انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 11

الموضوع: ساعدني يا دكتور أنا أم لاول مره

الردود
    19

ساعدني يا دكتور أنا أم لاول مره

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في البدايه احب اشكر ادارة الموقع علي استضافة دكتور اسامه
    واحب اشكر دكتور اسامه علي سعه صدره واهتمامه

انا ام لاول مره وعندي بعض التساؤلات
    1- انا بنتي عندها شهر انا برضعها طبيعي لكن ما بعرف اخليها تتجشا بعد كل رضعه لانها في الغالب بتنام وبرفعلها راسها شويه وبرغم كده بترجع اللبن ساعات كل اللبن وساعات كميه بسيطه
    انا برده مش عارفه اعمل معاها ايه لانها ساعات بتتطلب ترضع في اوقات متقاربه وتحصل نفس المشكله

2- بنتي طالعلها حبوب حمرا في وحهها ورقبتها واخري بيضا في راسها
    وملاحظه انها بتنتشر فهل هي معديه او فيها خطوره مع العلم اني بحطلها مرهم كاميزان

3- احيانا تفضل يومان من غير ما تتبرز ولكنها بتحاول ولكن مبتقدرش والراز بيكون تقيل شويه وانا ايضا بطبيعتي عندي امساك باستمرار فهل يؤثر عليها

4- ابنتي عصبيه وبلاحظ ان السره بتنتفخ لما تتعصب وخايفه يكون فتاء

انا عارفه اني طولت ولكني اتعشم فيكم خير
    وشكرا لكم

الردود
    1,455
    اولا مبروك الولادة والنونو الجميلة
    تانيا
    حاولى معاها علشان تتجشأ حتى لو طولت وهى بعد شويه لماتكبر باذن الله هتعمل بنفسها انا بنتى ورتنى الويل من الترجيع وغيره كان كل اللى يشيلها يقولى ريحتها ترجيع وتغيير بافتات رغم انى بكون لسه مطلعاها من الحمام فحاولى مرة ع مرة طولى بالك بس
    تالثا بالنسبة للحبوب انا سالت جوزى لازم تعرضيها ع دكتور جلدية
    وبالنسبة للتبرز لو حسيتى انها تعبانة اوى عليكى وعلى لبوس جلسرين هيريحها خالص باذن الله ومالوش اضرار كمان انتى حاولى ما يكونش عندك امساك
    يعنى غيرى عاداتك الغذائية
    كلى خضار خس وخيار وبرتقال وغيره لان اى حاجة فيك بتأثر عليها
    وربنا يخليكى ليها هو كده انتى بقيتى ليها هى وبسسسسسسسسسسسسسسسس

الردود
    19
    تعقيب كتبت بواسطة ندى بنتى عرض الرد
    اولا مبروك الولادة والنونو الجميلة
    تانيا
    حاولى معاها علشان تتجشأ حتى لو طولت وهى بعد شويه لماتكبر باذن الله هتعمل بنفسها انا بنتى ورتنى الويل من الترجيع وغيره كان كل اللى يشيلها يقولى ريحتها ترجيع وتغيير بافتات رغم انى بكون لسه مطلعاها من الحمام فحاولى مرة ع مرة طولى بالك بس
    تالثا بالنسبة للحبوب انا سالت جوزى لازم تعرضيها ع دكتور جلدية
    وبالنسبة للتبرز لو حسيتى انها تعبانة اوى عليكى وعلى لبوس جلسرين هيريحها خالص باذن الله ومالوش اضرار كمان انتى حاولى ما يكونش عندك امساك
    يعنى غيرى عاداتك الغذائية
    كلى خضار خس وخيار وبرتقال وغيره لان اى حاجة فيك بتأثر عليها
    وربنا يخليكى ليها هو كده انتى بقيتى ليها هى وبسسسسسسسسسسسسسسسس
    شكر علي ردك وانك طمنتيني علي موضوع الترجيع لاني كنت خايفه اوي
    وربنا يخليلك بنوتك
    وانا في انتظار رد الدكتور اسامه

الردود
    19

الردود
    1
    السلام عليكم

بالنسبة يااختي للحبوب
    اعتقد انها من الامساك لانها جات لاولادي لمن يكون عندهم امساك

