرمورة
ألف ألف ألف مبروك يا مرمورة لأن طالما طلع خط تاني حتى لو خفيف يبقى أكيد حامل بإذن الله
ودي زغروتة مني للخبر الحلو دهhttp://www.stop55.com/smiles/msn/up/1005_1162344501.gif (http://www.stop55.com/vb)
ربنا يقومك بالسلامة يا مرمور و يفرحك بشوفة أبنك و لا بنتك في حضنك يا رب
و عقبال كل البنات سوسو و لارا و شيخة و تيتة و زنزون و زوزا و المتفائلة و زومورد و حور و ورد و هبة و رندودا و صوفيا و عصفوراية و ريناد و كل اللي مكتبتش أسمه و أنا معاكم يا رب
بصي يا مرمورة أنا اللي دعيتلك و سوسو اللي بشرتك يبقى الحلاوة تتقسم بينا بالنص أوكى

lollypopy79
28-01-2009, 06:39 PM
اخواتي الغاليات

إنا لله و إنا إليه لراجعون
ربنا يرحمه و يجعل مثواه الجنة و يصبركم يا ورد

lollypopy79
28-01-2009, 06:43 PM

بس بدي اسأل عن لولي.....وينك يا لولي...احنا اشتقنالك...تعالي فرحينا بخفة دمك يا عسل...
واللهي أنتي اللي عسل يا عسل
وحشتيني يا لولو بس النت كان فاصل من إمبارح و كل ساعة أفتحه عشان أشوف رجع و لا لسه
بس يظهر مشواره كان طويل شوية هههههههه
يا رب يا لولو ما نقفل التجمع ده إلا و إحنا فرحانين بخبر حملك

zoozaa
28-01-2009, 06:47 PM

لارا
شبيك لبيك احنا هنا عاملة ايه دا انا امبارح دوخت ادور عليكم لغاية ما لقيت الملف الجديد الله يجعله فاتحة خير علينا يارب

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ألف مبروك يا بنات التجمع الجديد و ربنا يجعله تجمع خير علينا يا رب و ربنا يدينا كل اللي بتمناه يارب
و الحمد لله أن التجمع القديم إتقفل على أجمل خبر.....خبر حمل مرمورة
ألف ألف ألف مبروك يا مرمورة لأن طالما طلع خط تاني حتى لو خفيف يبقى أكيد حامل بإذن الله
ودي زغروتة مني للخبر الحلو دهhttp://www.stop55.com/smiles/msn/up/1005_1162344501.gif (http://www.stop55.com/vb)
ربنا يقومك بالسلامة يا مرمور و يفرحك بشوفة أبنك و لا بنتك في حضنك يا رب
و عقبال كل البنات سوسو و لارا و شيخة و تيتة و زنزون و زوزا و المتفائلة و زومورد و حور و ورد و هبة و رندودا و صوفيا و عصفوراية و ريناد و كل اللي مكتبتش أسمه و أنا معاكم يا رب
بصي يا مرمورة أنا اللي دعيتلك و سوسو اللي بشرتك يبقى الحلاوة تتقسم بينا بالنص أوكى
الله يبرك فيكي وان شاء الله يقلب تجمع حوامل في الجزء ده

اهلا بيكي انتي خلاص معا اصلا ههههههههههه ونورتينا

يا رب يا ماما سوسو أكون حامل
يارب يامرمر تطمنينا وتفرحينا

lollypopy79
28-01-2009, 06:48 PM
مبارك التجمع الجديد وجعله الله فاتحة خير على الجميع وبالذريه الصالحة عاجلاً غير آجل

يا رب يا ثينيل و أهلاً و سهلاً بيكي بينا

أهلاً و سهلاً بيكي يا لامارتين
ربنا يرزقك و يرزقنا بالذرية الصالحة عاجلاً غير أجل يا رب
[quote=saso26;7412364]
al salam 3alykom wa ra7mto alah wa brakato

ed3oly ya banat ene a7mal alshahr da ana 3malt 3amalyat taslek alknawat men yomen wa kan 3ande alkanah alyamen heya almasdoda bas walahe t3bt kter al7amd lelah 3ala ay 7al . [/quote
حمد الله على سلامتك يا جميل و أهلاً بيكي بينا
ربنا يجعل تعبك في ميزان حسناتك إن شاء الله
و يرزقك بالذرية الصالحة الشهر ده يا رب

lollypopy79
28-01-2009, 06:53 PM

التجمع الجديد

ويارب كلنا نحمل الشهر ده

4 مرات بس في السنه

يرزقنا جميعا

ونفرح
حمد الله على السلامة يا رنودا
فينك يا جميل من زمان و حشاني أوي
إذيك و إزاي عمرو ؟ يا رب تكونو كويسين
إيه يا بنتي الكلام ده يعني إيه 4 مرات بس
هي يعني دخلت في علم ربنا
متوتريش نفسك بالكلام ده و روحي لحد تاني غيرها و غن شاء الله خير

lollypopy79
28-01-2009, 07:46 PM
(موضوع منقول بترجمتي المتواضعة)

التحضير للحمل
[right]التخطيط للحمل لا يعني فقط تجهيز كل ما يلزم طفلكو لكن أيضاً يتضمن البدء في تحضير جسدك لضيف التسع شهور القادمة . جسدك مقبل على عمل شاق هذا فضلاً عن إحتياجك لتحضير كل ما يلزم طفلك .

1 . تحضير جسدك :

أول ما يجب أن تضعيه في إعتبارك هو محاولة الوصول للوزن المثاليحتى لا تبدأي حملك أكثر أول أقل من الوزن المثالي . الحمل سوف يضيف عدة كيلوجرامات إلى وزنك و لذلك فإنك لا تريدي أن تبدأي حملك بكيلوجرامات زائدة حتى تتجنبي المشاكل الصحية الرافقة لزيادة الوزن الولادة المبكرة و إرتفاع ضغط الدم و سكر الحمل .

2.العادات الغذائية و التغذية السليمة:

الآن أيضاً هو الوقت المناسب لتغيير عاداتك الغذائية و إتباع رجيم صحي . نوعية ما تأكلين و ليس كمية ما تأكلين هي التي ستفيد طفلك . حاولي موازنة غذائك و إمداد جسدك بما يحتاجه من مجموعات الأطعمة المختلفة . الخضروات و الفواكه الطازجة يجب ان تكون جزء من غذائك اليومي و يمكن أيضاً أن تكون وجبات خفيفة رائعة بين الوجبات الرئيسية . البروتينات مهمة أيضاً و متوفرة في السمك و الدواجن و اللحم الأحمر . الكربوهيدرات مثل الخبز ( الخبز الأسمر سعراته أقل من الأبيض و أكثر فائدة ) و الأرز يعتبروا خيارات جيدة . و بالطبع الأكثر اهمية هي الطعمة الغنية بالكالسيوم مثل الزبادي و الجبن و الخرشوف (الأرض شوكي ) .
عنصر مهم جداً أيضاً هو الفوليك أسيد و يقلل من إحتمالات ولادة طفل بتشوهات دماغية أو في الحبل الشوكي . معظم الدكاتة يصفون الفوليك أسيد كحبوب تكميلية لثلاثة أشهر قبل حدوث الحمل و أثناء التلاث شهور الولى من الحمل . هناك مصادر اخرى طبيعية للفوليك أسيد مثل عصير البرتقال و البقوليات و الخضروات الورقية الداكنة مثل السبانخ . من الأشياء التي يجب أن تتجنبيها السكر و الملح لتتجنبي إحتباس السوائل في جسدك و يجب أيضاً ان تتجنبي الطعمة المحفوظة بقدر الإمكان لإنها تحتوي على نسبة عالية من الملح . يعني ذلك أنك يجب أن تتجنبي الأطعمة المجمدة و المعلبة بقدر الإمكان .
يجب أيضاً أن تمرني نفسك على خيارات السعرات الأقل في تحضير طعامك . اللحوم و الدواجن المشوية و المطية أفضل من المقلية و كذلك الخضروات السوتية . هذا يعني أيضاً أنك يجب ان تمتنعي عن الوجبات السريعة لأنها تحتوي على نسبة عالية من الدهون و المواد الحافظة .
أثبتت الدراسات أن إتباع حمية مشبعة بالدهون قبل الحمل تتسبب في حالة شديدة من الغثيان و القئ في بداية الحمل . يمكنك أيضاً ان تتحولي للحليب المنزوع الدسم و الزبادي خالية الدسم وهو ما ثبت أنهم يحتوو على نسبة أعلى من الكالسيوم. التحضير للحمل ليست عملية سهلة و لكنها أيضاً من الممكن أن تكون فرصة لتغيير نمط حياتك و معاملة جسدك بالطريقة التي يستحقها .

ام سهيل
28-01-2009, 07:48 PM
الحمد لله بخير وسلامة ..

وربي يستجيب دعاك ويسعدك في الدنيا والاخرة .

كيف المدينة وأهلها ؟؟ أكيد الجو عندك حلو .. يحليييلكم ...:)

انا الحمد لله هذه السنة مستقرة نفسيا نوعا ما لأني عدت لمهنتي الحبيبة التدريس وانشغلت فيها وغير كدا ما بروح دكاترة مرتاحة منهم ومن خرابيطهم هههههه

وكلت امري لله ولي ربي كاتبلي هو الحمد لله رااااضيين ...

المدينة مشتهيتك
يالله تعالي الجو الان جدا رائع الحمد لله
وهذه السنةالشتا كان دافيء الحمد لله
مافيش برد قارص الحمد لله

ربي يفرح قلبك يارب
وتفرحينا عن قريب.

بنات كيكفم كلكم نورتوا .

المتفائلة2009
28-01-2009, 09:53 PM
السلام عليكم و حيا الله الجميع أنا دخت سبع دوخااات حتى لقيت التجمع الجديد فألف مبروك وان شاء الله يكون فاتحة خير للكل:confused:
لولي شكرا على الموضوع القيم...حقا صدقت الأخت لارا ان لك طلة بهية :)
مرمر أختي الغالية مبروك و الله فرحت و جاني احساس بأن فرج الله قريب يا رب تكمل الفرحة و تطمنينا.........و يا رب تفرح جميع الأخواااااات المنتضراااااات و تسر قلوبنا جميعا يااااااااااااااااااااااالله لا تخيب رجاءنا و نحن ندعوك

المتفائلة2009
28-01-2009, 10:32 PM
ماما سوسو مرسي كثير على الصور الرائعة و اللي عملت في العمايل و انا بعاااايط و زوجي يسكت في و انا بعااايط يقولي مالك و انا بعاايط و في الأخير عشان مخليش النهاية حزينة لاني مأحبش أبدا أبينلو اني بعيط على موضوع الأطفال لأنو يتأثر رحت وريتلو الصور و قلتلو أنا خايفة ان أولادي مايكنوش حلوين بهدا الشكل و قلبناها ضحك قال ايه عايززززة أطفال و عايزاااااهم كمان حلوين كثير طماااااعة:(*):

شيخة الحلويـــن
29-01-2009, 03:10 AM
اول شيء الف الف الف الف مليون مبروك للغالية مرمورة وان شاء الله تتاكدي بنحليل الدم وتجي تكملي الفرحة حلوة هدي

حبيبتي ورد عدم الله اجركم واحسن عزائكم وغفر الله لميتكم الله يرحمه ويغفرله ويسكنه فسيح جناته

ام كريم مش عارفة ايش اقولك من جد انا اعلنت استسلامي ايش البيبهات القمورة هذيك حرام عليك ولعتي النار في قلبي نسختهم على الجهاز كلهم و البنوته الصغير لي في لها اكثر من صورة حطيتها على جوالي و الله هبلتني الله يزقنا احلى منها يارب

لووووووووووووووووليييييي فينك يا قمر يالله ابغى اضحك مالك ما تضحكيني تصدقي مبارح جالسة اكلم صديقتي مصرية وقالت لي انو في وحدة عصبتها دمها غلس فقالت لي ابغى حاجة اضربها بيها افتح نفوخها ضليت اضحك لين تهبلت فقلت لها صدق انو دمك خفيف مثل لوووووووولي طبعا هيا ما عرفت لوولي واظطريت احكي لها عليك سويت لنفسي شغلة خخخخخخخخخ

هبة الله حبيبا الحمد لله على سلامتك الغزالة عرفتي فرحت بزاف منين عرفتك مغربية ههه

حياك الله حبيبتي لامارتين بين خواتك ان شاء الله نكون وجه خير عليك

mama sousou
29-01-2009, 09:50 AM
فوائد المراميه في تنشيط المبايض.............هل فعلا حقيقه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تساعد على ضبط الحالة الهرمونية لدى النساء وخاصة عند سن اليأس ...كما أنها تتميز بمفعول

قابض للأوعية الدموية في حالة غزارة دم الدوره الشهريه ...وتساعد على انتظام الدورة الشهرية

عند بدء حدوثها بعد البلوغ...

كما ينصح إستخدامها قبل الدوره الشهريه لانها تساعد على تحسين الحالة المزاجية وعلى تصريف

الماء الزائد المحتجز بالجسم خلال هذه الفترة....

و تعمل المرميه على تنظيف الرحم و حمايته من الإلتهابات و تنشط المبايض لدى المرأه

ومن فوائدها العامة ...
تتميز عشبة المرمية بمفعول مضاد للعرق ...وتظهر النتيجة بعد ساعتين من شربه...
كما انها مطهره للجروح....

وتحتوي المرمية على موادة شبيهه ببعض المواد الحافظه ولهذا الغرض تخلط اللحوم او المأكولات

المراد حفظها بكميات وفيرة من اوراق المرمية ...

أيضاً تساعد على ارتخاء العضلات الملساء ..فهو يفيد كعلاج لمغص البطن ويساعد على خفض
مستوى السكر إذا ما أخذ على الريق ....

ويكمن استخدامها كغرغرة لتطليف آلام الحلق الناتج عن الإحتقان الشديد ...وكذلك في وقف نزيف اللثة...
أدعو الله لي ولكم أن يرزقنا وأياكم ذرية صالحه أمين

mama sousou
29-01-2009, 10:22 AM

يا هلا وسهلا معانا

ماما سوسو مرسي كثير على الصور الرائعة و اللي عملت في العمايل و انا بعاااايط و زوجي يسكت في و انا بعااايط يقولي مالك و انا بعاايط و في الأخير عشان مخليش النهاية حزينة لاني مأحبش أبدا أبينلو اني بعيط على موضوع الأطفال لأنو يتأثر رحت وريتلو الصور و قلتلو أنا خايفة ان أولادي مايكنوش حلوين بهدا الشكل و قلبناها ضحك قال ايه عايززززة أطفال و عايزاااااهم كمان حلوين كثير طماااااعة:(*):

هههههههه والله ما قصدي ابكيكي انا كان قصدي تختاروا منهم بس اعجبتني حركة انو خايفة اولادي ما يكونوا هيك حلوين

خلااااص ما عدت احط صور مع انو لسه عندي صور كتير حلوة هههه

يا رب يرزقك من واسع ابوابه يا رب ويرزقك بعد بتوأم وتحتاري فيهم من كتر الركض والشغل وراهم

اول شيء الف الف الف الف مليون مبروك للغالية مرمورة وان شاء الله تتاكدي بنحليل الدم وتجي تكملي الفرحة حلوة هدي

حبيبتي ورد عدم الله اجركم واحسن عزائكم وغفر الله لميتكم الله يرحمه ويغفرله ويسكنه فسيح جناته

ام كريم مش عارفة ايش اقولك من جد انا اعلنت استسلامي ايش البيبهات القمورة هذيك حرام عليك ولعتي النار في قلبي نسختهم على الجهاز كلهم و البنوته الصغير لي في لها اكثر من صورة حطيتها على جوالي و الله هبلتني الله يزقنا احلى منها يارب

لووووووووووووووووليييييي فينك يا قمر يالله ابغى اضحك مالك ما تضحكيني تصدقي مبارح جالسة اكلم صديقتي مصرية وقالت لي انو في وحدة عصبتها دمها غلس فقالت لي ابغى حاجة اضربها بيها افتح نفوخها ضليت اضحك لين تهبلت فقلت لها صدق انو دمك خفيف مثل لوووووووولي طبعا هيا ما عرفت لوولي واظطريت احكي لها عليك سويت لنفسي شغلة خخخخخخخخخ

هبة الله حبيبا الحمد لله على سلامتك الغزالة عرفتي فرحت بزاف منين عرفتك مغربية ههه

حياك الله حبيبتي لامارتين بين خواتك ان شاء الله نكون وجه خير عليك

شايفة يا شيخة ما احلاها يا رب يرزقني ببنوتة حلوة متلها انا بجنننننننن على هذه البنت

يا رب يرزقكم الحمل وتجيبو احلى منهم بعد

mama sousou
29-01-2009, 10:46 AM
زوزااااااااااااااااااااااااااااا

ازيك وعاملة ايه طمنيني عن اخبارك ويا رب التجمع يكون فاتحة خير عليكي يا رب

لولييييييييييييييييييييييييي شو القصة كل يوم شهرتك بتزييييييييييد لا انا ابتديت اغار

والله معها حق ششيخة انت عسل ودمك زي السكر ويا رب يعطيكي على قد نيتك يا رب
كيفها الامورة يا رب بتجيبيلها احلى اخ او اخت اناااااااااا بحب البنات كتييييييييير

هههه

يا رب يرزقنا الحمل السليم المعافى يا رب

شوفو هالموضوع اعجبنبي وما حبيت احط رد جديد حتى اقلل من عدد الردود

منقول للامانة

اخواتي اريد ان افيدكن با شياء كثير
انا متزوجة من 3 سنوات وقبل زواجي كنت اعاني من مشاكل كثيرة واهمها تكيس المبايض وكنت اعاني من زيادة في الوزن وعدم انتظام وخلل هرموني الدورة وظهور اللتهابات وضعف في المبايض وشعر في الذقن وغيرها من الاعراض ولقد ذهبت الى
الاطباء ووصفوا لي علاجات كثيرة مثلب الكلوميد والابر التفجيرية وتابعة التبويض ولكن لم تحدث معي اي نتيجة حتى اني اصبحت اعاني من كثر الادوية واثارها السلبية
وعانيت سنوات كثيرة وعرفت ان حالتي ميؤوس منها ويجب علي الخضوع لعمل جراحي لازالة الاكياس في المبايض واصبت بخيبت امل كبيرة حتى اني اعتقدت اني انتهت حياتي وان هذا التكيس في المبايض ادى الى زيادة في وزني وخلل هرموني كبير في جسمي وعدم انتظام الدورة ومشاكل في الغدة الدرقية
وفي احد الايام وانا احاول ان اجد حل لمشكلتي على الانترنت اخذت عنوان طبيب في الطب النبوي وطب الاعشاب من احد المنتديات وعرفت انه يعالج امراض كثيرة بالاعشاب والطب النبوي
وقت بمراسلته وبالفعل قام بالرد على رسالتي وكان في بدايتها الاية الكريمة التي تقول " سبحان الذي خلق الازواج كلها مما تنبت الارض ومن انفسهم ومما لا يعلمون "صدق الله العظيم وشرحت له مشكلتي وسالي بعض الاسئلة وقمت باجابته
وقال لي بالحرف الواحد اختي العزيز ابشري بكل خير وقام بارسال الرقية الشرعية لي وطلب مني قرائها بعد ان اصلي ركعتين لله تعالى وارسل لي وصفة من الاعشاب
وهي
خلط نبتة المردقوش مع الميرمية وتأخذ ملعقة كبيرة وتضعها في ماء يغلي عشر دقائق وتشرب المريضة كأسين يوميا لمدة شهر
ثانيا : تناول مقدار حبة الحمص من الحلتيت الابيض لمدة اسبوعان بشرط شرب الحليب الطازج بعده مباشرة على الريق
ثالثا : خلط كيلو عسل مع 50 جم غذاء ملكات و 40 جم مسحوق طلع النخل وتناول ملعقة كبيرة يوميا على الريق ما كاس ماء فاتر
وجرب هذه الوصفة وبعد اسبوعين احسست باني تحسنت اكثر وتركت العلاجات الكيماوية نهائيا
واستمريت على الوصفة شهرين وكل يوم كان يمر علي اشعر بتحسن اكثر حتى مضت الفترة وشفيت تماما
ثم قمت بالذهاب الى الدكتورة التي كانت تعالجني فعندما رائتني وعرفت بتحسني اندهشت تماما وقالت لي
انا ايضا اعاني من تكيس المبايض ارجو منكي مساعدتي واندهشت كيف لطبيبة تعالج الناس وتعرف انه العلاج التي توصفه لناس غير مفيد وتستمر باعطائه ؟

!!!!!!!!!!!

انا بفكر ابتدي بالميرمية والمردقوش لما تجي الدورة هذه المرة ايش رأيكم

بأيش بتنصحوني

فأنا اعاني من التكيس والميرمية كويسة اذا عندي هرمون الحليب مرتفع وضعف التبويض

وحتى اني بفكر في الحجامة بس المشكلة اني ما بعرف حد بيساويها ولا بعرف متى بتنعمل في اي وقت من الشهر و مدى المها بيقولوا انها كويسة لعلاج التكيس ؟

زهقت ومش عارفة
29-01-2009, 11:23 AM
شكرا يابنات على الموضوع الجميل ده ... انا ام لولدين لكن منى عينى واملى ان ربنا يحفظهملى ويرزقنى ببنتين توأم وانا الان حشيل مانع الحمل لكن يلزمه عمليه جراحية وبنج موضعى عشان انا زارعة كبسولى تحت الجلد .. وبعدين ابدأ مرحلة العلاج

امانة عليكم يابنات اللى تدخل تدعيلى ببنتين توأم يقروا عينى ويكونوا من الزرية الصالحة ... وربنا يرزقكم جميعا بالبنات والاولاد والزرية الصالحة يااااااااااااااااااااااارب

randoda2002
29-01-2009, 11:45 AM
اولا الله يرحم جدك يا اختي ورد ويجعله في الجحنة
ثانيا مبروك التجمع الجديد ان شاء الله يكون وجهو خير علينا كلنا

زهقت ومش عارفة
29-01-2009, 11:45 AM
حبيبتى ماما سوسو انا كتبت الرد اللى فات ومش عارفة انتوا قبلتونى معاكم فى التجمع ولا لأ ... شكرا على الرسالة السابقة وبالنسبة للحجامة جربى لو مانفعتش مش حتضر وانا جربتها اكثر من مرة لكن مش بخصوص التبويض والصراحة البنت اللى كانت بتعملى ماشاء الله عليها ايدها خفيفة جدا جدا وماكنتش بحس باى شئ خاااااااالص ياريتك من مصر قلتلك عليها ... توكلى على الله واعمليها بنية احياء السنة واحسنى الظن بربك وان شاء الله خير

بالنسبة لارتفاع نسبة التبويض انا كمان سمعت عن حصى البان (( اكليل الجبل ))

وان شاء الله خير

هبة الله28
29-01-2009, 12:46 PM
بنات كيييييييفكم؟
وحشتوني
معلش أنا مدخلتش النت اليومين دول
إدعولي يا بنات أنا كثير كثير مريضة
بحبكم أوي أوي

زهقت ومش عارفة
29-01-2009, 12:53 PM
الف سلامة عليكى ياحبيبتى ... وبعد اذنك لو ممكن انضم معاكم فى التجمع ؟؟

فى انتظار قبولى او رفضى

mama sousou
29-01-2009, 01:10 PM
انت من غير ما تسألينا تنضمي على طول

اهلا وسهلا فيكي معاناااااااااااااااااااااااااااا

اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3daca57796-639f-4854-a8af-44b8d8facbc1.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDEuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253aA7BA452276284F7F82695 DD5DC519FFC%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان في الأرض فأخرجه

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d8f0c63da-1a19-46bd-be99-65d17f458b84.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDIuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a504B54D052E04C0E9EE06 42DF619C1BF%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان بعيدا فقربه

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3dbf31cd28-6082-4106-8ba0-e29fe02ace77.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDMuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253aFB08B7955A564A28A347A 02D5B7CA858%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان قريبا فيسره

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3dc003be2a-ba0a-4620-9dad-ef55b207ef14.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDQuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a589E9EF57D114507A0D1A E4791C4E3D3%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان قليلا فكثره

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3dad4193bf-b91c-405b-87b4-db93f867d7e6.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDUuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a160112316C4942D1BDDEC CCEDD27C95A%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان كثيرا فبارك لي فيه

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d94e05a3f-67a7-4800-973a-64a403c22a81.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDYuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a8C3B341984DC4D3A831BC A9506F3FF54%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

لا إله إلا الله وحده لا شر يك له ..

