انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 38

الموضوع: احسن علاج لالتهابات البامبرز باذن الله وعن تجربة

الردود
    1,718

احسن علاج لالتهابات البامبرز باذن الله وعن تجربة

السلام عليكن اخواتي الحبيبات

حبيت انقل لكم تجربتي مع بنتي في التسلخات اللي سببتها الحفاضات، انا بنتي دلوقتي عندها شهر ربنا يخليهالي يارب، من حوالي اسبوعين كدة او بمعنى اصح اول ما اتولدت بدأ يجيلها تسلخات في منطقة البامبرز وخصوصا من قدام، جربت كل حاجة وكل مادا بتزيد مش بتقل لحد اما بقت زي حتة اللحمة الحمرا المسلوخة ويا حبيتي كانت مهرية ، وكل ما تيجي تعمل حمام تصوت والله يكون في عونها، وديتها للدكتور وشافها وقاللي معلومة اول مرة كنت اسمعها، قاللي ان اغلب التهابات الاطفال الحفاضية وخصوصا اما تبقى بالشكل دة بتكون فطريات، واي كريم او مضاد حيوي بيستخدم بيزود مش بيقلل، ولازم يستخدم مضاد فطريات، ولازم التشطيف يبقى بمية دافية وتنشفي كويس، مش بمناديل الاطفال ومش كدة، ومش بمية وصابون، مية دافية وبس، وتنشفي كويس جدا، وبعدين تحطي المضاد الفطريات(ميكوناز) عند كل تغيير، وتغسلي حاجتها وفطوتها بالمية المغلية والكلور لمنع العدوى ابامبرز نفسه بيبقى سبب الالتهاب لان جلد الطفل بيعمل حساسية منه، لازم تغيري النوع ، وكمان قاللي ان ما اخليهاش في البامبرز كتير، ويستحسن انها ما تلبسوش غير للضرورة ، ويستغنى عنه بالبسة قطنية وتحطيها فوق مشمع او اي حاجة عازلة للمية، بس اقيت تطبيق دة صعب لانها صغيرة، وخفت تبرد، فغيرتلها نوع البامبرز، وكنت مش بخليه عليها اكتر من 3 ساعات، واشطفها كويس بالمية الدافية واعط الكريم، والله ماشاء الله لاقوة الا بالله بعد يومين كأن شيئا لم يكن، انا ما كنتش مصدقة نفسي ، واهم حاجة انها ما تعدش في البامبرز كتير.
    سألت الدكتور وقلتله طيب اعرف ازاي الفرق بين الفطريات والاتهابات التانية، قاللي ان اغلب الالتهابات بتبقى فطريات ، فنحط الكريم دة ونتبع التعليمات ولو مش كدة هتروح لوحدها، واي حاجة تانية حتى لو فازلين بتسد المسام وبتجيب التهاب، اختي كان ابنها ملتهب جدا برضو، وقلتلها على الكلام دة وماشاء الله برضو خف وبقى زي الفل .

ربنا يكرم الجميع واللي تستفيد من كلامي دة ياريت تدعيلي ان ربنا يجعل بناتي من الذرية الصالحة، ويخليهم لي ويسخر لي ابوهم ويحسن ختامنا جميعا، ويكرم امي وابي ويرحمهما كما ربياني صغيرا، اللهم امين.

الردود
    2,804
    المرهم هذاا ماستخدمته ولامره
    انا استخدم لاطفالي للتسلخات [سودو كريم]
    جداا ممتاز لتسلخات البامبرز
    ومشكوره عالافاده

الردود
    901
    ربنا يجعل بناتك من الذرية الصالحة، ويخليهم لك ويسخر لك ابوهم ويحسن ختامكم جميعا، ويكرم امك وابيك ويرحمهما كما ربياكى صغيرا، اللهم امين.

الردود
    1,019
    جيتى فى وقتك
    انا ابنى برضه عنده 40 يوم وعنده تسلخات زى منتى بتوصفيها
    جزاكى الله خيرا
    بس عن تجربة زى ما الدكتور بيقول حاولى تلبسى بنتك البمبرز للضرورة وبرضه تغيريلها كل 2او 3 ساعات انا كانت بنتى ليل نهار لبساه لغاية سنتين
    لكن عرفت انه ليه اضرار كتير على الجهاز التناسلى فبدات مع ابنى البه اشياء قطنية وفوقها مشمع
    ربنا يجعل اولادى واولادك واولاد المسلمين من الذريه الصالحة

الردود
    146
    جزاك الله خيرا حبيبتى على المعلومة وبنتى انا كمان كانت كدةوقفت البامبرز ووضعت مرهم كينا كومب والحمد لل هى احسن بس رجعت للبامبرز تانى

