انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 40 من 40 الأولىالأولى ... 303637383940
عرض النتائج 391 الى 399 من 399

الموضوع: [مجموعة]تنافس المرضعات-امهات رشيقات -الجزء السادس-التسجيل مغلق

الردود
    1,288
    تعقيب كتبت بواسطة dooodie عرض الرد
    السلام عليكم ..
    يومياتي اليوم الساعة 7 ص نسكافيه ب م ص سكر
    الفطار : سندويتش وسط جبنة رومي وحلاوة وكوب شاي ولبن بنص م ص سكر
    الغدا : 3 م ك رز وخضار وكفتة ونص كوب سفن
    واحدة بنبوني
    موزة ونسكافيه بنص م ص سكر
    العشا : زي الفطار ..
    الرياضة : 15 دق ..
    اما بئ تعليقي على موضوع العقوبة ..انا اختلف معاكم في الرأي بصراحة..لانه احنا هنا
    تقريبا كل واحدة فينا بتتبع رجيم مختلف وبنتفق المفروض على القواعد الرئيسية بتاعة الرياضة والميه والالتزام ..يعني مثلا انا نظامي بعتبر الشوكولاته فيه سناك عادي قطعة او 2 او البنبوني وده من رجيم بتاع الدكتورة شريفة ابو الفتوح لما رحتلها زمان ..وكمان السكر عندي في نظامي غير السكر عند ام عمار غير دعاء او هبة وهكذا..لانه كل واحدة وضعت لها هدف مختلف وتوقيت نزول وزن مختلف عن الثانية ..
    عموما قصدي من هذا التوضيح انه لو نركز جهودنا على تشجيع بعض والالتزام بالقواعد الرئيسية الانا شايفة انها اهم حاجة (الرياضة والماء والالتزام ) وممكن تكون العقوبة فيهاوطبعا اعطاء النصائح
    لبعض....واي واحدة فينا بتلخبط بتقول انا لخبط في نظامي ونقوم نحن بتشجيعها والشد عليها ....
    تصبحو على الف خير
    دودي وجهه نظرك تحترم بس كده حننتظر باقي البنوتات ونشوف ايه ارائهم بس انا كمان زي ماقولت لما نحس ان في عقوبه حننتبهي وبعدين انا بتكلم علي اللخبطه مش علي النظام نفسه لو ده نظامك وانت متعوده عليه خلاص لانه زي ماقولتي كل واحده ماشيه علي لكن لو لخبطنا واحنا طبعا كل واحده عارفه امتي بتلخبط وكلنا بنقول هنا اننا لخبطنا في كذا ده المقصود وبرضه حكايه الشيكولاته ده غريبه بالنسبه لي الا اذا قطعه الشيكولاته لحد مدمن بطبعه شيكولاته وصعب انه يبطلها فلازم حياخد منها اكيد قطعه افضل كتير من واحده كامله او اثنين لمدمني الشيكولاته زي ما بقول
    عايز اقول عايزين نبقي ايجابيين من تجمعنا مع بعض مش بس نقول كويس وده كتير وبلاش ده لا علشان في الاخر ما نحسش اننا بندور في حلقه مفرغه الاسم عاملين رجيم والفتره تطول واحنا بننزل نزول بطئ جدا وكمان انا اصلا مش حابه النزول السريع بس برضه ما يكونش نعدي الشهر مثلا وماننزل ولا حاجه اوكيه يارب تكون وجه نظري وضحت
    مش حعرف اعلق علي يومياتك طالما هي ده وجهه نظرك ياجميل اوكيه

E=بنت المحبه;11677244]السلام عليكم
    الله يبارك فيكم وعقبال مانوصل للوزن المثالي
    كوب نسكافيه
    شوربه بالشعيرية
    نص كوب قهوة عبيدة غلبني ماخلاني اشرب
    قطعة ونص بسكويت بالزنجبيل
    2 قطعة محاشي
    زبادي
    ماء بحاول قدر الامكان أشرب
    شويت اندومي يعني نص الكميه
    ماهو الرجيم بفصيلة الدم
    أنا صلي فترة ما بتابعكم منيح
    جوزي كان مريض
    وعبيدة الله يهديه مغلبني شوي
    وليلى الله يهديها ضايجه
    وإن شاء الله أعمل الرجيم المطلوب
    بالتوفيق[/QUOTE]

الله يعينك ام عبيده و يقويكي وشفا الله زوجك وعافه هو وعبيده ويومياتك تمام الحمد لله

QUOTE=م.هبة;11677492]
    السلام عليكم

اى خدمة يا ام عمار ..

