انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.


للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 6 من 6

الموضوع: يابنااااااااااااااااااات الموضوع يهمكم...جداااااااللى عاوزة اسئلة مهمة

  1. #1
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الموقع
    في ام الدنيا حبيبة قلبي
    الردود
    1,180
    الجنس
    أنثى

    يابنااااااااااااااااااات الموضوع يهمكم...جداااااااللى عاوزة اسئلة مهمة

    يابناات
    الموضوع دة اكيد يهمكم اوىىىىىىوهو اجسم الرشيق علشان كدة انا متابعة حملة اخسر وزنك تكسب صحتك
    وبجيبلكم كل الجديد من المعلومات المفيدة واللى ممكن تكون شغله معظمنا
    ياريت تشاركونى الراى وتقولولى اية اللى انت عاوزينة فالريجيمات
    هاااااا يلا يابنات


    مستنياكم

    ودى شوية اسئلة واجوبة من الدكتور محمد ابو الغيط استذ بكلية الطب لعلااج السمنة
    يارب تعجبكم
    "اخسر وزنك تكسب صحتك"..




    ومش أمشكلتي إن حالتي النفسية مرتبطة دايماً بالأكل وخاصة لما بكون زعلانة أو في حالة غضب.. فوراً أحط همي في الأكل ي أكل!!! الشيكولاتة طبعا تتصدر القائمة الطويلة من الممنوعات في عالم الريجيم حلويات ومخبوزات وأي حاجة تكون في طريقي.. ساعات باضحك على نفسي من طريقتي في الأكل وعلى الكميات الفظيعة اللي بتدخل معدتي من غير ما أكون جعانة....!!!!
    أنا بجد في مشكلة وزني بيزيد وطبعاً الزعل والمشاكل عمرها ما هاتخلص وقبل ما أختم رسالتي عاوز أقول للدكتور إني بحب الشيكولاتة موووت ومش قادرة أبطل البيبسي.. ن.ع


    إلى "ن.ع"... أرجو ألا تنظري إلى المشكلة من هذه الزاوية الضيقة أشعر في رسالتك بكثير من الانفعال.. تعالي نفكر ونتكلم بالعقل بعيداً عن العصبية ورفض الحلول الصعبة من "وجهة نظرك"... و عشان نتعرف على المشكلة...

    في البداية مهم أن نتخلص من عادة أن الأكل وسيلة للتنفيس عن الغضب والشعور بالاكتئاب ونستبدل هذه العادة السيئة بالرياضة أي نوع رياضة مناسب لظروفنا والمتاح لنا.. أكيد الرياضة هتخفف من حدة أعبائنا النفسية.

    أما بالنسبة لحب الشيكولاتة والحلويات بصورة تمنع مواصلة الريجيم فهي مشكلة حقيقية وممكن تؤدي إلى ما يسمي بإدمان "الشيكولاتة"... لا ننكر أن الشيكولاتة فعلا تحتوي على مادة كيميائية تساعد على الهدوء النفسي وتحتوي على مواد مضادة للاكتئاب ولها علاقة بالحالة المزاجية ولكن مهما كانت الأسباب...!!!! الموضوع في النهاية ارتباط نفسي بالحلويات أو الشيكولاتة عامة.

    وعشان نتغلب على المشكلة دي نبدأ واحدة واحدة يعني مانمنعش الشيكولاتة أو الحاجة الحلوة مرة واحدة الخطوة الأولى نقلل الكمية وبشكل تدريجي...

    الخطوة التانية أبدل الشيكولاتة أو الحاجة اللي أنا بحبها بالبديل المتوافر منها بس "دايت" وحالياً متوفر في الأسواق البدائل الدايت سواء شيكولاته مربى. بسكويت... حلاوة.. وبالمناسبة هناك بحث حديث جداً ناقشه مؤتمر عن السمنة هذا العام أشار إلى أن تناول الشيكولاتة " dark " مسموح بها في الريجيم؛ لأنها تبعث على الإحساس بالشبع وسعراتها الحرارية أقل من الشيكولاتة العادية لكن مازالت الأبحاث تدرس هذا الموضوع .

    ولابد من الأخذ في الاعتبار أن هذه البدائل تحتوي على سعرات حرارية وليست دايت 100% أو لا تسبب زيادة الوزن بالعكس ولكن نلجأ إليها لحل هذه المشكلة وإلى حد ما...

