انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 12

الموضوع: مين يعرف مدرسه كويسه بدبي او الشارقه ؟

الردود
    184

byebye مين يعرف مدرسه كويسه بدبي او الشارقه ؟

مين يعرف احسن مدارس بالشارقه او دبي لاني مقيمه بالشارقه ومش عارفه ادخل بنتي مدرسه ايه لانهم كتير وانا في حيره

الردود
    397
    اختى عندك فى الشارقة مدرسة الشويفات الابداع العلمى الرسالة العلمية
    وويس جرين دول افضل المدارس ربنا يوفقك

الردود
    184
    بس الاسعار غاليه شويه اختي لو تعرفي مدارس اخري ياريت تفيديني

الردود
    397
    والله ارتفاع الاسعار ملهاش حل انا هنزل مصر علشان يدخل المدرسة فى مصر
    بس بما انك ساكنة فى الشارقة يبقى الافضل يدخل فى الشارقة علشان المكان ميكونش بعيد وانتى عارفة الزحمة
    انا هكتبلك المدارس اللى عارفة انها كويسة واللى عارفة انها وحشة علشان تبعدى عنها بس معرفش بصراحة اسعارها اية
    الكويسة غير اللى ذكرتهم
    مدرسة فيكتوريا الانجليزية
    المدرسة الاسترالية
    الشعلة
    الوردية
    المواهب
    الكمال الخاصة
    الانصار العالمية
    العناية الانجليزية الخاصة
    اما الوحشين
    الشارقة الامريكية الدولية
    الشارقة الخاصة
    الزهور
    التقوى الخاصة
    المعرفة الدولية
    الوحدة الخاصة
    وربنا يكرمك ان شاء الله

الردود
    654
    هلا حبيبتي بس حبيت انبهك ان اغلب المدارس الدولية مش معتمدة من قبل الوزارة يعني لو رحتي لبلدك مش حيعادلوا شهادتها انتبهي لهالامر وربي يوفقك

الردود
    397
    ممكن توضحى اكتر موضوع معادلة الشهادة دى وشكر

الردود
    654
    شوفي حبيبتي عندي صديقتي سورية اقاربها ايضا مقيمين بالامارات بنتهم درست ثانوية عامة باحد المدارس الدولية ولما راحت لسورية على شان تدخل الجامعة قالولها لازم تصدقيها الشهادة من ااوزارة قبل مانعادلوها ولما راحت للوزارة هنا بالامارات رفضوا حكولها ان المدارس هاي مش معتمدة فاضطرت انها تعيد الثانوية العامة بسورية اتمنى ان الفكرة وصلت .

الردود
    397
    شكرا حبيبتى جزاكى الله خيرا دى نقطة مهمة اوى الواحد لازم ياخد بالة منها ويعرف المدرسة اللى هيدخل ولادة فيها معتمدة ولا لا

الردود
    3
    موضوع اختيار مدرسة خاصة صعب للغاية لكثرة المدارس و لكن عندما تكون هناك ادارة قوية يكون مستوى المدرسة عالى من الناحية الاكاديمية و التربوية اما اعتماد المدارس من الوزارة فكل مدرسة لديها ترخيص معتمدة من الوزارة لكن عند اعتماد الشهادة فى نهاية المرحلة الثانوية يجب ان تشمل علامات الطالب المواد الاساسية اللغة العربية و التربية الاسلامية للطلبة المسلمون بالاضافة الى المواد الاخرى و الاكثر اعتمادا هى الشهادات المعتمدة من المركز الثقافى البريطاني اى الشهادات الصادرة من كامبريدج و اى مدرسة تكون مركز امتحانات كامبردج تكون معتمدة و الاكثر اعتمادا بين المدارس فى الشارقة هى مدرسة العناية الانجليزية الشارقة التى تحتوى على مركز امتحانات نهاية المرحلة الابتدائية و نهاية المرحلة الاعدادية و المرحلة الثانوية و انا لدى ابنة تخرجت هى و زميلاتها من تلك المدرسة بدرجة امتياز و منهم من درس الطب او الهندسة او ادارة الاعمال اى انهم تنوعوا فى الاختصاصات. مع العلم ان ابنتى الصغرى حصلت على شهادة نهاية المرحلة الابتدائية من

الردود
    3
    اقساط المدارس تتراوح بين المعتدل و الاعلى سعرا و ليس الاعلى هو الافضل مع العلم ان المعلمون يتنقلون بين المدارس اى انهم قد يتركون المدارس الاعلى الى المدارس المعتدلة للبحث عن الخبرة او الاجواء المريحة لهم. بالنسبة لمدرسة العناية الانجليزية تعتبر اقساطها الاكثر اعتدالا مقارنة بالمناهج و الهيئة التدريسية فمنهم من امضى اكثر من عشر سنوات اى ان هناك ثبات فى الهيئة التدريسية هذا بالاضافة الا ان ادارة المدرسة ملمة بكل ما يخص سير العملية التعليمية من الالف الى الياء و هذا سر نجاح هذه المدرسة. انا لا امدح المدرسة من اجل الدعاية لانهم ليسوا بحاجاة الى دعاية بسبب اكتمال العدد فى الفصول بل ان هناك طلبة على لائحة الانتظار لجميع الفصول و لكننى اقول كلمة حق لان لدى تجربة ممتارة مع هذه المدرسة. مع العلم ان مستوى التعليم فى مدرسة الوردية جيد لكن هناك ضغط على اولياء الامور وسببه الاقساط المتدنية التى تتقاضاها تلك المدرسة و التى لا تستطيع توفير طاقم اكبر للمساعدة.

مواضيع مشابهه

1. مدرسه كويسه لغات فى اكتوبر
    بواسطة سلمى 2009 في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 0
    اخر موضوع: 13-06-2010, 05:16 PM
  2. حد يعرف مدرسه طلائع الكمال الاسلاميه
    بواسطة لمسه امل في المجلس العام
    الردود: 7
    اخر موضوع: 25-02-2009, 12:20 AM
  3. دلوني على حضانه كويسه
    بواسطة الوجه الباسم في المجلس العام
    الردود: 7
    اخر موضوع: 07-11-2008, 07:39 AM
  4. مين يعرف اخبار عن بيبى دوح
    بواسطة دند في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 05-07-2008, 01:51 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