له الحمد وله الملك وهو على كل شئ قدير
http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d1096890e-d7e5-4b03-9622-0e2b0d6dcfff.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDcuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253aA2EB7072EF3F416296664 E9EA01F4C88%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

لا إله إلا أنت سبحانك .. إني كنت من الظالمين

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d7a47a5b0-0cf5-4c4c-be0d-b167d828d1bb.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDkuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a251E5326100243EAAD5F1 4112C302830%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a (http://www.bigoo.ws/)

سبحان الله، ولا إله إلا الله، والله أكبر

اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d05f31419-469d-407b-9bfa-eb70863be7d6.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMTAuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a237A10F10FBE4C42A4E84 30D37AAE0E0%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

اللهم إني أسألك باسمك الطاهر الطيب المبارك الأحب إليك الذي إذا دعيت به أجبت وإذا سئلت به أعطيت وإذا استرحمت به رحمت وإذا استفرجت به فرجت

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d4d78b61e-e96a-47a8-be8d-a0696e3ae915.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMTEuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a095D8B661E59406686C6B 17B3336DB98%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

اللهم إني أدعوك الله وأدعوك الرحمن وأدعوك البر الرحيم ، وأدعوك بأسمائك الحسنى كلها ماعلمت منها وما لم أعلم أن تغفر لي وترحمني

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3de882ec42-fbac-43df-b97f-17517cdb2d44.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMTIuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a4EBE29455DD84F15825FA 01645F1ACCD%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

اللهم يا رحمن يا رحيم يا سميع يا عليم يا غفور يا كريم إني أسألك بعدد من سجد لك في حرمك المقدس من يوم خلقت الدنيا الى يوم القيامة أن تطيل عمر قاري ومرسل هذا الدعاء على طاعتك وترحم والديه وان تحفظ أسرته وأحبته وان تبارك له في ماله وعمله وتسعد قلبه وأن تفرج كربه وتيسر أمره وأن تغفر ذنبه وتطهر نفسه وان تبارك سائر ايامه وتوفقه لما تحبه وترضاه اللهم أمين

زهقت ومش عارفة
29-01-2009, 01:39 PM
ماما سوسو كلك زوق والله ياحبيبتى وربنا يرزقك ان شاء الله باللى تحبيه (( ولد او بنت ))

وربى يرزقنى ببنتين توأم ويعطى كل محروم ياااااااااااااااارب

ياريت ياحبيبتى تدورى على النت على وصفة اسمها (( خلطة عيون وليد )) فى الجوجل ... البنات بتشكر فيها جدا ... وكمان (( خلطة عين الجمل للحمل ))

ان شاء الله تستفادى وكل البنات تستفيد ... لكن ادعيلى من فضلك لو لاقيتى اى تغيير انا فى حاجة ماسة للدعاء بالحمل بتوأم بنات

thenile
29-01-2009, 02:12 PM
اللهم أرزقها ما تتمنى تؤام بنات

زهقت ومش عارفة
29-01-2009, 02:48 PM
thenile (http://www.lakii.com/vb/member.php?u=470448)

شكرا حبيبتى على الدعوة ولكى مثلها وان شاء الله ربى يرزقك بالزرية الصالحة عاجلا غير اجل ان شاء الله

zoozaa
29-01-2009, 04:06 PM
شكرا يابنات على الموضوع الجميل ده ... انا ام لولدين لكن منى عينى واملى ان ربنا يحفظهملى ويرزقنى ببنتين توأم وانا الان حشيل مانع الحمل لكن يلزمه عمليه جراحية وبنج موضعى عشان انا زارعة كبسولى تحت الجلد .. وبعدين ابدأ مرحلة العلاج

امانة عليكم يابنات اللى تدخل تدعيلى ببنتين توأم يقروا عينى ويكونوا من الزرية الصالحة ... وربنا يرزقكم جميعا بالبنات والاولاد والزرية الصالحة يااااااااااااااااااااااارب

فى انتظار قبولى او رفضى
يارب يرزقك ببنتين تؤام وانا كمان هههههههههههههههههه
واهلا بيكي معانا والموضوع مفيهوش قبول ورفض انتي نورتينا خلاص

zoozaa
29-01-2009, 04:08 PM
انت من غير ما تسألينا تنضمي على طول

اهلا وسهلا فيكي معاناااااااااااااااااااااااااااا

اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3daca57796-639f-4854-a8af-44b8d8facbc1.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDEuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253aA7BA452276284F7F82695 DD5DC519FFC%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان في الأرض فأخرجه

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d8f0c63da-1a19-46bd-be99-65d17f458b84.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDIuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a504B54D052E04C0E9EE06 42DF619C1BF%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان بعيدا فقربه

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3dbf31cd28-6082-4106-8ba0-e29fe02ace77.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDMuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253aFB08B7955A564A28A347A 02D5B7CA858%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان قريبا فيسره

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3dc003be2a-ba0a-4620-9dad-ef55b207ef14.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDQuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a589E9EF57D114507A0D1A E4791C4E3D3%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان قليلا فكثره

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3dad4193bf-b91c-405b-87b4-db93f867d7e6.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDUuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a160112316C4942D1BDDEC CCEDD27C95A%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

وإن كان كثيرا فبارك لي فيه

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d94e05a3f-67a7-4800-973a-64a403c22a81.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDYuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a8C3B341984DC4D3A831BC A9506F3FF54%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

لا إله إلا الله وحده لا شر يك له ..

له الحمد وله الملك وهو على كل شئ قدير
http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d1096890e-d7e5-4b03-9622-0e2b0d6dcfff.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDcuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253aA2EB7072EF3F416296664 E9EA01F4C88%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

لا إله إلا أنت سبحانك .. إني كنت من الظالمين

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d7a47a5b0-0cf5-4c4c-be0d-b167d828d1bb.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMDkuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a251E5326100243EAAD5F1 4112C302830%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a (http://www.bigoo.ws/)

سبحان الله، ولا إله إلا الله، والله أكبر

اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d05f31419-469d-407b-9bfa-eb70863be7d6.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMTAuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a237A10F10FBE4C42A4E84 30D37AAE0E0%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

اللهم إني أسألك باسمك الطاهر الطيب المبارك الأحب إليك الذي إذا دعيت به أجبت وإذا سئلت به أعطيت وإذا استرحمت به رحمت وإذا استفرجت به فرجت

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3d4d78b61e-e96a-47a8-be8d-a0696e3ae915.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMTEuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a095D8B661E59406686C6B 17B3336DB98%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

اللهم إني أدعوك الله وأدعوك الرحمن وأدعوك البر الرحيم ، وأدعوك بأسمائك الحسنى كلها ماعلمت منها وما لم أعلم أن تغفر لي وترحمني

http://co116w.col116.mail.live.com/mail/SafeRedirect.aspx?hm__tg=http://65.55.40.167/att/GetAttachment.aspx&hm__qs=file%3de882ec42-fbac-43df-b97f-17517cdb2d44.jpe%26ct%3daW1hZ2UvanBlZw_3d_3d%26nam e%3dQVRUMDAwMTIuanBl%26inline%3d1%26rfc%3d0%26empt y%3dFalse%26imgsrc%3dcid%253a4EBE29455DD84F15825FA 01645F1ACCD%2540ahlia.edu&oneredir=1&ip=10.12.158.8&d=d598&mf=0&a=01_81a56fcce4ec81959633fd0364bc3c98212fda234200c 0c47813c128161b157a

اللهم يا رحمن يا رحيم يا سميع يا عليم يا غفور يا كريم إني أسألك بعدد من سجد لك في حرمك المقدس من يوم خلقت الدنيا الى يوم القيامة أن تطيل عمر قاري ومرسل هذا الدعاء على طاعتك وترحم والديه وان تحفظ أسرته وأحبته وان تبارك له في ماله وعمله وتسعد قلبه وأن تفرج كربه وتيسر أمره وأن تغفر ذنبه وتطهر نفسه وان تبارك سائر ايامه وتوفقه لما تحبه وترضاه اللهم أمين

امين امين امين يارب العالمين

بنات كيييييييفكم؟
وحشتوني
معلش أنا مدخلتش النت اليومين دول
إدعولي يا بنات أنا كثير كثير مريضة
بحبكم أوي أوي
اهلا هبة انتي كمان وحشانا عايزين نتكلم مع بعض هبهوب

هبة الله28
29-01-2009, 04:20 PM

فى انتظار قبولى او رفضى

الله يسلمك يا حبيبتي
أهلا وسهلا بك

اهلا هبة انتي كمان وحشانا عايزين نتكلم مع بعض هبهوب

ازيك يا عسل؟
ادعيلي
لوعايزة نتكلم يا حبيبتي معندش مانع
يا اهلا وسهلا

هبة الله28
29-01-2009, 04:55 PM
بنات أنا مشاركة في مسابقة مدينتي
صوتو لي

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=521365 (http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=521365)

المشاركة العاشرة

زهقت ومش عارفة
29-01-2009, 09:08 PM
عايزين حلول يابنات وكل واحدة مشكلتها ايه وماشية على نظام ولا لأ ؟؟؟ عايزين نستفاد مش عايزين الموضوع يبقى تشات بس

زهقت ومش عارفة
29-01-2009, 09:11 PM
صوتلك ياهبة بس كنت اتمنى انك تشاركى بموضوع عن اى محافظة من محافظات مصر

الاسكندرية - اسوان - ..............

بالتوفيق ان شاء الله

dodydoooo
29-01-2009, 09:15 PM
ممكن اشارك الحوار

dodydoooo
29-01-2009, 09:18 PM
يا رب يرزقك بالتؤام ويكرمك ما يحرمك الله ما امين يا رب العالمين ويصبحوا قرة عينك

dodydoooo
29-01-2009, 09:21 PM
انا يا جماعة موش فاهمه انتوا بتكلمو بعض شات يعني اعذوروني انا عضوة جديدة

زهقت ومش عارفة
29-01-2009, 10:24 PM
شاركى ياقمر احنا بنعمل كل حاجة فى التجمع ده
طبعا انا لسة جديدة زيك بس تقدرى تعملى شات وتقولى خبراتك مع الحمل ومعلومات بسيطة يعنى سنة وانجبتى قبل كدة ولا لأ وبقالك قد ايه بتحاولى وايه المشكلة اللى عندك وجربتى ادوية قبل كدة ولا لأ ؟؟

يعنى شوية حاجات نستفيد منها ونفيد برده بتجاربنا

فى انتظار مشاركتك يا دودى

lollypopy79
30-01-2009, 02:18 AM
وحشتوني وحشتوني وحشتوني يا أعز الحبايب
وحشتوني موت يا بنات النت كان فاصل من إمبارح و اللهي كنتي كنت حاسة أن ناقصني حاجة كبيرة أوي و قاعدة مكتئبة طول اليوم

سوسو العين متعلاش على الحاجب يا جميل
وحشاني جداً ... إيه يا ستي الصور اللي عملت إنقلاب دي
يجننو ما شاء الله شبهي بالظبط و بالذات البنوتة نسخة مني و أنا صغيرة هههههههه ربنا يرزقنا يا بنات باللي أحلى منهم في عيونا أخدت على الأقل ( مش القرد في عين أمه غزال). وعلى فكرة يا سوسو أنا المرامية و البردقوش الشهر اللي فات بس 12 يوم بس و بطلتهم علشان حسيت ان صدري منفوخ اوي و فيه لبن بس معرفش إن كان هو السبب و لأ بس كنت باخد البردقوش بس قبله . قعدت 3 شهور أشربه مرة واحدة في اليوم و الحقيقة هو اللي ظبطتلي الدورة لنها كانت ملخبطة اوي بعد ما سقطت

شوشو من بعض ما عندكم يا جميل
وحشاني موت يا حبيبتي.... أخبارك إيه؟
هو أنتي سعودية يا شوشو ؟

المتفائلة ما تزعليش نفسك و لا تعيطي يا جميل بكرة إن شاء الله ربنا يرزقك باللي أحلى من الصور و تفتكري الأيام دي و تقولي يا سلام فين لما كنت قاعدة فاضية و رايقة لما إن شاء الله و لادك يجننوك و يخلوكي تشدي في شعرك
أنتي بس لما تحملي إن شاء الله قوليلي و أنا أبعتلك صورتي تتوحمي عليها و إن شاء الله اكيد و لادك يطلعوا أحلى منهم

هبة الله ألف سلامة عليكي يا حبيبتي . ربنا يشفيكي و يعافيكي . طمنيني عليكي يا هبة

زنزون فينك وحشتيني اوي . طمنيني عليكي
أوعي تكوني توهتي في الأدغال يا زنزون . على فكرة ضحكتني موت حكاية الكلير بلو دي . ربنا يرجعك لبلدك يا حبيبتي بالسلامة

تيتة و لارا فينكم ؟ وحشتوني أوي . طمنوني عليكم

العضوات الجداد أهلاً و سهلاً بيكم منورين
وجودكم بينا مش محتاج سؤال أنتو تنورونا في أي وقت
ربنا يرزقكم باللي تتمنوه يارب

شيخة الحلويـــن
30-01-2009, 04:12 AM
لووووووولي يا روح قلبي اخبارك والله انك انتي العسل حق تجمعنا الله يفرحك يارب

شوفي ياقلبي انا مغربية ومتزوجة سعودي وعندي الجنسية السعودية يا عمري بس ترى مهما كان مغربية اصلي وبفتخر فيها و بمووووووووووووووووت على المغرب واهل المغرب

ام كريم اخبارك يا قلبووو لك وحشة

بنات كيفكم كلكم بدون استثناء ان شاء الله بخير

فاطمة الزهراء10
30-01-2009, 04:29 AM
لووووووولي يا روح قلبي اخبارك والله انك انتي العسل حق تجمعنا الله يفرحك يارب

شوفي ياقلبي انا مغربية ومتزوجة سعودي وعندي الجنسية السعودية يا عمري بس ترى مهما كان مغربية اصلي وبفتخر فيها و بمووووووووووووووووت على المغرب واهل المغرب

ام كريم اخبارك يا قلبووو لك وحشة

بنات كيفكم كلكم بدون استثناء ان شاء الله بخير

أهلا بنت بلادي كيدايرة لباس عليك
وحتى المغرب و ناسو كيفتخرو بإنتمائك ليه أ ختي.

شيخة الحلويـــن
30-01-2009, 04:36 AM
أهلا بنت بلادي كيدايرة لباس عليك
وحتى المغرب و ناسو كيفتخرو بإنتمائك ليه أ ختي.

اهلن وسهلا ببنت بلادي عزيز ربي يخليك احبيبة على رد لغزال بحالك والله حتى فرحني بزاف ماشي غريبة على الناس ديال المغرب اهل الكرم والضيافة وحسن التعامل

ممكن نتعرف عليك احبيبة ديالي

mama sousou
30-01-2009, 04:26 PM
السلام عليكم بناااااااات

لولي ازيك يا قمررررر اصل انت قلت انك احلى من الصور فما لقيت احلى من القمر اناديكي باسمه
لولي يعني انت لما اخدتيهم مع بعض انتفخ صدرك

يعني تنصحيني بس بالمردقوش ؟

شيييييخة , لارا, تيتة . زنزون . المتفائلة , الكل عشان ما انسى حد كيفكم وعاملين ايه؟

بنات انا سألت عن الميرامية والمردقوش سمعت كتير انهم بينظموا الدورة وبينزلوا هرمون الحليب يا ريت اللي تعرف اكتر تقول لي

وسألت عن الحجامة كمان اللي عملت حجامة واستفادت تخبرنا اكترر عن الموضوع

احبكم في الله

ادعولي بالحمل لازم الدورة بهاليومين تشرف يا رب ما اشوفها يا ريت تدعوليييييييييييييييي

يا رب يا رب ارزقنا الحمل السليم المعافى

مرمووووووووووورة اخبارك ايه يا ريت تطمنينا عليكي وسويتي تحليل دم ولا لسه؟

zoozaa
30-01-2009, 05:39 PM
وحشتوني موت يا بنات النت كان فاصل من إمبارح و اللهي كنتي كنت حاسة أن ناقصني حاجة كبيرة أوي و قاعدة مكتئبة طول اليوم

سوسو العين متعلاش على الحاجب يا جميل
وحشاني جداً ... إيه يا ستي الصور اللي عملت إنقلاب دي
يجننو ما شاء الله شبهي بالظبط و بالذات البنوتة نسخة مني و أنا صغيرة هههههههه ربنا يرزقنا يا بنات باللي أحلى منهم في عيونا أخدت على الأقل ( مش القرد في عين أمه غزال). وعلى فكرة يا سوسو أنا المرامية و البردقوش الشهر اللي فات بس 12 يوم بس و بطلتهم علشان حسيت ان صدري منفوخ اوي و فيه لبن بس معرفش إن كان هو السبب و لأ بس كنت باخد البردقوش بس قبله . قعدت 3 شهور أشربه مرة واحدة في اليوم و الحقيقة هو اللي ظبطتلي الدورة لنها كانت ملخبطة اوي بعد ما سقطت

شوشو من بعض ما عندكم يا جميل
وحشاني موت يا حبيبتي.... أخبارك إيه؟
هو أنتي سعودية يا شوشو ؟

المتفائلة ما تزعليش نفسك و لا تعيطي يا جميل بكرة إن شاء الله ربنا يرزقك باللي أحلى من الصور و تفتكري الأيام دي و تقولي يا سلام فين لما كنت قاعدة فاضية و رايقة لما إن شاء الله و لادك يجننوك و يخلوكي تشدي في شعرك
أنتي بس لما تحملي إن شاء الله قوليلي و أنا أبعتلك صورتي تتوحمي عليها و إن شاء الله اكيد و لادك يطلعوا أحلى منهم

هبة الله ألف سلامة عليكي يا حبيبتي . ربنا يشفيكي و يعافيكي . طمنيني عليكي يا هبة

زنزون فينك وحشتيني اوي . طمنيني عليكي
أوعي تكوني توهتي في الأدغال يا زنزون . على فكرة ضحكتني موت حكاية الكلير بلو دي . ربنا يرجعك لبلدك يا حبيبتي بالسلامة

تيتة و لارا فينكم ؟ وحشتوني أوي . طمنوني عليكم

العضوات الجداد أهلاً و سهلاً بيكم منورين
وجودكم بينا مش محتاج سؤال أنتو تنورونا في أي وقت
ربنا يرزقكم باللي تتمنوه يارب
ماشي ماشي يا ست لووولي ناسياني خااااااااالصhttp://www.lakii.com/vb/images/icons/15.gifhttp://www.lakii.com/vb/images/icons/15.gifhttp://www.lakii.com/vb/images/icons/15.gif

السلام عليكم بناااااااات

لولي ازيك يا قمررررر اصل انت قلت انك احلى من الصور فما لقيت احلى من القمر اناديكي باسمه
لولي يعني انت لما اخدتيهم مع بعض انتفخ صدرك

يعني تنصحيني بس بالمردقوش ؟

شيييييخة , لارا, تيتة . زنزون . المتفائلة , الكل عشان ما انسى حد كيفكم وعاملين ايه؟

بنات انا سألت عن الميرامية والمردقوش سمعت كتير انهم بينظموا الدورة وبينزلوا هرمون الحليب يا ريت اللي تعرف اكتر تقول لي

وسألت عن الحجامة كمان اللي عملت حجامة واستفادت تخبرنا اكترر عن الموضوع

احبكم في الله

ادعولي بالحمل لازم الدورة بهاليومين تشرف يا رب ما اشوفها يا ريت تدعوليييييييييييييييي

يا رب يا رب ارزقنا الحمل السليم المعافى

مرمووووووووووورة اخبارك ايه يا ريت تطمنينا عليكي وسويتي تحليل دم ولا لسه؟
يارب ياماماسوسو ماتشوفي الدورة الا بعد 9شهور
بس بالنسبة للميرمية والبردقوش انا ماعنديش معرفة بيهم

لارا
تيته
فينكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مرمر بغداد
30-01-2009, 05:56 PM
كيفكم يابنات عملت 3 مرات تحاليل البيت وطلعت موجب خطين واليوم 11 يوم على التأخير
والبارحة رحت على الدكتورة وخبرتها انه تحليل المنزل موجب وشافته كالت انه موجب يعني حامل وعملت لي سونار بس مابان شي
كالت اعملي تحليل هورمون الحمل بالدم والنتيجة بكرة انا خايفة كثير ليش مابان بالسونار
ادعولي ربي يطمنكم ويطمني

شيخة الحلويـــن
30-01-2009, 06:00 PM
ام كريم انا الحمد لله طيبة والشريرة على قولكم شرفت عندي اليوم الحمد لله على كل حال تاخد وقتها و تمشي

يارب يارب يارب يا سوسو يرزقك ربنا بالحمل السليم في هدا الشهر يارب وتفرحينا بخبر حملك

لووووووووووووووووولي فينك ياعسل مالك متغلية علينا خلاص بدل الحلاوة اجيب عشرة تعالي بس يا قمر

مرموووووورة كيف حالك ان شاء الله بخير بالله طمنينا عليك وخبرينا سويتي تحليل دم ولا عادك
يارب يارب تكمل فرحتنا بك يالله

لارا, تيتة . زنزون . المتفائلة. هبة من الله . فينكم يا حلوين ما تشوفكم طمنوني على اخباركم وان شاء الله انكم بخير يارب

الله يرزقنا جميعا بالذرية الصالحة عاجلا لا اجلا يارب العالمين

شيخة الحلويـــن
30-01-2009, 06:04 PM
لا تخافي حبيبتي في كثير بنات ما يبان حملها في الأول بسونار وهذا شيء طبيعي

و تحليل المنزل ممكن يغلط يديك خط واحد وتكوني حامل بس مو ممكن يخطأ يديك خطين واني مو حامل ريحي اعصابك وبكرة الخبر اليقين والله يفرحنا واياك ان شاء الله

والف الف الف مليوم مبروك مقدما وان شاء الله الفرحة تكمل بكرة بإدن الله يا احلى مرموووووورة خليكي ممتفائلة كثيير

مرمر بغداد
30-01-2009, 06:07 PM
تسلمي ياشيخة ربي يعطيكي ويرضيكي آمين

شيخة الحلويـــن
30-01-2009, 06:09 PM
امين يارب والله يسلمك حبيبتي
بالله لا تنسي بكرة تطمنينا عليك

هبة الله28
30-01-2009, 06:13 PM

أهلين حبيبتي كيفك إنت؟
أنا الحمد لله أحسن

كيفكم يابنات عملت 3 مرات تحاليل البيت وطلعت موجب خطين واليوم 11 يوم على التأخير
والبارحة رحت على الدكتورة وخبرتها انه تحليل المنزل موجب وشافته كالت انه موجب يعني حامل وعملت لي سونار بس مابان شي
كالت اعملي تحليل هورمون الحمل بالدم والنتيجة بكرة انا خايفة كثير ليش مابان بالسونار
ادعولي ربي يطمنكم ويطمني

مرمورة حبيبتي
الله يفرح قلبك يا رب
و ألف ألف مبروك
إرتاحي و إدلعي

لارا, تيتة . زنزون . المتفائلة. هبة من الله . فينكم يا حلوين ما تشوفكم طمنوني على اخباركم وان شاء الله انكم بخير يارب

الله يرزقنا جميعا بالذرية الصالحة عاجلا لا اجلا يارب العالمين

أهلا زين
أنا كاينة غير متنشاركش بزاف من حيت مريضة
و إنت لباس؟؟

فاطمة الزهراء شخبارك أ حبيبة؟
توحشتك بزاف

تيتة إنت فين يا حبيبتي؟وحشتيني

شيخة الحلويـــن
30-01-2009, 06:19 PM
انا لباس الحمد لله ربي يخليك احبيبة
ميكون باس عندك احبيبة طهور ان شاء الله
اشنو خبار المغرب كين شيء شتاء ولا والو

*سهام الليل*
30-01-2009, 08:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
انا دخلت اسلم عليكم
وادعو الله يكتب لكم الحمل ويفرحكم بشوفت اولادكم في حضنكم في القريب العاجل ان شاء الله

شيخة الحلويـــن
30-01-2009, 08:48 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
انا دخلت اسلم عليكم
وادعو الله يكتب لكم الحمل ويفرحكم بشوفت اولادكم في حضنكم في القريب العاجل ان شاء الله

عليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته

حياك الله عزيزتي نورتي و الله يجزيك الف خير على الدعوة الحلوة

mama sousou
30-01-2009, 09:03 PM
مرموووووووووووووورة باذن الله حمل انت في الاول خالص ومن الطبيعي انو لسه ما يبان في السونار

طمنينا غدا ان شاء الله

شيخخخخخخخخخة

الله يسمع منك يا رب ويا رب بتكون اخر مرو بتشوفي الشريرة

زوووزااااااااااااااااااااااااااا ربي يسمع منك

انا قاعدة بنتظر بالدورة اااااااااااه هالايام قبل الدورة ما اصعبها كلها تفكير وقلق

ياااااااااااااااااااااااااا لوليييييييييييييي فينك يا جميل هو النهارده جمعة واجازة وانت برا البيت ولا ايه

ازي الامورة طمنينا عنك

ها قوليلي ايه رأيك في الكلام المصري بتاعي كويس

ينفع تاخدوني ممثلة مصرية عندكم

يلااااااا ادخلي ونورينااا

ward_84
30-01-2009, 10:09 PM
السلام عليكم

كيفكم يا حبيبات قلبي ان شاء الله تمام

وحشتووووووني كثير وأنا كنت مشغولة في العزاء ..وان شاء الله راح أرجع أتابعكم من جديد

طمنوني عنكم ..

لولي أنا شفت موضوعك كثير حلو ما شاء الله ..مشكووورة

ام حمودي وأيوتي
30-01-2009, 10:12 PM
سلام يا حلوين
كيفكم جميعا الله يرزقكم عن قريب يارب
ورد حبيبتي عظم الله اجركم ورحم الله فقيدكم
اشتقتلك كتير

mama sousou
30-01-2009, 10:54 PM
السلام عليكم

كيفكم يا حبيبات قلبي ان شاء الله تمام

وحشتووووووني كثير وأنا كنت مشغولة في العزاء ..وان شاء الله راح أرجع أتابعكم من جديد

طمنوني عنكم ..

