انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 8 الأولىالأولى 123456 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 73

الموضوع: كل أم عانت من تأخر نطق طفلها تدخل تفيدنا( موضوع يستحق النقاش)

الردود
    630
    انا بنتى فضلت لعمر 2و8 شهور مش بتتكلم مثلا قولى ما ولباباها با ووجدتها نا وباقى كلامها كلة ااااااااا اه وكان انا الوحيدة طبعا اللى بفهمها كل اة معناها اية لغاية ما راحت حضانة ابتدت تكلم وهى عندها 3 سنين ودلوقتى ما شاء اللة عندها 6 و مبعرفش اسكتها واخوها عندة 3 سنين بس ما شاء للة علية اتكلم بدرى فحاولو تدخلو الولاد حضانة لانها مفيدة فعلا حتى لو خدو وقت شوية لغاية ميتكلمو لكن لا تيئسو وربنا يحفظ ولادنا يا رب من كل شر

الردود
    95

أخواتي الحبيبات
    نطق ولغة الطفل تختلف من طفل لآخر اختلافا لايتجاوز أشهر. فمثلا نجد طفلا بعمر سنتين بدأ يكون جملا قصيرة من كلمتين و طفلا آخر بنفس العمر لايتحدث سوى كلمات مفردة محدودة. فاكتساب اللغة يتأثر بعدة عوامل بعد تأكدنا من سلامة سمعه وعدم وجود أية إعاقة ذهنية أو مرضية تؤخر تعلم اللغة أولها الوراثة فالنطق واللغة يلعب فيها عامل الوراثة دورا كبقية الأمور في أجسامنا كالأمراض الأخرى أو الذكاء ، لكن هذا لايمنع أن نركزونهتم أكثر بعامل البيئة التي تساعد الطفل على تخزين وفهم الكلمات قبل نطقها، وهنا يأتي دور الأهل والمحيطين بالطفل للتحدث مع الطفل دائما بكلمات صحيحة واضحة و بجمل قصيرة يسهل على الطفل استيعابها
    سبق وأن وضعت موضوعا يشرح للأمهات بوسائل وطرق بسيطة من مساعدة أطفالهن على تعلم اللغة والنطق. وهذا هو الرابط :
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=532327
    وممكن أيضا شراء قصص للأطفال برسومات واضحة وألوان تجذب اهتمام الطفل ويفضل بصور حقيقية لأنها اسهل لاستيعاب الطفل وأقرب للواقع. حتى لوكانت الصور والقصص بدون كلام مكتوب ابدئي انت بتأليف قصة من الصورة بجمل بسيطة، ابدئي مثلا بتسمية المسميات مثلا احكيله: شوف هادا ولد( واشيري على الولد) شوف الولد لابس بنطلون (واشيري على البنطلون) وبعدين أشيري على بنطلون ابنك وقولي (و محمد لابس بنطلون) وهكذا كرريها ولاتملي لأنه بدون التكرار ليس سهلا أن يتعلم طفلك الكلام..
    لوكان طفلك يحب مشاهدة التلفزيون أو الكرتون أوحتى الدعايات (لفترة غير طويلة طبعا) نستغل هاي الفترة ونتكلم معه بشرح مايحدث، مثلا مشهد بنت تجري نقول (شوف البنت بتجري) ومثلي حركة الجري، وقولي لابنك انت كمان قوم اجري... وهكذا
    معظم الدراسات أثبتت أن البنات أسرع باكتساب اللغة من الأولاد( مشان هيك بيقولوا النسوان ثرثارات ، ظالمينا صح؟
    أخواتي أي سؤال بهذا المجال أنا بالخدمة..
    دعواتكم

بعدت وكنت هعمل إيه؟؟؟ مين أختار غربته بإيديه!!! (بعيدة عن مصر أم الدنيا و نفسى أرجع لها)
    الردود
    4,023
    تعقيب كتبت بواسطة اام مى عرض الرد
    انا بنوتى مى عمرها سنتين بس الى الان ما تتكلم او تنطق الا كم كلمة مثل ماما بابا ددى عمى هاتى اة حواوة وباقى كلامها كثير بس مش مقهووم منة ولا حرف انا مرة قلقلانة على سبب تاخير كلامها وبلذات انها اول بنت لى ولااسف انى مع رحت فيها الى الدكتور لانى اشووف كل شى فيها طبيعى بس الا الكلام افيدوونى هل مى طبيعية؟؟؟؟
    ما تقلقيش يا حبيبتى مادام نطقت الحمدلله يبقى انتى تقدرى تزودى حصيلة الكلمات بتاعتها
    شوفى نصايح الامهات اللى هيردوا و طبقيها
    و ان شاء الله خير
    و ربنا يطمن قلبى و قلبك