ولازم لازم تجشؤ انتي بعد ماترضعيها مو ترفعينها على طووول خليها شوي ثم احضنيها وطبطبي عليها
    وارجعي اسدحيها وعيدي لحد ما تجشي معاكي انا كذا يطفشوني مرررررة ولو نامت خلاص مو لازم بس حطي مخدة تحت راسها وهي حتنام مزبوووط

وبالنسبة للامساك انتي استخدمي دواء كلاراك ممتاز 30 مل يوميا اذا مرررررة عندك امساك
    وعلى طول بنتك حتبرز وحترتاح المسكينة لانه يجيهم امساك ترا مننا

الردود
    5,030
    1- انا بنتي عندها شهر انا برضعها طبيعي لكن ما بعرف اخليها تتجشا بعد كل رضعه لانها في الغالب بتنام وبرفعلها راسها شويه وبرغم كده بترجع اللبن ساعات كل اللبن وساعات كميه بسيطه

الحال من بعضه حبيبتي <--- انا كمان ام لاول مره، وحال بنتك كان من حال بنتي، لاتخافي بمجرد ماتتعود على الرضاعه وانتي معاها راح يتضبط وضعها، من ناحية التجشيئ لازم تجشيئها لمى تكون نايمه حاولي تصحينها بأنك تلعبي بأنفها شوي او اذنها وتصحى وتجشيئها، وعلى فكره طول ماهي نايمه مراح تتجشيئ لو جلستي تحاولي لين بكره، من ناحية الترجيع لازم تستشيري طبيبك الخاص ممكن يكون طبيعي وممكن يكون لا علشان كذا لازم تتطمني

انا برده مش عارفه اعمل معاها ايه لانها ساعات بتتطلب ترضع في اوقات متقاربه وتحصل نفس المشكله

من ناحية الرضاعه ممكن هي ماتكتفي من الرضعه نفسها علشان كذا تطلب في اوقات متقاربه لمى ترضعيها ان كانت تنام حاولي تصحيها علشان تكمل الرضاعه، الدكتوره شروق ماتقصر ادخلي على هذا الرابط واسئليها http://www.lakii.com/vb/showthread.p...t=%D4%D1%E6%DE

من ناحية الحبوب لازم تستشيري طبيب الاطفال لان ممكن تكون عاديه مع تفتح الغدد العرقيه تظهر حبوب حمراء زي ماظهرت ببنتي، وممكن تكون عدوى لكن لازم تفحص علشان تكوني اكيده

3- احيانا تفضل يومان من غير ما تتبرز ولكنها بتحاول ولكن مبتقدرش والراز بيكون تقيل شويه وانا ايضا بطبيعتي عندي امساك باستمرار فهل يؤثر عليها

استخدمي الجلسرين (تحميله شرجيه) وعادي لو تأخر الطفل عن اليوم ماخرج لكن المفروض مايعدي اليومين الى ثلاث ايام استخدميها عند اللزوم

عصبيه ممكن ماتأخذ كفايتها من النوم، ومن ناحية السره لازم يشوفها الطبيب ويحكم

اخيراً اخيتي اي تساؤل عن الرضاعه الدكتوره شروق ما مقصره ومنزله مواضيع عده عن الرضاعه وحنا جمعناها بهالموضوع ادخلي عليه انشاء الله تستفيدي http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=557268

اتمنى اكون افدتك ولو القليل ربي يحفظ لك بنتك من كل شر والف سلامه عليك وعليها

الردود
    634
    ربنا يخليهالك
    معلهش انتى مع الوقت هتتعودى عالحاجات دى

الردود
    19
    تعقيب كتبت بواسطة نوسه ننوسه عرض الرد
    تعقيب كتبت بواسطة أم طمطومة عرض الرد
    السلام عليكم

بالنسبة يااختي للحبوب
    اعتقد انها من الامساك لانها جات لاولادي لمن يكون عندهم امساك

ولازم لازم تجشؤ انتي بعد ماترضعيها مو ترفعينها على طووول خليها شوي ثم احضنيها وطبطبي عليها
    وارجعي اسدحيها وعيدي لحد ما تجشي معاكي انا كذا يطفشوني مرررررة ولو نامت خلاص مو لازم بس حطي مخدة تحت راسها وهي حتنام مزبوووط