لولي أنا شفت موضوعك كثير حلو ما شاء الله ..مشكووورة

هلا بور وعظم الله اجرك ويا رب يجعل مثواه الجنة اشتقنااااااااااالك

لولي وينك غايبة

تمتومة هلا والله نورتي

بنااااااااات شكلها الدورة خلاص ساعات وتشرف لأن ابتدى الالم اسفل بطني وخلاص الحمدلله على كل حال يا رب يمكن الشهر القادم الحمدلله

ايجا
31-01-2009, 10:38 AM
حمد الله على السلامة يا رنودا
فينك يا جميل من زمان و حشاني أوي
إذيك و إزاي عمرو ؟ يا رب تكونو كويسين
إيه يا بنتي الكلام ده يعني إيه 4 مرات بس
هي يعني دخلت في علم ربنا
متوتريش نفسك بالكلام ده و روحي لحد تاني غيرها و غن شاء الله خير

احنا الحمد لله كويسين انت وحشاني اكتر

ربنا يرزقنا كلللللللللللللنا الشهر ده

ام ايودي عبد الرحيم
31-01-2009, 12:58 PM
كيفكم ياااااااااابنات وحشتوني مووووووووووووووووت
هبة الله حمد الله على السلامة ان شاء انبسطت مع اهلك و غيرت جو
لولي ولولو ولارا وورد84 و زوزا و مرمر و ماما سوسو حبيبات قلبي كيفكم جميعا
مرمر انا اقولك الف الفففففففففففففف مبروك حبيبتي على الحمل
وان شاء الله تتاكدي اكثر بالتحليل و بالسونار ييااااااااااااااااارب
طمنينا عليك
زوزا ديري بالك على نفسك وما تعبي روحك بشغل البيت او بالخروج كتير حتى تتاكدي حبيبتي من حملك ان شاء الله
باقي البنات ربنا يفرحكم وانا معاكم بالحمل وان شاء الله ما تشوفو الدورة الشهر دا الا بعد 9 شهور الحمل والنفاس يااااااااااااااارب
انا اهر اخباري انه اصلا ما فيش جديد لسا ما جبتش اخر التحاليل و الاسبوع الجاي ان شاء الله اروح الدكتور ويشوف كل التحاليل و يقرر حنعمل ايه
ادعولي معاكم حبيباتي انو الامور تمشي تمام واعمل التلقيح بعد الدور الجاية يااااااااااااااااااااارب يااااااااااااااا ركريم وتنجج واحمل يااااااااااارب

لامارتين
31-01-2009, 01:12 PM
السلام عليكمW:
كيفكم يا بنات
مبروك مرمر الحمل والله يتمم لك بخير وصحة
وان شاء الله بنات عقبالنا جميعا;)

lollypopy79
31-01-2009, 02:31 PM
إذيكم يا بنات .. واللهي وحشني مووت
شكراً لكل اللي سألو عليا بس أصل كانت نفسيتي تعبانة أوي اليومين اللي فاتو لدرجة حتى مكنتش برد على التليفون و محبتش أدخل و انا كده علشان الحالة النفسية بتعدي و لو دخلت و أنا مكتئبة كده ممكن أقلب عليكم المواجع بس انا الحمد لله دلوقتي أحسن شوية

سوسو وحشاني أوي واللهي يا حبيبتي و إزاي كريم يا رب بخير
و إن شاء الله متشوفيش وش اللي متتسماش
وبالنسبة للبردقوش و المرامية زي ما قولتلك البردقوش فادني و نظملي الدورة بس في الفترة اللي كنت باخده كنت انا في مصر و جوزي في الرياض و لما رجعت و قريت عن المرامية أخدتها معاه و حصل اللي حكتلك عليه فبطلته بس معرفش هو السبب و لا لأ
أنا أيوة قريت عليهم كلام كتير بس برضو قريت قبل كده إن اللي عندها تكيسات متخدش مرامية و الله أعلم
و بيني و بينك أنا بخاف من الوصفات الطبيعية لأنها ممكن تلخبط الدنيا زيادة بالذات لو مش تحت إشراف دكتور و إن شاء الله يا سوسو ربنا يا حبيبتي يهديكي للي فيه خير ليكي
و بالنسبة للهجة المصرية ما شاء الله مية مية و خلاص يالة ننتج فيلم و نمثله كلنا مع بعض .... مش بقولكم قعدتنا مع بعض بتسوي الهوايل

شوشو أحسن ناس يا حبيبتي
شكراً على سؤالك عني ياجميل ... أنتي وحشاني واللهي ... و معلش خيرها في غيرها إن شاء الله متشوفيش وشها الشهر الجاي ... أنتي متجوزة من أد إيه ؟ و عايشة فين في السعودية ؟

زوزا هو أنا أقدر أنساك يا جميل ... عاملة إيه ؟ طمنيني عليكي أخبارك إيه دلوقتي ؟ لسة شوية على معاد التحليل مش كده ؟ ربنا معاكي يا حبيبتي إن شاء الله و تكوني حامل يا رب

ورد 84 ربنا يجعلها أخر الحزان يا حبيبتي إن شاء الله

لارا و زنزون و المتفائلة فينكم مختفيين خالص و حشتوني ... طمنوني عليكم

تيتية إذيك يا حبيبتي .. عاملة إيه .. يا رب تكوني بخير
و اخر أخبار تحضيراتك إيه ؟ خلصتي التحاليل كلها خلاص... ربنا يرزقك يا حبيبتي الشهر ده من غير تلقيح و لا حقن و لا حاجة خالص يا رب

مرمر متقلقيش يا حبيبتي كيس الحمل مش بيبان في السونار إلا من الأسبوع الخامس و أنتي اعتقد كده إنك لسة في الأسبوع الرابع و إن شاء الله لما تروحي المرة الجاية هيبان
أنتي بس هدي نفسك و أفرحي بالخبر الحلو بتاع الحمل و إن شاء الله كل حاجة هتيجي في وقتها

لامارتين ربنا يسمع منك يا حبيبتي و يرزقك باللب بتتمنيه و اهلاً وسهلاً بيكي معانا

هببببببببببببة هببببببببببببببببة أووو أووو

لارا محمد
31-01-2009, 03:17 PM
أنا اجييييييييت....كيفكم يا حبايبي....انا منيحة وبستنى تجيني الدورة ع خير
لولي ...انا كمان اشتقتلك طمنيني عنك وعن البنوته العسل
مرمر..طمنيني عنك وكيف الحمل معك
ماما سوسو...كيفك وكيف كريم
شيخة و زنزون والمتفائلة و تيتة و لامارتين....انشاالله تكونو تمام و مبسوطين يارب

لارا محمد
31-01-2009, 03:57 PM
يا بنات مش عارفة شو مالي ....صارلي اكم يوم بحس بهبات سخونة ...مش طبيعية...مع انو الجو بارد عنا...شو السبب...ليكون برتفع الضغط عندي...

المتفائلة2009
31-01-2009, 04:26 PM
السلام عليكم و حيا الله جميع الأخوات
لوولي سلامتك أختي يا رب يزيح عنك الهم و تفرحي قريباأما عن بنتي هو أنا افديك الساعة لو طلعت حلوه مثل خالتها لولي وهكدا ميكونش عندي مشكل زواجها على العموم أنا ناوية ألف على كريم ابن سوسو مهو أنا لازم أطمئن عليها قبل ما تيجي و كيف يقول المثل أخطب لبنتك وما تخطبش لابنك -الكلام هدا بينا سر ما تقوليهش لسوسو-:[]L
سوسوو كيف الحال حنوني كريم.....و كيف حالك ان شاء الله بخير أما عن الميرمية فسمعت عنها الكثير من الأشياء الجميلة و قد تكلم عن فائدنها للحمل الدكتور عبد العال و لكني أنصحك أن تستشيري طبيب أعشاب على حالتك
شيخة كيف أخبارك و كيف كانت امتحناتك ان شاء الله لا باس الله ييسرلك في كل المجالات
الأخت هبة الله طهوراا يارب يشفيك لقد رأيت صور المغرب التي قدمتيها و كانت جميلة جدا فأنا أحب المغرب و ناسها و خاصة أكلاتها

شيخة الحلويـــن
31-01-2009, 04:32 PM
شوشو أحسن ناس يا حبيبتي
شكراً على سؤالك عني ياجميل ... أنتي وحشاني واللهي ... و معلش خيرها في غيرها إن شاء الله متشوفيش وشها الشهر الجاي ... أنتي متجوزة من أد إيه ؟ و عايشة فين في السعودية ؟

كيفك يا قمر انتي انا طيبة الحمد لله وانتي ايش اخبارك ان شاء الله طيبة

انا متزوجة من 11 شهر وعايشة في مدينة أبها

تسلمي يا قلبي على دعوة الحلوة لك بالمثل يا الغالية

شيخة الحلويـــن
31-01-2009, 04:35 PM

انا الحمد لله طيبة في احسن حال وانتي ايش اخبارك يا قمر وما تشوفي شر يا عمري طهور ان شاء الله

شيخة الحلويـــن
31-01-2009, 04:37 PM
شيخة كيف أخبارك و كيف كانت امتحناتك ان شاء الله لا باس الله ييسرلك في كل المجالات

مرحبا عزيزتي انا مبسوطة ولله الحمد والإمتحانات ماشي الحال ناطرين النتائج ان شاء الله مشكورة يا قلبووووو على الدعوة الحلوة لك بالمثل يا الغلا

وانتي ايش اخبارك ؟

شيخة الحلويـــن
31-01-2009, 04:41 PM
ام كـــــــوكــــــي ايش اخبارك يا عسل طمنينا عنك يارب ما تشوفين وجه الشريرة إلا بعد 9 شهور يا رحمان يا رحيم ونفرح فيك وفي كل البنات يارب

لارا محمد
31-01-2009, 04:49 PM
يا بنات مش عارفة شو مالي ....صارلي اكم يوم بحس بهبات سخونة ...مش طبيعية...مع انو الجو بارد عنا...شو السبب...ليكون برتفع الضغط عندي...

شيخة الحلويـــن
31-01-2009, 04:52 PM
حبيبتي والله ما عندي خبرة في هدي الامور بس لو حاسة سخونة كثيرة روحي للطبيبة احسن

عشان تطمني وترتاحي وطمنينا معك

ما تشوفين شر غاليتي طهور ان شاء الله

لارا محمد
31-01-2009, 04:57 PM
حبيبتي والله ما عندي خبرة في هدي الامور بس لو حاسة سخونة كثيرة روحي للطبيبة احسن

عشان تطمني وترتاحي وطمنينا معك

ما تشوفين شر غاليتي طهور ان شاء الله

شكرا على ردك حبيبتي....انشاالله ماتشوفي شر

lollypopy79
31-01-2009, 05:35 PM

أهلاً يا لولو أخبارك إيه يا جميل ؟
ألف سلامة عليكي يا حبيبتي
هو معاد الشريرة قرب ... إن شاء الله متشوفيش وشها يا رب

lollypopy79
31-01-2009, 05:43 PM
لوولي سلامتك أختي يا رب يزيح عنك الهم و تفرحي قريباأما عن بنتي هو أنا افديك الساعة لو طلعت حلوه مثل خالتها لولي وهكدا ميكونش عندي مشكل زواجها على العموم أنا ناوية ألف على كريم ابن سوسو مهو أنا لازم أطمئن عليها قبل ما تيجي و كيف يقول المثل أخطب لبنتك وما تخطبش لابنك -الكلام هدا بينا سر ما تقوليهش لسوسو-:[]L
سوسوو كيف الحال حنوني كريم.....و كيف حالك ان شاء الله بخير أما عن الميرمية فسمعت عنها الكثير من الأشياء الجميلة و قد تكلم عن فائدنها للحمل الدكتور عبد العال و لكني أنصحك أن تستشيري طبيب أعشاب على حالتك
الأخت هبة الله طهوراا يارب يشفيك لقد رأيت صور المغرب التي قدمتيها و كانت جميلة جدا فأنا أحب المغرب و ناسها و خاصة أكلاتها

ربنا يجبر بخاطرك يا متفائلة و متخفيش سرك في بير مش هجيب سيرة لحد
إن شاء الله ياحبيبتي بنوتك هتطلع زي القمر و العرسان هيخطفوها من وش أمها و أبوها ( بيقولو عندنا كده في مصر )
و لو ولد برضو البنات هتجري وراه وانتي تقعدي وتتشرطي يا جميل
ربنا يرزقك يا متفائلة الشهر ده يا رب
هو إيه سبب التأخير عندك يا متفائلة؟

lollypopy79
31-01-2009, 05:45 PM
كيفك يا قمر انتي انا طيبة الحمد لله وانتي ايش اخبارك ان شاء الله طيبة

انا متزوجة من 11 شهر وعايشة في مدينة أبها

تسلمي يا قلبي على دعوة الحلوة لك
بالمثل يا الغالية
أحسن ناس يا حبيبتي
ده انتي طلعتي لسة عروسة
بصراحة يا بنات انتوا بتحسسوني اني عجوزة جنبكم
ما شاء الله كلكم لسة عرايس
المفروض أنا اللي أبقى ماما مش سوسو

lollypopy79
31-01-2009, 06:01 PM
http://www.wasfasahla.com/images/1_blank.gifhttp://www.wasfasahla.com/images/1_blank.gifإكتئاب ما بعد الولادة – القصة التى لم تروى

حينما كنت حاملاً، لم تكن الأمهات المتمرسات من حولى يتوقفن عن إمدادى بالعديد من النصائح و التعليمات عن كيفية العناية بالمولود الجديد، توقعات الولادة و الحلول الخاصة برعاية الاطفال، و لكن لم تخبرنى أى منهن عن إكتئاب ما بعد الولادة و كيف يمكن أن يكون رهيباً! كيف ستتغير حياتى إلى هذا الحد ، كيف يمكن لشخص واحد أن يضيف الى حياتى كل هذة الاشياء...
و الآن، إسمحوا لى أن أشاركك كل المقبلات على الحمل و الأمهات الجدد و أخبرهن عن حقيقة إكتئاب ما بعد الولادة، حيث أن هذا الموضوع ذو صفة مزعجة ومقلقة كما أنه له عواقب خطيرة لا يجب تجاهلها.
القصة تبدأ بمجرد وصول هذا الطفل الجميل ، الكل مبتهج و سعيد ، الكل.. إلا أنت...
أليس من المفروض أن تكون هذه أسعد أوقات حياتك؟ فلم هذا الشعور إذن؟ لماذا أنت حزينة؟
فى الواقع، مهما كانت سعادتك بوصول ضيفك الجديد، فإن الشعور بالقلق و التوتر يكاد يكون شائعاً مثله مثل إحساسك بالترقب و التحمس لهذا المولود.
و عليه، فاعلمى أنك لست وحدك يا سيدتى، فالعديد من النساء يشعرن بأحاسيس متناقضة فى هذه المرحلة. و إكتئاب ما بعد الولادة قد ينتج عن التغيير فى الهرمونات الذى يظهرعادةً بعد الولادة كنتيجة لهذا التحول الكبير والمشوب بالقلق الذى طرأ على حياتك.
إن جسدك يقوم بالعمل لساعات إضافية لإطعام الوليد مما يتركك فى حالة من الإرهاق و أحياناً العصبية، وإذا ما كنت تعانين من إضطراب فى الحالة النفسية ( baby blues)، فسوف تكونى قلقة، متأرقة كما أن الأشياء التى لم تكن تزعجك من قبل قد تدفعك الآن إلى الإنخراط الشديد فى البكاء .
و لكى تتمكنى من تشخيص إكتئاب ما بعد الولادة، فيجب أن تعلمى أن أعراضة تظهر خلال بضعة أيام الى شهر من الولادة، و هو ما يطرأ على نسبة من 70 – 85% من الأمهات الجدد ،كما انه مع مرور الأيام تتحسن الأمور تدريجياً و تبدو لكى الأشياء أحسن حالاً.
و من ناحية أخرى، فإن 10% من النساء قد يطرأ عليهن إكتئاب ما بعد الولادة بعد أول شهرين أو ثلاثة أشهر من الولادة و قد يستمر مدة عام أو عام و نصف، و يستدعى الشفاء منه الدمج بين العلاج و الرعاية الذاتية..

و من أعراض إكتئاب ما بعد الولادة:

الشعوربالحزن العميق
الإرهاق الشديد
فقدان أو انعدام الشهية
القلق و الإنزعاج الشديد
الأرق و إضطرابات النوم
الإنتحاب و البكاء
قلة التركيز – وجود أفكار إنتحارية
الشعور بفقدان الجاذبية و الجمال - فقدان الشعوربالمتعة أو السعادة فى الحياة اليومية
نوبات الذعر و ظهور أعراض جسمانية لا تستجيب للعلاج مثل إضطرابات الهضم و الشعور بالصداع.
عوامل يبدو أنها تلعب دوراً مهماً:

و الآن قد تتسائلين: هل أنت فى خطر؟ّ!!

وجود تاريخ شخصى أو عائلى سابق لحالات إكتئاب أو أى مرض نفسى أو عقلى من شانة أن يجعل المرأة اكثر عرضة لإكتئاب ما بعد الولادة.
وجود مشاكل مادية
الحمل الغير مرغوب فيه
حالات الولادة المتعسرة أو ذات المضاعفات
فقدان الدعم الاجتماعى و المساندة من المحيطين
وفاة أحد الأحباء
المرور بتغييرات حياتية خطيرة مثل نقلة كبيرة أو فقدان العمل
و لكن تذكرى أن العديد من السيدات اللائى يمررن بعدد من هذة العوامل لا يصبن أبداً بإلاكتئاب، فى حين أن البعض الآخر يكفيهن وجود عامل واحد فقط أو أحياناً على الرغم من غياب أى من هذة المؤشرات، نجدهن ينزلقن بسهولة نحو الإكتئاب الشديد.
و لكن، ماذا عن أسرتك؟؟

من المهم جداً أن تضعى نصب عينيك أنه إذا اصبت بإكتئاب ما بعد الولادة، فإن الأسرة كلها تصاب به... فهو يصيب الأب أيضاً فى بعض الأحيان! وقد يكون نتيجة لتغير بعض الظروف مثل:

المخاوف الجديدة الخاصة بماديات الأسرة و كذلك المسئوليات التى جدت علية ولايمكنه تخيلها
إنعدام وقت الفراغ
الخطر يصبح أكبر بكثير إذا كانت زوجاتهم مصابات بالإكتئاب أيضا
ً
لا تنسى صغيرك، فأطفال الأمهات المصابات بالإكتئاب يكونون أكثر عرضة لمخاطر مثل المشاكل و الإضطرابات السلوكية و العاطفية و تأخر النمو و التطور اللغوى.

خطوات يجب إتخاذها للوقاية من إكتئاب ما بعد الولادة:

إذا كنت متعبة، فالأولى أن تمنحى نفسك قدر إضافى من الراحة حتى لا يصبح الإكتئاب و الإنزعاج أكثر سوءاً، تمتعى بقدر من النوم دائماً حينما يكون رضيعك نائم، استعينى بمن يساعدك فى رعاية الطفل و أعمال المنزل.
خففى من وطأة الضغوط ، وإذا رغبت فى القيام ببعض الأعمال، فحددى أهداف ضئيلة لنفسك و لا تحمليها الكثير.
إحرصى على التغذية الجيدة، و إذا كانت شهيتك ضعيفة، فنظمى لنفسك وجبات خفيفة ومغذية على مدار اليوم، تجنبى الاغذية و المشروبات التى تحتوى على الكافيين و السكر و تناولى كميات أكبر من الفواكه و الخضروات.
قومى بعمل بعض التمارين اليومية سواء بممارسة رياضة المشى أو أى تمارين خفيفة لمدة 30 دقيقة يومياً أو على الأقل ثلاثة مرات فى الأسبوع.
تعرضى لضوء الشمس يومياً لمدة نصف ساعة على الأقل، فقلة التعرض لآشعة الشمس من شأنة أن يفاقم من الإكتئاب.
خصصى بعض الوقت للعناية بمظهرك يومياً، فمهما كان، فإن المظهر الجيد سوف يساعدك على رؤية نفسك بشكل أفضل و سوف تشعرين بأنك أحسن حالاً.
قومى بتغذية نفسك جيداً، خذى حماماً من الفقاعات ، أقرأى كتاباً جيداً، مارسى هواية تحبينها على فترات منتظمة.
تعاملى مع العالم الخارجى و لا تتقوقعى ، إبذلى جهداً لتمضية بعض الوقت مع الأصدقاء.
دونى أفكارك يومياً، فمشاعر الإكتئاب تلك من الأفضل أن تعبرى عنها و تخرجيها مما سيساعدك على التعامل معها بشكل أفضل.
اعتمدى على شريك حياتك ، فكلما عبر كل منكما عما يؤرقه و تحدث عنه للآخر، كلما كان من السهل عليه أن يفهم الآخر بشكل أفضل.
أيضاً، احتفظى ببعض الروتين، إضحكى بإنتظام و بشدة، داومى على الصلاة، إستمعى للموسيقى المفرحة، تحدثى مع أصدقائك الذين سيساندونك و يدعمونك، و انظرى للأمومة على أنها تغيير وظيفى. وأخيراً، فلتعلمى أن الحمل هو فى واقع الأمر أكثر بكثير من مجرد بعض التغيرات الجسدية فقط، و بالتالى فإنك بلا شك سوف تواجهين تغييرات فى حالاتك العاطفية أيضاً. لذا، يجب أن تعتقدى أن هذة فترة مؤقتة و عما قريب، كل شئ سوف يتم تسويته بشكل جيد، كما أن الأفضل لم يأت بعد...
إحنا بس ربنا يدينا و نولد يا بنات و إحنا إن شاء الله نبقى كدهhttp://www.lakii.com/vb/smile/17-34.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)
ونعمل إحنا نظرية جديدة إسمها رقص ما بعد الولادة

بس بجد يا بنات و عن تجربة إكتئاب ما بعد الولادة ممكن تكون حاجة صعبة اوي و تطول جداً إذا الواحدة مكنتش عارفاه و لا لحد نبهني ليه و لا قريت عنه قبل الولادة ... يعني انا عن نفسي مكنتش أعرف عنه حاجة و أستسلمتله اوي و فضل يزيد عندي لحد ما أستغفر الله العظيم يا رب كانت فكرة الإنتحار بتجيلي لحظات و أقول لو مكنتش حرام كنت عملتها و فضل الموضوع ده معاي سنتين لحد ما بفضل الله قدرت اخرج منه بعد ما رحت لدكتور نفساني بس خرجت من عنده قطعت الروشتة و قررت أن أطلب من ربنا أولاً أن يعفي عني و ثانياً أساعد نفسي على أني أخرج من الحالة دي

بس في حاجة كمان لما الحمل بيتأخر و بعدين بيجي الواحدة بتحس بقيمته اكتر من لو جه بسهولة و بتحس بفضل ربنا سبحانه و تعالى عليها كبير جداً
يعني انا في تاني حمل كانت الفرحة مش سايعاني و مش مصدقة نفسي و كأني اول مرة أحمل غير حملي في ملك خالص اللي كنت برضه مش مستمتعة بيه من اوله لأخره وكنت دايماً مكتئبة مش عارفة يمكن علشان حملت فيها على طول و من غير تعب محستش بقيمة الرزق ده ... الله اعلم

المهم يا بنات ربنا يرزقنا كلنا قريب إن شاء الله و أوعوا أسمع واحدة فيكم بتقول مكتئبة ودلع الستات الفاضي ده أوكى

شيخة الحلويـــن
31-01-2009, 06:10 PM
أحسن ناس يا حبيبتي
ده انتي طلعتي لسة عروسة

مساء النور على احلى لوووووووولي اخبارك يا قمر

ايش الكلام هذا انتي القمر وعسل و كل شيء حلو

احنا كلنا بنتمنى نصير ماما بس ماما صغنونة مثلك ومثل سوسو

الله يطول في عمرك ويزرقك الذرية الصالحة

لووووولي حبيبتي ودي في اميلك عشان يسهل التواصل بيننا ونتعرف اكثر ادا ما في مانع طبعا

randoda2002
31-01-2009, 07:02 PM
اليوم طبعا كنت متوقعة حالي حامل
بس الحمدلله اجتني الدورة
وبكيت بكى شديد حتى ماما واخواتي سألوني ليش انا اليوم متضايقة
عملت حالي اني مريضة ومفلوزة مشان هيك صوتي زي اكني معيطة
بس ما بعرف كل يوم بفكر بالحمل والله تعبت
يمكن تقولولي انو ابنك صغير بس والله الي تزوجو معي صار عندهم اتنين
وانا بحب الاطفال وبعشقهم
يارب اخر شهر اشوف دورة وبعد 9 اشهر اولد بيبي جميل
يارب وكل محرومة وكل وحدة مشتاقة للحمل

lollypopy79
31-01-2009, 07:04 PM
مساء النور على احلى لوووووووولي اخبارك يا قمر

ايش الكلام هذا انتي القمر وعسل و كل شيء حلو

احنا كلنا بنتمنى نصير ماما بس ماما صغنونة مثلك ومثل سوسو

الله يطول في عمرك ويزرقك الذرية الصالحة

لووووولي حبيبتي ودي في اميلك عشان يسهل التواصل بيننا ونتعرف اكثر ادا ما في مانع طبعا

تسلمي يا حبيبتي .... ربنا يديم المحبة بينا كلنا يا رب
أنا رديت عليكي على الخاص يا جميل

randoda2002
31-01-2009, 07:05 PM
يا صبايا لا تفكروني كبيرة انا بس 22 سنة بس تزوجت صغيرة 18ونص
وكملت الجامعة عند زوجي
بس بموت بالصغار كتيررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

lollypopy79
31-01-2009, 07:10 PM
بس الحمدلله اجتني الدورة
وانا بحب الاطفال وبعشقهم

متزعليش نفسك يا رنودة إن شاء الله خيرها في غيرها
بس فعلاً يا رنودة أنتي أبنك لسة صغير و أنتي كمان صغيرة
يمكن في ناس إتجوزو معاكي و معاهم أتنين بس في ناس تانية إتجوزو قبلك و مش معاهم خالص فبلاش تفكري بالطريقة دي
طب أنا في ناس إتجوزوا بعدي ب 3 سنين و دلوقتي ما شاء الله معاهم 3 وواحدة صاحبتي إتجوزت بعدي ب 4 سنين و ما شاء الله معاها إتنين وكل اللي خلفوا معايا أو بعديا بشهور خلفوا تاني مرة أو أتنين و برضو في واحدة مجوزة قبلي بكام شهر و ربنا لسة مدهاش خالص
يعني لو بصينا للي أقل مننا هنرتاح و لو بصينا للي أحسن هنتعب

