PDA

View Full Version : شهادة... في حق زوجك...!!!

هند0
05-01-2008, 03:15 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اردت بهذا الموضوع إحداث بعض التغيير او التجديد والتنوع في مواضيعنا, خصوصا هذه الايام قرأت مشاكل كثيرة و معانات زوجات كبيرة من تعامل ازواجهن !!! والله هذا الامر ألمني جدا. لكن لما اليأس ? اليس هذا الزوج إنسان ? ولكي معه ذكريات جميلة ايضا? الم يقف معكي يوما وقفة يشهد له بها? هل هذا الزوج ليس إلا ذاك الوحش الذي يعذبنا و يقهر مشاعرنا ? لا اضن اخواتي, فالحياة مليئة بالذكريات الاليمة وايضا الذكريات السعيدة مع هذا "الوحش" الذي يعيش معنا !!! واليوم كتبت هذا الموضوع املا في كل زوجة ان تعطينا شهادة تقدير وحب في حق زوجها, وتسرد لنا موقف وقفه هذا الزوج وقفة الرجل الحنون المحب لزوجته والذي يخاف عليها, نريد ان نبث الامل في المتزوجات وايضا المقبلات على الزواج. ليس الزواج حرب, ولكنه مودة ورحمة تتخلله احيانا احداث تحزننا لكنها سنة الحياة. لن ننكر ان ازواجنا اسعدونا في حياتنا إن لم يكن دائما فلنقل احيانا, لكن لا يجب انكارها.
وجزاكم الله الف خير عن مشاركتكن مسبقا

فتوشه
05-01-2008, 04:16 PM
شكوووووره

noorelhoda
05-01-2008, 04:19 PM
شوفى حبيبتى طبعا مش عاوزه كلامى يكون تقليدى بمعنى اننى اعرف ان كل زوجه زوجها فى نظرها احسن واحد فى الدنيا وعمل عشانها كتير اوى بس بالنسبه لى بحس ان زوجى مختلف وساحكى لك قصتى تعرفت على زوجى فى الجامعه اثناء الدراسه وللعلم انا وهو مصريين بس هوه كان فى كليه غير بتاعتى ويسبقنى بثلاث سنوات المهم ارتبطنا ببعض جدا جدا جدا واهله رفضوا زواجه منى لان ابى وامى منفصلين فقط لهذا السبب وكان هناك صولات وجولات بينى وبينهم وصلت لتهديدهم لى بسجنى لان عائلته بها اشخاص مرموقين وكبار فى البلد واخواته واخواله هددونى جدا جدا وهو تمسك بى لاخر درجه وكان يعيش بين الاقصر والغردقه وشرم الشيخ بحكم عمله بعد التخرج وكنت مش بشوفه غير كل شهرين لما بينزل اجازه وكان الكام يوم اللى بينزلهم اجازه بيبقى هم وغم ومشاكل مع امه وابوه واخواته بسبب تمسكه بالارتباط بى حاولت انا ابعد عنه مع انى احبه كثيرا كثيرا ولكنه لم يعطينى فرصه للابتعاد عنه فهو يحبنى جدا جدا وكان قد اشترى شقه وارض بجانب عربيه اشتراهم بماله الخاص من عمله يعنى لم يحتاج قرش واحد من اهله فقالوا له سوى لنا توكيل عام اذا اردت ان تتزوجها بالاضافه الى انك تعمل تنازل عن ميراثك مننا اى من الاب والام بعد وفاتهم فعل هذا من اجلى وانا حزنت جدا انه ضيع شقاه وتعبه واعطاه لهم بسببى فقال لى انا لا يهمنى المال كله يتعوض وعاوزه اقول هما عملوا كده مش طمع فيه بس ضغط عليه علشان يبعد عنى وبرده مبعدناش عن بعض وسافر هو الى احدى الدول العربيه للعمل وقبل سفره قابل امى واخواتى وقال لهم انا جئتكم بمفردى بدون اهلى وحكالهم ظروف رفض اهله اهلى حبوه ووافقوا عليه لانه متعلم ومهذب ومتدين وعيلته كبيره ومرموقه اهلى انا كانوا موافقين بس متخوفين جدا المهم كتبنا الكتاب وبعد سفره بثلاث شهور سافرت له عروسه وعشنا ايام جميله ورزقنا الله باحلى طفله فى الدنيا واهله عرفوا بزواجنا قبل ولادتى لطفلتى طبعا انهاروا تماما وهددوه بانهم حياخدوا كل شىء يمتلكه فى مصر وهو لم يعبا بذلك ولكن زياده فى الامان وخوفه عليا انا وابنتى كتب لى كل مليم له فى الغربه يعنى قال لى اللى فى مصر لاهلى واللى هنا ليكى بعد انا ما اموت عشان متتبهدليش من اهلى والله هذا حدث منه شفتوا اد ايه هوه بيحبنى وعمل ايه عشانى نسيت اقول لكم ان طول الفتره اللى فاتت كان بيتصل باهله وبيحاول يبرهم ويخفف عليهم صدمه زواجه منى وكان دائما يدعو لهم فى كل سجده صلاه ان يهديهم ونزلنا اجازه من تلت شهور لمصر هو ذهب لاهله محمل لهم بهدايا واغراض وصالح ابوه وامه اخذنى حتى ازورهم ويشوفوا ابنتى صدقونى حبونى جدا جدا وارتبطوا بيا اوى واعتذرولى على ما فعلوه معى من قبل كلهم لانهم مكنوش يعرفونى هما اعتراضهم على ان ابنهم يتزوج منى لان ابى وامى منفصلين ورجعوا لابنهم كل شىء خدوه وحماتى اشترت قطعه ارض وكتبتها باسم بنتى كرد اعتبار عن موقفها معى ومع ابنها فى الماضى واعطتنى هدايا ومجوهرات بسخاءولا يمر يوم الا وتتصل بنا بعد عودتنا للبلد االلى بنعمل فيها عشان تطمن علينا كل هذا فعله زوجى لى وهناك اشياء اخرى مثل اهتمامه بى وعدم حرمانى من شىء ابدا قبل ما اطلب حاجه الاقيها امامى الف حمد وشكر ربنا يخليهولى يا رب