    وبعد ما نصل إلى هذه المرحلة نبدأ في الاستغناء عنها تماما.. بمعنى لما أبدأ أسيطر على نفسي وأمشي في باقي الريجيم كويس أخلي الحلويات والشيكولاتة آخر حاجة لأن عملياً من الصعب أبدأ بأصعب حاجة أنا متعلق بها جدا... ومع الإرادة وتحقيق نتائج مرضية على الميزان هيتولد الحافز القوي للاستغناء عن الحلويات والشيكولاتة مع الوقت. هذه الطريقة تنطبق على الناس اللي بتحب السكر كتير في الشاي تتبع نفس الخطوات أو "مش قادرة تبطل البيبسي" زي مشكلتنا النهارده.


    هل العصائر المتوفرة حالياً في الأسواق بدون سكر مفيدة في الريجيم؟ ويا ترى ممكن تكون بديل للفاكهة... هل فيه أنواع من الأكل بتحرق الدهون محمد


    العصير المسموح به في الريجيم هو العصير "الفريش" فقط المعصور في البيت...!! ونصف كوب فقط أيضاً وهو يوازي ثمرة فاكهة. ويفضل أكل الثمرة بدل عصرها؛ لأن الألياف الطبيعية في البرتقال مثلاً تساعد على زيادة معدل حرق السعرات؛ لأن الجسم بيبذل مجهود في هضمها.. العصير بيكون من غير ألياف، فالجسم بياخد السعرات كاملة.

    العصير الممنوع في الريجيم هو "النكتر" أو العصير المحفوظ؛ لأن بيبقى مضاف عليه مواد أخرى، ولو كانت الإضافات بدون سكر فده معناه إنه غير مضاف إليه سكر لكن سكر الفاكهة "الفركتوز" مازال موجوداً.

    فيه أنواع من الأكل فيها ألياف عالية جداً وسعرات قليلة جداً بتخلي الجسم يبذل مجهوداً في هضمها فيحرق سعرات حرارية أكتر من السعرات التي حصل عليها الشخص، ومن الحاجات الأساسية التي تحتوي سعرات سلبية ومن هذا النوع الخيار والكرنب.



    نفسي أعرف عدد السعرات الحرارية المسموح بها في اليوم و عدد الكيلو جرامات المسموح بإنقاصها في الشهر.. الحد الآمن.. ولو الواحد مش بيحب السلطة والخضار وبيحب النشويات أكتر يعمل إيه؟.. ويا ترى فيه ريجيمات فيها نشويات فقط؟ كريم سعد


    نظام السعرات الحرارية عبارة عن جداول طويلة مفصل بها كل أنواع الأكل والسعرات التي تحتوي عليها.. أما بالنسبة لتحديد السعرات، فيختلف من شخص لآخر حسب طبيعة المجهود، وحسب السن والجنس، الرجل غير المرأة، وطبيعة العمل. لازم تتوفر معلومات كاملة عن الحالة وطبيعة نشاطها لتحديد السعرات الحرارية المسموح بها في اليوم.. ولكن بشكل عام الرجال يحتاجون لسعرات حرارية من 2000 إلى 2500 سعر حراري في اليوم، والسيدات من 1500 إلى 2200 سعر حراري يومياً.. وعشان نخس كويس لازم يكون أكلنا يحتوي على 500 سعر حراري "أقل" من احتياجنا اليومي.

    ممكن الشخص يخس في الشهر من 4 إلى 6 كيلو وهو ده المتوسط.. ممكن يزيد على كده شويه أو يقل مافيش مشكلة وده راجع إلى طبيعة الشخص وطبيعة حياته ونوعه يعني الرجل بيخس أسرع من المرأة. أصحاب الأوزان الثقيلة بيخسوا أسرع من أصحاب الوزن القليل؛ لأن الشخص اللي عنده زيادة مثلاً 30 كيلو كأنه شايل على ظهره شنطة طول الوقت بالوزن ده فمن الطبيعي إن معدل حرق السعرات يكون عنده أعلى من الشخص اللي كم الدهون في جسمه أقل..