شيخة الحلويـــن
31-01-2009, 07:14 PM
بس الحمدلله اجتني الدورة
وانا بحب الاطفال وبعشقهم

رنودة بالله يا قلبي لا تزعلي حالك و خيرها في غيرها وان شاء الله ربنا يرزقك بالحمل
الشهر الجاي بإدن الله

mama sousou
31-01-2009, 09:13 PM
انا كويسة
لسه الدورة ما شرفت بس عوارضها كلها جت والحمدلله

لولو طالما بتقولي انو ميعاد الدورة اقترب يمكن الهبات دي تكون من
قرب موعدها ومش شرط تجي لااااااااا في كتير ناس تكون عندهم عوارض الدورة ويطلعوا حوامل اصلا عوارض الاتنين قريبة من بعض

والله

ايه ايه ايه ايييييييييييييييييييه انتو بتخطبوا كريم من وراييي ولا ايه

على كل حال هو حلو اشقر هههه والطلب عليه كتير بس يلا حجوزوا بنوتك بس بشرط تطلع حلوة زي خلتها لولييييي

ام كـــــــوكــــــي ايش اخبارك يا عسل طمنينا عنك يارب ما تشوفين وجه الشريرة إلا بعد 9 شهور يا رحمان يا رحيم ونفرح فيك وفي كل البنات يارب

شوشووووووووووووو يا رب يا رب يا رب يسمع منك بس انت بتعرفي هذه الايام بتحس الواحدة بالامل مع اني متوقة في اي لحظة تنزل عليي الدورة لان العوارض كلهاااااااا موجودة

أحسن ناس يا حبيبتي
ده انتي طلعتي لسة عروسة

اول حاجة يا ست لولي انا زعلانة منك قويييييييييي

تكوني زعلانة ونفسيتك تعبانة وما تدخليش وتقوليلنا

طب احنا في غربة ومين النا غير بعض ومين في غيرنا نطبطب على بعض

بجد زعلت لما قلتي نفسيتك تعبانة طيب ادخلي قوليلنا يمكن كلمة مننا نخفف عنك

تاني حاجة انا ماما ولاممكن اتنازل ن اللقب
انت لسه صغيرة ليش بتحسسينا انك كبيرة هووووووو كم عمرك بالظبط؟

بس الحمدلله اجتني الدورة
وانا بحب الاطفال وبعشقهم

رندوداااااااااااااااااااااا يا رب بتكون اخر مرة بتشوفيها والله حاسة فيكي وعارفة انو الموضوع صعب

صح ابنك صغير بس انت عايزة تحملي وتاركة نفسك تحملي ولما بتشوفيها شرفت من حقك تزعلييييييييي

اااااااااااااخ يلا غدا بيجي دوري ولح اطق من البكاء اكتر منك الله يسترررررر

اشتقتلكم

اللهم لا تذرني فردا وانت خير الوارثين

يا الله ارزقنا من واسع ابوابك الحمل السليم المعافى

zanzoun81
31-01-2009, 10:02 PM
السلام عليكم اخواتي
كيفكم و شو اخباركم ، إن شاء الله كلكن تكونو بخير و كلنا نصير حوامل في هذا الشهر يااااااارب
أعذروني انا تأخرت عليكم بس و الله كنت مريضة كتير ، دخلت المنتدى كم مرة و لكن اتعب بسرعة فأغلق و أدخل انام
فأنا مصابة بزكام و عندي التهاب باللوزتين وحرارة مرتفعة و مصابة بالإسهال أعزكم الله ، وفوق كل هذا، نزلت دورتي ، طبعا" تصاحبها آلام البطن و الظهر و الرأس
يعني ما بقي مني شيء إلا و يؤلمني و لازمت الفراش يومين
الحمد لله اليوم اشعر بتحسن قليل و مستمرة على الأدوية

وبالمناسبة ، هل عندكم معلومة إن كان دواء الإلتهابات يؤثر سلبا" على الإباضة ؟ او نوعية التبويض؟

zanzoun81
31-01-2009, 10:07 PM
randoda
الله يعوضك حبيبتي و إن شاء الله تحملي هذا الشهر ، انت بس اتركيها على الله ، هي صعبة اعرف فكلنا حال واحدة ، ولكن يجب ان نصبر و الصبر مفتاح الفرج إن شاء الله

lollypopy79
31-01-2009, 10:40 PM
سوسو أنا مقدرش على زعلك يا قمر بس والهي مهنش عليا انكد عليكم.....أنتي معاكي حق أنتوا بجد اخواتي و ربنا اللي يعلم أني بفضفض معاكم باللي مبقلهوش حتى لجوزي ولا ماما لأني لو جبت سيرة الحمل معاهم أو مع أي حد تاني يفضلو يقولو شيلي الموضوع من دماغك و متفكريش فيه و أمال فلانة و علانة اللي مش عندهم خالص يعملو إيه و حاجات زي كده لكن أنتو حاسيين بيا علشان إحنا في مركب واحدة و كل واحدة فينا عارفة التانية بتفكر في إيه و حاسة بإيه بس عارفة أنا كنت في حالة مخلياني مش قادرة اتكلم خالص
ربنا يديم المحبة و المعروف بينا يا رب
وبالنسبة لعرايس كوكو ما شاء الله إحنا نيجي فين في الجمال اللبناني أكيد يا ستي العرايس هيفضلو يجرو وراه
الله اكبر عليه ... ربنا يحميهولك و يرزقك بإخواته يا رب
و أنا يا ستي عندي
إحم
إحم
30 سنة http://www.lakii.com/vb/smile/4_20.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

lollypopy79
31-01-2009, 10:44 PM
السلام عليكم اخواتي
كيفكم و شو اخباركم ، إن شاء الله كلكن تكونو بخير و كلنا نصير حوامل في هذا الشهر يااااااارب
أعذروني انا تأخرت عليكم بس و الله كنت مريضة كتير ، دخلت المنتدى كم مرة و لكن اتعب بسرعة فأغلق و أدخل انام
فأنا مصابة بزكام و عندي التهاب باللوزتين وحرارة مرتفعة و مصابة بالإسهال أعزكم الله ، وفوق كل هذا، نزلت دورتي ، طبعا" تصاحبها آلام البطن و الظهر و الرأس
يعني ما بقي مني شيء إلا و يؤلمني و لازمت الفراش يومين
الحمد لله اليوم اشعر بتحسن قليل و مستمرة على الأدوية

وبالمناسبة ، هل عندكم معلومة إن كان دواء الإلتهابات يؤثر سلبا" على الإباضة ؟ او نوعية التبويض؟
ألف سلامة عليكي يا زنزون
ده انتي بايظة خالص يا بنتي
الظاهر أتحسدتي علشان البلد اللي عايشة فيها يا عم
إن شاء الله تكوني احسن دلوقتي يا حبيبتي؟
أنا اللي اعرفه إن في أنواع من المضادات الحيوية ممكن تأثر على الأباضة بس معرفش إيه هي

zoozaa
31-01-2009, 10:53 PM
لارا اااااااااااااالف سلامة عليكي يارب تكوني بخير

بس الحمدلله اجتني الدورة
وانا بحب الاطفال وبعشقهم
الله يعوضك الشهر الجاي يارب والله لو شغلتي نفسك بحاجة تانية هتلاقي انك حامل علي طول

كيفكم ياااااااااابنات وحشتوني مووووووووووووووووت
هبة الله حمد الله على السلامة ان شاء انبسطت مع اهلك و غيرت جو
لولي ولولو ولارا وورد84 و زوزا و مرمر و ماما سوسو حبيبات قلبي كيفكم جميعا
مرمر انا اقولك الف الفففففففففففففف مبروك حبيبتي على الحمل
وان شاء الله تتاكدي اكثر بالتحليل و بالسونار ييااااااااااااااااارب
طمنينا عليك
زوزا ديري بالك على نفسك وما تعبي روحك بشغل البيت او بالخروج كتير حتى تتاكدي حبيبتي من حملك ان شاء الله
باقي البنات ربنا يفرحكم وانا معاكم بالحمل وان شاء الله ما تشوفو الدورة الشهر دا الا بعد 9 شهور الحمل والنفاس يااااااااااااااارب
انا اهر اخباري انه اصلا ما فيش جديد لسا ما جبتش اخر التحاليل و الاسبوع الجاي ان شاء الله اروح الدكتور ويشوف كل التحاليل و يقرر حنعمل ايه
ادعولي معاكم حبيباتي انو الامور تمشي تمام واعمل التلقيح بعد الدور الجاية يااااااااااااااااااااارب يااااااااااااااا ركريم وتنجج واحمل يااااااااااارب
ميرسي تيتة الله يكرمك ويرزقنا جميعا

لولي
لا لالا انتي نستيني خالص هههههههه وبعدين انا وانتي شكلنا العواجيز اللي هنااااااا ههههههههههههههههههههه شكلنا تاريخ زواجنا زي بعض انا 7سنين وماسية بتالت شهر اهو ههههههه

ماماسوسو
عاملة ايه يارب ما تشوفي الدورة

ward_84
31-01-2009, 11:32 PM
اهلا بالبنات كيفكم طمنوني عنكم ؟

أنا برحب بكل البنات الجدد وبدعي لكن انه ربنا يرزقكم بالذرية الصالحة عاجلا وليس بآجل ياااااااااارب ..

اشتقت لكم كثير

LOOR
01-02-2009, 12:36 AM

اول شي اسفه على هالغيبة الطويلة , كنت مسافرة من شهرين ورجعت من اسبوع

المهم انت كيفكم ؟ وشو اخباركم ؟ والله اشتقتلكم واشتقت لجديدكم

بصراحة وبكل صراحة

انا اخباري مش منيحة وحاسة حالي رح افقع واطق واموت من القهر q)

انا اليوم بيطبق ال 8 شهور من زواجي , ولسا ما حملت ...... وانا كتير عندي رغبة بالحمل

المهم اني رحت ع الدكتور وفحص الرحم عندي وحكالي ممتاز 100% واعطاني عدة فحوصات لاعملها

ومنها هرمون FSH: هو الهرمون المنشط لحويصلات المبيضين ويتحكم في نمو ونشاط البويضات

وهرمون LH: الهرمون المسئول عن خروج البويضات من الحويصلات المبيضيه وهو الهرمون المسؤول عن انطلاق البويضة ويلعب دور هام في نضوجها

وهرمون TSH:وهو الهرمون المحفز لنشاط الغدة الدرقية

وهرمون الحليب PROLACTIN" هو الهرمون الذي يفرز حليب بالصدر

وبالاضافة الى كل من فحص البول للكشف عن الالتهابات وفحص الدك للاطمئنان بشكل عام

والحمدلله رب العالميم عملت كل الفحوصات وما طلع معي اي شي وحكالي الدكتور اصبري شوي

مع العلم انه زوجي عمل فحص والحمدلله طلع هو كمان سليم وما عندو اي شي

فياريت يا صبايا اللي عندها اي طريقة او اي معلومة لحدوث حمل سريع تفيدني ... لاني عنجد بدي جن

على فكرة ناوية الشهر الجاي اعمل صور للرحم والمواسير " للكشف عن اي انسداد للمواسي "
وكمان اللي عندو اي معلومة عن الصورة يحكيلي ازا بتزجع او لاء .... وشو فائدتها بالزبط :[MM

وجزاكم الله الف خير

لارا محمد
01-02-2009, 09:44 AM
مرحبا يا حلوين ....لور حبيبتي أنت لسة عروس ما تزعلي ازا لسه ما حملتي....انا كمان صارلي 8 شهور متزوجة....يعني لسة بكير ع الدكاترة والأدوية...نصيحتي ما تبلشي علاجات...والله بعملو معك 100 عله وانت ماشاءالله مافيكي اشي....اتركيها على الله ...في ناس حملهم عزيز...يعني ما بكون فيهم شي بس ما بحملو بسرعة,...ياااارب ماتشوفي الدورة هادا الشهر وتحملي واتفرحينا بحملك
لولي...آه ياستي اليومين هدول موعد الشريرة...نفسي تجيني وأخلص من تعبها...بعدين شو مفكرة 30 سنة كبيرة..؟؟؟ حبيبتي في قدك لسة ما تجوزوش ...لساتك عروسة
رندودا...ماتزعلي يا عسل...انشاالله بتحملي الشهر هادا...واحمدي الله انت بألف نعمة...في ناس بتمنو يكون عندهم بس طفل واحد....الله يخليلك ابنك واتجبيلو أخ أو أخت قريييييييب
زنزون حبيبتي الف سلامة عليكي يا عسل....بس يلا كلو مرة وحدة...انفلونزا و دورة ....وبعدين بترتاحي...الي عليكي عليكي
ماما سوسو...انشاالله ما بتشوفي الدورة ياااااااارب
تيتة و زوزو و شيخة ....طمنوني عليكم....ياااااااارب تكونو تمااااااام التمام

mama sousou
01-02-2009, 04:36 PM
لوووووووووووووووور يا رب يرزقك الحمل السليم

انت لسه عروسه

اما صورة الانابيب فهي مؤلمة شوي لكن الم محمول

لكن نصيحتي الك انو لسه بدري لتعملي تحاليل وتخبصي بحالك انتظري ليمر عام على الاقل وان شاء الله قبل العنم بتكوني حامل

لاااااااااااااااراااااااااااااااااااا

اخباري يا ستي اني الحمدلله بخير والدورة جت والحمدلله

لسه ربي لم يأذن لي بالحمل سبحانه انا راضية بقضاؤه الحمدلله

يا رب ما تشوفي الدورة يا لارا وتكوني حامل يا رب

لارا محمد
01-02-2009, 04:55 PM
والله ما بعرف يا ماما سوسو...أول شهر يمر علي وأكون متأكدة اني مش حامل....وبستنى الدورة ومش متأملة بالمرة...مابعرف ليه

lollypopy79
01-02-2009, 05:47 PM
زوزا أنساك ده كلام ..أنساك يا سلام
أنا مقدرش انساكي يا جميل ده إحنا مصريين زي بعض و إتجوزنا مع بعض و عواجيز زي بعض و إن شاء الله يا رب نطلع حوامل الشهر ده مع بعض يبقى إزاي أنساكي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ورد إذيك عاملة إيه؟ حمد الله على السلامة... إنتي كمان وحشتينا

لووور ..أولاً حمد الله على سلامتك و أهلاً و سهلاً بيكي
و انا رأيي برضو من رأي البنات متستعجليش على الدكاترة و الأدوية طالما إن الحمد لله مفيش حاجة
وعموماً أشعة الصبغة اللي بتتكلمي عنها زي ما قالتلك سوسو بتوجع شوية بس وجع محتمل و يستحسن تريحي يومها يعني متخرجيش خليكي في البيت لأن بعدها بتحسي بشوية وجع كده زي وجع الدورة و ممكن تنزل شوية إفرازات بني بسيطة و إن شاء الله ربنا يرزقك الشهر ده يا رب

سوسو خيرها في غيرها يا جميل ...إن شاء الله تتعوض الشهر الجاي

لارا برافو عليكي إنك ما شاء الله شايلة الموضوع من دماغك الشهر ده و بإذن الله أنتي اللي تكسبي التحدي و متجيش و لو لا قدر الله جت تبقي كسبتي انك منكدتيش على نفسك طول الشهر

شيخة الحلويـــن
01-02-2009, 06:28 PM
بنات ايش اخباركم كلكم ان شاء الله مبسوطين

سوسو حبيبي خير في غيرها و ان شاء الله الشهر الجاي ما نشوف وجهها كلنا بادن الله

لوووور حياك الله والله يرزقك الذرية الصالحة وحلو انك تشخصي بدري وان شاء الله ما في الا العافية

لووووووووووووووولي ايش اخبارك يا قمر ضفتك على البريد بس ما دخلتي ليش ؟؟؟؟

lollypopy79
01-02-2009, 08:53 PM
بنات ايش اخباركم كلكم ان شاء الله مبسوطين

سوسو حبيبي خير في غيرها و ان شاء الله الشهر الجاي ما نشوف وجهها كلنا بادن الله

لوووور حياك الله والله يرزقك الذرية الصالحة وحلو انك تشخصي بدري وان شاء الله ما في الا العافية

لووووووووووووووولي ايش اخبارك يا قمر ضفتك على البريد بس ما دخلتي ليش ؟؟؟؟
أهلاً يا شوشو إذيك يا جميل
معلش يا حبيبتي انا أصلي نادراً ما بدخل على الماسنجر لأن كل الوقت اللي بقضيه على النت بيكون هنا في المنتدى

zomorod
02-02-2009, 10:43 AM
صباح الخير جميعا
الله يهنيكم ويريح بالكم يارب
ويرزقكم الذرية الصالحة عاجلا عاجلا عاجلا
يارب

ام ايودي عبد الرحيم
02-02-2009, 12:48 PM
كيفكم يا بناااااااااات وحشتوني
امس ما قدرت ادخل لانه كان عندي شغل كتير في العمل بس اليوم انا فاضيالكم
ماماسوسو ما تزعليش يا قمر ان شاء الله الشهر الجاي ما تشوفي الدورة الا بعد 9 شهور الحمل يااااااااااااااااارب
لولي كيفك حبيبتي ان شاء الله تمام ونفسيتك احسن خلي ايمانك بربنا قوي و ان شاء الله يفرحك ويفرحنا اجمعين بالحمل عاااااااااجلا غير اجل
حبيبة قلبي لارا وحشتيني كتير عاملة ايه؟؟
زوزا و شيخة الحلوين وورد 84 و زمرد ان شاء الله كلكم تمام
لور انت اساتك عروسة حبيبتي عيشي حياتك الايام ودول و تمتعي انت وزوجك و انسي الحمل خالص لانه النفسية عندها تاثير على الحمل وان شاء الله عن قريب نسمع خبر حملك يااااااااااارب
انا اخر اخباري اني جبت كل التحاليل و الحمد لله كويسين حسب ما شفت تحليل مسحة عنق الرحم كويس ما فيه التهابات او ميكرويات غير انه عندي هرمونين باينين انه طالعين شوية
الاستراديول : 74
lh : 15
بس لما فتشت في النت لقيت انهم في المعدل الطبيعي و انا ان شاء الله حاروح الاسبوع الجاي للدكتور وهو يشرحلي كل شئ
عن تحليلي وتحليل زوجي وربنا يقدم الي فيه الخير

ام ايودي عبد الرحيم
02-02-2009, 12:51 PM
هرمونات الغدة النخامية

(1) الهرمونات المنشطة للغدد التناسلية ( Gonadotrophins)

تُفرز هذه الهرمونات من الفص الامامي للغدة النخامية ( Anterior Pituitary Gland) ولهذه الهرمونات تأثير مباشر على افراز الهرمونات التناسلية ( Sex Hormones) من غدد معينة (الخصيتين في الذكور والمبيضين في الاناث).

(أ) الهرمون اللوتيني ( LH) أو ( Luteinizing Hormone)

يُفرز هرمون ( LH) من الغدة النخامية ويخضع إفرازه للسيطره من الهايبوثلامس ( Hypothalamus) ويعتبر هذا الهرمون بروتين كربوهيدراتي

( Glycoprotein) وهو المسؤول عن التبويض وإفراز هرموني الاستروجين ( Estrogens) والبروجيستيرون ( Progesterone) من المبيض بعد التبويض في الاناث.

وفي الذكور يزيد هرمون ( LH) من انتاج وافراز هرمون التيستستيرون ( Testosterone) من الخصية الذي يحافظ بدوره على تكوين الحيوانات المنوية.
يتراوح مستوى هرمون ( LH) في الاناث مابين 2-20 وحدة دولية/ لتر في نصفي الدورة الشهرية.
بينما يتراوح في منتصف الدورة ما بين 15-80 وحدة دولية / لتر
مستوى هرمون ( LH) في الذكور يتراوح ما بين 1-8.4 وحدة دولية / لتر
في الاطفال يقل مستوى هرمون ( LH) عن 0.4 وحدو دولية / لتر.

يرتفع مستوى هرمون ( LH) في الحالات التالية:
سن اليأس في المرأة سواء كان طبيعيآ ( Normal Menopause) أو مبكرآ ( Premature Menopause).
انقطاع الدورة الشهرية.

ينخفض مستوى هرمون ( LH) في الحالات التالية:
التداوي بالاستروجين أو التيستستيرون.
الاورام المبيضية أو الكظرية التي تفرز الاستروجين والبروجيستيرون.
انقطاع الدورة الشهرية بسبب فشل الغدة النخامية.
مرض شيهان ( Shihan Syndrome).

(ب) الهرمون المنبه للجريب ( FSH) أو ( Follicle Stimulating Hormone)

يُفرز هرمون ( FSH) مع الهرمون اللوتنين ( LH) من الفص الامامي للغدة النخامية ويعتبر هذا الهرمون بروتين كربوهيدراتي ، وهو المسؤول عن انظلاق هرمون الاستروجين من المبيض من الاناث.

ولكن في الذكور ياعلب هرمون ( FSH) دورآ هامآ في المراحل الاولي من تكوين الحيوانات المنوية.

وهناك أهمية لتحليل هرموني ( FSH) و ( LH) حيث يفيد في الحالات التالية:
أثناء اختبار عدم الاخصاب ( Infertility) في الرجل والمرأة وخاصة ما إذا كان السبب أولي أو ثانوي.
في اختبار حالات قصور الغدة النخامية ، حيث يقل مستوى هذه الهرمونات قبل غيرها من هرمون الغدة النخامية.
يُطلب أحيانآ قياس هذه الهرمونات في حالة اختلال تنظيم الدورة الدورة الشهرية في المرأة.

وقد يزداد مستوى ( FSH) في الدم ، وقد ينخفض في حالات أخرى.

يرتفع مستوى هرمون ( FSH) في الدم في الحالات التالية:
سن اليأس ( Menopause).
مرض كلينفلتر.
قصور الانابيب الناقلة للمني ( Seminiferous Tublar Failure).
سن اليأس عند الرجل ( Climacteric) .
عدم وجود المبيض ( Ovarian).

ينخفض مستوى هرمون ( FSH) في الحالات التالية:
تعاطي مركبات تحتوي على الاستروجين ( حبوب منع الحمل).
قصور الغدة النخامية الشامل ( Panhypopituitarism).
مرض فقدان الشهية العصبي ( Anorexia Nervosa).
مرض الضعف الجنسي ( Hypogonadism).
يتراوح مستوى هرمون ( FSH) أنثاء النصف الاول والثاني من الدورة الشهرية في الاناث ( Follicular & Luteal Phases) ما بين 2-12 وحدة دولية / لتر.
بينما يتراوح مستواه في منتصف الدورة الشهرية أنثاء التبويض ( Ovulation) ما بين 8-22 وحدة دولية / لتر.
يتراوح مستوى هرمون ( FSH) في الذكور ما بين 1-10.5 وحدة دولية / لتر
يكون مستوى هرمون ( FSH) في الاطفال أقل من 2.5 وحدة دولية / لتر.

(2) هرمون البرولاكتين أو هرمون الحليب أو هرمون اللبن ( Prolactin).

يُفرز هرمون البرولاكتين من الفص الامامي للغدة النخامية في كل من الذكر والانثى، بالنسبة للذكر فلا يعرف حتى الان أي وظيفة فسيولوجية لهذا الهرمون أما في الانثى في مرحلة النشاط الفسيولوجي فيعمل البرولاكتين على نمو الاعضاء الانثوية وخاصة الثدي بالمشاركة مع الاستروجين.

يكون البرولاكتين أنثاء الدورة الشهرية منخفضآ في النصف الاول منها ( Follicular Phases) ويرتفع في النصف الثاني ( Luteal Phases).

أما اثناء الحمل فيزداد مستوى هرمون الحليب أو البرولاكتين في الدم تدريجيآ مع استمرار الحمل ليصل إلى اقصاه بعد الولادة، وتعمل هذه الزيادة على تهيئة الثدي لتكوّن الحليب من اجل ارضاع المولود، ويتناقص البرولاكتين تدريجيآ بعد الولادة ليصل إلى مستواه الطبيعي في مدى أربعة أسابيع تقريبآ.

ويُطلب فحص هرمون البرولاكتين في الحالات التالية:
فشل عمل الخصية والبيض.
انقطاع الدورة الشهرية ( Amenorrhea) أو قلة الحيض ( Oligomenorrhea).
قلة تكوين الحيوانات المنوية ( Oligospermia).
نقص الشهوة والطاقة الجنسية لدى الرجل والمرأة.
افراز الحليب في الرجل ( Galactorrhea) وبروز ثديه ( Gynecomastia).
افراز الحليب في امرأة غير مرضع ( Galactorrhea).
تتبع حالة استئصال الغدة النخامية.
الإشتباه في ورم الغدة النخامية.

يجب ملاحظة أن معظم الضغوط النفسية ترفع مستوى هرمون الحليب.

يكون المستوى الطبيعي لهرمون البرولاكتين في الدم في المرأة غير الحامل 4-25 ميكرو جرام / لتر.

وفي المراة الحامل يتزايد من 25 في بداية الحمل حتى يصل إلى 600 ميكرو جرام / لتر.

أما في الرجل فيتراوح مستوى هرمون الحليب ما بين 6-17 ميكرو جرام /لتر.

وهذه ليست الحالة الوحيدة التي يرتفع فيها مستوى هرمون البرولاكتين ولكنه يرتفع في حالات أخرى.