بيسان الفلسطيني
05-01-2008, 04:58 PM
لك جزيل الشكر اختي هند على هذا الطرح الرائع
لقد اصبتي بكلامكي عن الزوج فعلا اختي مهما كانت قسوة الزوج وجفاءة لكن لة حسناته
انا سأضم صوتي لصوتك وساذكر مواقف زوجي السعيدة معي
زوجي هو من قام بتدريسي في الجامعه وهو من اعانني على اتمامها ماديا ومعنويا
زوجي دائما يقف معي ضد اهلة واخواتة وكل من يحاول ان يسيئ لي
زوجي هو من اعطاني الحرية الكاملة للتعارف على الناس والاصدقاء فلولا حريتة لما تعرفت على احد عكس والدي الذي كان يمنعنا من الخروج
اختي رغم كل المشاكل التي تحدث بيني وبين زوجي ورغم قسوتة احيانا علي لكن بالمقابل فهو احن الناس علي بعد والديي
شكرا لكي اختي جزيل الشكر على هذا الطرح الرائع
اختك بيسان

QuEeN
05-01-2008, 05:33 PM
مشكورة اختي الحبيبة على الموضوع الجميل جدا...
بصراحة وقفت مليا احاول المشاركة في الموضوع و اذكر حسنات زوجي ...
و كنت اظن انني سأستطيع ان اكتب ..و لكن اقسم لك انني لم استطع ان افعل...
فمن اين ابدأ ؟؟!!!! و ماذا اذكر ...فهو و الحمد لله رب العالمين رجل و الرجال قليل!
بكل ما تحمل الكلمة من معنى ...و الله و ليس كلام او تعبيرات دون معنى...
فبارك الله فيك يا زوجي العزيز يا اغلى ما املك ...و الله لا يحرمني من وجوده معي امين يارب العالمين .

