انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 10 من 10

الموضوع: ممكن مساااااااااعدة

الردود
    36

butterfly ممكن مساااااااااعدة

أهلا صديقاتي أنا لدي مشكلة سببت لي عقدة خصوصا عندما أفكر إني مقبلة على خطوبة، أتمنى أن تفهموني والله حبيباتي هذ المشكلة سيطرت على تفكيري وبدأت تأثر على ثقتي بنفسي بدأت أفقد الأمل، أرجوكم ساعدووووني لا أحد يعرف أني أعاني من هذا المشكل في صمت أنا أفضفض معكم لأني واثقة منكم أنكم حتحسو بيا المهم لا أطيل انا بنت في 25 وجسمي نحيف تخيلو وزني 46 وامنيتي الوحيييييييييييدة نشوف وزني زاد أنا محرومة حتى من اللبس الحلو في البيت أصارحكم بدأت أخاف لما اتزوج.....فرأيكم كيف سيتقبل زوجي في المستقبل جسمي.....الي مرت من هذ التجربة تقولي وتطمن قلبي الحزين والله وربي يجازيها ويحققلها كل مرادها يا رب..

شذا_شذا's صورة
    شذا_شذا غير متواجد زهرة لا تنسى
    مُبدعة صيف 1430هـ "مجموعة العطاء في أركان الجمال والاناقة "
    الردود
    4,577
    التدوينات
    2
    مرحبا ابهار

لو حطيتي لنفسك نظام غذائي يسمن راح تسمني أكيد ..

جسم الانسان طيع وبسهولة يسمن .. خاصه انتي كونك نحيفة .. راح يزيد ان شاء الله

خلي ايمانك قوي بربك وحطيلك جدول تسمين ..

في مراكز لنيتروشين .. يعطونك فيها جدول لزيادة الوزن وأدوية ..

لكن تقدري اني تعمليلك جدول بالأكلات الحوله الي تحبيها وتسمن ..

وممكن تاخذي حبوب فاتحه للشهية مثل حبوب الخميرة .. في منها انواع ..

في منها حبتين بعد كل وجبة وفي منها حبه كل يوم ..

روحي للصيدلاني وشوفي شو عنده ..

كثري حلويات وعصاير واكلات دسمة بجدولك ..

وان شاء الله بتلقين نتيجة حلوة

الردود
    36
    شكرا أخت شذا على تفاعلك كنت أتمنى أشوف ردود ولا احد يساعد بوصفة على الأقل مثلك بكلمة تبعث في الأمل بس الأخوات حتى الكلمة بخلوها علي ما توقعت منهم عدم المساعدة المهم آسفة على إزعاجكم وشكرا للجميع بالتوفيق للكل.

الردود
    233
    سلام عليكم
    اخت ibhar
    انا دخلت مخصوص عشان موضوعك لانى بجد نفس حالتك وعندى نفس العقدة وحقيقى نفسى الاقى دكتور تغذية يساعدنى فى زيادة وزنى ولكن هدانى الله لبعض اشياء من خلال البحث فى المنتديات وعملت بهم فترة الحمد الله فاتح شهية موسيجور ومهضم اسمه ديجستين ومكمل غذائى اسمه سوستاجين وفيتامين فيتامونت او برجفيت زنك الاتنين حلوين وفى كمان الخميرة باللبن والعسل الاسود بس دى اجليها لمرحلة تانية وعندك التمر باللبن جميل وبيزود الوزن تشربيه ثلاث مرات باليوم ولكن الاهم من ذلك هو الدعاء الى ان يصلح حالك ويزود وزنك ان شاء الله ويرزقنا جميعا ما نتمى امين وعندك زيت الحلبة سواء كدهان على المناطق النحيفة او شربه عشرين نقطة على نص كوب ماء بيكبر الصدر وممكن اقولك على نظام غذائى حاولى تمشى عليه فترة وان شاء الله يزيد وزنك ووزنى اااااااااامين
    النظام : حاولى تصحى بدرى وتشربى تمر باللبن وبعديه قرص موسيجور وبعد ربع ساعة اعملى فطار جبنة عيش بيض وجنبهم مخلل وبعدين اعمل كوب لبن عليه ملعقتين كبار البودرو والفيتامين والمهضم وقبل معاد الغذاء بربع ساعة قرص موسيجور وغداكى العادى رز خضار لحوم وبعدين خدى المهضم وشوية واذا قدرتى كوب شاى مع بسكويت او كيك قبل معاد العشاء بربع ساعة قرص موسيجور وكلى عشاكى العادى مع كوب لبن وبودر بس
    عندك الفيتامين مرة واحدة فى اليوم والبودر مرتين بعد الفطار والعشاء
    اما التمر باللبن زي ما انتى عاوزة
    هو بس موسيجور بينيم فى او 3 ايام بس نتيجته حلوة
    اتمنى اكون افادتك وان شاء الله يزيد وزنك ووزنى ااااااااااااااااامين
    بس دعواتك ليا بالخير بظهر الغيب فقط واى سؤال انا تحت امرك...

