انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 41 1234511 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 401

الموضوع: { مجموعه}تنافس المرضعات - امهات رشيقات - الجزء السابع ........ التسجيل مفتوح

الردود
    1,288

{ مجموعه}تنافس المرضعات - امهات رشيقات - الجزء السابع ........ التسجيل مفتوح

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اخواتي الغاليات نبدأ بسم الله وعلي بركه الله الجزء الجديد
    طبعا قبل كل شئ حابه ندعوا لاختنا ام شذي صاحبه الموضوع بتفريج الهم عن اشقاءنا في ليبيا وان يرزقهم الطمأنينه والسكينه وراحه البال قريبا وارجوا من الله عز وجل ان تكوني يا ام شذي بخير وانت كل من تحبي

وادعوا ايضا لمن انضممت عليهم في التنافس منذ بدايته اختي ام لانا ان شاء الله تكون سعيده في الاجازه وترجعلنا بسرعه ونتمني لهم الاستقرار وان يولي امور المسلمين من يصلحها في سوريا ايضا

واخيرا ادعوا بتمام الحمل السليم المعافي لاختنا الغاليه التي افتقدها كثيرا ام يوسف ربنا يتم حملك علي خير ويرزقك بإبنا او بنتا من الابرار ومن حفظه كتابه الكريم وممن يعملون به وسائر ابناء وبنات المسلمين

زي ما قالت اختنا ام لانا في الجزء السابق اننا لا نتبع نظاما موحدا كل اخت لها الحريه في اتباع النظام المناسب لها ونحنوا في هذا التجمع معا لتسجيل اليوميات ونعطي بعض الملاحظات علي اليوميات وطبعا ناكد اننا بنتبع النظام الغذائي المناسب لك واحده وحسب فتره الرضاعه هل هي مرضع حديثه ام طفلها انه 6 اشهر وكل مرحله لها ما يناسبها
    ونؤكد كل الاخوات علي ان يكون النظام غير مؤثر علي الرضاعه حتي لا نظلم ابنائنا
    الشروط باختصار
    1- تسجيل اليوميات
    2- شرب الماء بكثره
    3- الرياضه اي كان نوعها
    4- الميزان كل اسبوعين
    5- اكتر واحده ينزل وزنها كل اسبوعين ستاخذ لقب متميزه التنافس
    6- يوم فري غير محدد او ممكن نجعلها وجبه فري في الاسبوع
    بمعني ممكن حاجه نفسنا فيها اوي ناكلها بدون اسراف مره في الاسبوع او يوم كامل فري بس برضه من غير اسراف في حدود المعقول يعني مثلا مش بناكل بطاطس محمره ممكن ناخدها مره اسبوعيا بس كميه معقوله مش كتير وهكذا كل واحد حسب الشئ اللي بيحبه بأكد من غير اسراف
    7- كل متنافسه لها لون لكتابه اليوميات ماعدا اللون الاحمر للملاحظات
    8- اهم شرط اننا نستحضر النيه ان يكون عملنا خالص لوجه الله ولرضاء الله اي اننا نريد ان نخس حتي نقدر ان نوفي التزاماتنا من ناحيه الزوج والابناء وللمقدره علي القيام بالطاعات مثل الصلاه وهكذا حتي يبارك لنا الله في عملنا طبعا لو استحضرنا النيه ده كل حاجه مجهود بيبذل حناخد عليه حسنات
    الاخوات الملتزمين معانا باليوميات حتي الان واللي حيكون معانا بالجزء الجديد
    ام عمار
    دودي
    م. هبه
    ماما دودي
    بنت المحبه
    حره من الحرائر

عندنا 3 اقتراحات للي يلخبط في لايوميات
    دودي اكدت علي ان اللي يلخبط يؤدي وقت اضافيه في التمارين
    م. هبه اقترحت انه يتحرم من تسجيل اليوميات
    انا بقترح ان اللي يلخبط نشوف اكتر حاجه بياخدها كل يوم تكون بعيده عن الاساسيات يتحرم منها تاني يوم وحسب هو لخبط في ايه
    كمثال اكلنا خبز او ارز زياده تاني يوم ننقلل النشويات
    اكلنا شيكولاته زياده تاني يوم نقلل السكر او نقلل الحلو لو فيه
    اكلنا دهون زياده تاني يوم ناخد الاكل كله بدون دهون وحسب قدر اللخبطه
    طبعا اي لخبطه حتتحسب بعيد عن اليوم الفري يعني محدش يقول فري هو يوم واحد حسب كل واحده محتاجه امتي اوكيه