وحيده بدنيتى
05-01-2008, 05:44 PM
يسلموووو على الموضوع
لسه ماتزوجت
تحياتى

هند0
05-01-2008, 10:31 PM
شوفى حبيبتى طبعا مش عاوزه كلامى يكون تقليدى بمعنى اننى اعرف ان كل زوجه زوجها فى نظرها احسن واحد فى الدنيا وعمل عشانها كتير اوى بس بالنسبه لى بحس ان زوجى مختلف وساحكى لك قصتى تعرفت على زوجى فى الجامعه اثناء الدراسه وللعلم انا وهو مصريين بس هوه كان فى كليه غير بتاعتى ويسبقنى بثلاث سنوات المهم ارتبطنا ببعض جدا جدا جدا واهله رفضوا زواجه منى لان ابى وامى منفصلين فقط لهذا السبب وكان هناك صولات وجولات بينى وبينهم وصلت لتهديدهم لى بسجنى لان عائلته بها اشخاص مرموقين وكبار فى البلد واخواته واخواله هددونى جدا جدا وهو تمسك بى لاخر درجه وكان يعيش بين الاقصر والغردقه وشرم الشيخ بحكم عمله بعد التخرج وكنت مش بشوفه غير كل شهرين لما بينزل اجازه وكان الكام يوم اللى بينزلهم اجازه بيبقى هم وغم ومشاكل مع امه وابوه واخواته بسبب تمسكه بالارتباط بى حاولت انا ابعد عنه مع انى احبه كثيرا كثيرا ولكنه لم يعطينى فرصه للابتعاد عنه فهو يحبنى جدا جدا وكان قد اشترى شقه وارض بجانب عربيه اشتراهم بماله الخاص من عمله يعنى لم يحتاج قرش واحد من اهله فقالوا له سوى لنا توكيل عام اذا اردت ان تتزوجها بالاضافه الى انك تعمل تنازل عن ميراثك مننا اى من الاب والام بعد وفاتهم فعل هذا من اجلى وانا حزنت جدا انه ضيع شقاه وتعبه واعطاه لهم بسببى فقال لى انا لا يهمنى المال كله يتعوض وعاوزه اقول هما عملوا كده مش طمع فيه بس ضغط عليه علشان يبعد عنى وبرده مبعدناش عن بعض وسافر هو الى احدى الدول العربيه للعمل وقبل سفره قابل امى واخواتى وقال لهم انا جئتكم بمفردى بدون اهلى وحكالهم ظروف رفض اهله اهلى حبوه ووافقوا عليه لانه متعلم ومهذب ومتدين وعيلته كبيره ومرموقه اهلى انا كانوا موافقين بس متخوفين جدا المهم كتبنا الكتاب وبعد سفره بثلاث شهور سافرت له عروسه وعشنا ايام جميله ورزقنا الله باحلى طفله فى الدنيا واهله عرفوا بزواجنا قبل ولادتى لطفلتى طبعا انهاروا تماما وهددوه بانهم حياخدوا كل شىء يمتلكه فى مصر وهو لم يعبا بذلك ولكن زياده فى الامان وخوفه عليا انا وابنتى كتب لى كل مليم له فى الغربه يعنى قال لى اللى فى مصر لاهلى واللى هنا ليكى بعد انا ما اموت عشان متتبهدليش من اهلى والله هذا حدث منه شفتوا اد ايه هوه بيحبنى وعمل ايه عشانى نسيت اقول لكم ان طول الفتره اللى فاتت كان بيتصل باهله وبيحاول يبرهم ويخفف عليهم صدمه زواجه منى وكان دائما يدعو لهم فى كل سجده صلاه ان يهديهم ونزلنا اجازه من تلت شهور لمصر هو ذهب لاهله محمل لهم بهدايا واغراض وصالح ابوه وامه اخذنى حتى ازورهم ويشوفوا ابنتى صدقونى حبونى جدا جدا وارتبطوا بيا اوى واعتذرولى على ما فعلوه معى من قبل كلهم لانهم مكنوش يعرفونى هما اعتراضهم على ان ابنهم يتزوج منى لان ابى وامى منفصلين ورجعوا لابنهم كل شىء خدوه وحماتى اشترت قطعه ارض وكتبتها باسم بنتى كرد اعتبار عن موقفها معى ومع ابنها فى الماضى واعطتنى هدايا ومجوهرات بسخاءولا يمر يوم الا وتتصل بنا بعد عودتنا للبلد االلى بنعمل فيها عشان تطمن علينا كل هذا فعله زوجى لى وهناك اشياء اخرى مثل اهتمامه بى وعدم حرمانى من شىء ابدا قبل ما اطلب حاجه الاقيها امامى الف حمد وشكر ربنا يخليهولى يا رب

