انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: ما رأيكن نعمل رجيم ونكسب ثواب فى نفس الوقت ؟!

ما رأيكن نعمل رجيم ونكسب ثواب فى نفس الوقت ؟!

بسم الله الرحمن الرحيم

كيف أحوالكن أخواتى الحبيبات؟ يارب دوم فى صحة وسعادة اللهم آمين
    بدك تنحفى وتوصلى للوزن المثالى
    عاوزة تخسى وتبقى أجمل الرشيقات
    زهقتى بقى وتعبتى من المشوار الطويل فات كثير ولسة اكثر
    وكل شوية مؤشر الميزان طالع نازل ..... نازل طالع ....مش عاوز يريحك ابدا
    كل ما تشوفى بنت نحيفة تتمنى انها تكونى أنتى
    كثير متضايقة من مشاكل السمنة والتخن
    اللى يشوفك بيقول متزوجة وعندها عيل واثنين ووووو
    مشاكل كثير بنتعرض لها
    ومشاكل أكثر هتظهر من خلال مشاركتكن؟.
    انا بعرض عليكن فكرة ممكن نطبق نعمل ريجم(نظام حياة) ونكسب ثواببمعنى ان كل لحظة بتمر عليها فى الرجيم هتكون عبادة وقرب من الرحمنهقولك معادلة
    عادة+نية= عبادة
    يعنى انا بنعمل رجيم او دايت او بنمارس رياضة كعادة
    اية رايك نضيف نوايا ونصحح النوايا ونجددها خلال رحلتنا الرجيمة وأهدافنا للوصول للوزن المثالى وهيبقى طوال رحلتنا عبادة وجزاء كمان للصبر على الوزن الزائد وحرمانة ما تشتهى نفسك من شهوات الطعام وغيرها وصبر ايضا على كلام الناس واذى الناس ونظرتهم الثاقبة لك اللى كل مرة بتجرحك ولكن ما تقدريش تتكلمنى لانك باختصار تخينة وسمينة
    غير بقى الشيطان الرجيم وسواسة لن تنحفى ابدا .. لن تخسى ابدا ... هتفضل تخينة طول العمر والكسل لان الشيطان بيحبك كسلوة جدا وخاملة وووو لازم تنصرى على حاجتين

السمنة (لانها وحش قاتل هتدمرك هتدمرها) + الشيطان الرجيم( الذى يعوقك كل شوية بالاحباط والياس) والشيطان ما يترك بن آدم فى حالة ابدا باالاستعاذة واللجوء لله تعالى والوضوء والصلاة يخنث الشيطان فوراً من على قلبك.
    1- أنا بخس علشان ارضى ربنا سبحانة وتعالى وأحافظ على الامانة اللى منحها لى ربنا وهو الجسد

2- انا بخس علشان يكون جمسى رشيق علشان انا مسلمة ومش يتقال شوفوا المسلمات تخان وكسلالى ازاى يبقى الامة فى ثبات عميق وكل مدى بتاخر النصر بسببنا احنا

3- انا بخس علشان اكون قدوة لغيرة ومسلمة ناجحة قدرت انتصر على شهوة الطعام وشهوات الدنيا كلها الراحلة اصلا

4- انا بخس علشان صحتى أولا علشان هكون زوجة فى يوم من الايام اسعد نفسى وزوجى فى الحلال

5- انا بخس علشان اقدر انجب اولاد باذن الله بصحة جيدة واربيهم تربية سلمية اسلامية تحمل هم الدين

6- لو متزوجة علشان أعين زوجى على غض البصر واحفظ عينة على انها تقع فى الحرام بسببى

7- علشان اقدر اتابع اولادى فى الحياة فى الدراسة وفى اللعب وفى الحركة الحياة اليومية عموما

8- انا بخس علشان أقدر البس ملابس أكثر حشمة ووقار للمرأة المسلمة مش علشان الممثلة الفلانية التى تكشف اكثر مما تستر

9- انا بخس علشان اقدر امتع نفسى والبس كل ما يحلو لى من قصير وعرى لزوجى حتى يرى ما تحلو لة عينه وفى الخارج اكون بحجابى وعباءتى

10- حينما امارس الرياضة لااسمع موسيقى ولا معازف لانها اصوات الشيطان بل استمع للاناشيد الاسلامية او بدون معازف واشغيلة بذكر الله على لسانك بالتسبيح او التحميد او الصلاة على الحبيب محمد صلى الله علية وسلم

11- انا بخس واكل أكل صحى مفيد لجسمى بالبروتنيات والمعادن وغيرها لا للنشويات والدهون الضارة القاتلة

12- انا بخس علشان أقدر أفعل عبادات الله سبحانة وتعالى بصورة افضل زى الصلاة والصوم لانها عبادات بدنية

13- انا بخس علشان اكون اكثر نشاطا وحركة وأسعى فى الارض لخدمة الناس,,, لخدمة الاسلام والمسلمين

14- انا بخس لنصرة دينى ولنصرة رسولى صلى الله علية وسلم حتى يفرح بى يقوم القيامة لان صاحبة ارادة وتميز وعزيمةوقصة نجاح

