PDA

View Full Version : هل مريتى باكتئاب ما بعد الولادة(شاركونا ودعونا نتناقش )#موضوع متميز#

*YSmsma*
26-07-2008, 12:51 AM
نبذة عن اكتئاب ما بعد الولادة

يذكر أن ما بين 50- 80% من النساء يعانين من اكتئاب غير مرضي عقب الولادة بعدة أيام، والذي يختفي تلقائيًا بعد 10- 12 يومًا من الولادة.
وتتمثل أعراض هذا النوع من الاكتئاب في الميل إلى البكاء والحزن والقلق وصعوبة في النوم، ولا تحتاج المرأة المصابة بهذه الحالة عادة إلا إلى بعض الدعم النفسي والمساعدة في أعباء المنزل ورعاية الوليد الجديد. إلا أنه في 20% من هؤلاء النساء تتطور الحالة إلى اكتئاب مرضيّ أو تبدأ ظهور الأعراض بين الأسبوع الثاني والثامن عقب الولادة بدلاً من عدة أيام فقط بعدها.

فهل مريتى بهذه التجربة http://www.lakii.com/vb/images/icons/icon5.gif http://www.lakii.com/vb/images/icons/21.gif(شاركونا ودعونا نتناقش )

الغربة81
26-07-2008, 12:58 AM
في الحقيقة انا ما مريت به لأني لم احمل بعد، لكن بنت عمي مرت به وكانت فترة جد قاسيه لها، الحمد لله رجعت كما كانت في الأول لكن بعد ان تعالجت عند طبيب نفساني.
الله يشافي الجميع .

cute leen
26-07-2008, 01:04 AM
نعم مريت به

lolo habeby
26-07-2008, 01:39 AM
سمسة حبيبتى بجد بجد والله كنت هنزل موضوع عن الاكتئاب بجد كائنك بتتكلمى عنى انا حاليا بمر بة جدا كل يوم لازم اعيط ومنمش الا بصعوبة جدا بنام فى اليوم اقل من 4 ساعات وهتجنن خلاص
على طول خايفة جدا على الولاد وبعيط من القلق وزهقانة وحاسة انى عايزة افوق لنفسى وانى مخنوقة من الكلف واللذى منة وانتى فاهمة ربنا يعين يا رب
وكلة يهون علشان خاطر عيونهم وربنا يحيمهم يا رب
شوفيلى حل يا ست سمسة

رسال2008
26-07-2008, 02:44 AM
موضوع رائع
بالنسبه لي انا مريت فيه في اول طفل كنت ابكي كثير ومو قدام اهلي ادخل في دورة المياه وافضي اللي بنفسي واطلع هههه انا مستغربه ليش كنت اسوي كذا لكن انا اراعي اهلي ما احب اضيق صدر ماما وكنت ما احب الازعاج حتى لوكانوا اخواتي زايريني اقفل الانوار علشان يطلعون من غرفتي وانا ما فيني نوم لكن من الضيقه والجسم كيف صار مترهل والصدر وكل شي الله يعين والله لا يعيد هذيك الايام على احد

albandri
26-07-2008, 06:38 AM
انا مريت بأكتأب مابعد الولاده في كل ولاداتي الثنتين وكنت ابي ابكي بدون سبب وكنت احس اني وحيده واكثر شي يضيق صدري اني كنت احس اني مو قدمسؤلية تربيه البيبي من جد الله لايعيد هذيك الايام

ملكة بنقابي~
26-07-2008, 06:59 AM
انا كنت حاموت بعد الولادة
بعيد الشر عني
بس بجد الله لا يوريه لحد يارب ده صعب جدا

مريسي ماما سمسمه

م. فاتن
26-07-2008, 09:40 AM
السلام عليكم و رحمة الله

موضوع فعلا جيد للنقاش و اسمحولي أن أشارككم تجربتي: فعلا أنا مريت بمرحلة اكتئاب ما بعد الولادة بحملي الأول و إن شاء الله ما يتكرر بطفلي الثاني لأنه كان صعب رغم إنه كثير من الناس لا يصدقون بوجود مثل هذه الحالة و إنها مجرد تخيلات لكن بالنسبة لي كان واقعي جدا ففي يوم الولادة و رغم إني ولدت قيصري لكن كنت فرحاااااانة جدا بابنتي و رغم التعب كنت أرجوهم أن يحضروها لي كي أراها و من التعب أعطوني حبوب منومة كي أنام تلك الليلة بعد الولادة لكن صدقوني من شدة الفرحة لم أستطع النوم و سبحان الله في اليوم التالي اختلفت مشاعري تماما فلم تعد لي الرغبة برؤية ابنتي و بدأت بمرحلة القلق و التفكير بمستقبل ابنتي و تربيتها و هل ستختلف حياتي في المرحلة القادمة و لم أعرف سبب تغير أحاسيسي بتلك الدرجة الحادة إلا أن كل شيء حدث فجأة
و زاد الأمر عندما رجعنا للبيت و كانت آلام العملية شديدة فلم أكن أستطيع الحركة إلا بمساعدة أحد الذي لم يكن سوى زوجي لأننا في غربة و كنت تعبانة جدا و أشتهي النوم لكن ابنتي الصغيرة كانت دائمة البكاء و خاصة بالليل حيث كانت تحتاج للرضاعة فكنت أبكي بسبب بكائها و قلة حيلتي و زاد الأمر سوءا عندما اضطر زوجي للنوم خارج غرفتنا بعد عدة أيام بسبب البكاء المستمر لابنتنا و صراحة لم ألمه لأنه مضطر للاستيقاظ صباحا بسبب عمله الطويل و لكني افتقدت الانسان الذي لم أعرف سواه في غربتي
لكن بحمد الله مع مرور الأيام بدأت أتأقلم مع الوضع الجديد و اختفى الألم و بدأت أستعيد حياتي بالذات بعد مرور الأشهر الثلاث الأولى حيث اختفت أيضا نوبات المغص الليلي لابنتي و عادت حياتنا كما السابق بل أجمل بسبب نور حياتنا رغد

نصيحتي لكل من تواجه مثل هذه الحالة أن تلازم القرآن و دوما تضع مسجل أو تستمع لقناة المجد للقرآن الكريم و إن اضطرت أن تكون مشغولة خارج غرفة الطفل لا بأس بتركه مفتوحا لأنه يهدئ من نفسية الأم كذلك يهدئ الطفل و يجعله حنونا و يهدأ بمجرد سماعه
" ألا بذكر الله تطمئن القلوب" و ياااااا حبذا لو حظيت بدعم أو مساعدة معنوية من محيطها.
و لا تنسى كل أم أنه مهما طالت هذه الفترة فهي مؤقتة بإذن الله و ستزول و لن يبقى منها سوى الذكريااااااااات

تحياتي لكل الأمهات المقبلات و اجعلي لسانك رطبا من ذكر الله كي تخففي من وطأة التغيرات الهرمونية التي تلي عملية الولادة و التي تسبب حالات الاكتئاب عسى الله يخفف عن جميع الأمهات و يعينهن على أعباء الحياة الجديدة

@han
26-07-2008, 09:41 AM
انا مريت به بس ما خليتوا يأثر عليا كتير الحمدلله بسرعة طردته
وعدت الفترة على خير الحمدلله
شكرا على الموضوع سمسمة

@han
26-07-2008, 09:45 AM
السلام عليكم و رحمة الله

موضوع فعلا جيد للنقاش و اسمحولي أن أشارككم تجربتي: فعلا أنا مريت بمرحلة اكتئاب ما بعد الولادة بحملي الأول و إن شاء الله ما يتكرر بطفلي الثاني لأنه كان صعب رغم إنه كثير من الناس لا يصدقون بوجود مثل هذه الحالة و إنها مجرد تخيلات لكن بالنسبة لي كان واقعي جدا ففي يوم الولادة و رغم إني ولدت قيصري لكن كنت فرحاااااانة جدا بابنتي و رغم التعب كنت أرجوهم أن يحضروها لي كي أراها و من التعب أعطوني حبوب منومة كي أنام تلك الليلة بعد الولادة لكن صدقوني من شدة الفرحة لم أستطع النوم و سبحان الله في اليوم التالي اختلفت مشاعري تماما فلم تعد لي الرغبة برؤية ابنتي و بدأت بمرحلة القلق و التفكير بمستقبل ابنتي و تربيتها و هل ستختلف حياتي في المرحلة القادمة و لم أعرف سبب تغير أحاسيسي بتلك الدرجة الحادة إلا أن كل شيء حدث فجأة
و زاد الأمر عندما رجعنا للبيت و كانت آلام العملية شديدة فلم أكن أستطيع الحركة إلا بمساعدة أحد الذي لم يكن سوى زوجي لأننا في غربة و كنت تعبانة جدا و أشتهي النوم لكن ابنتي الصغيرة كانت دائمة البكاء و خاصة بالليل حيث كانت تحتاج للرضاعة فكنت أبكي بسبب بكائها و قلة حيلتي و زاد الأمر سوءا عندما اضطر زوجي للنوم خارج غرفتنا بعد عدة أيام بسبب البكاء المستمر لابنتنا و صراحة لم ألمه لأنه مضطر للاستيقاظ صباحا بسبب عمله الطويل و لكني افتقدت الانسان الذي لم أعرف سواه في غربتي
لكن بحمد الله مع مرور الأيام بدأت أتأقلم مع الوضع الجديد و اختفى الألم و بدأت أستعيد حياتي بالذات بعد مرور الأشهر الثلاث الأولى حيث اختفت أيضا نوبات المغص الليلي لابنتي و عادت حياتنا كما السابق بل أجمل بسبب نور حياتنا رغد

نصيحتي لكل من تواجه مثل هذه الحالة أن تلازم القرآن و دوما تضع مسجل أو تستمع لقناة المجد للقرآن الكريم و إن اضطرت أن تكون مشغولة خارج غرفة الطفل لا بأس بتركه مفتوحا لأنه يهدئ من نفسية الأم كذلك يهدئ الطفل و يجعله حنونا و يهدأ بمجرد سماعه
" ألا بذكر الله تطمئن القلوب" و ياااااا حبذا لو حظيت بدعم أو مساعدة معنوية من محيطها.
و لا تنسى كل أم أنه مهما طالت هذه الفترة فهي مؤقتة بإذن الله و ستزول و لن يبقى منها سوى الذكريااااااااات

تحياتي لكل الأمهات المقبلات و اجعلي لسانك رطبا من ذكر الله كي تخففي من وطأة التغيرات الهرمونية التي تلي عملية الولادة و التي تسبب حالات الاكتئاب عسى الله يخفف عن جميع الأمهات و يعينهن على أعباء الحياة الجديدة
الحمدلله على سلامتك وربنا يخليلك بنوتك يارب

ريناملاك
26-07-2008, 11:31 AM
اه ياسمسمة
فكرتينى باصعب و امر ايام حياتى
بصراحة كنت اتمنى اموت قبل اليوم دة لكن الحمدلله على كل حال
انا بعد الولادة مباشرة كنت مبسوطة جدا لانى كنت فاكرة انى هشوف حبيب قلبى الغالى اللى استنيتة سنة كاملة من يوم جوازى و انا كنت بحلم بيوم الولادة
لكن للاسف صحيت من البنج على كلمة تشوهات و بعد الحاح الدكتور قالى البيبى فى الحضانة بس ماكنتش مصدقة كنت حاسة ان جوزى مخبى عليا حاجة تصورت ان البيبى عندة اعاقة كبيرة
و تانى يوم بعد الحاح على جوزى قالى ان البيبى مات و فعلا كان عندة عيب خلقى فى الكلى و هو دة كان السبب الحقيقى لنقص السوائل و الذى لم يذكرة طبيب السونار الرباعى منة لله و نقص السوائل دة عمل تشوهات فى اطراف البيبى الله يرحمة
من ساعتها و انا عايشة فى اكتئاب فظيع و بكاء لا ينتهى
مابصدق جوزى يخرج و استفرد بنفسى ...لكن اليومين دول الحمدلله الاكتئاب اقل شوية علشان احافظ على البنوتة اللى فى بطنى
ربنا يستر و ماشفش اللحظة دى تانى و لا انا و لا اى حد ابدا

randoda2002
26-07-2008, 11:56 AM
انا مريت باكتئاب كل يوم ابكي بس الحمدلله تدراكته بفضل امي الحبيبة وزوجي العزيز

غيداااء
26-07-2008, 03:42 PM
والله ياسمسمه قبل ادخل للمنتدى كنت اتكلم مع الوالده
ان في امهات يجيهم اكتئاب بعد الولاده
ولمن دخلت شفت الموضوع اعجبني
وان شاء الله نستفيد من خبرات الامهات
وشاكره لك موضوعك الحلو

ام العزيزالغالي
26-07-2008, 03:57 PM
انا مريت فيه .............. وكنت اتضايق وابكي وااايد .... بس كنت افضفض لزوجي ... وابكيله ... وهو يخفف عني ....