ع السريع كده بقى
    وزنت نفسى النهاردة ولقيتنى زى ما انا 81 كجم

حبقى ادخل تانى اقول يومياتى
    ان شاء الله
    [/QUOTE]

الله يكرمك يا جميل في انتظار اليوميات ورايك في موضوع العقوبه للخلطبه

تعقيب كتبت بواسطة MAMA DODO عرض الرد
    الاتنين

1- نص رغيف بقريش موزه
    2 -ربع رغيف بقريش
    3 - قطعه مكرونه بشاميل واحده وسلطه
    4 - ربع قريش وخيار وطماطم
    5- ربع رغيف قريش خيار وطماطم واخر الليل برتقاله وموزه وزبادي

2 لتر ميه
    اخضر 3 - شمر2 - ينسون 1- نص كوب فراوله بس

اليوميات جميله يا دعاء النهارد وعجبني الاختصار في لكتابه ده قريش اخضر حلوه شويه شويه حنكتب بالسين حرف من كل كلمه ايه رايك هههههههه

ام عمار
    معلش انا نسيت اقولك

فكرت بما اني بجوع من لما بدأت الريجيم قلت اقسم فطاري مثلا لنصفين
    وسميته 1 و2
    وعشايا او غدايا لنصفين وهكذا يبقى عندي 1 2 3 4 5 وجبات وده مش ثابت حسب الجوع والفواكه والخضار موجود برضه

حلوه الفكره بالذات لانك لسه بترضعي جديد واكيدم بتجوعي كتير جدا انا مجربه كويس اوي تقسيم الوجبات واهم حاجه ماتخلي نفسك تشعري بالجوع علشان ما تلخبطيش اوكيه

اما يوم التونه فكلت فعلا رغيفين بس هم صغيرين بس قلت اشبع مره واحده بس يقلل شويه عندك حق

حبيتي كويس كده بس فعلا طالما حاجه ممكن نستغي عنها ومش حتاثر في الرضاعه يبقي ليه لا معلش مره كده وتعدي كلنا بنلخبط شويه بس حبيت انبه

الرياضه كنت بقولك هركب اللوب انهرده ان شاءالله فلسه معايا وقت كدا بس اتمنى فعلا
    ربنا ييسر لك الامر علي فكره انا لسه عامله في نفسي العمله ده بعد طول انتظار اول امبارح لما كنت عند الدكتوره دعواتك بقي اني اثبت عليه لاني ركبت كذا مره قبل كده وشيلت يارب يثبته لانه انسب طريقه

دودي جزاك الله خيرا علي كل المجهود ده والمعلومات اللي حطتها يارب البنات يستفيدوا انا عديت علي المواضيع ده اول مابدءت
    وموضوع قطعه الحلاوه فعلا من موضوع اخصائيه الرضاعه الطبيعيه
    بس خلي بالك طالما انت محبي الحلاوه خلاص الكبريت اتلغي وفي دلوقتي اشعال ذاتي بلاها علبه الكبريت خاللللللللللللص

الردود
    1,288
    يومياتي

فطار
    نص رغيف شامي فول بسلطه شربت بيبسي دايت

الغداء
    ارز كوسه لحمه مسلوقه الكوسه ني في ني

العصر \
    كوب شاي معلقه سكر

بعد العشاء
    اكلت حوالي اربع ملاعق ارز بكوسه

نسكافيه احتمال بقالي كام يوم بقول بليل نسكافيه ومش بيحصل لاني جوزي بيرجع متاخر وانا بنتظره نشرب مع بعض يعن الحمدلله وفرت سعراته
    لما اشوف النهارده حنشرب ولا لا بس خلاص انا مش حقدر اعدي النهارده بامر الله حشرب حشرب بدون سكر

