انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 7 من 7

الموضوع: ^^ سؤال محيرني #

الردود
    86

Exclamation ^^ سؤال محيرني #

بسم الله الرحمن الرحيم

انا انهارده حبيت اسال سؤال وبعد تفكير وبعد التجاهل الامنتهي في التوبيك اللي كان قبل كده ..وحاله الاحباط الغريبه اللي عندي من كل ريجيم اعمله اخس جدا والناس يقولولي بطلي كفايه يا بنتي انتي كده هتتعبي نفسك من اللي بتعمليه ده!! وكانهم مش عايزيني ابقي كويسه او كانت بتجيلي اوقات اقول فيها انهم بيكرهوني مش يشجعوني !!
    ليــــه عايز اعمل ريجيم تاني ؟؟ سؤال موجه لكل الناس اللي هنا ومش هيقولي (عشان صحتي بس ),, واللي مش هيتجاهلوني
    فحبيت اسالكم عشان اعرف اذا كان الدافع داخلي ولا عشان الناس و لا عشان اللبس ... وانت هتخس علشان مين .. واذا كان علشان نفسك ( مش بتفكري ليه ان هي دي نفسك اللي انت مقدره تعيشي جواها . اون شخصيتك اتحبكت عليها واتظبطت للشكل داا والجسم داا .. وبقيت كده بكل ماتحمل من معاني للكلمه اللي هيعرفها هو اللي هيحس بيها وانا عايشه فيها ) ) )
    وعايز ارمي الحمل اللي عليا ده ليه ازاي
    فياريت كل واحد يقولي ايه معاناته وايه هي الحياه اللي عايش فيها ...

اسفه عشان التطويل

الردود
    342
    بصي زي ما القرآن بيقول ان ربنا الحمد لله خلقنا بأحسن شكل لينا يعني احنا اللي بنبهدل نفسنا يعني انا مش هينفع أياس و اقول انا هقبل نفسي تخينه و خلاص هو انا كده و ده شكلي عشان ساعتها هكون سلبيه ربنا بيخلقني طويله قصيره مقدرش اتحكم فده انما تخينه او رفيعه اكيد ده بردو بامر ربنا بس بيسبلنا الحمد لله نختار يعني محدش بياكلني بالعافيه و الحمد لله بردو معنديش مرض بيتخني و صعب ان الناس تقبلني تخينه عشان انا نفسي مش قابله نفسي و حاسه بنقص عشان كده لازم افضل احاول و ادعي عشان احسن من نفسي

بالنسبالي ممكن أقولك بخس عشان انا اتخن بنت في عيلتي
    و عشان مش قابله نفسي كده
    و عشان شكلي و انا اقل وزناً أحلى بكتيير
    و عشان اللبس مش هقول نلبس على الموضه و عريان و الحاجات دي استغفر الله الحمد لله انا محجبه بس هقول عشان اللبس لبس حلو ميبقاش كل حاجه ضيقه او واسعه اوي و مش موضه خالص
    فياريت متيأسيش و حاولي تاني هتخسي و توصلي للي انتي عايزاه و أهلك اللي بيقلولك يابنتي كفايه بتفكري انهم مش بيحبوكي او مش بيشجعوكي بالعكس دول بيحبوكي جدا عشان أهلك عمرهم ماهيعرفو عيوبك و حتى لو عرفوها بردو هيحبوكي و مش فارقه معاهم تخسي تتخني هما قابلينك بس مش كل الناس أهلك

الردود
    255
    هلا يآقلبي ..

نورتي بتوآجدك ويآنآ ..

بس قبل آي حـوآر بحط لك كلمتين .. لاحيآة مع اليآس ولايآس مع الحيآة ..

شوفي يآقلبي .. آنتي بتقولي نآس بتقولك كفآية وخلاص .. مآحقولك كلهم يحبوك ويبغون مصلحتك ولابقولك كلهم يكرهونك

كلن له غرض في نفسة الي خايف عليك والي مايبيك احسن منة والي والي والي .. يعني آسبآب كثيرة ومتعددة

بس الاهـم في هذآ كـلة آنتي .. آيـة آنتي كيف شآيفة حآلك وين تبي توصلين كيف بتتقبلين نفسك ..