*YSmsma*
26-07-2008, 05:42 PM
في الحقيقة انا ما مريت به لأني لم احمل بعد، لكن بنت عمي مرت به وكانت فترة جد قاسيه لها، الحمد لله رجعت كما كانت في الأول لكن بعد ان تعالجت عند طبيب نفساني.
الله يشافي الجميع .
الله يعطيكى الحمل والولادة وما تمريش باى اكتئاب ان شاء الله

نعم مريت به
الله يهون على الجميع مشكورة

سمسة حبيبتى بجد بجد والله كنت هنزل موضوع عن الاكتئاب بجد كائنك بتتكلمى عنى انا حاليا بمر بة جدا كل يوم لازم اعيط ومنمش الا بصعوبة جدا بنام فى اليوم اقل من 4 ساعات وهتجنن خلاص
على طول خايفة جدا على الولاد وبعيط من القلق وزهقانة وحاسة انى عايزة افوق لنفسى وانى مخنوقة من الكلف واللذى منة وانتى فاهمة ربنا يعين يا رب
وكلة يهون علشان خاطر عيونهم وربنا يحيمهم يا رب
شوفيلى حل يا ست سمسة
يا رب يحميهوملك ولا تشوفى فيهم الا كل الخير

بصى يا لولو هى فترة ومدام ابتدت معاكى لازم تمر للنهايه اهم شىء استعينى بالله وان اللى حواليكى هما اللى يساعدوكى ويقفوا جنبك ويعرفوا حالتك علشان يعرفوا يتعاملوا معاكى وخصوصا جوزك ويارب يهون عليكى ويخليلك اولادك

موضوع رائع
بالنسبه لي انا مريت فيه في اول طفل كنت ابكي كثير ومو قدام اهلي ادخل في دورة المياه وافضي اللي بنفسي واطلع هههه انا مستغربه ليش كنت اسوي كذا لكن انا اراعي اهلي ما احب اضيق صدر ماما وكنت ما احب الازعاج حتى لوكانوا اخواتي زايريني اقفل الانوار علشان يطلعون من غرفتي وانا ما فيني نوم لكن من الضيقه والجسم كيف صار مترهل والصدر وكل شي الله يعين والله لا يعيد هذيك الايام على احد
مشكورة لتقديرك للموضوع
لا حول ولا قوة الا بالله فعلا بتبقى معاناه واحساس رهيب بضيق الصدر

الحمد لله انه مر واللهم تقبل لا يعود تانى

انا مريت بأكتأب مابعد الولاده في كل ولاداتي الثنتين وكنت ابي ابكي بدون سبب وكنت احس اني وحيده واكثر شي يضيق صدري اني كنت احس اني مو قدمسؤلية تربيه البيبي من جد الله لايعيد هذيك الايام
انا كمان كنت زيك وكنت بحس نفس احساسك بعدم المسئوليه بس ربنا بيستر وكله بيعدى الحمد لله مشكورة الله لا يوريه لحد

انا كنت حاموت بعد الولادة
بعيد الشر عني
بس بجد الله لا يوريه لحد يارب ده صعب جدا

مريسي ماما سمسمه
ههههههههه بعد الشر يا نانو طيب وانا كنت اقعد اسهر مع مين ومين يزهقنى;)
الله لا يعيده يارب وخصوصا انك كنتى لوحدك بغربه يعنى حالك كان اصعب الله يعينك ديما

السلام عليكم و رحمة الله

ياااااااااااااه تعذبتى انتى يا فانت الله يجزيك الخير على تعبك وعذابك

الحمد لله انها فترة ومش بتدوم وفعلا نصايحك هى الحل الامثل للفترة دى
ربنا يحميكى لاولادك ويحميهوملك

انا مريت به بس ما خليتوا يأثر عليا كتير الحمدلله بسرعة طردته
وعدت الفترة على خير الحمدلله
شكرا على الموضوع سمسمة

حمد لله على سلامتك يا هنو
وجميل انك تقدرى تسيطرى على شىء وحش وتطرديه من حياتك وتستبدليه بالافضل

اه ياسمسمة
فكرتينى باصعب و امر ايام حياتى
بصراحة كنت اتمنى اموت قبل اليوم دة لكن الحمدلله على كل حال
انا بعد الولادة مباشرة كنت مبسوطة جدا لانى كنت فاكرة انى هشوف حبيب قلبى الغالى اللى استنيتة سنة كاملة من يوم جوازى و انا كنت بحلم بيوم الولادة
لكن للاسف صحيت من البنج على كلمة تشوهات و بعد الحاح الدكتور قالى البيبى فى الحضانة بس ماكنتش مصدقة كنت حاسة ان جوزى مخبى عليا حاجة تصورت ان البيبى عندة اعاقة كبيرة
و تانى يوم بعد الحاح على جوزى قالى ان البيبى مات و فعلا كان عندة عيب خلقى فى الكلى و هو دة كان السبب الحقيقى لنقص السوائل و الذى لم يذكرة طبيب السونار الرباعى منة لله و نقص السوائل دة عمل تشوهات فى اطراف البيبى الله يرحمة
من ساعتها و انا عايشة فى اكتئاب فظيع و بكاء لا ينتهى
مابصدق جوزى يخرج و استفرد بنفسى ...لكن اليومين دول الحمدلله الاكتئاب اقل شوية علشان احافظ على البنوتة اللى فى بطنى
ربنا يستر و ماشفش اللحظة دى تانى و لا انا و لا اى حد ابدا
لا اله الا الله

وجعتى قلبى وقشعرتى جسمى يارينا
ربنا ميرجعلك ايام الحزن تانى ابدا
ابنك هياخد ايدك للجنه ديما افتكرى كده
وبنتك هتتولد وتكون زينه البنات باذن الله وان شاء الله تكون عوضك وميكونش فى بعد الولاده الا كل خير يارب

انا مريت باكتئاب كل يوم ابكي بس الحمدلله تدراكته بفضل امي الحبيبة وزوجي العزيز
الحمد لله عين العقل والله ربنا يقدر الجميع على تداركه سريعا
ربنا يخليلك احبابك

والله ياسمسمه قبل ادخل للمنتدى كنت اتكلم مع الوالده
ان في امهات يجيهم اكتئاب بعد الولاده
ولمن دخلت شفت الموضوع اعجبني
وان شاء الله نستفيد من خبرات الامهات
وشاكره لك موضوعك الحلو
الشكر لله يا فوفو وانتى اللى مشكورة انك شاركتينا
وان شاء الله ما تشوفى الا الخير وتستمتعى بايام حملك وبعدها بالبيبى وميجلكيش اى شىء وحش ان شاء الله

انا مريت فيه .............. وكنت اتضايق وابكي وااايد .... بس كنت افضفض لزوجي ... وابكيله ... وهو يخفف عني ....
ربنا ما يحرمك من زوجك وشكرا لمشاركتك والحمد لله انه مر بسلام

*YSmsma*
26-07-2008, 05:44 PM
هناك نوعين رئيسيين من الاكتئاب
انخفاض بسيط في المزاج ويستمر لفترة قصيرة .- اكتئاب خفيف عابر
- اكتئاب ما بعد الولادة الكبير : ويكون شديد وهو مرض قد يهدد الحياة .

ما الذي يسبب اكتئاب ما بعد الولادة ؟

لا يعرف بالتحديد سبب حدوث هذا النوع من الاكتئاب ولكن معظم الأبحاث تشير إلى العامل الهرموني والذي بدوره يؤثر على كيمياء الدماغ , فعند الولادة فان كمية هرمون الاستروجين والبروجسترون في الدم تقل وبشكل ملحوظ .
هناك سبب آخر للاكتئاب هو نقص في نشاط الغدة الدرقية بعد الولادة , وهذه المشكلة يسهل علاجها إذا شخصت.
- وأجريت العديد من الأبحاث لإيجاد أسباب أخرى بيولوجيه واجتماعيه لاكتئاب ما بعد الولادة , بينت بان التغيرات في كيمياء الدماغ عند من اصيبت باكتئاب ما بعد الولادة هي شبيهه بالتغيرات الموجودة في أنواع الاكتئاب الأخرى , وهذا يدعم حقيقة أن اكتئاب ما بعد الولادة يحدث عادة في النساء اللاتي حدث معهن الاكتئاب في أوقات سابقه أو أن لهن أقارب يعانون من الاكتئاب (حيث يكون هناك سبب وراثي ) .

منطقية ولكن
26-07-2008, 06:44 PM
و الله مريت به للاسف لانه من طبعي
العصبية و حسيت انه اثر علي
و على زوجي الله عينه و يصبره علي

و على بنتي الصغيرة اللي كنت اشبع فيها ضرب
لكن الحمد لله مرت بسلام بفضل الله ثم زوجي
اللي كان متفهم الموضوع تماما الى حد ما

ام سهيل
26-07-2008, 06:48 PM
يمكن مريت به نص مرور.

والحمد لله عدت على خير

انا احس انه يصير لما الوحدة تحس نفسها انها في الحوسة لوحدها

في هذه الفترة انا اطالب كل زوج انه يكون مع زوجته من اول لحظة في الحمل لحد اخر يوم

يعني يلازمها في حملها يهون عليها تعبها
وقت الولادة يوقف جنبها
بعد الولادة يكون معاها يسهر شوية ويحس بتعبها

لكن الاحظ الاغلب تروح بيت اهلها في فترة النفاس
والزوج ياما عند اهله او في بيته لوحده

حتى لو كنت عند اهلك فيه اشياء سبحان الله ما يخففها غير وجود الزوج

لانه هو شريك حياتك .

لانه هو السبب بعد الله في حملك ووجود هذا المولود
لازم يعيش معاك كل لحظة

حتى يحس بأبوته

وقيمة الطفل اللي جا

اما لما يكون بعيد يجي ضيف يشوف اهلك يساعدوك

ايش دوره من البداية؟

بس شوية كلام كانوا في قلبي حبيت اطلعهم

على فكرة انا في ولادتي الاولى والثانية كنت اجلس عند اهلي في هذه الفترة كانت تجيني

نوبات بكاء واحيانا كنت احبس نفسي وما اكل ولا اشرب

في ولادتي الاخيرة جلست في بيتي وسط اولادي ومع زوجي
كان يساعدني ويعينني على الاقل ساعدني في هم الكبار .

ربي لا يحرم ولا وحدة من زوجها واولادها.

*YSmsma*
26-07-2008, 08:36 PM
و الله مريت به للاسف لانه من طبعي
العصبية و حسيت انه اثر علي
و على زوجي الله عينه و يصبره علي

و على بنتي الصغيرة اللي كنت اشبع فيها ضرب
لكن الحمد لله مرت بسلام بفضل الله ثم زوجي
اللي كان متفهم الموضوع تماما الى حد ما
ياعينى على بنتك يعنى هو ذنبها:p

معلش الحمد لله انه مر عليكى بسلام

يمكن مريت به نص مرور.

