انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 4 من 4

الموضوع: اسئلة تحيرني ..ارجو مساعدتكم.

الردود
    137

اسئلة تحيرني ..ارجو مساعدتكم.

السلام عليكم جميعا واتمنى انكم بالف خير وعافية يارب.
    انا عندي بعض الاسئلة تجعلني احتار احيانا واطلب منكن المساعدة ان امكن ذلك.
    كيف تفسرين بكاء طفلك.
    ما هو رايكن في تحديد النسل
    هل صحيح انه يمكنك ان تعلمي ابنك القران وهو في بطنك.
    هل مساعدة ولدك في المراجعة واجب ام تركه يعتمد على نفسه احسن ويفيد اكتر.
    وهل لحماية طفلك انك تفتشي غرفته يوميا او الوثوق به يكون مفيد له اكتر
    ارجو اجابة منكن لاني حقا اهتم بالامر ويهمني تعليقكم
    هدى.....شكرااااا.

الردود
    350
    شوفي حبيبتي بالنسبة لبكاء لطفل اذا كان عادي بكون بسبب الجوع او العطش او حابب تحمليه بس اذا كان بشد على حاله يعني بشد رجليه بكون مغص او انتفاخ وبتعطي دوا اما بالنسبة للدراسة فممكن لسن معينة اتدرسي بالكتير ست سنين وبعدين لازم يعتمد على حالو ونصيحة مني خلي ثقتك كبيرة بابنائك اخطر شي انو الولد يحس اهله بشكو بتصرفاته واكيد التوعية بالحكي اهم من التفتيش باغراضهم وتحديد النسل اكيد حرام وانا مع التنظيم يعني كل 3سنين اما بالنسبة للقران فانا كنت اقراه لبنتي وانا حامل فيها وهلأ وانا بصلي بتكون مبسوطة وبتقلدني.
    آخر مرة عدل بواسطة ام بانه : 18-07-2010 في 12:37 PM

الردود
    85
    السلام عليكم
    لو تسمحيلى اشارك معاكى فى اجابه بعض اسئلتك لان الموضوع الحقيقه عجبنى و الاسئله مهمة و ارجو ان اجاباتى تكون مفيده

- كيف تفسرين بكاء طفلك ؟
    الطفل فى اول 3 شهور او 4 معروف طبعا انه بيبكى لانه عنده مغص او غازات نظرا لان جهازه الهضمى لسه غير مكتمل النمو او ممكن جعان او عايز يغير البامبرز ..
    السبب اللى ناس كتير مش بتاخد بالها منه ان الطفل ممكن يكون حاسس بعدم الامان و على عكس النصيحه الشهيره لدكاترة الاطفال و الامهات "لما يكون الطفل بيعيط و هو شبعان و معندوش مغص و البامبرز نشيف سيبيه يعيط" دى من اسوأ النصايح اللى بسمعها و عمرى ما هطبقها .. المفروض لما يكون الطفل بيبكى تاخديه فى حضنك و تقريله قرآن او تغنيله و تخليه دايما ناحيه كتفك الشمال علشان هو متعود على صوت دقات قلبك و دى حاجه بتطمنه و متخافيش عليه انه يطلع متدلع زى ما بيقولوا و كمان لما يكون بيبكى و تاخديه فى حضنك انتى او والده ده بيخلى الطفل يشعر ان بابا و ماما دول حد يعتمد عليه لما باحتاجهم بلاقيهم جنبى .. و الكلام ده قريته فى اكتر من موقع اجنبى متخصص فى شئون الاطفال

بعد كده لما الطفل بيكبر شويه ممكن يكون بكاؤه وسيله لجذب انتباهك .. عايزك تشيليه او تلعبى معاه مثلا و خصوصا بعد ال4 شهور الاولى فى عمر الطفل .. بيبقى الطفل زى المستكشف الصغير عايز يلعب و يتعرف على حاجات جديده و بيزهق بسرعه. او ممكن برضه يكون حاسس بالحر او الزهق او العطش او فى حاجه بتوجعه.. و الام بتقدر تعرف طفلها بيعيط ليه من طريقه بكاؤه .

