انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 22

الموضوع: السيليولايت والحجامه الجافه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الردود
    625

السيليولايت والحجامه الجافه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخواتي الحبيبات عندي في دماغي فكره مجنونه مش عارفه هي ممكن تنفع للسيليولايت ام لا انا قلت اطرحها عليكم ويا ريت نشترك في مناقشتها
    السيليولايت لمن لا يعرفه هو
    يرجح أنها تراكمات من الدهون وسوائل والتوكسيات المحصورة داخل شبكة من ألياف ألإلاستين و الكولاجين المتصلبة في أعمق مستويات الجلد ، وهذا يسبب الإحساس بتنقر مناطق الهلل وهي تميل إلى البرودة عند اللمس لأن جريان الدم محدود والجهاز اللمفي المسؤول عن إزالة التو كسينات لا يعمل بانتظام ، وقد وتتفاقم المشكل وتجعل السلوليت منتفخاً و إسفنجياً .
    وممكن معرفة ان عندك سيليولايت اذا عصرت جلدك ووجدتيه به تعرجات مثل جلد البرتقال كما ان المنطقه المصابه تكون اكثر بروده من المناطق السليمه طبعا هتقولوا وايه اللي انت جبتيه جديد احنا عارفين كل ده
    طيب ما تتضيقوش انا عارفه ان انتم عارفين بس قلت اتفزلك شويه
    انا عارفه ان الحجامه ليها فوائد روعه منها:
    تنشيط للدورة الدموية وتسليك للشرايين والأوردة الدقيقة والكبيرة والشعيرات الدموية.
    - -امتصاص الأخلاط والسموم وأثار الأدوية من الجسم والتي تتواجد في تجمعات دموية بين الجلد
    والعضلات.
    لحد كده جميل انا فكرت وقلت طالما ان السيليولايت مشكلته فيها قلة الدم والحجامه بتنشط الدوره الدمويه جمعت 2+2 بس المشكله ان انا مش متخصصه فقلت لنفسي اروح اسأل الحلوات اللي في المنتدى عن الموضوع ده واذا كان حد متخصص في الحجامه يا ريت يفيدنا ويدلنا على الطريقه الصح
    انا حاولت اعملها على نفسي بس جافه طبعا لحد ما يرد متخصص علينا ونشوف اذا كانت ممكن تتعمل حجامه طريه كمان
    عارفه اني طولت عليكم سامحووووووووووننننننننننننننننننننننننن غصب عني اصل ان اموووووووووووووووت في الرغيييييييييييييييييي
    تصبحوا على خير دلوقتي ويا ريت بكره ان شاء الله الاقي ردودكم ومقترحاتكم

الردود
    1,701
    موش عرفة ان شاء الله حديفدنا
    اصل احنا زي الغرقان الي بيتعلق بقشة
    عدناااا بآآآآآآآآآذن الله

الردود
    625
    ازيك يا ام جوري شكل كده مفيش حد مهتم بالموضوع او عايز يشارك شكرا ليكي على المشاركه وربنا يسهل وحد يفيدنا

الردود
    60

أنا ما فهمت شو معنى لسيليولايت؟؟؟؟

ممكن شرح بالعامي ... اقصد شرح مفصل

الردود
    942
    ولله ياريت انا مش عارفه بصراحه
    بس ممكن المشرفه تعرف وياريت ترد علينا بس لو كده ياريت و تقولى ازاى الحجامه دى

الردود
    30

السيليوليت
    هي ظاهره تحدث للرجال و النساء بعد البلوغ تصيب جلد البطن والاطراف و الحوض تجعله مماثلا لملمس البرتقال....
    وعلي الرغم اننا ذكرنا انه يصيب الرجال الا انه يكثر بدرجه اكبر بكثير في السيدات لخضوعه لتاثير الهرمونات الانثويه...و هو ليس مقرونا بالضروره مع السمنه....
    واسبابه ما زالت محل دراسه....
    منها خلل في تمثيل الماء
    فرط نشاط النمو للانسجه الضامه
    نقص الترويه في المناطق المصابه
    و اخيرا وليس اقلهم اهميه ..التاثيرات الهرمونيه و خصوصا الاستروجين وايضا الانسولين و الكاتيكولامينز (الادرينالين و مشتقاته)..و هرمونات الغده ..