والحمد لله عدت على خير

في هذه الفترة انا اطالب كل زوج انه يكون مع زوجته من اول لحظة في الحمل لحد اخر يوم

وقت الولادة يوقف جنبها

لانه هو شريك حياتك .

لازم يعيش معاك كل لحظة

حتى يحس بأبوته

وقيمة الطفل اللي جا

ايش دوره من البداية؟

على فكرة انا في ولادتي الاولى والثانية كنت اجلس عند اهلي في هذه الفترة كانت تجيني

صح كلامك يا ام سهيل

الزوج من اهم مصادر الراحه النفسيه فى هذه الفترة كمان تهيئته للجو وحبه وحنيته بتساعد كتيييير على انك تخرجى من الحاله دى

ربنا يتقبل دعواتك يارب

*YSmsma*
26-07-2008, 08:44 PM
تسلم ايدك على التميز يا ام سهيل يا غالية

اخييييييييرا اخدت منك تميز فى الركن ده http://www.lakii.com/img/all/Jun08/zphWeG06241355.gif

اللهم لك الحمد
26-07-2008, 08:46 PM
مشكوره يا سمسمه على الموضوع الرائع انا مريت باكتئاب الحمل وكانت فتره صعععععععععبه جدا جدا بس الحمد لله بعد ما مريم تمت 3 اشهر بدات حياتى ترجع لطبيعتها تانى واصبحت مريم فرحتنا واغلى جاجه فى حياتنا والحمد لله على نعمته الغاليه جزاكى الله كل خير

*YSmsma*
26-07-2008, 08:50 PM
مشكوره يا سمسمه على الموضوع الرائع انا مريت باكتئاب الحمل وكانت فتره صعععععععععبه جدا جدا بس الحمد لله بعد ما مريم تمت 3 اشهر بدات حياتى ترجع لطبيعتها تانى واصبحت مريم فرحتنا واغلى جاجه فى حياتنا والحمد لله على نعمته الغاليه جزاكى الله كل خير

جزانا واياكى يا ام مريومه

والحمد لله انها مريت بسلام هى فترة اغلب الستات لازم تدقوها ويمكن ساعتها مبيحسوش بفرحه المولود
بس مجرد متعدى ربنا بيعوض الفرحة وبتتحول الى سعاده بالبيبى اللهم لك الحمد;)

اللهم لك الحمد
26-07-2008, 08:54 PM
جزانا واياكى يا ام مريومه

والحمد لله انها مريت بسلام هى فترة اغلب الستات لازم تدقوها ويمكن ساعتها مبيحسوش بفرحه المولود
بس مجرد متعدى ربنا بيعوض الفرحة وبتتحول الى سعاده بالبيبى اللهم لك الحمد;)
فعلا واللهى يا سمسمه انا محستش بفرحه الا بعد ما مريم تمت 3 شهور مع انى مستنيها من خمس سنين بس الحمد لله

ملكة بنقابي~
26-07-2008, 09:36 PM
ههههههههه بعد الشر يا نانو طيب وانا كنت اقعد اسهر مع مين ومين يزهقنى;)
الله لا يعيده يارب وخصوصا انك كنتى لوحدك بغربه يعنى حالك كان اصعب الله يعينك ديما

دي كانت ايام تجنن ايام السهر مع بعض
ياريت نرجع تاني زي اول مع البنات

QuEeN
26-07-2008, 11:13 PM
سمسمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة:
متميزة ان شاء الله دايما .....

بالنسبة لي ، يمكن مريت بشيء بسيط منه بس ما كنت اعرف انه اكتئاب ...
لما روحت البيت اول مرة مع البيبي صابني حالة من البكاء...ليش ما بعرف!!!
كنت دايما احس حالي مضايقة و ميالة للبكاء ...وصرت حساسة جدا !!!
بس الحمدلله رب العاليمن ...اتعديت المرحلة بفضل رب العالمين بسرعة....

تسلمي يا سمسمة على الموضوع الجميل زيك :)

lolo habeby
26-07-2008, 11:27 PM
يمكن مريت به نص مرور.

والحمد لله عدت على خير

وقت الولادة يوقف جنبها

لانه هو شريك حياتك .

لازم يعيش معاك كل لحظة

حتى يحس بأبوته

وقيمة الطفل اللي جا

ايش دوره من البداية؟

كلام جميل يا ام سهيل بجد لان انا جوزى كان مصمم انى اروح عندى اهلى لغاية النفاس ما يخلص انا رفضت تماما لانى احب انة يشاركنى فرحتى او قلقى او خوفى اى حاجة من دية وصممت لزقة بعيد عنك هههههههه

*YSmsma*
27-07-2008, 03:02 AM
فعلا واللهى يا سمسمه انا محستش بفرحه الا بعد ما مريم تمت 3 شهور مع انى مستنيها من خمس سنين بس الحمد لله
الحمد لله ان ربنا عوضك خير

عقبال متخويها بمحمد ومصطفى ومحمود ومى ومروة يعنى تقفليهم سته ونسميكم امبراطورية ميم:ss:

دي كانت ايام تجنن ايام السهر مع بعض
ياريت نرجع تاني زي اول مع البنات
ربنا الميسر يا ام البنات دول لو سابوا فيكى عقل تسهرى بيه اصلا :p ولا هوبتى سابلى مخ

سمسمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة:
متميزة ان شاء الله دايما .....

بالنسبة لي ، يمكن مريت بشيء بسيط منه بس ما كنت اعرف انه اكتئاب ...
لما روحت البيت اول مرة مع البيبي صابني حالة من البكاء...ليش ما بعرف!!!
كنت دايما احس حالي مضايقة و ميالة للبكاء ...وصرت حساسة جدا !!!
بس الحمدلله رب العاليمن ...اتعديت المرحلة بفضل رب العالمين بسرعة....

تسلمي يا سمسمة على الموضوع الجميل زيك :)
ربنا يباركلك يا امونه وان شاء الله نفرح قريب بيكى وبالبيبى بس من غير اكتئاب ان شاء الله ربنا يقومك بالسلامه والحمد لله ان ربنا بيهون::HH::

كلام جميل يا ام سهيل بجد لان انا جوزى كان مصمم انى اروح عندى اهلى لغاية النفاس ما يخلص انا رفضت تماما لانى احب انة يشاركنى فرحتى او قلقى او خوفى اى حاجة من دية وصممت لزقة بعيد عنك هههههههه
الزقى يا لولو حقكك

اومال يعنى تقرفى وتتعبى وتحملى وتولدى وضغطك يعلى وهو بيتفرج

لا طبعا الزقى وكل ميحاول يبعتك لاهلك الزقى اكتر

اقولك هاتى اهلك معاكى علشان ميعرفش يطلعك منه :ss:

azmiralda000
27-07-2008, 03:19 AM
ايه المواضيع الجامدة دى يا ست سمسمة

بصراحة انا مريت بيه و قعد معايا حوالى شهرين و شوية
كنت بعيط كل يوم
يمكن من التعب و شكل جسمى و بكاء ياسين المستمر و مش عارفة اتعاملمعاه

و الاصعب انى ولدت فى مص و جوزى كان فى الاماارت و ده ضايقنى جدا بس الظروف حكمت

و الاصعب انى سافرت بعد شهر بالظبط من الولادة و ما ادراكى ما هى الغربة مع طفل رضيع مالوش غيرك و انتى مش عارفة تتعاملى معاه و ووالدة قيصرى و الجرح بيوجعك ومسؤلية البيت اكل و شرب و تنضيف الخ الخ الخ كله على دماغك لوحدك

ياااااااااااااااااااااه قلبتى عليا المواجع

yehia2007
27-07-2008, 04:53 AM
انا مريت بيه مرور الكرام وممكن كمان مكنتش عارفه ان اكتئاب بس عدى على خير ومكنتش بعيط ولا حاجه بس كنت مضايقه وتعبانه من كتر السهر ووجع العمليه وتقريبا بعد عشر ايام محستش بحاجه الحمدلله مع انى ولدت لوحدى فى غربه بس جوزى كان بيساعدنى فى البيت وبيشيل معايا البنت والحمدلله عدى

مزاجيه %
27-07-2008, 05:17 AM
انا ما شاءالله علي اول حامل لي هذا وماسكني الاكتئاب من اول شهر فالله اعلم بعد الولاده شنو راح يصير يمكن انتحااااااااااااااار.

دلوعةعلاء
27-07-2008, 05:35 AM
تم التصويت الله يعينا

*YSmsma*
27-07-2008, 05:37 AM
ايه المواضيع الجامدة دى يا ست سمسمة

بصراحة انا مريت بيه و قعد معايا حوالى شهرين و شوية
كنت بعيط كل يوم
يمكن من التعب و شكل جسمى و بكاء ياسين المستمر و مش عارفة اتعاملمعاه

و الاصعب انى ولدت فى مص و جوزى كان فى الاماارت و ده ضايقنى جدا بس الظروف حكمت

و الاصعب انى سافرت بعد شهر بالظبط من الولادة و ما ادراكى ما هى الغربة مع طفل رضيع مالوش غيرك و انتى مش عارفة تتعاملى معاه و ووالدة قيصرى و الجرح بيوجعك ومسؤلية البيت اكل و شرب و تنضيف الخ الخ الخ كله على دماغك لوحدك

ياااااااااااااااااااااه قلبتى عليا المواجع
انا اللى جالى اكتئابhttp://www.lakii.com/vb/smile/4_16.gif

بجد الله يعنكم فى الغربه بتبقى مرة ومررتها غير اى مررارة
عارفه حطيت نفسى مكانك اهلى فى محافظه وانا فى محافظه وكنت هموت من الزعل واقول انى متغربه
اتارينى كنت بتدلع الحمد لله ان ربنا هون يا ام سيسو وترجعى لحضن اهلك قريب يارب

انا مريت بيه مرور الكرام وممكن كمان مكنتش عارفه ان اكتئاب بس عدى على خير ومكنتش بعيط ولا حاجه بس كنت مضايقه وتعبانه من كتر السهر ووجع العمليه وتقريبا بعد عشر ايام محستش بحاجه الحمدلله مع انى ولدت لوحدى فى غربه بس جوزى كان بيساعدنى فى البيت وبيشيل معايا البنت والحمدلله عدى
الحمد لله يا ام نور ربنا يردك من غربتك والمرة الجايه متحسيش بيه ولا حتى يوم

انا ما شاءالله علي اول حامل لي هذا وماسكني الاكتئاب من اول شهر فالله اعلم بعد الولاده شنو راح يصير يمكن انتحااااااااااااااار.
:ss: لا قدر الله

وحدى الله كله بيعدى اقرى ردود اخواتك وشوفى اد ايه فى مشاكل فى حياة كل واحده

عندنا مثل يقول اللى يشوف بلاوى غيره تهون عليه بلوته

انتى بايدك برده تحسنى من نفسيتك علشان النونو ملهوش ذنب
واللى حواليكى لالالالازم يساعدوكى وكل بعون الله اولا واخير

يارب نسمع عنك سمع خير

*YSmsma*
27-07-2008, 05:39 AM
تم التصويت الله يعينا

اللهم امين ومشكورة

كنا نحب نشوف تجربتك لو فيه;)

ام البنين2004
27-07-2008, 01:43 PM
انا مريت فيه للاسف و للآن بحس مرات نفسي ابكي

ونفسي اروح عند اهلي ومرات ببكي و انا برضع ابني

طبعا و بزعل زوجي و الحمد لله الآن احسن

ربنا يعينا على التربية بس

ام ياسـ مريوم ـر
27-07-2008, 02:50 PM
الحمد لله ما مريت به

من الماضي
27-07-2008, 02:52 PM
مريت باكتئاب مابعد الولادة فاول ولادة
الله لايعيدها أيام

ام سهيل
27-07-2008, 07:53 PM
سمسمة
بتستحقي التميز غلاتي .