يرتفع مستوى هرمون الحليب في الحالات التالية:
قصور الغدة الدرقية الاولي.
حالات الفشل الكلوي.
فشل وأمراض الكبد.
أورام الغدة النخامية المفرزة للبرولاكتين.
تناول أي من الادوية التي ترفع مستوى البرولاكتين في الدم منها الفينوثيازين ( Phenothiazine) ، الانسولين ، ايزونيازيد ، امفيتامين، هالوبريدول ( Haloperidol) والمضادات الحيوية المستعملة لعلاج الحلق والمهدئات.

ام ايودي عبد الرحيم
02-02-2009, 12:52 PM
(2) الهرمونات الأنثوية ( Female Sex Hormones):

(أ) هرمون الأستروجين ( Estrogens):

يتم افراز هرمون الإستروجين بواسطة الغدة النخامية تحت تأثر هرموني ( LH) و ( FSH) وتوجد عائلة من هرمونات الأستروجين في الانسجة المختلفة ولكن الهرمون الرئيس الذي يخرج من المبيض هو الاستراديول ( Estradiol) ، وهرمون الاستروجين هي المسؤولة عن نمو وظائف الاعضاء التناسلية الانثوية وهي المسؤولة أيضآ عن تسهيل عملية الالقاح وعن تحضير الرحم للحمل ، وتلعب هذه الهرمونات دورآ أساسيآ في تحديد مميزات الاناث وسلوكهن ولها أيضآ دور بسيط في تصنيع البروتينات وكذلك في زيادة تركيز الكالسيوم في الدم.

ومستوى هرمون الإستراديول ( Estradiol) في الدم كما يلي:
في الاناث (النصف الاول من الدورة الشهرية ( Follicular Phases) هي 70-440 بيكرومول / لتر.
في الاناث (النصف الثاني من الدورة الشهرية ( Luteal Phases) هي 220 - 620 بيكرومول / لتر.
أثناء الأشهر الاخيرة من الحمل 20.000 - 130.000 بيكرومول / لتر.
في الذكور 70- 330 بيكرومول / لتر ( من التحويلات الطرفية والغدة الكظرية).
في الاطفال حتى 70بيكرومول / لتر.

ملحوظة: تؤدي زيادة مستوى هرمون الاستراديول ( Estradiol) في الدم إلى نقص مستوى هرمون ( FSH) وإلى زيادة مستوى هرمون ( LH).

(ب) هرمون البروجيستيرون ( Progesterone):

يُفرز هرمون البروجستيرون من جزء معين في المبيض يسمى الجسم الاصفر ( Corpus Luteum) وذلك أثناء النصف الثاني من الدورة الشهرية (يكون اثناء اكتمال البويضات في المبيض)،

هرمون البروجيسترون مهم في تحضير الرحم وتهيئته لعملية زرع البويضات وذلك بالإمداد الدموي للغشاء المبطن للرحم مما يجعله جاهزآ لعملية تثبيت البويضة الملقحة ، ويحافظ هرمون البروجيستيرون أيضآ على الحمل ويضاد هرمون البروجستيرون عمل هرمون الاستروجين في أنسجة معينة مثل المهبل وعنق الحم ، حيث يعمل على منع زرع البويضات في المبيض ، كما أنه مهم في تنظيم الدورة الشهرية في الاناث.

ومستوى هرمون البروجسترون هو كما يلي:
في الاناث ( النصف الاول من الدورة الشهرية ) 0.8- 6.4 نانومول / لتر.
في الاناث (النصف الثاني من الدورة الشهرية ) 8-80 نانومول / لتر.
في الذكور أقل من 3.18 نانومول / لتر ( من الغدة الكظرية).
في الاطفال 0.95 - 1.2 نانومول / لتر.
أثناء الاشهر الاخيرة من الحمل 243 - 1166 نانومول / لتر.

ملحوظة: زيادة مستوى هرمون البروجيستيرون في الدم يؤدي إلى نقص مستوى هرمون ( LH).

ج) هرمون موجهة القند المشيمائية ( HCG) أو ( Human Chorionic Gonadotropin):

يعتبر تحليل اختبار الحمل ( Pregnancy Test) من أهم وسائل تشخيص الحمل المبكرة وفكرته بسيطة حيث يعتمد على افراز هرمون موجهة القند المشيمائية ( HCG) في بول السيدة الحامل.

يتزايد هذا الافراز تدريحيآ أثناء الحمل ليصل إلى أقصاه في الاسبوع العاشر ، ثم يعود إلى الهبوط ليصل إلى مستوى ثابت بعد الأسبوع الخامس عشر وإلى إنتهاء الحمل.

تختلف حساسية هذا الاختبار ، حيث يمكن الشكف عن الحمل بعد 3 أيام من موعد غياب آخر حيض، ولاختبار أقل حساسية يجب أن يمر على الاقل 14 يوم عن موعد غياب آخر دورة شهرية.

ويراعى عند اختبار الحمل الاتي:

يفضل البول الصباحي( حيث يكون أكثر تركيزآ) خاصة في الـ 15 يوم الاولى.
يجب ألا يحتوي البول على بروتين أو دم ( حتى لا يعطي الاختبار نتيجة ايجابية كاذبة).
يفيد القياس الكمي لهرمون ( HCG) في الحالات التالية:

متابعة مسار الحمل.
في تشخيص حالات الاجهاض ( Abortion) مثل الاجهاض الوشيك ( Imminent Abortion) أو الاجهاض الناقص ( Incomplete Abortion) أو الاجهاض الحتمي ( Inevitable Abortion)، وفي كل الحالات ينخفض مستوى ( HCG) وقد يصبح اختبار الحمل سلبي.
تشخيص ومتابعة الحمل العنقودي ( Vesicular Mole) ، حيث يرتفع تدريجيآ مستوى ( HCG) إلى مستويات عالية جدآ ( أعلى من مستواه بداية الحمل ) وبعد تفريغ الحمل العنقودي بحوالي 14 يوم يعود إلى المستوى الطبيعي وإذا لم يعد إلى المستوى الطبيعي يجب الشك بظهور ورم مشيمي ( Chorioepithelioma).
في تشخيص ومتابعة ظهور الورم المشيمي ويدل على ذلك مستويات عالية جدآ من ( HCG) وعودته إلى المستوى الطبيعي دليل الشفاء.

يرتفع مستوى هرمون ( HCG) في الحالات التالية:

أورام الخصية(10%).
التوائم المتعددة.

ينخفض مستوى هرمون (HCG) في الحالات التالية:

الاجهاض الحتمي.
الحمل خارج الرحم

--------------------------------------------------------------------------------

هرمون البروجسترون Progesterone

البروجسترون هو هورمون اثنوي يتم إنتاجه في المبايضِ أثناء النصف الثاني من الدورة الشهرية، وهو يساعد على تهيِئة الرحم للحمل، حيث يقوم بتهئية بطانة الرحم (يؤدي إلى زيادة سمك بطانة الرحم وتغذيتها) لإستقبال البويضة التي سيتم تلقيحها إذا ألتقت بالحيوان المنوي، أما إذا لم يحدث التلقيح فيسينخفض مستوى هرمون البروجسترون وتحدث الدورة الشهرية

معلومات منوعة عن هرمون البروجسترون

- هرمون البروجسترون يكون منخفضآ في الجزء الاول من الدورة الشهرية ثم يرتفع في فترة التبويض وينخفض في نهاية الدورة الحيضية
- هرمون البروجسترون يُنتج أيضاً في المشيمة أثناء الحمل ( قرب نهاية الثلث الاول من الحمل ويستمر حتى ولادة الطفل)حيث يساعد على أداء وظيفة المشيمة بالشكل الصحيح
- هرمون البروجسترون يُصنع من الغدة الكظرية والخلايا السمنية بعد سن اليأس
- مستويات هرمون البروجسترون عند الحامل أعلى بـ 10 مرات من المرأة غيرالحامل
- ينظم هرمون البروجسترون الدورة الشهرية ويلعب دورآ في الرغبة الجنسية
- يُعتقد بأن مستويات البروجسترون العالية لها علاقة بـ متلازمة ما قبل الحيض
- هرمون البروجسترون يكون أعلى عند المرأة الحامل بتوأم أو أكثر من الزوجة الحامل بجنين واحد
- في نهاية الحمل يهبط مستوى البروجسترون ليساعد على البدء في الإنكماش
- عندما تصل المرأة إلى سن اليأس ينخفض مستوى البروجسترون لديها

اختبار هرمون البروجسترون يقيس كمية الهرمون في عينة الدم التي تأخذ بواسطة أبرة توضع في عروق أعلى الذراع

أهمية فحص هرمون البروجسترون

- دراسة مشاكل الخصوبة أو لمراقبة الحمل
- يراقب نجاح العلاج الدوائي للعقم، أو تأثير المعالجة بالبروجسترون
- معرفة إذا كان هناك تبويض أم لا للزوجة التي تعاني من صعوبة الحمل
- يراقب وظيفة المبيضين والمشيمة أثناء الحمل

عوامل تؤثر على نتيجة تحليل و اختبار هرمون البروجسترون

- إذا كنت قد أجريت تشيخص تصويري كمسح للغدة الدرقية أو للعظام وتم إستخدام مادة مشعة
- إذا كنت قد أجريت أية إختبارات أخرى خلال السبع أيام التي تسبق الفحص
- إذا كنت تتناولين أدوية حبوب منع الحمل التي تحتوي على هرمون البروجسترون أوالاستروجين أو كليهما معآ
- إذا كنت تتناولين أدوية معينة مثل ampicillin أو clomiphene
- يجب الأخذ في عين الإعتبار أن مستويات هرمون البروجسترون تكون أعلى في وقت النوم، وأخفض في أوائل الصباح وبعد التمرين ووجبات الطعام
- أخطاء في المختبر كالتلوث أو تبريد ناقص ...إلخ

القيم الطبيعية لنتيجة تحليل هرمون البروجسترون تختلف من مختبر لآخر، وعادة يوضع القيم الطبيعية بجانب نتيجة التحليل، وفي كل الأحوال يجب إستشارة الطبيب المعالج.

القيم المرتفعة عن المعدل الطبيعي لهرمون البروجسترون تعني:

- قد تشير إلى الحمل
- ورم في المبايض أو الغدة الكظرية
- حمل رحوي
- فرط في إنتاج هرمونات الغدة الكظرية

القيم المنخفضة عن المعدل الطبيعي لهرمون البروجسترون تعني:

- مشاكل في التبويض
- إذا كنت حامل فهذا مؤشر لفشل الحمل

مركب pregnanediol

يُحطّم البروجسترون في الجسم بشكل رئيسي إلى مركب يدعى pregnanediol. إن كمية pregnanediol في البول أو الدم يمكن أن يُقاسا أيضآ (حيث يتم جمع عيّنة مأخوذة من كل البول الذي جمع خلال 24 ساعة) لمراقبة إنتاج البروجسترون بالمبايضِ والمشيمة أثناء الحمل ولتأكيد نتائج إختبار البروجسترون في

القيم الطبيعية لهرمون البروجسترون لإمرأة غير حامل متوسط دورتها الشهرية 28 يومآ
الايام من 1 - 6

أقل من 100 ng/dL

أقل من 1 ng/mL

20 - 150 ng/dL

0.2 - 1.5 ng/mL

250 - 2800 ng/dL

2 - 28 ng/mL

القيم الطبيعية لهرمون البروجسترون في فترة الحمل

الثلث الاول 900 - 4700 ng/dL 9 - 47 ng/mL

الثلث الثاني 1700 - 14700 ng/dL 17 - 147 ng/mL

الثلث الثالث 5500 - 20000 ng/dL 55 - 200 ng/mL

القيم الطبيعية لهرمون البروجسترون بعد سن اليأس

أقل من 100 أو من صفر - 40 ng/dL اقل من 1 ng/m

lollypopy79
02-02-2009, 01:10 PM
صباح الخير جميعا
الله يهنيكم ويريح بالكم يارب
ويرزقكم الذرية الصالحة عاجلا عاجلا عاجلا
يارب
أهلاً يا زومورد أخبارك إيه ؟ حمد الله على السلامة و إزاي أولادك؟
بقولك إيه يا زوزو إيه رأيك ياحبيبتي تاخدي من عندي 10 و لا 15 كيلو كده بدل ما تتعبي نفسك ... أنا معنديش مانع اللي أنتي عايزاه يا ستي خديه

كيفكم يا بناااااااااات وحشتوني
امس ما قدرت ادخل لانه كان عندي شغل كتير في العمل بس اليوم انا فاضيالكم
ماماسوسو ما تزعليش يا قمر ان شاء الله الشهر الجاي ما تشوفي الدورة الا بعد 9 شهور الحمل يااااااااااااااااارب
لولي كيفك حبيبتي ان شاء الله تمام ونفسيتك احسن خلي ايمانك بربنا قوي و ان شاء الله يفرحك ويفرحنا اجمعين بالحمل عاااااااااجلا غير اجل
حبيبة قلبي لارا وحشتيني كتير عاملة ايه؟؟
زوزا و شيخة الحلوين وورد 84 و زمرد ان شاء الله كلكم تمام
لور انت اساتك عروسة حبيبتي عيشي حياتك الايام ودول و تمتعي انت وزوجك و انسي الحمل خالص لانه النفسية عندها تاثير على الحمل وان شاء الله عن قريب نسمع خبر حملك يااااااااااارب
انا اخر اخباري اني جبت كل التحاليل و الحمد لله كويسين حسب ما شفت تحليل مسحة عنق الرحم كويس ما فيه التهابات او ميكرويات غير انه عندي هرمونين باينين انه طالعين شوية
الاستراديول : 74
lh : 15
بس لما فتشت في النت لقيت انهم في المعدل الطبيعي و انا ان شاء الله حاروح الاسبوع الجاي للدكتور وهو يشرحلي كل شئ
عن تحليلي وتحليل زوجي وربنا يقدم الي فيه الخير

أهلاً يا تيتو ..أخبارك إيه يا قمر؟ وحشاني اوي يا حبيبتي
إن شاء الله يا جميل التحاليل كلها تطلع زي الفل و ربنا يديكي من فضله يا رب
وشكراً يا حبيبتي على المعوضوع الحلو

ام ايودي عبد الرحيم
02-02-2009, 01:33 PM
أهلاً يا زومورد أخبارك إيه ؟ حمد الله على السلامة و إزاي أولادك؟
بقولك إيه يا زوزو إيه رأيك ياحبيبتي تاخدي من عندي 10 و لا 15 كيلو كده بدل ما تتعبي نفسك ... أنا معنديش مانع اللي أنتي عايزاه يا ستي خديه

أهلاً يا تيتو ..أخبارك إيه يا قمر؟ وحشاني اوي يا حبيبتي
إن شاء الله يا جميل التحاليل كلها تطلع زي الفل و ربنا يديكي من فضله يا رب
وشكراً يا حبيبتي على المعوضوع الحلو

اهلا بيك حبيبتي انت كمان وحشاني اوي اوي
ان شاء الله تكون التحاليل كويسة ولما اروح الدكتور حاطمنكم اكيد على الاخبار و الصراحة حاسة انه قربت ادخل في الجد فما تنسوني بالدعاء انه يوفقني ربنا المرة دي و احمل وافرح فرحة عمري يااااااااااارب و افرح زوجي
تعرفي يا لولي انه البارح كنت عند اهل زوجي و في حديثنا عن انه الكنة التانية الي هي حامل باول بيبي انها فتحت دفتر متابعة البيبي دعالنا ابو زوجي بالحمل عن قريب وقال انه زوجي لما اجا المرة الي فاتت من الشغل قعد يبكي بكاء شديد عن تاخرنا في الحمل و رغبته الشديدة انه نفرح مع بعض
انا صراحة تاثرت كتير بكلامه وعلى طول دمعو عيوني على زوجي و كيف انه ما يبين لي عشان ما يزيد عليا و زاد حبه في قلبي خالص و تمنيت لو انه كان موجود كنت ترميت في حضنه و بكيت بين ذراعه...ااااااااااااه يااااااااااارب ارحمنا و فرحنا عن قريب يااااااااااااارب انت العالم بقلوبنا ومعاناتنا

lollypopy79
02-02-2009, 02:20 PM
[quote=تيتة;7444479]اهلا بيك حبيبتي انت كمان وحشاني اوي اوي
ان شاء الله تكون التحاليل كويسة ولما اروح الدكتور حاطمنكم اكيد على الاخبار و الصراحة حاسة انه قربت ادخل في الجد فما تنسوني بالدعاء انه يوفقني ربنا المرة دي و احمل وافرح فرحة عمري يااااااااااارب و افرح زوجي
تعرفي يا لولي انه البارح كنت عند اهل زوجي و في حديثنا عن انه الكنة التانية الي هي حامل باول بيبي انها فتحت دفتر متابعة البيبي دعالنا ابو زوجي بالحمل عن قريب وقال انه زوجي لما اجا المرة الي فاتت من الشغل قعد يبكي بكاء شديد عن تاخرنا في الحمل و رغبته الشديدة انه نفرح مع بعض
انا صراحة تاثرت كتير بكلامه وعلى طول دمعو عيوني على زوجي و كيف انه ما يبين لي عشان ما يزيد عليا و زاد حبه في قلبي خالص و تمنيت لو انه كان موجود كنت ترميت في حضنه و بكيت بين ذراعه...ااااااااااااه يااااااااااارب ارحمنا و فرحنا عن قريب يااااااااااااارب انت العالم بقلوبنا ومعاناتنا[/quo

يا حبيبة قلبي ربنا يفرج كربكم و يفرح قلبكم قريب جداً جداً يا رب
و ربنا يخليكي لجوزك و يخليهولك و يهدي سركم يا تيتة يا رب
واللهي يا حبيبتي إحنا الحمد لله ربنا العالمين في نعمة كبيرة إن ربنا مدينا أزواج طيبين و حنيينين و إن شاء الله يا رب يا تيتة يكمل فرحتكم و يرزقكم بالذرية الصالحة اللي تقر عنيكم و تفرح قلبكم يا رب
يا رب يا تيتة ربنا يديكي إن شاء الله أحلى توأم ولد وبنت يا رب علشان تعوضي الفترة اللي فاتت و نقلايك بتشدي في شعرك إنتي و جوزك بس ساعتها متبقيش تقولي لنا إلحقوني مش عارفة أنام .... أمين أمين يا رب

لارا محمد
02-02-2009, 02:42 PM
يارب يا تيته تفرحي عن قريب واتفرحي زوجك....ويجبر خاطرك يارب
لولي...ازيك يا عسل؟؟؟؟
زمورد...و شيخة و ماما سوسو....وكل البنات....طمنوني عن اخباركم...يارب كلكم تحملوا وحدة وروا التانية يااااااااارب....والله اني بحبكم وبدعيلكم من كل قلبي

ام ايودي عبد الرحيم
02-02-2009, 03:03 PM
[quote=quo

يا حبيبة قلبي ربنا يفرج كربكم و يفرح قلبكم قريب جداً جداً يا رب
و ربنا يخليكي لجوزك و يخليهولك و يهدي سركم يا تيتة يا رب
واللهي يا حبيبتي إحنا الحمد لله ربنا العالمين في نعمة كبيرة إن ربنا مدينا أزواج طيبين و حنيينين و إن شاء الله يا رب يا تيتة يكمل فرحتكم و يرزقكم بالذرية الصالحة اللي تقر عنيكم و تفرح قلبكم يا رب
يا رب يا تيتة ربنا يديكي إن شاء الله أحلى توأم ولد وبنت يا رب علشان تعوضي الفترة اللي فاتت و نقلايك بتشدي في شعرك إنتي و جوزك بس ساعتها متبقيش تقولي لنا إلحقوني مش عارفة أنام .... أمين أمين يا رب
هههههههههههههههههههههههههه
يااااااااااااااااااارب يا لولي يسمع منك ربنا هم ييجوا بس و انا اوعدك اني لا اشد في شعري ولا حاجة اسبهم على راحتهم يعملو الي يعملوه المهم اني اشوفهم واحضنهم و ابوسهم واسمع كلمة ماما منهم
شكرا كتير حبيبتي على دعواتك و احساسك معايا ربنا يفرحك انت كمان وتجيبي اخ او اخت لبنتك يااااااااااااااارب

ام ايودي عبد الرحيم
02-02-2009, 03:20 PM
لولي...ازيك يا عسل؟؟؟؟
زمورد...و شيخة و ماما سوسو....وكل البنات....طمنوني عن اخباركم...يارب كلكم تحملوا وحدة وروا التانية يااااااااارب....والله اني بحبكم وبدعيلكم من كل قلبي

يااااااااارب يا لارا نفرح كلنا مع بعض وننسى الايام دي و المها وتعبها واحنا نسنتى الحمل

lollypopy79
02-02-2009, 03:35 PM
لولي...ازيك يا عسل؟؟؟؟
أهلاً يا جميل إذيك ؟ عاملة إيه؟ أخبارك إيه دلوقتي ؟

zoozaa
02-02-2009, 04:34 PM
بنات الحمدلله انا جاتلي الدورة الحمدلله علي كل شئ

لارا محمد
02-02-2009, 04:51 PM
زوزا حبيبتي لا تزعلي...الله يعوضك الشهر الجاي ياااارب انا كمان يومين بتجيني و بنواسي بعض
لولي...انا منيحة بس تعبانة من اوجاع ما قبل الدورة...والله بتعب منها قبل ماتيجي كتير و بحس حالي منفخه وتعبانة وكسولة كتيييييييييير....

lollypopy79
02-02-2009, 05:27 PM

معلش يا زوزوا يا حبيبتي خيرها في غيرها
إن شاء الله ربنا يعوضك الشهر الجاي يارب

زوزا حبيبتي لا تزعلي...الله يعوضك الشهر الجاي ياااارب انا كمان يومين بتجيني و بنواسي بعض
لولي...انا منيحة بس تعبانة من اوجاع ما قبل الدورة...والله بتعب منها قبل ماتيجي كتير و بحس حالي منفخه وتعبانة وكسولة كتيييييييييير....

يا رب ما تجيلك يا لارا و تشكيلنا من أوجاع الحمل يا رب
يا بنات انتو عملتولي مشكلة
أنا بقيت أزعل لما تجيلي الدورة وأزعل لما تيجي لحد فيكم
يعني كنت بزعل في الأول مرة واحدة دلوقتي بقيت أزعل خمس ست مرات
يا رب يا رب يا رب يا بنات ربنا يرزقنا كلنا قريب و يارب اي حد يطلع حامل الشهر غن شاء الله

mama sousou
02-02-2009, 05:43 PM
معلش يا زوزوا يا حبيبتي خيرها في غيرها
إن شاء الله ربنا يعوضك الشهر الجاي يارب

يا رب ما تجيلك يا لارا و تشكيلنا من أوجاع الحمل يا رب
يا بنات انتو عملتولي مشكلة
أنا بقيت أزعل لما تجيلي الدورة وأزعل لما تيجي لحد فيكم
يعني كنت بزعل في الأول مرة واحدة دلوقتي بقيت أزعل خمس ست مرات
يا رب يا رب يا رب يا بنات ربنا يرزقنا كلنا قريب و يارب اي حد يطلع حامل الشهر غن شاء الله

هلااااااااااا لولي

اشتقتلكم كتيرر والله معك حق احنا صرنا منزعل عالكل لما تجيهم الدورة

يا رب يعوضنا كلنا الشهر القادم يا رب

هاااااا طمنيني النفسية كيف؟؟

انا امس كنت متضايقة اول يوم الم وزعل يلا الحمدلله ربي لسه ما كتبلي وانا عندي يقين انو اللي كاتبو ربي لح يصير

ولو متأخر

احنا منسعى والباقي والاتكال على الله سبحانه

اهلا بيك حبيبتي انت كمان وحشاني اوي اوي
انا صراحة تاثرت كتير بكلامه وعلى طول دمعو عيوني على زوجي و كيف انه ما يبين لي عشان ما يزيد عليا و زاد حبه في قلبي خالص و تمنيت لو انه كان موجود كنت ترميت في حضنه و بكيت بين ذراعه...ااااااااااااه يااااااااااارب ارحمنا و فرحنا عن قريب يااااااااااااارب انت العالم بقلوبنا ومعاناتنا

يا رب يا تيتة تكون نتيجة التحاليل كلها تماااااااااام وتحملي الشهر القادم

انت انسانة رائعة وربك في كل شيء له حكمة سبحانه
عسى يكون التأخير فيه خير ليكي

ونشوفلك احلى توأم يا رب يا رب

ويا رب يكون الدعاء مستجاب يا رب

انا حسيت لمرمر المرة الماضية انها حامل وبالفعل حملت هههه

وانا حاسة انو حملك قريب جدا ولح نسمع الخبر بإذن الله الشهر القادم

ربك كبيييييييييييييير ولااااااااا ينسى احد

لولي...ازيك يا عسل؟؟؟؟

اللله يبارك فيكي يا لارا ويا رب ما بتشوفي الدورة ومنفرحلك بالحمل ويكون الالم هو عوارض حمل وليس دورة يا رب

زوزااااااااا يا حبيبتي الحمدلله على كل شيء

ربك كريم كريم كريم لا ينسى احد وسبحانه ما بتعرفي وين الخير مخبى

وايش الحكمة من التأخير سبحانه

يا رب بيرزقك الشهر القادم يا رب

لاااااااااااااااا تنسوا الاستغفار

شو رايكم بناااااات نعمل حملة استغفار

وكل وحدة تدخل تقول لنا كم مرة استغفرت في اليوم

وهيك منشجع بعض

ومنتنافس مين لح تستغفر اكتر

عسى الله يرزقنااااااااااا

يلاااااااا نبتدي من بوكرا ايش رايكم؟؟؟؟

( وقلت استغفرو ا ربكم انه كان غفار )

... { استغفروا ربكم انه كان غفارآ* يرسل السماء عليكم مدرارا* ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارآ

