انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 9 من 9

الموضوع: الصفار عند حديثي الولادة

الردود
    1,143
    التكريم
    (أوسمة)

الصفار عند حديثي الولادة

السلام عليكم حبيت اطرح سؤال عليكم ياريت اذا في احد يقدر يفيدني سؤالي عن الصفار عند حديثي الولادة اسبابه
    اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتي و قلة حيلتي وهواني على الناس انت رب المستضعفين و انت ربي الى من تكلني الى بعيد يتجهمني ام الى عدو ملكته امري ان لم يكن بك علي غضب فلا ابالي اعوذ نور وجهك الذي اضأت له الظلمات و صلحت عليه امور الدنيا و الاخرة من ان تنزل بي غضبك او يحل علي سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول و لا قوة الا بك

الردود
    1,473
    انا ابني يعاني من نفس المشكله ونصحوني بمنقوع التمر بس طبعا بعد ماحللناله وتاكدنا انو النسبه موبحاجة لحضانة...
    التحليل ضروري اختي لتتاكدي من نسبته

الردود
    1,143
    التكريم
    (أوسمة)
    شكرا لرد على سؤالي بس كنت حابة اعرف اسبابه ياريت اذا في احد عنده الجواب
    اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتي و قلة حيلتي وهواني على الناس انت رب المستضعفين و انت ربي الى من تكلني الى بعيد يتجهمني ام الى عدو ملكته امري ان لم يكن بك علي غضب فلا ابالي اعوذ نور وجهك الذي اضأت له الظلمات و صلحت عليه امور الدنيا و الاخرة من ان تنزل بي غضبك او يحل علي سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول و لا قوة الا بك

الردود
    1,562
    انا سالت الدكتور علشان لو في نقص في الغذاء اثناء الحمل احاول اعوض النقص دا قالى دا بيبقا ميكروب في الجوو بيجي لكل الاطفال دلوقتي

الردود
    9
    حبيبتي قرأت انه اسبابه هو البنكرياس لسه ما بيشتغل منيح وهو ما بيخوف الا ازا زادت نسبته بس ساعديه بمغلي الماء والسكر ومنقوع التمر
    مع اطيب امنياتي بالشفاء

الردود
    244
    حبيبتي أنا سألت الطبيب علشان بنتي اتولدت عندها الصفرا و قلي نفس الكلآم اللي قالتهاالأخت لنوش خوالدةلأنها مولودة قبلاالوقت فالبنكرياس مش بيشتغل كويس و بنتي نسبة وصلت عندها ل16و الدكتور قال لو صلت 20 حنعمل ليهافوطو طرابي بس الحمد لله النسبة استقرت بس كنت بعرضها لشمس في الصبح اتمنى اكون افدتك بتجربتي

الردود
    1,143
    التكريم
    (أوسمة)
    شكرا لكم جميعا على افادتكم لي

الردود
    29

أختي أم مرام

بالنسبة للصفار بالنسبة لحديثي الولادة فيقولون أنه صفار البطن يعني أصبح عادي في الوقت ده وأنا ابني اتولد وعند الصفار ده وعلاجه كان إني عرضت للضوء مدة 3 أيام يعني مصباح الغرفة مشتعل ليل ونهار لمدة 3 أيام وأنا كنت بشرب ماء كثير أو حليب عشان الصفار ده لما يزول مع ضوء المصباح حينعكس علية عشان كده لا زم أشرب كثير وبالوصفة دي راح الصفار الحمد لله في ظرف 3 أيام وده كان نصيحة الطبيبة ليا لعلاجه والحمد الله نجحت
    أرجو أني كنت أفدتك بإذن الله

الردود
    1,143
    التكريم
    (أوسمة)
    شكرا لكي اختي

مواضيع مشابهه

1. الصفرة عند حديثى الولادة
    بواسطة marwasamy mosta في الأمومة والطفولة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 04-04-2009, 10:09 PM
  2. صفراء حديثي الولادة
    بواسطة ssamarr في الأمومة والطفولة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 06-02-2007, 05:14 AM
  3. الصفار (اليرقان ) عند الاطفال حديثي الولاده
    بواسطة ادوم في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 25-10-2006, 09:33 PM
  4. السكري عند حديثي الولادة
    بواسطة د. محمد في صحة الطفل مع الدكتور اسامه ايبش (مغلق)
    الردود: 4
    اخر موضوع: 23-06-2005, 09:02 PM
  5. الصفار عند الاطفال حديثي الولادة .
    بواسطة ام سهيل في الأمومة والطفولة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 02-03-2005, 01:36 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