اشوفكم علي خير

الردود
    1,288
    بنات انا مش واخده بالي ان الموضوع خلاص حيتقفل قربنا نوصل ل400رد
    ان شاء الله نفتح الجزء الجديد لو اتقفل اوكيه

الردود
    900

work2

السلام عليكم

ان شاء الله فى انتظار الجزء الثانى من الموضوع
    والى الامام دايما

بالنسبة لموضوع عقاب اللخبطة ففعلا محتاجين عقاب عشان نلتزم وانا اولكم يعنى
    محتاجة عقاب عشان التزم اكتر ....
    عاوزين مثلا كل حد فينا يقول عقاب

اعتقد ان عقاب بمنع اكلات معينه فى حاله عدم الالتزام ده مش عقاب صعب يعنى
    ممكن ما يحصلش التزام فى العقاب برضه

ليكى عليا يا ام عمار انى افكر فى موضوع العقاب ده واقولك ايه هو العقاب
    وكل حد فينا يقول ايه هو العقاب من وجهه نظرهم ونختار اشد عقاب ....

##################

بالنسبة بقى ليومياتى :
    الفطار : نص رغيف بلدى وفول (كالعادة) وكوب شاى بلبن
    الغدا : رز (مش كتير) وفاصوليا وكابوتشى وقطعه لحمة
    العشا : (لسه ان شاء الله ) مش حقول انى حمنعه عشان عارفه انه مش حيحصل

بالنسبه للماء بقى :::: شربت 0.6 لتر ماء ده غير كل شوية كام بق كده ع الماشى
    مش عاوزة الزم نفسى من البدايه انى اشرب مرة واحدة 2 لتر عشان ما ازهقش بسرعه ... فقلت خليها واحدة واحدة ان شاء الله

ضله جمب نيلها تسوى ألف قصر ولا ورده بلدي فيها عطر مصر
    الردود
    3,895
    الله يخليكي لينا يا ام عمار ويباركلك في وقتك وجهدك

هههههههه حلوه الاختصار
    والاشعال الذاتي عجبني هههههه

ايه رايك تحببيني ف الكوسه بالمره زي الشمر بحبها محشي طبعا وكمان شوربه لكن صينيه نوووو
    هههههههه بالهنا والشفا على قلبك

وعالخاص يوميات اللوب هههههه

الردود
    900
    بقولك يا ام عمار .... جه فى بالى عقاب مش عارفة بقى حلو ولا لا

اى واحدة غير ملتزمة بالنظام فى الاكل او اكلت اى شئ يطخن

تمنع من كتابة يومياتها هنا لمدة مثلا 3 ايام ومفيش اى حد يجيب سيرتها خالص فى كتاباته
    يعنى بحيث انها تحس ان اللى عملته ده غلط

مش عارفه بقى فكرى فى العقاب ده وبرضه خدى اقتراحات باقى العضوات ....

الردود
    78
    السلام عليكم..
    أم عمار احنا مش مختلفين على النقاط الرئيسية وهي الإيجايبية وكلنا اشتركنا هنا عشان نخس وكمان العقوبة (وهي مذكورة في الأساس من الأول في القوانين الاولى بانه اليلخبط في الاكل هيكون في عقاب رياضي ) الإختلاف هنا هو نوعية العقوبة الجديدة مع اختلاف الأنظمة.. المهم الان لو البنات كلهم اتفقو على عقوبات معينة بأغلبية خلاص يبئ تطبق على الجميع مع ترك حرية الاختيار للإستمرار ام لا..وانا لاحظت انك معلقتيش على يومياتي ومش عارفه ليه وعلى فكرة موضوع الشكولاته ده زي بالظبط م حلاوة او مربى او بونبوني من ناحية السعرات لو حسبتيها او من ناحية مثلا نظم النقاط كل واحدة هتضع النقاط بتعتها في اكل مختلف...عموما ياريت الكل يتفق على قرار معين عشان نستقر..
    آخر مرة عدل بواسطة dooodie : 29-03-2011 في 11:28 PM