شيخة الحلويـــن
02-02-2009, 06:04 PM

حبيبتي زووورا لا تزعلي الخير فيها اختاره الله وان شاء الله الشهر الجاي تكوني حامل بإدن الله

لارا محمد
02-02-2009, 06:11 PM
شكرا يا لولي و شيخة,,,والله انكم بتخففوا علي كتير...وكلامكم زي العسل
الله يعوضكم كلكم الشهر هادا ياااااااااارب
وخلينا نعمل حملة استغفار زي ما قالت شيخة...والله ما بنسى حدا

شيخة الحلويـــن
02-02-2009, 06:11 PM
كيف حالكم بنات لولييي و سوسو ولارا ومتفائلة وهبة الله و ورد وكل البنات ان شاء الله بخير
انا الحمد لله بخير وشايلة سالفة الحمل من بالي لي شهر هلحين ولا ابغى افكر فيها بالمرة
ولي فيه الخير يقدمو ربنا كثرت تفكيرنا في الحمل بيشد الاعصاب ويضيق الخلق خلينا نستغفر بدل ما نبكي ونزعل و ربنا ما ينسى عباده الصالحين

ام احمد و ادهم
02-02-2009, 06:14 PM
بنات انا اخر المستجدين معاكم

ام حمد و ادهم
5 سنوات انتظار

حبتكم فى الله و قررت اسجل فى الموقع و اشترك معاكم فى الحوار

لكن اعذرونى ان النت عندى ضعيييييييييفه

ام ايودي عبد الرحيم
02-02-2009, 06:17 PM
هلااااااااااا لولي

اشتقتلكم كتيرر والله معك حق احنا صرنا منزعل عالكل لما تجيهم الدورة

يا رب يعوضنا كلنا الشهر القادم يا رب

هاااااا طمنيني النفسية كيف؟؟

انا امس كنت متضايقة اول يوم الم وزعل يلا الحمدلله ربي لسه ما كتبلي وانا عندي يقين انو اللي كاتبو ربي لح يصير

ولو متأخر

احنا منسعى والباقي والاتكال على الله سبحانه

يا رب يا تيتة تكون نتيجة التحاليل كلها تماااااااااام وتحملي الشهر القادم

انت انسانة رائعة وربك في كل شيء له حكمة سبحانه
عسى يكون التأخير فيه خير ليكي

ونشوفلك احلى توأم يا رب يا رب

ويا رب يكون الدعاء مستجاب يا رب

انا حسيت لمرمر المرة الماضية انها حامل وبالفعل حملت هههه

وانا حاسة انو حملك قريب جدا ولح نسمع الخبر بإذن الله الشهر القادم

ربك كبيييييييييييييير ولااااااااا ينسى احد

ا[/COLOR]

كلامك كتير حلو يا ماما سوسو ...حبيبة قلبي تسلميلي و ربنا يخليك يا رب انت قلبك حنين كتير
الله يسمع منك و احمل عن قريب يااااااااااارب وانت معايا اكيد وكل البنات
وانا تفاءلت كتير بكلامك وليك الحلاوة حبيبتي والي تطلبيه من العين دي قبل العين دي
فكرة الاستغفار كتير حلوة انا ماعك يا الله نبتدي غدا ان شاء الله و يارب ما يخليش واحدة فينا الا وهي حاااااااااامل

ام احمد و ادهم
02-02-2009, 06:17 PM
لنكن ايجابيين

حى على
الاستغفااااااااااااااار
الاذكار التى تفرج الهم
قيام الليل

يلا نشجع بعض و نبشر بعض بحملنا واحده ورا التانيه

ام ايودي عبد الرحيم
02-02-2009, 06:19 PM
بنات يا الله انا خارجة لانه دوامي في الشغل خلص
اخليكم على خير و اقلكم في امان الله وحفظه
غدا ان شاء الله
باااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي

شيخة الحلويـــن
02-02-2009, 06:20 PM
شكرا يا لولي و شيخة,,,والله انكم بتخففوا علي كتير...وكلامكم زي العسل
الله يعوضكم كلكم الشهر هادا ياااااااااارب
وخلينا نعمل حملة استغفار زي ما قالت شيخة...والله ما بنسى حدا

تسلمي يا الغلا والله انتي لي احلى من العسل لا تزعلي حالك يا قلبي عادك عروسة
خدي امور بإرتياح وهدي اعصابك وعيشي حياتك وان شاء الله تحملي وتولدي احلى بيبي وتفرحينا كلنا

لارا محمد
02-02-2009, 06:24 PM
حبيبتي شيخة...الله يعطيكي الي في بالك ع الكلام الحلو و دعواتك....ويارب تفرحينا انت بخبر حملك عن قريييييب.....

شيخة الحلويـــن
02-02-2009, 06:25 PM
امين يارب واياك يا لارا ان شاء الله

مرمر بغداد
02-02-2009, 06:46 PM
السلام عليكم كيفكم يابنات
والله ربي يرزق كل وحدة دعتلي فيكم الحمل هذا الشهر بأذن الله ربي مايخلي وحدة محرومة ويجبر بخاطر كل وحدة منكن والله اني يوميا ادعو ربي انه يرزقكم ومراح اكف عن الدعاء
بنـــــــــــــــــــتات انا حامل في اربع اسابيع لسة الطفل صغير مايبان لكن عملت لي الطبيبة تحليل دم رقمي لهورمون الحمل والنتيجة اني انتظر وبعدها رحت وطلعت حامل والنسبة تمام
ادعولي الله يرضى عليكم انه ربي يثبت لي حملي هذا واشوف ابني او بنتي وافرح انا واهلي
يابنات خلو ايمانكم بربكم كبير صدقوني كنت كل يوم اقرا سورة البقرة كل يوم جزء وبصوم كل خميس وبخلي ايدي اليمين على رحمي وادعي بأسم الخالق 767 مرة وبعدها اذكر ايات الشفاء
وقبل لا اعمل تلقيح يعني بعد ما عطتني الطبيبة الأبر بعد الدورة الله لايشوفها الي ب6 ايام ذهبت الى وحدة قابلة يعني المرة اللي بتجيب الحامل بالبيت وشافتني وحكيت لها كل شي
نصحوني اني اروح لهيك وحدة لأنها بتعرف احسن من الطبيبة وفحصت بطني وقالت انه رحمك ماهو بمكانه وعملت لي تمارين كثيرة للرحم وللظهر وكالت ان شاء الله بهالشهر حامل
وكالت انك ماتتحركي كثير ولاتشيلي شي ثقيل والحمد لله ارتاحيت تماما
الحمد لله على كل حال استغفري ربك دائما
ربي لايحرمكم ويحرمني من الذرية آمين

mama sousou
02-02-2009, 07:00 PM
مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووووك يا مرمورة

هلأ صار الخبر رسمي وصار فينا نبارك ونهني

http://www.lakii.com/vb/smile/10-25.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

http://www.lakii.com/vb/smile/10-25.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

http://www.lakii.com/vb/smile/10-40.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

http://www.lakii.com/vb/smile/27-76.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

http://www.lakii.com/vb/smile/27-76.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

http://www.lakii.com/vb/smile/23-13.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

http://www.lakii.com/vb/smile/14_11.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

http://www.lakii.com/vb/smile/14_12.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

http://www.lakii.com/vb/smile/14_39.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php) http://www.lakii.com/vb/smile/17-34.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php) http://www.lakii.com/vb/smile/17-7.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php) http://www.lakii.com/vb/smile/L2g320070829003257.gif (http://www.lakii.com/vb/uploader/smilies.php)

مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووووك

ويا رب يثبت حملك وتشوفي النونو بخير يا رب

zomorod
02-02-2009, 07:09 PM
http://www.dreamtype.com/msp/fabricsmile2.aspx?manifest=e2_fireworks&quality=75&message=mabrok&acct=55F44D33-7363-402A-98D0-79DE4509C315

zomorod
02-02-2009, 07:14 PM
مبروك أختي مرمر ألف ألف مبروك
تفرحي وتتهني بالمولودالقادم يارب
وعقبال مانفرح بأخبار حمل باقي الأخوات يارب

ward_84
02-02-2009, 07:17 PM
غاليتي مرمر بغداد ألف ألف مبروووووووووووووووووووووووووووك ..الله يثبت لك حملك يااارب

وخذي بالك من حالك كثير حاولي ما تجهدي نفسك وارتاحي على الآخر

عقبال لكل البنات المنتظرات وانا معاهم ان شاء الله

مرمر بغداد
02-02-2009, 07:25 PM
ماما سوسو حبيبتي ياوردة الله يبارك فيكي
zomorod مشكورة يا اختي الله يبارك فيك ويعطيك ويرضيك
ward_84 حبيبتي ربي يسمعني خبر حملك وحمل البنات وحدة يعد الثانية وانا عندي امل بالله انه هالسنة كثير راح يكونوا حوامل يارب حبيبتي

فاطمة الزهراء10
02-02-2009, 07:33 PM
مرمر بغداد ألف ألف مبروووووووووووووووووووووووووووك ..الله يثبت لك حملك يااارب

مرمر بغداد
02-02-2009, 07:48 PM
الله يبارك فيج حبيبتي ربي لايحرمني من اخواتي بمنتدى لك

LOOR
02-02-2009, 10:45 PM
مر مر بغداد
الف الف لاالف مبروك حبيبتي
الله يتمملك فرحتك على خير , وادعي دايما ربك على اجمل هدية اعطاكي اياها
وادعيلنا النا كمان الله يرزقنا ويعطينا الذرية الصالحة
وانشاءالله يجي هالبيبي وتفرحي فيه ويكون معافه وسليم بأذن الله
مبارك

lollypopy79
02-02-2009, 11:20 PM
مرمور ألف ألف مبروك يا حبيبتي
ربنا يثبت حملك و يقومك بالسلامة و يفرحك يا رب
خدي بالك من نفسك و أبقي طمنينا عليكي يا جميل

سوسو إذيك يا حبيبتي و إزاي كريم
أنا الحمد لله يا حبيبتي كويسة و أحسن دلوقتي الحمد لله
ما شاء الله فكرتك روعة و أنا معاكم إن شاء الله

شوشو إذيك ياجميل ..عاملة إيه؟
أحسن حاجة عاملها إنك شايلة حكاية الحمل من دماغك و إن شاء الله ربنا يرزقك قريب يا رب

أم عصام أهلاً وسهلاً بيكي و ربنا يديكي كل اللي بتتمنيه يا رب

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 03:18 AM
ألف الف الف مبروك حبيبتي مرمر الله يتمم لك حملك ويحفظك ويحفلك جنينك يارب
الله العالم قد ايش فرحت لك والله
بالله خدي بالك من نفسك زين وارتاحي ولا تجهدي حالك وداومي على مراجعة مع الدكتورة عشان تطمني على بيبي ومرة مرة طمنينا عليك لا تنسينا
عقبال كل البنات

لوووووووولي ايش اخبارك انا تمام الحمد لله في احسن حال

بالبنات كلكم ايش اخباركم ؟

لؤلؤة الشرقية25
03-02-2009, 03:48 AM
كيفكم يامنتظرات
اخباركم ايه انشاء الله كويسين والنفسية عال العال يارب
ممكن تضيفوني معكم في قائمة المنتظرات للحمل

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 03:50 AM
كيفكم يامنتظرات

حياك الله حبيبتي تنورينا وان شاء الله نكون فاتحة خير عليك ان شاء الله وشهر الجاي تكوني حامل بادن الله

حبيبتي ممكن تعرفيني عليك ؟

لؤلؤة الشرقية25
03-02-2009, 04:20 AM
هلا فيكي ياشيخة الحلوين
شو حابة تعرفي عني بالضبط تعرفين جديدة مااعرف هههههه

لؤلؤة الشرقية25
03-02-2009, 04:21 AM
مشكورة اختي على دعائك لي
الله يسمع منك
ويحقق مناك

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 04:33 AM
هلا فيكي ياشيخة الحلوين
شو حابة تعرفي عني بالضبط تعرفين جديدة مااعرف هههههه

عادي حبيبتي اسمك وعمرك و من وين وكم لك متزوجة وهل عندك اولاد يعني كدة

ترى انا المحقق كونان هههههههههههه

لؤلؤة الشرقية25
03-02-2009, 05:27 AM
لاعادي خذي راحتك اسالي
انا من السعودية عمري تقريبا 24
متزوجة صار لي 4 سنوات وعندي طفل واحد
بقى اسئلة
هههههه

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 05:31 AM
[quote=لؤلؤة الشرقية25;7450235]لاعادي خذي راحتك اسالي
انا من السعودية عمري تقريبا 24
متزوجة صار لي 4 سنوات وعندي طفل واحد
بقى اسئلة
هههههه[/quo

اوووووووه انا اسفة حبيبتي ظاهر انك تظايقتي من اسألتي ما قصدت ازعجك
و على كل حال انا اسفة غاليتي

انا اسمي حسناء وعمري 19 سنة متزوجة لي 11 شهر وما عندي اولاد ومن السعودية

تقبلي تحياتي

لؤلؤة الشرقية25
03-02-2009, 05:34 AM
لاعادي ماتضايقت امزح معك ماتحبين المزح انا اللي آسفة
خذي راحتك

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 05:40 AM
لاعادي ماتضايقت امزح معك ماتحبين المزح انا اللي آسفة
خذي راحتك

لا بالعكس يا عيوني انا اموت في المزح ومع الوقت بتعرفيني زين بس انا حسبتك تضايقتي معليش فهمت عليك خطأ

لا تأخدي بخاطرك يا عسل انتي ضيفتنا الغالية

لؤلؤة الشرقية25
03-02-2009, 05:51 AM
انتي العسل والله
انا بعد اموت بالمزح بس اللي بوقته وبعيد عن اني اجرح او انجرح بس انا مرحة ومزوحة مع اللي احس انهم حقين مزح فهمتي علي
يالله اخليك الآن تعبتك معاي مشكورة على ردك علي واستقبالك لي مع السلامة القاك بخير

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 05:54 AM
تسلمي يا الغالية و تعبك راحة بالعكس انا ستانسة بسواليف معك
يا عيوني ولا تغيبي علينا منتظرين طلتك الحلوة
في حفظ الرحمن عزيزتي

لارا محمد
03-02-2009, 09:36 AM
ألف مبروووووووووك مرمورة...الله يتمم حملك ع خير يلرب وتفرحي بشوفة طفلك سليم معافى يارب
شيخة ولولي و تيتة و زوزا و زنزون....كيفكم حبايبي؟؟؟؟ يااااااارب تكونو بأحسن حال
حبيبتي لؤلؤة الشرقية...اهلا وسهلا فيكي حبيبتي...انشالله ما بطولي في هادا التجمع و تفرحي بحملك عن قريب...انت وكل الصبايا الحلوين....

الليبية الطموحة
03-02-2009, 10:23 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بنات أنشاءالله كلكم بخير وواللله تجمع رائع ومنور بوجودكم يا غاليات ..

أنا بعد ممكن تقبلوني معكم عضوه بها التجمع لأني أنا كمان منتظرة الحمل ولسه ما حملت متزوجة من سنة 3 أشهر

يا رب يزرقنا ويرزق كل محروم الذرية الصالحة يا رب العالمين

مرمورة ...... ألللللف ألف مبببببببببروك على هالخبر الحلو اناششله ربي يتمم حملك على خير وتفرحي بشوفة طفلك السنفور يا رب .

انا أحبكم كلكم في الله أخواتي وانشالله ربي يفرج كربنا و يرزقنا الذرية الصالحة يا رب العالمين قولوا أأأأأأمين

ام ايودي عبد الرحيم
03-02-2009, 10:42 AM
ياااااااااااااسلام ما شااااااااااااااء الله ابتدي بالخبر الحلو كتير الف الففففففففففففففففففففف مبروك مرمر
و الله فرحتلك من كل قلبي ربنا يتمم لك غلى خير و تعدي شهور الحمل بسرعة وتجيبي احلى بيبي ياااااااااااااارب
جافظي على نفسك و ارتاحي 3 شهور دي الاولى ديري بالك على حالك حبيبتي
و عقبالي ياااااااااااارب وكل البنات عااااااااااااااااجلا غير ااااااااااااااااااااااجل

ام ايودي عبد الرحيم
03-02-2009, 10:44 AM
هذه ادعيه تجلب الحمل بقدرته ان شاء الله

‏"" ربي لا تذرني فردا وأنت خير الوارثين
ربي هب لي من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعاء "

‏" ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما "
‏" اللهم إن كان رزقي في السماء فانزله وان كان في الأرض فأخرجه وان كان ‏بعيدا فقربه وان كان قريبا فيسره وان كان يسيرا فكثره وان كان كثيرا فبارك لنا ‏فيه برحمتك يا ارحم الراحمين "‏

‏"يارب ياسميع يا مجيب ,ارزقني كما رزقت زكريا"‏

يارب هب لي هبة مباركة من عندك...قد لا اكون اهلاًلهذه الهدية ,ولكنك اهلاً لهذا ‏العطاء يا سميع يا مجيب
‏" يا كريم يا رحيم يا رب العرش العظيم نسألك بعزك الذي لا يرام وبملكك الذي لا ‏يضام وبنورك الذي ملأ أركان عرشك أن ترزقنا الولد الصالح "

‏" اللهم لا مانع لما أعطيت ولا معطي لما منعت "
‏"
الاستغفار الدائم

‏" اللهم ارزقني ولدا واجعله تقيا ذكيا ليس في خلقه زيادة ولا نقصان واجعل ‏عاقبته إلى خير "

‏" سبحانك لا إله إلا أنت إني كنت من الظالمين "

‏" سبحان الله والحمد لله ولا اله إلا الله والله اكبر "

‏((يا من أمره بين الكاف والنون وإذا أراد شيئاً قال له كن فيكون أرزقني بذرية ‏صالحة طيبة تقر بها العيون))

وذا النون إذ ذهبا مغاضبا فظن أن لن نقدر عليه فنادى في الظلمات أن لا اله إلا ‏أنت سبحانك إني كنت من الظالمين فاستجبنا له ونجيناه من الغم وكذلك ننجي ‏المؤمنين
وقل استغفروا ربكم انه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرار ويرزقكم بأموال ‏وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا
لا اله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شي قدير سبحان ‏الله والحمدلله ولا اله الله والله اكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
يا مسهل الشديد,و يا ملين الحديد,ويا من هو كل يوم في أمر جديد,أخرجني من ‏حلق المضيق,إلى أوسع الطريق,بك ادفع مالا أطيق ,ولا حول ولاقوه إلا بالله ‏العلى العظيم
اللهم فرح قلبي وآنس وحشتي ونفس كربتي وفرج همي وأزل ضيقي وعوض ‏صبري وقر عيني بطفلاً صالحاً معافى ليس في خلقه زيادة ولا نقصان وجعله ‏خيراً لي ومن البارين بي ومن المستغفرين لي عند مماتي وجعله من الصالحين ‏ومن حفظة كتابك الكريم ومن المجاهدين في سبيلك يا رب العالمين آآآآآمين
ياذا الجلال والإكرام
يا ذا الجلال والإكرام
يا ذا الجلال والإكرام
يا ودود
يا ودود
يا ودود
اللهم ارزقني وارزق أخواتي في الله بالذرية الصالحة عاجلا غير اجل انك سميع ‏مجيب

ام احمد و ادهم
03-02-2009, 12:31 PM
ما شاء الله تبارك الله
ربنا يتمم لك على خير يا مرمر :-Y
بنات مين استغفرت امس او اليوم

تيته استغفرتى يا حبيبتى والا لسه .......... قولى ااااااه:-M

يلا نشجع بعض

تعرفوا انا متجوزه من 5 سنين و دايما اقرأ عن فوائد الاستغفار

و لا استغفر و لا بعمل اى حاجه

مش عارفه كان عقلى فييييييييييين :[MM

الحمد لله بدأت من حوالى 6 شهور

و عندى حسن ظن بالله كبير انها بداية الفرج........ و انى قريباااااا جدااااااا هشوف احمد و ادهم فى الحقيقه مش فى الحلم :)

لؤلؤة الشرقيه
شيخة الحلوين
الليبيه الطموحه
لارا محمد

تحياتى لكم جميعااااااا
و ربنا يعوض صبرنا خيييييييييير

ام ايودي عبد الرحيم
03-02-2009, 12:56 PM
ما شاء الله تبارك الله
ربنا يتمم لك على خير يا مرمر :-Y
بنات مين استغفرت امس او اليوم

تيته استغفرتى يا حبيبتى والا لسه .......... قولى ااااااه:-M

يلا نشجع بعض

تعرفوا انا متجوزه من 5 سنين و دايما اقرأ عن فوائد الاستغفار

و لا استغفر و لا بعمل اى حاجه

مش عارفه كان عقلى فييييييييييين :[MM

الحمد لله بدأت من حوالى 6 شهور

و عندى حسن ظن بالله كبير انها بداية الفرج........ و انى قريباااااا جدااااااا هشوف احمد و ادهم فى الحقيقه مش فى الحلم :)

لؤلؤة الشرقيه
شيخة الحلوين
الليبيه الطموحه
لارا محمد

تحياتى لكم جميعااااااا
و ربنا يعوض صبرنا خيييييييييير
اهلين ام احمد وادهم كيفك حبيبتي
ايوا حبيبتي انا استغفرت البارح واليوم مع انه مداومة على الاستغفار من قبل ما اقلك كتير بس حسب ما استطيع و فكرة شيخة شجعتني اكتر
يا الله نشجع بعض ونداوم على الاستغفار
ااستغفر الله الذي لا ال الا هو الحي القيوم واتوب اليه

lollypopy79
03-02-2009, 01:00 PM
بنات صباح الخير و الأنوار ... عاملين إيه ؟ يا رب تكونو بخير

لؤلؤة الشرقية .. الليبية الطموحة ..أهلاً وسهلاً بيكم و ربنا يرزقكم باللي بتتمنوه

أم احمد و أدهم ربنا يديكي احمد و ادهم و أخواتهم يا رب

تيتة شكراً يا حبيبتي على الأدعية .. ربنا يجعلها في ميزان حسناتك ويرزقك الشهر ده يا رب
تيتة أنتي سورية ؟ وعايشة فين؟

شيخة ده إيه السامي الحلوة دي يا جميل ... بس أنتي طلعتي صغنونة أوي و باين عليكي دلوعة أوي

لارا أخبارك إيه؟ منورة ...قوليلي أنتي كمان جنسيتك إيه و عايشة فين ؟

سوسو عاملة إيه ؟ أنا بديت الإستغفار بس مش بعد أصلي مش بستغفر على السبحة يعني و أنا بعمل شغل البيت و أنا واقفة كده.... ربنا يجعله بفايدة يا رب و يجعله في ميزان حسناتك يارب

زوزا عملة إيه النهاردة يا جميل؟ طمنينا عليكي

المتفائلة فينك مختفية بقالك كام يوم .. طمنينا عليكي

ام احمد و ادهم
03-02-2009, 01:19 PM
الله يخليكى يا لولى على الدعوه الحلوه
و يرزقك بأخ صالح لبنتك يا رب

تيته انا بستغفر لابى و امى مع استغفارى من 6 اشهر
( رب اغفر لى و لوالدى و للمؤمنين يوم يقوم الحساب )
على فكره يا بنات الدعاء للوالدين يجلب الرزق و ده حقهم علينا

و ما شاء الله لا قوة الا بالله رزق بابا وسع و زاد الحمد لله

لكن انا ......... اناااااااا

مش عاوزه فلوس اد ما انا عاوزه طفل يقول لى يا ماما

thenile
03-02-2009, 01:20 PM
ألف مبرووووووووك حبيبتى مرمر ربنا يتمم ويثبت لك الحمل على خير ويجعله خفيف عليك ....

وكل المنتظرات عقبالكم يارب ...