تعقيب كتبت بواسطة ام لمى ولمار عرض الرد
    الله يطمن قلبك علي ابنك

اننا كمان التؤام عمرهم سنه و4 شهور بيقولو بس كلمتين لا اكثر ولا اقل
    ماشاء الله عليهم ربنا يحفظهم
    و يارب تولدى ولادة طبيعية ان شاء الله

تعقيب كتبت بواسطة أم مــــالــــك عرض الرد
    غاليتي في البدايه حفظه الله لك وأقر عينك وعين ابوه به
    ام ياسين دام الفحوصات كلها تفيد بانه طفلك لا يشكو من خطب سمعي والحمد لله ذكائه ممتاز لا يوجد ما يخيفك انا عندي مالك اول طفل وخضر تالت طفل تأخروا في الكلام مالك لبعد السنتين اصبح يتكلم بشكل مفهوم وكان يبلع بعض الحروف وهو الان والحمد لله من المتفوقين في دراسته وكلامه كتير كتير مش بيخلص
    وخضر الان ثلاث سنوات ونصف تكلم هذه السنه فقط كان دائما يتكلم لغه غريبه حتى اناامه لااستطيع فهمها وهو الان ماشاء الله لبلب بيتكلم كل حاجه بيسال حجات كبيره قوي عليه
    وكلي امرك لله وانتي افضلي كلميه بلغه عاديه ومفهومه لا تصغري الكلامات مثل نم وامبو وخلافه كلميه باللغه العاديه ولكن بشويش وهدوء علشان يستوعب كلامك
    والنطق متفوات حتى عند الاخوه لانه عندي محمد ابني الثاني تكلم بدري و ابني الاخير سروووجه كمان تكلم من السنه وشهرين تقريبا وبنت سلفي ماشاء الله كانت تسع شهور تتكلم كلمات كتيره دي حاله نسبيه لا تخافي يا غاليه ولكن محتاجه لهدوء وطولة بال وربنا معاكي ان شاء الله
    ماشاء الله ربنا يحفظلك اولادك يا ام مالك
    ادعيلى بالصبر و طولة البال
    و ادعى لياسين ان ربنا يحلل عقدة من لسانه

تعقيب كتبت بواسطة reem_reem200998 عرض الرد
    معلوماتى هلا اختى ان الصبيان عم يتاخروا فى النطق عن الصبايا
    اختى عنها توم صبى وصبيه اللى يخليلها اياهم
    الصبيه عم تنطق من وهى سنه ونص الصبى حتى الان لا ينطق سوى بابا ماما
    بالرغم ان اخته ماشالله ثرثاره
    الناس نصحوها ترسل عالروضه
    وبعد شهر ماشالله ضل يحكى ومابنقدر نصمته ابدا
    اسفه خيتى ماعندى اطفال بس حبيت اشرحلك حال اختى
    و الله يا اختى انا كمان نصحونى اوديه عالروضة
    بس انا حاسة انه لسا صغير
    و خايفة اكون قاسية عليه لو وديته الروضة
    ياريت حد يفيدنا فى الموضوع ده كمان

الردود
    566
    الطفل الوحداني، الأول، الذي لا يلعب مع اطفال آخرين، والذي لا يجد من يكلمه باستمرااااااار يتأخر نطقه

كيف يكتسب أطفالنا النطق وهو لا يمكارس معهم؟ التخاطب هو الوسيلة رقم 1 في الارتباط مع الطفل..
    حسب قراءاتي: منذ الولادة، يتعين على الام التواصل مع طفلها من خلال الكلام واللمس والقبلات. قراءة القصص. أوحتى تحويل الأنشطة العادية الى قصة. مثلا عند تغيير الحفاضات، تبادر الأم بالتحدث مع ابنها عما تفعله.. عندالأكل، مشاهدة التلفاز مع بعض، وغيرها الكثير.. الطفل الذي لا يتم التواصل معه يتأخر في الحديث.
    الحضانة وتحديد موعيد لعب مع أطفال من جيله كلها أمور تساعده في تنمية مهارات التحدث.