- ما هو رايكن في تحديد النسل ؟
    الموضوع ده فى كلام كتيييييييير و اعتذر عن الاجابه

- هل صحيح انه يمكنك ان تعلمي ابنك القران وهو في بطنك؟
    من المعروف طبعا ان الطفل بيسمع و هو فى بطن امه ابتداء من الشهر الخامس و مع تكرار بعض الاصوات زى صوت الام الطفل بعد ما بيتولد بيشعر بالالفه تجاه الاصوات دى .. يعنى انتى لما تشغلى كل يوم صوره معينه من القرآن لنفس القارئ هتيجى بعد ما الطفل يتولد و يسمعها مش هيستغرب خالص لانه سمعها قبل كده و متعود عليها .. بس مش معنى كده انه هيحفظ القرآن و هو لسه فى بطن مامته هو هيبقى معتاد على سماعه و ده بيسهل حفظه فيما بعد بإذن الله.

- هل مساعدة ولدك في المراجعة واجب ام تركه يعتمد على نفسه احسن ويفيد اكتر ؟
    فى الاول طبعا الطفل محتاج توجيه و مساعده فى مذاكرته بعد كده تدريجيا انتى بتفهميه انه يقدر يعمل الحاجه دى لوحده .. مره كده و مره كده .. لغايه ما يتعود و بعد كده بيكون دورك معاه متابعه بسيطه من وقت للتانى و مساعده لو احتاجك لكن مش تسيبيه كده من غير متابعه خالص.

- هل لحماية طفلك انك تفتشي غرفته يوميا او الوثوق به يكون مفيد له اكتر ؟
    يعنى ده موضوع صعب جدا الحقيقه بس رأييى الشخصى انك لازم دايما تزرعى الثقه فى نفس طفلك و الخوف من ربنا من و هو صغير و الثقه دى تشمل ثقته بنفسه و ثقتك انتى فيه و تكونوا دايما اصدقاء بيحكيلك كل حاجه .. لكن ده برضه مش يمنع انه لازم يكون فى رقابه و موضوع التفتيش ده الحقيقه معرفش ان كان صح او غلط لكن نصيحه لو هتعمليه يبقى مش لازم ابدا ان الطفل يشعر انك فتشتى اغراضه لان دى تعتبر بالنسبه له خصوصيات و حاجات مهمه حتى و ان كانت بالنسبه لك تافهة و كونك تفتشى فيها دى حاجه تضايقه طبعا و تخليه يحس انه مش محل ثقه.

و إن شاء الله الاخوات عندهم خبرات اكتر منى يفيدوكى اكتر

الردود
    137
    السلام عليكم
    اشكر اطلاعكم على الموضوع...هدى ترسل لكم احر التحيات.
    انا استفدت منكم كثيراااااااااا......

مواضيع مشابهه

1. اسئلة ارجو الاجابة
    بواسطة عيوني?? في روضة السعداء
    الردود: 3
    اخر موضوع: 12-09-2010, 02:59 PM
  2. اسئلة هامة ارجو الاجابة؟؟؟؟؟
    بواسطة nour201 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 07-04-2010, 07:43 PM
  3. اسئلة تحيرني
    بواسطة ياقوتة2006 في روضة السعداء
    الردود: 10
    اخر موضوع: 30-09-2006, 12:44 AM
  4. عندى اسئلة كثيرة تحيرنى عن الانترنت......
    بواسطة asfaroat في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 7
    اخر موضوع: 12-11-2005, 08:59 AM
  5. عندى اسئلة كثيرة تحيرنى عن الانترنت......
    بواسطة asfaroat في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 3
    اخر موضوع: 09-11-2005, 01:22 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