عايزن راي باقي البنات واقتراحتهم للعقوبات علشان نقرر نمشي باي عقوبه فيهم اوكيه يابنات ياريت نهتم

الردود
    1,288
    بطلب من كل اخت في هذا الجزء انها تقترح علينا اكله صحيه بتعملها وطعمها حلو علشان كلنا نستفيد من بعض ونغير ايضا نوعيات الاكل الصحي
    حبدأ انا زي ما طلبت مني اختي الغاليه دعاء
    صينه الكوسه
    عموما يابنات انا لقيت طريقه اكيد فيكم عرفها صحيه جدا وتخلي الاكل طعمها رائع وبدون دهون وكنت بعملها بقالي كتير اوي وخلاص جوزي مش بيحب ياكل غير بالطريقه ده
    الا وهي الطهي بالبخار من غير ما تتخضوا قصدي اننا نغطي الاكل واحنا بنعمله بورق المونيوم او نعمل في الاكياس الحراريه موجوده في الماركت الكبير
    يعني الكوسه والبطاطس والخضار المشكل بعملها ازاي

بقطع الكوسه او البطاطس او الخضار كله في صينيه
    بشيل الجلد من الفراخ خالص وبقطعها واضعها علي وجه الخضار
    بعمل بالخلاط بصل طماطم ملح فلفل زنجبيل قرفه حبهان حسب الرغبه طبعا
    واخلط واصب الخليط علي الصينيه واضع ورق لورا واغط بورق المونيوم واحكم الغلق
    بتطلع ولا اروع
    اهم حاجه بمجرد ما تغلي هدي النار خالص وتتركها علي نار هاديه ساعتين تقريبا او ساعه ونص بس كل لما تكون النار هاديه يكون افضل بتطلع تحفه والله يابنات وبالهنا عليكم جربوا مش حتخسروا حاجه ولو كميه قليله

دعاء علي فكره انا كنت نسخه منك قبل الزواج كنت مش باكل الكوسه غير محشي فقط وماما اكلها تحفه تعملهاصينيه وانا ابدا اكل بس الصلصه بتعتها مع الرز
    بس بعد الزواج جوزي ربنا يكرمه بيحب الخضروات اوي واحنا انت عارفه بقي بنميل اكتر للنواشف مكرونه بشمل بفتيك بانيه كفته مكرونه بطاطس محمره
    الحمدلله دلوقتي بطلت كل ده علشان هو حابب ياكل اكل صحي وانا كمان علشان اخس والحمد لله وقفت خالص البشمل لان جوزي وولادي شم بيحبوه اوي وجربت طريقه الكوسه ده وطلعت تحفه وهو شجعني صراحه ودلوقتي باكلها بشراههههههههه

علي فكره الرسول عليه الصلاه والسلام كان بيحب الكوسه لانه مفيده جدا اهم حاجه ملينه وبيقولوا عليها انها من الاكلات التي تفرح القلب
    من حديث الرسول عليه الصلاه والسلام انها " ان الدباء المقصود الكوسه والقرعه تشد علي قلب الحزين او فيما معناه " لو دورت في جوجل حتجيب نص الحديث بالظبط
    يعني جربيها من باب انها سنه وان شاء الله حتحبيها وحتاكلها علي طول زي حالاتي

عايزه اقتراحتكم في الاكل الصحي كل واحد علي الاقل مجبره تقول اكله علي الاقل صحيه علشان نجربها
    ده سؤال اجباري يجب الاجابه عليه اتفقنا