الله يبارك فيكي اختي ويبارك لك في زوجك وبنتك, الله يسعدكم دنيا واخرة ويديم المحبة بينكم, واشكركي اختي جزيييل الشكر على مشاركتك وشهادتك الرائعة :)

نايس1
05-01-2008, 10:47 PM
والله بجد انا علي قد مبضايق من زوجي في حاجات كتيره اوي
بس انا بحبه اوي اوي اوي
واهم ميزه فيه هو انه طيب جدا جدا جدا ومتسامح
انا واحده عصبيه موت وفي اوضاع كثيره لا تعجبني عندما يفيض بي الكيل ويطفح تلاقيني اخرف واهذي بالكلام واقول كلام جارح جدا جدا
زعل مني كثيرا ولكنه سامحني ايضا ولا اظن ان احدا ممكن يسامح علي كلامي الجارح ابدا
انا اطلع اطلع وانزل علي مفيش
ساعات اتضايق منه ولكن عندما افتكر اخطائي معه وانه سامحني عليها ورجعت حياتي معه عاديه احس انه انسب واحد لي فعلا
وفقه الله وبارك الله وجعل صبره علي في ميزان حسناته
وهداني الله وشفاني من العصبيه والهبل الي بعمله لما اتضايق ادعوووووووووولي

noorelhoda
06-01-2008, 12:16 AM
بس انا بحبه اوي اوي اوي
انا واحده عصبيه موت وفي اوضاع كثيره لا تعجبني عندما يفيض بي الكيل ويطفح تلاقيني اخرف واهذي بالكلام واقول كلام جارح جدا جدا
زعل مني كثيرا ولكنه سامحني ايضا ولا اظن ان احدا ممكن يسامح علي كلامي الجارح ابدا
ساعات اتضايق منه ولكن عندما افتكر اخطائي معه وانه سامحني عليها ورجعت حياتي معه عاديه احس انه انسب واحد لي فعلا

حبيبتى حاولى تمسكى اعصابك شويه لان كل انسان وليه طاقه وممكن زوجك ينفر من عصبيتك هو الان يتحملك لكن ممكن بعدين يبقى العكس خدى بالك من زوجك وبيتك ربنا يسعدك يا نايس 1 ويلم شمل اسرتك على خير يا رب

العجورية
06-01-2008, 01:10 AM
من اين ابدأ مش عارفه
الحمد لله كل الصفات الحلوة يلي في هذه الدنيا موجوده في حبيب عمري ابو محمد
هو انسان حنون جدا ...تزوجني بعد حب دام سنوات
بعيش احلى ايام حياتي
هو يخاف علينا كثير
طموح جدأ ومتفوق في عمله
عمرة ما فتش وراي انا بالنسبه له ثقه
لا يسألني عن راتبي ابدا...مع انني اساعده ...
يخصني في اشياء كثير احبها
لا يساني عن صديقاتي ولا يحب ان يتدخل فيما لا يعنيه
مع انه رجل وله شخصيته القويه....على الجميع ....مسؤول في عمله ...في بيته
وله شخصيه عند اهله....وما حد يجرؤ يتدخ في حياتنا
والهم من هذا انه كل صلواته في المسجد والحمد لله
بجد والله حاميني وحارس اولاده ,,,,والله هو الحامي والتوفيق من عند الله
وفق الله الجميع

شكرا لك حبيبتي على الموضوع الحلو مثلك

نايري
06-01-2008, 03:00 AM
ربنا يبارك فيكم وفي ازواجكم يارب

والله رفعتو روحي المعنويه شويه

المشكله ان كل واحده بتعد تتكلم على مشاكلها مع جوزها وتنكد على نفسها وعلى اللي حواليها..

بس تعرفي موضوعك ده جاب فكره جميله اوي ..لو واحده متانخقه او مختلفه مع زوجها تجيب ورقه وقلم وتكتب صفات زوجها الجميله ومواقفه الحلوه معاها (طبعا مفيش واحده تقول مفيش ده اسمه كفران للعشير) وهتنسى كل الهموم اللي بتمر بيها بلحظتها..