أرجو أن أكون قد أضفت ولو القليل إلى الموضوع

الردود
    565
    السلام عليم
    ام ياسين
    انا بعتهالك عن طريق ام سهيل
    لانى لسه مكملتش 300 رد
    فمينفعش ابعت غير للمشرفين
    وشكرا على اهتمامك وردك

الردود
    828
    ام يايسين .... كيفك يا قمر ؟؟؟؟ متذكرتيني؟؟؟

الله يخليلك يايسين يارب ..... بكرة راح تقولي له مشان الله اسكت لا تحكي من كثر برمه... بس المشكلة عندك وعندنا كلنا كأمهات ما النا صبر بنا اياهم يسننوا بسرعة ويحكوا بسرعة ويتعلموا بسرعة ويتعلموا على النونو بسرعة ويكبروا بسرعة .....!! انت راح تخلصي عمرك وانت تستني هلا يتستني يحكي كمان شوي بتستني يدخل المدرسة وبعدها يدخل الجامعة وبعدها يتخرج وراح ضلي هيك مش بس انت كلنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــا متلك.....

صبرك صبرك صبرك ...... انا كنت متلك بالضبط لما اشوف ولد او بنت في عمر ابني واشوف الفرق في التطور اللغوي بينهم بتعقد.....

انا حكيت لك تجربتي واذا ناسيتها بحكيلك اياها.... المهم انك اطمنتي عليه انه بيسمع وبيفهم ما بقي عليكي الا تحكي معه وتصبري لحد ما يحكي.... حتى لو احتاج شوية مساعدة مش هسة لبعد 3 سنين..... على فكرة شعورك هدا بينعكس عليه وبخليه يفكر انه هو اقل من غيره وهو ما بيعرف يحكي وبخلي مشكلة النطق تطول اكتر.... لا تفكري في الموضوع كتير عيشوا ايامكم الحلوة بدون احساسكم بوجود مشكلة....

الردود
    675
    انا عمر ابني 3 سنوات و5 شهور لسه ماتكلم الا كلمات بسيطه ماما وبابا وكلمات لسه من شهر عرفها من الروضه
    الصراحه انا خفت كثير وخصوصا لان اذا يبي شي وماعرف اشر عليه يصرخ واعيط واسوي فوضه وتعبت معاه ورحت لدكتوره وقالي بما ان كل حركاته سليمه وسمعه سليم لاتخافين يخاف الي صار عمر ابنه 5 سنوات ومافي تطور
    وقالي ادخله الروضه علشان اتواصل مع الاطفال خصوصا انه وحيدي ودخلته الروضه من نص الكورس بس علشان اتطمن وقلت يدخل يعني يدخل كل يوم اتصل في الروضه علشان اوافقون عليه خصوصا ان عليها ضغط والحين شهر في الروضه بتده اقول ون وتو وثري بحمد من الله وكأن الدنيا نورت في عيني كنت خايفه عليه بس مدام قال اي شي فرح قلبي
    والله ايسر اموركم يارب واتنطق ابنائكم

الردود
    7
    السلام عليكم
    بصراحة انا اشكر صاحبة الموضوع لأني اعاني من نفس المشكله وهي بنتي الصغيرة و عمرها سنة و11 شهر وما تقول غير ماما وبابا بس. واذا كانت تلعب مع اختها او مع بنات اخوي ما تنادي بس تلعب وهي ساكتة أو تصارخ وتضحك اذا كانت فرحانه.
    مره اعطيتها بسكويت لها ولأختها وقلت لها عطي اختك بسكوت "علشان اشوف كيف تنادي اختها" اخذت البسكويت ووقفت قدام اختها وما قالت شي يعني احس انها ما تعرف كيف تنادي او تتواصل مع اختها وما شاء الله عليها تفهم مثلا لما اعطيها ورقه واقول ارميها في الزبالة ترميها.
    وأخذت لها موعد مع عيادة النطق بعد اسبوع بس علشان اتطمن عليها لأن هي معاها مشاكل في الغدة من اول ما انولدت والدكتور نصحني اخذ لها مواعيد للنطق وطمني وقال ان المسألة قدرات وتتفاوت من طفل لطفل بس طلب لي الموعد علشان ارتاح ويتطمن قلبي.
    وانا اشوف انها ذكية ونبيهه بس المشكلة في النطق.
    وان شاء الله نشوف اولادنا وبناتنا بلابل من حواليينا ونسمع أصواتهم أجمل بقرأة القرآن