الردود
    1,288
    السر بقي يا دعاء وكل البنات
    لو تعرفوا د عادل عبد العال بتاع الاعشاب
    انا سمعته قال علي نظام اكل واتبعته من فتره والحمد لله خسيت 10 كيلو من غير ما اشعر وده جربته تاني الايام اللي فاتت والحمد لله النتيجه كويسه وبدون ما امل ولا احس اني زهقت اه فتره طويله بس اقسم بالله لحد دلوقتي لم يصبني اي ممل ولما الخبط ارجع تاني
    الطريقه ايه
    هو قال ناكل اي حاجه طالعه من الارض بدون تدخل الانسان في تصنعها بمعني مثلا ناكل القمح كده ما يزيد الوزن زي لو اكلنها دقيق في اي نوع مخبوزات
    ناكل الارز افضل من المكرونه والخبز
    ناك البرغل والفريك العدس الارز البطاطس البطاطس مسلوقه او مشويه
    وهكذا اي حاجه تاني ما تدخلش الانسان في تصنعها بتكون صحيه وانا اتبعت النظام ده
    وبدءت اركز في اكلي علي الارز ده اكتر حاجه ممكن اجيب فريك ممكن برغل عدس اصفر عدس بني يعني كشري شوربه عدس كل ده لو سعرات عاليه زي شوربه العدس بس بتتحرق اسرع من السعرات ن اشياء تاني مثل المخبوزات

طبعا بحاول اقلل الخبز بقد رالمستطاع والدهون زي ما قولت وكمان الحلويات ببعد عنها
    لكن ممكن اكل العشاء شويه ارز افضل من اني اكل خبز الارز مش حيتخزن كدهون في الجسم زي المكرونه او الخبز

طبعا ده كلامه وانا ما قولتش علي تجربتي الا لما اتاكدت لمرتين انها فعلا بتجيب نتيجه
    وكمان بيقول ان شرب كوب كمون بليمون مع 2 تفاحه قبل الغداء بيساعد علي اذابه الدهون
    انا صراحه مش بقدر اكل غير تفاحه واحده مع الكمون والليمون والحمد لله مرتاحه جدا علي النظام ده ومش بشعر باي ملل يعني ناقص بس علي الصبح اوقف الخبز وابدله باي شي بس صعب اني افطر ارز مثلا
    عموما ده تجربتي ولو حد شاعر بالملل وعايز يجرب يجرب لشهر حتي ويشوف ايه النتيجه
    طبعا ما ننساش اي مخبوزات يعني حلويات دهون اقل شئ ممكن الحلويات نعوضها بالفاكهة

علشان كده يادودي بقولك علي الشيكولاته لاني سمعته بيقول ان قطعه شيكولاته صغيره توازي طبق محشي كبير اد كده لان الشيكولاته بتتحول لدهون تتخزن بالجسم لكن المحشي بيتحرق بسرعه

فيارب تجربتي ده تكون مفيده لكم حتي لو حتبطقوا اجزاء منها علي الاقل نقلل الخبز والمكرونه والاشياء ده وطبعا كل واحد حسب رغبته بس حاجه انا استفدت منها وقولت اقولكم علشان لو حد شعر بالملل من نظامه يجرب ده اوكيه يا بنوتات

انا تعبت خالص من الكتابه وظهري وجعنا جدا اشوفكم علي خير

ويارب يكون الجزء الجديدخير علينا جميعا ويحقق كل احلامنا اللهم امين

الردود
    10
    السلاك عليكم بنات
    انا مرضعة ابني عمره 4شهور
    وبدي شارك معكم ياريت تستقبلوني
    لأني بدي انزل 12ى كيلو
    والله يعييننا ويعطينا القوة والعزيمة

الردود
    900
    السلام عليكم

اولا ::: مبروك على الجزء الجديد وان شاء الله يكون بداية جديدة لكل العضوات ونزول جديد فى الاوزان ان شاء الله

ثانيا ::: بالنسبة للعقاب فمتهيألى الاقتراح اللى انتى قلتيه يا ام عمار جميل وهو الحرمان من الاكله الغير صحيه لمدة يومين مثلا ....

واعتقد ان ممكن بعد اقتراحات العقاب نعمل استفتاء على الاقتراحات عشان تكون العضوات كلهم مقتنعين بالعقاب ده ويكونوا ملتزمين بيه ...