ربنا يسعدكم ويهنيكم يارب

رعشة أهداب
07-01-2008, 05:29 AM
ياسلااااااااااااام ياهنوده
موضوع رااااااااااااائع
زوجي طيب جدا جدا...ومطيييييييع لآوامري لآبعد حد...ويساندني في علاج ابني لانه مو ابوه ولايتاخر في علاجه...خلاني اسافر للخارج مع اخواني وجلست كم اسبوع واولادي عنده...ساعدني في امور قضائية وكسبتها
واللي مو حلو انه عصبي جداجدا لكن بالكلمة الحلوة يلين بسرعه...وكمان اتزوج عليا لكن مو مشكله هو انسان وهذا حقه

هند0
07-01-2008, 11:39 AM
لك جزيل الشكر اختي هند على هذا الطرح الرائع
لقد اصبتي بكلامكي عن الزوج فعلا اختي مهما كانت قسوة الزوج وجفاءة لكن لة حسناته
انا سأضم صوتي لصوتك وساذكر مواقف زوجي السعيدة معي
زوجي هو من قام بتدريسي في الجامعه وهو من اعانني على اتمامها ماديا ومعنويا
زوجي دائما يقف معي ضد اهلة واخواتة وكل من يحاول ان يسيئ لي
زوجي هو من اعطاني الحرية الكاملة للتعارف على الناس والاصدقاء فلولا حريتة لما تعرفت على احد عكس والدي الذي كان يمنعنا من الخروج
اختي رغم كل المشاكل التي تحدث بيني وبين زوجي ورغم قسوتة احيانا علي لكن بالمقابل فهو احن الناس علي بعد والديي
شكرا لكي اختي جزيل الشكر على هذا الطرح الرائع
اختك بيسان

بارك الله فيك اختي بيسان على مشاركتك وبارك الله لكي في زوجك واسعد الله ايامكما مع بعض :)

هند0
07-01-2008, 11:40 AM
شكوووووره

شكرا لكي على المرور عزيزتي

هند0
07-01-2008, 11:46 AM
مشكورة اختي الحبيبة على الموضوع الجميل جدا...
بصراحة وقفت مليا احاول المشاركة في الموضوع و اذكر حسنات زوجي ...
و كنت اظن انني سأستطيع ان اكتب ..و لكن اقسم لك انني لم استطع ان افعل...
فمن اين ابدأ ؟؟!!!! و ماذا اذكر ...فهو و الحمد لله رب العالمين رجل و الرجال قليل!
بكل ما تحمل الكلمة من معنى ...و الله و ليس كلام او تعبيرات دون معنى...
فبارك الله فيك يا زوجي العزيز يا اغلى ما املك ...و الله لا يحرمني من وجوده معي امين يارب العالمين .

ما شاء الله وتبارك الله :) الله يخليليك زوجك ويخليكم لبعض, فعلا هذا ما حذث معي بالضبط, حبيت اذكر مواقف لزوجي لكنها كثييييرة, لكني ساحاول سرد بعضها لكن عما قريب اخواتي :)

يسلموووو على الموضوع
لسه ماتزوجت
تحياتى

الله يسلمك عزيزتي, يارب يرزقك بالزوج الصالح الذي يسعدك يااارب انتي وجميع اخواتنا المسلمات العازبات

بس انا بحبه اوي اوي اوي

هههه اضحك الله سنكي اختي :) فعلا احيانا نتعامل بطريقة ليست لائقة مع ازواجنا, لكن لما نتذكر مزايا هذا الرجل كل يهون, حاولي اختي تهدئي من عصبيتك حتى تكبري في عيون زوجك اكثر, والاهم ان تسارعي في مراضاته ان كنتي اخطأتي في حقه اختي, الله يسعدكما معا يارب

rodana
07-01-2008, 01:03 PM
الحمد لله على كل حال
انا بقى ربنا عطانى اكتر من اللى اتمناه
او استحقه جوزى ربنا يحميه فى كل حاجة
الست تتمناها واهم حاجة انه بيتقى الله فيه
كمان هو كريم قوى قوى ودى حاجة مهمة
جدا بالنسبة لنا الستات وكمان طيب جدا
وحنين يعنى هو عصبى شوية وغيور شويتين
لكن انا بموت فى عصبيته وغيرته دى
انا بشكر ربنا انه من فضله اهدانى الرجل دا
ربنا يخليهولى ويقدرنى انى ارضيه
ويسعد جميع المسلمين ويهديهم السكينة والرضا
و يهدى كل البنات الزوج الصالح وكل المتزوجات الذرية الصالحة