الردود
    146
    تعقيب كتبت بواسطة omfatema عرض الرد
    جيتى فى وقتك
    انا ابنى برضه عنده 40 يوم وعنده تسلخات زى منتى بتوصفيها
    جزاكى الله خيرا
    بس عن تجربة زى ما الدكتور بيقول حاولى تلبسى بنتك البمبرز للضرورة وبرضه تغيريلها كل 2او 3 ساعات انا كانت بنتى ليل نهار لبساه لغاية سنتين
    لكن عرفت انه ليه اضرار كتير على الجهاز التناسلى فبدات مع ابنى البه اشياء قطنية وفوقها مشمع
    ربنا يجعل اولادى واولادك واولاد المسلمين من الذريه الصالحة
    حبيبتى الله يكرمك قوليلى اية هى اضرارة على الجهاز التناسلى

الردود
    1,648
    حبيبتي تشكري علي المعلومه المفيده وجزاكي الله كل خير عنها

بس انا عندي نصيحه صغننه للامهات الجدد من واقع تجربتي

انا كنت زيك بحط البابمرس لبنتي بس احنا الدنيا عندنا حر جدا جدا وبيعملها تسلخ من غير فطريات ولا حاجه ..فجربت احطلها لحاف عازل للميه تحتها وبرضه لقيتها شغلانيه كل شويه اغير وانشف ..برنامج طويل يعني

قاخيرا ربنا هداني وجربت فكره ..فبقيت احطلها قطن بس اهم شئ ..اكرر اهم شئ انك تلفي القطن دا بمنديل ورق بحيث يغطي كل القطن علشان مايدخلها القطن لجوه او يعمل ليها حساسيه او اي شئ تاني

وفعلا لقيت ان دا احسن حل .كل ما وسخت او تبولت ( اكرمكم الله ) ارمي القطن والمنديل واحطلها واحد جديد ..ولقيته اريح حل لي وليها ومن يومها نسيت شئ اسمه تسلخ او التهاب ..بس طبعا بعد ماكملت 4 شهور لغيت حكاية القطن والمنديل دي و بقيت البسها البامبرس طول الوقت بس لما تنام بفتحه علشان تتهوي وبحطلها اللحاف تحتيها ..

ياريت اضافتي تكون افادتك وجربي طريقتي ماحتخسري شئ يمكن تنفعك وتريحك اكتر وكمان اقتصاديه

الردود
    840
    شكرا اختى على المعلومه المفيده
    انا بنتى متسلخه بقلها فتره طويله وهجرب الكريم ده وربنا يكرم

الردود
    4,218
    عزيزتى جزاكى الله خيرا للافاده ربنا يجعل بناتك من الذريه الصالحه اللهم اميين

انا فقط لى تعليق اهم شىء هو الوقايه
    الوقايه خير من العلاج
    بمعنى فى اساسيات لمنه حدوث التهاب من البدايه
    - تغيير البامبرز كل 3 ساعات
    - لو حسيتى باحمرار الجلد قليلا غيرى نوع البامبرز فورا بعض الاطفال جلدهم بيكون حساسه لانواع معينه
    - فى كل مره غيار لابد من التنظيف بماء دافىء فقط وقطن طبى
    لابد من التنشيف جيدا
    - وضع كريم مضاد للتسلخات ويحتوى على اكسيد الزنك وموجود فى كل الصيدليان بيكون موجود على زيت زيتون او زيت شاى
    لابد من وضعه فى كل مره غيار الماده دى بتعمل طبقه عازله بين جلد البيبى والبامبرز ومافيه

اما الكريم اللى انتى كاتباه مضاد للفطريات ويستخدم فقط عند وجود عدوى بالفطريات زبعد علاجها يقف استخدامه
    ربنا يخلى لنا اطفالنا ويحميهم من كل شر ومرض اللهم اميين

yehia2007's صورة
    yehia2007 غير متواجد متميزة صيف 1429هـ -مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    الردود
    11,299
    انا كانت بنتى زى بنتك بالظبط والدكتور كتبلى على مرهم ميبو وبعد يومين راح كل الالتهاب والاحمرار اللى كان موجود دلوقتى بستعمل زيت زيتون على طول مره الصبح ومره بالليل مسحه خفيفه ومنعت كل الكريمات خالص والحمدلله مفيش اى التهابات ولا اى حاجه بقالها على كده 8 شهور

مواضيع مشابهه

1. علاج النحافة باذن الله
    بواسطة cliopatra في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 11
    اخر موضوع: 13-10-2010, 02:52 PM
  2. علاج الربو باذن الله ***********منقول
    بواسطة الجوري... في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 11-04-2010, 11:01 PM
  3. علاج هرمون الحليب باذن الله ..
    بواسطة آهات الزمان في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 7
    اخر موضوع: 23-01-2008, 04:53 PM
  4. علاج العقم باذن الله
    بواسطة عروس الصيف في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 24
    اخر موضوع: 05-07-2007, 04:30 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