    أما بالنسبة لعدم الرغبة في أكل السلطة والفاكهة والاعتماد الكلي على النشويات واللحوم فالمشكلة دي لها علاقة بالإرادة وطبيعة الأكل اللي الإنسان اتربى واتعود عليه ونمط الحياة... طبعاً ده غلط لازم الأكل يكون متوازن وفيه كل العناصر الغذائية وحتى الريجيمات اللي بتمنع الدهون وتعتمد على النشويات فقط مضرة جداً وكمان الريجيمات المعتمدة على البروتينات فقط مضرة جداً؛ لأن الجسم بهذه الطريقة بيحرم من الأملاح والمعادن والفيتامينات المهمة. هذه الأنواع تغير من نسبة الأحماض في الدم، فتؤثر على وظائف الجسم
    آخر مرة عدل بواسطة چيهان أبو الغيط : 09-04-2009 في 10:03 PM السبب: تعديل التنسيق

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الموقع
    في ام الدنيا حبيبة قلبي
    الردود
    1,180
    الجنس
    أنثى
    هل ممكن الصيام يساعد في إنقاص الوزن؟شرع الله الصيام للعبادة والتقرب إليه، وليشعر المسلم بطعم الحرمان والجوع الذي يشعر به الفقير والمحتاج فيكون أكثر عطفاً ورفقا بالمحتاجين... يرتبط بالصيام الإكثار من التعبد والصلاة والتهجد والقيام.. رمضان عملياً لو طبقناه صح هو قلة أكل ورياضة أكثر.. يعني من المفترض إن الشخص المتدين جدًّا يخرج من رمضان وهو خسران وزنه ومحقق على الميزان رقم كويس في النزول.

    رمضان ريجيم "رباني" ونظام رياضي كفيل بإحراق أي سعرات حرارية زائدة.. بلغة الشباب بنقلل عدد ساعات "الأنتخة" وطبعاً بنقلل "اللخبطة" في الأكل فمن الطبيعي إننا نخس.
    وبالحسابات من يطبق مبادئ الصيام على حق وبجد صوم وصلاة ممكن يخسر من وزنه على الأقل أربعة كيلو بمعدل كيلو كل أسبوع.

    لكن ليه على الرغم من الصيام وكثرة الصلاة إلا إننا في رمضان بنخرج منه أتخن من الأول؟!رمضان الفعلي -أو ما نمارسه في الواقع- مختلف تماماً عن هدف الصيام؛ لأننا تعودنا على مجموعة من العادات الرمضانية هي السبب في زيادة وزننا...
    أولى هذه العادات هي "اللمة" اجتماع الناس والعيلة والأصحاب والجيران وبالطبع مفيش مناسبة أحسن من "لمة" الفطار أو السحور، وطبعاً ماينفعش نجتمع من غير ما ناكل حتى الناس لما بيتبادلوا الهدايا والمجاملات بتكون حلويات وأكلات..!!

    طبعا أنا مش ضد هذه العادات الحميمية الجميلة، لكن تعالوا نقترح حاجة تانية ونبدأ ننشرها ونجرّب ونشوف.. إيه رأيكم لو كانت "لمتكم" على صلاة التراويح أو التهجد أو القيام.. أكيد هنحصل على ثواب الجماعة وفيها تقرب إلى الله وتقارب بين الناس ورياضة وكمان من غير ما ناكل كثير.. وبعد كده نتسحر السحور العادي.. فول وزبادي وجبنة وبيض وعيش وعصير ولبن..

    وكمان بدل ما تكون الهدايا أطباق حلويات نخليها كتب حاجات للبيت أو هدية مفيدة لأصحاب البيت اللي عاملين عزومة وأكيد هيكونوا مجهزين حلويات.. تخيلوا العزومة الواحدة بيكون صاحب العزومة مجهز ثلاث أصناف حلوى وكل ضيف بيجيب معاه صنف أو اثنين حلو هدية..!!!
    أنا مش ضد إننا نجتمع على الفطار والسحور عشان ناكل مع أهلنا وأصحابنا وجيرانا.. المشكلة مش في العزومة لكن في نوعية المأكولات الدسمة والأطباق اللي بتختارها عشان تكرم ضيوفها من وجهة نظرها..

    لماذا يكون التركيز في رمضان على الحلويات؟ست البيت وهي بتفكر في العزومة وخاصة وهي صايمة بتفكر وعندها انخفاض في مستوى السكر في الدم "بسبب الصيام" فتبدأ تتجه تلقائيا وبدون وعي إلى الحلويات والمأكولات التي ترفع نسبة السكر في الدم.. وحتى وهي بتعمل شوبينج وبتشتري طلبات مطبخها في رمضان أول حاجة بتشتريها الكنافة والقطايف قبل اللحمة والفراخ والخضار... المخ بيفكر في السكريات الجاهزة اللي بمجرد ما ناكلها تتحول فورا إلى سكر في الدم.. وندخل في حلقة مفرغة لمدة ثلاثين يوم وعشان نكرم ضيوفنا نعملهم أكل مليان دهون وسكريات ومكسرات....!!