والجدد مرحبا فى وسط أخواتكم

لارا محمد
03-02-2009, 01:57 PM
بنات صباح الخير و الأنوار ... عاملين إيه ؟ يا رب تكونو بخير

لؤلؤة الشرقية .. الليبية الطموحة ..أهلاً وسهلاً بيكم و ربنا يرزقكم باللي بتتمنوه

أم احمد و أدهم ربنا يديكي احمد و ادهم و أخواتهم يا رب

تيتة شكراً يا حبيبتي على الأدعية .. ربنا يجعلها في ميزان حسناتك ويرزقك الشهر ده يا رب

شيخة ده إيه السامي الحلوة دي يا جميل ... بس أنتي طلعتي صغنونة أوي و باين عليكي دلوعة أوي

لارا أخبارك إيه؟ منورة ...قوليلي أنتي كمان جنسيتك إيه و عايشة فين ؟

سوسو عاملة إيه ؟ أنا بديت الإستغفار بس مش بعد أصلي مش بستغفر على السبحة يعني و أنا بعمل شغل البيت و أنا واقفة كده.... ربنا يجعله بفايدة يا رب و يجعله في ميزان حسناتك يارب

زوزا عملة إيه النهاردة يا جميل؟ طمنينا عليكي

المتفائلة فينك مختفية بقالك كام يوم .. طمنينا عليكي

أنا منيحة الحمد لله.... انتو كيفكم يا بنات انشاالله تمام؟؟؟

أنا فلسطينية و عايشة بالأردن و عمري 24 سنة....

lollypopy79
03-02-2009, 02:37 PM
أحسن ناس يا لولو مش بقولكم كلكم صغيرين و أنا العجوزة اللي فيكم

أم احمد و أدهم شكراً على الإفادة وربنا يرزقك من فضله يا رب

ام ايودي عبد الرحيم
03-02-2009, 03:06 PM
[QUOTE=lollypopy79;7451629]بنات صباح الخير و الأنوار ... عاملين إيه ؟ يا رب تكونو بخير

العفو حبيبتي العفو ربنا يستجيب لدعانا ويفرج كربتنا ويرزقنا الحمل عاااااااااااااااااااااجلا غير اجل ياااااااااااااااارب
ههههههههههههه حبيبتي لولي انا مش سورية بس بحبها سوريا وكل بلدان المشرق العربي وبتمنى ازورها
لو اقلك مش حتصدقي عشان لهجتي الحقيقية غير اللهجة الي احكي بيها معاكم ....اظن بديت تعرفي :[MM
انا ااااااااااااااااااااااااااااااا جزاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائرية من الجزائر من اقصى الشرق قريبة لجارتنا تونس
و عشان لهجتنا شوية صعبة وما تقدروش تفهموها لازمكم مترجم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ :[]L
انا احكي بكل اللهجات مصري وسوري ولبناني على خليجي يعني كوكتيل ههههه هههههههههههههههههه

zanzoun81
03-02-2009, 03:18 PM
السلام عليكم يا حلواااااااااات
كيفكم جميعا" بدون إستثناء ( لأني لا احفظ كل الأسماء ) أعذروني

و مبروك الحمل يا مرمر الله يثبت حملك و يتمملك على خير

وعقبال ما كلنا نصير حوامل و ام سهيل تقفل التجمع :)

بنات عندي سؤال عن جهاز كلير بلو ديجيتال لفحص الإباضة ، من جربته؟
اريد ان اعرف كم يوم يعطي نتيجة إيجابي من وقت ما يرصد أرتفاع هورمون LH ؟
يعني لو انا عملت اول فحص في يوم 14 و كان إيجابي ، هل ممكن تكون الإباضة حصلت قبل بيوم مثلا" و انا لم اعرف لأني لم افحص في اليوم 12 و 13 ؟
يا رب تكونو فهمتو قصدي حتى تقدرو تساعدوني

لارا محمد
03-02-2009, 03:21 PM
أحسن ناس يا لولو مش بقولكم كلكم صغيرين و أنا العجوزة اللي فيكم

أم احمد و أدهم شكراً على الإفادة وربنا يرزقك من فضله يا رب

لأ يا لولي ما تزعليني منك....انت لسة صبية و بكفي خفة ظلك و دمك الي زي العسل...وانتو الخير والبركة "دي مصر دي ام الدنيا" بتصدقي انو حماتي مصرية بس عايشة بالأردن من 30 سنة...وانا نفسي ازور مصر... ودايما بتحكيلي رح اخدك معي....بس لهلأ ما أخدتني....شكلها طنشتني...q) خخخخخخخخ

هبة الله28
03-02-2009, 03:38 PM
غالياااااااتي
وحشتوني كثيييييييييييييير

مرمورة ألف ألف ألف مبرووووووووووووووووووووووووك
عقبالنا كلنا يا بنات

ماما سوسو إزيك يا عسل؟

زوزوا حبيبتي كيفك؟ يا رب تكوني أحسن

ورودة حبيبتي إشتقتلك، أنا مستنية تليفونك

تيتة حبيبتي عاملة إيه؟

لولي كيفك يا قلبي؟

ام ايودي عبد الرحيم
03-02-2009, 04:06 PM
غالياااااااتي

عقبالنا كلنا يا بنات

ماما سوسو إزيك يا عسل؟

تيتة حبيبتي عاملة إيه؟

لولي كيفك يا قلبي؟

اهييييييييييييين يا هبهوب كيفك حبيبتي
وحشتيني فينك مختفية اليومين دول
انا الحمد لله بخير وانت عاملة ايه كويسة تمام؟؟

الليبية الطموحة
03-02-2009, 04:10 PM
كيفك الأن بنات والله اني حبيتكم كثير وتعرفون إني لما بدخل لها التجمع بحس بمساندتكم ليا واحساسنا بمشاكل بعض يا رب يار يارب يارب يعطيلنا إلي في بالنا يا رب

أريد منكم أننا نوقف جنب بعض ونحب بعض ونساند بعض يا رب

zoozaa
03-02-2009, 04:18 PM
انا الحمد لله احسن
شكرا لكل اللي سأل علي

لؤلؤة الشرقية25
03-02-2009, 04:19 PM
مشكورين على استقبالكم يارب وترحيبكم بي(اللي رحبوا بي هههههه)
ويسمع ربي دعائكم ونكون حوامل كلنا عن قريب
ويغلق التجمع
ويعطي كل وحدة باللي تتمنى

randoda2002
03-02-2009, 04:33 PM
حبيباتي واخواتي بجد اني بحبكم كتير
وشكرا الكم وان شاء الله كلنا الشهر هدا نططلع حوامل لولو وزنزون وشيخة الحلوين وزوزا وماما سوسو وورد ولارا وان شاء الله ما اكون نسيت حدا
احبكم في الله

randoda2002
03-02-2009, 04:40 PM
الف الف مبروك يا مرمر والله يتمملك حملك على خير وتشوفي ابنك بحضنك

saso26
03-02-2009, 05:36 PM

ازيكو يا بنات عاملين ايه محتاجه مساعدتكم جدا انا حاليا في اليوم الخامس من التبويض بقالي يومين بحس بألم اسفل بطني وظهري وحاسه بلوعه واني عايزه ارجع انا خايفه يكون عندي التهاب في المبايض مع العلم اني كنت بتعالج منها والحمد لله شفيت ارجو المساعده .

lollypopy79
03-02-2009, 05:40 PM

يعني لو انا عملت اول فحص في يوم 14 و كان إيجابي ، هل ممكن تكون الإباضة حصلت قبل بيوم مثلا" و انا لم اعرف لأني لم افحص في اليوم 12 و 13 ؟

حمد الله على السلامة يا زنزون ...عاملة إيه دلوقتي؟
أنا بصراحة يا زنزون عندي جهاز دونا مش كلير بلو بس أنا كنت أصلاً عاملة متابعة تبويض عند الدكتورة و كانت محددة لي يوم معين و في اليوم ده كنت حاسة بنغز جامد في جنابي و جربت الجهاز و بين إن في تبويض و قبله و بعده مكنش مبين حاجة يعني علامة التبويض مبنتش غير في اليوم ده و بس وأعتقد كمان إن كلير بلو أدق من دونا بس أنا لما جيت أشتري ملقتش كلير بلو .. يا رب اكون افدتك

لأ يا لولي ما تزعليني منك....انت لسة صبية و بكفي خفة ظلك و دمك الي زي العسل...وانتو الخير والبركة "دي مصر دي ام الدنيا" بتصدقي انو حماتي مصرية بس عايشة بالأردن من 30 سنة...وانا نفسي ازور مصر... ودايما بتحكيلي رح اخدك معي....بس لهلأ ما أخدتني....شكلها طنشتني...q) خخخخخخخخ
واللهي تنوري مصر يا جميل و بعدين لو حماتك طنشتك طنشيها إنتي كمان وروحي مصر لوحدك و قوليلي بس و أنا أستناكي في المطار و نعمل الواجب يا جميل بس المهم إن أنا اكون ساعتها في مصر في اجازة و إلا هضطر أطنشك أنا كمان

غالياااااااتي

عقبالنا كلنا يا بنات

ماما سوسو إزيك يا عسل؟

تيتة حبيبتي عاملة إيه؟

لولي كيفك يا قلبي؟
حمد الله على السلامة يا هبهوب
فينك يا جميل ؟ بتتقلي علينا ليه ؟

كيفك الأن بنات والله اني حبيتكم كثير وتعرفون إني لما بدخل لها التجمع بحس بمساندتكم ليا واحساسنا بمشاكل بعض يا رب يار يارب يارب يعطيلنا إلي في بالنا يا رب

أريد منكم أننا نوقف جنب بعض ونحب بعض ونساند بعض يا رب
إحنا يا حبيبتي فعلاً هنا كلنا إخوات و بنحب بعض في الله و قلبنا على بعض و بنخاف على بعض و أنتي أخت لينا دلوقتي

انا الحمد لله احسن
شكرا لكل اللي سأل علي
الحمد لله إنك كويسة دلوقتي يا زوزوا و يا رب دايماً يا حبيبتي ... متتاخريش علينا يا زوزوا و طمنينا عليكي دايماً

مشكورين على استقبالكم يارب وترحيبكم بي(اللي رحبوا بي هههههه)
ويسمع ربي دعائكم ونكون حوامل كلنا عن قريب
ويغلق التجمع
ويعطي كل وحدة باللي تتمنى

أمين يا رب

حبيباتي واخواتي بجد اني بحبكم كتير
وشكرا الكم وان شاء الله كلنا الشهر هدا نططلع حوامل لولو وزنزون وشيخة الحلوين وزوزا وماما سوسو وورد ولارا وان شاء الله ما اكون نسيت حدا
احبكم في الله
أحبك الله الذي أحبيتنا فيه
و ربنا يسمع منك يا رندودا

تيتة فعلاً إتفاجأت إنك جزائرية لإن لهجتك مش باين عليها خالص ... و ما شاء الله كل دي لغات مصري و خليجي و شامي و جزائري ده انتي تنفعي عميل سري
بس ما شاء الله يا بنات ده إحنا مكونين جامعة الدول العربية ... أنا وزوزا مصريات.. و سوسو وزنزون لبنانيات ..و شيخة و هبة و ورد مغربيات.. و لارا فلسطينية .. و تيتة جزائرية ..ومرمر عراقية ..و ليبية طموحة طبعاً باين من إسمها و ياريت الباقي يقولونا جنسياتهم إيه يعني ما شاء الله ممكن نكون حلف قوى عظمى هنا .... لو السياسة بين الدول العربية تمشي زي ما إحنا ماشيين هنا كده في التجمع كانت مفيش و لا دولة عربية هيكون فيها مشكلة ... ربنا قادر على كل شئ

saso26
03-02-2009, 05:43 PM
شكرا على الافاده والردود الكثيره

عصفورايه
03-02-2009, 05:50 PM
السلام عليكم يا بنات عاملين ايه ،سلامى ليكم كلكم ،الف مبروووووك يا مرمر ربنا يكملك على خير حبيبتى خلى بالك على نفسك جامد

ام ايودي عبد الرحيم
03-02-2009, 06:02 PM
[SIZE=4]تيتة فعلاً إتفاجأت إنك جزائرية لإن لهجتك مش باين عليها خالص ... و ما شاء الله كل دي لغات مصري و خليجي و شامي و جزائري ده انتي تنفعي عميل سري
بس ما شاء الله يا بنات ده إحنا مكونين جامعة الدول العربية ... أنا وزوزا مصريات.. و سوسو وزنزون لبنانيات ..و شيخة و هبة و ورد مغربيات.. و لارا فلسطينية .. و تيتة جزائرية ..ومرمر عراقية ..و ليبية طموحة طبعاً باين من إسمها و ياريت الباقي يقولونا جنسياتهم إيه يعني ما شاء الله ممكن نكون حلف قوى عظمى هنا .... لو السياسة بين الدول العربية تمشي زي ما إحنا ماشيين هنا كده في التجمع كانت مفيش و لا دولة عربية هيكون فيها مشكلة ... ربنا قادر على كل شئ
هههههههههههههههههههههههههه انا زي رافت الهجان كل مرة بجنسية
حبيبتي لولي احنا سكان المغرب العربي نفهم عليكم كلكم لهجاتكم من متابعتنا للمسلسلات على التلفزيون والافلام بس انتو ما تفهمو لهجتنا عشان كدا مضطرين نحكي معاكم بلهجتكم وما نحتاج لمترجمين......
ايوا معاك حق احنا في هذا التجمع صرنا اسرة واحدة و ما فيش حدود تمنعنا انه نتواصل مع بعض ف الحمد لله يارب و ان شاء الله تدوم عشرتنا مع بعض و نبقى دايما يااااااااااااااااااااااااااااااارب

saso26
03-02-2009, 06:05 PM
يابنات انا طلبت المساعده ومفيش حد رد عليه عموما شكرا

randoda2002
03-02-2009, 06:24 PM
انا بابا فلسطني بس انا جنسيتي اردنية وعايشة في الاردن

lollypopy79
03-02-2009, 06:26 PM

معلش يا حبيبتي متزعليش
أولاً أهلاً بيكي معانا
ثانياً إحنا ممكن نتأخر في الرد شوية بس مش بنطش أنتي بس متستعجليش وزي ما أنتي شايفة إحنا نا كلنا جنب بعض ومحد بيتأخر على التاني
أنا بصراحة يا حبيبتي معنديش فكرة بس إن شاء الله يكون خير و ربنا يرزقك قريب جداً يا رب

عصفورايه
03-02-2009, 06:44 PM
سوسو حبيبتى متزعليش والله مااخدت بالى من سؤالك على العموم انتى احسن حاجه تروحى للدكتور وان شاء الله تطمنينا عليكى

ward_84
03-02-2009, 07:06 PM

ازيكو يا بنات عاملين ايه محتاجه مساعدتكم جدا انا حاليا في اليوم الخامس من التبويض بقالي يومين بحس بألم اسفل بطني وظهري وحاسه بلوعه واني عايزه ارجع انا خايفه يكون عندي التهاب في المبايض مع العلم اني كنت بتعالج منها والحمد لله شفيت ارجو المساعده .

نورتي يا ساسو كيفك حبيبتي ..

غاليتي من شان للألم ما أعتقد أنه بسبب الإلتهابات بس أكيد مادام انت في أيام التبويض بيحصل معك هذا الشيء ..

بس انت استني لحتى تفوت أيام التبويض واذا استمر معك الألم روحي اكشفي عن الطبيب وان شاء الله يكون خير ..

باقي البنات كيفكم ان شاء الله كويسين ..وعقبال ما أسمع خبر حملكن ياااااااااااااااااارب

saso26
03-02-2009, 07:25 PM
والله انا مش زعلانه منكم بس انا قلقانه شويه لاني بقالي شهور بتعالج من الالتهابات والحمد لله شفيت منها وبعدين عملت اشعة بالصبغه وكان عندي الانبوب اليسار في سدد بسيط والحمد لله الدكتوره سلكتهولي وانا نفسي احمل قوي فأنا خايفه يكون الالم ده بسبب الصبغه

saso26
03-02-2009, 07:26 PM
وشكرا على ردود الجميع

مرمر بغداد
03-02-2009, 07:29 PM
كيفكم يابنات اخباركم
تيتة وشيخة حبيبتي ورندودا ولوووووووولي ولارا وهبة الله ولور وكل وحدة فيكن ربي يعطيكم ويرزقكم عاجل غير آجل مثل مارزقني ياحبيباتي عليكم بسورة البقرة ودعاء النبي يونس في بطن الحوت
بنات ودي اسألك منو تعرف فيكم موقع او موسوعة عن الحمل ربي يجزيكم كل خير

mama sousou
03-02-2009, 07:49 PM
سوسو إذيك يا حبيبتي و إزاي كريم
أنا الحمد لله يا حبيبتي كويسة و أحسن دلوقتي الحمد لله
ما شاء الله فكرتك روعة و أنا معاكم إن شاء الله

كيفك لولييييي و انا ابتديت استغفار اليوم متل ما قلتي انا وبشتغل امس قبل ما انام وان شاء الله تضل همتنا قوية

كيفكم يامنتظرات

اهلا فيكي معانا

ألف مبروووووووووك مرمورة...الله يتمم حملك ع خير يلرب وتفرحي بشوفة طفلك سليم معافى يارب
شيخة ولولي و تيتة و زوزا و زنزون....كيفكم حبايبي؟؟؟؟ يااااااارب تكونو بأحسن حال

انت نسياني خاااااااالص انا زعلتq)

[quote=الليبية الطموحة;7450870]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بنات أنشاءالله كلكم بخير وواللله تجمع رائع ومنور بوجودكم يا غاليات ..

أنا بعد ممكن تقبلوني معكم عضوه بها التجمع لأني أنا كمان منتظرة الحمل ولسه ما حملت متزوجة من سنة 3 أشهر

يا رب يزرقنا ويرزق كل محروم الذرية الصالحة يا رب العالمين

مرمورة ...... ألللللف ألف مبببببببببروك على هالخبر الحلو اناششله ربي يتمم حملك على خير وتفرحي بشوفة طفلك السنفور يا رب .

انا أحبكم كلكم في الله أخواتي وانشالله ربي يفرج كربنا و يرزقنا الذرية الصالحة يا رب العالمين قولوا أأأأأأمين

الهلا فيكي معانا نورتي

ألف مبرووووووووك حبيبتى مرمر ربنا يتمم ويثبت لك الحمل على خير ويجعله خفيف عليك ....

وكل المنتظرات عقبالكم يارب ...

والجدد مرحبا فى وسط أخواتكم

اهلا thenile

اشتقنالك ايش اخبارك

هلااااا زنزون ليكي وحشة مع الاسف انا ما استعملته قبل ولا اقدر افيدك بس حبيت ادعيلك ربي يرزقك الحمل عاجلا يا رب

غالياااااااتي

وانت وحشاااااااااااااانااااااااااااا وينك مش مبينة

لككم يوم

اخبارك طمنينا عليكي

[quote=randoda2002;7452853]حبيباتي واخواتي بجد اني بحبكم كتير
احبكم في الله

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااا رب يا رندودا يسمع منك ويرزقنا الحمل يا رب يا رب

هلا فيكي

يمكن الالم من التبويض

لأن التبويض بيعمل الم في الجانبين

باقي البنات كيفكم ان شاء الله كويسين ..وعقبال ما أسمع خبر حملكن ياااااااااااااااااارب

يا رب يا ورد ويا رب بتكوني اول الحوامل بيننا

يا بناااااااااااااااات هااااا ايش اخبار الاستغفار

(واستغفروا ربكم انه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم بأموال

وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا ما لكم لا ترجون لله وقارا )

( صدق الله العظيم )

mama sousou
03-02-2009, 07:50 PM

( صدق الله العظيم )

اختي يا من اخر الله حملك ليختبر صبرك وقوة ايمانك الم تسمعي هذه الاية

العظيمة انها اية الرزق يا اختي واستغفروا ربكم والله العظيم ان الاستغفار له

فوائد جمة قد لا تتخيلينها وانا اقول ذلك من تجارب عديدة لي اردت فيها ان يقضي

الله حوائجي ولم اكن اعرف سر هذه الاية العظيمة بقدر ما قراتها الى ان قابلتني

انسانة ملتزمة ولا احسبها على الله انها صاحبة دين وخلق وقالت لي عندما

راتني بهمي وحزني الذي ضاق به

صدري قالت اكثري من الاستغفار الم تسمعي (واستغفروا ربكم انه كان غفارا

يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم

انهارا) عندها بدأت بالاستغفار في كل حين

و في كل احوالي فما كان والله يشهد على كلامي الا وقضيت جميع حوائجي حتى

التي ظنتتها لن تقضى استغفري يا اختي فهذه اية للمحروم من الذرية الصالحة

وللمحروم من الرزق وللنزول المطروللدخول جنات رب العباد

فرطبي لسانك بذكر الله واستغفري وسترين ان شا الله وبدون اطلاع على غيب

الله سيكتب لك رب العباد حملا مباركا من عنده

الان ضعي نية الاستغفار من اجل ان يرزقك الله بالذرية الصالحة واسال الله ان

يكتب لكل مسلمة الخير كله وان يرزق المحرومين فهو امره بين الكاف والنون

وقادر على كل شي وهو السميع العليم

امين يارب العالمين

منقول

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 08:06 PM
[quote=lollypopy79;7451629

الحلى في عيونك يا قلبي و انتي اجمل يا عسل اقولك لوووووووولي لا تصغريني مرة
خليني كبيرة شوي ولا بزعل ترى ههههههههه
وبنسبة لدلوعة اوي هدي اخليك انتي تحكمي فيها كلك نظر خخخخخخخخخ

انتي ايش اخبارك يا قلبي ؟

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 08:23 PM
غالياااااااتي

عقبالنا كلنا يا بنات

ماما سوسو إزيك يا عسل؟

تيتة حبيبتي عاملة إيه؟

لولي كيفك يا قلبي؟

ياك الخيبة تسولي في البنات كاملين وانا لا اوا الالة ما كين باس الا ما سولتيش انتي نسول انا
اشنو خبارك الغزالة هبهوبة واشنو خبار المغرب و كداير الجو عندكم كنتمنى تكوني بالف خير

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 08:36 PM
كيفكم يابنات اخباركم
تيتة وشيخة حبيبتي ورندودا ولوووووووولي ولارا وهبة الله ولور وكل وحدة فيكن ربي يعطيكم ويرزقكم عاجل غير آجل مثل مارزقني ياحبيباتي عليكم بسورة البقرة ودعاء النبي يونس في بطن الحوت

حبيبتي مرمورة كيف حالك يا قلبي وكيف النونو ان شاء الله طيبين الله يفرحك يا رب وييسر حملك وولداتك

حبيبتي ودي اساعدك في سؤالك بس ما فهمت ايش تقصدين بالضبط
ياريت توضحي سؤالك يا عيوني

شيخة الحلويـــن
03-02-2009, 08:39 PM
حبياتي الغاليين

ام كريم و ورود وتيتة وزورا و لارا ومتفائلة ولؤلؤة الشرقية وكل البنات بدون اسثثناء ولي نسيت اسمها تعذرني ايش اخباركم وايش الجديد عندكم

ها بديتو في الإستغفار حبيباتي لا تسهو على الاستغفار خليه على طول في لسانكم راح تتعودو عليه
الله يرزقنا الذرية الصالحة اجمعين

lollypopy79
03-02-2009, 10:41 PM
شوشو هو حد يطول يبقى صغير طب يا ريت أنا أصغر شوية بس قول للزمان أرجع يا زمان . إن شاء الله لما توصلي 25 هيبقى نفسك تثبتي على كده متتحركيش أكتر من كده . إن شاء الله يا شوشو لما تكملي 25 يبقى معاكي ولدين وبنت أو بنتين وولد يا رب ... كتبتهولك بالفوشية علشان يليق مع الدلع يا دلوعة

lollypopy79
03-02-2009, 10:43 PM
انا بابا فلسطني بس انا جنسيتي اردنية وعايشة في الاردن

مش عارفة ليه يا رندودا كنت متخيلة إنك سعودية

lollypopy79
03-02-2009, 10:49 PM
سوسو ربنا يعينا ويقوينا على الإستغفار و شكراً ليكي يا حبيبتي على موضوعك الحلو

بنات إيه رأيكم إن شاء الله كلنا في صلاة الفجر و الضهر يوم الجمعة الجاية إن شاء الله نوحد الدعاء لبعضنا إن ربنا يرزقنا كلنا الذرية الصالحة عاجلاً غير أجل عسى الله يتقبل مننا دعائنا لبعض بظهر الغيب

عصفورايه
04-02-2009, 01:00 AM

( صدق الله العظيم )

اختي يا من اخر الله حملك ليختبر صبرك وقوة ايمانك الم تسمعي هذه الاية

العظيمة انها اية الرزق يا اختي واستغفروا ربكم والله العظيم ان الاستغفار له

فوائد جمة قد لا تتخيلينها وانا اقول ذلك من تجارب عديدة لي اردت فيها ان يقضي

الله حوائجي ولم اكن اعرف سر هذه الاية العظيمة بقدر ما قراتها الى ان قابلتني

انسانة ملتزمة ولا احسبها على الله انها صاحبة دين وخلق وقالت لي عندما

راتني بهمي وحزني الذي ضاق به

صدري قالت اكثري من الاستغفار الم تسمعي (واستغفروا ربكم انه كان غفارا

يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم

انهارا) عندها بدأت بالاستغفار في كل حين

و في كل احوالي فما كان والله يشهد على كلامي الا وقضيت جميع حوائجي حتى

التي ظنتتها لن تقضى استغفري يا اختي فهذه اية للمحروم من الذرية الصالحة

وللمحروم من الرزق وللنزول المطروللدخول جنات رب العباد

فرطبي لسانك بذكر الله واستغفري وسترين ان شا الله وبدون اطلاع على غيب

الله سيكتب لك رب العباد حملا مباركا من عنده

الان ضعي نية الاستغفار من اجل ان يرزقك الله بالذرية الصالحة واسال الله ان

يكتب لكل مسلمة الخير كله وان يرزق المحرومين فهو امره بين الكاف والنون

وقادر على كل شي وهو السميع العليم

امين يارب العالمين

منقول شكرا ماما سوسو للتذكير بفضل الاستغفار وربنا يتقبل منا جميعا ويرزقنا الزريه الصالحه

لارا محمد
04-02-2009, 09:33 AM

حبيبتي ما تزعلي...بس انا بحكي انو الوجع هادا سببه التبويض...انا بصير معي هيك...في ايام التبويض بجيني وجع قوي زي وجع الدورة...لا تخافي ولا تقلقي....ويارب تفرحينا بحملك هادا الشهر ....

لارا محمد
04-02-2009, 09:41 AM
حبيباتي كيفكم؟؟؟
رندودا...يعني انا وياكي بلديات؟؟؟؟ انا فلسطينة وعايشة بالأردن...
لولي...كيفك حبيبتي...شكلي رح ارتب معك وقت نزولك على مصر عشان ما تعملي حجة...هههههه
زنزون...كيفك حبيبتي وشو اخبارك
ماماسوسو...وينك مختفية عن الساحة ...ليكي وحشة يا جميل
شيخة...انا مداومة ع الإستغفار...والله يفرحك هادا الشهر انت وكل البنات (قصدي النسوان)..ز
مرمر...كيفك يا بطة وكيف النونو...بس ما يكون مغلبك؟؟؟
عصفوراية وتيته و زوزا والمتفائلة وكل البنات الي نا ذكرت اسمائهم...شو اخر أخباركم؟؟؟ يارب تكون حلوة زيكم....