ام سهيل
27-07-2008, 07:58 PM
لولو حبيبي عين العقل عملت

بس احلى لصقة

فعلا الوحدة لازم تعيش كل لحظة مع زوجها وما تفوتها .

الله يهنيك وينولك مرادك.

*YSmsma*
27-07-2008, 10:01 PM
انا مريت فيه للاسف و للآن بحس مرات نفسي ابكي

ونفسي اروح عند اهلي ومرات ببكي و انا برضع ابني

طبعا و بزعل زوجي و الحمد لله الآن احسن

ربنا يعينا على التربية بس
يارب يعينك على التربيه وتكون فترة ربنا ما يعودها

الحمد لله ما مريت به
الحمد لله ان شاء الله متمريش بيه خالص

مريت باكتئاب مابعد الولادة فاول ولادة
الله لايعيدها أيام
اللهم امين ربنا يجعل كل الامور مستقرة ان شاء الله مشكورة

سمسمة
بتستحقي التميز غلاتي .
تسلمى يا ام سهيل الف شكر ::HH::

الاريج
27-07-2008, 11:18 PM
فعلا انا مريت بي وكانت حالة صعبة جدا ربنا ميوريها لحد

amurra
27-07-2008, 11:41 PM
مريت به الاكتئاب الكبير
السبب الغربه والوحده
حتي الطبيب النفسي لم يساعدني عمليا اللهم الا انه ارشدني للطريق اللي يبعد الحزن
نصيحه لكل ام لا تستسلمي للاكتئاب واعرفي انك لست الوحيده التي تمر بهذه الظروف وانها فتره وتعدي المهم صحه الام والاطفال
وان ساعدك زوجك كتر خيره وان لم يساعدك لاتتوقعي الكثير لانهم اعمالهم متعبه ومعظمهم يحبوا يرتاحوا بالبيت
تمتعي بالامومه في كل لحظه وان غلبك الحزن تذكري نعم الله التي لا تحصي وحاولي تتذكريها بدلا من التفكير في الهموم
برضه تغير الجو مهم ولا تزيدي همك هما
تغير الجو تغير الروتين تغير الطعام حتي يؤثر يعني يوم تطبخي ويوم دليفري ويوم تصوموا
وشوفي ايه اللي يسعدك ويكون في متناول اليد
ايه يجدد طاقتك وشبابك حتي تعطي للجميع ابدئي بنفسك
انا احب الاستحمام وتسريحه مرتبه ولمسه برفان احس اني نشيطه
لو تذكرت شئ هرجعلكم

حـ عين ـور
28-07-2008, 01:04 AM
نا مريت فيه ونحفت كتيييييير , بس ما عرفت انه اكتئاب الا بعد ما راح مني ههههههههه

MARWA M
28-07-2008, 01:51 AM
انا عندى من دلوقتى ادعولى ربنا يسهلها

toty-froty
28-07-2008, 02:30 AM
انا مريت فيه وكنت لما اهلي يناموا اقعد ابكي الين ماانام
بس الحمد لله انه ماطول وعدا على خير

amurra
28-07-2008, 02:36 AM
مروة شوفي كاتبه ايه في خانه الجنس
مستنيه بيبي
البيبي جه والحمد لله صحته كويسه نحمد الله ونسعد بيه ونزيح الاكتئاب
لو جه الاكتئاب يركب علي كتفك قوليلي ابعد عني انا مبسوطه بالبيبي
اهتمي بنفسك اولا ثم البيبي ثم المنزل اذا تقدري
انت اهم شئ لان البيبي لا حول له ولا قوة محتاجلك وبتربيه ويدخلك الجنه
الجنه تحت اقدام الامهات الجنه مو ببلاش

manora83
28-07-2008, 03:24 AM
موضوع متميز جدا
دوستى على الوتر الحساس يا ست سمسمة
انا جالى حالة غريبة جدا بعد الولادة حالة حزن شديد واحساس شديد بالوحدة واحساس بالذنب لعدم تحمل المسؤلية ويمكن اللى قوى الاحساسيس دى جوايا انى تعبت اوى فى الولادة وتعبت اكتر بعدها وفضلت حوالى عشر ايام فى السرير مش بقدر اتحرك من مكانى وكمان سفر زوجى بعد الولاة زود احساسى بالوحدة بالرغم من وجود اهلى حوليا وفضلت فترة طويلة لكن الحمد للة دلوقتى بقت ذكريات واعتدت على وجود حبيبى الصغير فى حياتى ونظمت يومى معاة هى بتكون مسالة وقت الى ان تعتادى على وجود الصغير فى حياتك يمكن مشاعر الحزن بتحجب الاحساس الرائع بالامومة لكن بعدها الانسان بيرجع لنفسة ويشكر ربنا على نعمتة وتنفجر كل الاحاسيس بالامومة تجاة طفلك الوليد ربنا يرزق كل محروم من هذة النعمةيارب

*YSmsma*
28-07-2008, 03:54 AM
مريت به الاكتئاب الكبير
السبب الغربه والوحده
حتي الطبيب النفسي لم يساعدني عمليا اللهم الا انه ارشدني للطريق اللي يبعد الحزن
نصيحه لكل ام لا تستسلمي للاكتئاب واعرفي انك لست الوحيده التي تمر بهذه الظروف وانها فتره وتعدي المهم صحه الام والاطفال
وان ساعدك زوجك كتر خيره وان لم يساعدك لاتتوقعي الكثير لانهم اعمالهم متعبه ومعظمهم يحبوا يرتاحوا بالبيت
تمتعي بالامومه في كل لحظه وان غلبك الحزن تذكري نعم الله التي لا تحصي وحاولي تتذكريها بدلا من التفكير في الهموم
برضه تغير الجو مهم ولا تزيدي همك هما
تغير الجو تغير الروتين تغير الطعام حتي يؤثر يعني يوم تطبخي ويوم دليفري ويوم تصوموا
وشوفي ايه اللي يسعدك ويكون في متناول اليد
ايه يجدد طاقتك وشبابك حتي تعطي للجميع ابدئي بنفسك
انا احب الاستحمام وتسريحه مرتبه ولمسه برفان احس اني نشيطه
لو تذكرت شئ هرجعلكم
الله يهون غربتك
كلامك مظبوط وتمااام
بس الواحده لما بيجلها الحاله دى وبتتملك منها للاسف
لازم هتاخد وقتها عقبال متبدى تفكر ازاى تطلع منها

اتمنى الامور تكون مساعده للجميع للخروج من الجو ده

نا مريت فيه ونحفت كتيييييير , بس ما عرفت انه اكتئاب الا بعد ما راح مني ههههههههه
:ss: طيب جميل انك معرفتيش انه اكتئاب والا كنتى اكتئبتى اكتر

انا عندى من دلوقتى ادعولى ربنا يسهلها
ربنا يسهلهالك

ده علشان انتى خلاص على وش ولاده وقلقانه بس المفروض تكونى عرفتى وقريتى تجارب كتير تخليكى تلحقى نفسك

ان شاء الله كله يبقى تمام

انا مريت فيه وكنت لما اهلي يناموا اقعد ابكي الين ماانام
بس الحمد لله انه ماطول وعدا على خير
الحمد لله ربنا ما يعيده تانى ومشكورة مشاركتك;)

مروة شوفي كاتبه ايه في خانه الجنس
مستنيه بيبي
البيبي جه والحمد لله صحته كويسه نحمد الله ونسعد بيه ونزيح الاكتئاب
لو جه الاكتئاب يركب علي كتفك قوليلي ابعد عني انا مبسوطه بالبيبي
اهتمي بنفسك اولا ثم البيبي ثم المنزل اذا تقدري
انت اهم شئ لان البيبي لا حول له ولا قوة محتاجلك وبتربيه ويدخلك الجنه
الجنه تحت اقدام الامهات الجنه مو ببلاش
يا سلام يا سلام على احلى كلام(القطه عجبانى اوى معندهاش اكتئاب بتلعب رياضه ومهيصة)

موضوع متميز جدا
دوستى على الوتر الحساس يا ست سمسمة
انا جالى حالة غريبة جدا بعد الولادة حالة حزن شديد واحساس شديد بالوحدة واحساس بالذنب لعدم تحمل المسؤلية ويمكن اللى قوى الاحساسيس دى جوايا انى تعبت اوى فى الولادة وتعبت اكتر بعدها وفضلت حوالى عشر ايام فى السرير مش بقدر اتحرك من مكانى وكمان سفر زوجى بعد الولاة زود احساسى بالوحدة بالرغم من وجود اهلى حوليا وفضلت فترة طويلة لكن الحمد للة دلوقتى بقت ذكريات واعتدت على وجود حبيبى الصغير فى حياتى ونظمت يومى معاة هى بتكون مسالة وقت الى ان تعتادى على وجود الصغير فى حياتك يمكن مشاعر الحزن بتحجب الاحساس الرائع بالامومة لكن بعدها الانسان بيرجع لنفسة ويشكر ربنا على نعمتة وتنفجر كل الاحاسيس بالامومة تجاة طفلك الوليد ربنا يرزق كل محروم من هذة النعمةيارب
مشكورة على تقديرك ومعلش انى دوست على الوتر كلنا اوتارنا بتوجعانا:p

كلامك جميل والله كانك بتتكلمى عن معاناتى بس زوجى كان معايا ده الفرق

ان شاء الله ايام ولا تعود وربنا يخليلك ابنك

وان شاء الله انا كمان هحط معانتى الصعبه فى الموضوع ده

مشكورا جدا

ميار 1982
28-07-2008, 12:24 PM
موضوع رائع سمسمة ربنا لا يحرمنا من مواضيعك
انا بابني الاول ابدا ما حسيت بفرحة البيبي
رغم ان ولادتي كانت مسهلة
بس بقيت تلات ايام ابكي
و ماااااااا بعرف السبب
و زوجي كل ما يفوت يلاقيني ببكي يجن
و يقعد يحكي معي
لانه الماما كانت مسافرة للحج
و كانت عندي حماتي الله يعطيها الصحة
بس ما بتعوض عن وجود الام
و صابتني حالة اكتئاب لمدة شهر
بعدين بلشت تروح
بابني التاني اول ايام كنت ببكي بدون سبب
بس راحت على طوول لاني نفضتها عن اكتافي
و كنت كل ما احس حالي حزينة اقوم اعمل تمارين رياضة او استحم او اعمل شي جديد بشعري و الحمد لله مرت على خير
طولت عليكن سامحوني
و تحياتي لالك سمسمة

أم لومي
28-07-2008, 08:00 PM
نـــــــــــعـــــــــــــــم
للاسف مريت فيه..
لدرجة ان البيبي كرهته ورميتها ع امي..
ايام وعت الحمدلله

بنت المحبه
28-07-2008, 11:18 PM
إن شاء الله ما أمر فيها خصوصاً إني بغربه ادعولي خوفتوني هو الولادة مطوله شويه رح أحاول أناقش زوجي على الموضوع وأعزز نفسي بذكر الله ومشكورة على الموضوع

صباحك سكر
29-07-2008, 01:35 AM
نعم أنا أيضا مريت به ولكن بنسبه بسيطه جدا
مع إني كنت جدا سعيدة بالحمل خاصة وإني جلست سنتين بعد الزواج حتى حملت
بس الحمد لله ماأستمر معايا كثير