زوجة ولي الفخر
07-01-2008, 03:00 PM
جزاكي الله خير بس ما اعرف اكتب ايه واللا ايه واللا ايه واللا ايه
بس ما هكتب ولا شيء لاني لو كتبت شيء هكون جنيت على اللي نسيته فيه
بس اذكر كتير الازواج بيضايقوا كفايه اللي بيمر عليهم في شغلهم ينتظر منك ان تنسيه همه فتزيديه لانك دائما تنتظري منه العطاء
فتزيديه ضيقا لتخليكي عنه وتقولين ان عصبيته ما لها نهايه
كوني الحنون دائما كوني العطوف كوني القنوعه كوني المتسامحه كوني العفوه كوني العاقلة المدبره كوني وسيكون
كوني له امة يكن لك عبدا وهكذا كنت وكان

bichebicha1
07-01-2008, 03:24 PM
تسلمي على الموضوع
فعلا فهده سنة الحياة لا بد من المشاكل بين الأزواج
و لكن ايضا هناك ساعات فرح في حياتنا
بالنسبة لي زوجي جعلني أعتبره الصديق و الأخ و الأب
فهو يمنحني حرية التصرف
أي يضع في ثقة تامة
يمتص غضبي و يتحمل تقلباتي المزاجية .
يحاول ما امكن أن لا يقلقني بالعكس يسعى لإرضائي .
فهو جد حنون و طيب لأبعد الحدود .
مهما قلت لن اوافيه حقه
بصراحة إذا كان هناك خلل فهو بي هذا اعتراف مني لكم يا بنات .
ربنا يسعد الكل .

um bader
09-01-2008, 04:57 AM
اهلا بك هند
الحقيقة موضوع رائع و جديد من نوعه
فعلا نحتاج إلى ان نقف تلك الوقفة و نذكر الجميل
الذى صنعه لنا شريك الحياة خلال فترة العشرة

أنا أقدم شهادة شكر و تقدير لزوجى الكريم
الذى ضحى و مازال يضحى لأجل أسرتنا الصغيرة
فكم أحيي فيه نشاطه و همته و تنظيم وقته لأجل أن لايحرمنا من شىء
خلال فترة عمله و دراسته

قلبه الكبير حنانه عطفه تسامحه مع الجميع

الحقيقة أنك أثرت أشجانى حيث أنه بعيد عنا تلك الفترة
وذكرتينى بصفاته الرائعة

تقبلى تحياتى عزيزتى هند :)

جدولين
09-01-2008, 02:18 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مرحباااااااااا
مشكورررررررررره اختي هند على طرحك للموضوع والله انه قيم جداااااااااااا
زوجي وحبيبي وجنتي ونصفي الاخر مهما كتبت عنه لن اوفي جزء من حنانه وعطفه علي فهو بالنسبه لي كل حياتي لا اقول عنه انه ملااااااااااااك وانه لا توجد مشاكل بيننا ولا بعض الصفات التى اتمنى ان يغيرها ..ولكن حينما اتذكر مواقفه معي وانظر الى من حولي من الزوجات كل واحده تشتكي من زوجها من ناحيه معينه فاحمد الله انه رزقني هذا الزوج لانه هو المناسب لي فلقد اختاره الله لي وجعله من نصيبي ويكفي حبه لي وانه لا يحرمني من شئ اللهم لك الحمد...ولو كل زوجه عندما تغضب تضع امامها سلبيات زوجها وايجابياته وتكتبها في ورقه ستلاحظ الايجابيات اكثر من السلبيات ((طبعا ليس كل الازواج )) ولا تنسى هي ايضا لها سلبيات كثيره وانه بشر يخطأ ويصيب ...
جزاكي الله خيراااااااااا غاليتي على موضوعك واتمنى ان يستفيدو منه المقبلات على الزواج...
ودمتي لمن تحبين...