الردود
    955
    السلام عليكم
    اول شىء يا اختى متزعليش وخلى ايمانك بربنا كبير وحبى نفسك زى ما انتى ولو حابه تحسنى من عيوبك ده برضه كويسه بس اهم حاجه على فكره عشان تزيدى فى الوزن ان نفسيتك تكون مرتاحه ومتزعليش نفسك عشان هيتك تكون مفتوحه
    بصى انا بعد الثانويه العامه كنت نحيفه جدا جدا
    وروحت لدكتوره تغذيه
    واخذت انظمة غذائية ومهضم اسمه ديجستين وفاتح شيه مش فاكره اسمه ومكمل غذائى اسمه سوستاجين
    بصى اختى بلاش تعتمدى على فاتح الشهيه عشان تتعودى تاكلى بارادتك ده رايى الشخصى اما لو حابه تاخدى فاتح شهيه خديه
    المهم حاولى تروحى لدكتور تغذيه يظبطلك اكلك والادويه المناسه ولو فى حاجه تمنع انك تروحى لدكتور تغذيه
    حاولى انك تحسنى من نفسيتك دى اول حاجه عشان شهيتك تتفتح
    تانى حاجه كلى كويس وبعد الاكل بساعتين بعد الفطار والغدا والعشا او بعد الفطار والغدا بس عشان مش هتتحملى بعد التلات وجبات دوبى تلات معالق من المكمل الغذائى اللى هو السوستاجين فى كوبايه عصير اى حاجه او كوبايه لبن وسدى يا ستى منخيرك واتكى على نفسك واشربيه وكلى معاه اى حاجه حلوه تلات بكويات نايتى مثلا شوكلاتين حتتين بسبوسه كنافه اى حاجه
    حتى اعملى سندوتش سمنه وسكر (رغيف ادهنيه بسمنه ورشى عليه سكر ) ده فى اسوأ الظروف
    وبعد الاكل الى هو الوجبه الاساسيه خدى المهضم وبرضه حاولى واحده واحده تقليلى منه وبعدين تستغنى عنه عشان معدتك تتعود تهضم لوحدها وممكن بليل تاكلى زبادى وحطى معاها سكر منها السكر يزودلك وزن والزبادى يا ستى مهضم طبيعى
    حاولى طبعا اثناء الاكل تاكلى الحاجات اللى بتطخن فى الفطار مثلا عيش كتير وبيض فى سمنه وعسل عشان برضه تكون حاجات مفيدة وميكونش طخنك على الفاضى
    وفى الغدا ركزى انك تاكلى رز او مكرونه او عيش برضه كتير
    وطبعا الحلويات مه السوستاجين زى ما قولتلك
    بس عشان متقوليش انى ضحكت عليكى الاول هتتعبى ولازم تضغطى على نفسك بس ده فى المرحله الاولى بس بعد كده هتبئى عااااااااااادى خالص
    ونصيحه بئى ساعتها خدى بالك من وزنك احسن تزيدى زياده عن اللازم وتزعلى
    وتصدئى انى بعد ما عملت كل ده خطيبى طلع بيحب الرفيعين جدااااااااااا
    ورجعت اقلل من اكلى تانى
    ههههههههههههههههههههه
    فمتزعليش بئى
    واى سؤال يا حبيبتى انا حاضرة
    ربنا معاكى وربنا يوفقك
    ادعولىىىىىىىىىىىى
    سلام

الردود
    54

crazy2

اختي الله يديم عليك الصحة
    صدقيني مثل ما يقولون اضحكي بعبك
    بكرة لما تسمني حا تقولي اصالله سفى الله
    اجعلي هدفك الجسم السليم والله الموفق