الليبية الطموحة
04-02-2009, 09:53 AM
ربنا يخلينا لبعض يا رب

El-rahma
04-02-2009, 10:02 AM
السلام عليكم ورحمة الله

أنا بجد يا بنات مشششششش قادرة ومش عارفة اعمل ايه؟؟؟؟؟
أنا كنت كتبت الشهر اللي فات مشكلة ان الدورة نزلت قليلة وده اللينك بتاعها http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=514817 (http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=514817) وانتم رديتو عليا جزاكم الله كل خير ياااارب

الشهر ده بقى الدورة متأخرة عليا بقالها 4 أيام وهي عادة ممكن تتأخر يوم يومين بالكتيير أوي أمبارح رحت عملت تحليل حمل رقمي وكانت النتيجة سلبي (0.1) مش عارفة اعمل ايه ودي التفاصيل بالتواريخ:
آخر دورة كانت 6/1/2009
الدورة بتجيلي كل 26 او 27 يوم
كان المفروض ميعادها يوم 1/2/2009
وعملت تحليل الحمل الرقمي يوم 3/2 يعني بعد تأخير الدورة بيومين يعني يوم الـــ 29 في الدورة

أرجوكم يا بنات اللي حصلها زي كده ترد عليا من فضلكم علما بأني عندي دور انفلونزا والشهر ده في الأيام اللي هي قبل ميعاد نزول البيريود عملت مجهووود كبييير لأني كنت مسافرة أسوان في رحلة مع أطفال أيتام

بالله عليكم تردوا عليا:
هل تحليل الحمل الرقمي ممكن يغلط؟ انا عملته بعد ما أتأخرت عليا الدورة هل التوقيت صحيح ولا كنت استني شوية علما بأني مش هقدر أكررة تاني نظرا لسعرة ؟؟؟؟

هل السفر والمجهود ممكن يأخرة البيريود؟؟؟

هل الأنفلونزا بتأخر البيريود؟؟؟؟

هل لو عملت سونار مهبلي دلوقتي لأني عندي ميعاد مع الدكتور يوم السبت ممكن يوضح لي ايه اللي بيحصل؟؟؟؟

اللي حصلها زي ممكن تفيدني بتجربتها ؟؟؟؟

وجزاها الله كل خير اللي ترد عليا يااااااااااااارب وينوله كل اللي في بالها

ام ايودي عبد الرحيم
04-02-2009, 11:05 AM
اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وعلى عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعات
ابوء لك بنعمتك عليا وابوء بذنبي اغفر لي فانه لا بغفر الذنوب الا انت
لا اله انت سبحانك اني كنت من الظالمين
استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه

thenile
04-02-2009, 12:23 PM
حبيباتى كيفكم اليوم ....
ماما سوسو وأنا كمان إشتقت لكم كتيييير ويعلم الله إنى بفتقدكم كلكم .... وشكراً على التذكره وإن شاء الله نداوم على الإستغفار ...

لولو يا أحلى لولو كيفك أنا سودانيه بس أكبر منك شويه W:

تيته بارك الله فيك وأعطاك ما تتمنى

الليبية الطموحة
04-02-2009, 12:29 PM
السلام عليكم ورحمة الله

أنا كنت كتبت الشهر اللي فات مشكلة ان الدورة نزلت قليلة وده اللينك بتاعها http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=514817 (http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=514817) وانتم رديتو عليا جزاكم الله كل خير ياااارب

الشهر ده بقى الدورة متأخرة عليا بقالها 4 أيام وهي عادة ممكن تتأخر يوم يومين بالكتيير أوي أمبارح رحت عملت تحليل حمل رقمي وكانت النتيجة سلبي (0.1) مش عارفة اعمل ايه ودي التفاصيل بالتواريخ:
آخر دورة كانت 6/1/2009
وعملت تحليل الحمل الرقمي يوم 3/2 يعني بعد تأخير الدورة بيومين يعني يوم الـــ 29 في الدورة

أرجوكم يا بنات اللي حصلها زي كده ترد عليا من فضلكم علما بأني عندي دور انفلونزا والشهر ده في الأيام اللي هي قبل ميعاد نزول البيريود عملت مجهووود كبييير لأني كنت مسافرة أسوان في رحلة مع أطفال أيتام

بالله عليكم تردوا عليا:
هل تحليل الحمل الرقمي ممكن يغلط؟ انا عملته بعد ما أتأخرت عليا الدورة هل التوقيت صحيح ولا كنت استني شوية علما بأني مش هقدر أكررة تاني نظرا لسعرة ؟؟؟؟

هل لو عملت سونار مهبلي دلوقتي لأني عندي ميعاد مع الدكتور يوم السبت ممكن يوضح لي ايه اللي بيحصل؟؟؟؟

حبيبتي لا تقلقي كثيراً والله كأنك بتحكي في قصتي بالظبط حتى التواريخ هي نفسها وأنا كمان كده حصلي الشهر ده
ورحت للدكتور وقالي أنه عندك التهابات داخلية و عندي ضعف بالمبايض
انشالله ربي يقدر إلي فيه الخير

عفوا روحي أنت كم ليك متزوجة ؟

lollypopy79
04-02-2009, 12:49 PM
حبيباتي كيفكم؟؟؟
رندودا...يعني انا وياكي بلديات؟؟؟؟ انا فلسطينة وعايشة بالأردن...
لولي...كيفك حبيبتي...شكلي رح ارتب معك وقت نزولك على مصر عشان ما تعملي حجة...هههههه
زنزون...كيفك حبيبتي وشو اخبارك
ماماسوسو...وينك مختفية عن الساحة ...ليكي وحشة يا جميل
شيخة...انا مداومة ع الإستغفار...والله يفرحك هادا الشهر انت وكل البنات (قصدي النسوان)..ز
مرمر...كيفك يا بطة وكيف النونو...بس ما يكون مغلبك؟؟؟
عصفوراية وتيته و زوزا والمتفائلة وكل البنات الي نا ذكرت اسمائهم...شو اخر أخباركم؟؟؟ يارب تكون حلوة زيكم....
الحلو في عيونك يا قمر
انا الحمد لله بخير ومفيش جديد يعني المن مستتب
انتي أخبارك إيه ؟ وأخبار الشريرة؟

ربنا يخلينا لبعض يا رب
أمين يا رب

السلام عليكم ورحمة الله

آخر دورة كانت 6/1/2009

بالله عليكم تردوا عليا:

حبيبتي بالراحة على نفسك شوية متوتريش نفسك كده
تحليل الدم الرقمي ما أعتقدش إنه بيغلط و كمان بيبان من حتى من قبل معاد الدورة باسبوع
وكمان الدورة ملهاش علاقة بالمجهود و الحاجات دي
دي ممكن تكون لخبطة هرمونات
روحي لدكتورتك و يمكن تقولك إعملي تحاليل و إن شاء الله خير
وربنا يديكي اللي بتتمنيه يا رب

اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وعلى عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعات
ابوء لك بنعمتك عليا وابوء بذنبي اغفر لي فانه لا بغفر الذنوب الا انت

اللهم تقبل

حبيباتى كيفكم اليوم ....
ماما سوسو وأنا كمان إشتقت لكم كتيييير ويعلم الله إنى بفتقدكم كلكم .... وشكراً على التذكره وإن شاء الله نداوم على الإستغفار ...

لولو يا أحلى لولو كيفك أنا سودانيه بس أكبر منك شويه W:
أجدع ناس يا ثينيل
بس سبحان الله كل واحدة فيكم بفتكر إنها جنسية بتطلع حاجة تانية .. يعني أنا كنت متخيلاك مصرية
و أخيراً لقيت حد أكبر مني بس إحنا ملناش دعوة إحنا برضو قطاقيط و صغنانين
أنتي متجوزة من إمتى

تيته بارك الله فيك وأعطاك ما تتمنى
أجدع ناس يا ثينيل
بس سبحان الله كل واحدة فيكم بفتكر إنها جنسية بتطلع حاجة تانية .. يعني أنا كنت متخيلاك مصرية
أنتي متجوزة من إمتى؟

ماما سوسو فينك يا جميل وحشتينا بتتقلي علينا ليه
هي طنط جت بالسلامة و لا لسة

المتفائلة فينك إختفيتي خالص .. طمنينا عليكي

زوزا و شوشو ورندودا أخباركم إيه إنهاردة

لامارتين
04-02-2009, 01:50 PM
كيفكم يابنات اخباركم

تفضلي حبيبتي
والله يتمم لك على خير

http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D9%85%D9%84

http://www.arabicobgyn.net/Main.aspx?code=1175&date=0

http://www.khayma.com/hawaj/sickness/ladymatter.htm

http://www.parentingweekly.com/pregnancy/index.asp

زهقت ومش عارفة
04-02-2009, 02:23 PM
التجمع حلو وانتم اللى محليينه ... انا كنت كتبت فيه قبل كدة بس من فترة

ممكن نضم لكم تانى ؟؟

لارا محمد
04-02-2009, 02:37 PM
والله يا لولي لسة ما اجت الشريرة....تعبت واتنفخت ونفسي تجيني و اخلص منها....

randoda2002
04-02-2009, 02:43 PM
مساء الخير
لارا انا وياك عنجد طلعنا بلديات
لولو ليش كنت مفكرتني سعودية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الجميع كيفكم اليوم
استغفرالله العظيم
استغفرالله العظيم

ام احمد و ادهم
04-02-2009, 03:38 PM
للدرجه دى انا مش باينه خااااااااااااااالص :(

عموما نتكلم بعدين q)

استغفرتوا W:

ما تعملوش زيى يا بنات ........ 5 سنين و انا قاعده على النت

اكتب و اقرأ فوائد الاستغفار

و تقوليش ياختى الكلام للجيران مش للى زى حالتى :[MM

قولتوا اذكار تفريج الهم ؟؟؟؟

انا العصر عندى اذن ......... هروح اقول اذكار المساء

اختى اللى زهقت :)........ هدعى لك ببنتين ....... بس شرط تدعى لى بولدين

ماما سوسو W:...... ما شاء الله عليكى فى التذكير بالاستغفار

لارا محمد
04-02-2009, 04:18 PM

ممكن نضم لكم تانى ؟؟

أهلا وسهلا فيكي حبيبتي بين اخواتك....

لا إلــه إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
سبحان الله العظيم وبحمده
سبحان الله و الحمدلله رب العالمين ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
لا اله إلا الله الحليم الكريم لا اله إلا الله العلى العظيم لا اله إلا الله رب السموات السبع ورب العرش العظيم
لا إله إلا الله محمد رسول الله

lollypopy79
04-02-2009, 05:08 PM

ممكن نضم لكم تانى ؟؟

أهلاً و سهلاً بيكي يا حبيبتي بينا

والله يا لولي لسة ما اجت الشريرة....تعبت واتنفخت ونفسي تجيني و اخلص منها....

إن شاء الله يا لارا متجيش ولا تشوفي وشها
أنا قلبي حاسسني إن ربنا هيرزقك إنتي وتيتة قريب أوي إن شاء الله

مساء الخير
لارا انا وياك عنجد طلعنا بلديات
لولو ليش كنت مفكرتني سعودية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الجميع كيفكم اليوم
استغفرالله العظيم
استغفرالله العظيم

أصلي و أنا بتكلم معاكم ببقى بتخيل شكلكم و طريقة كلامكم من بنات أفكاري فكنت متخيلة كل واحدة فيكم بجنسية فطلعت حاجة تانية خالص

للدرجه دى انا مش باينه خااااااااااااااالص :(

عموما نتكلم بعدين q)

استغفرتوا W:

ما تعملوش زيى يا بنات ........ 5 سنين و انا قاعده على النت

اكتب و اقرأ فوائد الاستغفار

و تقوليش ياختى الكلام للجيران مش للى زى حالتى :[MM

قولتوا اذكار تفريج الهم ؟؟؟؟

انا العصر عندى اذن ......... هروح اقول اذكار المساء

اختى اللى زهقت :)........ هدعى لك ببنتين ....... بس شرط تدعى لى بولدين

ماما سوسو W:...... ما شاء الله عليكى فى التذكير بالاستغفار

لأ يا حبيبتي ده انتي منورة الدنيا بس بسم الله ما شاء ربنا يكتر ويبارك البنات كتير فالواحد غصب عنه بينسى
انا الحمد لله بستغفر بصراحة مش طول اليوم بس كل ما أفتكر و بالنسبة للأذكار أنا الحمد لله دايماً بقولها
ربنا يرزقك يارب بأحمد و أدهم تؤام إن شاء الله عن قريب يا رب
أنتي جنسيتك إيه ؟ و متجوزة من كام سنة ؟ و بتشتغلي و لا لأ ؟

لارا محمد
04-02-2009, 05:13 PM
انشاالله يا لولي انا وانت وكل المشتهيات يارب....
طيب انا شو اتخيلتيني وانا بحكي معك؟؟؟؟

lollypopy79
04-02-2009, 05:20 PM
أنا كنت فاكراكي سورية علشان اللهجة الفلسطينية و السورية و الأردنية قريبين لبعض
و متخيلاكي بيضة و قصيرة و رفيعة .. صح ولا غلط؟

لارا محمد
04-02-2009, 05:36 PM

الأولى صح...بس التانية والتالتة لأ.....
بعدين انت انسيتي اني عم بعمل رجيم "بس ما كملت طبعاً"
اتخيليني لو مليانة بس قصيرة يالولييييي....ايه المصيبة دي q)

lollypopy79
04-02-2009, 05:58 PM
الأولى صح...بس التانية والتالتة لأ.....
بعدين انت انسيتي اني عم بعمل رجيم "بس ما كملت طبعاً"
اتخيليني لو مليانة بس قصيرة يالولييييي....ايه المصيبة دي q)

ههههههههههه صحيح دي تبقى صعبة أوي

واضح إن تخيلاتي كلها طلعت خيالية

شيخة الحلويـــن
04-02-2009, 06:15 PM

ههههههههههههه طيب وانا يا لوووووووولي كيف متخيلاني بالله

لارا محمد
04-02-2009, 06:21 PM
ههههههههههه صحيح دي تبقى صعبة أوي

واضح إن تخيلاتي كلها طلعت خيالية

طيب انا بدي احكيلك كيف متخيلاكي....طويلة ومليانة شوي "زي ما حكيتيلي" و حنطية...صح ولا لأ ؟؟؟؟

randoda2002
04-02-2009, 06:21 PM
وانا يا لولي شو متخلتني
انا متخيلتك حنطاوية وطويلة ومليانة شوي

randoda2002
04-02-2009, 06:22 PM
شو يا لارا ردي نزل بنفس الوقت شو كأنو توارد خواطر كاتبين نفس شي

mama sousou
04-02-2009, 06:32 PM
بنوتاااااااااااااااااااااااات كيفكم

لولييييييييي
شيخة
لارا
رندوداااااااااا
ثنيل
تيتة
زوزا
زوزاا
زنزون
المتفائلة
زهقت
ام احمد وادهم
هبة
حوووور
وررررررررررررررررررررررررد

يا رب ماكون نسيت احد كيفكم بنات انا مشتاقة الكم كتيييييييييييييييير

شو هالجنسيات الحلوة هيدي

وانا كمان كنت متوقعة شي وطلعتو شي تاني

هههههه عجبتي قصة التخيلات بتاعتك يا لولي

هاااااااا قولوليلي وانا كيف بتتخيليني ههههههه

mama sousou
04-02-2009, 06:33 PM
مرموووووووووووووووووووووووووووووووورة بغداد

هذا الموقع جميييييييييييييييييييييل جداااااااااااااا وفيه كل شي ممكن يتعلق بالجنين والطفل والحمل يا رب يعجبك

ام احمد و ادهم
04-02-2009, 08:04 PM
W:W:W:W:W:

انا مصريه
متجوزه من 5 سنين
مقيمه فى الامارات

و اتعلمت كتيييييييييييييير من تأخير الحمل
و شوفت برضه كتيييييييير:(
و لا اقول غير حسبى الله و نعم الوكيل

و اللى خايف منى انى احسد اولاده
بكره ان شاء الله ربنا يرزقنى بذريه يشرح بها صدرى
و اخاف منهم انهم يحسدوهم :)
لكن
عهدا علي نفسى
لن اجرح احد ابداااااااااااااا:(

ام احمد و ادهم
04-02-2009, 08:08 PM
اللهم انى امتك ابنة عبدك و ابنة امتك
ناصيتى يا ربى بيدك. ماض في حكمك عدل في قضاءك
اسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك او انزلته فى كتابك او علمته احد من خلقك او استأثرت به فى علم الغيب عندك
ان تجعل القرأن العظيم ربيع قلبى و نور صدرى و جلاء حزنى و ذهاب همى

من الاذكار التى تزيل الهم يا بنات

يا رب ترزقنا جميعا و تطعمنا و لا تحرمنا

مرمر بغداد
04-02-2009, 10:57 PM
ماما سوسو حبيبتي الله لايحرمني منك يارب
لامارتين مشكورة حبيبتي تعبتكم معايا ربي يعطيكم ويسعدكم يارب
شيخة ياوردة كفيتي ووفيتي قصدي موقع عن الحمل ياحلوة ربي يرزقك بأذن الله

شيخة الحلويـــن
04-02-2009, 11:31 PM
ماما سوسو حبيبتي الله لايحرمني منك يارب
لامارتين مشكورة حبيبتي تعبتكم معايا ربي يعطيكم ويسعدكم يارب
شيخة ياوردة كفيتي ووفيتي قصدي موقع عن الحمل ياحلوة ربي يرزقك بأذن الله
[SIZE=5][COLOR=Magenta]
حبيبتي مرمورة وحشتيني و الله اخبارك مع الحمل يا قمورة هدا يا قلبي موضوع

lollypopy79
05-02-2009, 01:07 AM
طويلة أه ومليانة دي أنا اللي غششتهلكم بس أنا بيضا مش حنطية يعني 2\1 ليا

شوشو أنا متخيلاكي قمحاوية يعني مش بيضا أوي و شعرك ناعم وطويل و دلوعة جداً

ورندوا متخيلاكي جسمك قليل و حنطية ووشك رفيع

سوسو حبيبتي أنا متخيلاكي قصيرة و مليانة شوية و بيضة و لابسة طرحة بيضا

ها صح و لا خرفت على الأخر

lollypopy79
05-02-2009, 01:21 AM
W:W:W:W:W:

انا مصريه
متجوزه من 5 سنين
مقيمه فى الامارات

و اتعلمت كتيييييييييييييير من تأخير الحمل
و شوفت برضه كتيييييييير:(
و لا اقول غير حسبى الله و نعم الوكيل

و اللى خايف منى انى احسد اولاده
بكره ان شاء الله ربنا يرزقنى بذريه يشرح بها صدرى
و اخاف منهم انهم يحسدوهم :)
لكن
عهدا علي نفسى
لن اجرح احد ابداااااااااااااا:(

بالنسبة لكلام الناس و تصرفاتهم حدث و لا حرج

تخيلي أنا ليا واحدة صاحبتي لو قلتلك إني كنت بحبها و بعاملها زي أختي بالظبط و بمكن واللهي أكتر تقولي إني ببالغ و خلفنا إحنا الإتنين مع بعض بس أنا سبقتها ب 3 شهور و بعدين إتأخرنا في الحمل مع بعض و مكنش لينا سيرة و لا كلام إلا عن الحمل ولما كنا نزلين أجازة قالتلي أنا أول منزل مصر هروح لدكتور و إنتي كمان و بعدها بأسبوعين جوزي قالي إنها جوزها كلمه وقاله إنها حامل فرحت موت وسألته دي عرفت لما نزلت أجازة قالي لأ دي في الشهر الرابع :(*)::(*)::(*): أنا عملت كده على طول و مكنتش مصدقة و من ساعتها و أنا علاقتي بيها إتأثرت جداً و مهما هي بتحاول أنا برضو مش قادرة
وخدي عندك من ده كتير
طب أنا ليا واحدة صاحبتي ربنا مأردش أنه يديها لحد دلوقتي فأول ما حملت واحدة تانية صاحبتي قالتلي متقوليلهاش قلتلها إذا سقطت يبقى ربنا هو اللي كاتبلي كده مش هي اللي سقطتني و كنت عاملة التحليل بالليل و كلمتها هي الصبح قلتلها و لما سقطت صاحبتي التانية قالتلي مش قلتلك قلتلها ربنا اللي أدهوني وربنا اللي خده وربنا قادر يديني غيره و هي مش ذنبها إنها مخلفتش و أنا لو في موقفها كنت هتجرح أوي لو حد إتصرف معايا كده

أأأأأأأأأأأأأأأه يا ام أحمد لو الناس تسيبنا في حالنا بس الحمد لله ربنا يجعله في ميزان حسناتنا إن شاء الله
و لما ربنا يديكي يا حبيبتي إن شاء الله أكيد مش هتعملي كده لإن اللي جرب الجرح ده صعب يجرح حد بيه

ward_84
05-02-2009, 02:08 AM
أهلا وسهلا فيكم
نورتوا غالاتي ..طمنوني عنكم ان شاء الله تمام

حبيباتي أنا شايفة تجمعنا ما فيه شيء يفيدنا أبدا ..بدي منكم تشاركون في أركان أخرى وتحطون الروابط هنا على شان تجمعنا ما يكون دردشة وبس ..لأنه الإدارة لما بتشوف تجمع ما فيه شيء مفيد بيقفلوه

ان شاء الله تكونوا فهمتوا علي حبيباتي ..

انا بدي منكم مبادرة حلوة يعني تشاركون كمان في أركان تانية مثلا الديكور السياحة والطبخ والنافذة الإجتماعية ووو......وتحطون الروابط هنا على شان نروح نشوفها ..

يالله مين فيكم حتبدأ ؟؟

mama sousou
05-02-2009, 03:55 AM

( صدق الله العظيم )

دندوشه1
05-02-2009, 04:43 AM
بنات باذن الله بكره بروح الحرم النبوي وباذن الله ماراح انساكم من دعواتي

لارا محمد
05-02-2009, 09:22 AM
شو يا لارا ردي نزل بنفس الوقت شو كأنو توارد خواطر كاتبين نفس شي

شايفة يا حبيبتي....والله لدم إلو تأثير بكل شي...حتى بطريقة التفكير....

thenile
05-02-2009, 10:17 AM
أجدع ناس يا ثينيل
أنتي متجوزة من إمتى؟

حبيبتى لولو ... أصدق إنو لسه قطاقيط وبعد شويه يقولوا لعينا عقلنا خف نقع فى مشاكل تانيه كفايه علينا البيبى وغلاتوا .... متزوجه من سنتين و8 شهور ومشكلتى التكيسات فى المبايض واحده من القنوات وغلقه والتانيه ضعيفه ....:[MM شفتى حالتى صعبه إزاى بس ضاربه طناش من الموضوع على الآخر

randoda2002
05-02-2009, 01:53 PM

عكس ما تخيلتني تماما انا بيضا ووجهي دائري ومليانة شوي بس مو كتير
انا كنت نحيفة بس مع الزواج والمطاعم والاكل بالليل حسيت حالي تمليت
ويارين انا حنطاوية انا بيضا كتير وبكره البياض وتمنيت انو ابني يجي حنطاوي لابوه والحمدلله ابني طلع حنطاوي لابوه

زهقت ومش عارفة
05-02-2009, 02:20 PM
شكرا ياوحشين انا كتبت اكتر من رد فى الموضوع وماحدش عبرنى :( زعلانة

** الشيماء **
05-02-2009, 02:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
أنا جديده علي التجمع ممكن أنطم ليكم.
أنا متجوزه من سته شهور ولم أحمل بعد.
ذهبت هذا إلي الدكتوره عماتلي فحص
وقتلي الرحم عندك كويس وأعططتني حبوب
وفيتامينات ,الحبوب حسب مافهمت إنها تنطم الدوره
وهرمون الحليب ,أنا كنت في البدايه مش فاهمه الأ
الفيتامينات لأن الدكتور تتكلم إنجليزي وأنا مع عندي لغه
غير العربي,والحمد الله علي كل حال.
أرجو أن تقبلوني عضو في التجمع.
ألف مبروك للي حملو في هذا الشهر وربي إيتمم حملهم علي
خير,ويجيبو أطفال ساليميين و بي صحه وعافيه.
ولمن ينتطر الحمل إنشاء الله ربي يرزقنا الدريه الصالحه
أجمعين يارب ,ونكون الشهر الجاي كلنا حوامل.
أتمني أن لاأكون أطلت عليكم وأن لا أكون عضو ثقيل عليكم.

( صدق الله العظيم )

شيخة الحلويـــن
05-02-2009, 02:48 PM

لووووووووووولي هيا صراحة انتي ما خرفتي كثير بس بتدخلي وتخرجي في الكلام يعني مو ماسكة حالك حاجة صحيحة و حاجة غلط

طيب يا الغالية انا طولي 168 ووزني 67 و بشرتي و بيضة و الاغلبية ما بيصدقو اني مغربية بيقولو ما بشبه خلقت المغاربة بيقولولي شامية وشعري طويل وناعم ولونو فاتح و دلوعة هذي قلت لك خليها عليك كلك نظر هههههههههه

زهقت ومش عارفة
05-02-2009, 02:54 PM
مرحبا بيكى يا شيماء انا قلت ارحب بيكى لان ماحدش حيسال فيكى زى ماعملوا معايا :(

ربنا يرزقك ان شاء الله بالزرية الصالحة ويرزقنى ببنتين توأم ياااااااااااااااااااارب

thenile
05-02-2009, 03:07 PM
ليه بس يا حبيبتى زهقت ومش عارفه ليه ، ليه السمعه الوحشه دى دول البنات أحلى بنات بس اليوم خميس ومعظم الناس فى عطله نهاية الإسبوع ..

شيماء ألف مرحب بيك يا حبيبتى وإنت منوره التجمع يارب تستفيدى من تجارب الأخوات