*YSmsma*
29-07-2008, 04:27 AM
موضوع رائع سمسمة ربنا لا يحرمنا من مواضيعك
انا بابني الاول ابدا ما حسيت بفرحة البيبي
رغم ان ولادتي كانت مسهلة
بس بقيت تلات ايام ابكي
و ماااااااا بعرف السبب
و زوجي كل ما يفوت يلاقيني ببكي يجن
و يقعد يحكي معي
لانه الماما كانت مسافرة للحج
و كانت عندي حماتي الله يعطيها الصحة
بس ما بتعوض عن وجود الام
و صابتني حالة اكتئاب لمدة شهر
بعدين بلشت تروح
بابني التاني اول ايام كنت ببكي بدون سبب
بس راحت على طوول لاني نفضتها عن اكتافي
و كنت كل ما احس حالي حزينة اقوم اعمل تمارين رياضة او استحم او اعمل شي جديد بشعري و الحمد لله مرت على خير
طولت عليكن سامحوني
و تحياتي لالك سمسمة
التحية والشكر لك على مشكركتك معايا;)

الحمد لله ايام ومرت الله لا يعودها والى الان نفسى اعرف سبب هذا الاكتئاب الغريب اللى بيضيع احلى ايام تفرحى بيها بالمولود ولكن لله فى ذلك حكم والحمد لله ديما

نـــــــــــعـــــــــــــــم
للاسف مريت فيه..
لدرجة ان البيبي كرهته ورميتها ع امي..
ايام وعت الحمدلله
يا ساتر
الحمد لله انها مرت بسلام ولو ان اللى بيتظلم البيبيهات ولازم بعد متعدى الفترة نعوضهم بعون الله
مشكورة

إن شاء الله ما أمر فيها خصوصاً إني بغربه ادعولي خوفتوني هو الولادة مطوله شويه رح أحاول أناقش زوجي على الموضوع وأعزز نفسي بذكر الله ومشكورة على الموضوع
ربنا معاكى
التجارب ممكن تخوفك لكن هتعلمك اكتر وكويس انك عرفتى انى فى شىء زى كده ممكن يهاجمك لا قدر الله بعد الولاده علشان متديهوش فرص
مشكورة

نعم أنا أيضا مريت به ولكن بنسبه بسيطه جدا
مع إني كنت جدا سعيدة بالحمل خاصة وإني جلست سنتين بعد الزواج حتى حملت
بس الحمد لله ماأستمر معايا كثير
الحمد لله هذا من فضل الله

شكرا لمشاركتك

*YSmsma*
29-07-2008, 04:30 AM
ما هي العوامل التي تزيد من احتمالية حدوث اكتئاب ما بعد الولادة؟

* إن أهم العوامل الخطرة في حدوث اكتئاب ما بعد الولادة
هو حدوث نوبة اكتئاب في السابق , وان نصف النساء اللاتي يعانين من نوبة اكتئاب سابقه بعد ولادة طفل سوف يصبحن مكتئبات عندما يلدن لاحقا , وإذا أصيبت المراه بالاكتئاب في أي وقت من الأوقات في حياتها فان خطر حدوث اكتئاب ما بعد الولادة سوف يزيد من نسبة 10الى 25./. ,
والمرأة التي تعاني من اضطراب في المزاج ثنائي القطب هي في خطر عالي لحدوث اكتئاب ما بعد الولادة .
وقد تكون المرأه أكثر عرضه لحدوث اكتئاب ما بعد الولادة إذا حدث معها الاكتئاب أثناء الولادة أو أنها كانت تعاني من متلازمة ما قبل

الدورة أو إذا كان هناك أقرباء من الدرجة الأولى يعانون من الاكتئاب أو اضطراب المزاج . والأحداث الضاغطة مثل المشاكل الصحية و المشاكل الزوجية وعدم وجود شريك يمكن أن تزيد من حدوث اكتئاب ما بعد الولادة .

amany aly
29-07-2008, 05:36 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اسمحولى اشترك معاكوا فى الموضوع على فكره موضوع حلو جدا
انا فى حملى الاول بابنى مريت بحاله اكتئاب شديده جدا مع انى كنت فرحانه بابنى جدا
لكن مش عرفه بجد ايه اللى كان بيحصل قله نوم وقلق وتوتر وخوف لدرجه انى ماكنتش حتى عارفه اكلم حد لدرجه لما كان اى حد يكلمنى اعيط يقولولى مبروك اعيط يقولولى عامله ايه اعيط بجد مريت بحاله صعبه جدا يارب ما امر بها فى حملى الحالى يارب ادعولى

زوجة محمد
29-07-2008, 11:16 AM
خوفتونا جداااااااااااااااا

chowchow 81
29-07-2008, 03:27 PM
الحمد لله انا ما مريييت فيه :)

§Nosa§
29-07-2008, 08:15 PM
كل الشكر لكِ أختي الكريمة لطرحك هذا الموضوع الهام والهام جداً...
قرأت عنه بكثرة ..إنه نسبته عالية نوعاً مابين النساء إلا أن الاكتئاب بشكل عام يُمكن أن يصيب الرجال والنساء والأطفال لكن النسبة العالية للنساء وذلك بعد الولادة...
أهم مايمكن أن تقومي به هو ممارسة التمارين الرياضية الخفيفة والمشي في الهواء الطلق....تنظيم وجبات الطعام اليومية..
طبعاً هناك علاج دوائي إن لم تتحسن الحالة...
وكل هذا هو طبيعي ولا خوف منه لأن علاجه ممكن إلا أنه على الزوج والأقارب خاصة الوالدين مساعدة المريضة سواء في أعمال المنزل وأيضاً تقديم الدعم المعنوي ....
شكرا مرة ثانية بوركتِ...

lonelywife
30-07-2008, 12:25 AM
نعم مررت به لمدة سنة كاملة و كان رهيبا لدرجة انني كرهت ابنتي و لم اعد اتحملها و أصبحت أتمنى مو تها من كل قلبي
مررت بتجربة ولادة قاسية جدا, مخاض لأكثر من 20 ساعة و بعدها قيصرية, آلام لا توصف, لم أستطع الحركة و طلبت من الكستشفى ان أذهب للمنزل, لم اعد استطيع التحمل فابنتي كانت تبكي طيلة الليل و انا لم اكن أستطيع ان أتحوك من مكاني لأجلبها لعندي و أرضعها و طبعا ممنوع أن أبقيها معي بالسرير......
معاناتي لم تنتهي برجوعي للبيت بل زادت, لم أكن أنام و كانت غرفتي في بيت والداي زوجي في الطبقة الثالثة و كان الضيوف ياتون عدة مرات يوميا و كنت مجبرة أن أنزل السلالم لمقابلتهم في كل مرة
عيناي كانتا متورمتان من البكاء طيلة الوقت, كنت أرسل ابنتي الى أم زوجي لأنعم بقليل من الهدوء و الناس كانت تستغرب كبف أنني أفعل ذلك برضيعة ولدت قبل أيام
بعد عودتي الى منزلي بعج الأربعين و جدت الامر أكثر صعوبة لأنني لوحدي و أحسست ان مسؤولية تربيت ابنتي كبيرة جدا علي و أصبحت أحن لحياتي السابقة و أغبط كل واحدة بدون أطفال و أراها في نعمة
ذهبت الى الطبيب و وصف لي مضادات للاكتئاب و جلسات أسبوعية لكنني لا احب الأدوية و غيرتها عدة مرات لغاية ان قررت أنني يجب ان اكون قوية و ان احاول علاج نفسي بنفسي و ها انا أحاول و الحمد لله أصبحت أحسن من السابق لكن لا زالت تنتابني فترات أكره فيها ابنتي و ادعي الله ان يأخدها و قررت عدم الانجاب مرة اخرى, أكره الأطفال
أرجو منكم الدعاء لي

السيدة خاطرة
30-07-2008, 02:00 AM
اي والله كانت مرحله صعبه كرهت حياتي وكرهت بنتي وكنت مااطيق اشوفها او ارضعها لكن الحمد لله اختفت بعد اشكد؟؟مااذكر لكن ماانسى دعم زوجي الي تعرفين الي تجيب البنت اهل زوجها يضايقوها..لكن زوجي كان طاير بيها واهلي ربي يخليهم فعلا الوحده تحتاج الدعم المعنوي

سلامي للجميع

*YSmsma*
30-07-2008, 02:18 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اسمحولى اشترك معاكوا فى الموضوع على فكره موضوع حلو جدا
انا فى حملى الاول بابنى مريت بحاله اكتئاب شديده جدا مع انى كنت فرحانه بابنى جدا
لكن مش عرفه بجد ايه اللى كان بيحصل قله نوم وقلق وتوتر وخوف لدرجه انى ماكنتش حتى عارفه اكلم حد لدرجه لما كان اى حد يكلمنى اعيط يقولولى مبروك اعيط يقولولى عامله ايه اعيط بجد مريت بحاله صعبه جدا يارب ما امر بها فى حملى الحالى يارب ادعولى
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا لتقديرك واشتراكك معانا
ويارب يعدى حملك على خير وتقومى بالف سلامه وتفرحى بشوفه البيبى
:ss: ضحكت اوى لما اللى يقولك مبروك تعيطى لاحول ولا قوة الا بالله
الحمد لله انه وقت وعدى

خوفتونا جداااااااااااااااا
متخفيش ده قدر وبتاخدى ثواب عليه وممكن يجى وممكن لا والحمد لله ديما

الحمد لله انا ما مريييت فيه :)
الحمد لله يا ام شوشو

كل الشكر لكِ أختي الكريمة لطرحك هذا الموضوع الهام والهام جداً...
قرأت عنه بكثرة ..إنه نسبته عالية نوعاً مابين النساء إلا أن الاكتئاب بشكل عام يُمكن أن يصيب الرجال والنساء والأطفال لكن النسبة العالية للنساء وذلك بعد الولادة...
أهم مايمكن أن تقومي به هو ممارسة التمارين الرياضية الخفيفة والمشي في الهواء الطلق....تنظيم وجبات الطعام اليومية..
طبعاً هناك علاج دوائي إن لم تتحسن الحالة...
وكل هذا هو طبيعي ولا خوف منه لأن علاجه ممكن إلا أنه على الزوج والأقارب خاصة الوالدين مساعدة المريضة سواء في أعمال المنزل وأيضاً تقديم الدعم المعنوي ....
شكرا مرة ثانية بوركتِ...
الشكر لله ثم ليكى على معلوماتك ومشاركتك
الله لا يورى احد واحنا بناقش الموضوع ده علشان نشجع المقبلات على الولادة بانهم يكونوا على وعى من هذا الاكتئاب ويحاولوا بكل عزم ميتملكهمش وعلشان اللى مرت به تعطى خبرة تجربتها

نعم مررت به لمدة سنة كاملة و كان رهيبا لدرجة انني كرهت ابنتي و لم اعد اتحملها و أصبحت أتمنى مو تها من كل قلبي
مررت بتجربة ولادة قاسية جدا, مخاض لأكثر من 20 ساعة و بعدها قيصرية, آلام لا توصف, لم أستطع الحركة و طلبت من الكستشفى ان أذهب للمنزل, لم اعد استطيع التحمل فابنتي كانت تبكي طيلة الليل و انا لم اكن أستطيع ان أتحوك من مكاني لأجلبها لعندي و أرضعها و طبعا ممنوع أن أبقيها معي بالسرير......
معاناتي لم تنتهي برجوعي للبيت بل زادت, لم أكن أنام و كانت غرفتي في بيت والداي زوجي في الطبقة الثالثة و كان الضيوف ياتون عدة مرات يوميا و كنت مجبرة أن أنزل السلالم لمقابلتهم في كل مرة
عيناي كانتا متورمتان من البكاء طيلة الوقت, كنت أرسل ابنتي الى أم زوجي لأنعم بقليل من الهدوء و الناس كانت تستغرب كبف أنني أفعل ذلك برضيعة ولدت قبل أيام
بعد عودتي الى منزلي بعج الأربعين و جدت الامر أكثر صعوبة لأنني لوحدي و أحسست ان مسؤولية تربيت ابنتي كبيرة جدا علي و أصبحت أحن لحياتي السابقة و أغبط كل واحدة بدون أطفال و أراها في نعمة
ذهبت الى الطبيب و وصف لي مضادات للاكتئاب و جلسات أسبوعية لكنني لا احب الأدوية و غيرتها عدة مرات لغاية ان قررت أنني يجب ان اكون قوية و ان احاول علاج نفسي بنفسي و ها انا أحاول و الحمد لله أصبحت أحسن من السابق لكن لا زالت تنتابني فترات أكره فيها ابنتي و ادعي الله ان يأخدها و قررت عدم الانجاب مرة اخرى, أكره الأطفال
أرجو منكم الدعاء لي
لا حول ولا قوة الا بالله

