انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 5 من 5

الموضوع: احنا ليه مش بنخس على الرغم من انى ماشى على رجيم

الردود
    8
    flower1 احنا ليه مش بنخس على الرغم من انى ماشى على رجيم

السلام عليكم ورحمه الله وبراكاته
    اخوتى فى الله انا حابب اتكلم انهارده على سؤال دايما على لسان كل من هو يتبع نظام غذائى هو انا ليه مش بخس وانا والله ماشى على النظام بالظبط :
    الاجابه :
    1- لو كنت ممن كان يكون غذائه بعد الساعه السابعه حيث انك تتناول وجبتك الاساسيه بعد الساعه السابعه حيث انك تاخد وجبتك فى الفتره اللى فيها الحرق يبتدى ان يقل حيث اننا جميعا يكون حرقنا يبتدى بعد طلوع الشمس الى ان يصل الى اعلى معدلاته حتى الساعه السبعه ثم يبتدى ان يقل بعد 7 ثك يكاد ان ينعدم فى النوم فلذللك اى اكل حتى ولو كان رجيم لا يحرق فلذللك يجب ان تكون الوجبه الاساسيه قبل الساعه 7 مش معنى كدا مانكلش بعد سبعه لا ناكل بس الوجبات اللى من السهل ان تحترق بهذه النسبه للحرق فى التوقيت بعد 7
    2- انا ماقدرش استغنى عن النسكافيه باللبن او الشاى باللبن مش المشكله فى النسكافيه ولا الشاى المشكله فى اللبن وجوده بين الوجبات يقلل من حرق الاكل فابالتالى يؤدى الى تخزين الاكل وعدم حرقه حتى ولو كان اكل دايت وبالتالى يصعب من النزول .
    3- انا كل لما اجوع بين الوجبات اكل فاكهه هى الفاكهه بتخن ؟
    طبعا مش بتخن بس بردو بتقلل حرق الاكل فى المعده وبالتالى بتقلل النزول هى الفاكهه دى ايه هوى مش محسوبه ان ليها سعرات حرارايه عشان اكلها فى اى وقت .
    4- انا ماشى على رجيم بس مش بخص بس فى نفس الوقت مش بغير الرجيم ليه طيب مش بخس هو دا مش رجيم ؟
    لا طبعا مش رجيم انك تستمر على رجيم واحد الجسم بيتعود عليه وبالتالى بيتعود على نوعيه الاكل اللى دخله فيه وبالتالى بيتاقلم على هذه الكميه ويثبت فى الوزن فلذللك لابد من تغير الرجيم اسبوعيا.
    5- انا ماشى على رجيم ومش بخس على الرغم من انى مش باكل كل الوجبات اللى مكتوبه يمكن بقلل منها كمان ؟
    طبعا مش هتخس لا لو كان الموضوع قله اكل طيب ماتيجو نقفعد فى غرفه معزوله ومانكلش لحد ماكل واحد يوصل للوزن اللى هو عايزه ياجماعه الموضوع مش انى باكل تعرفو انك لما تاكل 500 سعر حرارى فى اليوم بتحرق قدهم ولو كلت 1200 سعر بتحرق قدهم فاى منهم اكثر كى يتبع وبعدين دا اكل رجيم ماتكلوش ليه .
    6- انا ماشى على رجيم بس مش بخس بس على فكره انا مش بمشى ؟
    طبعا مش هاتخس لا ن الرجيم يعتمد اعتماد رئيسيى على المشى ومن غيره نزوللك هايكون قليل جدا وبعدسن المشى دى احسن رياضه حيث فيها تتحرك كل العضلات وبالتالى تشد كل الترهلات الناتجه عن التخسيس ومكن رياضات اخرى غير المشى زى الرقص او السباحه او الاسكواش او نط الحبل .
    7- انا مش بخس وماشى على رجيم على العلم من انى بروح الجيم ؟
    طبعا مش هاتخس لان الجيم يحول معظم دهونك عضلات فبالتالى تتقل على الميزان لكن شكل جسمك يتغير وبتؤدى الى صعوبه فى النزول وبعد ماتسيب الجيم هاتتخن اضعاف ماكنت .
    8- انا

الردود
    860
    جزاك الله خيرا

الردود
    68
    صحيح اخي كلامك مضبوط فهناك قواعد اساسية نتجاهلها مع الرجيم بارك الله فيك على المعلومات وجعلهم في ميزان حسناتك
    آخر مرة عدل بواسطة چيهان أبو الغيط : 28-02-2008 في 01:07 PM السبب: استخدام صيغه المؤنث

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى فى الله

الرجاء اعاده كتابه الموضوع باللغه العربيه الفصحى لانها اللغه المعتمده فى المنتدى و كتابتك باللكنه المصريه غير مفهومه

و بعض من البنود التى تفضلت واضفتها تختلف مع بعض المعلومات التى تعلمناها

شاكرين لك اعادته هنا وسيتم اضافته مكان الموضوع الاصلى
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    1,000
    شكرا ليك اخونا العزيز على المعلومات
    كلها واضحة ومفهومة وربنا يجعله في ميزان حسناتك

مواضيع مشابهه

1. تعالوا نشوف احنا شو نشرب يا الله (مغفلين احنا للاسف)
    بواسطة المطبخ وبس في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 23
    اخر موضوع: 22-07-2009, 01:12 AM
  2. نزل علي دم و احس بوخز خفيف مرة هل هذي بداية الطلق؟
    بواسطة ninwa في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 13
    اخر موضوع: 16-05-2009, 09:54 AM
  3. أشعر بوخز ابر فبطني
    بواسطة om nabil في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 28-05-2007, 08:51 AM
  4. الردود: 535
    اخر موضوع: 12-05-2007, 11:36 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