هذه العوامل تتداخل معها ظروف اخري.....مثل الجنس....و نظام الاكل...مستوي النشاط الحركي....التدخين...الكحوليات...مستوي التوتر

درجات السيليوليت.....
    درجه 1:لا يظهر الا باختبار الانسجه و غير ملحوظ بالعين المجرده
    درجه2:الجلد يتقبب و تنخفض حرارته و يفقد مرونته و لكن مازال دون ملمس البرتقال
    درجه3:يظهر ملمس البرتقال و لكن عند الراحه ويختفي عند الحركه...و التحببات تظهر عند الجس بالاصابع
    درجه4: مظهر البرتقال اكثر وضوحا في كل الاوضاع والتحببات اكبر و قد تظهر الاما اكثر بالجس...

العلاج...
    لم تثبت طريقه تثبت انها الامن و الاكثر فاعليه عن الاخري ومنها علي سبيل المثال
    التدليك و المساج
    بعض العلاجات التي قد تؤخذ فمويا لتحسين الدوره الدمويه و اللمفاويه(مثل الجنكوبيلوبا/الجنكه)

و هناك تدخلات اكثر تاثيرا مثل الميزوثيرابي و جهاز ال بي جي

و علي الرغم ان السيليوليت غير مؤثر في صحه الشخص الا انه يعد مظهرا مزعجا له...الا اذا اخذت المصابه الاعتقاد الذي بدا يظهر مؤخرا...ان المعقول من السيليوليت هو من الانوثه.....

و لله تمام العلم

الردود
    625

byebye

تعقيب كتبت بواسطة wedyan عرض الرد
    اقول شغله بس امانه محد يضحك علي

أنا ما فهمت شو معنى لسيليولايت؟؟؟؟

ممكن شرح بالعامي ... اقصد شرح مفصل
    مفيش مشكله خالص يا وديان انا نفسي لم اعرف هو ايه الا لما سمعت برنامج في التليفزيون ولقيت انه بيفسر ليا ليه جلدي اصبح شكله متعرج ومش مشدود
    وهو يا ستي ببساطه جدا ومن غير فذلكه
    دهون مش متوزعه كويس تحت الجلد بس مش زي الدهون العاديه لانها في الطبقه السطحيه للجلد علشان كده صعب اجراء عمليات شفط ليها وكمان مش منتظمه وعادة بتكون في الارداف والافخاد
    وومش مرتبطه بالوزن كمان يعني ممكن سيده تكون رفيعه جدا وتكون عندها المشكله دي
    السيدات عادة هم المصابون بهذه الدهون الغبيه كما يسمونها في اوروبا لان جلودهن ارق من جلود الرجال
    حتى الرقه ليها متاعبها وتقدري تعرفي ان كان عندك سيليولايت ام لا اذا مسكت جزء من جلدك بين اصبعيك كانك تقرصيه فوجدت شكل المنطقه المصابه مثل قشرة البرتقال محببه وغير منتظمه وغالبا بتلاقيها ابرد من الجلد السليم وكمان بتوجعك لما بتضغطي عليها
    اتمنى ان اكون وضحتلك المعنى ولو قليلا وشكرا
    آخر مرة عدل بواسطة الفردوس غايتي : 19-08-2007 في 01:04 PM

الردود
    625

byebye

ازيك يا ماهي منوره الموضوع انا مستنيه حد خبير يدلنا على الطريق الصح واحساسي بيقول ان ان شاء الله يكون فيه فايده من الحجامه وهي سهله جدا بس محتاجه قلب جامد شويه وتمرس
    بس لو كانت جافه بتبقى سهله جدا ومحتاجين بس ادواتها وممكن الموضوع ده يفيدك اكترhttp://www.lakii.com/vb/showthread.p...CD%CC%C7%E3%E5

الردود
    4,341
    و الله انا حاسه ان فكرتك مجنونه
    ما اعرف

الردود
    625
    منوره الموضوع ياpinkbaaa وانا معاكي فعلا فكرتي مجنونه بس مين عارف يمكن
    على راي ام جوري احنا زي الغريق اللي نفسه في قشه

مواضيع مشابهه

1. كريم دوف لشد الجسم و ازالة السيليولايت
    بواسطة mrs S في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 21
    اخر موضوع: 10-05-2010, 12:08 AM
  2. البشره الجافه
    بواسطة شاديه11 في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 5
    اخر موضوع: 04-01-2009, 06:58 PM
  3. للبشرة الجافه
    بواسطة fresa في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 5
    اخر موضوع: 01-08-2008, 08:59 PM
  4. السيليولايت............
    بواسطة فاهمة صح في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 0
    اخر موضوع: 15-01-2002, 08:01 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