الردود
    53
    اختي بالله والله السمنة مو حلوة وبعدين ممكن اذاسمنتي يفرط جسمك فيه ناس كذا

الردود
    53
    واعرف لك وحدة كانت ضعيفة وفجاة سمنت وياليتها ماسمنت وقف جسمها وتقول ياليتني ارجع ضعيفة والسمنة للمرة مو حلوة حلاتها الرشاقة وبعدين ممكن تقولين بس اشوي ابسمن يعني تبين وزنك يصير مثلا60يمكن تنفرطين ويوقف جسمك على كذا والمرة معرضة للامراض اكثرمن الرجال اهم شي العافية كولي اكل مفيد مثل كثري من المعجنات والكاكاو والحلويات والطحينية والرز المزة بس نصيحة ابتعدي عن اي حبوب او فاتح شهية جدةصديقتي كانت ماتاكل واعطوها فاتح شهية وسبب لها فشل كلوي وبعد فترة تعبت من الغسيل وتوفت الله يرحمها والمراة بقلبها وباسلوبها صدقيني تقدرتسحرالرجال والله يوفقك وتلقين رجال ضعيف افضل وتصيرون مثل العصافيروالنعومة حلوة

الردود
    36
    والله والله فرحتوني يا بنات اتمنى يا رب يوفقكم لكل ما ترضون ويحقق لكل واحدة منكم كل ما تحب في الدنيا والآخرة. أشكركم على تفاعلكم معي الحمد لله على كل شيء وأصارحكم تصورو خطيبي اعترف من فترة قصيرة ان من بين الأشياء اللي يحبها في رشاقتي ويكره البنت السمينة وحذرني من السمنة هههههه الحمد لله هذا ريحني وأعادلي ثقتي بنفسي. شكرا شكرا شكرا ما تتصوروش فرحتي الله يفرحكم يا رب. وآسفة لاني تأخرت على الرد عليكم أنا أعمل والدراسة واخدالي وقتي

الردود
    955
    تعقيب كتبت بواسطة ibhar عرض الرد
    والله والله فرحتوني يا بنات اتمنى يا رب يوفقكم لكل ما ترضون ويحقق لكل واحدة منكم كل ما تحب في الدنيا والآخرة. أشكركم على تفاعلكم معي الحمد لله على كل شيء وأصارحكم تصورو خطيبي اعترف من فترة قصيرة ان من بين الأشياء اللي يحبها في رشاقتي ويكره البنت السمينة وحذرني من السمنة هههههه الحمد لله هذا ريحني وأعادلي ثقتي بنفسي. شكرا شكرا شكرا ما تتصوروش فرحتي الله يفرحكم يا رب. وآسفة لاني تأخرت على الرد عليكم أنا أعمل والدراسة واخدالي وقتي
    السلام عليكم
    والله انا كنت بشوف موضوعك على طول عشان اطمن عليكى
    والحمد لله طمنتينى
    شوفتى اهوه طلع خطيبك بيحب الرفيعين اصلا يا بنتى معظم الرجاله بئوا كده
    الحمد لله
    ربنا يوفقكم ويجمع بينكم على خير عاجلا وليس اجلا
    وربنا ينجحك ويوفقك فى دراستك
    اذكرى الله
    ادعولىىىىىى
    سلام

مواضيع مشابهه

1. مساااااااااعدة بسرععععععععععة
    بواسطة meshmesh_2005 في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 6
    اخر موضوع: 06-04-2009, 11:47 PM
  2. الويندوز عندي ضرب ....................طلب مساااااااااعدة
    بواسطة الفراولة 2 في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    اخر موضوع: 14-01-2009, 03:25 AM
  3. يابنات ابي مساااااااااعدة
    بواسطة طفلة 3 في الحفلات والهدايا
    اخر موضوع: 03-10-2008, 03:51 AM
  4. ممكن طلب بس طلب طلب صغير يعني ممكن ولالا اذا مو ممكن طيب شكرا
    بواسطة صرخة نملة في ركن الصوتيات والمرئيات
    الردود: 1
    اخر موضوع: 25-11-2006, 10:00 PM
  5. ممكن ....ممكن...ممكن ياالمصممين خدمه؟؟؟
    بواسطة محــ الرحمـن ـــبة في ركن التصاميم
    الردود: 7
    اخر موضوع: 12-03-2006, 12:35 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