انتي هنآ الفيصل آنتي الحكم .. النآس آكيد في منهم بينصحوك وفي منهم لا بس صدقيني آنتي الوحيدة الي تقدرين تحددين هدفك

تدرين لانة آنتي لمآ تتقبلي شكلك وتحبية النآس حتتقبله وتحبة من حبك واهتمامك فية .. مو شرط الكل لانة الاذواق مختلفة طبعآ

لازم آنتي الي تحددي هدفك مو الي حولك خذي النصايح واسمعيها وشوفي مدى اقتناعك فيهآ ..

حبيبتي الانسآن لازم يبدآ يغير من نفسة عشآن الي حلوة يتغير ..

لاتيآسي آذآ في رآسك هدف حطية قدآمك وآبدآي فية .. آنحفي للوزن آلي تبية وحتثبتي لنفسك وللي حولك انك وصلتي لهدفك واقنعيهم برايك بوصولك ورؤية التغير عليك

آمآ بآلنسـبـة لسبب آني ابي اخس ..

عشآن صحتي طبعا وعشآن آصير رشيقة وجسمي حلو وعشان اشتري اي لبس ع مزاجي مو ع مزاج المقاس اسباب كثيرة جدآ بس هذي الي برآسي الحين واهمها اولها ..

آتمنى مآتيآسـئي وآن شآء الله كل الي بينصحوكي يكوني يحبونك ويبون مصلحتك بس و ع فكرة دامك مقتنعه بالشئ سوية لانك بالنهاية بتتحملين نتايجة واكيد عارفتها

تحيآتي لك وآسفة ع الاطآلة

الردود
    2,861
    aachen sihati

aachen libssi

aaachen chakli

w aachen enes

ok

بسبوسة شامية's صورة
    بسبوسة شامية غير متواجد صاحبه الفكره المذهله "مجموعه العطاء لركن التغذيه والصحه"
    الردود
    3,841

heart2

[SIZE="6شوفي اختي كلمة

اولا احييكي على صراحتك يا الغالية وانك فتحتيلنا قلبك ونتمنى من الله ان نوفيكي حق الرد

اختي كل انسان لما يكون بمشكلة من اي نوع بيصير ينظرلها من بعيد ليحطلها حلول متعددة ويبدأ بتنفيذ هالحلول وفق ظروفه وقوة ارادته

بالنسبة لمشكلة السمنة واللي كلنا بنعاني منها ابتداء من اللي وزنهم زايد كيلو انتهاءباللي وزنهم زايد 80 كيلو
    طبعا قبل ما يحطوا خطة البدء بالريجيم بيحطوا اسباب الكآبة اللي هم فيها لأن هي الاسباب هي اللي رح تدقعهم وتحمسهم بمقاومة الخمول وزيادة الاكل
    نسأل حالنا سؤال:
    ليش انا مكتئبة من وزني وشكلي؟
    1- لأني صعب اتحرك بسرعة وبتلاقيني ازا مشيت مسافة ليست بالكبيرة بلهث بقوة ومابقدر اكمل يعني باختصار صحتي ولياقتي صفر.
    2- لأني لما اجلس بين صديقاتي او قريباتي وفيهم نحاف بحس بالحرج لأن معروف عني ان باكل كتير وهمي ببطني وما بهتم بشكلي بالتالي تضعق ثقتي بنفسي وبصير اوعد حالي اني رح انحف
    3- لأني لما انزل السوق قبل الاعياد او المناسبات السعيدة بشتهي كل موديلات السوق والوانها بس لما اختار قطعة وآجي أقيسها بنصدم من البياع وهو بقوللي: آسفين مدام مافي عندنا مقاسك اكبر مقاس عندنا large وانا xxlarge فأصاب بإحباط وبصير اختار اي قطعة والسلام وما بيهمني شكلها حلوة وللا لا باختصار: فقدت اضافة لما سبق حريتي بذوقي في اختيار لبسي
    [/[COLOR="blue"لأني كنت من بداية الزواج رشيقة و بجنن بس مع الخلفة ومرور الوقت سمنت وكرشت وزوجي قل حبه لي (رغم انه رجل ممتاز وطيب معي)لأن من اسباب حب الزوج اللي بتقوي علاقته بمرته هو شكلها الجميل اللي بيمر امامه طول الوقت فبيفتخر بمرته الحلوة وبيستمتع معها كما امر الله تعالىفبتكتر المشاكل بيننا وبتكون الشماعة اللي بنعلق عليها المشاكل دايما: ليش زوجي تغير رغم اني كويسة معه ومع الولاد ومرتبة ببيتي( وبتجاهل اهم سبب كل زوج بيهتم فيه بمرته)
    5- لأن وجهي جمييييييييل بس الدهون غطت عليه وبطل عندي اي تناسق او ملامح انثوية حلوة