15- انا بخس علشان ساكون اكثر سعادة وراحة بال وهاستمر طوال فترة رحلتى بالدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء لان الدعاء هو سلاح المؤمن الذى نحارب بة عدونا الا وهو (((السمنة))))

16- انا بخش علشان ( ان الله لا يحب المسرفين) وعدم الاسراف اى الاكل والشرب

17- انا بخس علشان يكون بدنى قوى (فإن المؤمن القوى خير عند الله من المؤمن الضعيف)

18-انا بخس لان كثرة الاكل تؤدى الى قسوة القلب والكسل فى العبادة

19- انا بخس وهوفر جزء من طعامى للفقراء والمساكين المحتاجين اللى مش لاققين ياكلوا اصلا وهتصدق بالطعام وأخذ أجر إطعام الطعام

20 - انا بخس علشان أهم نقطة ان هيأتى يوم وهأُسال عن كل شىء فى حياتى وعن جسدى وعن كل لقمة تدخل فمى حلال او حرام ....اسراف ام تبذير .....ضارة او نافعة

دى النوايا اللى جمعتها لكن ويارت تضيفوا معنا نوايا كثير خلال رحلتنا ومشاورنا للتخلص من السمنة بإذن الله وحولة قوتة قولوا يااااااااااااااااارب واحبكن فى الله
    وانا المستبشرة خيراً باذن الله

الردود
    1,035
    السلام عليكم حبيبتي المستبشرة
    يشرفني أكون أول واحدة ترد على موضوعك الجميل و المميز، و كل اللي ذكرتيه و الله بيعطي أحسن و أرقى حافز على الإطلاق لأي مسلمة أنها تحسن جسمها و تنزل وزنها سواء كانت آنسة، زوجة أو أم
    الله يعطيك ألف عافية، و بوركتي حبيبتي على مجهودك الرائع، و على نواياكي الحسنة أدخلك الله بها إن شاء الله جنة الفردوس
    تحياتي

الردود
    26
    جزاك الله أختي المستبشرة خيرا على موضوعك الجميل وصدقت في ما كتبت لاننا ان احسنا النية وجعلناها لوجه الله يحصل لنا باذن الله مانريد وفوق ذلك رضا الله ومن منا لا يريد رضاه ؟؟!!
    وفي حديث الرسول صلى الله عليه وسلم انما الاعمال بالنيات وانما لكل امرئ مانوى).
    وشكرا لك وجزاك الله عنا كل خير .........

الردود
    203
    ما شاء الله يااااا حبيبه

لم تتركي لاحد يكمل

انا في المسيره الصالحه هذه ...ابدا باذن الله وراح اقرا ثاني وثالث ما في المسيره من وصفاااات

ولا تنسي ضعي لنا ..كل ما طرا على بالك من مستجدات

في امان الله

الردود
    900
    يعطيكي الف عافية على كل هدف ونية حسنة ذكرتيها فعلا اهداف خيرة واذا الواحد اذكرها وهو يلعب رياضة اكيد بتعطيه عزيمة اكبر وبيذكر انه عنده هدف نبيل يسعى اليه .....وعشان نكون ممن يطلق عليهم المؤمن القوي..]

الردود
    1,297
    ما شاء الله عليكي ,,,كلمات رقيقة وبسيطة لكنها بتجيب فائدة وبتعطي حماس وقوة و ارادة للانسان حتى يتشجع انه يوصل للهدف ,,
    ربنا معاكي ,,,
    جزاكي الله خيرا وبارك الله فيكي .............

جزاااااااااااكن الله خيراً وبارك الله فيكن
    وأسال الله تعالى ان يرزقنا جميعا الصحة والعافية وكل فينا توصل للوزن اللى بتتمنة بصحة وعافية يارب

الردود
    1,718
    التكريم
    (أوسمة)

الردود
    450

جزاااااااااااكن الله خيراً وبارك الله فيكن
    وأسال الله تعالى ان يرزقنا جميعا الصحة والعافية وكل فينا توصل للوزن اللى بتتمنة بصحة وعافية يارب

مواضيع مشابهه

1. بنات تعالوا نعمل رجيم الخطة السداسية لتخسيس الارداف
    بواسطة @honey@ في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 142
    اخر موضوع: 26-06-2009, 08:33 AM
  2. اية رايكن نعمل رجيم ونكسب ثواب فى نفس الوقت؟أدخلى ولن تندمى
    بواسطة ام بودى في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 11
    اخر موضوع: 19-09-2008, 11:34 AM
  3. الي تحب تعمل رجيم انا موجودة نعمل سوا
    بواسطة engtoto في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 7
    اخر موضوع: 03-01-2008, 01:26 PM
  4. ايه رأيكن وحده وحده نعلم زهورنا يعني ايه اكل
    بواسطة mamyamb في الأمومة والطفولة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 17-12-2007, 05:33 PM
  5. رجيم جديد يا بنات بس ييييييهبل ترى مافي حرمان كلا اكل طول الوقت
    بواسطة هنادى في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 31-05-2002, 12:11 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