ثالثا ::: انا كنت سمعت مره دكتورة تغذية فى التليفزيون بتقول من غير ما تعملوا ريجيم ولا شئ .. اللى عاوز يخس يشوف هو بياكل ايه خلال الاسبوع واكتر حاجة بياكلها خلال الاسبوع يبطلها خالص ... يعنى لو مثلا حد متعود انه ياكل رز بكميه كبيرة خلال الاسبوع خلاص يمنعه .... فمش عارفه بقى المعلومة دى صح ولا ايه

كمان سمعت دكتور امبارح ( استاذ فى طب القصر العينى ) ان يستحسن يكون العشا اخره الساعه 8 مساءا .. ما نتعشاش متأخر وكل اما يكون العشا بدرى يكون افضل
    كمان اللى بيعمل رياضه يبأها واحدة واحدة عشان ما يتعبش وما يكسلش
    يعنى مثلا يبدأها مشى سريع لحد ما تقدرى تتكلمى اثناء المشى من غير ما تنهجى وتبدأى بعدها تزودى كمية الرياضة ...

##########

ان شاء الله بقى ابقى ادخل تانى اقولكم على يومياتى ...

الردود
    834
    احتاج لتنزيل 25 كيلو ... أصلا كان عندي فرط وزن قبل الحمل

بنتي عندها شهرين و نص و ترضع من صدري فقط

أرجو توجيهي .. أي ريجيم أتبع ؟؟؟

و شكرا لكم

الردود
    177
    حياك الله ام عمار

ومبارك علينا الجزء الجديد

اليوم

الافطار قطعة حلاوة وخبزة سمرة على لقمتين بيض وكاسة حليب فيتال
    السناك مكسرات وموزة

السناك موزة وتفاحة

وان شالله الغدا حيكون رز وقطعة دجاج وسلطة

الردود
    177
    تعقيب كتبت بواسطة ommammar74 عرض الرد
    بطلب من كل اخت في هذا الجزء انها تقترح علينا اكله صحيه بتعملها وطعمها حلو علشان كلنا نستفيد من بعض ونغير ايضا نوعيات الاكل الصحي
    حبدأ انا زي ما طلبت مني اختي الغاليه دعاء
    صينه الكوسه
    عموما يابنات انا لقيت طريقه اكيد فيكم عرفها صحيه جدا وتخلي الاكل طعمها رائع وبدون دهون وكنت بعملها بقالي كتير اوي وخلاص جوزي مش بيحب ياكل غير بالطريقه ده
    الا وهي الطهي بالبخار من غير ما تتخضوا قصدي اننا نغطي الاكل واحنا بنعمله بورق المونيوم او نعمل في الاكياس الحراريه موجوده في الماركت الكبير
    يعني الكوسه والبطاطس والخضار المشكل بعملها ازاي

بقطع الكوسه او البطاطس او الخضار كله في صينيه
    بشيل الجلد من الفراخ خالص وبقطعها واضعها علي وجه الخضار
    بعمل بالخلاط بصل طماطم ملح فلفل زنجبيل قرفه حبهان حسب الرغبه طبعا
    واخلط واصب الخليط علي الصينيه واضع ورق لورا واغط بورق المونيوم واحكم الغلق
    بتطلع ولا اروع
    اهم حاجه بمجرد ما تغلي هدي النار خالص وتتركها علي نار هاديه ساعتين تقريبا او ساعه ونص بس كل لما تكون النار هاديه يكون افضل بتطلع تحفه والله يابنات وبالهنا عليكم جربوا مش حتخسروا حاجه ولو كميه قليله

دعاء علي فكره انا كنت نسخه منك قبل الزواج كنت مش باكل الكوسه غير محشي فقط وماما اكلها تحفه تعملهاصينيه وانا ابدا اكل بس الصلصه بتعتها مع الرز
    بس بعد الزواج جوزي ربنا يكرمه بيحب الخضروات اوي واحنا انت عارفه بقي بنميل اكتر للنواشف مكرونه بشمل بفتيك بانيه كفته مكرونه بطاطس محمره
    الحمدلله دلوقتي بطلت كل ده علشان هو حابب ياكل اكل صحي وانا كمان علشان اخس والحمد لله وقفت خالص البشمل لان جوزي وولادي شم بيحبوه اوي وجربت طريقه الكوسه ده وطلعت تحفه وهو شجعني صراحه ودلوقتي باكلها بشراههههههههه