lalla11
09-01-2008, 05:13 PM
هند حبيبتي الموضوع رائع اتمنى التوفيق لكل المتزوجات

لست متزوجة ما عندي اي شي اقدمو يارب حقق لي امنيتي

*سهام الليل*
09-01-2008, 08:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طرح رائع
فتحتي علي باب كنت ادور عليه
انا زوجي اكبر مني ب14سنة وما عندي غيرو في هذه الغربة اشعر ان علاقي به تجاوزت المهفوم التقليدي لاي زوجين فهو الاب والاخ في عطائه وحلمه وهوالام والاخت في حنانه ودفئ مشاعره
احيانا اتدلل عليه فيشعرني بطفولتي ويجاريني ...
واحيانا اعامله بحزم (في بعض المواضيع ) فيحترم افكاري وارائي ويشعرني باهتمامه
يتقاسم معي كل شيء حتى افكاره

ما كنت لالد وحدي هنا لولاه لد كان يعتني بي وبطفله طيلة ايام النفاس ولم يعد للعمل حتى اطمأن على سلامتي وقدرتي في تدبرامري وانا دائما اشيد عليه واذكر محاسنه بحضوره او في غيابه احدثه بكل همومي ومخاوفي ولم يعبس في وجهي ابدا وحتي وان تخاصمنا فانا اشعر دائما باني المذنبةومع هذا يسارع هو للمصالحة ولا يفوتعلى نفسه الاجر مثليو طبعا فانا لا ارفض له طلبا بامكاني فعله فهو انسان كريم ويحب دعوة الاصدقاء والاحباب واجد نفسي البي طلبه بكل سرور لما اجد في عينيه الشعور بالرضى فيما بعد
وصراحة لو عددت خصاله لاغلق الموضوع لكثرة الردود

salisa
09-01-2008, 09:11 PM
الحمد لله ... بس لولاه لما كنت ساليسا

لينا الأمورة
09-01-2008, 09:13 PM
زوجي وحبيبي وجنتي ونصفي الاخر مهما كتبت عنه لن اوفي جزء من حنانه وعطفه علي.........

لينا الأمورة
09-01-2008, 09:18 PM
زوجي وحبيبي وجنتي ونصفي الاخر مهما كتبت عنه لن اوفي جزء من حنانه وعطفه علي........
مشكووووووووورة هند على هالموضوع بصراحة انا محتارة من وين أبدا
أنا زوجي أكبر مني بتسع سنوات لكن أشعر بأن علاقتي به فاقت الحدود فهو يحبني وبقوووووة ومايقدر يستغني عني أبدا يقدرني يعطيني أي شي أبغاه حتى ولو قلت في أي جلسه أن نفسي في حاجة معينة ألاقيه يجيبها لي بعد مايقوم على طول وماعندنا إلا بنت واحدة الله يحفظها والثانية بتجي خلال هلايام ان شاء الله ادعولي أقوم بالسلامة
انا ولدت معاه ببنتي الاولى والله ماأنسى وقفته معايه وخوفه عليه وكان معايه في المستشفى على طول يروح فقط فترة النوم ويرجع صباح اليوم الثاني ساعدني فترة النفاس وانا اعترف باني تعبته معايه من جد وسويت قبل فترة عملية استئصال مرارة كان معايه طول هالفترة لدرجة انه يجيني قبل موعد الزيارة بفترة اول مايفتح يجي عشان ماأخاف لاني خوووووووافة المشكلة فيني أنا لاني غيووووورة جدا عليه وعصبية بسرررررعة ادعولي اتخلص من هالشي لان والله لو تركت هالشي يعيش في سعادة دائمة مع زوجي وحبيبي وقرة عيني
والاهم من هذا كله انه مطوع وحافظ للقران ومؤذن مسجد ويخاف الله في كل شي الحمد لله اللي كان من نصيبي
الله يحفظك يازوجي العزيز ويخليك لي ولبناتك ويبعد عنا شر الحاسدين آآآآآآآآآمين
آسفة على الاطالة مع اني لم اوفيه حقه كاملا ........