وبالنسبة للامساك انتي استخدمي دواء كلاراك ممتاز 30 مل يوميا اذا مرررررة عندك امساك
    وعلى طول بنتك حتبرز وحترتاح المسكينة لانه يجيهم امساك ترا مننا
    تعقيب كتبت بواسطة أم حـــلا عرض الرد

الحال من بعضه حبيبتي <--- انا كمان ام لاول مره، وحال بنتك كان من حال بنتي، لاتخافي بمجرد ماتتعود على الرضاعه وانتي معاها راح يتضبط وضعها، من ناحية التجشيئ لازم تجشيئها لمى تكون نايمه حاولي تصحينها بأنك تلعبي بأنفها شوي او اذنها وتصحى وتجشيئها، وعلى فكره طول ماهي نايمه مراح تتجشيئ لو جلستي تحاولي لين بكره، من ناحية الترجيع لازم تستشيري طبيبك الخاص ممكن يكون طبيعي وممكن يكون لا علشان كذا لازم تتطمني

من ناحية الرضاعه ممكن هي ماتكتفي من الرضعه نفسها علشان كذا تطلب في اوقات متقاربه لمى ترضعيها ان كانت تنام حاولي تصحيها علشان تكمل الرضاعه، الدكتوره شروق ماتقصر ادخلي على هذا الرابط واسئليها http://www.lakii.com/vb/showthread.p...t=%D4%D1%E6%DE

من ناحية الحبوب لازم تستشيري طبيب الاطفال لان ممكن تكون عاديه مع تفتح الغدد العرقيه تظهر حبوب حمراء زي ماظهرت ببنتي، وممكن تكون عدوى لكن لازم تفحص علشان تكوني اكيده

استخدمي الجلسرين (تحميله شرجيه) وعادي لو تأخر الطفل عن اليوم ماخرج لكن المفروض مايعدي اليومين الى ثلاث ايام استخدميها عند اللزوم

عصبيه ممكن ماتأخذ كفايتها من النوم، ومن ناحية السره لازم يشوفها الطبيب ويحكم

اخيراً اخيتي اي تساؤل عن الرضاعه الدكتوره شروق ما مقصره ومنزله مواضيع عده عن الرضاعه وحنا جمعناها بهالموضوع ادخلي عليه انشاء الله تستفيدي http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=557268

اتمنى اكون افدتك ولو القليل ربي يحفظ لك بنتك من كل شر والف سلامه عليك وعليها
    تعقيب كتبت بواسطة semba155 عرض الرد
    ربنا يخليهالك
    معلهش انتى مع الوقت هتتعودى عالحاجات دى
    الف شكر ليكم يا احبابي علي اهتمامكم وردكم الجميل
    وربنا يفرحكم باطفالكم
    وشكرا لنصائحكم الغاليه

الردود
    553
    تعقيب كتبت بواسطة نوسه ننوسه عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في البدايه احب اشكر ادارة الموقع علي استضافة دكتور اسامه
    واحب اشكر دكتور اسامه علي سعه صدره واهتمامه

انا عارفه اني طولت ولكني اتعشم فيكم خير
    وشكرا لكم

الف مبرروك عـ النونووو
    وتتربى بعزكم يارب

بالنسبه للتجشؤ .. الله يعينك لمن ينااموا هههههه كان ولدي يزهقني واجلس بالسااعات احااول فيه
    والاخ ماشااءالله نايم .. بس بعدين بيرجع شويه .. وفي الغالب هذا شي طبيعي ..

والحبووب في الغالب هي حراره بسيطه ان شاءالله ... واذا توفر لكـ زوري الطبيب زياده للاطمئنان ..

وبالنسبه للامساك والتبرز .. ممكن يكون التآثير منك .. وممكن يكون من الحليب اللي هي بتاخده
    عشان الحديد اللي فيه .. فـ مثل ماقاالو البنات .. تحاميل الجلسرين ممتاااازه وخفيفه بس حاولي
    ماتعوديها عليها ،،، يعني للضرروره القصوى لمن تلاقيها تبكي وهيك .. وعليكي بالياانسون وشووي كمون
    يريح من الغاازات بالبطن ..