إذا يا عزيزتي كلمة
    انتي بإمكانك تختاري اي سبب من اللي كتبتهم تعتبر دوافع تدفعك لإنقاص وزنك والبدء جديا بهذا الانجاز ولازم تتعبي بالبداية معروف
    جسمك تعود على الراحة وكثرة الاكل(كلامي هذا موجه الينا جميعا وانا اولكم وليس فقط اليك غاليتي) وفجأة اعلنتي له ان سأغير لك نظامك
    طبعا سيقاوم هو هذا التغيير لأنه انتقال من الراحة الى الشغل والرياضة والحركة والتعرق وسينتقل من كثرة الاكل الى الاحساس بالجوع والحرمان بعض الشيء
    رح ينتقل من عدم تنظيمي ليومي الى نظام محدد امشي عليه يوميا للوصول الى جسم متناسق جميل

بتمنالك كل التوفيق
    وخلي هدفك :
    1- لازم اوصل لجسم رشيق منشان صحتي اولا واقوي ثقتي بنفسي
    2- اكون اجمل بنت بين صديقاتي وقريباتي وما يضيع شبابي بالسمنة ولما اختير احكي ياريت اللي جرى ماكان
    [/COLOR][/SIZE]
    آخر مرة عدل بواسطة بسبوسة شامية : 14-03-2009 في 05:54 PM

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

حبيبتى موضوعك جميل

اى نعم ربنا خلقنا فى احسن صوره ولكن مش برضه فرض علينا الا نلقى انفسنا فى التهلكه السمنه مرض بل وفى بعض المنظمات بتفكر تصنفه وباء

( زيه زى الكوليرا والطاعون متخيله مدى انتشاره وضرره على الصحه )

لو زياده الوزن حاجه جميله وليس لها مضاعفات كان حلو نسيب نفسنا فُله ناكل اللى عايزينه ونعيش بدون حركه وبراحه راحتنا لكن للاسف الموضوع مش كده نهائى

ان شاء الله ربنا يوفقك لما فيه الخير ويرضك به أمين
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    230
    حبيبتي احيانا انا اسال نفسي نفس السؤال حتى لو اضعفت مش البس لبس موضة الي ما يقبله ربنا ولا رسوله ولا عبده لكن السمنة مرض واضافة لما بتروحي بتويك محجبات وحتختاري اكبر قياس وتكوني محرجة من جسمك هذا صغير عايزة اكبر حاجة عندك وبكده يمكن حتى تبطلي يمكن تشتري ملابس اضافة الى نظرة الناس لك حبيتي اذاكنتي متزوجة فراح يكون حملك جدا صعب فاذا امتلكتي جسم جميل فتكوني مرتاحة نفسيا لان راح تكوني مرتاحة اجتماعيا انا احيانا معنوياتي تكون هابطة فاحكي لزوجي واقول له اليوم ماكو ريجيم فهو الي يشجعني ويقول لي لا شوفي جسمك كيف كان وكيف صار وحرامات الي كم كيلو خسرتيهم بعدين تروحين ترجعيهم فاشترى لي ملابس جدا محتشمة وجميلة فقال لي اذا تريدي تلبسيهم خسي لحتى توصلي لقياسهم ومنع اي ماكولات دسمة تدخل البيت فانتي تحتاجين انسان يحثك مو يثبط من عزيمتك فارجوكي اختي اركضي نحو هدفك دعي الاحلام الجميلة تاخذك بخيالها واتركي الياس فلا حياة مع الياس فتوكلي على الله

مواضيع مشابهه

1. سؤال محيرني
    بواسطة abcdh في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 23-07-2011, 11:28 PM
  2. سؤال محيرنى
    بواسطة mimi28 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 09-11-2010, 11:02 AM
  3. سؤال محيرني
    بواسطة nanida في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 14
    اخر موضوع: 29-06-2008, 07:13 PM
  4. سؤال محيرني؟؟؟؟
    بواسطة AM NAIF في الأمومة والطفولة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-09-2003, 10:16 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