هند0
11-01-2008, 12:37 AM
من اين ابدأ مش عارفه
بعيش احلى ايام حياتي
هو يخاف علينا كثير
طموح جدأ ومتفوق في عمله
وفق الله الجميع

الاحلى طلتك الحلوة ومشاركتك بالموضوع اختي, بارك الله فيكي :)

omfatema
11-01-2008, 01:23 AM
مشكورة على هذا الموضوع
وكل زوجة ربنا يبارك لها فى زوجها
اما انا يا اختى مش عارفة اقولك موقف معين لكن هو احن زوج
فهو طيب وحنين وكريم معى وكفاية انه بيعدى مواقف ليه ممكن لو شخص تانى ميعدهاش
بصراحة انا مش بعرف اكتب كويس لكنه كل حاجة فى حياتى وكل يوم اشكر ربنا انه رزقنى بيه:-s:-s:-s

هند0
17-01-2008, 06:03 PM
مشكورة على هذا الموضوع
وكل زوجة ربنا يبارك لها فى زوجها
اما انا يا اختى مش عارفة اقولك موقف معين لكن هو احن زوج
فهو طيب وحنين وكريم معى وكفاية انه بيعدى مواقف ليه ممكن لو شخص تانى ميعدهاش
بصراحة انا مش بعرف اكتب كويس لكنه كل حاجة فى حياتى وكل يوم اشكر ربنا انه رزقنى بيه:-s:-s:-s

اللهم ااامين اختي, بارك الله لنا جميعا في ازواجنا ياارب, اللهم ارزق كل اخت لم تتزوج بعد الزوج الصالح وتاتي هنا لتعطينا شهادتها في حق زوجها ان شاء الله :)

* نور هدى *
17-01-2008, 07:14 PM
زوجي رجل صالح طيب حنون يعاملني بكل مودة ورحمة ويتقي الله فيني ...
هو دائما بكل تصرفاته وكلامه يفكر برضا الله ...
لذا لم أرى منه ظلم أبداااا ولله الحمد ...
ربي يحفظه ويحميه ويعافيه ويشافيه من كل سوء وضر وشر وداء وبلاء ...
إذا أتاكم من ترضون خلقه و دينه فزوجوه إن لا تفعلوا تكن فتنة في الأرض و فساد عريض ...

باحثه عن الحب
17-01-2008, 07:46 PM
للأسف .. لم أجد ماأحكيه .. شكرا لك .. والله يخليلكم أزواجكم .. ويهدي زوجي .. خليها على الله .. الله يجبر كسري

هند0
18-01-2008, 12:40 AM
من اين ابدأ مش عارفه
بعيش احلى ايام حياتي
هو يخاف علينا كثير
طموح جدأ ومتفوق في عمله
وفق الله الجميع

الاحلى طلتكم الحلوة اختي, ونورتي الموضوع :)

مرات اجمل زوج
18-01-2008, 12:47 AM
والله ياهند موضوعك جميل جدا فعلا بس يمكن شهادتى تكون مش كملة لانى متزوجة بقالى 8 شهور غير فترة الخطوبة وكتب كتاب بس جوزى حنين ورقيق وماشاء الله علية بس للاسف عصبى زيادة عن الزوم بس مفيش انسان كامل بس الحمد لله الانسان على اد مابيقدر بيتجنب المشاكل والحمد لله

رضى الروح
18-01-2008, 12:48 AM
اولا اشكرك على هذا الموضوع المتميز حقا
مهما كتبت فلن اوفي جزء بسيطا من حبه واهتمامه ربما الزايد بيا
هو حبيبي واخي وابي وكل مالي بغربتي وبعدي عن اهلي
مواقفه الحسنه كثيره اعجز عن ذكرها يكفني فخرا
انه اختارني من بين ملايييين النساء ان اكون نصفه الثاني
الله لا يحرمني منك يا ابو محمد

تردد
18-01-2008, 04:39 AM
هههههههههههه no comment
جوزى حتى لو كان كويس الى مرينا بيه عمل منا بؤساء اصل فى حب يأخر ميقدمش

عمرى لزوجى
20-01-2008, 12:29 AM
السلام عليكم
بارك الله فيك يا هند موضوع مميز فعلا
وتذكره طيبه فعلا
الحمد لله على نعمه الزوج مهما كان هناك الكثير من يتمناها ولا ينالها
الحمد لله

smsmy
20-01-2008, 01:04 AM
شكرا هنداعلى اللفته الرقيقه دىانازوجى الله يهديه ويبارك فيه له الفضلعليه فى ارتداء النقاب اول ماتكتب كتابنا ولو ماعملش حاجه حلوه غيردى فده كفايه عندى لانى من لحظتها وانا اشعر باحساس بالستر غير عادى وان باذن الله يكون ربى رادى عنىوكمان انا الحمد لله انا عنده بنساء الدنيا كلهم ربنا يجمعنا على طاعته ومرضاته