الردود
    2,714
    تعقيب كتبت بواسطة azmiralda000 عرض الرد
    أنا هبدأ

أنا أبنى أسمه ياسين
    عمره سنة و 11 شهر
    لغاية دلوقتى مش بيقول و لا كلمة

هو بيقول بابا و ماما
    بس بيقولها كده و هو بيلعب مش بيقولهالى انا و ابوه
    و بيفهم كلامى بس مش كل الكلام طبعا
    يعنى بيفهم تاكل, ممم اللى هى معناها الاكل برضو, امبو اللى هى معناها تشرب, باى باى, نام......... يعنى كلمات من النوعية دى
    مع العلم اننا مغتربين فى بلد غير بلدنا و مالناش هنا اقارب او اصحاب
    و هو طفلى الوحيد يعنى ما عندوش اخوات و اختلاطه بالاطفال نادر جدااااااااااااااا
    و هو ماشاء الله عليه طفل طبيعى جداااااااااا بيلعب و بيتشاقى و بيتحرك
    كل حاجة طبيعية مشيه و أسنانه و كل حاجة

وديته لدكتورين تخاطب واحد فى الامارات وواحد فى مصر
    كشفوا على سمعه و طلع سمعه سليم الحمدلله
    عملوله اختبار ذكاء و طلع ذكاؤه مناسب لعمره
    قالولى الحمدلله الحمدلله ماعندوش توحد و لا اعاقة ذهنية
    الدكتورين اجمعوا ان مافيش سبب للتأخر

طيب مافيش سبب
    يبقى ليه ما نطقش لغاية دلوقتى
    انا خلاص هتجنن و راسى هتنفجر
    كل ما اشوف طفل فى سن ابنى و بيتكلم و بيقول ماما و بابا و تيتا بحس بالحسرة و الالم
    ياريت حد يفيدنى أفادكم الله

لا أملك الا الدعاء له
    رب أشرح له صدره و يسر له أمره و أحلل عقدة من لسانه
    اللهم أجعله تقيا زكيا سليما معافى يارا بوالديه و من الصالحين و حفظة كتابك الكريم
    اعتقد ياختي انك مابتحكي معه كثير لان لاحظت الي عايشين مع الجد وجدة والخالة والعمة اي عائلة كبيرة بيحكو اسرع والي ماعندهم احد بيحكوا متاخرين وابنك عادي في ناس بيوصلوا سنتين وشوي وبعدين بيبدوا يحكوا انت احكي معه كثير واجلسي على النت وخلي اهلك يحكو معه وكمان اذا في عندك روضة او تجمع نساء روحي وخذيه اعتقد راح يفيد لان راح يسمع الكل بيتكلم ومش هدوء مثل البيت فراح يتكلم باذن الله
    الله يخليه

الردود
    127

w00t

ابنى دودو كان متأخر ف النطق لحد سنتين ونصف تقريبا و لما زرنا الدكتور قاللى انى لازم اتأكد من حاجتين : 1- انه فاهمنى. 2- ان لسانه مش ملتصق من الاسفل عشان كده اطمنت شوية . لكن الولد كان بيدخل فى نوبات بكاء بهسترية لو طلب حاجة و مفهمناش و لصق فيا لو غبت عن نظره حتى واحنا ف البيت يصرخ طبعا لأن انا اللى بفهمه . على فكرة ، ما كنش بيقول غير 6 او 7 كلمات محدش يفك شفرتها غيرى.المهم سافت للحج و سيبته مع امى بقى يبكى ليل نهار و اعتصم تحت السرير لحد ما اضطر يتكلم عشان يفهموه و كلمنى ف التليفون و قاللى : آيز تكل دى اتم يعنى عايز موتوسيكل زى هيثم كنت هاجنن . المهم انه دلوقت 3 سنين ونصف بيقول كل الكلام بس الحدق يفهم هاااااااااه ، كلامه مش مفهوم قوى مع العلم ان اخته الكبيرة لبلب ونطقت و هى 10 شهور
    اتمن تجربتى تفيدكم وآسفة للأطالة

مواضيع مشابهه

1. لماذا ؟**موضوع يستحق النقاش**
    بواسطة نور العيون123 في نافذة إجتماعية
    الردود: 32
    اخر موضوع: 20-01-2011, 07:05 PM
  2. الردود: 21
    اخر موضوع: 28-07-2010, 07:11 PM
  3. الهلوين - موضوع يستحق النقاش -
    بواسطة صفاالزمن الصعب في الأمومة والطفولة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 04-11-2009, 07:37 AM
  4. أحبك أختي..موضوع يستحق النقاش
    بواسطة ام رماز في الملتقى الحواري
    الردود: 22
    اخر موضوع: 29-03-2009, 12:24 AM
  5. الردود: 21
    اخر موضوع: 21-03-2008, 07:24 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