الردود
    1,288

flower2

تعقيب كتبت بواسطة م.هبة عرض الرد
    السلام عليكم

ان شاء الله فى انتظار الجزء الثانى من الموضوع
    والى الامام دايما

بالنسبة لموضوع عقاب اللخبطة ففعلا محتاجين عقاب عشان نلتزم وانا اولكم يعنى
    محتاجة عقاب عشان التزم اكتر ....
    عاوزين مثلا كل حد فينا يقول عقاب

اعتقد ان عقاب بمنع اكلات معينه فى حاله عدم الالتزام ده مش عقاب صعب يعنى
    ممكن ما يحصلش التزام فى العقاب برضه

ليكى عليا يا ام عمار انى افكر فى موضوع العقاب ده واقولك ايه هو العقاب
    وكل حد فينا يقول ايه هو العقاب من وجهه نظرهم ونختار اشد عقاب ....

خلاص يا هوبا يبقي كده ثلاثه مع العقار وواحد لدودي مع عدم العقاب ونشوف باقي الاخوات وحقولكم اقتراحي بالنسبه للعقاب علشان نبدأ مع الجزء الجديد اوكيه

##################

بالنسبة بقى ليومياتى :
    الفطار : نص رغيف بلدى وفول (كالعادة) وكوب شاى بلبن
    الغدا : رز (مش كتير) وفاصوليا وكابوتشى وقطعه لحمة
    العشا : (لسه ان شاء الله ) مش حقول انى حمنعه عشان عارفه انه مش حيحصل

بالنسبه للماء بقى :::: شربت 0.6 لتر ماء ده غير كل شوية كام بق كده ع الماشى
    مش عاوزة الزم نفسى من البدايه انى اشرب مرة واحدة 2 لتر عشان ما ازهقش بسرعه ... فقلت خليها واحدة واحدة ان شاء الله
    الوميات تمام ومبلاش نشد علي نفسنا اوي علشان ما نزهقش اوكيه الميه مفيده بكل الاحوال واظن الجو بدء يروح للحر يعني اكيد كلنا حنكتر من الميه وان شاء الله بفايده للجميع علي فكره ان اكتر وقت بشرب فيه الميه الصبح وباقي اليوم غالبا بنسي ربنا يذكرني دائما

تعقيب كتبت بواسطة MAMA DODO عرض الرد
    الله يخليكي لينا يا ام عمار ويباركلك في وقتك وجهدك

هههههههه حلوه الاختصار
    والاشعال الذاتي عجبني هههههه

الحمد لله ياجميل انهم عجبوك وانت اصلا اللي عجبني طريقه كتبتك بما انناكلنا مش فاضين من الكتاكيت فحل كويس علشان الوقت

ايه رايك تحببيني ف الكوسه بالمره زي الشمر بحبها محشي طبعا وكمان شوربه لكن صينيه نوووو
    هههههههه بالهنا والشفا على قلبك

بصي بقي القلوب عند بعضها انت كده بدءت تقري اللي في عقلي بالنسبه للجزء الجديد حقولك ولا خليها مع الجزء الجديد
    خليها بكره ان شاء الله مع الجزء الجديد فكره خاصه بالاكل اوكيه يا دعاء

وعالخاص يوميات اللوب هههههه

انا رديت عليكي علي الخاص قومت قعدت شويه بعد ما نامت لينه قبل ما تصحي تاني قولت ابصي علي حبابيب قبل ما انام

تعقيب كتبت بواسطة م.هبة عرض الرد
    بقولك يا ام عمار .... جه فى بالى عقاب مش عارفة بقى حلو ولا لا

اى واحدة غير ملتزمة بالنظام فى الاكل او اكلت اى شئ يطخن

تمنع من كتابة يومياتها هنا لمدة مثلا 3 ايام ومفيش اى حد يجيب سيرتها خالص فى كتاباته

يعنى بحيث انها تحس ان اللى عملته ده غلط

مش عارفه بقى فكرى فى العقاب ده وبرضه خدى اقتراحات باقى العضوات ....
    هوبا يا ام قلب جامد ليه بس كده طيب ليه نتحرم من بعض بصراحه بالنسبه لي صعب لاني فعلا بحب اوي ادخل واتكلم معاكم يمكن انت عارفين اني انا في غربه ومفيش حد جنبي لا جيران ولا صحاب غير 3 صديقات بعيد عني بنشوف بعض بالمناسبات والمنتدي هوكل حاجه لي بشوفكم واشوف صحابي علي النت اقعد 3 ايام بعيد بصراحه مقدرش خليكي حنينيه شويه
    وعموما خلينا ديمقراطين ونطرح الاقتراح للتصويت ان قبل لازم نحترم راء الاغلبيه
    بس ايه رايك ندخل علي العقاب ده تعديل نخليها تكتب اليوميات ومحدش يعلق افضل علشان برضه تحس انها ملتزمه ايه رايك