علي فكره الرسول عليه الصلاه والسلام كان بيحب الكوسه لانه مفيده جدا اهم حاجه ملينه وبيقولوا عليها انها من الاكلات التي تفرح القلب
    من حديث الرسول عليه الصلاه والسلام انها " ان الدباء المقصود الكوسه والقرعه تشد علي قلب الحزين او فيما معناه " لو دورت في جوجل حتجيب نص الحديث بالظبط
    يعني جربيها من باب انها سنه وان شاء الله حتحبيها وحتاكلها علي طول زي حالاتي

عايزه اقتراحتكم في الاكل الصحي كل واحد علي الاقل مجبره تقول اكله علي الاقل صحيه علشان نجربها
    ده سؤال اجباري يجب الاجابه عليه اتفقنا

تسلم إيدك على الوصفة يا جميل

الردود
    1,288

ده اللنك بتاع الجزء السابق نسيت احطه لاني رديت علي اخر كلام لكم فيه ياريت تقرؤه

اهلا بالعضوات الجدد
    حلي حياتك
    ام نبيل
    ياريت تكونوا قريتوا الشروط واهم حاجه الالتزام في اليوميات واختيار لون مختلف عن باقي الاخوات للكتابه ماعدا اللون الاحمر
    اختي ام نبيل اللنك السابق في اخر صفحه اختنا دعاء كانت حاطه انظمه رجيم للمرضعات وانا كتبت طريقتي فوق وفي انظمه تانيه اكيد في الموقع شوفي ايه المناسب لك واعمليه لاننا كلنا كل واحد ماشي علي نظام اهم حاجه ما ياثر علي الرضاعه واكتبلنا يومياتك وحنقولك ايه الصح وايه الغلط في اللي بتعمليها وبالتوفيق ان شاء الله لحد ما توصلي للوزن المثالي

آخر مرة عدل بواسطة ommammar74 : 30-03-2011 في 02:06 PM

الردود
    13,324
    التدوينات
    9
    التكريم
    • (القاب)
      • معطاءة ركن الصحة والتغذية
      • محررة في مجلة أنا ورحلة الأمومة
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • لمسة إبداع
      • نبض وعطاء الشتاء
      • مبدعة ركن الصحة والتغذية
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • لؤلؤة الإحسان
    (أوسمة)
    كيفك ام عمار؟
    وان شاء الله يكون الدايت معاكى تمام؟
    وكم نقص وزنك حبيبتى
    ربنا يعينكم ويوفقكم
    وجزء جديد ومبارك ان شاء الله
    ويا رب ترجع ام شذى
    وكيف ام لانا؟
    بالامس كان في احشائي قريباً من نبضات قلبي ،،

واليوم اصبح في احضاني قريبا من عيني،،

فقد ابصر النور"زين"

بحجم كل شئ حمدآ وشكرآ لخالقي

أسأل الله ان يحقق لكم ما تتمنون

عصفور فى مقصلة الشواء"هنا حكاية"

الى مدرآء المدآرس في غزة ؛
    لآ تسجلوآ طلآبكم ؛ غآئبون !
    بل : " أحيآء عند ربهم يرزقون " :')

لك الله ياغزة وفقط

مواضيع مشابهه

1. [مجموعة]تنافس المرضعات-امهات رشيقات -الجزء السادس-التسجيل مغلق
    بواسطة ام لانا 20 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 398
    اخر موضوع: 09-07-2011, 11:37 PM
  2. [مجموعة](تنافس المرضعات تنافس مميز)-الجزء الخامس-التسجيل مغلق
    بواسطة ام لانا 20 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 400
    اخر موضوع: 20-02-2011, 09:17 PM
  3. الردود: 401
    اخر موضوع: 31-12-2010, 12:46 AM
  4. [مجموعة] تنافس المرضعات تنافس مميز "الجزء الثالث" التسجيل مغلق
    بواسطة Haya في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 406
    اخر موضوع: 25-10-2010, 10:51 AM
  5. الردود: 406
    اخر موضوع: 24-09-2010, 07:55 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الكلمات الاستدلالية لهذا الموضوع

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