عجز لسانى عن التعبير والتعليق

عذراكى لانه مش بايدك ولكن فين ايمانك بالله واستعانتك به

بنتك دى قرة عينك ممكن بيها تنسى الدنيا مش الاكتئاب بس

كان الله فى عونك وطبعا فى عونها

ارجوكى متدعيش على بنتك ادعلها واتحمليها

هى كمان ملهاش ذنب انك انتى امها وهى بنتك

من قلبى بدعيلك ونفسى ربنا يهديكى ويهدينى للصواب والف شكر انك معانا

اي والله كانت مرحله صعبه كرهت حياتي وكرهت بنتي وكنت مااطيق اشوفها او ارضعها لكن الحمد لله اختفت بعد اشكد؟؟مااذكر لكن ماانسى دعم زوجي الي تعرفين الي تجيب البنت اهل زوجها يضايقوها..لكن زوجي كان طاير بيها واهلي ربي يخليهم فعلا الوحده تحتاج الدعم المعنوي

سلامي للجميع

الله لا يحرمك من بنتك ولا زوجك ولا اهلك

ويهديلك اهل زوجك اعتقد عقولهم لسه مش مستوعبه ان البنت والولد واحد ونعمه

الحمد لله انه وقت وعدى

ومشكورة

amurra
30-07-2008, 05:01 AM
لونلي وايف
استعيذي بالله اولا الاطفال احباب الله
وبكره بنتك لما تكبر تناولك كوب الماء وتكون صديقتك وتخدمك ان مرضت
هذا لو احسنت تربيتها اما لو كرهتيها ماذا تتوقعي ان تصبح؟
هي الان بيبي لاحول لها ولا قوة وهي تحبك ولا تقدر تستغني عنك
اهتمي بيها ولا عبيها ولا تتعبي نفسك بغير البيبي الا اذا وجدت عندك الطاقه اللازمه
طمنينا عنك حبيبتي احنا هنا اخوات مش اصحاب وكتير مر بهذه الحاله لكن القويه تتغلب عليها وتمر منها بسلام وانا احس انك قويه ما دام تحملتي كل الم الولاده
انظري اليها وهي نائمه انظري لها وهي تضحك تمعني في نعمه الله الذي اعطاهالك وتهني بيها واذا ماتت كما تريدين هل ستكونين سعيده لا اعتقد
هذا فقط تفكير كئيب ينجم عن الاكتئاب فقط لا غير اعرف انك تحبيها كما تحبك

ندى الإخاء
30-07-2008, 05:51 AM
الله يسعدك يا سمسما
ويبعدنا عن الاكتئاب يارب
مريت فيه والحمد لله اتغلبت عليه
كان اصعب اكتئاب حصل لي بولادتي بنور
لان قبل ولادت بشهرين توفت اعز واحسن اخت وصاحبة لي
فكان ما يمر يوم الا وابكي
واجاني اكتئاب غريب
لكن الحمد لله اتجاوزته بالاذكارر
كل ما احس بيه مجرد احساس على طول اسبح او استغفر
وابعده عن تفكيري
والحمد لله

الله يجزيكِ الخير يا سمسما عالموضوع المتميز
وبانتظار تميزك هنااااك
وانتِ عارفة فييين
بانتظارك يالغلا
يلا شيلي الاكتئاب عنك وتوكلي على الله
يا عسولة

*YSmsma*
30-07-2008, 06:01 AM
الله يسعدك يا سمسما
ويبعدنا عن الاكتئاب يارب
مريت فيه والحمد لله اتغلبت عليه
كان اصعب اكتئاب حصل لي بولادتي بنور
لان قبل ولادت بشهرين توفت اعز واحسن اخت وصاحبة لي
فكان ما يمر يوم الا وابكي
واجاني اكتئاب غريب
لكن الحمد لله اتجاوزته بالاذكارر
كل ما احس بيه مجرد احساس على طول اسبح او استغفر
وابعده عن تفكيري
والحمد لله

الله يجزيكِ الخير يا سمسما عالموضوع المتميز
وبانتظار تميزك هنااااك
وانتِ عارفة فييين
بانتظارك يالغلا
يلا شيلي الاكتئاب عنك وتوكلي على الله
يا عسولة

حبيبتى فى الله والله يا ندى

متعرفيش انبساطى لما شفت اسمك

الله لا يعيده ليكى تانى يارب ويفرحك ديما ويجعل قلبك خاشع بذكر الله

ويخليلك اولادك ويرحم صاحبتك اللهم امين

هههههههه:ss: ايوة عرفت فين يارب يا معين ان شاء الله

الله يجزيكى الف خير ومشرفانى ديما والله::HH::

Om FaToOomaH
30-07-2008, 06:24 AM
لا الحمدلله مامريت فيه

true love
30-07-2008, 01:56 PM
انا جالى تقريبا بس كان خفيف و عديتة الحمدلله كنت على طول يجيلي احساس اقول لنفسي هو خلاص هفضل كده قاعده في الاودو ارضع هنا و بسسسسسسسسسسس و هى اصلا كانت مجننانى مكنتش بتنام الا على صدرى و طول الليل شايلاها بمجرد ما احطها ع السرير تصرخ و اشيلها تانى مكنتش اعرف انها فترة و تعدى بس الحمدلله ماخدش معايا كام يوم و راح عرفت اتعامل معاه اقول لالالالالالالالالالا ده هنا اللى كنت مشتنياها يبقى لازم اتعب عشانها فداها و فعلا حسيت بتحسن جامدددددد و بدات اتاقلم ع الوضع انا بحس ان المشكلة ان الواحد بيكون حاطط احلام بقى عن البيبي و انها هتنام و مفيش زن و تكون مطيعة و بنلاقي العكسسسسسسسسسس و خصوصا في حتة ان كل حد يقولك عودتيها ع الشيل و انا يا دوب رجعت من المستشفى حطيتها ع السرير لاقيتها رافضااااااااااه المفروض كل واحده قبل الولادة تعرف انه الموضوع مش سهل و انها مسئوليه عشان تقدر تعدى الفترة ده.

فرح الايام
30-07-2008, 03:06 PM
الحمد لله عندي 4 اولاد لااذكر اني مريت بمرحلة الاكتئاب هذه في اي منهم في حملي الاول كنت دائمة القراءة عن مراحل نمو الجنين وعن الولادة وانتظر بفارغ الصبر ولادتي ورؤيتي لطفلتي ورغم الام الولادة القيصرية الا اني كنت فرحانةجدا ومصممة على ارضاع طفلتي ( رضعت سنة وشهرين ) واحلى شيء كان اهتمام اهلي بي وبطفلتي وفرحتهم بها بصراحة ذكريات حلوة اكيد كان في بالي اشياء كنت مخططة اعملها لاولادي وكل مامر الوقت كل ما اكتسبت خبرة اكتر بصراحة اسمع نصائح كثيرة من ذوي الخبرة واختار منها ما يقنعني اقرأ كتب ومجلات والحمد لله صارت الامور الى الافضل ومازال امامنا الكثير اليس هذا سنة الله في خلقه اتمنى من كل ام ما تخاف وتتوكل على الله المهم الانتباه الجيد للاطفال وابعادهم عن اماكن الخطر سواء في المطبخ او الحمام انسي كل همومك وخوفك وفكري فقط في العناية بطفلك بأفضل الطرق.

lonelywife
30-07-2008, 06:10 PM
لونلي وايف
استعيذي بالله اولا الاطفال احباب الله
وبكره بنتك لما تكبر تناولك كوب الماء وتكون صديقتك وتخدمك ان مرضت
هذا لو احسنت تربيتها اما لو كرهتيها ماذا تتوقعي ان تصبح؟
هي الان بيبي لاحول لها ولا قوة وهي تحبك ولا تقدر تستغني عنك
اهتمي بيها ولا عبيها ولا تتعبي نفسك بغير البيبي الا اذا وجدت عندك الطاقه اللازمه
طمنينا عنك حبيبتي احنا هنا اخوات مش اصحاب وكتير مر بهذه الحاله لكن القويه تتغلب عليها وتمر منها بسلام وانا احس انك قويه ما دام تحملتي كل الم الولاده
انظري اليها وهي نائمه انظري لها وهي تضحك تمعني في نعمه الله الذي اعطاهالك وتهني بيها واذا ماتت كما تريدين هل ستكونين سعيده لا اعتقد
هذا فقط تفكير كئيب ينجم عن الاكتئاب فقط لا غير اعرف انك تحبيها كما تحبك

جزاك الله خيرا أختي انت و صاحبة الموضوع
و الله كلامك يوزن بالذهب و عندك حق في كل ما قلتيه و أشكرك انك تفهمتي وضعي و لم تكوني قاسية معي
الحمد لله الحالة خفت الآن كثيرا عن السابق و كما قلت فقد قررت ترك الأدوية منذ عدة أشهر و كذلك جلسات العلاج و استعنت بالله وحده و من يتوكل على الله فهو حسبه و هذه نصيحتي لكل من تمر بهذه الحالة المدمرة :

- ذكر الله سبحانه و تعالى بشكل متواصل و عدم نسيان أذكار الصباح و المساء لتحصين النفس
- الاستماع للقرآن الكريم و ترديده طوال اليوم و محاولة حفظ بعض السور,
- كثرة الاستغفار و الأدعية ( خصوصا أدعية الكرب :لا اله الا الله العظيم الحليم, لا اله الا الله رب العرش العظيم, لا اله الا الله رب السماوات و رب الأرض و رب العرش الكريم/ الله الله ربي لا أشرك به شيئا, ربي اني مسني الضر و أنت أرحم الراحمين, لا اله الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين...) و غيرها من الأدعية الثابتة.
- طبعا الصلاة في وقتها
- الابتعاد عن كل ما يغضب الله سبحانه و تعالى( طبعا بقدر المستطاع فليس منا من هو كامل)
- كثرة الصلاة و السلام على رسول الله صلى الله عليه و سلم
- الصدقة بنية الشفاء و طلب الدعاء من الأبوين و ممن ذكر أن دعواتهم مستجابة
- احتساب الأجر فهذا ابتلاء من الله

و من الأمور الأخرى التي ساعدتني على تخطي الاكتئاب هي:

- الخروج للترفيه عن النفس كلما سنحت الفرصة و استنشاق الهواء النظيف سواء قرب البحر أو في حديقة خضراء
- عدم البقاء وحيدة و الذهاب لزيارة الأقارب و الأصدقاء فكلنا يعلم ان الوحدة تزيد الأمر سوءا
- طلب المساعدة من الزوج في العناية بالمولود خصوصا أثناء الليل و ذلك لتهنئي بنوم جيد و تستيقظي نشطة.
- ممارسة بعض التمارين الرياضية سواء في النادي أو في المنزل
- ممارسة الهوايات المحببة الى القلب

هذا ما جعلني أتخطى الاكتئاب الرهيب الذي أصابني و الحمد لله على كل حال.

amurra
30-07-2008, 08:35 PM
لونلي اسعدني ردك كثيرا
الحمدلله انك احسن

*YSmsma*
31-07-2008, 03:05 AM
لا الحمدلله مامريت فيه
الف حمد لله ان شاء الله مامتريش بيه ابدا