    وكمان بسبب الشعور الزائد بالجوع بنتناول كميات كبيرة دون أن نشعر "بكم" و"نوعية" الأكل.. السرعة في الأكل يبطئ الإحساس بالشبع فنكمل الأكل بالحلويات في حين لو أكلنا "لحوم" وانتظرنا شوية هتتحول إلى سكر في الدم..

    بالطبع الأكل بهذه الطريقة بيخلي الناس تشعر بالخمول وبتقل المعدة ورغبة النوم بعد الإفطار.. فالمحصلة أكل ونوم وأكيد هيفوتنا "صلاة" مهمة اللي هي أصلاً هي الهدف الأساسي في رمضان... مش الأكل والنوم والمسلسلات! رمضان الحقيقي العكس تماما.
    لو قدرنا نرجع لرمضان طبيعته الإيمانية ونحقق الهدف اللي من أجله شرع الله الصوم... هو الاعتدال في الأكل والتبرع بالباقي والمساهمة في موائد الرحمن ليأكل أكبر عدد من الناس.. وبحسابات الريجيم اقتطاع عدد من السعرات الحرارية التي تعودنا الحصول عليها وتوزيعها على مجموعة من الناس هم في أشد الاحتياج لهذه السعرات.

    لكن صعب نغيير عاداتنا والعزايم في رمضان؟التغيير أكيد مش في يوم وليلة ولكن على قدّ ما نقدر ننشر هذه الفكرة وخاصة إن الناس بتطلع من رمضان زيادة على الأقل خمسة كيلو من كثرة الأكل والراحة وخاصة بين الشباب... مهم نعمل بقول الله تعالى: {وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا} وأكيد هذا المعنى موجود في الإنجيل والتوراة.. كل الأديان تَنْهَى عن الإسراف في الأكل؛ لأنه مضر بالصحة.

    تابعوني فهناك المزيد من الاسئلة و الاجابات من الدكتور محمد ابو الغيط

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Nov 2006
    الموقع
    Egypt
    الردود
    1,123
    الجنس
    أنثى
    شكرا
    موضوعك حلو قوى
    جزاك الله خيرا
    انا مستنية الباقى
    آخر مرة عدل بواسطة @honey@ : 09-04-2009 في 06:13 PM

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    الموقع
    ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    الجنس
    امرأة
    تسلم ايدك دورا موضوعك جميل


    بارك الله فيكى
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله




    على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء



  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الردود
    64
    الجنس
    امرأة
    موضوع رائع شكرا لك

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الموقع
    في ام الدنيا حبيبة قلبي
    الردود
    1,180
    الجنس
    أنثى
    تعقيب كتبت بواسطة @honey@ عرض الرد
    شكرا
    موضوعك حلو قوى
    جزاك الله خيرا
    انا مستنية الباقى
    العفو يا حبيبتي و شكرا على مرورك

    تعقيب كتبت بواسطة nawaar 81 عرض الرد
    موضوع رائع شكرا لك
    انتي اروع يا قمر و شكرا على مرورك العطر

    تعقيب كتبت بواسطة الراجيه عفو ربها عرض الرد
    تسلم ايدك دورا موضوعك جميل


    بارك الله فيكى
    تسلمي حبيبتي و انتي الاجمل و شكرا على المرور

    و ان شاء الله ها أكمل في اقرب وقت

مواضيع مشابهه

  1. اسئلة مهمة عاوزة اعرف اجاباتها
    بواسطة muslema4ever في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 16
    اخر موضوع: 29-03-2009, 08:51 PM
  2. الردود: 16
    اخر موضوع: 15-03-2008, 06:23 PM
  3. التخلص من الكرش بعد الولادة............. ادخلوا يهمكم الموضوع
    بواسطة همسة صبح في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 16
    اخر موضوع: 15-03-2008, 10:20 AM
  4. ربما يهمكم هذا الموضوع
    بواسطة اسرار الحياه في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 09-10-2003, 04:52 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