وبالنسبه للصره .. انتبهي لهااا .. حاولي ماتخليها تبكي كثير .. وفيه بالصيدليات حزام للصره عشاان الاطفال
    هذا بعد كل غيار واستحماام تعقميها بالمسحات الطبيه .. وتحطيلها بودره الصره عشان تنشفها وتحطي الحزام عشان لو بكيت وهيك مااياثر عليها اليين يلتئم جرحها وماينزل دم

ربي يوووفقك ويخليها لكـي

الردود
    4,218
    الففف مبروك يا نوسه ربنا يخليها ليكى ويبارك لكى فيها ان شاء الله وعقبال متكونى ام لتالت ورابع مره ان شاء الله

بالنسبه للترجيع
    اطمنى دى حاله منتشره بين الاطفال الرضع الاقل من 6 شهور بتكون نتيجه ضعف العضله بين المعده والمرىء فتؤدى الى ارجاع اللبن بنتى كانت كده وبتختفى ان شاء الله لما تصل الى 5 او 6 شهور ان شاء الله ولكن
    لابد من متابعه وزنها اذا كانت زياده الوزن معقوله يبقى عادى ولا داعى للقلق اما لو لا قدر الله لاتوجد زياده فى الوزن لابد من عرضها على طبيب لتشخيص الحاله او اعطائها مضادات للترجيع وممكن تقللى الترجيع انك تقصرى فتره الرضاعه يعنى مثلا لا تزيد الرضاعه فى المره الواحده عن 5 او 10 دقائق انتى هتتعبى لانك هترضعى اكثر بس ان شاء الله بيقل الترجيع

الحبوب الحمراء طبعا لازم دكتور جلديه يشوفها ولكن اعتقد انه فقط التهاب فى الجلد خاصه انه فى الرقبه احيانا علشان الجلد فى المنطقه دى بيكون مثنى مش بيصل الماء كويس ليه وبالتالى يلتهب انتى احرصى على غسل المناطق دى بماء دافىء يوميا خاصه مع الترجيع ممكن يكون فى لبن فى الثنيات دى ومش بتشوفيها وممكن تسبب التهاب لا قدر الله

المفروض مع الرضاعه الطبيعيه مش بيكون فى امساك بس واضح انها اخدته منك لازم تحاولى مش يكون عندك امساك تماما اكثرى فى غذائك من الالياف واى شىء اخضر وعصير البرتقال كلها ملينات طبيعيه زممكن تلجئى الى لبوس الجلسؤين كحل اخير ولكن بعد تغيير عاداتك الغذائيه هتلاقيها بتعمل براز بصوره منتظمه ان شاء الله

ان شا ء الله مفيش فتاق ولكن طبعا مع العصبيه الشديده لا قدر الله ممكن يحصل فحاولى مش تخليها تصرخ او تعيط فتره طويله لان عضلت بطنهم بتكون ضعيفه فى هذه المرحله
    ربنا يحميها يارررب ارجو اكون افدتك

مواضيع مشابهه

1. ساعدني دكتور اسامه
    بواسطة مايهزني ريح في الأمومة والطفولة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 28-04-2010, 10:47 AM
  2. دكتور ساعدني أرجوك
    بواسطة بتلة في الأمومة والطفولة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 08-04-2010, 12:46 PM
  3. ساعدني ارجوووووووووووووووك دكتور
    بواسطة خواطر حزينه في اللقاء مع د.محمد أبو سمك استشاري العيون والشبكية
    الردود: 3
    اخر موضوع: 13-09-2008, 12:50 AM
  4. دكتور ساعدني
    بواسطة top^secret في اللقاء مع الدكتور خالد عزام (مغلق)
    الردود: 0
    اخر موضوع: 24-08-2006, 05:17 PM
  5. ساعدني يا دكتور
    بواسطة دروب المحبة في صحة الطفل مع الدكتور اسامه ايبش (مغلق)
    الردود: 1
    اخر موضوع: 14-02-2006, 10:02 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