تعقيب كتبت بواسطة dooodie عرض الرد
    السلام عليكم..
    أم عمار احنا مش مختلفين على النقاط الرئيسية وهي الإيجايبية وكلنا اشتركنا هنا عشان نخس وكمان العقوبة (وهي مذكورة في الأساس من الأول في القوانين الاولى بانه اليلخبط في الاكل هيكون في عقاب رياضي ) الإختلاف هنا هو نوعية العقوبة الجديدة مع اختلاف الأنظمة.. المهم الان لو البنات كلهم اتفقو على عقوبات معينة بأغلبية خلاص يبئ تطبق على الجميع مع ترك حرية

بصي يا دودي المشكله اننا معظمنا مع الاسف مش عارف يعمل رياضه اساسا فعقاب الرياضه جميل لو كلنا ملتزمين بالرياضه وده والله زي ماقولت مش كسل بس فعلا مفيش وقت خالص علشان كده انا عايزه حاجه مؤثره وحقولك اقتراحي للعقاب
    الاختيار للإستمرار ام لا..وانا لاحظت انك معلقتيش على يومياتي ومش عارفه ليه
    والله مش قصدي تزعلي بس اقصد حقولك بلاش شيكولاته وسفن وبنبون ملهمش لازمه سعرات وخلاص وانت شايفه انهم مسموح بهم علشان كده كان حيكون ده تعليقي فقلت بلاش طالما انك عارفه النظام بتاعك وواثقه فيه فهمتي قصدي يعني قصدي باقي يومياتك تمام ماعدا الحاجات اللي انت شايفها سناك عادي وانا شايفها زياده الافضل منها فواكه او خضروات ده قصدي
    وعلى فكرة موضوع الشكولاته ده زي بالظبط م حلاوة او مربى او بونبوني من ناحية السعرات لو حسبتيها او من ناحية مثلا نظم النقاط كل واحدة هتضع النقاط بتعتها في اكل مختلف...عموما ياريت الكل يتفق على قرار معين عشان نستقر..
    هنا برضه حنختلف ياجميل تاني الشيكولاته بقي سعراتها يمكن مساويه بس اللي عرفته ان في سعرات ممكن تتحرق بسهوله وفي سعرات بتتخزن في الجسم يعني الشيكولاته ده من ضمن الحاجات اللي بتتخزن في صوره دهون وكمان احنا قولنا حلاوه او مربي علشان الرضاعه الحلاوه معروفه والمربي فواكه مفيده غير السكر يعني الشيكولاته مش حتساعد علي زياده اللبن كلامي كده تمام ولا ايه ده معلوماتي لو عندك تصحيح كلي اذاناُ صاغيه

الردود
    2,737
    أم لانا
    كيف حالك ؟؟؟؟؟؟ وحال لانا
    إلي نقصته رجعته في الأزمة أنا من النوع عندما أتوتر أفش خلقي في الأكل
    أتمنى لكن جميعا التوفيق

مواضيع مشابهه

1. الردود: 400
    اخر موضوع: 24-05-2011, 01:13 PM
  2. [مجموعة](تنافس المرضعات تنافس مميز)-الجزء الخامس-التسجيل مغلق
    بواسطة ام لانا 20 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 400
    اخر موضوع: 20-02-2011, 09:17 PM
  3. الردود: 401
    اخر موضوع: 31-12-2010, 12:46 AM
  4. [مجموعة] تنافس المرضعات تنافس مميز "الجزء الثالث" التسجيل مغلق
    بواسطة Haya في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 406
    اخر موضوع: 25-10-2010, 10:51 AM
  5. الردود: 406
    اخر موضوع: 24-09-2010, 07:55 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