PDA

View Full Version : التفاصيل لاستقبال الانترنت من الستلايت ب 20$

mohd4000
23-04-2001, 10:08 AM
السلام عليكم

الاشتراك قيمته 20 دولار امريكى شهريا وهناك نوع اخر من الاشتراكات سنويه قيمته 180 دولار

الاتصال فى هذه الحاله استقبال فقط للبيانات وليس ارسال اى بمعنى لا يمكن الاستغناء عن التليفون ولكن يوفر كثيرا جدا
لان الارسال ممنوع امنيا فى جميع الدول العربيه

الاتصال سريع جداا جدا وبوضح مثلا ان الاستقبال العادى بتاع الانترنت حوالى 4 كيلو فى الثانيه اما الاتصال ده بيتراوح
من 20 الى 60 كيلو فى الثانيه وهو اسرع وسيله اتصال للانترنت حاليا على حسب ما اعلم
يعنى لو حبيت تحمل مثلا لعبه 200 ميجا واعتبرنا ان السرعه فى وقت الذروه وهى 20 كيلو فى الثانيه يعنى تحمل ميجا فى الدقيقه
يعنى العمليه دى تاخد حوالى ساعتين وده فى وقت الذروه

االاشتراك بوقت غير محدود وكميه بيانات غير محدوده ايضا والقناه على القمر استرا

المطلوب من الهاردوير هو ان يكون لديك دش ديجيتال طبعا وكارته ريسيفر 500 كيلو وسعرها باللمملكه 620 ريال لنوع كورى
وهناك نوع سونى ايضا ولو حبيتوا ممكن الرشدكم لمحل يبيعها فى جده (الاخوه بالسعوديه لم يستطيعوا الوصول لمحل يبع هذه الكروت وانا استطعت وانا فى مصر)عجيبه

للاسف الشركه تغطى دول الخليج ولكن ليس لها وكيل هناك ولكن اذا كنت تريد الاشتراك ولك احد الاصدقاء بمصر ممكن ان يشترك لك

الموضوع ده له فايده للناس اللى بتحب وتعشق الداونلود زى حلاتى .. تخيل ممكن تحمل اصدار الويندوز او الاوفيس الكامل فى ساعتين زمن ..شيئ رائع فعل غير السرعه الرهيبه فى التصفح

من كام يوم كنت بجرب الموضوع ده فى الشركه وعملت داونلود لبرنامج 5 ميجا كتجربه
التحميل وصل ل 800 كيلو فى 4 ثوانى ..تخيلوا

اتمنى انى اكون وضحت الموضوع ده واى استفسار اى خدمه انا فى الخدمه
الخبر نقلا

------------------
شكرا