انا جالى تقريبا بس كان خفيف و عديتة الحمدلله كنت على طول يجيلي احساس اقول لنفسي هو خلاص هفضل كده قاعده في الاودو ارضع هنا و بسسسسسسسسسسس و هى اصلا كانت مجننانى مكنتش بتنام الا على صدرى و طول الليل شايلاها بمجرد ما احطها ع السرير تصرخ و اشيلها تانى مكنتش اعرف انها فترة و تعدى بس الحمدلله ماخدش معايا كام يوم و راح عرفت اتعامل معاه اقول لالالالالالالالالالا ده هنا اللى كنت مشتنياها يبقى لازم اتعب عشانها فداها و فعلا حسيت بتحسن جامدددددد و بدات اتاقلم ع الوضع انا بحس ان المشكلة ان الواحد بيكون حاطط احلام بقى عن البيبي و انها هتنام و مفيش زن و تكون مطيعة و بنلاقي العكسسسسسسسسسس و خصوصا في حتة ان كل حد يقولك عودتيها ع الشيل و انا يا دوب رجعت من المستشفى حطيتها ع السرير لاقيتها رافضااااااااااه المفروض كل واحده قبل الولادة تعرف انه الموضوع مش سهل و انها مسئوليه عشان تقدر تعدى الفترة ده.
ربنا يخليهالك ويطرحك البركه فيها وان شاء الله متعودش ايام الاكتئاب تانى وكلام مظبوط هى مسئوليه ومش اى حد يتحملها

الحمد لله عندي 4 اولاد لااذكر اني مريت بمرحلة الاكتئاب هذه في اي منهم في حملي الاول كنت دائمة القراءة عن مراحل نمو الجنين وعن الولادة وانتظر بفارغ الصبر ولادتي ورؤيتي لطفلتي ورغم الام الولادة القيصرية الا اني كنت فرحانةجدا ومصممة على ارضاع طفلتي ( رضعت سنة وشهرين ) واحلى شيء كان اهتمام اهلي بي وبطفلتي وفرحتهم بها بصراحة ذكريات حلوة اكيد كان في بالي اشياء كنت مخططة اعملها لاولادي وكل مامر الوقت كل ما اكتسبت خبرة اكتر بصراحة اسمع نصائح كثيرة من ذوي الخبرة واختار منها ما يقنعني اقرأ كتب ومجلات والحمد لله صارت الامور الى الافضل ومازال امامنا الكثير اليس هذا سنة الله في خلقه اتمنى من كل ام ما تخاف وتتوكل على الله المهم الانتباه الجيد للاطفال وابعادهم عن اماكن الخطر سواء في المطبخ او الحمام انسي كل همومك وخوفك وفكري فقط في العناية بطفلك بأفضل الطرق.

ماشاء الله عليكى

اعطيتى بهجه للموضوع وتفاؤل كمان

ربنا يحميلك اولادك وجزاكى الله خير على المشاركه والنصيحة

جزاك الله خيرا أختي انت و صاحبة الموضوع
و الله كلامك يوزن بالذهب و عندك حق في كل ما قلتيه و أشكرك انك تفهمتي وضعي و لم تكوني قاسية معي
الحمد لله الحالة خفت الآن كثيرا عن السابق و كما قلت فقد قررت ترك الأدوية منذ عدة أشهر و كذلك جلسات العلاج و استعنت بالله وحده و من يتوكل على الله فهو حسبه و هذه نصيحتي لكل من تمر بهذه الحالة المدمرة :

- ذكر الله سبحانه و تعالى بشكل متواصل و عدم نسيان أذكار الصباح و المساء لتحصين النفس
- الاستماع للقرآن الكريم و ترديده طوال اليوم و محاولة حفظ بعض السور,
- كثرة الاستغفار و الأدعية ( خصوصا أدعية الكرب :لا اله الا الله العظيم الحليم, لا اله الا الله رب العرش العظيم, لا اله الا الله رب السماوات و رب الأرض و رب العرش الكريم/ الله الله ربي لا أشرك به شيئا, ربي اني مسني الضر و أنت أرحم الراحمين, لا اله الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين...) و غيرها من الأدعية الثابتة.
- طبعا الصلاة في وقتها
- الابتعاد عن كل ما يغضب الله سبحانه و تعالى( طبعا بقدر المستطاع فليس منا من هو كامل)

- الخروج للترفيه عن النفس كلما سنحت الفرصة و استنشاق الهواء النظيف سواء قرب البحر أو في حديقة خضراء
- عدم البقاء وحيدة و الذهاب لزيارة الأقارب و الأصدقاء فكلنا يعلم ان الوحدة تزيد الأمر سوءا
- طلب المساعدة من الزوج في العناية بالمولود خصوصا أثناء الليل و ذلك لتهنئي بنوم جيد و تستيقظي نشطة.

هذا ما جعلني أتخطى الاكتئاب الرهيب الذي أصابني و الحمد لله على كل حال.

ماشاء الله
اسم الله عليكى وعلى كلامك الحمد لله انك مريتى ازمتك بسلام الله لا يعودها

ويجعل بنتك قرة عين ليكى وابنه باره صالحة

نصايحك غاليه جدا ياريت الكل يقراها ومشكورة تواجدك معانا;)

*سهام الليل*
31-07-2008, 05:17 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سمسومة موضوعك حلو كثير
انا جاني اكتآب بعد الولادة واستمر تقريبا 3اسابيع +اكتآب الغربة طبعا والحمد لله بعد ما طهرت وبدات الصلاة راح

بس انا عندي اكتآب الرغة في الحمل خخخخ خخخخ

*سهام الليل*
31-07-2008, 05:18 AM
سمسومة قصدي الرغبة في الحمل

أم مهاب
31-07-2008, 08:59 PM
الحمدلله لم امر به
لكن كنت حاسه نفسى مابتحركش من مكانى ديما قاعده جانب بنوتى انا لما بدات اتحرك حسيت انى مكتئبه بعدين قلت لا يمكن بس علشان الم الولاده انا ولدت قيصرى ويوم 5 فى الشهر هتم خمس شهور على ولادتى عقبال كل اللى لسه ماخلفوش واللى خلفت برضو عقبالها لو عايزة اما انا حرمت لانى تعبت جدا فى الولاده انا الدكتورة قالتلى انك جربتى الولادتين لانى خدت طلق صناعى 7 ساعات كنت بفرفر والله بعدين قررت الدكتورة تولدنى قيصرى لان ماكنش فى استجابه من الرحم

lonelywife
31-07-2008, 11:44 PM
و الله حاسة بك لانني مررت بنفس التجربة على قولتك جربت الولادتين معا: الطبيعية و القيصرية و قعدت أتألم أكثر من 20 ساعة لما كانو بيحاولو معاي اني أولد طبيعي
كنت بقول مع نفسي : ما كان من الأول!!
بس ذا قضاء الله و قدره و ان شاء الله يكون العذاب الفظيع اللي مررنا بيه كفارة لبعض من ذنوبنا

شـآم
01-08-2008, 03:40 AM
مريت به و تداركته
بس مو بشطارتي
مع ولادتي كان عندي ظرف صعب شوي
و لما راح الظرف راح معه الإكتئاب
كنت إذا مشيت في الطريق دموعي تنزل بغزارة
بدون ما حدا يكلمني و مرة كنت ماشية لوحدي و دموعي صارت تنزل بغزارة

أم بودي
02-08-2008, 12:36 AM
آآآآآآآآآآه من اللي جرالي بعد اول ولاده

مريت باكتئاب فظيع كرهت فيه كل حاجه و اولهم ابني الغلبان
كنت باكرهه جدا مش عارفه ازاي و باتمني انه يموت استغفر الله العظيم
مش عارفه ازاي وصلت للمرحله دي
يارب ما تعود الايام دي ابدا - كانت اصعب فتره في حياتي كلها

بس الحمد لله بعد فتره مش قليله بقيت باموت في ابني و مش باستحمل انه يفارقني لحظه واحده
حتي و هو في الحضانه علي طول اتصل بمدرسته و اتطمن عليه
و ياما سيبت شغلي و كل الدنيا و رحت له الحضانه علشان آخده لأني مش قادره ابعد عنه
و كل الناس بتقول لي اني مزوداها اوي في تعلقي بيه
كفايه انه هايكمل 4 سنين بعد شهرين ان شاء الله و ماقدرش انام الا و هو جنبي

بس الحمد لله في الولاده التانيه اتعلمت من المره اللي فاتت و من اول يوم حمل ليا و انا بأجهز نفسي للفتره دي و كنت مصممه اني اتخطاها و اتغلب عليها
و الحمد لله مع الولاده التانيه الموضوع اختلف كتير جدا
و كل ما احس اني هابتدي اكتئب افتكر ايام ولادتي الاولي و افتكر اد ايه اتعذبت و تعبت و احمد ربنا علي النعمه اللي عندي و اصمم اني ماسيبش نفسي للاكتئاب

بس ده ما يمنعش اني بامر بفترات بابقي حاسه اني مخنوقه جدا من كتر المسئوليه اللي عليا بس الحمد لله باشغل نفسي بأي حاجه علشان انسي الضيق اللي انا حاسه بيه

سكرة هانم
02-08-2008, 06:43 AM
الصراحه مامريت فيه لاني ماولدت لسه بس أنا أعاني من إكتئاب قيل الولاده هههههههه وأعرف الحل وأعرف السبب وإنشاء الله بعد الولاده بروح عند أمي علشان يختفي الإكتئاب

*YSmsma*
02-08-2008, 10:34 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سمسومة موضوعك حلو كثير
انا جاني اكتآب بعد الولادة واستمر تقريبا 3اسابيع +اكتآب الغربة طبعا والحمد لله بعد ما طهرت وبدات الصلاة راح

بس انا عندي اكتآب الرغة في الحمل خخخخ خخخخ

سمسومة قصدي الرغبة في الحمل
ههههههههههههههههههههه

كوكتيل اكتئابات يا ام انس

الله لا يعيده يارب ويردك من غربتك بخير ويرزقك الحمل عن قريب ان شاء الله;)

الحمدلله لم امر به
لكن كنت حاسه نفسى مابتحركش من مكانى ديما قاعده جانب بنوتى انا لما بدات اتحرك حسيت انى مكتئبه بعدين قلت لا يمكن بس علشان الم الولاده انا ولدت قيصرى ويوم 5 فى الشهر هتم خمس شهور على ولادتى عقبال كل اللى لسه ماخلفوش واللى خلفت برضو عقبالها لو عايزة اما انا حرمت لانى تعبت جدا فى الولاده انا الدكتورة قالتلى انك جربتى الولادتين لانى خدت طلق صناعى 7 ساعات كنت بفرفر والله بعدين قررت الدكتورة تولدنى قيصرى لان ماكنش فى استجابه من الرحم
لا حول ولا قوة الا بالله

الم طلق والم ولاده ومعناة بعد الولادة

طبيعى لازم يجبلك اكتئاب او ما شبه ذلك

الله خليلك اولادك والحمد لله انك بخير

و الله حاسة بك لانني مررت بنفس التجربة على قولتك جربت الولادتين معا: الطبيعية و القيصرية و قعدت أتألم أكثر من 20 ساعة لما كانو بيحاولو معاي اني أولد طبيعي
كنت بقول مع نفسي : ما كان من الأول!!
بس ذا قضاء الله و قدره و ان شاء الله يكون العذاب الفظيع اللي مررنا بيه كفارة لبعض من ذنوبنا
الله يتقبل منك يا عزيزتى ويكون تكفير للذنوب واجر عند الله

