انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 13

الموضوع: كيف يتم تسعير عمل الكروشيه

الردود
    432

كيف يتم تسعير عمل الكروشيه

سؤال الى الاخوات القديمات في عمل الكروشيه كيف يتم وضع السعر في حالة طلب مني ان اعمل اي عمل كروشيه شال او بلوزة طاقيه الخ هناك من افادني حسب وزن لفة الخيط او الصوف فان كان وزن اللفه مائة جرام وسعرها مثلاً عشرة دولار تاخذي عشرة دولار عن كل لفة تستهلكيها في العمل فلو استهللك العمل خمس طبب او لفات من الصوف تاخذي 50 دولار فهل هذا صحيح ارجو افادتي حول هذا الموضوع مع الشكر ورمضان كريم

الردود
    3,314
    احتى سؤالك مهم الحقيقة على معلوماتى دة يتم بالااتفاق وفى ناس تقدر الشغل وتدفع وناس لاتقدر الشغل

الردود
    6,466
    يا رب تلقاي الي ايفيدك والله ليست عندي ادنى معلومة

الردود
    432
    مشكورات اخواتي شفيقة وشاوي على الرد بس بانتظر باقي الردود من الاخوات لان الموضوع مهم فبعد جهد كبير في العمل لا بد من ان نعرف بكم يساوي عملنا وهل يقتصر الموضوع على الوزن فقط ام ان لصعوبة الغرزة والناحيه الجماليه والتشطيب الجيد له سعره وكذلك هل لسمك الخيط او رفعه يدخل في الحساب مع الشكر للجميع

الردود
    631
    أظن انه لو أخدت بس سعر الخيط حتبخسي حقك .. لازم تاخدي حق تعبك ووقتك .. يعني مثلا لو عندي شي خربان في البيت وجبت عامل يصلحه حياخد منك ثمن قطعة الغيار + شغل يده .. وانت نفس الشي تاخدي ثمن الخيط + شغل يدك ..

بالنسبة ليا أحط السعر حسب التعب والوقت بالاضافة لسعر السوق .. يعني لو أنا حاسة انه البلوزة مثلا تستاهل 200 ريال لأني تعبت فيها لكن حصلت شبهها في السوق بـ 50 راح أختار حل وسط وأبيعها بـ 120 مثلا ..

أنا سبق بعت شنط جوالات بـ 15 و20 .. وطقم بيبي قبعة + حذاء بـ 60 .. والشنط تتراوح بين 30 و50 .. لكن في قبعة بعتها بـ 50 لأنه الخيط كان فخم جدا واشتريته من تركيا ..

الموضوع راجعلك .. كتير ناس يقولولي محلات الماركات يبيعوا شغلات الكروشيه مرررررة غالية .. والأتراك عندنا في المدينة يبيعوا طقوم المفارش بـ 500 .. وفي ماليزيا شفت ميدالية مفاتيح حاجة صغيرة جدا جدا أصفر من اصبع اليد بيبيعوها بـ 8 ريال

الردود
    6,599
    التكريم
    (أوسمة)
    بصي ياقمر
    صحيح انا مش باشتغل تجاري بس اظن كلام الغاليه شفافيه صح يعني بتحسبي الوقت اللي بتشتغلي فيه والتكاليف من سعر الصوف والمواصلات وغيره وبعدين بتقدري شغل ايدك وكده تقدري تحسبي حاتطلبي كام

الردود
    432
    مشكورات اخواتي على الرد بس كان قصدي ان سعر الصوف على حساب الزبون اي اللفة التي يشتريها الزبون بعشرة دولار انا اخذ مقابلها عشرة دولار شغلي انا اعرف ان التسعيرة تختلف من دوله الى اخرى ولكن حبيت اعرف كيف الاخوات في اماكن متعددة في الوطن العربي يضعن تسعيرة العمل مع العلم ان لي اخ يدرس الطب في اوكرانيا ابلغني بان المفارش تباع عندهم باسعار غاليه مائة يورو وفوق ذلك ايضا

الردود
    6,829
    فعلا شفافية كلامها صح وبرده علشان تضمنى لابد انك تناقشى السعر مع اللى عاوزة الحاجة الاول علشان ميبقاش فيه اى خلاف بعدين

الردود
    432
    مشكورات اخواتي على المرور ولكن الموضوع بحاجة الى مزيد من النقاش لانه مهم للطرفين البائع والمشتري

الردود
    1,674
    أختى العزيزة أنا برده قيل لى أن مكسب الأشغال اليدوية 100%
    يعنى لو الخيط مثلا وقف عليكى ب 50 تبيعيها ب 100
    لكن لو الخيط رخيص مثلا وانت حاسه ان التمن الإجمالى لا يوفى حق تعبك ومجهودك انت بتقدرى ده وبتتفقى أولا مع الزبون عشان ما يحصلش مشاكل بعد كده

مواضيع مشابهه

1. الكروشيه وهستيريا روائع الكروشيه متجدد @ amal rifky @
    بواسطة امال رفقي في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 69
    اخر موضوع: 29-01-2014, 07:43 AM
  2. الكروشيه وهستيريا روائع الكروشيه متجدد @ AMAL RIFKY @
    بواسطة mekkaouinana في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 0
    اخر موضوع: 07-04-2011, 10:15 AM
  3. فراشات الكروشيه <<مهم جدا لكل محبات الكروشيه>>
    بواسطة حبات لؤلؤ في روضة السعداء
    الردود: 2
    اخر موضوع: 14-04-2010, 02:00 PM
  4. فراشات الكروشيه <<مهم جدا لكل محبات الكروشيه>>
    بواسطة حبات لؤلؤ في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 2
    اخر موضوع: 14-04-2010, 02:00 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