مريت به و تداركته
بس مو بشطارتي
مع ولادتي كان عندي ظرف صعب شوي
و لما راح الظرف راح معه الإكتئاب
كنت إذا مشيت في الطريق دموعي تنزل بغزارة
بدون ما حدا يكلمني و مرة كنت ماشية لوحدي و دموعي صارت تنزل بغزارة
لا حول ولا قوة الا بالله والله الموضوع خلاكم ترجعوا بالذاكرة للوراء

الله يعينكم والحمد لله انه كله بيعدى

آآآآآآآآآآه من اللي جرالي بعد اول ولاده

مريت باكتئاب فظيع كرهت فيه كل حاجه و اولهم ابني الغلبان
كنت باكرهه جدا مش عارفه ازاي و باتمني انه يموت استغفر الله العظيم
مش عارفه ازاي وصلت للمرحله دي
يارب ما تعود الايام دي ابدا - كانت اصعب فتره في حياتي كلها

بس الحمد لله بعد فتره مش قليله بقيت باموت في ابني و مش باستحمل انه يفارقني لحظه واحده
حتي و هو في الحضانه علي طول اتصل بمدرسته و اتطمن عليه
و ياما سيبت شغلي و كل الدنيا و رحت له الحضانه علشان آخده لأني مش قادره ابعد عنه
و كل الناس بتقول لي اني مزوداها اوي في تعلقي بيه
كفايه انه هايكمل 4 سنين بعد شهرين ان شاء الله و ماقدرش انام الا و هو جنبي

بس الحمد لله في الولاده التانيه اتعلمت من المره اللي فاتت و من اول يوم حمل ليا و انا بأجهز نفسي للفتره دي و كنت مصممه اني اتخطاها و اتغلب عليها
و الحمد لله مع الولاده التانيه الموضوع اختلف كتير جدا
و كل ما احس اني هابتدي اكتئب افتكر ايام ولادتي الاولي و افتكر اد ايه اتعذبت و تعبت و احمد ربنا علي النعمه اللي عندي و اصمم اني ماسيبش نفسي للاكتئاب

بس ده ما يمنعش اني بامر بفترات بابقي حاسه اني مخنوقه جدا من كتر المسئوليه اللي عليا بس الحمد لله باشغل نفسي بأي حاجه علشان انسي الضيق اللي انا حاسه بيه

فضفضى يا ام بودى فضفضى

لا حول ولا قوة الا بالله الله لا يحرمك منهم ولا من حضنهم ويقويكى عليهم يارب

هى الام كده مسئوليتها فوق الطاقه بس ربنا بيقوى

الصراحه مامريت فيه لاني ماولدت لسه بس أنا أعاني من إكتئاب قيل الولاده هههههههه وأعرف الحل وأعرف السبب وإنشاء الله بعد الولاده بروح عند أمي علشان يختفي الإكتئاب
الله يهون عليكى حملك

انتى اقلمى نفسك وان شاء الله كله يكون تمام

مشكورة

*YSmsma*
02-08-2008, 10:44 PM
نصائح مفيدة من الاخت lonelywife جزاها الله خيرا لكل من تمر بهذه الحالة :

- الاستماع للقرآن الكريم و ترديده طوال اليوم و محاولة حفظ بعض السور

- طبعا الصلاة في وقتها

mano83
03-08-2008, 01:29 AM
مريت فيه بس الحمدلله كنت عند اهلي فخواتي خففوا عني كثير ..

كنت لما اغير حفاظة بنتي تصيح بطريقة غريبة .. ولما امي او وحده من خواتي يغيرون لها تكون تضحك .. فكنت اصيييييييييح ههههههههههههه .. غير اني ما كنت انام فالنفسية دمار ..

ملاك لبنان
03-08-2008, 02:03 AM
انا عمبمر فيه حاليا للاسف وحالتي صععععععععععععععععبة لدرجة اني عمبتخانق مع كل اللي حوالي وعمببكي يوميا

فعلا شي صعب واتمنى انه يعدي بسرعة :(

وشكرا حبيبتي سمسمة على الموضوع الحلو والمفيد

آمال غير
03-08-2008, 04:41 AM
انا مريت فيه بحملي في الولدين
مع البنتين ما صار لي شئ الحمد لله

الغريب اني في الأولاد أتعب في النفاس كثير وأسخن
وأتألم كثير هذا غير البكاء والاكتئاب

بس ما اخلص اربعين الا اكون تحسنت قليلا
ويلازمني إلا 3 شهور ويختفي تدريجيا

اما في البنات اكون تمام ونفسيتي عالية
وكل شئ تمام الحمد لله حتى اتذكر نفاسي جيدا

عكس الأولاد ما أتذكر إلا التعب والبكاء وبس

مشكورسمسمة على موضوعك الطريف

*YSmsma*
03-08-2008, 11:05 PM
انا مريت فيه بحملي في الولدين
مع البنتين ما صار لي شئ الحمد لله

الغريب اني في الأولاد أتعب في النفاس كثير وأسخن
وأتألم كثير هذا غير البكاء والاكتئاب

بس ما اخلص اربعين الا اكون تحسنت قليلا
ويلازمني إلا 3 شهور ويختفي تدريجيا

اما في البنات اكون تمام ونفسيتي عالية
وكل شئ تمام الحمد لله حتى اتذكر نفاسي جيدا

عكس الأولاد ما أتذكر إلا التعب والبكاء وبس

مشكورسمسمة على موضوعك الطريف

يا هلا والله بخادمة كتاب الله

الموضوع شرف بيكى اخت امال

ربى يخليلكم اولادك وتكون ايامك كلها انبساط

اهى ايام وبتتنسى واالاولاد يبقوا زينه الشباب والبنات يبقوا احلى امهات ان شاء الله والله يبعد الحزن عنا جميعا

مشكورة جدا انك معاناhttp://www.lakii.com/vb/images/icons/14.gif

*YSmsma*
03-08-2008, 11:14 PM
مريت فيه بس الحمدلله كنت عند اهلي فخواتي خففوا عني كثير ..

كنت لما اغير حفاظة بنتي تصيح بطريقة غريبة .. ولما امي او وحده من خواتي يغيرون لها تكون تضحك .. فكنت اصيييييييييح ههههههههههههه .. غير اني ما كنت انام فالنفسية دمار ..
الحمد لله انك بخير انتى ولى لى الجميله وان شاء الله الحمل الجاى يكون كل سعادة ونفسيه مرتاحةhttp://www.lakii.com/vb/images/icons/icon12.gif

انا عم بمر فيه حاليا للاسف وحالتي صععععععععععععععععبة لدرجة اني عم بتخانق مع كل اللي حوالي وعم ببكي يوميا

فعلا شي صعب واتمنى انه يعدي بسرعة :(

وشكرا حبيبتي سمسمة على الموضوع الحلو والمفيد

الله يهون عليكى يا ياسو

كله يهون علشان خاطرة زهرة حياتك
احنا كنا مستعدين نتحمل اى شىء ونفرح بيهم

الحمد لله اعملى بالنصايح واقرى الردود وان شاء الله هتكونى احسن وفرحانه بيها ديما :)

!.. أم لمــار ..!
05-08-2008, 02:47 PM
مشكوورة ع الموضوع الحلو ....

ومريت بالاكتئاب وكانت حالتي مرررة صعبه

لكن الحمدلله مع الوقت بدأت تزول تدريجياً ...

عاشقة الحلويات
05-08-2008, 03:28 PM
عزيزتي لا اكتئاب مع ذكر الله عزوجل

أول شيء بالنسبة لي ما كان معي وقت أكتئب

لأنهم الخمسة أيام الأولى بولادتي ما رضيوا يطلعوني من المستشفى أبداً

وثاني شيء كان عندي شغل بالبيت لفوق رأسي

فأبو الشباب كان قالب البيت فوق تحت لما رجعت من المستشفى

وطبعاً كانت زايدة مهامي بولادتي بابني ما شاء الله عليه

*YSmsma*
08-08-2008, 05:58 PM
مشكوورة ع الموضوع الحلو ....

ومريت بالاكتئاب وكانت حالتي مرررة صعبه

لكن الحمدلله مع الوقت بدأت تزول تدريجياً ...

مشكورة انتى على مشاركتك

والحمد لله انه على على خير الله لا يعوده

*YSmsma*
08-08-2008, 06:00 PM
عزيزتي لا اكتئاب مع ذكر الله عزوجل

أول شيء بالنسبة لي ما كان معي وقت أكتئب

لأنهم الخمسة أيام الأولى بولادتي ما رضيوا يطلعوني من المستشفى أبداً

وثاني شيء كان عندي شغل بالبيت لفوق رأسي

فأبو الشباب كان قالب البيت فوق تحت لما رجعت من المستشفى

وطبعاً كانت زايدة مهامي بولادتي بابني ما شاء الله عليه

ههههههههههه

الله يباركلك بابو الشباب وبنك يارب

وفعلا طبعا ذكر الله خير اساس

بس بتبقى فترة غصب عن الشخص والنفسيه بتسوء شويه وربنا هو اللى بيقوى

مشكورة مشاركتك معانا ديما

*YSmsma*
10-08-2008, 09:04 AM

يصف الله عز وجل فترة الحمل في كتابه الكريم بالقول: "حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْن" (لقمان: 14). وما زال العلم الحديث يكتشف المزيد عن ماهية هذا الوهن الذي يصيب المرأة طوال تسعة أشهر كاملة. ففي دراسة حديثة

يخبرنا علماء بريطانيا أن المرأة قد تصاب بالاكتئاب أثناء هذه الفترة الصعبة من حياتها. وقد اعترف العلم منذ سنين طويلة بما يعرف باكتئاب ما بعد الولادة وآثاره التي قد تصل إلى حد إهمال الأم لطفلها، بل وفي بعض الأحيان النادرة قتله. إلا أن الأطباء ما زالوا في حالة عدم إدراك كامل لاكتئاب الحمل وآثاره على الأم والجنين.

قام العلماء في بريطانيا بدراسة 14541 امرأة حبلى على مدى عام ونصف من الزمان، وتقييم حالتهن النفسية في الأسبوع الثامن عشر، والثاني والثلاثين من الحمل، ثم إعادة التقييم في الأسبوع الثامن والشهر الثامن بعد الولادة. وكانت نتيجة الدراسة أن أعلى نسبة للاكتئاب كانت في الأسبوع الثاني والثلاثين من الحمل، أي أسابيع قليلة قبل الولادة.

*YSmsma*
23-08-2008, 04:41 AM
اطلع فووووووق

فى ناس كتير قاموا بالسلامه وهيشاركونا http://www.lakii.com/vb/images/icons/icon6.gif

قلوب خضراء
23-08-2008, 09:37 PM
انا يمكن بعد حملى الاول وولادتى مريت بفترة احباط مش لدرجة الاكتئاب لان كان طبعا بالنسبة لى مسئولية جديدة وعبأ ماكنتش قادرة عليه فى الاول خصوصا انى كنت والدة قيصرى وكنت فى غاية التعب وبنتى ماكانتش بتبطل عياط واللبن مانزلش من صدرى على طول نزل فى رابع يوم من الولادة وكانت فعلا فترة معاناة بس عدت على خير والحمد لله .......
لكن انا مش عارفة بقى هو ممكن يحصل كدة برضه فى الحمل المتكرر اصل المفروض ان الواحدة خلاص اخدت على المسئولية واتودكت زى مابيقولو .. يارب مايحصل لى كدة تانى بعد الولادة وماتتكررش تانى معايا ولامع اى حد وربنا المعين

وردية14
24-08-2008, 08:37 AM
هلا اختي وشكرا على طرحك للموضوع

باالنسبه لي مريت بحالة اكتئاب قوية ولفتره قصيرة في الولادتين كلهن
تداركت نفسي وصرت احاول اشغل تفكيري عن الهم والقلق الى ما له داعي . . . والحمد لله كوني عند اهلى خفف عني كثير

واهم شي بهذه المرحلة التوكل الصادق من القلب على الله فهو الحافظ وهو الرازق .